b) Rozbor výdajů státní správy.

Stejně jako tomu bylo v předešlých letech, podává se i pro rok 1932 ve všeobecné části důvodové zprávy rozbor výdajů vlastní státní správy. Aby bylo možno rozbor provésti, bylo nutno upraviti rozpočet státní správy pro rok 1931 na základ rozpočtu pro rok 1932. Především byla z výdajů kapitoly 21. rozpočtu jak pro rok 1931, tak i pro rok 1932 vyloučena potřeba na Fond pro věcné potřeby národní obrany ve výši 315 mil. Kč, poněvadž v podrobném přehledu jest uvedena samostatně. Mimo to z rozpočtu téže kapitoly pro rok 1931 byl vyloučen náklad na úpravu systemisace služebních míst ve výši 77 mil. Kč a náklad na vánoční příspěvek zaměstnancům státní správy ve výši 110 mil. Kč. Obojí tento náklad pro rok 1931 byl pak rozvržen do výdajů příslušných kapitol, poněvadž i obdobný náklad pro rok 1932 jest rozvržen a zařazen do příslušných kapitol, jak již také bylo uvedeno v oddílu A) všeobecné části důvodové zprávy. Podle shora uvedených zásad sestaven byl pak dále uvedený přehled, který jest základem pro rozbor výdajů vlastní státní správy.

 

Odvětví státní správy

Výdaje

Ze 100 Kč připadá na odvětví správy vedle uvedené

1931

1931 upravené na základnu rozpočtového návrhu pro rok 1932

1932

1931

1932

President republiky a kancelář presidenta republiky

19,101.800

19,3 99.200

18,877.300

0,20

0,20

Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven

43,371.200

48,695.200

43,203.500

0,44

0,46

Předsednictvo ministerské rady

51,948.700

52,979.200

50,390.200

0,54

0,54

Ministerstvo zahraničních věcí

170,070.400

172,976.000

155,483.400

1,76

1,67

Ministerstvo národní obrany

1.400,000.000

1.418,793.900

1.309,500.000

14,42

14,05

Fond pro věcné potřeby národní obrany

315,000.000

315,000.000

31.5,000.000

3,20

3,38

Ministerstvo vnitra

699,091.400

736,632.900

697,603.900

7,49

7,49

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem

315,138.800

343,801.800

323,144.600

3,49

3,47

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

2,099.800

2,208.000

2,247.600

0,02

0,02

Nejvyšší správní soud a Volební soud

6,062.000

6,769.500

6,824.900

0,07

0,07

Ministerstvo školství a národní osvěty

1.010,566.000

1.038,842.300

1.014,199.000

10,56

10,88

Ministerstvo zemědělství

243,836.100

250,731.800

231,300.000

2,55

2,48

Státní pozemkový úřad

25,740.600

27,232.400

23,021.100

0,28

0,25

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

48,650.000

49,868.300

44,280.500

0,51

0,48

Ministerstvo veřejných prací

800,200.000

807,818.800

762,490.800

8,21

8,18

Ministerstvo pošt a telegrafů

13,873.100

13,873.100

13,448.600

0,14

0,14

Ministerstvo železnic

27,418.000

27,418.000

24,927.700

0,28

0,27

Ministerstvo sociální péče

865,224.200

867,700.400

872,753.200

8,82

9,37

Ministerstvo pro zásobování lidu

15,884.000

16,344.100

14,531.400

0,16

0,16

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

157,171.400

162,123.700

149,865.000

1,65

1,61

Odpočivné a zaopatřovací platy

932,348.000

932,348.000

881,122.800

9,48

9,46

Ministerstvo financí

2.669,610.200

2.524,907.800

2.357,625.300

25,66

25,30

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

6,119.500

7,060.300

1 6,867.800

0,07

0,07

Úhrn

9.838,525.200

9.838,525.200

9.318,708.600

100,--

100,--


 

Z uvedeného podrobného přehledu vyplývá, že ze 100 Kč výdajů státní správy připadá na jednotlivá odvětví:

Odvětví státní správy

rok 1931

rok 1932

Ústřední orgány státu

1,18

1,20

Správa zahraniční a vojenská

19,38

19,10

Správa vnitřní: politická

7,49

7,49

   justiční a unifikační

3,58

3,66

   kulturní

10,56

10,88

   hospodářská a dopravní

11,97

11,80

   sociální

20,11

20,60

Správa finanční

25,66

25,30

Kontrola

0,07

0,07

úhrnem

100,--

100,--


 

Z těchto přehledů je patrno, že téměř všechny kvoty výdajů připadající na jednotlivé skupiny klesají, zejména kvoty na správu zahraniční a vojenskou a správu finanční a že se zvyšují pouze kvoty na správu kulturní a sociální. Při správě kulturní je zvýšení způsobeno zejména potřebou na platy, kdežto při sociální je odůvodněno hospodářskou krisí. Podrobněji jsou uvedeny úkoly, při nichž zvýšení nastalo, jednak vpředu při odůvodnění rozsahu administrativního rozpočtu, jednak ve vysvětlivkách k jednotlivým kapitolám.

B. Státní příjmy.

Administrativní příjmy pro rok 1932 preliminují se částkou 9.323,376.000 Kč. Pro rok 1931 byly administrativní příjmy stanoveny částkou 9.843,827.500 Kč.

Soustava státních příjmů pro rok 1931 dává tento obraz:

A. Příjmy soukromohospodářské:

 
   

Výnosy státních podniků [Včetně příspěvků pošt a železnic na ústřední správu.]

1.376,614.000 Kč

   

B. Příjmy veřejnohospodářské:

 

a) Daně a dávky podle připojeného přehledu

5.366,000.000 Kč

b) Cla

1.247,000.000 Kč

c) Kolky a právní poplatky

1.136,340.000 Kč

d) Ostatní správní příjmy [Včetně úroků z prodlení, exekučních poplatků a pokut kapitoly 21.]

717,873.500 Kč

Úhrn veřejnohospodářských příjmů

8.467,213.500 Kč

Úhrn veškerých příjmy

9.843,827.500 Kč

   

Soustava státních příjmů pro rok 1932:

 
   

A. Příjmy soukromohospodářské:

 
   

Výnosy státních podniků [Včetně příspěvků pošt a železnic na ústřední správu.]

1.516,759.200 Kč

   

B. Příjmy veřejnohospodářské:

 

a) Daně a dávky podle připojeného přehledu

4.895,400.000 Kč

b) Cla

1.016,045.000 Kč

c) Kolky a právní poplatky

1.148,000.000 Kč

d) Ostatní správní příjmy [Včetně úroků z prodlení, exekučních poplatků a pokut kapitoly 21.]

747,171.800 Kč

Úhrn veřejnohospodářských příjmů

7.806,616.800 Kč

Úhrn veškerých příjmů

9.323,376.000 Kč


 

Srovnáno s minulým rokem v relativních číslech:

 

Ze 100 Kč příjmů připadá na rok

 

1931

1932

A. Příjmy soukromohospodářské:

   

Výnosy státních podniků

13,99

16,27

     

B. Příjmy veřejnohospodářské:

   

a) Daně a dávky

54,51

52,51

b) Cla

12,67

10,90

c) Kolky a právní poplatky

11,54

12,31

d) Ostatní správní příjmy

7,29

8,01

Úhrn veřejnohospodářských příjmů

86,01

83,73

Úhrn veškerých příjmů

100,--

100,--


 

Poněvadž ke změnám ve struktuře příjmů v podstatě nedošlo, jsou rozpočtené příjmy pro rok 1932

9.323,376.000 Kč

u porovnání s příjmy pro rok 1931

9.843,827.500 Kč

nižší o

520,451.500 Kč


 

Příjmy v rozpočtu pro rok 1931 byly proti rozpočtu 1930 zvýšeny o 500,000.000 Kč. Přírůstek tento neplynul, jak již výše bylo uvedeno, z předpokládaného normálního příjmového vzrůstu, nýbrž byl pouze uvolněním příjmových reserv z rozpočtů předchozích, jež se projevovaly v přebytcích státního hospodaření. V rozpočtu pro rok 1932 nelze již počítati s takovými reservami, ježto hospodářské zdroje, o něž se opírá systém státního příjmového hospodářství, se zeslabují s pokračujícím hospodářským sestupem. Jest tudíž naopak spíše počítati se vzrůstajícím úbytkem příjmů odhadovaných pro příští hospodářská období podle příjmových výslednic období letošních. Příjmy pro rok 1932 se se zřetelem k tomuto stavu i k budoucímu vývoji snižují proti roku 1931 efektivně o 520,451.500 Kč. Poněvadž se však u některých veřejnohospodářských příjmů, zvláště u přímých daní, daně z obratu a cel musí pro rok 1932 počítati s dále klesajícími výnosy, nutno učiniti opatření, aby se v roce 1932 docílilo vyššího výnosu u některých příjmů, které i v době hospodářské krise nemohou býti považovány za národohospodářsky protichůdné tendenci veřejného hospodářství zmírniti tlak veřejných břemen. Zvýšené příjmy plynou hlavně ze zdrojů soukromohospodářských. Jest to zvýšený příjem tabákové režie důsledkem úsporných a vhodných racionalisačních opatření v nákupu, výrobě a obchodu. Z příjmů veřejnohospodářských počítáno s vyšším výnosem dávky ze zapalovadel důsledkem úpravy hospodaření s touto dávkou.

Tyto zvýšené příjmy se odhadují u tabákových výrobků zvýšeným výnosem o 157,300.000 Kč, u zapalovadel o 42,000.000 Kč. Poněvadž však většina státních podniků důsledkem hospodářské krise vykáže v roce 1932 nižší neb žádný zisk, některé dokonce ztrátu, kterou bude nutno vyjma železnic hraditi ze státní pokladny, zvyšuje se preliminář zisku, jejž jest odvésti státní pokladně (konečné saldo státních podniků) důsledkem zvýšení zisku tabákové režie vedle malého zvýšení zisku u podniků Vojenská továrna na letadla a Kuřimský školní závod pouze o 143,160.000 Kč. Zvýšený příjem ze zapalovadel preliminuje se ve veřejnohospodářských příjmech.

Tyto zvýšené příjmy umožňují, že mohl býti budoucímu spíše nepříznivému vývoji přizpůsoben odhad příjmů veřejnohospodářských, které se snižují o 660,596.700 Kč, resp., vezme-li se zřetel na zvýšený příjem z dávky ze zapalovadel, s nímž se ad B., a) počítá, vlastně o 702,596.700 Kč. U daní a dávek a cel činí toto snížení dokonce 743,555.000 Kč kdežto kolky a právní poplatky vykazují přírůstek 11,660.000 Kč jako zvýšený příjem na soudních poplatcích podle zákona ze dne 16. července 1931, č. 120 Sb. z. a n., jakož i ostatní správní příjmy přírůstek 29,298.300 Kč.

Podrobný rozbor státní daňové soustavy, pokud slouží výlučně k úhradě státních výdajů:

Přehled daní a dávek.

 

1931

1932

I. Daně přímé:

       

1. Daň důchodová

1.155,000.000

 

1.020,000.000

 

2. Daně výnosové:

       

a) výdělková

       

aa) všeobecná

100,000.000

 

80,000.000

 

bb) zvláštní

100,000.000

 

100,000.000

 

b) pozemková

73,000.000

 

73,000.000

 

c) domovní

1,000.000

 

700.000

 

d) rentová, z tandem a daň z vyššího služného

116,000.000

 

125,000.000

 

3. Doplatky zrušených daní přímých

-

 

-

 

I. Úhrn daní přímých

 

1.545,000.000

 

1.398,700.000

         

II. Daně spotřební:

       

1. z cukru a sladidel

632,000.000

 

637,500.000

 

2. z masa

115,000.000

 

115,000.000

 

3. potravní na čáře

20,000.000

 

22,000.000

 

4. z vína

5,000.000

 

4,500.000

 

5. z lihu

633,000.000

 

607,500.000

 

6. z ostatních nápojů

355,000.000

 

350,000.000

 

7. ostatní

94,000.000

 

141,800.000

 

II. Úhrn daní spotřebních

 

1.854,000.000

 

1.878,300.000

         

III. Daně obchodové:

       

1. z obratu

1.204,000.000

 

994,600.000

 

2. z uhlí

220,000.000

 

180,000.000

 

3. z dopravy železniční, poštovní a telefonní

521,000.000

 

423,000.000

 

4. ostatní

22,000.000

 

20,800.000

 

III. Úhrn daní obchodových

 

1.967,000.000

 

1.618,400.000

Úhrn daní a dávek

 

5.366,000.000

 

4.895,400.000


 

Přehled daní a dávek.

 

Ze 100 Kč výdajů státní správy bylo kryto daněmi vedle uvedenými

Ze 100 Kč daní a dávek připadá na jednotlivou daň

1931

1932

1931

1932

I. Daně přímé:

       

1. Daň důchodová

11,73

10,95

21,51

20,84

2. Daně výnosové:

       

a) výdělková:

       

aa) všeobecná

1,02

0,86

1,87

1,64

bb) zvláštní

1,02

1,07

1,87

2,04

b) pozemková

0,74

0,78

1,36

1,49

c) domovní

0,01

0,01

0,02

0,01

d) rentová, z tantiém a daň z vyššího služného

1,18

1,34

2,16

2,55

3. Doplatky zrušených daní přímých

-

-

-

-

I. Úhrn daní přímých

15,70

15,01

28,79

28,57

         

II. Daně spotřební:

       

1. z cukru a sladidel

6,42

6,84

11,78

13,02

2. z masa

1,17

1,23

2,14

2,35

3. potravní na čáře

0,20

0,24

0,37

0,45

4. z vína

0,05

0,05

0,09

0,09

5. z lihu

6,44

6,52

11,80

12,41

6. z ostatních nápojů

3,61

3,75

6,62

7,15

7. ostatní

0,96

1,52

1,75

2,90

II. Úhrn daní spotřebních

18,85

20,15

34,55

38,37

         

III. Daně obchodové:

       

1. z obratu

12,24

10,68

22,44

20,32

2. z uhlí

2,24

1,93

4,10

3,68

3. z dopravy železniční, poštovní a telefonní

5,29

4,54

9,71

8,64

4. ostatní

0,22

0,22

0,41

0,42

III. Úhrn daní obchodových

19,99

17,37

36,66

33,06

Úhrn daní a dávek

54,54

52,53 *)

100,--

100,--


 

*) K úhrnnému procentu 52,53 (54,54) došlo se následující úvahou:

Činí-li úhrn výdajů 9.318,708.600 Kč (9.838,525.200)

100%,

úhrn daní a dávek určených na jich krytí 4.895,400.000 Kč (5.366,000.000) činí

52,53% (54,54).


 

Kromě výše uvedeného přesunu příjmů ve prospěch příjmů soukromohospodářských není v systému daňovém změny. Na změnu jeho zvláště ve směru odčiňování obchodových daní není ovšem za dnešní hospodářské situace ani pomyšlení, ježto vy"nosy státních daní a dávek klesající automaticky s oslabením celého národního hospodářství sotva jsou s to udržeti napjetí výdajového břemene, jež jen pozvolna se přizpůsobuje tempu hospodářského sestupu.

C. Poměr výdajů a příjmů.

Výdaje pro rok 1932 rozpočtené

9.318,708.600 Kč

uhrazují rozpočtené příjmy

9.323,376.000 Kč

takže rozpočet končí malým aktivem

4,667.400 Kč


 

Z předchozích vývodů vysvítá nejlépe, že rovnováha dosahovaná v rozpočtu 1932 resultuje z podstatného snížení výdajů a z výše příjmů maximálně dosažitelných. Není umělá, její udržení v rozpočtovém roce 1932 jest však podmíněno největší úsporností ve všech oborech státního hospodářství. Na tomto místě dlužno upozorniti, že i v rozpočtu pro rok 1932 nutno počítati s mimo etátními platy, z nichž nejzávažnějším břemenem jsou neuhrazené platy učitelské. Z učitelských platů mohla býti i v době hospodářské prosperity jen jejich část kryta rozpočtovými příjmy, kdežto neuhrazenou část bylo možno krýti z příjmových reserv. Že úhrada těchto platů z příjmových reserv v době poklesu státních příjmů jest nejistější, nelze pochybovat. Tím větší však tento stav ukládá zodpovědnost hospodářství státu, aby nejen za všech okolností bylo zamezeno tvoření předpokladů pro nová vydání státní, nýbrž aby i v rámci vydání rozpočtem daných bylo pokračováno v dalších úsporách. Tato cesta stane se však bezpodmínečně nutností, kdyby nepříznivý vývoj celého hospodářství měl míti za následek, že by příjmy, jež byly vzaty za základ hospodaření v roce 1932, měly se přes největší opatrnost v jejich odhadu ještě dále snižovati, než jak bylo v rozpočtu na toto hospodářské období předvídáno.

II. Hospodářství státních podniků.

Situace státních podniků se proti roku 1931 značně zhoršuje. Rozpočet jejich zisků se až na tabákovou režii, vojenskou továrnu na letadla a Kuřimský školní závod vesměs snižuje, československé státní dráhy končí dokonce ztrátou 45,862.760 Kč.

Zhoršení situace státních podniků; které musily již roku 1931 převzíti břemeno nových velkých personálních výdajů, pokračuje v tomto roce důsledkem oslabení jejich příjmových zdrojů, způsobeného všeobecnou hospodářskou krisí. S tímto nepříznivým stavem nutno počítati i v rozpočtovém roce 1932.

Preliminuje-li se odvod státní pokladně o 143,160.000 Kč výše než pro rok 1931, vysvětluje se tento vzestup hlavně vyšším ziskem tabákové režie důsledkem úsporných a racionalisačních opatření v nákupu, výrobě i obchodu tabákovými výrobky, jakož i předpokladem, že ztráta železnic bude uhrazena z vlastních prostředků tohoto podniku.

Vzhledem k tomu, že ani v roce 1932 nelze počítati se vzestupem přepravních příjmů, ponechává se železnicím, jako se již pro rok 1931 stalo zákonem o státní zápůjčce investiční ze dne 11. března 1931, č. 35 Sb. z. a n., i v roce 1932 paušální částka 400,000.000 Kč z výnosu přepravní daně na státních a státem provozovaných drahách k částečnému zlepšení jejich provozního výsledku.

Také u Československé pošty klesá podstatně zisk. Značně se zhoršuje konečně také stav podniku Státní lesy a statky, které jsou hospodářskou krisí dotčeny nejen poklesem prodejních cen produktů, zejména dřeva, nýbrž i poklesem možnosti jejich odbytu.

Preliminář investic státních podniků pro roli 1932 jest 1.032,827.800 Kč, tudíž proti roku 1931 menší o 165,269.300 Kč.

Investice státních podniků musí býti pro rok 1932 již více než ze 2; odkázány na úvěr a pouze 1/3 hrazeny ze zisku a vlastními prostředky podniku. Zvláště u železnic jest stav nepříznivý, ježto investice jejich preliminované 400,000.000 Kč, musí býti nyní již vesměs hrazeny výpůjčkou, neboť nelze jich hraditi ze státní pokladny a ponechané daně přepravní nutno použíti k úhradě provozních výdajů. Opatření prostředků pro československé státní dráhy k účelům investičním úvěrem stalo se ostatně dodatečně již pro léta 1930 a 1931 podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n. o státní zápůjčce investiční. Rovněž u Československé pošty třeba část investiční potřeby hraditi až do výše 25 mil. Kč úvěrem, jak bylo již shora zmíněno.

Z čistého zisku podniků připadá na investice pouze 93,977.800 Kč, z vlastních prostředků podniků 175,937.500 Kč, kdežto zápůjčkou musí býti v roce 1932 z rozpočtu investic hrazeno 762,912.500 Kč.

1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Část zvláštní.

Skupina 1. Vlastní státní správa.

Kapitola 1. President republiky a kancelář presidenta republiky.

Z činnosti kanceláře presidenta republiky v roce 1931 a z programu prací pro rok 1932 se uvádí hlavně:

A. Stavební úprava Pražského hradu:

I. Nová část hradu.

Provedena úprava a zadláždění IV. hradního nádvoří, úprava zahrady Na Baště, stavba schodiště a spojovací komunikace z této zahrady do Jeleního příkopu a na Prašný most. Dále bylo provedeno zabezpečení severozápadního nároží traktu Španělského sálu podchycením základů na únosný terén.

Ve sloupové síni (trakt Matyášovy brány) osazena žulová dlažba, kamenné ostění vjezdů do této síně z II. hradního nádvoří a vjezdy uzavřeny dubovými vraty.

V další části tohoto traktu, která bude upravena pro slavnostní vstup ke Španělskému sálu, provedeny byly v roce 1931 veškeré přípravné práce (zbořeny vnitřní příčky ve všech poschodích až do přízemí, vyměněny vadné trámy krovu a stropní konstrukce).

Na III. hradním nádvoří provedeny některé menší úpravy (osazena kamenná obruba kol barokní kašny při vstupu do staré části hradu, osazena dlažba ve dvorku za budovou "staré proboštství" a při vyústění ulice Svatojiřské do III. hradního nádvoří).

Ukončena stavba schodiště ze III. hradního nádvoří do zahrady na Valech a úprava přilehlých místností a jižní farady hradu v této části.

Do programu stavebního na rok 1932 jest zařazena úprava traktu Matyášovy brány (slavnostní vstup ke Španělskému sálu s potřebnými vedlejšími místnostmi a úprava vlastní Matyášovy brány), úprava tereziánského přístavku pro hradní archiv, pokračování v zajišťovacích pracích v zahradě na Valech.

II. Historická část hradu.

Ukončeny restaurační práce na severní a jižní fasádě Vladislavského sálu. Provedena restaurace kamenné architektury jihozápadního křídla starého hradu a síní v I. a II. poschodí tohoto křídla.

V přemyslovských síních pod Vladislavským sálem provedena opuková dlažba. Síně nad sněmovnou vydlážděny šamotovými dlaždicemi.

V tereziánském křídle (trakt před Vladislavským sálem) odbouráno II. patro. Při tom zjištěny zbytky karolinského jihovýchodního křídla a polygonální věžice, jejíž základy jsou románské. Vlastní věž jest patrně až do II. poschodí z doby Karla IV.

V jižním dvorku palácovém proveden výkop násypu z dřívějších dob do hloubky as 3 m. Při tom byly zjištěny zbytky staré hradební zdi.

V dolním Jelením příkopě provedeno zabezpečení středověkých hradebních zdí od Daliborky až k tzv. východní hlásce a částečné zabezpečení Bílé věže podchycením základů až na skálu. V roce příštím budou provedeny restaurační práce v přízemí a ve sklepních místnostech jihovýchodního křídla starého paláce, zakrytí vykopávek v jižním palácovém dvorku železobetonovými deskami, konservace Míčovny a dále bude pokračováno v zajišťovacích pracích v dolním Jelením příkopě.

III. Archeologické vykopávky.

Pokračováno v konservaci vykopávek na III. hradním nádvoří. Při těchto pracích objeveny byly pod románským ambitem (románská chodba, která vede od románského kostelíka na III. hradním nádvoří k dómu svatovítskému) zbytky dřevěných staveb z původního osídlení hradčanského kopce (10. - 11. století).

Dále byla provedena konservace karolinské věže a hradební zdi v zahradě Na Baště. Nálezy archeologické (různé kovové ozdobné předměty, dřevěné konstrukce dochovaných staveb, keramika) se postupně konservují. Dosud podařilo se z nalezených střepů složiti na 420 kusů hliněných nádob z doby od 10. - 18. staletí.

B. Státní statek Lány.

Celkový preliminovaný příjem státního statku v Lánech činil v roce 1931

2,513.800 Kč,

pro rok 1932 se preliminuje

2,448.900 Kč,

tudíž méně o

64.900 Kč.

   

Naproti tomu činil celkový preliminovaný výdaj v roce 1931

2,590.700 Kč,

pro rok 1932 se preliminuje

2,463.700 Kč,

tudíž méně o

127.000 Kč.


 

Činí tudíž rozpočtový schodek 14.800 Kč,

který jest zaviněn hlavně investičním výdajem na meliorace a zřízení cest v částce 100.000 Kč.

Na státním statku v Lánech bylo inkl. roku 1931 zmeliorováno celkem 111 ha, 41 a 53 m2 pozemků.

Z oborních cest zřízena část cesty od zámeckého parku k Pusté Dobré a přikročeno k úpravě cesty od hájovny Píně k Rudské pile a od hájovny Hořkovec na Rudský rybník. Úprava těchto cest jest nutna z důvodů hospodářských, aby umožněn byl odvoz dříví z porostů, kde podle hospodářského plánu bude v nejbližších letech provedena těžba dříví.

Při posuzování výsledků celkového hospodaření na státním statku v Lánech nutno přihlížeti jednak k všeobecnému poklesu cen produktů jak lesního, tak polního hospodaření, dále k vyšším výdajům, které vyplývají z účelového určení tohoto statku a ke zvýšeným výdajům na kulturní práce (zalesnění rozsáhlých holožírů mniškových - v roce 1931 nově zalesněna plocha 51,7 ha).

V rozpočtovém návrhu kapitoly 1. President republiky a kancelář presidenta republiky preliminují se pro rok 1932 výdaje částkou

18,877.300 Kč

   

Proti rozpočtu pro rok 1931

19,101.800 Kč

;jest potřeba menší o

224.500 Kč


 

Menší potřeba nastala vedle různých menších snížení hlavně u pol. Paušál pro veřejné a dobročinné účely podle volného uvážení presidenta republiky (0,05 mil. Kč), pol. Na vnitřní zařízení hradu (0,1 mil. Kč), pol. Provoz a udržování služebních automobilů (0,04 mil. Kč), pol. Na úpravu staré části hradu a na archeologické výzkumy a úpravu zahrad (0,4 mil. Kč), pol. Na práce odvodňovací a znovuzřízení cest (0,05 mil. Kč), u pol. Vnitřní zařízení zámku, úprava parku a jiná různá vydání (0,04 mil. Kč), a u pol. Daně a poplatky (0,07 mil. Kč).

Naproti tomu vznikla vedle různých menších zvýšení větší potřeba zejména u pol. Platy stálých i přidělených zaměstnanců (0,4 mil. Kč), pol. Požární a majetková bezpečnost ve hradě (0,05 mil. Kč), pol. Úřední a kancelářské potřeby (0,03 mil. Kč) a u pol. Těžba lesní správy (0,03 mil. Kč).

Státní příjmy preliminují se částkou

2,611.500 Kč

a jsou proti částce rozpočtené pro rok 1931

2,676.400 Kč

menší o

64.900 Kč


 

Menší příjmy preliminují se u státního statku v Lánech v důsledku poklesu cen hospodářských produktů a dřeva.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP