Kapitola 12. Státní pozemkový úřad.

Celkové výdaje.

Celkové výdaje kap. 12. na rok 1932 činí 23, 021. 100 Kč, tedy proti roku předešlému méně o 2, 719. 500 Kč. Tohoto snížení bylo docíleno přesunem některých přechodných výdajů přímo na Fond náhradový, úhrada výdajů jest plně zabezpečena, stejně jako v minulých letech, příjmy rozpočtovými a příspěvkem Fondu náhradového.

Projev zpravodaje.

Zpravodaj uvedl dosavadní výsledky přídělu půdy zemědělské i lesní, akce úvěrové, zabezpečení zaměstnanců, akce knihovací a j. Zdůraznil postup statistiky pozemkové reformy i význam malého přídělového zákona pro dereglementaci přídělů. V závěru upozornil zpravodaj na povinnost vlády zajistiti po skončení pozemkové reformy její pracovní aparát, znepokojený tím, že dosud nebylo rozhodnuto o jeho příští působnosti. Jedná se téměř o 1000 zaměstnanců, kteří bez vzorů a tradice - na rozdíl od ostatních ústředních úřadů - vytvořili pracovní methody pro svou těžkou a často nevděčnou činnost, o které pan president republiky r. 1927 prohlásil, že "přispěla ke konsolidaci republiky a je tedy dovršením a vlastním uskutečněním převratu".

Konečně požádal zpravodaj presidenta S. P. Ú. o vysvětlení tiskových zpráv o společnosti "Latorica".

Programové prohlášení presidenta S. P. Ú.

President S. P. ú. konstatoval, že činnost distribuční na půdě zemědělské jest ukončena. Za uplynulý rok bylo zpracováno 20. 000 ha půdy zemědělské, 321. 000 ha půdy nezemědělské.

Poněvadž finanční hospodaření pozemkové reformy provádí se fondovně, sjednal S. P. Ú. s Nejvyšším účetním kontrolním úřadem, že účty fondů S. P. Ú. mohou býti publikovány současně se státními účty závěrečnými. Tak bude vyhověno přání rozpočtového výboru, účetní uzávěrkv veškerých fondů za rok 1930 byly již předloženy N. Ú. K. Ú. ke schválení.

Splácení přídělových cen pokročilo tak, že drobní přídělci a kolonisté dluhují ještě asi 20%, t. j. cca 375 mil. Kč, zbytkoví statkáři dluhují asi 22%, t. j. cca 118 mil. Kč a nabyvatelé lesů (včetně státu) dluhují 72%., t. j. asi 533 mil. Kč. Dluh státu za postátněné lesv vzroste odevzdáním dalších rozsáhlých lesů na více než 3/4 miliardy. Brzké zaplacení zestátněných lesů jest jedině s to zajistiti finanční mobilitu S. P. Ú.

Lesní reforma.

Na nové nabyvatele bylo dosud převedeno více než 3/4 mil. ha půdy zemědělské, převážně lesní. Téměř 80% dostalo se osobám právnickým (stát, země, okresy, obce, družstva obcí, družstva pastvinářská, urbariální obce a j. ). Vedle státu mají největší podíl obce. Dosud 1671 obcí obdrželo téměř 110. 000 ha půdy lesní. Z toho bylo 391 obcí sdruženo ve 13 lesních družstev s výměrou 34. 000 ha lesa. Přidělování lesů samosprávným svazům jest ztěžováno krisí na trhu dřeva a úvěrem, který v poměru k nynější výnosnosti lesů jest drahý. S. P. Ú. činí opatření, aby těmto obtížím bylo do budoucna čeleno. Lesní reforma bude dokončena urychleně a kde nedocílí se dohody s vlastníkem, nastoupena bude cesta donucovací. Jako konečný termín pro smírné řešení maďarských optantů stanoven byl konec ledna 1932.

Technické práce knihovací v S. P. ú. skončeny jsou v 80%, úkoly právnické v 50% všech obcí reformou dotčených. Pro celý stát bude tato agenda skončena úplně asi za 2 1/2 roku, takže dodržen bude slib daný svého času parlamentu i veřejnosti. Finální výkon akce knihovací provádějí knihovní soudy, kterým by se mělo dostati veškeré podpory, aby včas zdolaly svůj úkol.

Zaknihování přídělu.

Obecná deprese hospodářská projevuje se rostoucí nerovnováhou mezi příjmy a výdaji fondů S. P. ú. Za prvních devět měsíců t. r. jest platební bilance úřadu pasivní 130 miliony Kč. Proto naléhá se na vyrovnám nedoplatků přídělové ceny všude tam, kde se tím neohrožuje existence nabyvatelů půdy. Podaří-li se brzy rozřešiti otázku zaplacení postátněných lesu, nebude obav o finanční rovnováhu pozemkové reformy.

Vliv hospodářské krise na pozemkovou reformu.

Situaci kolonistů usnadňuje úřad sloučením jejich dluhu za půdu i novostavby v jednotný držebnostní úvěr 190 mil. Kč, splatný ve 33 letech v anuitách o 4 - 45%. Ostatní přidělci opatřují si držebnostní úvěr obvyklou cestou. Bývalým zaměstnancům otvírá Fond pro zaopatření zaměstnanců úvěr do výše 25 mil. Kč. Od 1. listopadu t. r. snižuje se úrok z nedoplatků přídělové ceny S. P. úřadem o 1%, tedy z 5% na 4%. V rámci jubilejní akce dokončuje se úprava a částečný odpis cen přídělových podle směrnic schválených vládou. Za poslední 2 roky činí to 27 mil. Kč.

Držebnostní úvěr přidélců.

S. P. Ú. angažoval se v tomto úvěru částkou 231 mil. Kč. Podle nové úpravy stanov Fondu kolonisačního prodlužuje se 5letý úvěr z něho poskytovaný na úvěr desetiletý. S platností od 1. února t. r. byla -sazba z provozovacích úvěrů snížena o 1/2%, tedy na pouhých 3'5%. Správní příspěvek činí tu 0 5%. V rámci jubilejní akce pro kolonisty a byv. zaměstnance odpisuje se jim značná část jejich dlužné úrokové povinnosti.

Plní tedy pozemková reforma nejen úkol nové distribuce půdy, nýbrž i sociálně-finanční úkoly k zajištění výsledků reformy. Dnešní krisi nemůže ovšem odstraniti, nýbrž pouze zmírňovati v rámci svých prostředků.

Provozovací úvěr přídélců.

Malý přídělový zákon, vydaný spoluprací ministerstva spravedlnosti v květnu t. r., značně uvolňuje disposiční právo přídělců, vyjma nedíly a lesní příděly nad 100 ha. úplně volné jsou převody nejbližšími příbuznými, u přídělu do 5 ha jest třeba souhlasu S. P. ú. po dobu 4 let, u přídělu nad 5 ha po dobu 10 let od zaknihování přídělu. Po těchto lhůtách trvá vázanost pouze u přídělů, zatížených úvěrem z prostředků veřejných. K zatížení přídělu může úřad svoliti, když výnos zadlužovaného objektu stačí uhraditi sjednaný úrok a splátky. Tohoto uvolnění meze zadlužitelnosti používají hojně přídělci ke konversi krátkodobých a drahých úvěrů provozovacích na levnější úvěr hypotékami.

Uvolněni disposice s přídělem.

V duchu úsporné tendence vládní zastaveno bylo přijímám sil, ač potřebný souhlas k tomu byl udělen; rovněž za 10 úředníků, kteří zemřeli neb vystoupili, nebyla přijata náhrada. Tak docíleno roční úspory asi 430. 000 Kč. Na přídělových komisariátech byl snížen dietní a cestovní paušál asi o 40%, což znamená roční úsporu asi 950. 000 Kč. Náhradový fond ušetří snížením úrokové

Úsporná opatřeni S. P. Ú.

K novostavbě S. P. Ů.

míry z pohledávek bývalých vlastníků ze 4% na 3% ročně 5, 100. 000 Kč. Tím se sníží i úroková povinnost státu za postátněné objekty ročně asi o 8, 500. 000 Kč.

Ač novostavba úřední budovy S. P. Ú. na Letné byla všemi resorty povolena, bylo její zahájení z vlastní iniciativy S. P. Ú. na neurčito odloženo. Hlavní podmínkou pro zahájení novostavby jest, aby úřad po skončení svého úkolu pověřen byl novou rozsáhlou a trvalou agendou, aby mohl výhodně zpeněžiti nynější budovu na Václavském náměstí, která jest spíše vhodná pro účely obchodní, a použíti výnosu na novostavbu, usnadněnou také získáním levného staveniště směnou s obcí pražskou v rámci pozemkové reformy. Tím by se ušetřilo ročně na 150. 000 Kč Činže, kterou dnes při své roztříštěnosti ve 4 budovách musí úřad platiti a zejména by se odstranily vážné hygienické závady dnešní, které musil konstatovati i ústavně-právní výbor posl. sněmovny při své loňské návštěvě v S. P. Úřadě.

Vzrůst agendy v pracech závěrečných.

Vzrůst agendy S. P. Ú., prokázaný v poslední době, souvisí s technickým a právním pořádkem, lesní reformou, likvidací závazků finančních, reglementací přídělu a j. Tyto závěrečné úkoly vyžádají si dle odhadu ještě nejméně 2 - 3 roky pilné práce. Nelze tedy mluviti o menší zaměstnanosti úřadu. V některých oborech se však pokles časem dostaví a otázka zajištění další činnosti pro vyškolený úřední aparát jest proto již akutní.

Po tomto programovém prohlášení odpověděl president S. P. ú. na přednesené dotazy a stížnosti.

Společnost "Latorica" na Podk. Rusi.

Zpravodaj žádal o podrobné vysvětlení tiskových výtek vůči společnosti "Latorica" na Podkarpatské Rusi. Jde o bývalý zabraný majetek Schönborn-Buchheimský, který r. 1927 po předchozím zásahu pozemkové reformy měl asi 10. 000 ha půdy zemědělské a 105. 000 ha pastvin a lesů. Zemědělskou půdu tvořil hlavně t. zv. Černý močál, lesy jsou daleko od Železnice a bez komunikací. Hospodaření bylo velmi neracionalní, působilo ztráty soukromé i veřejné, aniž vlastník byl s to hospodaření zlepšiti, úřad se rozhodl převzíti a přiděliti místnímu lidu zemědělskou půdu a pastviny ve výměře co možná největší, a zajistiti majetek lesní v celku pro intensivní hospodaření. Když první úkol byl z větší části splněn, jednáno bylo s ministerstvem zemědělství o postátnění lesního komplexu. Z této akce sešlo, neboť ministerstvo financí nemohlo poskytnouti státní lesní správě značné investiční prostředky, nutné k intensivnímu provozu tohoto majetku. Nezbývalo tedy, než uvažovati o podnikateli soukromém. Po předchozím jednání s jednou pražskou velkobankou, která nakonec, patrně z obavy před risikem, od celého plánu upustila, předložila r. 1927 francouzsko-švýcarská akciová společnost v čele s francouzským senátorem Bignovem a za účasti tří peněžních domů švýcarských a francouzských S. P. Ú. trhovou smlouvu na celý zabraný soubor Schönbornův. Podle konstantní judikatury N. S. S. nemůže S. P. Ú. odepříti svého souhlasu ku převodu celého zabraného souboru na osobu jinou. Není tedy pravdou, že úřad tento majetek zmíněné společnosti "Latorica" sám přidělil nebo dokonce "zašantročil", jak opětovně v tisku bylo tvrzeno.

Souhlas úřadu byl vázán na řadu podmínek, stanovených poradou všech ministerstev, písemnou dotazníkovou akci mezi-

ministerskou, civilní správou Podkarpatské Rusi a orgány S. P. Ú. Soubor těchto podmínek předložen byl řadě politických osobností z různých táborů, činných na Podkarpatské Rusi a předložen vládě, která jej projednala v poradě hospodářských ministrů dne 7. listopadu 1927. Po referátu presidenta S. P. Ú. a obsáhlé debatě byl návrh S. P. Ú. jednomyslně schválen s rozhodnutím, aby souhlas ke zcizení celého velkostatku na akc. společnost "Latorica" byl udělen. Příslušné podmínky byly uveřejněny v prosincovém čísle úředního věstníku "Pozemková Reforma" z roku 1927. úřad získal dalších 26. 000 kat. jiter pro příděl a zavázal společnost k melioraci Černého močálu, pozdější jeho parcelaci, k vypracování rozsáhlého plánu hospodářského a investičního, aby život země byl oživen. Při tom byla jí poskytnuta záruka, že po 40 let nepřevezme pro pozemkovou reformu oné půdy, jíž k tomu účelu nebude třeba.

Třeba konstatovati, že za dozoru S. P. Ú. provedla již společnost investice (lesní dráhy, pily, budovy, slévárny a j. ) ve výši asi 50 mil. Kč, tedy polovici investičního programu na první pětiletí. Pouze finanční krise mezinárodní zvolnila tempo těchto investic. Rovněž jsou neoprávněné výtky o drancování tohoto majetku, neboť za uplynulá 3 léta byla vykácena sotva 1/2 úředně povolené těžby. Vytěžené dřevo vykazuje na ten čas neprodejnou zásobu 13. 000 vagonů dřeva palivového a asi 11. 000 m3 řeziva. Výtka, že úřad umožňuje Latorici neúměrné zisky, jest rovněž bezpředmětná, neboť bilance této společnosti vykazuje za poslední tři léta asi 16 mil. Kč ztráty. Tvrzení, že společnost za souhlasu úřadu rozprodává svoji půdu průměrně po 2. 100 - Kč za 1 kat. jitro, nesouhlasí se skutečností, neboť přídělci platí za 1 kat. jitro průměrně asi 350- Kč, z čehož dostává se společnosti asi jedna třetina. S. P. Ú. učiní vše, aby společnost, nucená hospodářskou krisí k restrikci svých investičních a provozních plánů, omezila je na míru co možná snesitelnou, a žádá věcnější a spravedlivější kritiku S. P. Ú. se strany tisku.

 

Ke stížnosti, že německé obce jsou téměř vyloučeny z účasti na přídělu lesů, bylo konstatováno, že již na 70 německých obcí obdrželo příděl lesní půdy, v některých případech jdoucí do set ha. žádosti další se právě vyšetřují a jistě bude ještě v řadě dalších případů kladně rozhodnuto.

Účast německých obcí na lesní reformě.

K žádosti, aby při přídělu těchto lesů v okolí Prahy (Říčany - Kostelec n. Č. Lesy) pamatováno bylo hlavního města Prahy i obcí a měst venkovských, bylo sděleno, že při rozhodování této věci účastní se též pan ministerský předseda. S. P. Ú. bude v dohodě usilovati o řešení co nejspravedlivější.

Požadavek města Prahy o příděl lesů liechtenstfinských.

V rozpravě bylo konstatováno, že dozorčí úřady trváním na průkazu 7% ní rentability znemožňují mnoha obcím získání lesního přídělu. President tento názor sdílí a zdůrazňuje, že nabývání lesa obcemi třeba také posuzovati co důležitý zájem veřejný. S. P. Ú. jedná již se všemi povolanými činiteli, aby tato otázka byla příznivě rozřešena.

Postup dozorčích úřadů při schvalováni obecních úvěrů na zaplacení lesního přídělu.

K vyslovenému přání, aby držitelé zbytkových statků nebyli zachraňováni za každou cenu, bylo konstatováno, že pomocná akce úřadu uplatňuje se hlavně tam, kde hospodářské kvality na-

Převody přidělené půdy.

 

byvatele zajištění objektu umožňují. Jinak umožňuje se převod přidělené půdy do rukou povolanějších, ať již v celku nebo na drobno.

Urychlené zaknihováni obcí na Třeboňsku.

K výtce, že knihovací práce v tomto obvodu postupují pomalu, bylo sděleno, že příděly ve čtyřech obcích byly již zaknihovány, dalším 12 obcím bylo vydáno soudní usnesení, 10 dalších hotových elaborátů leží u soudů a pro zbývajících 25 obcí pracuje se pilně na přídělových listinách a knihovních žádostech.

Proti přidělováni lesů jednotlivcům.

K žádosti, aby lesní půda nebyla přidělována jednotlivcům, uvedeno bylo, že v duchu § 10 zákona přídělového děje se tak zcela výjimečně a u výměr nepatrných, když příslušná obec písemně prohlásí, že sama tento les nepožaduje. Ve východní části státu přiděluje se zcela nehodnotná lesní půda k zorněni nebo k utvoření pastevních družstev.

Získáni zabraných rybníků, pro obce.

Ve smyslu předneseného přání snaží se úřad získati pro obce rybníky, ležící přímo v obcích nebo přímém sousedství, pokud tím ovšem není dotčen systematický provoz rybničního hospodářství v event. síti rybníků ostatních.

Poskytováni zápůjček z Fondu, pro zaop. zaméstnanců.

Vytýkáno bylo též, že je zamýšleno poskytovati držebnostní úvěr nabyvatelům půdy ze řad bývalých zaměstnanců z Fondu pro zaopatření zaměstnanců při S. P. Ú. Podáno bylo vysvětlení, že tento Fond není spravován úřadem, nýbrž vlastním kuratoriem, které oprávněno jest rozhodovati o zásadách, jak uložiti jmění fondovní. Zamýšlené poskytování držebnostního úvěru' není nic jiného, než ukládání části fondovních prostředků na sirotčí jistotu ve formě hypotečního úvěru. Postup tento jest i s hlediska dozorčího úřadu nezávadný.

Písemné odpovědi na některé dotazy.

V závěru bylo prohlášeno, že na některé dotazy a stížnosti, jichž vyšetření nebylo během rozpravy možné a které vyžadují součinnosti místních orgánů S. P. Ú., bude v nejkratší době dodána příslušným pp. členům rozpočtového výboru podrobná odpověď písemná.

Kapitola 13. Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností.

Celkové výdaje kap. 13. pro rok 1932 preliminují se částkou .......... 44, 280. 500 Kč, takže jsou proti rozpočtu pro rok 1931 nižší o 4, 369, 500 Kč, t. j. o 8'98% dosavadní výměry.

Ve výdajích preliminuje se i úhrada nákladu resystemisace a vánočního příspěvku, která pro rok 1931 preliminována byla v kapitole ministerstva financí, a v důsledku toho jsou osobní výdaje vyšší o 1, 096. 400 Kč. Naproti tomu výdaje věcné jsou celkem nižší o 5, 465. 900 Kč, při čemž v jich úhrnu opatřuje se úhrada i nových zákonných a administrativních potřeb, zejména příspěvku fondu pro pojišťování vývozních úvěrů.

Celkové příjmy preliminují se částkou.. 11, 883. 000 Kč, takže jsou proti rozpočtu pro rok 1931 vyšší o 5, 169. 100 Kč, ježto se preliminuje také očekávaný čistý výnos z povolovacího řízení.

Rozpočet po stránce všeobecné.

Rozpočet ministerstva obchodu projednán byl ve dnech 9. - 11. listopadu 1931 zároveň s debatou o kapitolách 11., 12. a 14. Po referátu zpravodaje poslance Dr. Hodáče promluvilo k rozpočtu, činnosti a úkolům resortu ministerstva obchodu 13 poslanců. Řada řečníků stěžovala si, že výdajový rozpočet v celku i v jednotlivostech není úměrný významu a poslání tohoto resortu, zejména v nynější době hospodářské krise. žádáno, aby ministerstvo v řešení otázek hospodářských vybaveno větší pravomocí, aby do jeho kompetence přikázáno odborné školství živnostenské a školství obchodní jako součást akce živnostenskozvelebovací, a u něho soustředěno též zadávání a evidence o státních dodávkách.

Celkový ráz debaty.

Po skončení debaty ministr poděkovav zpravodaji a všem řečníkům za jich podněty a návrhy, které budou co nejpečlivěji uváženy, podal především objasnění, proč bylo třeba rozpočet snížiti a proč ministr přistoupil na preliminovanou výměru. Na to přešel k aktuálním problémům a naznačil program, který chce sledovati. Stručný obsah je tento:

Exposé ministra obchodu.

Světová hospodářská krise byla způsobena přesuny nastalými ve výrobě v důsledku světové války, přeměnami ve výrobní technice, nadvýrobou zboží a namnoze nerozvážným hospodářstvím jednotlivců i veřejných celků. K všeobecné hospodářské krisi připojila se krise finanční, což stupňováno psychologickými vlivy a z toho se vyvinuvší krisí důvěry. Naše hospodářství zůstalo dosud poměrně pevné, ježto spočívá na zdravých základech a nastalé poruchy vyvěrají vesměs z příčin rázu mezinárodního. Nejpřednější naší povinností jest zachovati si zdravou měnu, což předpokládá vyrovnanou platební bilanci a aktivní bilanci obchodní. Ve výdajích státních nuťno si ukládati největší šetrnost, což nevztahuje se však na investice, hlavně produktivní, jichž podstatnější1 obmezení zhoršilo by situaci.

Světová hospodářská krise, potřeba zdravé měny a šetrnosti ve výdajích.

V průmyslovém podnikání světovém projevily se tendence koncentrační v širším měřítku, než bylo prospěšné. Vady projevily se zejména v případech, kde koncentrace nebyla prováděna organicky tvůrčími průmyslníky. Ministr pokládá za nejzdra-

Průmyslové podnikání.

 

vější pilíř průmyslového podnikání střední podniky, které mohou býti osobně řízeny lidmi, majícími bezprostřední zájem na jejich výsledcích, připouštějí širší rozdělení risika podnikatelského a rozsáhlejší uplatnění iniciativy celé řady podnikatelů. Právě okolnost, že náš průmysl skládá se v podstatě z takovýchto závodů jest jedním z důvodů, že naše hospodářství odolává poměrně dobře vlivům krise. Není správné hledat vinníka v soukromohospodářském řádu a vidět ideál ve státní reglementaci hospodářství, ježto v soukromém podnikání nejlépe může se uplatniti iniciativa, technický i komerční pokrok.

Z mimořádného úvěru 150 milionů Kč na zmírnění následků hospodářské krise nebylo možno ze zásadních důvodů jednotlivým podnikům poskytnouti subvence. Také rozpočtová položka ministerstva na zvelebování průmyslu není určena na subvencování jednotlivých podniků, nýbrž na podporu různých zařízení, jež přicházejí k dobru buď celému průmyslu, nebo určitým jeho odvětvím.

Poradní sbor pro otázky hospodářské.

Zákon o obchodních u živnostenských komorách.

Ministr jest zastáncem demokracie při řešení hospodářských otázek, totiž aby interesenti byli slyšeni o otázkách jich se dotýkajících. Doufá, že v nejbližší době bude moci předložiti vládě návrh na nové jmenování členů Poradního sboru pro otázky hospodářské, a bude jeho snahou, aby tomuto sboru zajištěna co největší váha a co nejširší možnost k zasahování do hospodářských otázek. Meziministerské připomínkové řízení o osnově nového zákona o obchodních a živnostenských komorách bude snad do konce tohoto roku skončeno a definitivní návrh předložen pak k parlamentnímu projednání.

Péče o vnitřní obchod.

Dobudováním ústřední rady obchodnictva ČSR dostalo se obchodnictvu odborového a pracovního střediska, což umožňuje slyšení obchodnictva při řešení otázek jeho se týkajících a jeho zastoupení v různých institucích. Ve vnitřní struktuře obchodu dochází k pozoruhodným změnám proti dosavadním formám obchodování. O tomto vývoji bude jednati Ústřední racionalisační komise pro vnitřní obchod, zřízená při ministerstvu obchodu, která se dobře osvědčuje.

Vodní doprava.

Provoz v československém nájemním pásmu pro vnitrozemskou plavbu ve svobodném přístavu hamburském aktivován byl smlouvou, kterou československé plavební akciové společnosti Labské podpronajata část pásma a ostatek dán do opatrování. Jinak věnuje se péče plavebním společnostem říčním, které byly všeobecnou krisí postiženy a budou vyžadovati vydatnější podpory. Společnost "Veřejná skladiště v Praze-Holešovicích" se osvědčuje a její snahy o další vybudování skladištních zařízení budou podporovány.

Státní dodávky.

Ministerstvo přikročilo k studiu otázky vhodné novelisace zadávacího řádu z roku 1920 a vyžádalo si dobrozdání ústředních zájmových organisací průmyslu, obchodu a živností. Nevystačí se asi s pouhou novelisací, bude patrně nutno, aby zadávání všech veřejných, nikoliv jen státních, dodávek a prací bylo upraveno zvláštním zákonem. V oboru maloživnostenských dodávek zabývá se ministerstvo dodávkami vojenské konfekce a vojenské obuvi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP