Rychlé a úsporné úřadování.
Sleduje se snaha, aby politická správa působila co nejúsporněji a nejjednodušeji. K tomu směřuje již sám zákon o organisaci politické správy i vládní nařízení podle §u 8 tohoto zákona vydaná o přesunu působnosti s ministerstev na zemské úřady a s těchto na úřady okresní. Zjednodušení ve správě přineslo také zvláště nařízení čís. 8/1928 Sb. z. a n. o správním řízení. Vedle řady opatření již učiněných k urychlení a zjednodušení úředního postupu pracuje se na moderním kancelářském pořádku. Uvažuje se o dalších přesunech působnosti, jimiž má těžiště četných agend býti soustředěno u úřadů stranám nejbližších, totiž u okresních úřadů.
Umístění politických úřadů.
Řádná péče a bezvadné úřadování vyžaduje nezbytně, aby vedle stránky osobní byla věnována též náležitá péče stránce věcné. Nutno se starati o řádné umístění politických úřadu a o vhodné jejich vnitřní zařízení. Pro řádné umístění okresních úřadů se rozvinula stavební akce na základě zákona o organisaci politické správy. Tato akce jeví již své dobré výsledky jak pro úřední činnost, tak i, což jest zvláště v nynější době důležito, pro obživu nezaměstnaných. Státní správa se snaží, aby v mezích rozpočtové možnosti tuto stavební akci co nejvíce usnadnila. K novostavbám okresních úřadů, které byly resp. budou v nejbližší době odevzdány svému účelu, byly v posledním čase nově získány důstojné stánky pro umístění okresních úřadů v zemi České ve Varnsdorfu, v Rumburku, v Rychnově n. Kn. a ve Vrchlabí, v zemi Moravskoslezské ve Frýštátě, v Mor. Budějovicích a ve Valašském Meziříčí a v zemi Slovenské ve Feledincích, v Hlohovcích, v Nové Bani, ve Skalici a v Tornale. Stavební program pro nejbližší dobu vztahuje se na tyto novostavby: v zemi České: Blatná, Broumov, Čáslav, Čes. Budějovice, Čes. Krumlov, Hořovice, Hradec Král., Humpolec, Cheb, Chomutov, Chotěboř, Jičín, Kamenice n. L., Klatovy, Kralovice, Lanškroun, Ledeč, Milevsko, Ml. Boleslav, Nová Paka, Nový Bydžov, Písek, Polička, Prachatice, Sedlčany, Slaný, Sušice, Šluknov, Tábor, Ústí n. L., Žlutice, v zemi Moravskoslezské: Boskovice, Bruntál, Dačice, Frývaldov, Hodonín, Holešov, Krnov, Litovel, Mor. Beroun, Mor. Krumlov, Nové Město na Moravě, Olomouc, Rýmařov, Šternberk, Velké Meziříčí, Zábřeh a Znojmo, v zemi Slovenské: Bardějov, Čadca, Humenné, Kežmarok, Král. Chlumec, Kremnica, Michalovce, Nové Město nad Váhem, Piešťany, Poprad, Prešov, Revúca, Rožnova, Sabinov, Šala nad Váhom, Šamorýn, Trebišov, Vel. Bytča a Zvolen, v zemi Podkarpatoruské: Chust, Svaljava, Rachov, Ťačovo. Nebylo též zanedbáno ničeho, co čelí k soustředěnému a vhodnému umístění zemských úřadů. Od projednávání rozpočtu pro rok 1930 není větších změn v umístění zemských úřadů v Praze a v Brně. Pro novostavbu proponované budovy zemského úřadu v Bratislavě byly v soutěži podány ideové náčrty, které přinesly některé závažné podněty, jichž bude ovšem využito pro další postup při vypracování projektu novostavby. Potřebné k tomu práce úspěšné pokračují, a lze očekávati, že v brzké době bude projekt novostavby hotov. Plány na stavbu zemského úřadu v Užhorodě na Malém Galagu jsou již hotovy a na jaře příštího roku bude se stavbou započata.
Revise administrativního práva.
Tak jako je předmětem péče ministerstva vnitra řádné umístění politických úřadů, nutno se starati také o jich vybavení všemi potřebnými pomůckami. Těžkou překážkou rychlého vyřizování agendy je dosavadní roztříštěnost právních předpisů namnoze velmi starých, u kterých jen cestou obtížné kritiky textu lze zjistiti, která ustanovení a v jaké míře dosud platí. Bude nutno v blízké budoucnosti přistoupiti k celkové revisi hmotného administrativního práva československého, a touto revisí, která jest čestnou povinností československého právnického světa, bude dána našemu administrativnímu úředníku do ruky nejdůležitější a nejvýznamnější pomůcka k rychlému a úspěšnému vyřizování agendy, totiž stručný a jasný právní předpis.
Zákon o nejvyšším správním soudě.
Osnova zákona o nejvyšším správním soudě jest vypracována, vyčkává se jen posudku prvního presidenta tohoto soudu, načež bude učiněno vše, aby osnova byla s urychlením předložena k ústavnímu projednání.
Zákon o stálých seznamech voličských a volební řády.
Zákon o stálých seznamech voličských potřebuje v některých směrech novelisace, řády volební vyžadují unifikace, zejména v oboru přípravného řízení volebního. Bude snahou ministerstva vnitra, aby připravilo příslušné osnovy k ústavnímu projednání.
Prováděcí nařízení k platovému zákonu.
V oboru prováděcích nařízení k oněm ustanovením platového zákona; jejichž provedení jest vyhrazeno iniciativě ministerstva vnitra, jest připravena osnova vládního nařízení k § 9 platového zákona, která bude projednána ihned po stanovení resystemisace. Rovněž vládní nařízení k § 142 platového zákona bude vydáno s největším urychlením.
Sčítání lidu.
S přípravami pro sčítání lidu v roce 1.930 bylo začato již na podzim roku 1929. Prvním úkolem bylo zajistiti věcný základ pro úplnost sčítání. Za tím účelem byla provedena revise domovních čísel ve všech obcích, a bylo nařízeno, aby všecka obytná stavení byla opatřena domovními čísly; dále byly sestaveny přesné seznamy míst, které zaznamenávají nejen všecky obce a osady, nýbrž i jejich jednotlivé místní části, samoty a roztroušené domy. Jsou pořízeny úplné seznamy domů všech obcí republiky podle posledního skutečného stavu. Tyto seznamy se doplňují až do dne sčítání. Další přípravou pro sčítání bylo vydání prováděcího nařízení k zákonu o sčítání lidu; vyšlo koncem června 1930 ve Sbírce zákonů a nařízení. Ke sčítání vydalo ministerstvo vnitra 16 druhů tiskopisů, každý v jazykové úpravě podle jazykového zákona, v celkovém počtu 10,000.000 kusů: K tomu bylo potřeba 20 vagonů papíru. Náklad na tyto tiskopisy činí 1,900.000 Kč. Tiskopisy se právě dotiskují a jsou také již téměř úplně rozeslány okresním úřadům. Soupis bytů, jehož účelem je získati spolehlivý obraz o bytech obydlení, je nařízen tentokráte ve 116 obcích, pokud se týká aglomeracích, tj. skupinách obcí, tvořících souvislý celek nejméně s 10.000 obyvateli. Sčítacích orgánů (komisařů a revisorů) bude na 30.000. Pokud byla přednesena stížnost, že v politickém okrese prachatickém se bude konati sčítání popisnými archy, nutno připomenouti, že v tomto okrese se konalo sčítání lidu tímto způsobem také už v r. 1921, a jak bylo zjištěno, i při rakouských sčítáních v r. 1900 a 1910, patrně však také při všech ostatních sčítáních rakouských od r. 1869. Je to vysvětlitelno, poněvadž jde o pohorský kraj. Ostatně sčítání popisnými archy zaručuje - s kautelami, jak jsou stanoveny vládním nařízením a instrukcemi komisařů - nestrannost a správnost stejně jako sčítání archy sčítacími. Snahou vlády jest, aby každý občan republiky mohl za všech okolností a v každém prostředí přiznati se bez obavy; podle pravdy a bez jakéhokoli nátlaku, ke své národnosti a svému náboženství tak, aby poměry národnostní i jiné byly zjištěny naprosto objektivně a pravdivě. K tomu směřuje řada ustanovení vládního nařízení, upravujících postup při sčítání, k tomu čelí také trestní sankce zákona o sčítání lidu. Stejnou snahou jsou ovládány také úřady, které sčítání lidu řídí nebo je bezprostředně provádějí. Nebude trpěno žádné rušivé zasahování do nestranného, klidného chodu sčítání, které by se pokoušelo mařiti tuto snahu úřadů. Naše sčítání lidu musí, býti objektivním, spravedlivě prováděným administrativním úkonem, a jeho výsledky musí míti, a zajisté i budou míti důvěru všeho obyvatelstva tohoto státu. Byly vysloveny pochybnosti, nedojde-li k přesunům obyvatelstva za účelem umělého zvětšení počtu obyvatelstva některé národnosti v některém místě. Tyto přesuny jsou zakázány a trestny. Sčítacím komisařům bude zvláště ještě připomenuto, aby všecky podezřelé případy bedlivě pozorovali a úřadům oznamovali. Ostatně je cena takových umělých přesunů obyvatelstva velmi pochybná, poněvadž letošní sčítání jest upraveno tak, že odečtením osob dočasně přítomných a připočtením osob jen dočasně nepřítomných lze zjistiti počet obyvatelstva v místě trvale bydlícího. Bylo vytýkáno, že se od sčítacích komisařů požaduje, aby byli znalí státního jazyka. Od tohoto požadavku není možno upustiti, poněvadž je odůvodněn jazykovým zákonem: Pro takové sčítací obvody, o kterých je známo, že tam není příslušníků československého jazyka, bude možno připustiti odchylku. Na druhé straně je stanoveno, že sčítací komisaři v okrese s! jazykovou menšinou musí býti znalí dotčeného jazyka menšinového, a i pro místa se značnějším počtem obyvatelstva jiného jazyka než státního v okresech nikoli menšinových se klade tentýž požadavek pro usnadnění styku se stranami státního jazyka neznalými, a to v zájmu správného zjišťování požadovaných dat. Dva sčítací komisaře pro jednu obec ustanoviti nelze, protože by se tím beztak již velmi značný náklad na odměny sčítacím komisařům ještě zvětšil. Během jednání rozpočtového výboru srovnával pan posl. Törköly výsledky statistiky maďarské z r. 1910 s výsledky sčítání v naší republice z r. 1921. Snad si ani sám neuvědomuje, jakou těžkou obžalobou byla jeho data pro bývalý režim maďarský. Pan poslanec vypočítal, že zmizel tak a tak velký počet maďarských obyvatel a narostl počet obyvatelů slovenských. Není třeba těmito číslicemi se obšírně zabývati. Je známo každému, kdo objektivně sledoval historii bývalého Maďarska a maďarisaci v bývalém Maďarsku, proč se i Slováci rodem i řečí přihlašovali při maďarském sčítání za Maďary. Nechť pan poslanec odpustí, že nebudeme sledovati jeho radu, abychom prý za chimérou národního státu československého zjišťovali počet obyvatelstva a počet příslušníků národnosti nesprávně. Budeme se starati, aby sčítání lidu u nás bylo spravedlivé v každém směru.
Jazyková nařízení.
Novelisace jazykových nařízení nespadá do kompetence ministerstva vnitra, nýbrž vlády. Pokud však jde o věc samu, je nesprávné mínění, jakoby četná ustanovení jazykového nařízení byla nejvyšším správním soudem prohlášena za neplatná. Ve skutečnosti jde celkem jen o 2 věci, totiž, že autorisovaní civilní inženýři, zeměměřiči a soudní tlumočníci nejsou orgány republiky, a že strana nemusí u menšinových soudů předkládati hned ověřený překlad příloh do jazyka státního, nýbrž že stačí překlad prostý. Ani jeden, ani druhý případ netýká se však ministerstva vnitra.
Rozluka archivů.
O vydání archivů z Budapešti jedná se mezistátně; jednání vede ministerstvo věcí zahraničních. Vzhledem k naprostému odporu Maďarů vůči oprávněným našim archivním požadavkům nevedlo toto jednání dosud k cíli. Po konferenci o reparačních problémech v Paříži vyhradili jsme si zvláštní notou poslanou ministerstvem zahraničních věcí v Praze maďarské vládě uplatňovati dále nároky na maďarské archivy. Vláda tuto otázku nepouští se zřetele a vede ji stále v patrnosti.
Státní občanství.
Kdo sleduje stížnosti, které se objevují na domněle přísný postup při udílení čsl. státního občanství, jmenovitě pokud jde o zemi Slovenskou a Podkarpatoruskou, neubrání se dojmu, že jde při těchto stížnostech povětšině o generalisování a opakování starých a zastaralých stížností, jež se staly nynější naturalisační praxí ministerstva vnitra bezpředmětnými. Ze srovnání statistických dat z r. 1923 s daty z roku 1930 vidíme, že z počtu žádostí podaných v zemích Slovenské a Podkarpatoruské bylo kladně vyřízeno v roce 1923 20°, z 1233 žádostí, kdežto v roce 1930 již 78% ze 2031 žádostí. Při tom ovšem dlužno vzíti v úvahu, že mezi odmítnutými osobami v letošním roce je ještě značný počet žadatelů, kteří opětně byli již odmítnuti a tak jen zvyšují nesprávně počet odmítnutých žádostí. Praxi podobnou lze zaznamenati také, pokud jde o země Českou a Moravskoslezskou; v těchto zemích bylo podle výkazu statistického úřadu jen -v letech 1923 až 1928 naturalisováno přes 36.000 osob. Jen od počátku letošního roku do 31. srpna 1930 činí počet všech osob v celé republice naturalisovaných přes 71% ze 4295 žádostí. Značné to jistě číslo uprostřed roku! Při tomto postupu lze pevně doufati, že otázka státního občanství obyvatelstva v zemi trvale usedlého bude v krátké době náležitě zlikvidována, a netřeba tudíž ještě uvažovati o zvláštní úpravě otázky státního občanství ani na Slovensku, jak se stalo tak zv. lex Dérer, čímž by také zamýšlená unifikace zákonodárství v této materii byla na nedohlednou dobu oddálena.
Dlužno se zmíniti ještě o tzv. bezdomovcích, tj. osobách bez státního občanství, o nichž mluvil také ministr Dr. Beneš ve schůzi zahraničního výboru senátu ze dne 9. října 1930. Počet bezdomovců u nás byl odhadován v časopise "Prager Tagblatt" z 11. října 1930 na 40.000. Tato cifra je každým způsobem přehnána, neboť patrně není jich v Československé republice ani 10.000, kterýžto počet neustále se menší soustavnou naturalisací. Mimo to je mezi těmito tak zv. bezdomovci, zejména v zemích Slovenské a Podkarpatoruské, převážná většina osob, které byly nebo jsou dosud vlastně maďarskými státními občany, toto maďarské státní občanství však buď popírají, nebo maďarská vláda ho neuznává. Dojde-li s maďarskou vládou k dohodě o státním občanství, jako se stalo s ostatními sousedními státy, zmenší se podstatně počet osob bez státního občanství u nás. Jak již ministr Dr. Beneš podotkl, zabývá se otázkou, jak čeliti apolitidě, i mezinárodní veřejnost, obzvláště mezinárodní konference pro kodifikaci práva mezinárodního, která se konala v Haagu ve dnech 13. března až 12. dubna 1930 a skončila "úmluvou o některých otázkách týkajících se konfliktů zákonů různých států o státním občanství". Úmluvu tuto podepsali mimo jiné také zástupci našeho státu. Podrobněji upravuje úmluva některé zásadní otázky, týkající se osob bez státní příslušnosti, zejména otázku provdané ženy, jak se vůbec projevil na konferenci silný proud ve prospěch rovnoprávného postavení provdané ženy, které bylo již také uzákoněno celou řadou cizích států. Ačkoliv je pochopitelno a bylo také v důvodové zprávě zdůrazněno, že úmluva tato jakožto první krok k postupné kodifikaci práva mezinárodního, vedena byla duchem krajní opatrnosti, a že obsahuje tedy jenom zásady více méně zřejmé, přece jen i takto poskytuje tato úmluva vhodnou oporu pro chystaný náš nový jednotný zákon o státním občanství, na jehož přípravě ministerstvo vnitra pracuje. V tomto zákoně bude již v zájmu zrychlení řízení veškerá kompetence ve věcech státního občanství soustředěna v ministerstvu vnitra, jak tomu je dosud v zemích Slovenské a Podkarpatoruské.
Filmová censura.
Filmová censora je upravena min. nařízením ze dne 18. září 1912, čís. 191 ř. z. Podle § 15 citov. nařízení je k veřejnému předvádění každého filmu potřebí schválení povolujícího úřadu, jímž je podle § 4 citov. nařízení zemský úřad. Toto schválení má povolující úřad dáti, přihlížeje k posudku poradního sboru, jenž podle citov. nařízení je čtyřčlenný. Po státním převratu ministerstvo vnitra zrušilo dosavadní poradní sbor na území platnosti citov. nařízení a zřídilo počínajíc dnem 1. července 1919 až do nové zákonné úpravy pro celý stát jednotný censurní sbor poradní, jehož složení doznalo průběhem doby několik změn. Od 1. ledna 1927 je u ministerstva vnitra 1. poradní sbor pětičlenný, v němž mají po jednom zástupci ministerstva: školství a národní osvěty, spravedlnosti, vnitra, pak Masarykův lidovýchovný ústav, jakož i celostátní lidovýchovné korporace a konečně ženy z kruhů vychovatelských; 2. dřívější jedenáctičlenný sbor poradní, v němž jsou zastoupena ministerstva: školství a národní osvěty, obchodu, sociální péče, spravedlnosti, národní obrany a vnitra, pak Masarykův lidovýchovný ústav, dále korporace obírající se péčí o mládež, pak korporace osvětové a umělecké a korporace sdružující spisovatele a žurnalisty, konečně obchod a průmysl filmový. Tento jedenáctičlenný poradní sbor podává posudky o filmech, jež nejsou běžného rázu, a pak v případech, ve kterých film byl zakázán a firma odstranivši z filmu závady, jež byly příčinou zákazu, žádala, aby film byl znovu censurován, nebo, když ministerstvo vnitra uznalo za nutné vyžádati si posudek o filmu od tohoto rozšířeného sboru. 3. Podle § 17 citov. nařízení z r. 1912, č. 191 ř. z. nutno odepříti přístup osobám mladistvým do 16 let k představením filmů, jež by mohly míti škodlivý vliv na tyto osoby po stránce mravní nebo intelektuální. Poněvadž posudek poradního sboru v tomto směru není vždy jednotný, a také docházejí stížnosti na propuštění některých filmů pro mládež z kruhů vychovatelských, zřídilo ministerstvo vnitra zvláštní poradní sbor pro censoru filmů pro mládež. Členy tohoto poradního sboru jsou zástupci: 1. České zemské komise pro péči o mládež v Praze, 2. Masarykova lidovýchovného ústavu, 3. Syndikátu denního tisku, 4. praktických pedagogů, 5. ministerstva sociální péče, 6. ministerstva spravedlnosti, 7. ministerstva školství a národní osvěty, 8. ministerstva vnitra. Aby ministerstvo vnitra povzbudilo domácí výrobu, nařídilo, aby zemské úřady ukládaly majitelům licencí kinematografických povinnost předvésti každý rok nejméně pět programů, sestavených výlučně z filmů vyrobených v Československé republice. Domácí výroba filmů také utěšeně vzrůstá, jak vidno z toho, že je Československo co do počtu filmů censurovaných v r. 1929 již na třetím místě, následujíc hned za Amerikou a Německem, jejichž výroba filmová ve všech státech evropských naprosto převládá.
Cestovní pasy.
Ministerstvo vnitra hodlá zavésti vydáváni cestovních pasů na dobu 5 let všeobecně, pokud ovšem tomu nebrání ohledy veřejné nebo zájmy jiných resortů. K této úpravě došlo by ještě před příští cestovní sezonou. Při tom nelze v zásadě upustiti od požadavku, aby žadatel o cestovní pas prokázal svoji československou státní příslušnost předložením osvědčení o zdejším státním občanství, ježto domovský list není vždy spolehlivým průkazem. Dosavadní prakse byla však zmírněna tak, že cestovní pas může býti vydán tam, kde státní příslušnost žadatele není pochybná, i když strana osvědčení o státním občanství ke své žádosti nemůže ihned přiložiti.
Spořitelny.
Likvidace šluknovské spořitelny se provádí přesně podle plánu, schváleného ministerstvem financí a ministerstvem vnitra. Podle tohoto plánu obdrží soukromí vkladatelé celou kapitálovou částku podle stavu k 1. říjnu 1923 se 3%ními úroky do 10 roků. Na menší vkladatele je vzat zvláštní zřetel tak, že vklady až do 10.000 Kč včetně budou, po případě jsou již ihned celé vypláceny. Likvidace postoupila již do té míry, že vklady střadatelů činící původně přes 74 mil. Kč, byly vylikvidovány až na částku 37.7 mil. Kč. Vklady lidových peněžních ústavů a ostatních peněžních ústavů vylikvidovány byly k 30. červnu 1930 již téměř úplně. Připomíná se, že z vkladatelů do 10.000 Kč se 611 vůbec nepřihlásilo.
Služba policejná.
Byly předneseny stížnosti na nedostatek policejních orgánů, zejména stráže bezpečnosti. Dnešní početní stav policejních orgánů, zejména stráže, je skutečně nedostatečný nejen v Praze, ale i u některých jiných policejních úřadů. Lze doufati, že po provedení resystemisace bude veškerým stížnostem na nedostatek stráže odpomoženo. Řádný výkon bezpečnostní služby vyžaduje zvláštní péče jmenovitě za účelem zmodernisování policejní služby. Připravuje se zejména vybudování policejní radiové sítě, reorganisace telefonní a telegrafní sítě a doplnění telefonického zařízení policejních úřadů. Zvýšení bezpečnosti dopravy na ulicích pražských sloužiti mají také světelné signály, které se nyní postupně zavádějí. Tento způsob řízení dopravy osvědčuje se již po léta skoro ve všech velkých evropských městech velmi dobře, a osvědčí se i u nás, jakmile si naň obecenstvo zvykne. Vydáním zákazu parkovati na určitých místech hlavních ulic pražských, pokud se týče vyhrazením určitých míst pro parkování motorových vozidel, stal se právě v těchto dnech další pokrok k urychlení a usnadnění ruchu v našem hlavním městě. Rovněž se pečuje o doplnění výzbroje stráže a o vybavení sborů motorovými vozidly. Pro policejní službu stíhací a pátrací na řece Dunaji byl zakoupen motorový člun, a uvažuje se o tom i pro bezpečnostní službu na Vltavě. Veškeré tyto výdaje bude možno provésti jen postupně. V uznání namáhavosti služby stráže bezpečnosti, která často vyžaduje i obětí vlastního života příslušníků sborů stráže bezpečnosti při plnění povinnosti, byl zřízen při ministerstvu vnitra zvláštní "Masarykův jubilejní podpůrný fond stráže bezpečnosti" ku podpoře rodin členů sboru stráže bezpečnosti, kteří při výkonu služby přišli o život nebo se stali k další službě nezpůsobilými. K tomuto účelu věnována byla jako počáteční kmenové jmění fondu částka 100.000 Kč. Fond tento spravuje spolek, jenž se skládá ze zástupců všech sborů uniformované i neuniformované stráže bezpečnosti celé republiky. Právě tak, jako u úřadů politických, byla i v oboru služby policejní otázce řádného umístění úřadů věnována pečlivá pozornost. Po státním převratu, tedy již z prostředku našeho státu, vybudovány byly novostavby policejních ředitelství v Bratislavě a v Užhorodě a provedena přestavba policejního ředitelství v Brně. Za účelem přestavby policejního ředitelství v Praze byly zakoupeny potřebné pozemky v sousedství budovy policejního ředitelství, a jsou v proudu jednání o vhodné stavební projekty. Novostavba úřední budovy pro policejní ředitelství v Košicích blíží se svému dokončení. Pokud jde a stížnosti na chování pražské policie za posledních demonstrací, dlužno poukázati především na prohlášení, které v této věci již učinil pan ministerský předseda Udržal. Kolportované zprávy, že k výstřelkům při těchto demonstracích došlo proto, že nebyly provedeny rozkazy policejního presidenta, jsou správné tak dalece, že tyto rozkazy nebyly provedeny tak, aby jejich účelu bylo dosaženo. Je zajisté veliký rozdíl v tom, jak se daný rozkaz za situace, která se stále mění, provede, a provede-li se skutečně právě v nejvhodnější okamžik, aby účelu svého dosáhl. Rozhodně nelze v tomto případě podle výsledku provedeného šetření mluviti o pasivní resistenci ani o nějakém postupu, který by mohl býti předmětem disciplinárního řízení. Jeť mezi přesným provedením rozkazu a mezi pasivní resistencí nebo nedisciplinovaností tolik nejrůznějších možností provedení daného rozkazu za podobné stále se měnící situace, že často nelze nikomu přímo dávati vinu, nedocílí-li se účelu rozkazem sledovaného. Tak tomu bylo v daném případě. Demonstrace, které byly s počátku pouhými pouličními projevu, nenabyly ani ve svém ke konci vzrušenějším průběhu tak nebezpečného rozsahu, že by je nebylo bývalo možná likvidovati při použití důraznějších mocenských prostředků. Poněvadž pak k použití těchto prostředků lze podle platných předpisů přikročiti jen v případě skutečné nutnosti, nedalo by se nedosti rozhodné zakročení stráži vytýkati, kdyby nebylo došlo se strany demonstrante k ojedinělým politování hodným výstřelkům. Avšak i zde dlužno hledati příčinu mírnějšího zákroku více ve zjevech ležících mimo organisaci policejní služby, v prvé řadě v náladě vyvolané častí našeho tisku, kritikou, jíž v tisku i jinak veřejně byla vydána stráž bezpečnosti po tak zv. studentských demonstracích na konci minulého roku, když v zájmu zachování klidu a pořádku užila důraznějších prostředků. Je zajisté všeobecně známo, že kritika stráže, zejména v denním tisku, v tomto případě šla tak daleko, že se veřejně vyzývalo, aby proti policejním orgánům bylo za ráznější vystoupení nejpřísněji zakročeno, případně i za cenu existence jednotlivců. To nemohlo zůstati bez vlivu na psýchu stráže bezpečnosti a vyvolávalo právem u stráže bezpečnosti obavu, že ten, kdo vykoná podle daných instrukcí přesně svoji povinnost, vysazuje se nejen nové podobné kritice, nýbrž po případě i disciplinárnímu řícení. Jen za této mentality mohlo dojíti dokonce k tomu, že právě v době rostoucího nebezpečí, když dosavadní pouliční demonstrace hrozily zvrhnouti se v nebezpečné výtržnosti, ve veřejném tisku byla uveřejněna jménem Ústřední organisace stráže bezpečnosti (ve Věstníku, jehož majitelem je odborová ústřední organisace stráže bezpečnosti), noticka, jíž tato redakce prohlašuje nepřímo svou solidaritu s demonstranty - a ve veřejnosti každý to tak chápal - a omlouvá stráž, bude-li nucena svými představenými k zákroku. Poněvadž výbor odborové organisace stráže bezpečnosti tuto noticku nedementoval a tím svůj souhlas s ní projevil, bylo ministerstvo vnitra nuceno odborové sdružení stráže bezpečnosti rozpustiti, aby se předešlo rozvratu disciplíny ve stráži. Samozřejmě nemá býti nijak podlomena činnost vykonávaná organisací stráže bezpečnosti na poli kulturním, sociálním a pod., za kterýmžto účelem bude (a částečně již jest) ve vhodné formě zařízeno vše potřebné. Ale toto opatření bylo v zájmu udržení kázně nezbytně nutné a to stejně nutné, jako je zlepšení sociálního a materiálního postavení stráže bezpečnosti. Jako první zákrok k sjednání nápravy v poslednějším ohledu je provedení § 25 platového zákona, poněvadž se v praksi ukázalo, že kategorie pomocných zřízenců, v níž jsou příslušníci stráže bezpečnosti nyní po 7 let zařazeni, neodpovídá nijak významu této služby a požadavkům na stráž kladeným. Je proto snaha tuto kategorii ze sboru stráže bezpečnosti s urychlením odstraniti. Mimo to připravuje ministerstvo vnitra další návrhy na zlepšení materiálního postavení členů stráže bezpečnosti tím, že by se upravily některé vedlejší požitky stráže. Lze doufati, že bude odstraněno vše, co dosud v řadách příslušníků stráže bezpečnosti mohlo zavdati příčinu ke značnější nespokojenosti.
Četnictvo.
Pokračuje se v úpravě vnitřní organisace četnictva, i ve zdokonalení četnické služby bezpečnostní a pátrací. Obvody pátracích četnických stanic v celkovém počtu 42 kryjí se až na malé výjimky s obvody krajských soudů, a sídla jejich jsou až na nepatrné výjimky v sídlech těchto soudních úřadu. Úkolem pátracích stanic jest, aby spolupůsobily při každém větším trestním činu spáchaném v jejich obvodu, ke zjištění a vypátrání pachatele a k zajištění důkazů, dále aby kontrolovaly, zda zachováván jest na veřejných komunikacích a místech silniční řád a pořádek, konečně, aby vedly pro svůj obvod soustředěnou evidenci trestných činů a jich pachatelů a evidenci cikánů. Pátrací stanice jsou ke zvýšení pohyblivosti vybaveny motorovými vozidly, mají fotografické aparáty i daktyloskopické pomůcky a je jim přidělen vycvičený pes. Vedoucí síly těchto útvarů jsou cvičeny ve zvláštních odborných kursech u Ústředního četnického pátracího oddělení, řidiči motorových vozidel pak u automobilního učiliště čs. vojska. Pomoc, které se dostává četnickým stanicím ve službě pátrací od pátracích stanic, jest velmi znatelná. Na správný výkon specielní služby stanic pátracích dozírá Ústřední četnické pátrací oddělení a pomáhá ve všech, stále velice četných případech, týkajících se více pátracích stanic, po případě všech. Ústřední četnické pátrací oddělení je zároveň ústředím pro evidenci potulných cikánů: V oboru stálého ubytování četnictva snaží se ministerstvo vnitra v rámci povolených úvěrů odstraňovati veškeré nedostatky, které by mohly býti řádnému výkonu služby na újmu. Začátkem letošního roku byla odevzdána svému účelu novostavba zemského četnického velitelství v Užhorodě. V přítomné době se jedná o koupi budovy pro zemské četnické velitelství v Brně, a lze očekávati, že příslušná jednání budou v nejbližší době skončena. Jinak spočívá ubytování četnických útvarů dosud většinou na poměru nájemním. V místech, kde potřebných budov nebo místností nebylo lze opatřiti nájmem, což se vyskytuje zejména v zemích Slovenské a Podkarpatoruské, přikročilo ministerstvo vnitra ke koupi přiměřených objektů resp. ku provedení potřebných novostaveb. V zájmu soustředění bezpečnostní služby pečuje ministerstvo vnitra o to, aby četnictvo v sídlech okresních úřadů bylo jako orgán politické správy pokud, možno umisťováno společně s okresním úřadem. Četnictvo se doplňuje nyní pravidelně vždy ke dni 1. září. Při přejímání nových četníků se přihlíží v první řadě k déle sloužícím poddůstojníkům, a pokud jich není, k žadatelům, kteří mají předepsaný vojenský výcvik, jsou svobodní, bezúhonní, k četnické službě tělesně způsobilí a ovládají státní jazyk aspoň v té míře, aby mohli úspěšně sledovati vyučování ve škole četníků na zkoušku. V zemích Slovenské a Podkarpatoruské mají přednost způsobilí žadatelé z tamních krajin. Třebas procento přijatých žadatelů Slováků a Rusínů stále stoupá, nebylo přece dosud možno krýti normální úbytky ve stavu četnictva v těchto zemích tamními příslušníky, tím méně pak nahraditi po převratu tam zařazené příslušníky četnictva z Čech a Moravy. To platí zejména ohledně velitelů stanic, jelikož tam domácích četníků z doby předpřevratové téměř není a po převratu přijatí Slováci a Rusíni splnili dosud jen v poměrně malém počtu předepsané podmínku pro povýšení na vrchní strážmistry, tj. dovršení 10leté službu v četnictvu a absolvování školu pro výcvik velitelů stanic. Avšak i zde se poměry každým rokem lepší, čímž bude umocněno, aby četníci, kteří byli po převratu z Čech nebo ze země Moravskoslezské poslaní na Slovensko, byli zase zpět přemístěni. Četníci, kteří musili býti v srpnu 1998 s ohledem na tehdejší poměry v maďarském pohraničí na Slovensku přiděleni, budou do konce t. r. vesměs vráceni svému kmenovému velitelství. Bylo žádáno, aby se bral zřetel při přemístění na rodinné poměry. To se ovšem činí, ale žádostí je bohužel tak velký počet, že jen částečně a jen v nejodůvodněnějších případech jest možno vyhověti. Během letošního roku povýšilo ministerstvo vnitra, použivši namnoze úchylky od požadavku desetileté výkonné služby četnické přípustné podle §u 137 platového zákona, 151 četnických gážistů z řad legionářů na vrchní strážmistry. Při tom odstranilo ministerstvo vnitra různé případné nesrovnalosti.
Různé dotazy.
1. Pan posl. Štětka se zmínil o tom, že ministerstvo vnitra má po ruce potlačovací aparát. Je to aparát, který chce a bude potlačovati zločinnost a vůbec všechno, co směřuje proti našim demokratickým pořádkům. V tomto směru ministerstvo vnitra i jemu podřízené orgány vykonávají všechno na zabezpečení naší demokratické republikánské ústavy, ať jsou nápory proti ní zprava nebo zleva. Žádné nepokoje, které je možno zameziti, nebudou v budoucnosti trpěny. Trpké zkušenosti, kterých se nám dostalo při posledních demonstracích v Praze, budou pobídkou, abychom se na chybách učili.
2. Pan posl. Mojto se zmínil o jakési křivdě zemskému presidentu Drobnému, ježto neprovázel pana presidenta republiky na jeho cestě po Slovensku. Nejde o žádnou křivdu. Pan zemský president Drobný zažádal o delší zdravotní dovolenou, která mu byla poskytnuta a v důsledku toho nemohl pana presidenta republiky provázeti na jeho cestě Slovenskem. Stane-li se změna v osobě zemského presidenta na Slovensku, má p. poslanec a jeho strana nejméně příčiny si na to stěžovati. Příčinu k mravnímu rozhořčení by měl v případě, kdyby on (nebo jeho strana) byl protestoval, když se obsazovalo místo zemského presidenta na Slovensku politicky převzetím úředníka z jiného resortu.
3. I panu posl. Šalátovi se dává záruka, že ministerstvo vnitra bude vždy se snažiti postupovati nestranně a spravedlivě ve všech věcech a že jest jeho snahou odpolitisovati veřejnou správu.
4. O ostatních podnětech prohlásil ministr, že je učiní předmětem úředního jednání a podle potřeby dá vyrozuměti pány poslance, kteří tyto podněty učinili.
Konečné prohlášení ministra vnitra.
Na konec prohlásil ministr vnitra: "Jest pro mne jako pro Slováka i jako pro administrativního úředníka požadavkem srdce a cti, abych - jak jsem již loni na tomto místě učinil - přihlásil se s plnou silou vůle k ideálu moderního úřadu a moderního úředníka. Děkuji všem, kteří mi pomáhají tento ideál, pokud jest v dosahu naší moci, uskutečňovati. Jsou to i ti pánové členové výboru, z jichž spolupráce a poznámek, třebaže i kritických, jsem vycítil souhlas alespoň s některými methodami mé činnosti, je to celá veřejnost, která ve své největší části ochotně podporuje působení úřadu, a jsou to konečně i sbory zaměstnanců politické a policejní služby a příslušníků četnictva, kteří s láskou k povolání a často i s obětováním svého zdraví konají svou těžkou a odpovědnou služební povinnost. Všem patří můj vřelý dík."
Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Rozpočet kap. 7. "Ministerstvo spravedlnosti s nejvyšším soudem" pro rok 1931 vykazuje oproti roku 1930 zvýšení jak výdajů, tak i příjmů, a sice ve výdajích ze 305,078.820 Kč na 315,138.800 Kč, tedy více než o 10,000.000 Kč, čili o něco více než 3, v příjmech z 15,425.200 Kč na 16,386.900 Kč, tedy o necelý 1,000.000 Kč, čili o téměř 61/4%.
Uvedené zvýšení výdajů rozděluje se na jednotlivé tituly takto: v titulu 2. "Nejvyšší soud" jsou výdaje zvýšeny o 635.410 Kč, v titulu 3. "Justiční správa v zemích" o 9,674.810 Kč. Tituly 1. "Ministerstvo spravedlnosti", 4. "Trestnice" a 5. "Polepšovací a trestní ústavy pro mladistvé provinilce", mají, výdaje o něco nižší než v roce 1930.
Zvýšení v titulu 2. "Nejvyšší soud" jest vyvoláno hlavně zvýšenými potřebami rázu osobního, v důsledku postupu zaměstnanců do vyšších platových stupňů, z menší části zvýšenými věcnými potřebami.
V titulu 3. pozorujeme naopak hlavně zvýšené potřeby ve věcných výdajích řádných.
Zvýšení příjmů má svůj důvod hlavně v intensivnějším a racionelnějším provozu práce vězeňské (titul 3.) a trestanecké (titul 4.), po případě chovanecké (titul 5.).
Z tohoto rozdělení rozpočtu kapitoly 7. jest v podstato zřejmo, k jakým účelům jsou prostředky této kapitoly věnovány. Jest to administrativní a legislativní činnost ministerstva spravedlnosti (tit. 1.), soudcovská činnost nejvyššího soudu (tit. 2.) i ostatních soudů (tit. 3.) a výkon trestů v trestnicích (tit. 4.) spojený s nucenou výchovou mladistvých provinilců (tit. 5.).
Veškerá tato činnost byla předmětem přednesu justičního zpravodaje a podrobné rozpravy i kritiky za specielní -debaty rozpočtového výboru ve dnech 22. a 23. října t. r., k nimž zaujal ministr spravedlnosti stanovisko v obsáhlém svém exposé.
Zákonodárná činnost.
Z očekávaných předloh zákonodárných byl zvláštní zájem věnován reformě tiskových zákonů, na níž se již po delší dobu pracuje. Jedná se tu o 4 předlohy: 1. tiskový zákon, 2. zákon o urážkách na cti bez omezení na tisk, 3. zákon o pracovním poměru redaktorů, 4. zákon o tiskových komorách.
Nejdále dospěla práce o první předloze, která již byla projednána meziministersky a při níž se nyní jedná o konečnou dohodu s ministerstvem vnitra, načež snad bude ještě před koncem t. r. předložena Národnímu shromáždění.
Jest samozřejmo, že předlohy tak důležité musí býti s hlediska právního, hospodářského i politického svědomitě připraveny. Ministerstvo spravedlnosti k tomu účelu povolává odborné theoretiky i zájmové organisace zaměstnavatelské i zaměstnanecké do svých porad. To má za přirozený následek, že práce nepokračuje tak rychlým tempem, jak by si bylo přáti.
Totéž platí a předloze o pracovních soudech, na jejíž uzákonění se s některých stran naléhá. Pro veliký počet námitek a připomínek podaných s různých stran, bylo nutno tuto předlohu přepracovati a učiniti ji znovu předmětem meziministerského jednání.
Stejně je tomu s osnovou zákona o obchodních pomocnících. Zvláštní důležitost hospodářskou a sociální má předloha o zaknihování přídělů, jež byla vypracována v ministerstvu spravedlnosti. Práce s tím spojené vedou ku změně i přídělového zákona a přídělových podmínek, aby se zabezpečilo právní postavení drobných přídělců, jichž je v Čechách asi 400.000. Podle prohlášení ministr a doj de v nej bližších dnech k dohodě s Pozemkovým úřadem, načež bude předloha projednávána meziministersky.
O návrhu nového konkursního, vyrovnávacího a odpůrčího řádu již započalo jednání v senátě Národního shromáždění.
Vedle shora zmíněných specielních osnov pokračuje se v přípravných pracích na velkých zákonodárných, osnovách v oboru práva občanského, obchodního, nesporného a trestního.
Konfiskace.
S novým zákonem o tisku je spojena též otázka, má-li se zabavování tiskopisů připustiti nebo zrušiti. Jsou hlasy pro jedno i pro druhé, většinou však pro připuštěni, po případě podrženi. Pro přítomnou dobu lze uvésti, že konfiskační praxe je nyní mírnější než dříve, což je patrno z toho, že počet zabavených per. časopisů v době od 1. ledna do 30. září 1930 klesl oproti roku předešlému o 500, tj. o 21%.
Reformy organisační.
S vícero stran bylo poukazováno na neblahé poměry personální i věcné, panující u soudů a mluveno přímo o soudní krisi, jež má neblahé následky pro veškeré občanstvo dovolávající se soudních rozhodnutí. Stav ten má svou příčinu v poměrech rázu osobního i věcného. Neobyčejné zvýšení soudní agendy činí neobyčejné požadavky na soudcovský i kancelářský personál, jehož počet se oproti době předválečné leckde značně zmenšil. Justiční správa usiluje o to, aby tu zjednala zlepšení. Resystemisace nyní vládou schválená má přinésti nejen rozmnožení kancelářského personálu, ale umožniti většímu počtu pomocných sil dosažení míst úřednických. Co se týče soudců, prohlásil ministr spravedlnosti, že neupouští od svého úmyslu upraviti poměry soudcovského stavu tak, aby hmotné postavení jeho bylo zajištěno, ale i nestrannost zabezpečena. Instituce soudních aktuárů, pro něž již byl konán jeden kurs s dobrým úspěchem, má poskytnouti úlevu tím, že soudcům odeberou se práce jednoduchého a pravidelného rázu jistých odvětví jejich činnosti.
Od kancel. personálu je požadována lepší praktická průprava záležející ve znalosti těsnopisu a psaní na stroji. V ministerstvu spravedlnosti bylo zřízeno nové oddělení zabývající se reorganisací a racionalisací kancelářské služby. Členové tohoto oddělení zabývají se studiem organisace soudní kanceláře v tuzemsku i v cizině a pracují na návrzích pro reformu.
Stejně je věnována pozornost služebním poměrům dozorčí stráže vězeňské. Ministerstvo spravedlnosti trvá i nadále na svém návrhu, aby strážní přídavek pro dozorce vězňů byl zvýšen stejným způsobem jako u civilní stráže bezpečnosti. Snaží se také řádnou výchovou čekatelů na místa dozorecká zlepšiti služební výkon dozorčího personálu.
Soudní budovy a jich zařízení.
Ale nejen v osobních poměrech je třeba zaváděti reformu, nýbrž také ve věcném zařízení soudů a trestnic. Jest především nutno opatřovati vhodné a dostatečné budovy vyhovující zvýšeným požadavkům dnešní doby. Na prvním místě jest tu uvésti nutnost stavby pro nejvyšší soud v Brně, pro kterou byla nedávno vypsána veřejná soutěž na opatření ideových náčrtků. Dále volá po brzkém vyřešení otázka umístění pražských civilních soudů sborových, pro něž snaží se ministerstvo spravedlnosti získati vhodné staveniště. K těmto dvěma úkolům řadí se celý počet nutných staveb pro krajské a okresní soudy, jichž provedení závisí v prvé řadě od možnosti finanční úhrady v investičním rozpočtu kapitoly 14, "Ministerstvo veřejných prací". Obmezení této úhrady jest příčinou, že ministerstvo spravedlnosti přes své usilovné snahy nemůže toho dosáhnouti, aby všechny nutné stavby uvedené blíže v důvodové zprávě k finančnímu zákonu, byly v nejužší době uskutečněny.
Také vnitřní zařízení soudních kanceláři vyžaduje doplnění a obnovení, má-li soudní služba býti vykonávána lehce a rychle. Vybavení dostatečným počtem psacích strojů a telefonním zařízením jest požadavkem samozřejmým pro tak důležitý úřad. Z toho důvodu jest plné odůvodněno zvýšení rozpočtových položek pro výdaje věcné v titulu 3.
Výkon trestu.
Bylo jednáno hlavně o těchto problémech souvisejících s výkonem trestů: O postavení politických vězňů, o otázce samovazby a o otázce zaměstnáni vězňů.
Problém politických vězňů stal se naléhavým zejména v době popřevratové, kdy se počet těchto vězňů značně zvětšil. Zákony naše posuzují trestné činy podle jiných hledisek než podle subjektivního motivu pachatele. Není proto dosud možno činiti rozdíl při výkonu trestu mezi vězni obyčejnými a politickými. Ministr souhlasí s názorem, že nelze zachovati nynější zákonný stav. Dal proto vypracovati referentskou předlohu o úpravě postavení politických vězňů, jež bude v blízké době dána do meziministerského jednání.
V theorii i praxi je dávno uznána zásada, že trestní vazba, nemá-li zničiti poslední naději na zlepšení zločince a býti přímo výchovou pro zločinný život, musí býti převážně samovazbou a isolovati trestance aspoň na dobu noční a dávati mu tím možnost, aby se zabýval sám sebou a byl chráněn před škodlivým vlivem svých soudruhů. Z toho důvodu byly trestnice jiných států v Evropě již dávno upraveny na samovazbu, kdežto u nás se ještě nepodařilo započíti s postupnou úpravou trestnic a velkých věznic, ježto nebylo možno zajistiti pro to úhradu. Ministerstvo spravedlnosti může se ve svých snahách odvolati také na zásady vyslovené na mezinárodním kongresu kriminalistickém, který se v srpnu t. r. v Praze konal a touto otázkou zvláště zabýval.