Kapitola 6. Ministerstvo vnitra.

Úhrn výdajů této kapitoly se preliminuje pro rok 1932 částkou.. ......

697, 603. 900 Kč.

V ústavně schváleném státním rozpočtu pro rok 1931 byl úhrn výdajů ministerstva vnitra preliminován částkou .........

699, 091. 400 Kč,

jsou tedy výdaje preliminované pro rok 1932 ve srovnání s rozpočtem pro rok 1931

nižší o ..............

1, 487. 500 Kč.

Tohoto snížení potřeby bylo docíleno přes to, že u četných položek bylo nutno pamatovati na potřebu podstatně zvýšenou. Tak se zvýšily náklady na platy stálých zaměstnanců o 32´4 mil. Kč, na příspěvky k opatření uniforem pro politické a policejní úředníky o 1'2 mil. Kč, nájemné z místností pro politické a policejní úřady a pro četnické kasárny o 26 mil. Kč, k čemuž přistupuje zařadění nového úvěru na opatření státních matrik v zemi Slovenské v částce 0'3 mil. Kč. Přes toto zvýšení potřeby dospělo se k úspoře tím, že na mnohých potřebách byly úvěry velmi podstatně sníženy; tak u položek na ostatní osobní a věcné výdaje ústřední správy ministerstva vnitra nastalo snížení o 0'6 mil. Kč; úplně byl vyloučen úvěr na příspěvky obcím k úhradě nákladů na umístění okresních úřadů, čímž nastalo snížení o 12'0 mil. Kč; platy smluvních zaměstnanců politických úřadů byly sníženy o 1´9 mil. Kč, dále se zmenšuje úvěr na cestovné a stravné (nepaušalované) a z důvodů vedení dvojí domácnosti u politických úřadů celkem o 2´6 mil. Kč, ostatní pak menší věcné výdaje u politických úřadů byly sníženy dohromady o 0´6 mil. Kč. Výdaje na zřízení státních policejních úřadů snížily se o 15 mil. Kč úplným vyloučením prelimináře, píce pro koně sborů uniformované stráže bezpečnosti preliminuje se částkou menší o 0'2 mil. Kč; cestovné a stravné z důvodu dvojí domácnosti u členů sborů uniformované stráže bezpečnosti snižuje se o 0´2 mil. Kč. Taktéž se snižují u četnictva cestovní výlohy o 4'0 mil. Kč, doplnění a opravy vnitřního zařízení budov a lůžkovin, výlohy na první služební výstroj a výzbroj a střelectví příslušníků četnictva o 4´5 mil. Kč, různé výdaje četnictva o 0'7 mil. Kč, mimořádné výdaje četnictva celkem o 15 mil. Kč; k tomu přistupuje snížení výdajů na sčítání lidu o 52 mil. Kč, na vyživovací příspěvky o 0´4 mil. Kč a na péči o občanské poškozence 2'0 mil. Kč úplným vyloučením úvěru.

Úhrn příjmu pro rok 1932 se preliminuje částkou ..............

19, 501. 600 Kč,

tedy proti částce preliminované v roce 1931.

19, 347. 100 Kč

více o ..............

154. 600 Kč.

Zvýšení se odůvodňuje očekávaným vyšším výtěžkem z platů obcí za odběr Sbírky zákonů a nařízení a za tiskopisy, jež podléhají kolkování.

V generální debatě k návrhu státního rozpočtu, ve zprávě zpravodaje i ve speciální debatě ke kapitole 6. byly předneseny některé náměty, dotazy a připomínky, týkající se agendy ministerstva vnitra. K těmto připomínkám odpověděl podrobně zn onemocnělého ministra vnitra sekční šéf Dr. Bobek.

Rozborem rozpočtového návrhu, jak jej podal zpravodaj o kapitole 6. i projevy četných poslanců v rozpočtovém výboru bylo konstatováno, že v resortu ministerstva vnitra postupuje se s krajní hospodárností. Úkol přizpůsobiti výkon služby omezeným finančním prostředkům jest zvláště v resortu ministerstva vnitra mimořádně těžký, ježto resortním úřadům přísluší tak zv. generální kompetence, t. j. kompetence ke všem výslovně nevyňatým úkolům vnitřní správy; při tom politické úřady vykonávají agendu příslušející v nejvyšší stolici téměř všem odborným ministerstvům. Pracovní zatížení úřadů vnitřní správy stále roste a tím rostou i nutné výdaje. Tento vzrůst výdajů není možno vyjádřiti preliminářem vzrůstajícím stejnou měrou jako vzrůstá agenda, a jest proto nutno ustavičně paralysovati výdajovou potřebu úspornými opatřeními; tento postup se v resortu ministerstva vnitra již od let zachovává.

Hospodárnost.

Výkon rostoucí agendy nebyl by možný, mělo-li by zůstati beze změny závadné, službu ochromující, ba namnoze ji úplně znemožňující stísněné a nehygienické umístění úřadů vnitřní správy. Již loňského roku byly rozpočtovému výboru předneseny těžké žaloby, jež v této příčině nutno vznášeti proti bývalým státům rakouskému a uherskému, že odevzdaly našemu státu okresní úřady politické v umístění neuvěřitelně zpustlém, odporujícím nejprimitivnějším požadavkům hygieny a služební potřebě; tak zejména na Slovensku jsou politické úřady umístěny namnoze ve tmavých suterénních chlévech a hajduckých bytech. Je samozřejmo, že tento stav, jenž vyvolával již dříve vážné služební starosti, stal se po provedení nové správní organisace zcela neudržitelným. Ministerstvo vnitra vyvinulo všecku péči, aby závadný způsob umístění nebyl na úkor řádnému provedení správní reformy, neboť si bylo vědomo toho, že vykonává i kus hygienické, sociální a výchovné péče o zaměstnance politické služby. Stavební akce, jež se tu rozvinula, postupovala velmi slibně v nejtěsnější shodě a přímo ruku v ruce s obcemi, jež projevily pro věc pochopení všeho uznání hodné. Téměř 100 obcí, v nichž je sídlo okresních úřadů, zahájilo již stavební úpravy (novostavby, přístavby neb adaptace) úředních budov. Státní správa se snažila tuto akci ze všech sil všemožně podporovati, a byly za tím účelem do rozpočtu ministerstva vnitra vždy vkládány potřebné úvěry. V návrhu rozpočtu pro správní rok 1932 musila býti při poslední redakci vypuštěna dosti vysoká částka, jež byla do příslušné položky zařaděna. Tato skutečnost však neznačí, že akci tak slibně započatou a tak krásně probíhající by ministerstvo vnitra chtělo opustiti. Tomu tak není, neboť změní se jen forma pomoci pro obce stavbu podnikající. Potřebné prostředky, jež bude možno opatřiti způsobem virementním, budou věnovány k tomu, aby slíbené subvenční kvóty, pokud v roce 1931 a 1932 nebude lze je vyplatiti v hotovosti, byly zatím zúročeny, na to pak do rozpočtu pro správní rok 1933 bude za všech okolností pojata potřebná částka tak, aby příspěvky, kde se to bude jeviti nutným, byly počátkem uvedeného správního roku vyplaceny celé v hotovosti. V mezích péče o řádné umístění úřadů vnitřní správy bylo pečlivě dbáno všeho, co směřuje k soustředění a vhodnému umístění zemských úřadů. Koncentrace zemského úřadu v Praze se provádí postupně a konají se přípravné práce k provedení přístavby zemského úřadu v Brně. Při soutěži na ideové náčrty pro novostavbu zemského úřadu v Bratislavě byly zjištěny značné potíže, s nimiž bude spojeno vyhotovení

Umístění úřadů.

 

plně vyhovujícího projektu, a hledají se cesty, jak tyto obtíže překonati. Plány na stavbu zemského úřadu v Užhorodě jsou již hotovy; rozpočet podle nich vyhotovený byl usnesením vlády limitován a lze očekávati, že s touto stavbou se co nejdříve započne. Všecka péče se věnuje i řádnému umístění úřadů bezpečnostních. Novostavba policejního ředitelství v Košicích jest již ukončena a bude odevzdána svému účelu. Pracuje se na plánech přestavby policejního ředitelství v Praze, a v nejbližší době se přikročí k novostavbě policejního komisařství a ubikací stráže ve Vršovicích. Konají se přípravné práce pro novostavbu policejního ředitelství v Plzni a policejního komisařství v Husovicích a Králově Poli.

Svazky územní samosprávy.

Ministerstvo vnitra pečlivě sleduje hospodaření a finanční stav nižších autonomních svazků. V hospodaření obcí a okresů přísluší ovšem rozhodující slovo jedině zemským výborům a nikoli ministerstvu vnitra, které však přes to se snaží zjednati si materiál, na jehož podkladě by bylo lze svého času učiniti případné návrhy na změnu zákonných norem, platných dnes pro hospodářství autonomních svazků.

Větši béžné práce.

Agenda ministerstva vnitra jest téměř v každém správním roce zatížena běžnými pracemi mimořádného rozsahu, jež kladou na celý úřední aparát největší požadavky co do pohotovosti, rychlosti a přesnosti práce. V roce 1931 ukončují se dodatečné práce, jež vyplývají z provedeného sčítání lidu; možno tudíž přehlédnouti již výsledky celé této úřední činnosti a zejména hospodárnost postupu při sčítání lidu. Dlužno zdůrazniti, že podle nabytých zkušeností se úsporný a racionelní postup stále zdokonaluje. V roce 1921 bylo sčítání lidu provedeno nákladem o 450. 000 Kč vyšším než poslední sčítání lidu. Všemožné zjednodušení administrativního postupu, na němž ministerstvu vnitra velmi záleželo, vedlo k tomu, že celkový náklad na poslední sčítání lidu byl více než o 800. 000 Kč menší než činí úvěr pro toto sčítání povolený, který byl co nejnižší částkou vypočten podle obdobných nákladů z roku 1921. Této vskutku velmi značné úspory bylo účelnou úpravou postupu docíleno přes to, že počet obyvatelstva v republice stoupl od roku 1921 o 1, 113. 734 osoby, t. j. o 8°18%, a potřeba tiskopisů byla nepoměrně větší, při čemž i počet sčítacích orgánů stoupl ze 26. 000 téměř na 32. 000, t. j. téměř o 6. 000 osob. Politickým úřadům nutno vysloviti dík a uznání za to, že tak mimořádnou práci zdolaly bez jakýchkoli rušivých nehod přesně podle ustanoveného programu, takže první výkazy z okresů byly už 20. prosince 1930 sestaveny a sčítací operát postupně do konce ledna 1931 statistickému úřadu úplně odveden. Nemenší uznání náleží úřadům, jež byly zúčastněny na provádění všeobecných voleb do zastupitelstev obecních. V této souvislosti možno připomenouti, že ministerstvo vnitra připravilo osnovu zákona, jímž má býti novelisován zákon o stálých seznamech voličských.

Státní občanství.

Státní občanství československé uděluje se na žádost všem autochtonním a aklimatisovaným obyvatelům státu československého bez rozdílu stavu, pokud jen vyhoví obecným podmínkám platných naturalisačních norem. Počet kladně vyřízených žádostí je velmi značný, tak na příklad jen ze Slovenska a z Podkarpatské Rusi došlo v roce 1931 do konce srpna 2. 600 žádostí, z nichž

bylo příznivě vyřízeno skoro 96%, což jest skutečně maximum, jaké sotva snese výtky.

 

V poradních sborech filmové censury, a to jak v normálním sboru (pětičlenném), tak i ve sboru rozšířeném (zpravidla jedenáctičlenném) jest laický element zastoupen v míře, jaké mu žádné jiné zákonodárství nepřiznává. Každý zákaz filmu je řádně odůvodněn a v každém výměru, vyslovujícím zákaz filmu, jsou přesně uvedeny okolnosti, pro něž nelze veřejné předvádění podle posudku poradního sboru dovoliti, protože jsou dány důvody uvedené v § 17 min. nařízení č. 191/1912 ř. z.

Filmová censura.

Při provádění platového zákona byla instituce čekatelů podle § 25 tohoto zákona zavedena jen pro obor stráže bezpečnosti, poněvadž povaha agendy a potřeba policejní služby prokázala, že bylo vyhověno předpokladu vyslovenému v § 205 platového zákona, totiž, že osobní stav zaměstnanců odpovídá normální potřebě sil. Naproti tomu není tento předpoklad splněn u ostatních zřízeneckých kategorií a to tím méně, ježto stojíme před nutností radikální reformy veřejné správy a přezkoušení potřeby pracovních sil. Návrh nařízení o započítání služební doby je v meziministerském projednávání. Iniciativa k nařízením podle §§ 146, 147 a 148 platového zákona nepatří ministerstvu vnitra. Vůči výtkám, že provádění platového zákona postupuje zdlouhavě, nutno upozorniti, že řešení některých všeobecných otázek předpokládalo, aby byly napřed podle § 210 platového zákona provedeny úpravy platových a některých služebních poměrů zaměstnanců státních a zaměstnanců podniků, ústavů a fondů státních a státem spravovaných, na něž se platový zákon přímo nevztahuje. Nejdůležitější úpravy jsou však již provedeny neb aspoň připraveny.

Věci zaměstnanecké.

Ministerstvo vnitra sleduje a intensivně uskutečňuje naléhavý úkol zajistiti levnou, jednoduchou a při tom dobrou správu. Děje se tak v rámci zákonné organisace politické správy a řízení, a učiněná administrativní opatření projevují již příznivé účinky. Na této cestě nutno i dále pokračovati.

Zjednodušeni správy.

Služební zařízení v oboru služby policejní se modernisují, upravují a přizpůsobují rostoucím potřebám, zejména ve Velké Praze. Neopomene se nijaké příležitosti k tomu, aby v mezích finančních prostředků bylo hmotné a sociální postavení policejních zaměstnanců zlepšováno.

Služba policejní.

Stálá péče se věnuje prohloubení bezpečnostní služby četnické, zejména pátrací. Pátrací stanice se osvědčují velmi dobře, počet zákroků zcela mimořádně stoupá. Význačnou agendou evidenční jest specielní evidence cikánská, která má velmi dobré výsledky. Pro zmírnění finanční tísně příslušníků četnictva, kteří se nezaviněně zadlužili, byla Masarykovým četnickým vzdělávacím a podpůrným fondem sjednána s českou spořitelnou v Praže úmluva, podle které se spořitelna uvolila poskytnouti fondu na mírný úrok půjčku do výše 80% kmenového jmění řečeného fondu.

Služba četnická.

K dotazu o obecních a obvodní tíh notářích nutno konstatovati, že tato instituce se na Slovensku a v Pod-

Různé dotazy.

karpatské Rusi osvědčila a že jest nutná jak pro obce tak i pro státní správu. Obecní a obvodní notáři na Slovensku a v Podkarpatské Rusi spolupůsobí ve vnitřní správě obce, ale hlavně zprostředkují a obstarávají úkoly správy státní, pokud jsou v platných zákonných předpisech obcím uloženy, tudíž agendu tak zvané přenesené působnosti obcí.

K stížnosti do postupu proti německé straně národněsocialistické dlužno zdůrazniti, že ministerstvo vnitra nikdy nepřipustí, aby jakýmkoli způsobem byly potlačovány politické návrhy projevované v rámci právního řádu našeho státu. Nelze však chápati, jak mohou vynikající členové této strany za hranicemi mluviti podle zpráv cizích časopisů způsobem, jenž naprosto neznamená souhlas s československým státním zřízením. Schůzím německé strany národně socialistické měli dodati zvláště působivého rázu účastníci ve stejnokrojích, a poněvadž podle platných předpisů není přípustno uniformování příslušníků politické strany, byl na podkladě spolkového zákona vyvolán v život spolek "Volkssport". Tento spolek je podle schválených stanov spolkem nepolitickým, a jeho účelem je pouze pěstování sportu a tělovýchovy. Spolku bylo na jeho žádost uděleno oprávnění, že jeho členové smějí při spolkových podnicích užívati stejnokroje. Brzy však se ukázalo, že zakladatelé sledovali založením spolku účel zcela jiný, než jaký vytkli před úřady ve stanovách. Bylo totiž záhy zjištěno, že členové spolku mají účast na veřejných schůzích německé strany národně socialistické a že oděni ve spolkových stejnokrojích přijímají na nich funkci pořadatelů, při příchodu řečníka tvoři špalír, konají na pódiu čestnou stráž, provolávají hromadně různá politická hesla a dokonce činí i to, že násilím odstraňují ze shromáždění příslušníky jiných politických stran, kteří s řečníkem projevili nesouhlas, členové spolku prováděli tedy ve stejnokrojích vše, co v Německu mají za úkol zvláštní sbory hitlerovské, nazvané "Versammlungsschutz". Není divu, že tímto počínáním cítily se druhé politické strany přímo provokovány, vidouce v tom zcela důvodně zastrašující tendenci vůči svým stoupencům. Avšak zmíněný spolek ve snaze napodobovati podobné organisace v Německu pokročil i dále; pod rouškou pořádání her v přírodě ("Geländespiele") konal spolek cvičení naprosto podobná vojenským. Členové byli rozděleni do čet, jimž veleli vůdcové, užívající starých rakouských vojenských povelů. V čele kráčeli pištci a hudebníci tak, jak je to zavedeno v říšskoněmecké armádě. Účastníci bývali rozděleni na dvě části, jež zaujaly různé posice a postupovaly proti sobě jako při vojenských manévrech. Tato forma cvičení musila u každého diváka vzbuditi dojem, že jde o vojenskou organisaci, které chybí pouze pušky, aby se mohla dáti do boje. Vzhledem k těmto skutečnostem bylo spolku po předchozí výstraze odňato právo nositi stejnokroj. Také co do bojechtivosti vůči příslušníkům jiných politických stran nechtěli někteří stoupenci německé strany národně socialistické zůstati pozadu za stoupenci téže strany v Německu. Přísný postup zdejších bezpečnostních úřadů a orgánů proti jakémukoli teroru ovšem nedopustil, aby tato forma stranického boje nabyla těch rozměrů a té ostrosti jako v Německu. Přes to však došlo na několika místech ke srážkám německých národních socialistů s jejich politickými odpůrci, při čemž bohužel byly zraněny osoby. Tak dne 10. května 1931 střetli se němečtí národní socialisté při oslavě svátku matek ve Schwaderbachu u Kraslic s komunisty, při čemž bylo zraněno 14 osob. Dne 20. srpna 1931

večer ve Stodu při průvodu pořádaném spolkem "Volkssport" došlo ke rvačce mezi německými národními socialisty a stoupenci jiných stran, při čemž bylo zraněno 17 osob a to jedna těžce. Dne 29. srpna 1931 rozbili němečtí národní socialisté schůzi pořádanou komunistickou stranou v Proseči n. N., při čemž vyvolali rvačku. Jako prostředků boje bylo užíváno pivních sklenic a latí. Zraněno bylo celkem 7 osob, z toho 2 těžce, jedna osoba následkem zranění zemřela. V noci ze 7. na 8. září 1931 došlo v Perninku ke rvačce mezi německými národními socialisty a příslušníky jiných německých stran. Rvačku vyprovokovali němečtí národní socialisté-podniknuvše na své odpůrce útok. Netřeba podotýkati, že podobný způsob boje vyvolal u ostatního obyvatelstva bez rozdílu národnosti oprávněné rozhořčení a je všeobecně odsuzován. Za těchto okolností nelze mluviti o persekuci, když tam, kde došlo ke krveprolití, jest následkem toho nutný po případě zákaz veřejných projevů příslušníků německé strany národně socialistické a když se nepřipouští, aby na schůzích této strany vystupovali příslušníci cizího státu. Dosavadní postup úřadů je všemu občanstvu zárukou, že státní správa se nedá překvapiti žádným podnikem, který by snad mohl ohroziti pokoj a pořádek ve státě. Po této stránce není v ministerstvu vnitra žádného kompromisu.

Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.

Srovnání rozpočtu pro rok 1932 s rozpočtem pro rok 1931.

Kap. 7. ministerstva spravedlnosti s Nejvyšším soudem shoduje se s ostatními kapitolami nového rozpočtu ve snaze přizpůsobiti se hospodářským poměrům naší doby a snížiti veškeré výdaje v nejkrajnější míře. Jestliže přesto tato kapitola vykazuje zvýšení úhrnných výdajů ze 315'1 mil. Kč v roce 1931 na 323'1 mil. Kč, tedy o více než 8 mil. Kč, dlužno míti na paměti, že toto zvýšení jest téměř výhradné vyvoláno změnami osobního stavu, jako novou systemisací podle usnesení vlády ze dne 24. října 1930, zřízením nové kategorie úředníků tak zv. aktuárů podle zákona ze dne 27. března 1931, čís. 57 Sb. z. a n. a povolením osobních přídavků a odměn pro úředníky soudcovské a státně-zastupitelské podle usnesení vlády ze dne 16. ledna 1931.

Pozorujeme proto v novém rozpočtu značné zvýšení osobních výdajů ze 242'1 mil. Kč na 261'7 mil. Kč, tedy o téměř 20 mil. Kč, čili o více než 8%. Srovnáme-li s tím, že úhrnné zvýšení všech výdajů této kapitoly činí pouze něco přes 8 mil. Kč, poznáváme z toho, že zvýšení osobních výdajů jest z veliké části vyváženo silným snížením výdajů věcných ze 73 mil. Kč na 61'3 mil. Kč, tedy o 11'6 mil. Kč čili téměř o 16%. V tomto snížení věcných výdajů projevuje se hlavní vliv úsporné tendence pronikající celý rozpočet, zároveň se v tom jeví význačný rozdíl nového rozpočtu od rozpočtu předešlého. Změnila se tedy absolutní výše osobních a věcných výdajů, ale také vzájemný poměr obou těchto výdajových skupin.

Vliv nepříznivých hospodářských poměrů projevuje se samozřejmě též ve příjmech této kapitoly, jež mají v podstatě svůj zdroj v řemeslných a polních pracích vězňů, trestanců a chovanců. Celkový úhrn příjmů jest na rok 1932 preliminován o více než 2´5 mil. Kč níže než v roce 1931, totiž částkou 13, 827. 700 Kč proti 16, 386. 900 Kč. Příjmy z práce vězňů, trestanců a chovanců a příjmy z polního hospodářství činí úhrnem 11, 770. 000 Kč proti 14, 282. 000 Kč v roce 1931.

Osobní stav.

Jestliže se v posledních létech mluvilo o hrozící soudní krisi a o nedostatku soudců, dlužno uvésti, že justiční správa použila všemožných prostředků, aby tuto krisi odvrátila.

Nová systemisace soudních zaměstnanců přinesla rozmnožení veškerého personálu, zejména rozmnožení počtu soudců, který byl zvýšen ze 2. 289 na 2. 473, tedy celkem o 184. Zároveň byl počet státních zástupců zvýšen ze 184 na 194, tedy celkem o 10, a počet soudcovských čekatelů ze 373 na 525, tedy celkem o 152. Aby pro takto zvětšený počet míst bylo dostatečně uchazečů, jest nutno zvýšiti příliv právníků a právniček do soudcovské služby. Proto byly administrativní cestou zlepšeny hmotné poměry soudců tím, že podle usnesení vlády z 16. ledna 1931 povoleny byly osobní do pense započitatelné přídavky pro určité kategorie soudců a státních zástupců na místech vedoucích a že přechodně na dobu tří let přiznány byly všeobecné odměny soudcům a státním zástupcům z důvodu mimořádného pracovního zatížení. Z obou těchto důvodů vznikly vyšší osobní výdaje přes 7 mil. Kč. Těmto finančním výhodám budou odpovídati zvýšené stavovské povinnosti, stanovené ve zvláštním zákoně, jehož návrh byl předložen senátu NS.

Účinek těchto reformních opatření nemůže se samozřejmě dosud projevovati plnou měrou, a jest proto stále pozorovati ještě nedostatek soudců a státních zástupců. K 1. říjnu 1931 bylo celkem 310 míst soudcovských a 24 míst státních zástupců neobsazeno. Není proto možno nynější stav označiti za uspokojivý a není divu, že při vzrůstající agendě neustávají stížnosti na zdlouhavý chod soudních vyřízení. Přece však lze pozorovati jisté zlepšení, ježto soudcovských čekatelů jest toho času o 51 více nad nově systemisovaný stav. Kromě toho dlužno uvésti, že nově zřízená kategorie úředníků vyšší pomocné služby soudní čili tak zv. aktuárů se dobře osvědčuje, ač dosud ze 279 systemisovaných míst pouze 90 mohlo býti obsazeno. Nově jmenovaní aktuáři vyšli ze dvou odborných kursů, do nichž byli připuštěni kandidáti z řad kancelářských úředníků s náležitou praktickou zkušeností a způsobilostí, jimž bylo prominuto předběžné vzdělání středoškolské. Stalo se tak ku přání organisací kancelářských úředníků a v zájmu justiční správy, jež potřebovala, aby co nejdříve aspoň část systemisovaných míst aktuárských mohla býti obsazena. Stejně bude v nejbližší době pořádán ještě třetí a poslední kurs, načež budou místa aktuárská obsazována normálně z řad čekatelů s předepsaným školským vzděláním. Můžeme právem očekávati, že působnost těchto nových úředníků bude míti blahodárný vliv na vyřizování soudcovské agendy.

Ježto vzrůstající agenda soudní klade zvýšené požadavky také na kancelářský personál, byla a jest zvláštní péče věnována i těmto zaměstnancům. Novou systemisací byl jednak počet kancelářských úředníků a pomocných sil přiměřené rozmnožen, jednak část jich přeřaděna do vyšších platových stupnic a tím zlepšeny jejich hmotné poměry. Tam, kde se jevila zvláštní výkonnost pracovní, byly i kancelářští úředníci v tomto roce individuálně odměněni. Při praktické výchově kancelářských čekatelů a při přijímání nových sil je brán zřetel k tomu, aby si zjednali také znalost psaní na stroji a těsnopisu, jak to vyžaduje moderní provoz kancelářský. Otázka ponechání vdaných žen v kancelářské službě není ještě rozhodnuta. Jsou tu hlasy pro i proti. Prozatím jest zvykem, že vdané ženy nejsou propouštěny ihned. Bezplatné používání volontérů a kancelářských praktikantů u soudů není dále trpěno.

 

Mnoho soudů a Věznic je naprosto nedostatečně a nevhodně umístěno. Rovněž vybavení soudních kanceláří zařízením a pomůckami jako psacími stroji, telefony a pod., jest na četných místech tak nedostatečné a vadné, že služba tím trpí a že dochází k hojným a oprávněným stížnostem obecenstva.

Ministerstvo spravedlnosti jsouc si vědomo těchto nedostatků usiluje stále o to, aby v mezích finančních úvěrů byla postupně zjednána náprava. Bohužel snížené investiční prostředky kap. 14. (Ministerstvo veřejných prací) a rovněž snížené úvěry věcných výdajů kap. 7. neposkytují možnosti, aby se situace v blízké době zlepšila tou měrou, jak by si bylo přáti. Zvláštní pozornost jest již po více let věnována zavedení elektrického osvětlení do soudních a vězeňských budov. Děje se tak postupně každoročně u jistého počtu soudů podle možnosti úhrady. Stejně jest pečováno o to, aby soudy byly vybaveny telefonním zařízením státním a podle potřeby také domácím.

Soudní budovy a věznice. Zařízení jich.

Konfiskace.

Debata rozpočtového výboru zabývala se vícekráte tiskovou censurou, při čemž byly vysloveny náhledy přímo protichůdné. S jedné strany bylo požadováno zmírnění censury, s druhé strany naopak její zostření. Proti tomu dlužno uvésti, že prakse státních zastupitelství jest mírnější než byla dříve a že proto počet konfiskací, zejména v první polovině toho roku, značně poklesl proti létům předchozím. V poslední době arciť lze pozorovati zase vzrůst a to z toho důvodu, že na přání hospodářských ministrů se zabavují zprávy rázu hospodářského, které by v nynější pohnuté době mohly vyvolati zneklidnění v obyvatelstvu. K tomu účelu vyslalo ministerstvo financí ke státnímu zastupitelství v Praze, Brně a Bratislavě finanční odborníky, kteří mají úkol zkoumati a posouditi povahu hospodářských

zpráv.

V debatě byla vznesena též výtka, že při konfiskaci jest na různých místech postupováno různě. Ministerstvo spravedlnosti se snaží tomu zabrániti tím, že si dává předkládati všechny zabavené zprávy a, kde toho jest třeba, činí přiměřená opatření.

Práce zákonodárné.

K doplnění toho, co v tomto směru sděluje důvodová zpráva, budiž ještě uvedeno:

Zákon o soudnictví ve sporech z poměru pracovního, služebního a učebního, čili zákon o pracovních soudech, nabývá platnosti 1. ledna 1932. Ku provedení tohoto zákona byla v ministerstvu spravedlnosti připravena zatím dvě nařízení, z nichž jedno stanoví místa, kde se pracovní soudy zřizují, a druhé způsob jmenování přísedících. Další nařízení jsou v připomínkovém řízení.

Zákon z 19. června 1931, čís. 100 Sb. z. a n., znamená unifikaci soudního řízení nesporného a zrušuje 1. listopadem 1931 dosavadní poručenské úřady na Slovensku a Podkarp. Rusi, přenášeje jejich agendu na okresní soudy. Také s touto změnou bude spojeno jakési zvýšení věcných výdajů v tit. 3., zároveň však odpadne dosavadní položka určená pro sirotčí úřady.

Splátkový zákon je připraven a bude v brzké době dán do meziministerského jednání. Na přípravě osnovy zákona o obchodních pomocnících se prozatím ku přání poslaneckých kruhů nepokračuje. V brzké době bude vydáno nařízení, kterým se uvádějí v platnost četná ustanovení zákona pojišťovacího. Pro soudní jednání je důležitým zákon ze dne 16. července 1931, čís. 120 Sb. z. a n., kterým se zvyšují soudní poplatky. Zvýšený příjem z toho důvodu jest ovšem vykázán v příjmech kap. 21. (Ministerstvo financí).

V pracích na rozsáhlých osnovách nového občanského zákona, nového soudního řádu a trestního řádu se pokračuje, práce ty však budou trvati ještě delší dobu, než bude možno nové osnovy předložiti Národnímu shromáždění.

Také tiskový zákon jest již v hlavních rysech hotov, nemůže však býti sněmovně předložen, ježto nebylo dosud v meziministerském jednání docíleno dohody o některých otázkách.

Jak již shora bylo zmíněno, byl zákon o povinnostech soudců již předložen senátu Národního shromáždění a stane se nyní předmětem parlamentního jednání.

Reformu trestnictví a vězeňství v duchu moderních názorů a poznatků považuje ministerstvo spravedlnosti za jeden z nejdůležitějších svých úkolů. Význam její je patrný nejen z četných vývodů pronesených v debatě rozpočtové, nýbrž i z veřejného tisku a vězeňských pojednání, zabývajících se touto otázkou v tuzemsku i v cizině. Justiční správa při svých snahách o tuto reformu neztrácí se zřetele účel a podstatu trestu. Výkon trestu spočívá ve své podstatě v tom, že odsouzený zločinec jest zbaven své svobody a podroben přísné kázni. Tato nutná omezení nesmí však jíti tak daleko, aby podrýváno bylo zdraví trestanců a ohrožena byla jejich mravní existence aneb znemožněna byla jejich občanská existence po propuštění z trestu.

Proto nesou se snahy justiční správy k tomu, aby zdraví vězňů a trestanců bylo zachováno a aby se jim dostávalo dostatečné potravy. Okolnost, že potřeba na stravování byla pro rok 1932 snížena o 700. 000 Kč, nepovede ke zhoršení neb zkrácení stravování, nýbrž jest odůvodněna kromě poklesu cen také tím, že trestnice jsou dostatečně zásobeny a že podle zkušeností předešlých let snížené částky úplně postačí. Statisticky prokázaný značný pokles úmrtnosti v našich trestnicích proti době dřívější jest nejlepším důkazem, že hygienické poměry se zlepšily. Pro trestance trvale choré, pro invalidy neschopné k práci, epileptiky, luetiky a tuberkulosní jest vyhrazen zvláštní ústav na Mírově, kde jest strava ovšem lepší a vydatnější než v jiných ústavech.

Moderní výkon trestu sleduje nejen účel trestati, nýbrž chce podle možnosti i polepšovati a vychovávati. Provádění těchto úmyslů vyžaduje ovšem, aby byly k disposici přiměřeně zařízené ústavy a odborně školený personál. Nedostatečné prostředky justiční správy bohužel nedovolují, aby reforma výkonu trestu byla provedena tak rychle a v tom rozsahu, jak by si bylo přáti.

Výkon trestu jest individualisován, t. j. přihlíží nejen k trestnímu činu samotnému, nýbrž také k jeho motivům a povaze a zejména také k osobě pachatele. Tu přichází se k poznání, že vedle zločinců nepolepšitelných, u nichž zločinectví jest přímo životním povoláním, odpykává tresty mnoho osob polepšitelných, které je možno opět vyvésti na pravou cestu, když se jim poskytne jistá péče a pomoc. Bylo by úplně nesprávné, aby s těmito osobami bylo při výkonu trestu nakládáno stejným způsobem jako se zločinci nepolepšitelnými. Ponechati je v témže ústavě ve společnosti se zločinci nepolepšitelnými znamenalo by pro ně velké nebezpečí mravní nákazy. Jsou proto pro nepolepšitelné trestance vyhrazeny dva zvláštní ústavy.

Důležitou stránkou výchovnou jest v trestnicích přiměřené zaměstnám pracemi. Z některých kruhů, zejména živnostenských, se brojí proti tomu, aby trestanci konali řemeslné práce výdělečné v době, kdy živnostníci a dělníci trpí nedostatkem práce. Přes to nebylo by správné zrušiti dílny v trestnicích a věznicích, ježto by to znamenalo zvykati trestance a vězně na zahálení a vydati ho tím nebezpečí morální zkázy. Vědomí, že práce, kterou koná, není pro něho planou, že část výtěžku mu připadne, že si z výtěžku toho může částečně přilepšovati, po případě podporovati svou rodinu, a že nebude, až vystoupí z trestu, bez prostředků a nucen z bídy páchati nové zločiny, nabádá zajisté k píli a pracovitosti a vychovává ku poctivosti. Úmysl ministerstva spravedlnosti zvýšiti odměny trestanců z vý-

Trestníctví a vězeňství.

těžku práce nedá se v této výjimečné době uskutečniti. Trestancům, kteří při propuštěni z trestu nemají dostatek prostředků, jsou poskytovány podpory ze zvláštních fondů, po případě z úvěru pól. 24., tit. 3., kromě toho se věnují dobročinné spolky péci o propuštěné trestance. Stejnému účelu slouží sociální služba, kterou justiční správa zavedla na Pankráci a kterou hodlá ještě zdokonaliti.

Zvláštní důležitost mají ovšem snahy o výchovu a individualisaci při výkonu trestu u mladistvých. V tom směru sluší upozorniti na pokrok učiněný novým zákonem o soudnictví nad mládeží z 11. března 1931, čís. 48 Sb. z. a n., v němž jest jasně vyslovena tendence, v prvé řadě polepšovati a ne trestati. Touto reformou má vzrůstající zločinnost býti v zárodku potlačována.

Zmínky zasluhuje, že tento zákon zavádí nový druh trestu zavření, tak jako zákon z 16. července 1931, čís. 123 Sb. z. a n., zavedl nový trest státního vězení.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP