Odborné školství.

Školství obchodní. Dokončení postátňovací akce.

V obchodním školství bylo požadováno dokončení akce pro postátnění učitelstva těchto škol. K tomu dlužno podotknouti, že podle výsledku resystemisace bude lze dokončiti tuto akci na těch ústavech, na nichž byla zahájena.

Přijímání žáků.

Dále bylo požadováno, aby bylo vyhověno návalu na tyto školy zvětšením počtu škol a poboček. Pro počet žáků, kteří mají býti na tyto školy přijati, nemůže však rozhodovati počet hlásících se k zápisu, nýbrž jen počet, jejž bude lze po absolvování umístiti. Jinak by se jen rozmnožoval počet studovaného proletariátu.

Abiturientské kursy.

Abiturientské kursy při obchodních akademiích, jichž ponechání bylo navrhováno, nebudou rušeny.

Školy průmyslové a odborné.

Ohledně škol průmyslových a odborných byl celkem pronesen úsudek, že řádně plní své úkoly.

Kursy automobilové.

Požadavku zřizování kursů pro řidiče automobilů bylo zatím vyhověno zřízením takových kursů při průmyslových školách v Praze XVI., v Brně a v Košicích; dále v Chomutově, Liberci a Ústí n. L.

Účast na výstavách.

Pořádání školních výstav a účasti na průmyslových výstavách bude ve shodě s předneseným přáním věnována plná pozornost.

Odborné školy pro ženská povolání.

V oboru odborných škol pro ženská povolání žádalo se o urychlení a koncování akce postátňovací. Tato akce provádí se podle přesného plánu v rozsahu, který jest dán systemisací, o jejíž doplnění v potřebné míře se stále vyjednává.

Živnostenské pokračovací školství.

Jako v letech předešlých tak i letos toto školství těšilo se zvýšené pozornosti. Byly předneseny četné stížnosti na nedostatečné dotování tohoto školství. K tomu dlužno připomenouti, že v posledních třech letech poměry pokračovacích škol se značně zlepšily a že nynější akce, směřující k opatření vlastních budov neb místností a vlastního učitelstva pro tyto školy nebude nijak omezována, nýbrž dále co nejúčinněji sledována. Jako dosud bude se i dále omezovati vyučování nedělní a zaváděti desítiměsíční školní rok.

Úvěry. Věcný náklad.

Pokud se týče připomínek, že pro věcný naklad těchto škol zařazeny jsou částky nepoměrně malé, dlužno připomenouti, že věcné potřeby těchto, škol hradí se z příspěvků Ostatních činitelů a že stát k nim pouze z části přispívá, ježto převzal náklad osobní.

Vysoké školství.

Počet vysokých škol.

Počet vysokých škol se proti loňskému roku nezměnil. Máme 13 vysokých škol, nepočítáme-li v to vysoké školy umělecké. Jsou to: universita Karlova v Praze, universita Masarykova v Brně, universita Komenského v Bratislavě, německá universita v Praze, Cyrilo-Methodějská fakulta bohoslovecká v Olomouci, Hunova čsl. evangelická fakulta bohoslovecká v Praze, vysoká škola zvěrolékařská v Brně, české vysoké učení technické v Praze, česká vysoká škola technická v Brně, německá vysoká škola technická v Praze, se zemědělským odborem v Děčíně - Libverdě, německá vysoká škola technická v Brně, vysoká škola báňská v Příbrami a vysoká škola zemědělská v Brně.

Další rozmnožování tohoto počtu vysokých škol nynější finanční situace nedopouští.

Na Slovensku dlužno nejprve dobudovati universitu Komenského; pro vysoké učení technické na Slovensku je nutno vyčkati doby, až budou poměry pro zřízení této vysoké školy příznivější a dány budou příslušné předpoklady. Jako příprava pro vybudování vysokého učení technického na Slovensku byla zřízena stipendia pro posluchače vysokých škol technických z východního Slovenska (ročně 500.000 Kč).

Stavební program.

Ustanovení článku XX. finančního zákona, umožní státní správě školské, aby v nejbližších letech provedla nejnaléhavější stavby vysokých škol podle předem vypracovaného plánu za spoluúčasti interesovaných činitelů.

Vědecké a vyučovací potřeby.

Povolené úvěry pro tento účel ovšem nepostačí ani v r. 1931 plně uspokojiti požadavky vysokých škol, které jsou stejně naléhavé, jak pokud se týče vnitřního zařízení, tak i vědeckých a vyučovacích potřeb. Sleduje se však v mezích finančních možností postupné zlepšování dosavadního stavu.

Resystemisace.

První systemisační období právě uplynula. Zkušenosti, kterých státní správa školská v tomto období nabyla, ukazují, že se až na některé případy se systemisací vystačilo. Pro další období jest ovšem třeba jejího zlepšení, aby vývoj vysokých škol mohl pokračovati. Resystemisace také v tomto směru chce vyhověti takovému zlepšení, jaké za nynější finanční situace je možné. Při příští systemisaci bude ministerstvo školství a národní osvěty nuceno žádati další zlepšení tak, aby vysoké školy mohly dostáti plně svým zvýšeným úkolům. Pokud se obsazování uprázdněných stolic týče, je snahou školské správy, aby každá uprázdněná stolice byla co nejdříve obsazena nejvhodnějším kandidátem a snaží se zejména, pokud jde o cizozemské kandidáty, aby potřebné řízení bylo vždy co nejvíce urychleno.

Školní závody zemědělské.

Závody ty poskytují posluchačům možnost vzdělati se prakticky a obeznámiti se s technickým pokrokem a potřebami praktického zemědělce. Aby školní závody mohly tyto své úkoly plně splniti, je potřebí, aby v počátcích svého budování byly náležitě vybaveny. Jakmile tyto počáteční náklady zařizovací odpadnou, lze očekávati při zlepšení hospodářských poměrů, že závody ty budou vykazovati zvýšený zisk, ježto pro svou prosperitu mají celkem příznivé podmínky.

Evidence studentských nadací a soupis nadačního jmění.

Snahou ministerstva školství již po několik let jest, aby byl proveden soupis studentských nadací a nadačního jmění takovým způsobem, aby byla získána veškerá data, osvětlující po zpracování důkladně celý tento obor sociální péče o studentstvo. Bylo již vícekráte jednáno se státním úřadem statistickým o zařazení tohoto šetření do jeho programu, dosud však k tomu pro různé překážky nedošlo. Ministerstvo školství a národní osvěty sleduje myšlenku provedení zevrubné statistiky studentských nadací dále a doufá, že v nejbližší době dojde k jejímu uskutečnění. Ministerstvo školství považuje věc za velmi důležitou, neboť jen úplný přehled nadací umožní jejich přesnou kontrolu a usnadní také další práci, ke které se ministerstvo školství a národní osvěty chystá, totiž kodifikaci nadačních předpisů "jež ovšem bude možná až po provedení revise občanského zákona, na jehož ustanovení celá instituce nadací spočívá.

Umístění koleje Svazu československého studentstva.

Ve věci ponechání studentské koleje Svazu československého studentstva v budově donucovací pracovny na Hradčanech zakročilo ministerstvo školství a národní osvěty u majitele budovy, zemského výboru, aby vzhledem k sociálnímu významu koleje, v níž je nouzově ubytováno 250 nemajetných studentů, odložil vyklizení budovy a zahájil jednání o modalitách, za nichž by kolej mohla býti zatím v budově ponechána.

Návrh, aby ve vysokoškolských kolejích byla stanovena stipendijní místa ve stejné výši.

Výše stipendijních míst řídí se výší poplatků v jednotlivých kolejích a jest stanovena pro všechny koleje podle stejných zásad, při čemž každá kolej jest samostatnou jednotkou správní a hospodářskou. Kdyby byla stipendijní místa ve všech kolejích ve stejné výši, byli by studenti ubytovaní v kolejích nově vybudovaných zatíženi značnými poplatky stavebními a amortisačními v nevýhodě proti studentům, kteří bydlí v kolejích se starými budovami, kde mohou v důsledku toho býti poplatky značně nižší. Bylo by tím postiženo asi 300 nemajetných studentů v Masarykově koleji, značný počet nemajetných posluchaček v koleji "Budeč" a posluchačů v koleji Švehlově, které by tak úplně ztratily svůj sociální význam, poněvadž studenti je obývající musili by dopláceti rozdíl mezi stipendijním místem a poplatkem vypočítaným na základě hospodářské soběstačnosti.

Zvýšení nákladu na sociální péči o žáky středních a odborných škol.

Ministerstvo školství je přesvědčeno, že nynější prostředky, jež jsou k disposici na sociální péči o žáky středních a odborných (obchodních a průmyslových) škol, nepostačují k tomu, aby veškeré úkoly v tomto oboru sociální péče mohly býti řádně splněny. Při tom nutno uvážiti, že tento úsek sociální péče je teprve na počátku svého rozvoje, který nepochybně v nejbližší době si vyžádá zvýšení nákladů potřebných na to, aby o nemajetné žáky středních a odborných škol mohlo býti dostatečně postaráno.

Reorganisace sociální péče o studentstvo vysokoškolské a zabezpečení sociálně zdravotních ústavů.

V reorganisaci institucí sociální péče vysokoškolské se docílilo schválení stanov reorganisovaných Studentských zdravotních ústavů v Praze a v Bratislavě a Sboru sociálnej pečlivosti o čs. studentstvo vysokoškolské v Bratislavě, které mají býti výkonnými orgány této sociální péče. Bude tudíž možno provésti také zřízení Ústředního sboru sociální péče o studentstvo vysokoškolské, k jehož organisaci byl před prázdninami dán podnět. Touto reorganisací se sleduje zabezpečení všech institucí sociální péče vysokoškolské zejména po stránce administrativní, především však Studentských zdravotních ústavů, jež přirozeně bude třeba řádně vybaviti i po stránce finanční. Pokud se týče stálé zotavovny pro studentstvo vysokoškolské, dostává se otázka jejího zřízení do konečného stadia.

Národní osvěta.

Ochrana památek.

Výdaje na ochranu památek - nehledě k jejich významu kulturně historickému a estetickému - jsou i výdaji produktivními a rentabilními, neboť zachování a udržování památek zejména tak významných jako u nás je mocným prostředkem k podpoře cizineckého ruchu.

V mezích rozpočtu provádí se tato ochrana též s náležitým zřetelem ke konservaci hradů, i k zabezpečení přírodních reservací (Tatry aj.). Připravuje se osnova památkového zákona, aby na jeho podkladě mohla býti ochrana náležitě prakticky rozvinuta. Lze doufati, že o všech sporných bodech bude docíleno dohody mezi zúčastněnými činiteli a že bude snad již v příštím roce možno přikročiti alespoň k předběžnému meziministerskému projednávání zmíněné osnovy.

Obrazárny.

Sbírkám Moderní galerie a sbírkám Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách bude lze poskytnouti náležité umístění tepe ve, až bude postavena budova čsl. státní galerie, o kteréžto stavbě jednají zúčastněná ministerstva.

Ovšem činí se již nyní v mezích možnosti vše, aby sbírky nebraly újmy.

Pro sbírky Společnosti vlasteneckých přátel umění, které na žádost poslanecké sněmovny byly vystěhovány z Rudolfina, byly najaty místnosti v budově ústřední knihovny hlav. města Prahy. Místnosti ty se pro tento účel vhodně adaptují, zejména opatřují se potřebným ventilačním zařízením, takže tato obrazárna bude míti alespoň dočasně přiměřené umístění, ač ovšem nové místnosti nestačí pojmouti všechny rozsáhlé sbírky této společnosti.

Divadla.

V mezích rozpočtových položek přihlíženo jest ke všem divadlům, zejména pak k divadlům nejpotřebnějším. I Slovenské Národní divadlo v Bratislavě jest i bude podporováno v mezích rozpočtových možností co nejvydatněji se zvláštním zřetelem k jeho nynější situaci.

Problém rozdělení oblastí jednotlivých divadelních podniků vznikl ze všeobecné finanční tísně divadel. Tíseň ta si již leckde spolupráci různých míst vynucuje a lze tuto spolupráci jen vítati, ovšem za předpokladu, že tím neutrpí umělecké cíle divadel.

Hudba.

Požadavku vydatnějších podpor zejména hudebním školám lze vyhověti pouze v rámci rozpočtových prostředků. V té věci možno poukázati k tomu, že se příslušný úvěr rozpočtový stále zvyšuje, na druhé straně ovšem vstupují v život ústavy nové, takže nutno tu počítati s dalším zvýšením úvěru, aby všem naléhavým potřebám v tomto oboru mohlo býti vyhověno. Na německé hudební školy připadá z úvěru rozpočteného pro soukromé hudební školství téměř jedna třetina, ačkoliv jsou na příslušné položce účastny z pěti šestin školy české a jen z jedné šestiny školy německé. V rámci státní péče o hudební školství bude dbáno též toho, aby pro kritické ocenění významu a vyspělosti jednotlivých škol srovnávány byly vyučovací jejich výsledky.

Lidová výchova.

V oboru státní péče osvětové bude věnována pozornost dobudování a zajištění veřejných knihoven obecních všech národností, při čemž zvláštní zřetel se věnuje pomocným jednotkám, jako jsou knihovny obvodní. V oboru občanské výchovy bude pečováno o zcelení organisace osvětových sborů a osvětových komisí v organisačně administrativní celky, o soustavnou průpravu osvětových činovníků na stálých školách a kursech a o vybudování a zajištění vyšších škol lidových. Ve větší míře bude pamatováno na vybavení osvětových domů, na soustavné vybudování školské a lidovýchovné kinematografie i na péči o školský a lidovýchovný rozhlas.

Kulturní styk s Polskem.

Kulturní styk s Polskem jest čilý. V Praze podporuje tento styk Česko-polská společnost, která vyvíjí velmi zdárnou činnost přednáškovou a jest státem podporována a Kolo přátel Polska. Podobné spolky jsou ve Varšavě, Lvově a Poznaní. Lektoráty námi vydržované jsou na vysokých školách ve Varšavě, Poznaní a Lvově. V Praze byla zřízena stolice jazyka a literatury polské, která jest obsazena Polákem (prof. Szyjkowski). V Bratislavě jest pak lektorát polského jazyka. U nás na vysokých školách na naše útraty studují dva Poláci. Prohloubení dalších styků se připravuje.

Kulturní styk s Německem.

Kulturní styk s Německem nutno považovati za důležitou stránku našeho kulturního života a činí se přípravy ke kulturní dohodě s tímto státem.

Pokud jde o účast vysokoškolských odborníků na vědeckých sjezdech, pořádaných v Německu a Rakousku; umožňuje ministerstvo školství a národní osvěty účast na nich v mezích rozpočtových položek finanční podporou stejně jako účast na sjezdech v zemích jiných.

Kultus.

Provedení kongruového zákona.

Prováděcí nařízení k novému kongruovému zákonu čís. 122/1926 Sb. z. a n. vyšlo dne 1. srpna 1928. V § 82 tohoto vládního nařízení stanovena byla pro podání přiznávek na první pětiletí 1926 - 1930 lhůta 4 měsíční po vydání nařízení, takže tato lhůta končila listopadem 1928. Teprve pak bylo možno započíti s definitivní úpravou přiznávek duchovních církví a náboženských společností kongruálních. Je to práce mimořádně obtížná jak pro značný rozsah, tak pro složitost předpisů. Ministerstvo školství a národní osvěty učinilo včas opatření, aby tyto práce prováděny byly s urychlením (i v hodinách mimoúředních) a lze očekávati, že definitivní úprava fassí za první pětiletí skončena bude ještě letos. Se zřetelem pak na úřední sčítání lidu, jež provedeno bude 1. prosince 1930, a na to, že i jiné fassovní položky nebylo by možno v pravidelné lhůtě pro podání přiznávek na druhé pětiletí, tj. v listopadu a v prosinci letos uvésti, prodlužují zemské úřady se schválením ministerstva školství a národní osvěty lhůtu k podání přiznávek na druhé pětiletí až do konce dubna 1931. Tím se zajisté vychází velmi podstatně vstříc duchovním všech kongruálních církví a náboženských společností. Úprava přiznávek v druhém pětiletí bude se díti již na podkladě zkušeností získaných v prvním pětiletí a tudíž hladčeji.

Stavební subvence československé církvi a českobratrské církvi evangelické.

Církvi československé byly se zřením k potřebě vlastních bohoslužebných budov v jejích sborech a vzhledem k hmotným poměrům těchto sborů poskytnuty několikráte do rukou ústřední rady církve souhrnné subvence, aby z nich mohla býti udělována stavební podpora oněm sborům, kde se toho jeví nejnutnější potřeba. Stavební podpory se udílejí i nyní, pokud to rozpočtové prostředky připouštějí.

Rovněž stavební akce církve českobratrské se podporují v mezích rozpočtových prostředků.

Kapitola 11. Ministerstvo zemědělství a podnik "Státní lesy a statky".

Rozdělení rozpočtu.

Rozpočtový návrh ministerstva zemědělství na rok 1931 dělí se na rozpočet ministerstva zemědělství samého a na rozpočet státního podniku "Státní lesy a státky".

Rozpočet ministerstva zemědělství je zařazen do skupiny I. "Vlastní státní správa", oddíl C.,Správa vnitřní: d) hospodářská a dopravní, kapitola 11.".

Výdaje této kapitoly bez ústředního ředitelství státních lesů a statků (dříve tit. 1, § 3.) preliminují se částkou 243,836.100 Kč; jeví se tudíž proti rozpočtu na rok 1930, který obnášel 242,636.088 Kč zvýšení o 1,200.012 Kč.

Osobní výdaje snižují se o 1,865.350 Kč (67,793.850 Kč - 65,928.500 Kč), naproti tomu zvyšuji se věcné výdaje o 3,065.362 Kč (177,907.600 - 174,842.238 Kč).

Toto zvýšení věcných výdajů nastalo u těchto položek:

v tit. 1., § 2., položka 18. "Zařízení ministerstva" o2,073.000 Kč,

v tit. 2., § 2., položka 4. "Zemědělské musejnictví, Čsl. zem. museum, ústav pro studium a povznesení venkova v Praze s pobočnými ústavy" o

180.000 Kč,

v tit. 3., § 3., položka 4 a "Subvence pro nákup strojů a soutěže strojů" o

300.000 Kč,

v tit. 4., § 3/II., položka 15. "Potřeby hospodářství polního, pastvinného, zelinářství atd." o

152.500 Kč,

v tit. 4., § 3/II., položka 23. "Doplnění plemenného materiálu" o

700.000 Kč,

v tit. 4., § 3/II., položka 20. "Udržování budov a cest a úprava pastvin" o

89.500 Kč,

v tit. 4., § 4/V., pol. 2. "Společné výdaje výzkumných ústavů v ústřední budově" o

50.000 Kč,

v tit. 4., § 5., položka 12. "Vydání na kursy podkovářské" o

25.000 Kč.


 

Do rozpočtu byla vložena nová položka "Úrokově příspěvky a státní záruka podle opatření Stálého výboru ze dne 11. října 1929, čís. 159 Sb. z. a n., v částce 2,500.000 Kč.

Snížení nastalo zejména u těchto položek:

v tit. 2., § 5., pol. 1., "Ruská pomocná akce" o

1,000.400 Kč,

v tit. 4., § 3/II., pol. 18. "Píce" o

1,541.900 Kč,

v tit. 5., § 1., pol. 2., "Výstavy" o

500.000 Kč.

   

Příjmy kap. 11. preliminují se v rozpočtu na rok 1931 částkou

12,676.300 Kč,

kdežto na rok 1930 byly preliminovány částkou

13,475.795 Kč,

takže se jeví příjmy na rok 1931 menší o

799.495 Kč.


 

Po provedené debatě o návrhu rozpočtu ministerstva zemědělství a podniku "Státní lesy a statky" pronesl ministr zemědělství exposé, v němž navázal na programové prohlášení učiněné v rozpočtové debatě o rozpočtu předcházejícím a konstatoval, že v mnohých odvětvích byl učiněn již malý krůček k zlepšení, v jiných úsecích hospodářského života nutno však konstatovati zhoršení poměrů. Hospodářská krise musí býti posuzována s hlediska světového hospodářství a úkolem státní správy jest odstraňovati vše, co by do budoucnosti mohlo poměry ještě přiostřovati. Ministerstvo zemědělství činí preventivní opatření, aby krise se nestala latentní a nezachvátila všechen náš hospodářský organismus. Ministr prohlásil, že sleduje všechny jevy našeho hospodářského života, specielně v oboru zemědělském, a žádal parlament a politické strany, aby přispěly svojí pomocí. Jest nutno jednati rychle, aby krise ve výrobě zemědělské byla zmírněna. Při posuzování a úpravě našeho poměru k cizině nelze přehlédnouti, že máme jiné povinnosti sociální, kulturní a národohospodářské než státy sousední. Ministerstvo zemědělství sleduje všechny zušlechťovací snahy, aby postavena byla výroba zemědělská na podklad vědecký a má nejlepší snahu spolupracovati se všemi, kteří jsou spjati se zemědělstvím, k lepší existenci zemědělského stavu.

Ministr zemědělství odpověděl podrobně na dotazy a námitky během debaty usnesené a zmínil se posléze o posledních povodňových katastrofách a škodách jimi způsobených. Při tom prohlásil, že požádá vládu, aby poškozeným poskytla finanční pomoc, ježto ministerstvo zemědělství nemá peněžních prostředků, z nichž by mohlo zemědělcům pomoci.

Přímá péče o zemědělce.

Zemědělské školství.

Na potřeby zemědělského školství preliminuje se okrouhle 23 mil. Kč. V celé československé republice je 270 zemědělských škol, v zemi České 140, v zemi Moravskoslezské 102, na Slovensku 30 a v Podkarpatské Rusi 3. Počet žáků činil v r. 1929/30 9.924. Je potěšitelné, že návštěva zemědělských škol jeví tendenci vzestupnou. Ministerstvo je si vědomo toho, že počet žactva zemědělských škol není dosud úměrný počtu zemědělského obyvatelstva a vynakládá vše, aby se zjednala náprava. Jsou zřizovány neustále nové školy, při čemž ministerstvo zemědělství nebrání se změniti typy některých škol, ukáže-li se, že nevyhovují. Při kritice zemědělského školství nesmí se zapomínati, že nemůžeme srovnávati města s venkovem. V městech podmínky pro šíření vzdělání lidu jsou zcela jiné. Města soustřeďují velký počet obyvatelstva, kdežto zemědělský lid je rozset ve velkých vzdálenostech od centra, kterým je okresní město. Proto síť zemědělských škol musí býti hustší. Nelze přehlížeti, že u veliké většiny zemědělského lidu končí vzdělání obecnou školu. Proto jest třeba, aby se zemědělec dále odborně vzdělával, neboť jinak by sotva mohl zdolati uložené mu úkoly. Potěšitelný vzrůst možno zaznamenati u škol hospodyňských, jejich význam pro venkov jest veliký. Jsou to instituce, které jsou přístupny právě nejchudším vrstvám zemědělského lidu. Lidové školy hospodářské zasluhují největší pozornosti naší veřejnosti i parlamentu. Jsou budovány tempem, které odborníky udivuje. Letošního roku je těchto škol již přes 900 s návštěvou přes 40.000 hochů a dívek. Oprávněné žádosti o zřízení nových lidových škol nejsou odmítány. I po stránce finanční projevilo ministerstvo zemědělství plné porozumění pro tyto školy. Když nastala restrikce rozpočtu v četných položkách, nebyla snižována dotace lidovým školám, nýbrž naopak došlo k zvýšení. Také není rivality mezi odborným školstvím zemědělským a lidovým.

Ministerstvo zemědělství stará se také o vyšší kvalifikaci zemědělského učitelstva. I to je problém velmi důležitý vzhledem k tomu, že zemědělské učitelstvo vyvíjí také pozoruhodnou činnost mimoškolskou. Pro vzdělání zemědělských učitelů zřídilo ministerstvo státní pedagogický seminář, jeden český a jeden německý. Pro učitele škol zahradnických a vinařských předepsáno bylo vysokoškolské vzdělání. Pedagogické semináře pro učitelky na hospodyňských školách budou reformovány a studium na nich prodlouženo na dva roky.

Mezi českým a německým zemědělským školstvím vládne úplná rovnoprávnost a jich budování věnuje ministerstvo zemědělství stejnou podporu. Na rušení zemědělských škol ani českých, ani německých se nepomýšlí. Není jich nadbytek a jejich poslání v šíření zemědělského pokroku má právě v těchto dobách mimořádný význam.

Zemědělská organisace a sociální péče o zemědělce.

Zemědělské družstevnictví je datováno částkou 13 mil. Kč. V rozpočtové debatě byla několikrát zdůrazňována nutnost podpory zemědělského družstevnictví a prohloubení jeho organisace jako jednoho z prostředků k řešení zemědělské krise. Zvláštní pozornosti zasluhují družstva úvěrní, zejména na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde není zvláštním zjevem i 25%ní úroková míra. Toto úrokové zatížení těžce doléhá na výrobní podnikání ve východních územích našeho státu. Proto podporuje ministerstvo zemědělství na Slovensku zřizování rolnických vzájemných pokladnic, jichž jest celkem 56 s 296 mil. Kč vkladů. Pokladničím poskytuje stát bezúročný vklad 200.000 Kč, který tvoří kmenový kapitál. Činnost těchto pokladnic vyvíjí se na Slovensku velmi slibně, zabraňuje tesauraci a umožňuje snížení úrokové míry. Dalším význačným družstevním podnikem jsou rolnické družstevní lihovary, na jejichž rekonstrukci je letos pamatováno 3 mil. Kč. Z této položky bude pamatováno zejména na lihovary slovenské. Nejde zde o žádné velké průmyslové podniky, nýbrž o družstevní podniky nejmenšího rozsahu, na nichž interesovány jsou ponejvíce drobní zemědělci. Do 5 ha účastní se na družstevních lihovarech 22%, od 5 do 10 ha 27%, od 10 do 20 ha 31%, od 20 do 50 ha 17%, od 50 do 100 ha 2% a nad 100 ha pouze 1% podílníků, jinými slovy, družstevní lihovary jsou z 95% ve vlastnictví drobného zemědělského lidu.

Dalším důležitým úsekem činnosti ministerstva zemědělství je podpora malých zemědělců, postižených živelními pohromami, zejména pádem dobytka. V rozpočtu na tuto podporu je částka 1,065.000 Kč. (V debatě bylo vytýkáno, že částka tato pro tak významný účel je nepatrná a někteří z řečníků prohlásili, že budou se resolucí domáhati zvýšení.)

Při vyřizování žádostí o subvence i podpory posuzují se stejným způsobem všechny žádosti bez ohledu na národnostní příslušnost žadatelů.

Vodní hospodářství a kulturní technika.

Značná pozornost byla v rozpočtové debatě letošního roku věnována úkolům ministerstva zemědělství oboru vodohospodářském a melioračním. Na tyto akce je v příštím rozpočtu pamatováno částkou asi 75 mil. Kč. K informaci bylo uvedeno, že v r. 1929 odvodněno bylo 34.710 ha půdy proti 28.977 ha v roce 1928.

K výtce, že meliorační a regulační práce se provádějí na Slovensku pomalu a v omezeném měřítku, bylo konstatováno, že naopak rozvoj těchto!,prací na Slovensku je v neustálém vzestupu. Kdežto v r. 1928 bylo těchto prací provedeno: na Slovensku za 11 mil. Kč, dosáhl stavební náklad v r. 1929 už obnosu 305 mil. Kč. Ministerstvo zemědělství sleduje na Slovensku přípravné práce spolu se zemským úřadem za účelem dalšího rozvoje tohoto podnikaní v souhlase s jeho potřebou. Ministr zemědělství výslovně konstatoval, že v prvé řadě na Slovensku a Podkarpatské Rusi jest nutno prováděti meliorační, regulační práce a komasace, neboť v krajích těchto hospodářsky namnoze velmi zaostalých jsou všechny tyto vodohospodářské práce podmínkou zlepšení životní úrovně tamního obyvatelstva a postupné racionalisace hospodaření.

K upozornění, aby při řešení podniků vodohospodářských a komasačních byly provedeny současně i práce katastrální, sluší uvésti toto:

Zaměřovací operáty při komasacích se konají v úzké součinnosti se státními úřady katastrálními. Nové situační plány provedeného scelování v každé obci jsou předávány katastrálním úřadům jako nové katastrální mapy obecní.

Při projektech plošných meliorací se berou pro situační plány za podklad katastrální mapy v těch obcích, v nichž jsou v použitelném stavu k disposici. Tam, kde použitelných katastrálních map není, což je hlavně ve středním a východním Slovensku a v Podk. Rusi, provádí se pro územní části, k melioraci určené, nové situační měření společně s novým měřením výškovým, a to způsobem pro meliorační účely vyhovujícím.

Při projektech regulačních se územní pruh podél vodních toků s proměnlivým korytem zpravidla zaměřuje znovu, při čemž výškové měření se navazuje na výsledky přesných nivelací, prováděných příslušnými státními orgány pro přesné nivelace.

K dotazům ohledně zásad osnovy scelovacího zákona dlužno uvésti toto:

Podle posledního znění zákonné osnovy nepomýšlí se na nucené scelování pozemků. Toto má býti prováděno buď úřady neb scelovacími družstvy k návrhu účastníků a na podkladě předepsané většiny obdobně, jak se provádí dosud v zemi Moravskoslezské a Slovenské.

Organisace scelovacích úřadů má býti řešena odchylně od dosavadní tím, že výkonné orgány mají býti vhodným způsobem včleněny do rámce nové úpravy politické správy. Právě v tomto směru vedou se ještě příslušná jednání s ministerstvy vnitra a financí.

Úspěšné hospodářské výsledky dosud provedených scelovacích podniků odůvodňují, aby připravená osnova nového zákona byla brzy uzákoněna a aby provádění scelovacích prací bylo umožněno na jednotném podkladě na celém státním území, a to v úzké souvislosti s prováděním chystaného velkého programu melioračního. Je jisté, že největší význam má scelování pozemků na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, kde vedle ostatních hospodářských prospěchů se scelováním zjedná jasno v pozemkové držbě, získají se nové katastrální mapy a pozemkové knihy a v horských oblastech usnadní se účelné řešení otázky pasienkové.

Veliký rozsah posledních povodní v některých oblastech našeho státního území je důtklivým mementem, aby potřebné vodohospodářské práce na našich vodních tocích byly prováděny intensivněji nežli dosud. Na většině našich vodních toků ukázalo se při velké vodě z posledních dnů opětovně, že dosavadní dílčí úpravy nepostačují a že je třeba soustavnějších akcí. V posledních letech provedlo ministerstvo zemědělství v dohodě se zemskými úřady potřebná šetření pro soustavné provádění úpravních prací na jednotlivých vodních tocích; příslušné projekty jsou z většiny připraveny, avšak není tu dosud postačujícího právního podkladu k jich provedení. Tento má býti zjednán uzákoněním připravené osnovy fondu pro vodohospodářské meliorace. Při tom dlužno ovšem počítati s tím, že získání úplné a absolutní ochrany před povodňovými katastrofami není v lidské moci, že však se musíme snažiti o takové jejich zmírnění, aby nejcennější nemovitosti v údolích našich řek a potoků nebyly skoro každoročně vystaveny škodám při každé větší vodě, aby nebyly ničeny nepředvídaně výsledky úmorné práce zemědělců a aby nebyly v našich údolních obcích ztráceny zbytečně miliony hodnot.

Pokud jde o odčinění škod, přivozených poslední povodní, nemohl býti dosud jejich rozsah podrobně zjištěn a příslušné opravné práce budou zahájeny po dohodě s jednotlivými zemskými úřady a podle přípustnosti povětrnostních poměrů.

K dotazu o osudu tzv. dozorců při hrazení bystřin, kteří jsou vůbec bez jakéhokoliv i starobního zaopatření, sluší uvésti, že na podkladě nové systemisace zemědělsko-technické služby bude možno některé z dozorců v hrazení bystřin ustanoviti na nově systemisovaná místa pomocného technického personálu, pokud budou vyhovovati podmínkám pro přijetí.

Zemědělské strojnictví.

Během rozpočtové debaty bylo několikrát nadhozeno, jak důležitou v celém zemědělském podnikání je motorisace těchto podniků, a že mělo by se tak státi za účinné podpory ministerstva zemědělství. V tom ohledu sleduje ministerstvo zemědělství již po delší dobu otázku výběru vhodného typu traktoru. Aby byla podnícena činnost našich konstruktérů a továren a aby byl získán celkový přehled o tom, co v oboru konstrukce a výroby traktorů bylo v Československé republice vykonáno, byla v r. 1927 vypsána soutěž návrhů na motorový tažný stroj zemědělský.

Na podkladě výsledku této soutěže byly podle nejlépe vyhovujících návrhů vyrobeny dva, traktory, které byly podrobeny praktické soutěži, k níž byly připuštěny i jiné typy traktorů domácí výroby. Po krátkodobé soutěži, kde soutěžící stroje pracovaly současně za stejných podmínek, bylo přikročeno k praktické soutěži dlouhodobé, jejímž účelem jest zjistiti výkonnost, praktickou upotřebitelnost a trvanlivost soutěžících strojů za různých podmínek a při nejrozmanitějších pracech zemědělských v různých ročních obdobích.

Praktická soutěž traktorů domácí výroby bude v nejbližší době skončena a její výsledek bude publikován.

Ministerstvo zemědělství zamýšlelo po skončení této soutěže na podkladě získaných zkušeností přikročiti k soustavnému subvencování traktorů. Na podporu nákupu hospodářských strojů v r. 1931 bylo však možno preliminovati jen částku 4,300.000 Kč, kterážto částka k subvencování nákupu traktorů ve větším měřítku nepostačí.

Zemědělská výroba.

Výroba rostlinná.

Výrobu rostlinnou podporuje ministerstvo zemědělství subvencemi na nákup ušlechtilého a čištěného semene nejrůznějšího druhu na opatřování čisticích strojů zemědělským družstvům a pod..Sem spadá také opatřování informací o správném užívání přirozených i strojených hnojiv. Pozornost věnuje se všem odvětvím rostlinné produkce, zejména také lnářství, které skýtá obživu právě nejchudším krajům a které je dnes v kritické situaci. Ministerstvo připravuje návrh zákona na vybudování nových ovocných sadů, aby odčiněny byly škody způsobené katastrofou mrazovou. Též připravuje návrh zákona o vysazování silničních stromořadí.

Se strany poslanců bylo tlumočena přání, aby dostalo se našemu ovocnictví účinné podpory státní, aby se mohlo náležitě reorganisovati, aby se mohl řádně vybudovati pomologický ústav a aby zemědělci mohli si za podpory státní opatřiti dobré sazenice a mohlo se konečně hodnotné ovoce také vyvážeti. Také bylo projeveno přání, aby pamatováno bylo na podporu našeho vinařství, které trpí konkurencí dovezeného cizího vína, zvláště umělého.

Výroba živočišná.

Pozornost ministerstva zemědělství obrací se hlavně ke zpeněžování zemědělských výrobků, zejména pokud se týče mléka. Jest třeba umožniti racionelní sběr mléka a zásobování konsumních středisek, lázeňských měst a letoví-sek vůbec na podkladě družstevním a zavésti ochrannou známku na máslo dobré jakosti.

Družstevní zpeněžování hospodářského zvířectva možno dnes za všeobecné krise zemědělské označiti právem za jednu z nejaktuelnějších otázek národohospodářských.

Poměry v odbytu hospodářského zvířectva na domácím trhu zhoršují se rok od roku, což má bezpodmínečně v zápětí upadání zájmu o další zvelebování chovu, takže otázka organisace vybudování a zpeněžování hospodářského zvířectva a živočišných výrobků a současně i podpora akcí těchto z prostředků veřejných vystupuje stále více a více do popředí.

Od řádného zpeněžování doma produkovaného zvířectva i živočišných výrobků závisí nejenom zajištění pravidelného zásobování velkých průmyslových měst a konsumních středisek, ale i soběstačnost našeho státu, jíž jest právě v tomto oboru tak nutně pro všechny zapotřebí.

Příspěvek na zpeněžování dobytka v částce 1,288.800 Kč jest určen a bude - jako tomu bylo v minulých letech - použit ku podpoře nově zakládaných aneb již působících organisací pro zpeněžování dobytka a výrobků živočišných.

V rozpočtové debatě bylo namítáno, že se věnují velké podpory jednotlivcům na chov koní. K tomu sluší konstatovati, že se podpory jednotlivcům pro chov koní neudělují.

Rozpočet v ústavech pro chov koní sestává z výdajů na hřebčíny, hřebčince a hříbárny.

Výdaje osobní činí celkem

8,396.900 Kč,

výdaje věcné činí celkem

11,429.500 Kč,

a na doplnění plemenného materiálu se vynakládá celkem

1,500.000 Kč,

tedy celkem

21,326.400 Kč.

   

Částka tato snižuje se o příjmy:

 
   

z hřebčínů v částce

1,415.000 Kč,

z hřebčinců v částce

957.300 Kč,

z hříbáren v částce

43.300 Kč.

   

Odečte-li se úhrnná částka

3,415.600 Kč,

od výdajů výše uvedených, činí vlastní výdaj na tyto ústavy asi

17,910.800 Kč.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP