Kapitola 8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.

Příjmy nejsou preliminovány žádné. Výdaje rozpočteny jsou na 2, 247. 600 Kč, což jest o 147. 800 Kč více než v roce 1931. Zvýšení jest pouze zdánlivé, jelikož v roce 1931 nebyly všechny personální výdaje preliminovány v kapitole 8. a pro část jich byla vložena úhrada také do kapitoly 21. Z úsporných důvodů byly v rozpočtu ministerstva pro sjednocení sníženy částky určené na provedení resystemisace.

Úspornost rozpočtu.

Odpovídaje na dotazy a podněty v rozpravě přednesené promluvil ministr pro sjednocení obšírně o nutnosti, aby ministerstvo pro sjednocení bylo zachováno. Je samozřejmě pouze dočasné. Jakmile bude sjednocení provedeno, bude ministerstvo pro sjednocení přirozeně zrušeno. Kdy to však bude, je těžko předpovídati. Nesjednocenost, roztříštěnost a nepřehlednost našeho práva je taková, že je nutno obávati se trapných důsledků. Ministr považuje proto ministerstvo pro sjednocení tou dobou za státní nezbytnost a má za to, že ministerstvo musí býti vybaveno lépe silami a finančně tak, aby svoje práce mohlo rozšířiti a urychliti.

Nezbytnost a dočasnost ministerstva.

Neposlední příčinou toho, proč jsme se se sjednocením práva zdrželi, spatřuje ministr ve snahách, aby právo současně se sjednocením bylo i zreformováno. Ministr klade ještě dnes velkou váhu na to, aby reformám práva, u nichž někdy tak těžko lze docíliti dohody, předeslalo se jednoduché jeho sjednocení. Jen takto dá se sjednocení urychliti a o urychlení jeho nutno se starati, jelikož naši občané nesjednocenost práva nesou již velmi netrpělivě.

Sjednocování nutno urychliti. Jednoduchá unifikace budiž předeslána unif. reformní.

Na stížnosti, že při sjednocování velmi málo využívalo se vyspělejšího práva slovenského, pravil ministr, že ministerstvo pro sjednocení zkoumá vždy pečlivě, nehodí-li se k převzetí právo platné z dřívějších dob na Slovensku a Podkarpatské Rusi. Názory o tom, která norma je vyspělejší a pro převzetí vhodnější, mohou se ovšem někdy velmi různiti. Dokladem je spor o novoty v odvolacím řízení, který na loňském sjezdu čsl. právníků v Bratislavě byl příčinou velmi živé výměny názorů.

Při sjednocení využije se převzatého práva uherského, pokud je vyspělejší.

Tvrzení poslanců komunistických, že se sjednocuje vždy tak, aby to bylo proti dělnictvu, odmítl ministr pro sjednocení zdůrazniv, že protidělnické tendence by při sjednocovacích pracích netrpěl.

Protidělnické tendence při sjednocení.

V rozpravě bylo vysloveno přání, aby ministerstvo pro sjednocení vydalo "soustavnou" sbírku pramenů práva platného na Slovensku a Podk. Rusi, která by ve státním jazyku přinesla platné texty zákonů a nařízení z uherského práva převzatých. Ministr vysvětlil rozsah takové sbírky, jež by u nás musila býti mnohonásobně větší podobné sbírky rakouské pro Burgenland pořízené a navazující na německé překlady maďarských zákonů již za Maďarska pořízené, - vypočítávaje finanční náklad na sbírku podotkl, že sám tisk sbírky vyžádal by si nejméně pětkráte tolik, co činí celoroční rozpočet ministerstva pro sjednocení, a prohlásil, že vzhledem k těmto okolnostem nemůže bohužel přání, o něž tu jde, splniti.

Soustavná sbírka překladů uherského práva.

Osnovy sjednocených zákonů civilně procesních.

Uváděje doklady z činnosti ministerstva v posledním roce, poukázal ministr hlavně na osnovy sjednocených zákonů civilně procesních, ministerstvem pro sjednocení připravených. Osnovy byly vydány tiskem i s příslušnou důvodovou zprávou a ministerstvo postaralo se o to, aby se této publikace dostalo všem odborníkům o věc se zajímajícím.

Soudní poplatky v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.

Ministr poukázal ještě na jinou práci ministerstva tiskem vydanou, totiž na příručku "Soudní poplatky v zemích Slovenské a Podkarpatoruské". Příručka je dokladem, jak těžko dá se dnes u nás někdy zjistiti platný právní stav. Pokud jde o soudní poplatky v uvedených zemích, nedají se staré a nové předpisy naprosto srovnati tak, aby po jich jednoduché redakci mohly býti v náležitém uspořádání autoritativně vyhlášeny. Jelikož občanstvo a úřady potřebovali zde poučení a informací více než kdekoliv jinde, byla vyřešena věc tak, že v důvodové zprávě k žák. č. 120/1931 dán byl ministerstvu pro sjednocení mandát, aby upravilo žák. 61. XLIII/1914 podle změn, které byly provedeny zákony vydanými po dni jeho účinnosti, a aby tuto úpravu vydalo knižně.

Osnova zákona o všeobecné příslušnosti ministerstev.

Navazuje na rozpočtovou rozpravu obíral se ministr dále otázkou vymezení kompetence ministerstev. Příkaz, aby připravena byla osnova zákona o všeobecné příslušnosti ministerstev, dostalo ministerstvo pro sjednocení od vlády v důsledku zákona o úsporných opatřeních. Věc, která touto osnovou má býti vyří" zena, je však velmi obtížná a také choulostivá. Ministerstvo, připravujíc tuto osnovu, hledějo zjistiti nejprve skutečnou kompetenci všech resortů, věci sporné a posléze reformní návrhy. V dalším jednání bylo nutno ujasniti zásady, podle kterých vymezení resortní kompetence má se provésti, a bylo nutno starati se posléze o dohodu ve sporných otázkách. Tato dohoda dosud sjednána není. Ministerstvo pro sjednocení bude naléhati na dohodu mezi jednotlivými ministerstvy a vynasnaží se, aby příprava osnovy zákona o působnosti ministerstev byla co nejdříve skončena.

Přeměna měst se zřízeným magistrátem na velké obce.

K případům měst s magistrátním zřízením, která na Slovensku přeměněna byla v t. zv. velké obce, podotýká ministr na přednesenou výtka, že opatření toto stalo se svého času s plným souhlasem ministra pro správu Slovenska, a to z toho důvodu, že ona města neměla na magistrát dostatek peněz. V zákoně bylo ovsem pamatováno na to, aby bývalým magistrátním městům byla dřívější jejich působnost vrácena, požádá jí-li o vrácení magistrátní agendy u vlády a prokáží-li, že jsou s to, aby záležitosti tyto sama spravovala a nesla náklady s tím spojené.

Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.

Kapitola 9. vykazuje celkovou potřebu 6, 824. 900 Kč, t. j. o 762. 900 Kč vyšší nežli v rozpočtu pro rok 1931. Zvýšení to způsobeno jest výhradně zvýšením potřeby na platy zaměstnanců, které se stalo nutným, když vláda, uznávajíc pilnou potřebu, aby vzhledem k velké agendě soudu byl soudcovský personál úměrně rozmnožen, při resystemisaci v říjnu 1930, systemisovala dva nové senáty. Z důvodů úsporných nebylo ovšem možno všechna tato místa do rozpočtu pojati.

Rozpočet kap. 9. a srovnání jeho 8 roepočtem pro rok 1931. - Resystemisace míst.

Důsledky rozmnožení počtu systemisovaných míst soudcovských přirozeně nemohly se ještě plně projeviti, neboť obsazování míst může se díti jenom postupně a není dosud skončeno. Přes to lze již nyní pozorovati potěšitelný, byť i jen znenáhlý pokles nedodělků. Poněvadž také příliv nových stížností od roku 1928, kdy po několikaletém trvalém vzestupu dosáhl nebývalé výše 10. 231, poklesl a podle výsledků z r. 1930 a 1931 zdá se ustalovati se na čísle okrouhle 6. 000 ročně, lze důvodně očekávati, že dík rozmnožení soudcovského personálu agenda nejvyššího správního soudu ocitne se v dohledné době v běžném, ačli nenastane nový nečekaný vzestup, čemuž však na ten čas nic nenasvědčuje.

Agenda nejvyššího správního soudu.

Připravovaná všeobecná reforma zákona o nejvyšším správním soudě přestala za tohoto stavu věci býti bezprostředně naléhavou, naopak její brzké uzákonění by judikování spíše zatěžovalo, dokud nahromaděné starší nedodělky nebudou vyřízeny. Je ovšem žádoucí, aby reformou bylo docíleno zjednodušení procesní techniky a tím urychlení soudního řízení, avšak ještě více záleží na tom, aby základní zásady nového zákona byly co nejdůkladněji uváženy, by soudní kontrola správy byla reformou zákona pokud možno zlepšena a nikoli zhoršena.

V zájmu služby bylo by také žádoucno, aby konečně byla již také vyřešena otázka definitivního umístění soudu.

Reforma nejvyššího správního soudu.

Kapitola 10. Ministerstvo školství a národní osvěty

a ze skupiny II. § 7 Uhřiněvský školní závod zemědělský, § 8 školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě, § 16 žabčický školní závod zemědělský a § 17 Kuřimský školní závod

vysoké školy zvěrolékařské v Brně.

Rozpočet ministerstva školství a národní osvěty a podniků v jeho působnosti.

Rozpočet ministerstva školství a národní

 

osvěty činí pro rok 1932 úhrnem...

1. 014, 199. 000 Kč,

tedy proti roku 1931, kdy bylo preliminováno

1. 010, 566. 000 Kč,

více o ..............

3, 633. 000 Kč.

Zvýšení to vyplývá hlavně z vyššího nákladu má osobní výdaje podíle platových zákonů následkem zařadění vánočního příspěvku státním zaměstnancům a následkem postupu sil v platových stupnicích. Celkem

 

se tu preliminuje ..........

664, 472. 000 Kč,

kdežto pro rok 1931 bylo preliminováno..

642, 445. 000 Kč,

takže tu potřeba stoupá o .......

22, 027. 000 Kč.

Rozdíl, který vyplývá z tohoto zvýšení a ze zvýšení celkového, jež činí jak výše na-

 

značeno .............

3, 633. 000 Kč,

musil býti vyrovnáni snížením položek jiných,

 

takže ostatní osobní výdaje klesly o...

7, 088. 000 Kč,

 

11, 306. 000 Kč.

Rozpočet Uhřiněvského školního závodu zemědělského činí pro rok 1932

 

ve výdajích ..........

2, 385. 000 Kč,

v příjmech .........

2, 589. 000 Kč,

takže zisk činí ...........

204. 000 Kč.

Do rozpočtu investičního tohoto závodu zařazuje se částka 40. 000 Kč, jež se uhradí podílem z provozního zisku. Rozpočet školního závodu zemědělského v Děčíně-Libverdě činí pro rok 1932

 

ve výdajích ..........

491. 200 Kč,

v příjmech ..........

508. 700 Kč,

takže zisk činí ...... * .....

17. 500 Kč.

Do investičního rozpočtu tohoto závodu zařazuje se částka 1, 220. 000 Kč, jež se uhradí v částce 17. 500 Kč podílem z provozního zisku, zbytek 1, 202. 500 Kč pak zápůjčkou. Jde tu z největší části o zaplacení kupní ceny statku podle smlouvy, která se dojednává. Rozpočet žabčického školního závodu zemědělského činí pro rok 1932

 

ve výdajích ..........

1, 918. 000 Kč,

v příjmech ..........

1, 989. 500 Kč,

takže zisk činí ...........

71. 500 Kč.

Do investičního rozpočtu tohoto závodu zařazuje se částka 1, 140. 000 Kč, jež se uhradí v částce 71. 500 Kč podílem z provozního zisku, zbytek pak 1, 068. 500 Kč zápůjčkou. Jde tu zejména o nutnou stavbu kravína a

 

vodovodu, nutné meliorace a adaptace budov pro kanceláře a byt zaměstnanců.

Rozpočet Kuřimského školního závodu zemědělského činí pro rok 1932

 

ve výdajích ..........

1, 440. 100 Kč,

v příjmech ..........

1, 482. 000 Kč,

takže zisk činí ............

41. 900 Kč.

Do investičního rozpočtu tohoto závodu zařazuje se částka 150. 000 Kč, která se uhradív částce 41. 900 Kč, zbytek pak 108. 100 Kč zápůjčkou. Jde o nutné doplnění inventáře.

O rozpočtu ministerstva školství a národní osvěty na rok 1932 pojednal rozpočtový výbor ve dnech 5., 6. a 7. listopadu 1931 v celodenních schůzích.

živá rozprava týkala se nejrozmanitějších otázek jak správy škol všech kategorií, tak i správy osvětové i kultové.

K řadě podnětů v rozpravě dotčených zaujal na konec ministr školství a národní osvěty stanovisko v obsáhlém exposé.

Ministr výslovně upozornil, že charakter projednávaného rozpočtu na rok 1932 je i v kap. 10 nouzový, krisový. Nepatrné plus v úhrnu vydání (3 mil. Kč) nestačí krýti ani přirozený vzrůst personálních nákladů (15 mil Kč), takže bylo nutno provésti v jiných položkách, zejména věcných, škrty přes 11 mil. Kč. To znamená, že bude i v oboru správy školství osvětové a kultové nutno velmi opatrně hospodařiti a šetřiti všemožně.

Jako již loni učinil, ministr znova konstatuje, že v rozpočtu kap. 10 je obsažena jen část nákladů školských a kulturních vůbec, k nimž nutno přičíst dále více než l miliardu. státních záloh zemím a církvím na Slovensku na platy učitelské, dále školská a kulturní vydání zemí a obcí, vydání na školství zemědělské a j., takže celkem dospějeme k sumě 4 miliard Kč, které stát a jiné veřejné svazky věnují na potřeby kulturní.

V dalším výkladu obíral se ministr nejprve problémem menšinového školství. Ciferně znovu dovodil, že v celku nelze mluviti o tom, že by republika menšinám v politice školské křivdila, K požadavku národnostní autonomie ve školství odkázal, že se jím bude obírati zvláštní komise zřízená v ministerstvu školství a národní osvěty pro přípravu zákona o organisaci školské správy.

Ve věcech školství slovenského a podk. ruského upozorňuje zvláště na naléhavé problémy školských staveb, zvětšení počtu měšťanských škol, opatření kvalifikovaného učitelstva a na jazykový problém v Podk. Rusi. I když obtíže jsou v době finanční tísně mimořádné, přece jen rok od roku se stav školství na našem východě podstatně a rychle zlepšuje.

Ve věcech středních škol dotýká se ministr zejména otázky středoškolské reformy. Ciferně dovozuje, že dosavadní změny učebných osnov v prvých dvou třídách stř. škol neměly za následek - jak se tvrdilo - překotný nával žactva do středních škol, nýbrž, že letošní plus žáků v prvých třídách zcela odpovídá obdobnému plus žactva v prvních třídách měšť. škol a je jen důsledkem toho, že do 1. tříd středních i měšť. škol vstupuje letos zvláště silný ročník dětí narozených roku 1920.

 

Kromě toho se ministr dotkl zejména problému nezaměstnaných kandidátů profesury a reformy přípravného studia profesorů.

V oboru školství odborného upozorňuje ministr zejména na postup prací při vnitřní reformě škol učňovských, s kterou jest se zatím spokojiti, dokud se z finančních důvodů nepodaří uzákoniti nový návrh zákona o těchto školách.

Ve věcech vysokých škol konstatuje ministr pokrok v rozmnožení stolic v důsledku resystemisace, naproti čemuž však bude nutno při dané finanční situaci pamatovati na všemožnou ekonomisaci v provozu vys. škol vůbec a zvláště i vědeckých ústavů.

Posléze se ministr obšírněji vyslovil ještě i o otázkách styku s cizinou, o některých otázkách studentských, zvláště soc. péče o studentstvo, pak o věcech divadelních a státní galerie. Na konec podal stručnou zprávu o příznivém finančním stavu státního nakladatelství a o jeho úspěšné činností.

Ježto ani ve svém důkladném výkladu nestačil ministr dotknouti se všech otázek zmíněných ve výborové rozpravě, připojuje se pro větší úplnost obrazu o této rozpravě ještě tento stručný přehled dalších důležitějších námětů z projevů jednotlivých poslanců, sestavený podle kategorií škol, při čemž k nim hlavní zpravodaj připojuje příslušné vysvětlivky a poznámky.

Národní školství.

Ve věcech administrativně ekonomických byla žádána zejména blahovůle při zřizování a udržování tříd i při menším počtu žáků než stanoví zákon, a zavedení okresních a zemských porad učitelských. Ačkoliv proti těmto požadavkům není zásadních námitek, třeba upozorniti na jejich finanční důsledky, pro které v přítomné době nebude možno jim vyhověti.

Totéž platí také o zavedení 91eté školní povinnosti, ke kteréžto věci se poukazuje i na poznámku v loňské zprávě výboru rozpočtového (tisk 780) str. 173.

Pokud jde specielně o výstavbu škol, bude se stálým zřetelem na nutnou hospodárnost přihlíženo k dosavadním zkušenostem a používáno osvědčivších se plánů jako typů.

Ve věcech personálních žádali jednotliví řečníci celou řadu zlepšení v hmotných poměrech učitelstva resp. školních inspektorů (započtení vojenské služby, rozšíření t. zv. slovenské výhody, úpravu otázky učitelských bytů, úpravu odměn za přespočetné hodiny a nepovinné předměty, zlepšení platů řeholních učitelů, úpravu platů opatrovatelek-pěstounek na mateřských školách, zlepšení platů učitelstva měsť. škol, úpravu platů inspektorských atd. ). I zde nutno zatím odkázati na daný tísnivý stav hospodářství státního, zemského i ostatních veřejných svazků, který jen s velikým napětím umožňuje zachování platů veřejným zaměstnancům i jen na dosavadní výši, vylučuje však zatím jakékoli generální zvyšování personálních vydání.

Střední školy a učitelské

ústavy.

Rozpočtový výbor se zvláště zabýval otázkou reformy středoškolského studia a výchovy středoškolských profesorů. Obé, stejně jako reforma vzdělání učitelského, je předmětem zvýšené péče státní správy školské. V postupném provádění účelné reformy bude pokračováno. Ještě v roce 1932 lze očekávati dokončení prací na nové učebné osnově pro střední školy.

Všechny speciální náměty ať již ve věcech administrativně ekonomických, nebo personálních, zejména ve věci výměry učebné povinnosti profesorů, udělování stipendií, vyučování nepovinným předmětům, podpor nestátním ústavům, zřizování nových ústavů, výstavby budov, zlepšení umístění a zvýšení paušálu jsou předmětem šetření a úvah. Jejich proveditelnost arci nutno posuzovati v prvé řadě též s hlediska nezbytné úspornosti. Chystá se stavba budovy pro německé reálné gymnasium v Bratislavě a pro české státní ref. reál gymnasium v českém Těšíně. Opatření nových budov pro státní reál. gymnasium ve Slaném a pro státní německé gymnasium v českém Krumlově bylo vzato do staveb, programu příštích let. Nedostatky budovy německého gymnasia v Bohosudově nelze přičítati na vrub stát. školské správě, neboť jde o ústav nestátní.

Udělování stipendií v tomto, jako ve všech oborech státní správy školské a osvětové děje se spravedlivě toliko podle objektivních hledisek. Vyšší procento připadající na ta která místa je povahy pouze relativní a je vysvětlitelné soustředěním duševních pracovníků ve větších kulturních střediscích.

 

Poměry na odborných školách byly posuzovány celkem příznivě a četná opatření, v tomto oboru učiněná, došla otevřené pochvaly.

V oboru průmyslového školství žádána byla specialisace škol strojnických, již ministerstvo připravuje; první krok učiněn byl zřízením 9. semestru u vyšších škol, jenž obsahuje vesměs nauky specialisované.

Dále požadována byla větší spolupráce s průmyslem při řešení školských otázek. Tomuto plně oprávněnému požadavku vyhovuje se svoláváním anket, k nimž jsou vždy zástupci průmyslu zváni.

Nezamýšlí se, jak v debatě bylo nadhozeno, zrušení keramické školy v Bechyni, nýbrž pouze její vhodná reorganisace; škola pro průmysl porculánový v Praze zřizuje se na odůvodněné přání příslušných průmyslových kruhů a s jejich vydatnou podporou finanční.

V oboru živnostenského pokračovacího školství naléháno bylo na vydání připraveného zákona, jež však dosud naráží na obtíže hlavně finančního rázu. Požadavky po zřizování obvodových škol, opatřování vlastních budov a vlastního odborného učitelstva budou i nadále podle daných prostředků respektovány.

V oboru školství obchodního a rodinného nebyly předneseny závažnější požadavky.

Odborné školství.

Počet vysokých škol zůstává nezměněn a na rozmnožení počtu vysokých škol nelze v dnešní době z důvodů finančních pomýšleti. Je nyní na čase, aby na vysokých školách se upustilo od extensivního hospodaření jak po stránce personální, tak i po stránce materiální, a aby veškeré úsilí vysokých škol i vyučovací správy soustředilo se na zintensivnění vědecké i vyučovací práce tak, aby náklady na vysoké školy od státního převratu vynaložené a dovršivší již miliardových částek nesly své ovoce.

Vysoké školy, vědecké ústavy.

 

Na budování vysokých škol se pokračuje v rámci povolených úvěrů a školská správa v prvé řadě je vedena snahou, aby zejména klinikám dostalo se v brzké době náležitého umístění a vybavení.

V oboru personální politiky je sledována tendence, aby vysokým školám dostalo se co nejlepších učitelských sil, což ovšem předpokládá náležité jejich hmotné zabezpečení.

Školní závody zemědělské rozvíjejí se zdárné i přes dnešní neutěšené poměry hospodářské a podporují s úspěchem technický výzkum a pokrok zemědělství po případě zvěrolékařský.

Sociální péče o studentstvo.

V postupném vybudování účelné organisace této péče je velmi účinně pokračováno. Prostředky této péči věnované nebylo arci možno tentokráte zvýšiti, nýbrž naopak o něco snížiti.

V provádění sociální péče o studentstvo je postupováno podle stejných směrnic a za stejných objektivních podmínek vůči všemu studentstvu bez rozdílu národnosti a náboženství.

Provedení zákona o vybudování akademického domu v Praze naráží na obtíže zejména rázu finančního a co do opatření vhodného pozemku.

Pokud jde o studentské nadace, jest prováděna jejich permutace, odůvodněná změnou poměrů. Dále se pracuje na provedení jejich statistiky a na zesílení nadačních požitků, pokud ovšem je toto možné.

Vyřešení nadace Strakovy akademie je stálou starostí ministerstva školství a národní osvěty.

Národní osvěta.

Bylo všeobecně poukazováno, že úsporné tendence se značnou měrou projevily v položkách věnovaných státní péči osvětové. Tomuto snížení, jemuž nebylo možno se vyhnouti, bude nutno čeliti co nejúčelnějším využíváním povolovaných prostředků. Ochraně památek bude věnována v příštím roce zvýšená přípravná péče projednáváním zákona památkového, který jest té doby již v konečném stadiu expertisy odborných korporací a příslušných vědeckých pracovníků. Tímto zákonem a řadou souvislých opatření rázu normativního i administrativního bude praktická ochrana památek unifikována a postavena na pevnou právní basi.

V oboru státní péče o umění bude - arci v mezích obmezených prostředků - postupováno v dosavadním jejím provádění. Pokud jde o divadla, bude účinně pracováno k dalšímu jejich zhospodárnění.

V rámci státní péče osvětové bude věnována pozornost dobudování a zajištění veřejných knihoven obecních všech národů, při čemž zvláštní zřetel se věnuje pomocným jednotkám jako jsou knihovny obvodní. V oboru občanské výchovy bude pečováno o nová ustavení osvětových sborů a místních osvětových komisí po obecních volbách letošního roku, dále o zcelení organisace osvětových sborů a osvětových komisí v organisacně administrativní celky krajské a zemské, o soustavnou průpravu osvětových' činovníků na školách a kursech a o vybudování a zajištění vyšších škol lidových. Ve větší míře bude pamatováno na soustavné vybudování kulturně výchovné kinematografie.

V oboru školských a kulturních styků s cizinou pokračuje ministerstvo školství a národní osvěty v provádění svého dlouholetého programu. Vedle pravidelného styku se všemi kulturními národy provádějí se zvláště intensivně praktické důsledky školských a kulturních konvencí s Francií, Jugoslávií a Rumunskem a prohlubují styky s těmi státy, s nimiž jednání o kulturní konvence již byla anebo budou ve vhodnou dobu zahájena. Věnuje se péče budování institucí, zaručujících možnost účelné mezinárodní spolupráce a umožňuje se účast na důležitých kulturních a školských podnicích mezinárodního rázu. Zvýšená péče věnuje se na základě mezinárodní reciprocity formování naší studující mládeže v cizině a cizích studentů u nás ke vzájemnému obohacení a sblížení národních kultur.

Při tom ministerstvo školství a národní osvěty jako dosud pamatuje na podporu kulturních a školních institucí čsl. krajanů v cizině a v mezích finančních prostředků provádí se povlovná' likvidace t. zv. ruské a ukrajinské akce s náležitým zřením na sociální poměry emigrantů.

 

Bylo vytýkáno nedostatečné dotování příslušných položek. Nezbytná úspornost musela arci zasáhnouti i zde; při tom však státní správa i v rámci snížených úvěrů pamatovala na plnění všech svých úkolů.

Kultus.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP