2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.
Kapitola 2. Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven.
Státní výdaje této kapitoly pro rok 1932 preliminují se částkou |
43,20 mil. Kč |
Proti rozpočtu pro rok 1931 |
43,37 mil. Kč |
jsou menší o |
0,17 mil. Kč |
Snížení vzniklo menší potřebou zejména u pol. "Delegační výlohy poslanců a senátorů" (0,12 mil. Kč), "Tisky sněmovní" u poslanecké sněmovny (0,18 mil. Kč), "Na doplnění a udržování inventáře a zařízení místností senátních a posl. sněmovny" (0,11 mil. Kč) a "Režijní výlohy" u celé kapitoly (0,14 mil. Kč) a náklady knihovny a mezinár. služby výměnné (0,08 mil. Kč). Mimo to vzniklo ještě menší snížení u několika jiných položek.
Naproti tomu nastala větší potřeba, hlavně u pol. "Platy přidělených zaměstnanců" (0,5 mil. Kč) a pol. "Platy personálu smluvně, event. prozatímně zaměstnaného" (u tit. 3. o 0,06 mil. Kč) jednak zařazením vánočního příspěvku podle zákona č. 144/1930 Sb. z. a n., jednak rozmnožením systemisace a normálními časovými postupy.
Příjmy preliminují se částkou 204.000 Kč jako v roce 1931.
3. Předsednictvo ministerské rady.
Kapitola 3. Předsednictvo ministerské rady.
Právní řád československý zavedl obligatorní rozhodování vlády o řadě věcí, které jsou v jiných státech a byly také v dřívějším právním řádu rakouském vyhrazeny výhradně pravomoci jednotlivých ministerstev.
Účelný výkon funkcí příslušejících vládnímu sboru, vyžaduje, aby veškerou jejich přípravnou a pomocnou agendou byl pověřen orgán podléhající bezprostředně předsedovi vlády jako representantu vládního sboru. Tím spoluúčastno jest předsednictvo ministerské rady na výkonu všech kompetencí, které československý právní řád v tak obsáhlé míře svěřuje vládě.
Především na poli normotvorné činnosti jest předsednictvo ministerské rady prostředníkem mezi ministerstvy a vládou, mezi vládou a sněmovnami a mezi těmito a presidentem republiky. Předkládá osnovy zákonů a vládních nařízení, podané jednotlivými ministerstvy, jakož i mezinárodní smlouvy i s výsledky předchozího meziministerského řízení a s vlastními referáty vládě k rozhodnutí. Když byly vládou schváleny, předkládá je v rámci ústavních předpisů Národnímu shromáždění.
Zákony sněmovnami přijaté předkládá předsednictvo ministerské rady podle ústavních předpisů jednak předsedovi vlády a jejím členům, kteří jsou pověřeni provedením, jednak presidentu republiky prostřednictvím jeho kanceláře. Podepsané zákony a ratifikované mezinárodní smlouvy stejně jako vládní nařízení a jinaká vyhlášení, určená pro Sbírku zákonů a nařízení, zasílá předsednictvo ministerské rady ministerstvu vnitra, když se bylo dříve přesvědčilo, jsou-li splněny všechny příslušné podmínky.
Předsednictvo ministerské rady stará se o jednotnou vnější úpravu vládních návrhů zákonů, mezinárodních smluv a vládních nařízení, po případě vyhlášek vlád, o jednotný postup při podávání a meziministerském projednávání osnov a o včasné vyřízení. Projednává při tom stanoviska všech zúčastněných ministerstev a pečuje o sjednání vzájemné dohody. Vede v patrnosti veškeré vládní návrhy; spolupečuje o jejich včasné vyřízení, zejména pokud běží o osnovy pilné a termínované. Předsednictvu ministerské rady bylo dále se často zabývati zkoumáním ústavně-právních otázek a bráti účast na jejich řešení, pokud se staly aktuelními pro výkon všeobecné prase legislativní následkem některých opatření rázu parlamentně-technického, při projednávání osnov ať již v lůně vlády nebo parlamentě, při promulgaci zákonů (mezinárodních smluv), při uveřejňování vládních nařízení atd. Předsednictvo ministerské rady zprostředkuje také styk mezi sněmovními sbory a dotčenými ústředními úřady, pokud jde o resoluce, petice, interpelace a dotazy vládě postoupené.
Není bez zajímavosti, uvede-li se zde počet zákonů (opatření stálého výboru), mezinárodních smluv, vládních nařízení a vyhlášek, jejichž dosavadní ročníky Sbírky zákonů a nařízení přinesly.
V roce |
1918 |
1919 |
1920 |
1921 |
1922 |
1923 |
1924 |
1925 |
1926 |
1927 |
1928 |
1929 |
1930 |
Celkem |
Zákony |
38 |
190 |
211 |
132 |
125 |
59 |
95 |
48 |
45 |
40 |
43 |
29 |
43 |
|
Opatření Stálého výboru podle § 54 úst. list |
- |
- |
9 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
9 |
- |
|
Mezinárodní smlouvy |
- |
1 |
- |
9 |
18 |
10 |
2 |
12 |
37 |
19 |
21 |
37 |
19 |
|
Vládní nařízení |
69 |
449 |
392 |
282 |
191 |
128 |
107 |
110 |
100 |
77 |
85 |
48 |
76 |
|
Vyhlášky vládní (vlády, předsedy vlády nebo jejich členů) |
1 |
20 |
50 |
65 |
70 |
68 |
78 |
100 |
74 |
53 |
80 |
70 |
70 |
|
Úhrnem |
103 |
660 |
662 |
488 |
404 |
265 |
282 |
270 |
256 |
189 |
229 |
1931 |
208 |
4.209 |
Nemenšího významu jest součinnost předsednictva ministerské rady při úpravě hmotných poměrů státních zaměstnanců, pokud se upravují zákonem nebo nařízením. Koncentrováním záležitostí týkajících se jmenování státních zaměstnanců - ať již se jedná o jmenování prováděná vládou, či o návrhy vlády presidentu republiky - vzešla presidiu ministerské rady povinnost přezkoumávati všechny návrhy jmenovací, zda odpovídají zákonným ustanovením a usnesením ministerské rady, jimiž má býti zajištěna jednotnost postupu v záležitostech jmenovacích. Zvláště letošního roku dostoupila tato povinnost velkého rozsahu a to hlavně realisací resystemisace úřednických míst schvalováním konkrétních jmenovacích aktů. Po stránce organisace úřadu dlužno uvésti, že veškeré záležitosti státně-zaměstnanecké soustředěny jsou v nově zřízené sekci, která uvedena v život k požadavku často vyslovenému a zdůrazňovanému při ústavním projednávání státního rozpočtu.
Pokud se týká činnosti, na níž jest rozpočtově pamatováno v § 5 kap. 3. (Náklad spojený s prováděním zákona čís. 286/1924 o úsporných opatřeních ve veřejné správě) bude její vylíčení předmětem specielní zprávy, kterou jest ve smyslu § 2 zákona čís. 144/1930 podati Národnímu shromáždění.
Rozsáhlou agendu presidia, ministerské rady tvoří věci vyhrazené podle ústavních předpisů rozhodování vlády, zejména jsou-li povahy politické, finančně-hospodářské, obchodní, sociálně-politické, kulturní, zásadní, nebo, žádá-li toho jednotnost správy. Jedná se tu o záležitosti nejrůznorodější, jež stěží dají se schematicky rozčleniti a možno pouze povšechně uvésti, že téměř všechny čelné práce a akce jednotlivých resortů, jak jsou uvedeny u příslušných kapitol, procházejí ministerskou radou a proto i presidiem ministerské rady. Ve všech případech snaží se předsednictvo ministerské rady vedle příprav látky působiti k nejvhodnějšímu řešení, jež by vyrovnávalo různorodé zřetele a zájmy resortní, zabezpečujíc jednotný, celkový, zájmům státním nejprospěšnější postup.
Mezinárodní vztahy států a rovněž i zevní styky orgánů vnitrostátních a jejich vystupování navenek vyžadují, aby byla jednotným a závazným způsobem řešena otázka státní representace. V určitých směrech jsou vydány zvláštní předpisy právní, na př. o udělování státních vyznamenání a řádů, jejichž propůjčení navrhuje presidentu republiky vláda. Většinou jsou však otázky representace řešeny interními usneseními vlády; předsednictvo ministerské rady jest pověřeno dozorem nad jich prováděním.
Konečně se připomíná, že předsedovi vlády podléhá důležitý státní statistický úřad a tiskový odbor presidia ministerské řady s podřízenými jemu ústavy a orgány, ministerské radě pak podle zákona č. 330 z r. 1919 státní úřad pozemkový.
Tiskový odbor předsednictva ministerské rady.
Přestěhováním Tiskového odboru předsednictva ministerské rady do novostavby budovy Československé tiskové kanceláře bude umožněna potřebná a nutná jeho užší spolupráce s Československou tiskovou kanceláří a bude tak vytvořeno středisko pro veškerou vnitropolitickou zpravodajskou službu.
V místnostech budovy ČTK bude umístěn i archiv a knihovna předsednictva ministerské rady, které v dosavadních nedostatečných místnostech nebyly plně používány, poněvadž knihy a časopisy nemohly býti přehledně zařaďovány a musely býti namnoze ukládány v balících. Tím trpěla i zpravodajská služba, neboť nemohlo být náležitě využito ani materiálu časopiseckého, ani zapracovaných sil žurnalistických a knihovnických. Služba byla proto konána stále s většími obtížemi. Přesídlením do novostavby zmizí tyto obtíže, ale reorganisace služby vyžádá si značných změn rozpočtových.
Z toho důvodu zvyšuje se v návrhu rozpočtu Kap. 3, tit. 1, § 2, pol. 10 "Nájemné" o 300.000 Kč a zařaďuje se pol. 18. "Zařízení nových úřadoven (Tiskového odboru)" částkou 145.000 Kč.
V § 3. "Zvláštní výdaje zpravodajské služby" zvyšuje se úvěr pol. 1. "Honoráře", aby mohla býti rozšířena velmi požadovaná služba pro krajinský tisk.
Náklady transmisní se snižují o 200.000 Kč. Této částky a částky, rozpočtené dosud na položku "Tisková a obrázková propaganda", která se v rozpočtu pro rok 1932 ruší, používá se k zvýšení úvěru pol. 5. "Vnitropolitická informační služba".
Zvýšení toto vyžadují stále naléhavější a zodpovědnější úkoly a požadavky, které na zpravodajskou službu kladou, zvlášť v přítomné době, státní úřady (pro něž Tiskový odbor obstarává styk s denním a krajinským tiskem), i tisk celé republiky.
Tiskovému odboru předsednictva ministerské rady podléhají státní podniky tiskové (státní tiskárny, Úřední noviny a Československá tisková kancelář).
Státní úřad statistický.
Také roku 1932 bude práce Státního úřadu statistického ve znamení dvou největších sčítání, jež tvoří inventuru našeho kapitálu, práce i lidí, tj. sčítání závodů a sčítání lidu.
Sčítání závodů bylo sčítání velmi rozsáhlé. Sčítání závodů zemědělských bylo provedeno pomocí 4 dotazníků s 58 otázkami. Sčítání závodů živnostenských s dvěma dotazníky s 50 otázkami. Otázky byly velmi komplikované a proto se nelze diviti, že sebraný materiál není bezvadný, přesto, že byl sbírán zvláštními sčítacími komisaři, vybavenými obsáhlými a pečlivými návody. Je třeba veliké řady doplňků a oprav, zvláště obtížným problémem jest vyčerpání katastru při sčítání závodů zemědělských (zvláště na Slovensku a Podkarpatské Rusi). Tím se ovšem prodlouží a zdrží hlavní zpracování, načež dlužno upozorniti. Je nutno si uvědomiti, že sčítání bylo provedeno po prvé po době 28 let a že nebylo zde šetření předcházejících, jimiž mohli by se sčítací komisaři zapracovati a jimiž mohli by nabýti potřebných zkušeností i majitelé závodů. Nelze se proto diviti, že podle zkušeností, jež Státní úřad statistický tímto sčítáním získal, ani použití sčítacích komisařů není zárukou bezvadnosti materiálu.
Také při sčítání lidu bylo zjištěno, že instrukce nebyly sčítacími orgány vždy náležitě respektovány a že nebylo všemi úzkostlivě dbáno o úplnost údajů; v zájmu produktivnosti práce i výdajů na tato statistická šetření vynaložených věnuje Státní úřad statistický právě revisi kvality materiálu co největší péči.
V důvodových zprávách k rozpočtům na rok 1930 a 1931 bylo zdůrazňováno poslání statistické služby státní, aby opatřovala spolehlivé a vědecky bezvadně zjištěné základy pro poznání poměrů ve státě a umožnila tak jejich rozbor i správná rozhodnutí. Další vývoj jen zvyšuje významnost tohoto úkolu, neboť úkoly státu a jiných veřejných svazků stále vzrůstají a úkol přizpůsobiti právě veřejné rozpočty jednak nižší cenové úrovni, jednak zvýšené potřebě zasahovat do hospodářství a administrativně sloužiti jeho prosperitě, je hospodářským problémem velmi významným, který musí býti řešen zkoumáním produktivity výdajů, tj. zjišťováním jejich potřebnosti se zřetelem na objektivní užitek, který přinášejí. Správné řešení a rozhodnutí tu lze provésti jen na základě znalosti skutečností a jejich souvislostí na základě vědecky poznané pravdy o celém hospodářství a o zájmu celku. Již pouhé řešení poměru veřejných financí k národnímu hospodářství a k výsledku celonárodní práce vyžaduje poznati nejen celou naši finanční soustavu všech veřejných svazků a hospodaření s veřejnými penězi, naši hospodářští vůdcové se však právem dožadují, aby strukturální a konjunkturální změny hospodářství byly vystihovány v zápětí, aby byla zvýšena předvídavost v hospodářství, ale hlavně schopnost jeho rychlé přizpůsobivosti. Volání po vybudování vědeckého ústavu pro zkoumání konjunktury, je jedním z dokladů uvedeného vývoje. Dosavadní zkušenosti ze spolupráce Státního úřadu statistického se studijním oddělením Národní banky ukazují, že jedním z důležitých předpokladů úspěšné činnosti takového ústavu je řádné vybudování statistické služby jako pozorovacího nástroje.
Také jistě i pro naše poměry platí to, co svým krajanům klade na srdce přednosta hospodářsko-statistického oddělení při Svazu národů Loveday v knize "Quo vadimus? and other Economic Essays", když praví: "Větší hybnost kapitálu i práce! Těm zemím patří budoucnost, jichž hospodářská soustava je co nejhybnější, těm zemím, jež vznikající potřeby dovedou ihned rozpoznávat a správně zhodnotit, jež mají odvahu zastaralého podnikání se vzdát a přijmouti i využíti nové vynálezy." Ovšem tento postoj k řízení hospodářských osudů vyžaduje úplnou a spolehlivou orientaci, neboť jinak by platilo jistě rčení francouzského národohospodáře Gide, "lépe nečinně přihlížeti, než slepě zasahovati".
Naše včleňování do mezinárodního společenství nás nutí dodržovati krok s jinými národy a soutěž je i v pozorovatelské a orientační službě statistické, proto i československé službě statistické dávají tyto souvislosti nutně i mezinárodní rámec a vývojovou souvislost.
Tyto myšlenky považuje vedení Státního úřadu statistického za vůdčí, když má odůvodniti svůj rozpočet, který vždy bude samozřejmě směrodatný pro to, do jaké míry se československé statistické službě podaří úspěšně vykonati a zastati to, co zájem veřejnosti na ní žádá.
Zpráva o činnosti Státního úřadu statistického za první pololetí 1931.
Zpráva I. odboru.
Oddělení 1. "Statistická příručka republiky Československé". V první polovině roku 1931 zpracovával se statistický materiál do podrobných tabulek určených pro "Statistickou příručku republiky Československé IV.". Zpracování jest již téměř ukončeno a koncem června započato s tiskem.
Připraveno k tisku číslo "Knihovny Stat. Obzoru" o biografech v republice Československé, pokračuje se ve zpracování statistických dat o hlavních církvích v republice Československé, jakož i na tabulkách určených pro statistickou publikaci o poměrech v různých státech, tak jak jsou o nich uveřejňována data ve statistických ročenkách cizích států resp. i v jiných statistických publikacích.
Oddělení 2. Statistika lesů. Doplňována data o odstřelu zvěře a lesních škodách za rok 1929. Pracováno též na statistice obecního finančního hospodaření v Čechách v roce 1912. Zpracovávány dodatkové dotazníky o poměrech lesních podle šetření k 27. květnu 1930.
Oddělení 3. Informace. V první polovici roku 1931 bylo poskytnuto 47 informací, které si vyžádaly 5401/2 hodiny práce. Nejvíce informací bylo poskytnuto cizozemským veřejným orgánům (v tom i Společnost Národů), zahraničním ročenkám a časopisům. Dále bylo poskytnuto několik informací o dovozu a vývozu dříví jednak min. zemědělství, jednak "Obchodní a průmyslové komoře" v Košicích.
Kromě toho zúčastnilo se informační oddělení prací pro číslo 18 - 21 a 99 roč. XII. (1931), "Zpráv Státního úřadu statistického" (Mezinárodní statistika) o zahraničním obchodě, o počtu obyvatelstva a jeho pohybu v různých státech; mimo to vydáno číslo 100 roč. XII. (1931) "Zpráv Státního úřadu statistického" o přistěhovalectví a vystěhovalectví Čechoslováků ve Spojených státech amerických, tak jak se jeví ve světle statistik amerických. Připraven též materiál pro Zprávy Státního úřadu statistického "Statistika měst", dále pro Zprávy "Rok 1930 ve světle statistických dat".
Oddělení 4. Tisk. V tomto oddělení byly korigovány a revidovány Zprávy státního úřadu statistického a pram. díla "Československá statistika" vydávaná v jazyku českém, německém a francouzském, Statistický Obzor a Knihovna Stat. Obzoru; celkem 3.976 stran tj. 497 archů.
Sestaveno bylo 88 čísel "Časopisecké korespondence".
Tiskové oddělení porovnává podané nabídky na tisk pramenných děl a ostatních publikací.
Informace tiskové zabraly 245 pracovních hodin.
Oddělení 5. Překlady. Přeloženo a revidováno publikací německých: Zpráv: 125 čísel (1003 stran), Československé Statistiky: 5 svazků; francouzských: Zpráv: 70 čísel (608 stran), Československé Statistiky: 2 svazky; mimoto 6 svazků bylo pouze zrevidováno.
Kromě toho pořízeny byly překlady a revise cizojazyčné korespondence, dotazníků, časopiseckých zpráv a tiskové korektury, což zabralo celkem 4.049 hodin práce.
Zpráva II. odboru.
Oddělení I. Sčítání lidu.
Od okresních úřadů převzato bylo 12 vagonů sčítacího materiálu v 722 bednách, jenž zrevidován a uložen v 21.984 svazcích podle obcí.
Podle obecních a okresních přehledů sestaveny předběžné výsledky sčítání lidu a uveřejněny v č. 5 - 9 "Zpráv" podle okresů politických, soudních a obcí čítajících více než 2.000 obyvatelů (data o počtu obydlených domů, bytových stran, přítomných obyvatelů a jejich přírůstku resp. úbytku proti roku 1921). V č. 41. "Zpráv" byla uveřejněna data o přirozené měně a stěhování podle okresů v letech 1921 - 1930. Celý sčítací materiál pak byl zpracován nejprve ručním tříděním. Takto získaná data o počtu přítomného obyvatelstva podle náboženského vyznání, státní příslušnosti, národnosti čsl. státních příslušníků a počtu nezaměstnaných.
Sečteno bylo podle těchto znaků celkem 14,732.644 osob za 57.336 hodin při průměrném výkonu za 1 hodinu 257 osob. Revise tohoto sčítání vyžádala si 35.329 hodin, tj. 417 případů za 1 hodinu.
Práce přípravné a pomocné stály 12.000 hodin; materiál z oblastí národnostně smíšených byl zpracován zvláště pečlivě a podroben řadě kontrol, neúplné údaje doplňovány písemnými dotazy (dosud na 1.000 dopisů). Toto třídění bylo skončeno dne 15. května.
Současně připravovány pomůcky pro vyznačování sčítacích archů, jehož je zapotřebí pro zpracování strojové. Byl vydán "Všeobecný návod k vyznačování" (čítající 18 stránek) a jeho dodatky (14 str.), "Abecední seznam obcí a osad Československé republiky" (300 str.), "Seznamy okresů a zemí Československé republiky" (54 str.), "Systematický a abecední seznam povolání" český (155 stránek tisku) a německý (44 str. tisku).
V druhé polovině května započato s vyznačováním pro zpracování definitivních výsledků ve třech pracovních oddílech:
V oddílu prvním (rodinné poměry, národnost, náboženství atd.) dosud vyznačeno 2,124.174 případů za 13.495 hodin při celkovém průměru 157 případů za 1 hodinu.
V oddílu druhém (obec pobytu, rodiště, předposledního bydliště, domovská a státní příslušnost); vyznačeno bylo 731.001 případů za 7.597 hodin; průměrný výkon 96 případů za 1 hodinu.
Zahájeno vyznačování v oddílu třetím (povolání, postavení v povolání, druh závadu a nezaměstnanost) a zařizuje se revisní oddělení.
Oddělení II. Domy a byty.
A. Soupis bytů:
Na přání ministerstva sociální péče zpracovávají se bytové listy zatím předběžně v menším počtu znaků.
Soupis bytů vztahoval se na 236 politických obcí ve 110 aglomeracích, s celkovým počtem 1,000.600 bytových listů.
Bytové listy byly nejprve porovnány se sčítacími archy a doplněny, načež tříděny podle obcí na listy z domů chráněných zákonem o ochraně nájemníků, z domů nechráněných a z ústavů obytných, z obydlí nouzových, pohyblivých a ostatních a na bytové listy z provozoven.
Materiál vytříděn pak dále podle velikostí bytu, podle druhu bytů (zda živnostenské či pouze k bydlení sloužící) a podle poměrů držebních; vypočítány úhrny nájemného a úhrnný počet osob bydlících.
S výjimkou bytových listů z hl. města Prahy, jejichž zpracování bylo ponecháno městskému statistickému úřadu, bylo předběžné zpracování soupisu bytů skončeno dne 30. června, vyžádavši si celkem 31.274 hodin pracovních.
B. Stavební ruch.
Evidenčně zpracován materiál stavebního ruchu za měsíc leden až červen 1931 a uveřejněn sumární výkaz za rok 1930.
Oddělení III. Přirozená měna obyvatelstva.
A. Předběžné výsledky.
Evidenčně zpracován materiál za měsíc prosinec 1930, leden až květen 1931. Předběžné výsledky sestaveny za IV. čtvrtletí 1930 a I. čtvrtletí 1931. Podle revise nosologického schématu příčin úmrtí z r. 1930 nově upravena klasifikace pro statistiku mortality.
B. Definitivní výsledky.
Pokračováno v tisku Čsl. Statistiky sv. 77. (data za rok 1925-27).
Oddělení IV. Rozvody a rozluky.
Dokončeny publikační tabulky pro pramenné dílo za léta 1925 až 1927, evidenčně zpracován materiál za rok 1930.
Oddělení V. Stěhování.
A. Vystěhovalectví a přistěhovalectví.
Zpracována data pro "Zprávy" za celý rok 1930 a I. čtvrtletí 1931.
B. Změny státního občanství.
Dokončeny publikační tabulky za rok 1929.
Oddělení VI. Práce místopisné.
Provedeny změny ve stavu obcí, zpracovány doplňky pro seznamy míst a sestaveny seznamy změn v názvech místních částí pro místopisnou komisi při ministerstvu vnitra. Pro 850 farních úřadů sestaveny výkazy o počtu příslušníků farnosti pro přiznávky ke kongrue (1077 hodin).
Oddělení VII. Zdravotnictví.
Docházející měsíční výkazy lid. C. (léčebné ústavy) revidovány, a veškerá data z ročních výkazů z Čech, zvláště též data o propuštěných a zemřelých ošetřovancích ve všeobecných veřejných nemocnicích rozepsána podle chorob do pracovních tabulek pro předběžné zpracování. Stejným způsobem upraven i materiál z výkazů D (ústavy pro choromyslné).
Informace:
Písemné informace vyžádaly si 3.172 pracovních hodin, kromě toho poskytl odbor četné informace ústní a telefonické, týkající se hlavně předběžných výsledků sčítání lidu 1930.
Zpráva III. odboru.
Práce publikované:
Výroba cukrovky podle pěstitelů v r. 1927 a 1928. Šetření provedeno na základě vyhlášky předsedy vlády ze dne 29. února 1928 č. 36 Sb. z. a. n. za vrchního řízení společenstva čsl. cukrovarů prostřednictvím cukrovarů a dodavatelů řepy. "Zprávy" č. 44 - 51 z r. 1931.
Předběžné výsledky o plochách kultur a osevu v r. 1930. Zjišťování provedeno při sčítání zemědělských závodů dne 27. května 1930. "Zprávy" č. 94 z r. 1931. V tomtéž sešitě jsou uveřejněny předběžné výsledky o počtu skotu, bravu vepřového a skopového podle stavu ze dne 31. prosince 1930. Data tato byla získána ze soupisů hospodářského zvířectva prováděných podle zákona o plemenitbě hospodářských zvířat ze dne 2. července č. 169 Sb. z. a n. z r. 1924. Na tom, aby tyto soupisy byly zpracovány každoročně pro účely statistické, usnesl se zemědělský výbor Státní rady statistické ve schůzi dne 19. června 1930.
Předběžné výsledky sklizně všech plodin r. 1930 vypracované na základě předběžných výsledků o plochách osevu. (Sešit "Zpráv" je v tisku, vyjde v nejbližší době.)
Zemědělské závody podle stavu z května 1921: Část I. Čechy byly publikovány v sešitě 1 - 12 a část II. Morava a Slezsko byly publikovány v sešitě 13 až 19 mimořádných "Zpráv Státního úřadu statistického" (na výsledcích za Slovensko, Podkarpatskou Rus a celý stát se pracuje). Za základ k tomuto zpracování sloužil materiál o plochách kultur a osevu z roku 1921.
Dále bylo zpracováno:
Předběžný odhad ploch osevu všech obilnin, řepky, lnu, konopí a cukrovky na jaře (v dubnu) 1931. Výsledky sděleny v květnu Mezinárodnímu ústavu zemědělskému v Římě a uveřejněny v denním tisku.
Výsledky o výrobě,:zahraničním obchodě a o spotřebě strojených hnojiv v Československé republice za kalendářní rok 1930 a za první čtvrtletí 1931.
Pokud jde o materiál ze sčítání zemědělských závodů, bylo pracováno nejprve na těch částech sčítání, které byly náhradou normálních šetření; především statistika ploch kultur a osevu, počet hospodářského zvířectva a sčítání ovocného stromoví a keřů. Materiál, jak samozřejmo, měl četné nedostatky a závady. Jelikož se zjišťováním ploch kultur a osevu podle jednotlivých dotazníků zemědělských závodů spojeno jest nezbytné vyčerpání katastru obcí jakožto důkaz úplnosti a správnosti dotazníků zemědělských závodů, nesla se všecka práce k dosažení tohoto cíle. Teprve, až zbudou odstraněny veškeré chyby vzniklé tím, že v obci nebyla vyčerpána sčítáním veškerá půda, bude možno přikročiti k vlastním pracem spojených se sčítáním závodů zemědělských.
K odstranění závad a nedostatků v materiálu ve směru právě zmíněném, byla provedena rozsáhlá korespondence (odesláno 10.238 dopisů), ba na Slovensku je nutno tyto nesrovnalosti vyšetřiti na místě samém osobní intervencí u notářských úřadů (10 úředníků intervenuje ve 23 okresech).
Mezitím pracuje se na sestavování okresních přehledů pro plochy kultur a osevu podle velikostních skupin závodů (ovšem předběžné výsledky).
Podobné okresní přehledy byly sestaveny pro počet hospodářského zvířectva v zemědělských závodech podle velikostních skupin (zatím za Čechy, Moravu a Slezsko; na výsledcích za Slovensko a Podkarpatskou Rus se pracuje). I k této práci mohlo býti přistoupeno po důkladné revisi materiálu, spojené s korespondencí; za tím účelem bylo rozesláno 18.200 dotazů.
Ve sčítání ovocných stromů a keřů byly provedeny všecky potřebné práce, spojené s úpravou účtů a výplatou odměn sčítacím komisařům, dále práce revisní (věcná i číselná revise). Definitivní výsledky o počtu ovocných stromů a keřů podle sčítání ze dne 20. září r. 1930 jsou uveřejněny v sešitě "Zpráv" č. 98, ročník XII. (1931). Tento sešit obsahuje počet ovocných stromů (keřů) před mrazovou pohromou v r. 1929, počet odumřelých po těchto mrazech, počet nově vysázených za odumřelé a celkový počet ovocných stromů a keřů podle stavu k 20. září r. 1930.
Zpracovává se materiál o počtu ovocných stromů a keřů jednotlivých pěstitelů podle velikostních skupin zemědělské půdy.
Zjišťování ploch osevu po obcích r. 1931. Provádí se podle jednotlivých obcí každoročně na základě vyhlášky předsedy vlády ze dne 6. dubna 1929 č. 17 Sb. z. a n. Zatím evidence došlého materiálu, korespondence s tím spojená, první urgence.
Pro sešit "Zpráv" Rok 1930 ve světle statistických dat vypracována data pro stať o zemědělské výrobě.
Pokud jde o statistiku zemědělského průmyslu a zvláštních odvětví zemědělské statistiky, dlužno uvésti tyto práce:
Pivovarnictví. Zpracován materiál, zapůjčený ministerstvem financí o výstavu piva v r. 1929 (data definitivní), o výrobě a o zásobách piva v r. 1930 vyšetřením u všech důchodkových kontrolních úřadů (rovněž data definitivní). Z měsíčního šetření u důchodkových kontrolních úřadů sestaveny výsledky o výstavu piva za celý rok 1930 (data předběžná). Statistika o pivovarnictví je uveřejněna ve "Zprávách Státního úřadu statistického" č. 96 - 97, ročník XII. (1931).
Z přehledu zapůjčeného ministerstvem financí o zdaněném množství vína, moštu, limonád, minerálních a sodových vod pro konsum v r. 1929 podle výnosu všeobecné nápojové daně sestaveny výsledky pro "Zprávy Státního úřadu statistického" č. 95, ročník XII. (1931).
Předběžné výsledky o výstavu piva a o množství vína a moštu z hroznů a z jiného ovoce zdaněném pro konsum z dat důchodkových kontrolních úřadů se uveřejňují v denních listech za každý uplynulý měsíc.
Sladovnictví. Data o počtu činných sladoven, o množství nesladovaného ječmene a o množství získaného sladu byla pořízena zpracováním dotazníků o sladovnách samostatných i spojených s pivovary za výrobní období od 1. VII. 1929 do 30. VI. 1930 a publikována ve "Zprávách Státního úřadu statistického" č. 25, ročník XII. (1931).
Cukrovarnictví. Výsledky o výrobě cukru ve výrobním období od 1. IX. 1929 do 31. VIII. 1930 a o jeho odbytu byly sestaveny z dat od ministerstva financí. Data o množství zpracované cukrovky, o spotřebě paliv, vápna a vápence a o počtu zaměstnanců zpracována z údajů nám sdělených technickými finančními kontrolami. Statistika o cukrovarnictví byla uveřejněna v sešitě "Zpráv Státního úřadu statistického" č. 81, ročník XII. (1931).
Lihovarnictví. Z dat o zpracovaných surovinách a o výrobě a vyklizení lihu ve výrobním období od 1. IX. 1929 do 31. VIII. 1930, sdělených nám ministerstvem financí a důchodkovými kontrolními úřady za jednotlivé zemědělské i průmyslové lihovary byl sestaven sešit "Zpráv Státního úřadu statistického" č. 105 - 106, ročník XII. (1931).
Škrobařství a výroba dextrinu za výrobní období od 1. října 1929 do 30. září 1930. Vyplněné dotazníky od všech továren na škrob bramborový, obilný a na dextrin byly statisticky zpracovány a výsledky publikovány ve "Zprávách Státního úřadu statistického" č. 7, ročník XII. (1931).
Sušárenství čekanky a řepy. Ve "Zprávách Státního úřadu statistického" č. 54, ročník XII. (1931) byla uveřejněna data o sušárnách za výrobní období 1927/28, 1928/29 a 1929/30 (vždy od 1. září do 31. srpna). Tato data byla sestavena z údajů jednotlivých sušáren podle právní povahy podnikatelské, technického zařízení, množství zpracovaných surovin a získaných výrobků, podle spotřeby paliv a počtu zaměstnanců.
Výroba a spotřeba masa. Z měsíčních účtů o dani z masa zapůjčených ministerstvem financí byla sestavena data o počtu zdaněných zvířat pro porážky. Tato data, jakož i živá váha jatečných zvířat podle druhů sloužila k propočtům o množství masa a tuků získaném porážkami zvířat domácího i zahraničního původu. Výsledky o porážkách a o celkové a průměrné spotřebě masa a tuků v roce 1929 byly publikovány v č. 80 "Zpráv Státního úřadu statistického", ročník XII. (1931).
Předběžné výsledky o výrobě a o spotřebě masa a tuků za každý uplynulý měsíc od ledna 1931 se uveřejňují v denním tisku z dat důchodkových kontrolních úřadů.
Chmelařství. Data o rozlohách chmelnic a o sklizni chmele v r. 1930 byla zpracována a dána do tisku pro "Zprávy Státního úřadu statistického".
Vinařství. Data o rozlohách vinic a o sklizni hroznů v r. 1930 jsou rovněž zpracována a připravena pro tisk "Zpráv Státního úřadu statistického".
Pěstování tabáku. Data o plochách osázených tabákem a o sklizni tabáku v r. 1930 zpracována z přehledů o nákupu tabáku, zapůjčených ředitelstvím tabákové režie, a výsledky jsou připraveny pro "Zprávy Státního úřadu statistického".
Včelařství. Materiál o počtu včelařů podle povolání, o počtu včelstev, o výnosu a ceně medu a vosku v r. 1930 zpracován a výsledky jsou připraveny do "Zpráv Státního úřadu statistického".
Ovocnictví. Data o sklizni ovoce a jeho ocenění za rok 1930 se zpracovávají podle počtu ovocných stromů a keřů, jaký byl zjištěn sčítáním k 20. září r. 1930. Výsledky ovocnictví současně s výsledky vinařství, pěstování tabáku a včelařství budou společně publikovány ve "Zprávách Státního úřadu statistického".
V oboru statistiky dopravní byly vykonány tyto práce:
Statistika vodní dopravy:
a) Statistika dopravy zboží po Dunaji, Vltavě a Labi za r. 1930 byla sestavena do publikačních tabulek sešitu "Zpráv".
b) Měsíční definitivní data této statistiky byla dokončena za 2. pololetí r. 1930, v omezeném rozsahu litografována a rozeslána interesentům; započato se zpracováním měsíčních dat z prvního čtvrtletí 1931.
c) Měsíční předběžná data byla vyhotovena za měsíc prosinec 1930 a leden až květen 1931 a rovněž rozeslána zájemcům a tisku.
Statistika poštovní, telegrafní a telefonní.
Zpracováno bylo z měsíčních výkazů:
I., VII. a VIII. za měsíc prosinec 1930 a leden, únor, březen a duben 1931.
Čtvrtletní výkazy:
Celé IV. čtvrtletí roku 1930, I. a II. čtvrtletí r. 1931.
Roční výkazy:
V. a VI. za rok 1930.
Pro tisk zpracovány tabulky "Zpráv" o statistice poštovní, telegrafní a telefonní za rok 1930.
Statistika motorových vozidel.
Zpracován materiál dodaný ministerstvem národní obrany a vydány "Zprávy", Statistika motorových vozidel v republice Československé v roce 1930. (Zprávy č: 1 - 3, ročník XII. (1931).
V oboru statistiky průmyslové dlužno se zmíniti o těchto pracích:
Statistika hornictví a hutnictví.
a) Výrobní statistika hornická, hutnická, koksoven a briketáren za r. 1930 byla zpracována a sestavena v publikační tabulky pro sešit "Zpráv".
b) Rovněž statistika hornických mezd za rok 1930 byla sestavena v publikační tabulky pro sešit "Zpráv" a odevzdána do tisku.
c) Měsíční statistika o výrobě surové oceli a surového železa byla sestavena za měsíc prosinec 1930 a za měsíc leden až květen 1931.
Statistika výroby elektrické energie za léta 1913 a 1919 až 1928.
Tato statistika, která vyšla minulého roku v sešitě "Zpráv", byla v tomto pololetí upravena do publikačních tabulek do pramenného díla.
Sčítání živnostenských závodů 1930.
Z komplexu akcí spojených se zpracováním sčítání živnostenských závodů ze 27. května 1930 byly v prvním pololetí r. 1931 uskutečněny tyto práce:
a) k popudu presidia Státního úřadu statistického zjištěn pro některé národnostně smíšené okresy, pokud se týče obce, počet majitelů závodů podle národností (německé, polské, maďarské; na Slovensku a v Podkarpatské Rusi též židovské).
b) Přeloženo vyplnění maďarských, ruských a polských dotazníků.
c) Zjištěna předběžná data o počtu závodů domáckých pracovníků v celém státě podle druhu podnikání a podle obcí a okresů. Data tato budou otisknuta ve "Zprávách"; na publikačních tabulkách se pracuje. Podle zjištěných dat zpracován byl též velký nástěnný kartodiagram pro hospodářskou výstavu.
d) Veškerý materiál podle zvláštního návodu roztříděn na základní skupiny (závody, kde je činný pouze majitel, ostatní závody bez použití pohonných sil a motorových vozidel, závody s pohonnou silou). Účelem tohoto roztřídění bylo opatření si určitých orientačních podkladů jednak pro věcnou revisi, jednak pro volbu vhodných metod pro zpracování.
e) Pořízen výpis všech závodů textilních a větších závodů (od 18 činných osob výše) průmyslu odívání a kožedělného (spolu s úhrnem činných osob) jednak za účelem získání katastru adres pro šetření o typických strojích v textilním průmyslu (podle usnesení příslušného výboru Státní rady statistické), jednak za účelem opatření nejnovějšího materiálu pro mapy v Atlasu Československé republiky, vydávaného péčí České Akademie.
V souvislosti s touto akcí zahájena anketa o pracovních strojích v textilním průmy slu u hlavních průmyslových textilních organisací.
f) Připraven podrobný návod k věcné revisi.
g) Podniknuta akce k doplnění materiálu statistiky lékařů, advokátů a notářů, navazující se na sčítání živnostenských závodů.
h) V důsledku usnesení příslušného výboru Státní rady statistické zevrubně porovnávána systematika roztřídění podnikání ze sčítání živnostenských závodů jednak se systematikou rakouskou z r. 1902 a německou z r. 1925, jednak s klasifikací povolání československého sčítání lidu z r. 1930.