Kapitola 17. Ministerstvo sociální péče.
Rozpočet ministerstva sociální péče na rok 1932 projednáván byl v rozpočtovém výboru poslanecké sněmovny, jako součást skupiny sociální, ve dnech 13. a 14. listopadu 1931. Celková potřeba rozpočtu kap. 17. pro rok 1932 preliminována jest proti rozpočtu schválenému pro rok 1931 částkou vyšší o 7, 529. 000 Kč. Nově zařazen jest v rozpočtu ministerstva sociální péče na rok 1932 úvěr 20, 000. 000 Kč na sanaci hornického pojištění. Příjmy preliminovány jsou proti roku 1931 méně o 692. 000 Kč. |
Celkový rozpočet a urovnáni K rozpočtem na rok 1931. |
Zpravodaj o rozpočtu ministerstva sociální péče vřelými slovy uznání ujal se podrobně těžkých úkolů, které ministerstvu sociální péče bude rozpočtově řešiti v soudobé hospodářské krisi jako státnímu činiteli v opatřování potřeb k zmírnění neutěšeného stavu těch, kdož mimořádnými hospodářskými poměry trpí. Podávaje pak rozbor úvěrů rozpočtu ministerstva sociální péče jak jsou určeny na rok 1932 pro jednotlivá odvětví jeho působnosti, poukázal na neblahý stav nemocenského pojištění, na uspokojivý úspěch stavebního ruchu, kvitoval s povděkem úsilí ministerstva sociální péče o zvýšení další záruky podle zákona č. 45 z roku 1930 na 110, 000. 000 Kč a příspěvku z 20, 000. 000 na 30, 000. 000 Kč, ocenil zvláště také význam péče o mládež a probrav pak dále výsledky činnosti ministerstva sociální péče v provádění zákonů tvořících nejvlastnější jeho působnost a poukázav na žádoucí zlepšení v různých směrech, k němuž v příštích letech bude nutno přikročiti, doporučil rozpočet ministerstva sociální péče, konajícího těžkou práci zejména v dnešní kritické době, tak, jak byl předložen, k přijetí. |
Zpravodaj. |
Předmětem následující potom podrobné rozpravy, v níž promluvilo k rozpočtu ministerstva sociální péče 9 řečníků, byla hlavně nepříznivá situace pracujících vrstev a spojené s tím otázky a návrhy směřující k příslušné úpravě, jaká byla by žádoucí zejména v nynější době hospodářských poruch v pracovních a životních poměrech osob veřejné ochrany sociální potřebných, jakož i v jiných požadavcích v oboru péče sociální. |
Rozprava. |
V průběhu rozpravy pronesl pan ministr sociální péče velmi rozsáhlé exposé, v kterém obšírně a výstižně vylíčil všechny důsledky a také pomocné prostředky trvající sociální a hospodářské krise. Poukázav na těžké otřesy hospodářské v celé Evropě ministr sociální péče zdůraznil, že jde o krisi strukturální a že se přichází k poznání, že žijeme uprostřed mohutného přetváření celého hospodářského světa, které postaví světové hospodářství na zcela nové základy. Vyzdvihnuv pak důležitost a nutnost plánovitého hospodářství promluvil o léčení celé krise podotknuv, že je nutno uchopiti zlo u kořene a že boj proti němu nutno přizpůsobiti hlouběji ležícím jeho příčinám. Ministerstvo postavilo v čele svých návrhů opatřování práce a pokusilo se uplatniti tento úkol v rámci svých možností. Ve styku s jinými resorty podporovalo všecka opatření, jež směřují k rozšíření pracovních možností pracemi investičními, zavedením zákonné produktivní péče |
Výklad ministra sociální péče. |
  |
o nezaměstnané, podporou stavebního ruchu a opatřilo mnoha desetitisícům dělníků možnost výdělku. |
Nezaměstnanost a pracovní doba. |
Čtyřicetihodinový týden pracovní byl ministerstvu vnucen nezaměstnaností každým dnem vzrůstající. Nezaměstnanost pohybovala se ještě v měsíci září r. 1926 a 1927 na výši 14. 414 a 14. 562, v roce 1929 dosáhla výše 34. 341, v roce 1930 výše 104. 534 a v měsíci říjnu 1931 dosáhla již výše 253. 518, tedy šestnáctinásobku za půldesetiletí. Čísla tato znamenají ovšem jen osoby hlásící se u zprostředkovatelen práce, není v nich však obsaženo množství nezaměstnaných u zprostředkovatelen nezaznamenaných, dále veliká masa osob pracujících ve zkrácených nebo střídavých směnách. Ministerstvo při tom postupovalo s velikou obezřetností. Shromažďovalo zkušenosti jiných zemí a zkoumalo důkladně poměry i ve vlastním státě. Ministr zvláště zdůraznil, že nebyl zamítnut návrh na zavedeni čtyřicetihodinového týdne Mezinárodním úřadem práce v Ženevě. Zamítnut byl a to 8 proti 6 hlasům pouze návrh, aby byla svolána konference vybavená určitými přesnými direktivami. Mezinárodní úřad práce také skutečně svolal na 7. prosince 1931 komisi pro otázky nezaměstnanosti, aby zkoumal otázku, jak by bylo možno dospěti k lepší úpravě pracovní doby cestou mezinárodních dohod buď všeobecných nebo podle jednotlivých průmyslových odvětví. V péči o nezaměstnané dělníky ministerstvo postavilo v čelo svého programu péči o zaopatření práce. Snažilo se dostáti této úloze nejen v rámci vlády, nýbrž i působením na všecka v úvahu zde přicházející místa. Vší silou se zasazovalo o to, aby byla pokud možno nejrychleji parlamentárně vyřízena předloha o exportních úvěrech a snaží se, aby tento zákon byl ihned prováděn. V produktivní péči o nezaměstnané mohlo ministerstvo dík novele č. 74/1930 Sb. z. a n. povolovati příplatky ke mzdě, čímž nastalo uvolněni na pracovním trhu a byl snížen počet nezaměstnaných za 4 a půl měsíce o 100. 000 osob. Z úvěru 80, 302. 170 Kč ministerskou radou povoleného mohlo se vyhověti 5. 199 žádostem o přiznání příplatku ke mzdě samosprávným korporacím. Trojnásobné a čtyřnásobné zvýšení státního příspěvku k podporám podle Gentského systému, jakož i zavedení péče pro případ mimořádné nezaměstnanosti zmírnilo těžkou tíseň alespoň části pracujících rodin. Gentský systém ukázal se proti náporu hrozící krise nedostatečným. Ministerstvo proto pracuje již na osnově obligatorního pojištění proti nezaměstnanosti. Ježto však uskutečnění v tomto mimořádně obtížném čase jest nemožno, připravuje prozatím osnovu zákona o mimořádném státním nouzovém fondu, který má býti vybudován na podkladě placení příspěvku zaměstnavateli a na podkladě dotování účelovými dávkami. Ministerstvo sociální péče snaží se provésti přesné sčítání nezaměstnaných postavené na pevnější základnu. Usiluje, aby přivodilo nejrychlejší vyřízení své předlohy o zprostředkování práce. |
Ochrana dělnictva. |
Ochrana dělnictva potřebovala dalšího vybudování. Tomuto účelu slouží především předloha o zkrácení pracovní doby a o zprostředkování práce, jakož i osnova zákona o ochraně žen před porodem a po porodu, osnova zákona o zákazu noční práce mladistvých dělníků, novela k § 82 živn. řádu, připravovaný za- |
kón o nemocech z povolání jako následcích úrazu, vydané již vládní nařízení o ochraně dělníků na stavbách, předlohy novely, jakož i vládního nařízení o domácké práci, připravovaná předloha o kolektivních smlouvách, předloha vládního nařízení o ochraně osob zaměstnaných v průmyslu, pracujícím se zinkem a olovem, a konečně i osnova o platebně živnosti lékárnické jakož i osnova zákona o dělnických komorách. V nynějších těžkých hospodářských poměrech je mimořádně pociťován nedostatek zákona o inspekci práce, jehož předloha jest v ministerstvu již dávno hotova. Počet hodin přes čas, který ještě v roce 1929 činil 16, 314. 228, byl v roce 1930 stlačen na 5, 970. 079. |
  |
Ministerstvo sociální péče snaží se stále těsněji utvářeti spolupráci s Mezinárodním úřadem práce v Ženevě. Připravilo půdu pro přístup Československa k celé řadě konvencí (v oboru zprostředkování práce, nemocí z povolání, noční práce mladistvých, ochrany těhotných). V oboru sociálního pojištění podařilo se dojednati vzájemnostní smlouvu mezi Rakouskem a Československem, která bude nyní předložena k ratifikaci. Analogická ujednání učinilo ministerstvo také s Německem, rovněž s Francií a Polskem i s Jugoslávií byla zahájena stejná jednání. V oboru mezinárodního zajištění pracovního trhu byly uzavřeny vzájemné dohody s Německem, Rakouskem a Francií a nabyly také již účinnosti. Pro případ mimořádné nezaměstnanosti vedou se v přítomné době jednání s Rakouskem a Německem o vzájemné uznání a přiznávání péče o nezaměstnané, resp. nouzových výpomocí. |
Mezinárodní práce. |
Novelisace zákona o stavebním ruchu provedena v roce 1930 uplatnila plnou měrou své účinky. S malými poměrně obětmi podaří se poříditi 25. 000 laciných a zdravých bytů pro hospodářsky slabé kruhy obyvatelstva. Uzákoněním novely o stavebním ruchu, kterou se má ministerstvu povoliti dalších 450, 000. 000 Kč na státní záruky a dalších 10, 000. 000 Kč na stavební příspěvek, bude možno vyříditi mnoho set stavebních žádostí. Do konce října udělilo ministerstvo sociální péče podle zákona z r. 1930 celkem podpory na 2. 661 obytných staveb se 16. 818 byty o celkovém nákladu 956, 000. 000 Kč. Přísliby byly uděleny na dalších 895 obytných staveb s 5. 375 byty o nákladu 310, 000. 000 Kč, k čemuž přibude ještě na základě zbylého úvěru další 4. 000 bytů. V celostátním průměru jest sotva 1% prázdných bytů, zatím co stále ještě přes všechny státní stavební podpory a stavební činnost soukromou jest ve chráněných domech na př. v Praze 71%, v Brně 64%, v Mor. Ostravě 63%, v Plzni 67%, v Liberci 59%, v Čes. Budějovicích 58%, v Děčíně 64% bytů pod ochranou. Státní péčí stavební a bytovou za celou minulou dobu od roku 1919 do roku 1931 bylo dosaženo výstavby 35. 899 domů s 99. 251 byty o celkovém nákladu 7. 013, 814. 000 Kč, k čemuž přibudou ještě nevyřízené stavební přísliby ve výši 310, 893. 000 Kč. |
Péče stavební a bytová. |
Sociální pojištění jako všechna odvětví státní správy muselo býti též, ježto jest z nejdůležitějších odvětví národního hospodářství a sociální politiky, co nejtížeji krisí postiženo. |
Sociální pojištění. |
  |
Ministerstvo sleduje tento vývoj ve všech jeho obdobích a jest v nejužším styku s rozhodujícími činiteli a s nositeli nemocenského pojištění, aby ve společné úřadě hledalo východisko z této kříse. Finanční poměry Léčebného fondu se v poslední době podstatně zlepšily. Aby byl Léčebný fond postaven na bezpečné základy, připravuje se podle zkušeností shromážděných za dobu jeho působnosti novelisace. V oboru pensijního pojištění mohlo býti v uplynulém roce docíleno pokroku. V parlamentě byl vyřízen zákon o započítání nepojištěné služební doby a tím dosaženo podstatného zlepšení nároku a pensijních důchodů starších zaměstnanců. Osnova vládního nařízení o pensijním pojištění zaměstnanců místních drah jest již v meziministerském řízení. Ministerstvo připravuje dále nové stanovy Všeobecného pensijního ústavu, jednací řád úřadoven, služební řád pro zaměstnance a konečně schválení nových stanov náhradních ústavů. V otázce nemocenského pojištění soukromých úředníků zabývá se komise dosazená ministerstvem u Všeobecného pensijního ústavu přípravou konečné osnovy. Úrazové pojištění dělnické vykazovalo až do letošního roku dobrý vývoj. Novelisace úrazového pojištění dělnického, jež jest komplikována nutností unifikace zákonodárství na Slovensku a Podkarpatské Rusi, nemohla býti ještě letos skoncována, ačkoliv ministerstvo disponuje celou řadou novelisačních návrhů a osnov. Zatím jest předmětem porad osnova zákona o nemocech z povolání, jakož i ministerstvem spravedlnosti vypracovaná předloha o soudnictví v oboru úrazového pojištění. Ústavy sociálního pojištění mohly díky svému příznivému finančnímu vývoji převzíti vedle svých normálních úkolů také významné úkoly hospodářské a sociální. Aby umožnilo volby do nemocenských pojišťoven vymohlo ministerstvo již před dvěma léty vydání volebního řádu. Provedení voleb stalo se v přítomné době nemožným mimo zaneprázdnění pojišťoven vydáváním legitimací k provádění poukazů starobních důchodů též tím, že zatím počet dělníků vyřazených z pracovního procesu dosáhl mnoha sta tisíců a ministerstvo chtělo zameziti, aby tito dělníci byli z voleb vyloučeni. Volební řád pro ústřední sociální pojišťovnu jest hotov. Rovněž tak jako volební řád pro pensijní pojištění, kteréžto obě předlohy jsou meziministerský projednávány. Přísedící pro pojišťovací soudy jsou jmenováni. |
Péče o mládež a pracující dorost. |
Tou měrou jak se zhoršovala hospodářská situace a jak rostla tíseň pracujících vrstev důsledkem nezaměstnanosti, stávalo se i postavení dorostu stále hrozivější. Ministerstvo bylo si toho plně vědomo a snažilo se úkolu z toho pro něho vyplývajícímu dostáti v rámci finančních prostředků, jež má pro tyto účely k disposici. Péče o mládež může býti teprve tehdy postavena na spolehlivé základy, bude-li její posavadní subvenční povaha nahrazena zákonnou. Vydáno bylo vládní nařízení k zákonu o ochraně dětí v cizí péči a nemanželských a parlamentem přijatý zákon o trestním soudnictví nad mládeží vyvolal nutnost okamžité přípravy zákona o ochranné výchově. Provádění nařízení o ochranné péči jest již v plném proudu. |
Z velkých nebezpečí, jimiž jest ohrožena v dobách krise a nezaměstnanosti veškerá mládež, zvláště mládež pracující, vyplývá nutnost zvláštní ochrany pracující mládeže. Z tohoto poznání byla uvedena v život ústředna pro ochranu pracující mládeže a podobná zařízení v sídlech všech 29 živnostenských inspektorátů. |
  |
V otázce provádění zákona o starobních podporách zmocnila ministerská rada ministerstvo sociální péče, aby jednalo s nositeli sociálního pojištění o případné včlenění tohoto odvětví sociální péče do sociálního pojištění. Než bude toto provedeno, snaží se ministerstvo působiti na provádění zákona odpovídající jeho sociálnímu duchu. |
Starobní podpory. |
V oboru péče o válečné poškozence věnovalo se ministerstvo především provádění novely č. 133/1930 Sb. z. a n. a podalo také návrh zákona, kterým má býti prodloužena lhůta stanovená k podávání žádostí o novou prohlídku pro zhoršení zdravotního stavu v § 29 zákona č. 142/1920 Sb. z. a n. |
Váleční poškozenci |
Bylo nutno také organisovati pomocnou akci pro veliký počet státních občanů žijících v cizině, který podle přibližného zjištění konsulárních úřadů činil 680. 989, z čehož připadá na Rakousko 138. 095 a na Německo 222. 521. Péče o dělnická družstva pohybuje se v mezích prostředků, jež má ministerstvo v rozpočtu pro tyto účely k disposici, a poskytují se zejména subvence ústředním svazům a zápůjčky potřebným dělnickým družstvům výrobních a konsumních spolků. |
Všeobecná péče sociální. |