Výdaje zvýšené proti roku 1930 nejméně o 1 mil. Kč:

1. Osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení (normální zvýšení 20 mil. Kč a resystemisace 57 mil. Kč)

77,0 mil. Kč

(V položce této je obsažen již náklad na úpravu systemisace, preliminovaný v rozpočtu kap. 21., tit. 5. Všeobecná pokladní správa v částce 77,0 mil. Kč. Náklad na normální postup vyrovnán snížením a přesuny při některých kapitolách. Ministerstvo pošt a telegrafů a ministerstvo železnic hradí si náklad tento ze svých rozpočtů. Také ministerstvo národní obrany hradí si náklad na úpravu systemisace v rámci svého rozpočtu.)

 
   

2. Odpočivné a zaopatřovací platy

135,4 mil. Kč

     

3. Vánoční příspěvek zaměstnancům státní správy:

   

a) preliminovaný v pokladní správě (bez ministerstva pošt a telegrafů a ministerstva železnic)

110,0 mil. Kč

 

b) pro zaměstnance ministerstva pošt a telegrafů (jen pro ústředí, preliminovaný v kap. 15. Ministerstvo pošt a telegrafů)

0,5 mil. Kč

 

c) pro zaměstnance ministerstva železnic (jen pro ústředí, preliminovaný v kap. 16. Ministerstvo železnic)

1,0 mil. Kč

 
   

111.5 mil. Kč

   

4. Péče o nezaměstnané

51,0 mil. Kč

5. Péče bytová a stavební

15,0 mil. Kč

6. Státní starobní podpory

8,0 mil. Kč

7. Péče o mládež

47 mil. Kč

8. Státní příspěvek k důchodům podle zákona o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří a podle zákona o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách

2,3 mil. Kč

9. Stavby budov a koupě realit pro potřeby civilní státní správy

50.0 mil. Kč

10. Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu

25,0 mil. Kč

11. Civilní letectví

13,9 mil. Kč

12. Vyšší náklad na úřední a kancelářské potřeby soudů

1,2 mil. Kč

13. Na vnitřní zařízení novostaveb vysokých škol

7,4 mil. Kč

14. Provádění tzv. malého školského zákona

6,2 mil. Kč

15. Na sčítání lidu (vyšší potřeba u státního úřadu statistického 5,5 mil. Kč a u ministerstva vnitra 1,2 mil. Kč)

6,7 mil. Kč

16. Na sčítáni živnostenských závodů

1,0 mil. Kč

17. Správa státních budov

5,5 mil. Kč

18. Odškodnění poručencům z a znehodnocené válečné půjčky a renty

4,9 mil. Kč

19. Výlohy spojené se šekovým řízením

4,8 mil. Kč

20. Zvýšená potřeba na příspěvky obcím k úhradě nákladu na umístění okresních úřadů

3,5 mil. Kč

21. Vyšší náklad na státní nemocnice

3,5 mil. Kč

22. Vyšší potřeba na státní zdravotní ústav

2,3 mil. Kč

23. Vyšší potřeba na jiné zdravotní účely

1,8 mil. Kč

24. Vyšší náklad na ústavy pro vzdělání a výcvik porodních asistentek

1,3 mil. Kč

25. Stavby a přestavby státních silnic

3,4 mil. Kč

26. Příspěvky na stavby a přestavby nestátních silnic a mostů

1,5 mil. Kč

27. Vyšší náklad na živnostenské pokračovací školy

3,0 mil. Kč

28. Úrokové příspěvky a státní záruka podle opatření Stálého výboru ze dne 11. října 1929, č. 159 Sb. z. a n., o státní pomoci při živelních pohromách v r. 1929

2,3 mil. Kč

29. Vyšší potřeba na trestní soudnictví

2,4 mil. Kč

30. Na zvelebování živností

2,2 mil. Kč

(V tom je zahrnut příspěvek Ústředí družstevnictví živnostenského v částce 1,6 mil. Kč.)

 

31. Na zvelebování průmyslu, vývozu a obchodu

1,4 mil. Kč

32. Vyšší potřeba na zařízení ministerstva zemědělství

2,0 mil. Kč

33. Vyšší potřeba na zlevňovací akci

1,9 mil. Kč

34. Zvýšená potřeba na cestovné a stravné u politické správy v zemích

1,6 mil. Kč

35. Zvýšená potřeba v oboru četnické služby na opatření toreb, doplnění výstroje a výzbroje, ložního zařízení a telefonní sítě

1,5 mil. Kč

36. Výrobní výlohy za známky a blankety a kolkové rekvisity

1,5 mil. Kč

37. Náhrada záloh z okolkovací činnosti Národní bance čsl.

1,3 mil. Kč

38. Nájemné v resortu ministerstva školství a národní osvěty

1,3 mil. Kč

39. Příspěvky na opatření uniforem pro politické a policejní úředníky

1,2 mil. Kč

40. Vyšší náklad na uhelnou radu

1,1 mil. Kč

41. Náhradní úroky z vrácených přímých daní

1,1 mil. Kč

42. Vnitřní zařízení nové budovy ministerstva obchodu a patentního úřadu

1,0 mil. Kč

43. Na sanaci nemocenských pojišťoven

3,0 mil. Kč


 

Výdaje snížené proti roku 1930 nejméně o 1 mil. Kč:

1. Náhrada poštovného poštám

60,0 mil. Kč

2. Péče o válečné poškozence

41,3 mil. Kč

   

3. Úroky a výlohy ze šekového řízní, z běžných účtů státních podniků a přechodných úvěrů

12,5 mil. Kč

(Úvěr zařazený pro r. 1930 v částce 125 mil. Kč byl kompensován v rozpočtu pro r. 1931 s příjmy.)

 
   

4. Závazky z převzatých záruk

4,2 mil. Kč

5. Náklad na sčítání zemědělských závodů

3.2 mil. Kč

6. Potřeba na úhradu zápůjčky společnosti Detva a spolku Svaz čs. díla (odpadla)

2,8 mil. Kč

7. Péče o občanské poškozence

2,1 mil. Kč

8. Podpory ruským a ukrajinským uprchlíkům

1,0 mil. Kč

9. Ruská pomocná akce

1,0 mil. Kč

10. Nákup píce pro ústavy pro chov koní

1,5 mil. Kč

11. Náhrada ztrát vzniklých převzetím státní garancie za dovoz minerálních olejů podle vlád. nař. ze dne 27. ledna 1921, č. 38 Sb. z. a n.

1,3 mil. Kč

12. Výdaje na účet státního podílu z přebytku důchodkových pokut

1,0 mil. Kč

13. Na různé potřeby při reorganisaci správy finanční

1,0 mil. Kč


 

Není pochyby, že se tímto velmi značným zvýšením výdajů finanční situace státu zhoršila. To bude plně doceněno při úvaze o poměru mezi výdaji a příjmy a o rovnováze státního rozpočtu. Ale nehledě k tomu nelze už při výdajích přehlížeti, že nejsou ještě všechny výdajové problémy vyřízeny. V té příčině jest upozorniti zejména na nutnou sanaci bratrských pokladen a na úhradu učitelských platů, kterážto otázka není jen problémem úhrady, protože jest současně rozřešiti otázku, které veřejné svazky mají býti nositelem nákladu na národní školství. Nelze konečně přehlédnouti, že jest ještě otevřena otázka financí samosprávných svazků a že za daného rozsahu státních výdajů nelze cd státu požadovati dalších obětí pro samosprávu.

Byl-li rozsah výdajů státní správy již před zvýšením z r. 1931 nepoměrně vysoký a bylo-li nutno hledati poměrné snížení výdajů v jich stabilisaci, zvyšuje se břemeno r.1931 mimořádně vysoko, přerušuje se konsolidační proces, který byl přirozeným důsledkem výdajové stabilisace, oddaluje se odčiňování hospodářsky a sociálně nejtíživějších daní. A přece se tak děje v době hospodářské deprese, kdy bylo by především žádoucno snižovati břemena brzdící výrobu a vývoz. Bylo-li zvýšení výdajů a přerušení výdajové stability neodvratným, nezbude nežli zahájiti nové stabilisační údobí na dosaženém stupni výdajů a tak, byť s jistým odkladem, pokračovati zase dále v konsolidaci státního hospodářství a poměrném snižování veřejného břemene.

b) Rozbor výdajů státní správy.

Aby bylo možno porovnati výdaje rozpočtu pro rek 1931 s výdaji rozpočtu pro rok 1930, byl upraven tento na bod rozpočtu pro r. 1931. Obdobně jako pro rok 1930 vyloučena z rozpočtu kap. 21. potřeba na Fond pro věcné potřeby národní obrany v částce 315 mil. Kč, která se uvádí v přehledu podrobném samostatně. Dále byla vyloučena z rozpočtu téže kapitoly pro r.1930 potřeba na refundaci vyššího nákladu Odpočivných a zaopatřovacích platů podle zák. č. 287/1924 Sb. z. a n. železničním a poštovním zaměstnancům v celkové výši 34 mil. Kč a připočtena k úvěru kap. 20., kdež se tento náklad preliminuje pro rok 1931. Dále byla vypuštěna z rozpočtu téže kapitoly pro rok 1930 potřeba na náhradu hodnoty poštovného za zásilky porta prosté a na náhradu hodnoty služeb prokazovaných poštovní správou jiným odvětvím státní správy ve výši 60 mil. Kč, poněvadž náhrady tyto se pro rok 1931 již do rozpočtu vlastní státní správy nezařazují.

Konečně byla z rozpočtu téže kapitoly pro rok 1930 vyloučena částka 12,500.000 Kč preliminovaná na úrocích a výlohách ze šekového řízení, z běžných účtů státních podniků a z přechodných úvěrů, poněvadž potřeba tato v rozpočtu pro rok 1931 kompensuje se s příjmem na stejnojmenné položce.

Dále byl z rozpočtu pro rok 1930 kap. 16. Ministerstvo železnic vyloučen náklad na osobní platy zaměstnanců ústřední stavební správy v částce 1,203.840 Kč, ježto v rozpočtu pro rok 1931 přesunuje se tento náklad v částce 1,207.600 Kč na vrub investičního rozpočtu podniku Čsl. státních drah.

Ze 100 Kč výdajů státní správy připadají na jednotlivá odvětví státní správy:

Odvětví státní správy

rok 1930

rok 1931

Ústřední orgány státu

1,19

1,17

Správa zahraniční a vojenská

20,25

19,16

Správa vnitřní: politická

7,44

7,11

Správa vnitřní: justiční a unifikační

3,76

3,28

Správa vnitřní: kulturní

10,28

10,27

Správa vnitřní: hospodářská a dopravní

11,58

11,78

Správa vnitřní: sociální

19,17

20,04

Správa finanční

26,66

27,13

Kontrola

0,07

0,06

úhrnem

100,--

100,--


 

Podrobnější rozvrh percentuelní na jednotlivá odvětví státní správy je uveden v následujícím přehledu. Úkoly, při nichž zvýšení nastalo, jsou uvedeny jednak vpředu, při vymezení a odůvodnění rozsahu administrativního rozpočtu, jednak ve vysvětlivkách k jednotlivým kapitolám.

Odvětví státní správy

Ze 100 Kč připadá na odvětví správy vedle uvedené

 

1930

1931

President republiky a kancelář presidenta republiky

0,21

0,20

Zákonodárné sbory a kanceláře sněmoven

0,46

0,44

Předsednictvo ministerské rady

0,52

0,53

Ministerstvo zahraničních věcí

1,80

1,73

Ministerstvo národní obrany

15,06

14,23

Fond pro věcné potřeby národní obrány

3,33

3,20

Ministerstvo vnitra

7,44

7,11

Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem

3,28

3,20

Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy

0,02

0,02

Nejvyšší správní soud a Volební soud

0,06

0,06

Ministerstvo školství a národní osvěty

10,28

10,27

Ministerstvo zemědělství

2,61

2,48

Státní pozemkový úřad

0,29

0,26

Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností

0,50

0,49

Ministerstvo veřejných prací

7,78

8,13

Ministerstvo pošt a telegrafů

0,13

0,14

Ministerstvo železnic

0,27

0,78

Ministerstvo sociální péče

8,87

8,80

Ministerstvo pro zásobováni lidu

0,14

0,16

Ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy

1,58

1,60

Odpočivné a zaopatřovací platy

8,58

9,48

Ministerstvo financí

26,66

27,13

Nejvyšší účetní kontrolní úřad

0,07

0,06

úhrnem

100,--

100,--


 

Vnitřní struktura výdajů není podstatně změněna. Při celkově zvýšeném rozsahu státních výdajů získává kvota výdajů správy hospodářské, sociální a finanční, kde vzrůst výdajů přesáhnul poměrný vzrůst celkový, ztrácejí ostatní odvětví správy. Arci nelze přehlédnouti, že ve finanční správě jsou soustředěny prozatímně některé výdaje všech ostatních resortů (na př. náklad na resystemisaci). Kdyby tyto výdaje byly podle odvětví, rozvrhnuty, byl by posun v procentuálním rozvrhu ještě menší. Posun směrem k zájmům hospodářským a sociálním je odůvodněn přítomnou hospodářskou depresí, vzrůst kvoty výdajů finanční správy jest odůvodněn platy z mírových smluv a nákladem resystemisačním.

B. Státní příjmy.

Administrativní příjmy pro rok 1931 peliminují se částkou 9.843.827.500 Kč. Pro rok 1930 byly administrativní příjmy stanoveny částkou 9.419,867.429 Kč, pro srovnání nutno však převésti stejně jako ve výdajích čísla příjmů roku 1930 na stejnou základnu s příjmy roku 1931. Bylať z administrativního rozpočtu pro rok 1931 vypuštěna potřeba na náhradu hodnotu poštovného za zásilky porta prosté a na náhradu hodnoty služeb prokazovaných poštovní správou jiným odvětvím státní správy ve výši 60 mil. Kč a z rozpočtu kap. 16. Ministerstvo železnic byl vyloučen náklad na osobní platy zaměstnanců ústřední stavební správy 1,207.600 Kč.

Aby tedy úhrnná cifra příjmů rozpočtu pro rok 1930 měla stejnou základnu s rozpočtenými příjmy pro rok 1931, dlužno vyloučiti:

1. z příjmů soukromohospodářských sub A částku odpovídající nákladu preliminovanému v roce 1930 na osobní platy zaměstnanců ústřední stavební správy 1,203.840 Kč, ježto v rozpočtu pro rok 1931 přesunuje se náklad ten z administrativního rozpočtu na vrub investičního rozpočtu podniku Čsl. státních drah,

2. z příjmů veřejnohospodářských B sub a) Daně a dávky částku 60 mil. Kč, odpovídající výši náhrady hodnotu poštovného za zásilky porta prosté a náhrady hodnoty služeb prokazovaných poštovní správou jiným odvětvím státní správy a

3. z příjmů veřejnohospodářských B sub d) Ostatní správní příjmy částku 12,500.000 Kč odpovídající úvěru, jenž zařazen byl v rozpočtu pro rok 1930 na úrocích a výlohách ze šekového řízení z běžných účtů státních podniků a z přechodných úvěrů, kterýžto úvěr v rozpočtu pro rok 1931 kompensuje se s příjmem na stejnojmenné položce. Takto upravená soustava státních příjmů pro rok 1930 dává tento obraz:

A. Příjmy soukromohospodářské:

 

Výnosy státních podniků [Včetně příspěvků pošt a železnic na ústřední správu.]

1.240,625.301 Kč

B. Příjmy veřejnohospodářské:

 

a) Daně a dávky podle připojeného přehledu

5.164,757.700 Kč

b) Cla

1.215,126.500 Kč

c) Kolky a právní poplatky

1.072,660.600 Kč

d) Ostatní správní příjmy [Včetně úroků z prodlení, exekučních poplatků a pokut kap. 21.]

652,993.488 Kč

Úhrn veřejnohospodářských příjmů

8.105,538.288 Kč

Úhrn veškerých příjmů

9.346,163.589 Kč

   

Soustava státních příjmů pro rok 1931:

 

A. Příjmy soukromohospodářské

 

Výnosy státních podniků [Včetně příspěvků pošt a železnic na ústřední správu.]

1.376,614.000 Kč

B. Příjmy veřejnohospodářské:

 

a) Daně a dávky podle připojeného přehledu

5.366,000.000 Kč

b) Cla

1.247,000.000 Kč

c) Kolky a právní poplatky

1.136,340.000 Kč

d) Ostatní správní příjmy [Včetně úroků z prodlení, exekučních poplatků a pokut kap. 21.]

717,873.500 Kč

Úhrn veřejnohospodářských příjmů

8.467,213.500 Kč

Úhrn veškerých příjmů

9.843,827.500 Kč


 

Srovnáno s minulým rokem v relativních číslech:

A. Příjmy soukromohospodářské:

Ze 100 Kč příjmů připadá na rok

 

1930

1931

Výnosy státních podniků

13,27

13,99

B. Příjmy veřejnohospodářské.

   

a) Daně a dávky

55,26

54,51

b) Cla

13,--

12,67

c) Kolky a právní poplatky

11,48

11,54

d) Ostatní správní příjmy

6,99

7,29

Úhrn veřejnohospodářských příjmů

86,73

86,01

Úhrn veškerých příjmů

100,--

100,--


 

Po methodické úpravě jeví se rozpočtené příjmy

pro

rok

1930

9346

mil.

"

"

1931

9843

"

tedy větší o

497

mil.


 

Příjmy se preliminují pro rok 1931 o půl miliardy vyšší, nežli byly rozpočteny pro rok 1930. I tento vzestup na první pohled překvapuje. Tento vzestup neodpovídá normálnímu přirozenému přírůstku, který byl shora odhadnut na 1 - 2%, protože tento přírůstek je poměrně vyšší. Tento přírůstek nevznikl snad z čekaného mimořádného vzrůstu příjmů, protože při hospodářské depresi lze počítati spíše s poklesem všech státních příjmů. Přírůstek tento je uvolněním příjmových reserv z rozpočtů předchozích, jak se projevovaly v přebytcích státního hospodaření. Bez těchto reserv nebylo by bývalo možné zvýšení výdajů, leda s porušením rovnováhy anebo za současného zvýšení daní ve stejném rozsahu. Bylo správné, že v době dobré konjunktury nebyly rozpínány výdaje až do výše možných příjmů v dobré konjunktuře hospodářské; protože výdaje jednou povolené zůstávají i v době deprese, kdy příjmy samočinně klesají. Reserva příjmová v rozpočtu byla původně větší nežli ona, která se nyní uvolňuje pro úhradu nových výdajů, avšak tato reserva mizí nynějším poklesem příjmů skutečných. Ona část reservy tedy, která byla držena v době dobré konjunktury proto, že bylo nutno počítati v době deprese s poklesem příjmů, mizí, ona pak část reservy, která byla držena v době konjunktury dobré proto, že bylo nutno čekati pro dobu deprese zvýšené výdaje, se uvolňuje a rozpočtené příjmy se blíží skutečně čekaným příjmům, reserva rozpočtová mizí.

Ve složení příjmů nastávají malé posuny, hlavně ve prospěch příjmů soukromohospodářských a v neprospěch daní a cel. Používá se k úhradě nových výdajů reservy výnosové v tabákové režii a uvolňují se reservy v daních obchodových, spotřebních a v dani důchodové. Celní příjem se sice preliminuje výše a uvolňuje se reserva, která byla v něm obsažena, avšak s jistou opatrností, protože světová deprese se jeví i v menší mezinárodní cirkulaci statků a pak klesá náš celní příjem důsledkem zákona o dovozních listech.

Podrobný rozbor státní daňové soustavy, pokud slouží výlučně k úhradě státních výdajů, je otištěn dále.

Přehled daní a dávek.

 

 

1930

1931

 

I. Daně přímé:

       

1. Daň důchodová

1.050,000.000

 

1.155,000.000

 

2. Daně výnosové:

       

a) výdělková

       

1. všeobecná

127,200.000

 

100,000.000

 

2. zvláštní

150,000.000

 

100,000.000

 

b) pozemková

78,450.000

 

73,000.000

 

c) domovní

1,000.000

 

1,000.000

 

d) rentová, z tantiém a daň z vyššího služného

119,500.000

 

116,000.000

 

3. Doplatky zrušených daní přímých

1,336.000

 

-

 

I. Úhrn daní přímých

 

1.527,483.000

 

1.545,000.000

         

II. Daně spotřební:

       

1. z cukru a sladidel

622,530.000

 

632,000.000

 

2. z masa

116,000.000

 

115,000.000

 

3. potravní na čáře

20,500.000

 

20,000.000

 

4. z vína

4,000.000

 

5,000.000

 

5. z lihu

634,890.700

 

633,000.000

 

6. z ostatních nápojů

320,000.000

 

355,000.000

 

7. ostatní

86,211.000

 

94,000.000

 

II. Úhrn daní spotřebních

 

1.804,131.700

 

1.854.000.000

         

III. Daně obchodové:

       

1. z obratu

1.111,600.000

 

1.204,010.000

 

2. z uhlí

200.000.000

 

220,000.000

 

3. z dopravy železniční, poštovní a telefonní

*) 487,000.000

 

*) 571,000.000

 

4. ostatní

34.540.000

 

220,000.0000

 

III. Úhrn daní obchodových

 

1.833,140.000

 

1.967,000.000

Úhrn daní a dávek

 

5.164.757.700

 

5.366,000.000


 

*) Poněvadž z administrativního rozpočtu pro rok 1931 byla v příjmech i ve výdajích vyloučena částka 60 mil. Kč, o níž zvýšena byla přiměřené částka ponechaná k úhradě investičních výdajů státních drah (viz důvodovou zprávu, bylo nutno na stejnou základnu převésti i příjmové cifry administrativního rozpočtu pro rok 1930 a procenta znovu podle takto upravené základny propočítati.

 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP