7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Kapitola 7. Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem.
Nejdůležitějším odvětvím justiční správy je, nehledíc k její administrativní činnosti, legislativní obor.
Práce legislativní a organisační.
V roce 1929 bylo v pracích započatých v letech předchozích systematicky pokračováno a v některých částech byly práce ty i dokončeny, jak tu dále uvedeno.
V oboru práva občanského pracuje se s největším úsilím na novém občanském zákoníku pro Československou republiku. Super-revisní komise, jíž je tato práce svěřena, projednala v období 1928/1929 všeobecnou část práva obligačního a zčásti zvláštní předpisy o darování, smlouvě schovací, půjčce, zápůjčce, o obstarání cizích záležitostí, o smlouvě směnné, trhové, nájemní a pachtovní, o smlouvě o práci a o dílo a smlouvě společenské. Podle dosavadního průběhu prací lze doufati, že práce super-revisní komise bude v roce 1930 úspěšně skončena..
Po dokončení prací na občanském zákoníku bude možno předložiti Národnímu shromáždění také osnovy zákona knihovního a exekučního řádu, jichž definitivní úprava je odvislá od změn, jež budou provedeny v právu materielním.
Řešení naléhavých otázek v oboru práva knihovního věnovány jsou osnovy zákona o úpravě pozemkových knih o nemovitostech na Slovensku a v Podkarpatské Rusi, převzatých od cizích soudů, a zákona o železničních knihách a zástavních právech nabytých na drahách.
Naléhavé potřebě vyhovuje také osnova zákona o ochraně osob oprávněných požadovati výživné, která byla již předložena senátu Národního shromáždění republiky Československé k ústavnímu projednání.
Z osnov, na kterých se pracuje, uvésti sluší dále osnovu zákona o zaměstnancích ve vyšších službách soukromých, jímž má býti nahrazen zákon č. 20/1910 ř. z.
V oboru práva obchodního byl v posledním období přijat zákon z 13. října 1928, č, 183 Sb. z. a n., o daňovém základu rozhodném pro zápis obchodníků do obchodního rejstříku a o úpravě některých právních poměrů družstev. Vypracovány a předmětem meziministerského projednávání jsou: osnova zákona o kartelech a osnova zákona o splátkových obchodech.
Pokračuje se v přípravných pracích na novelisaci obchodního zákona, kterou má dojíti i k unifikaci obchodních zákonů platných v obou právních oblastech republiky a na novelisaci zákona o pojišťovací smlouvě.
V oboru trestního práva bylo pokračováno v pracích na velkých zákonodárných dílech reformních -a unifikačních.
Pokud jde především o osnovu trestního zákona, došla k ní již značná řada posudků, nehledíc k velkému počtu prací uveřejněných v odborném a denním tisku, kde zejména některé zásadní otázky nalezly živý ohlas. Diskuse není ještě ukončena, teprve v poslední době zabývá se osnovou na základě podrobného posudku týkajícího se skoro všech ustanovení osnovy Poradní sbor pro otázky hospodářské. Nebylo proto zatím ještě možno přikročiti k vypracování vládního návrhu.
Zato pokročily tím rychleji práce na osnově nového trestního řádu. Elaborát komise pro reformu trestního řádu zřízené u ministerstva spravedlnosti, která své práce skončila roku 1928, byl začátkem roku 1929 vydán tiskem a rozeslán ústředním úřadům, nejvyššímu soudu a generální prokuratuře, vrchním soudům a vrchním státním zastupitelstvím, advokátním a notářským komorám a jiným odborným korporacím. Na základě došlých připomínek bude osnova revidována a předložena k parlamentárnímu projednání. Osnova má především ráz unifikační, ačkoliv v mnoha směrech snaží se také odstraniti nedostatky dnešních trestních řádů a vyplniti jejich mezery.
Osnova trestního řádu tvoří však jen část zákonodárného celku, který má dojíti současně svého uskutečnění. Další neméně důležitou částí jeho bude osnova o trestním soudnictví nad mládeží. Původní osnova tohoto zákona byla vypracována v roce 1922, nebyla však tehdy předložena Národnímu shromáždění. Osnova z roku 1922 byla přepracována a uvedena v soulad s osnovou trestního řádu, při čemž přihlíženo též k novějším zákonům vydaným zatím v Rakousku a Německu, avšak také k osnově zákona o správním trestním právu a řízení a k zákonu o organisaci politické správy. Osnova bude po ukončení připomínkového řízení předložena Národnímu shromáždění zároveň s osnovou trestního řádu.
Z menších neodkladných zákonodárných prací nutno především se zmíniti o zákonu z 21. března 1929, č. 31 Sb. z. a n., kterým se mění a doplňují trestní zákony a trestní řády. Hlavním účelem tohoto zákona bylo přizpůsobiti nynější hodnotě peněz některá ustanoveni trestních zákonů, pokud činí kvalifikaci trestných činů a výměru trestu závislými na peněžité hodnotě předmětu nebo na číselné výši škody, a nahraditi v tomto směru provisorní ustanovení zákona č. 471/1921 Sb. z. a n. řešením definitivním. Také peněžité tresty, pokud byly stanoveny v zákonech vydaných před převratem, byly novým zákonem poměrně zvýšeny. Mimo to obsahuje zákon jistá ulehčení pro okresní soudy, a to hlavně rozšířením mandátního řízení, zjednodušenou formou sepsání rozsudku a paušalováním útrat trestního řízení (také pro krajské soudy). Ustanovení zákona č. 471/1921 Sb. z. a n., pokud se týkají kompetence porotních soudů a instituce samosoudců, byla prodloužena do konce roku 1931.
K ostatním menším zákonodárným pracem, které jsou ještě ve stadiu přípravy, náleží zejména osnova zákona o literárním braku a proti oplzlé literatuře, která byla revidována na základě připomínek nejen ústředních úřadů, nýbrž též celé řady zájemců.
V oboru práva tiskového nutno uvésti osnovu zákona o volných výtiscích, která byla přepracována a rozeslána k připomínkovému řízení.
Na podzim r. 1929 dojde k předložení notářského řádu a asi ještě v roce 1929 k předložení osnovy unifikačního zákona o projednání pozůstalosti po majitelích usedlostí selských.
Ve stycích mezinárodních ratifikovány v roku 1929 byly: úmluva se Švýcarskem o uznání a výkonu soudních rozhodnutí (č. 23 Sb. z. a n.), dále úmluva s Řeckem o vzájemné právní ochraně a právní pomoci ve věcech občanských a obchodních, jakož i ve věcech pozůstalostních (č. 40 Sb. z. a n.), o uznání a výkonu soudních rozhodnutí (č. 41 Sb. z. a n.) a o vydávání zločinců a právní pomoci ve věcech trestních (č. 42 Sb. z. a n.). Rozšířena byla působnost smluv se Spojeným královstvím Velké Britanie a Irska ze dne 11. listopadu 1924 o právní pomoci ve věcech občanských a o vzájemném vydávání zločinců na dominium Kanadské (č. 12 a 56 Sb. z. a n.).
Jednáno bylo s Argentinou a Brasilií o úmluvě extradiční a -o právní pomoci ve věcech trestních, s Belgií o právní pomoci ve věcech občanských a obchodních a o vykonatelnosti exekučních titulů, s Dánskem o úmluvě extradiční, jakož i o právní pomoci ve věcech civilních a o vzájemné vykonatelosti exekučních titulů, s Finskem o úmluvě extradiční, s Litvou o právní pomoci ve věcech civilních, s Holandskem o úmluvě extradiční a o právní pomoci ve věcech občanských a obchodních, se Švédskem o úmluvě extradiční a o smlouvě o právní pomoci ve věcech civilních a o vzájemné vykonatelnosti exekučních titulů; pokračováno bylo v jednáních s Francií o právní pomoci ve věcech občanských, obchodních a nesporných a o vykonatelnosti exekučních titulů, s Polskem o vykonatelnosti exekučních titulů a s Tureckem o úmluvě extradiční a o právní pomoci ve věcech civilních, jakož i o vzájemné vykonatelnosti exekučních titulů.
Ze soudní organisace třeba uvésti, že koncem r. 1928 bylo provedeno soustředění pražských okresních soudů jednak tím, že přestupková agenda byla od býv. předměstských soudu převedena na okresní soud trestní, umístěný ve Spálené ulici, jednak že byly nově upraveny obvody a z části i sídla pražských soudů civilních.
Na Podkarpatské Rusi zbývá v organisaci soudů upraviti ještě obvody okresních a krajských soudů ve shodě s nově určenými obvody politických úřadů I. stolice. Bude to provedeno ještě v roce.1929 po zjednání všech předpokladů pro tuto úpravu.
Likvidace bývalých sirotčích stolic na Slovensku a Podkarpatské Rusi je již skončena. Do osnovy zákona o nesporném řízení, která je hotova a projednává se meziministersky, bylo pojato ustanovení o připojení agendy poručenských úřadů k soudní agendě. Tím bude dosaženo organisační jednoty se zeměmi mimo slovenskými. Provedení tohoto sloučení, bude-li osnova zákona přijata zákonodárnými sbory včas, lze očekávati do konce roku 1930. Samostatná položka rozpočtu pro toto odvětví státní činnosti správní odpadne tedy již pravděpodobně v rozpočtu na rok 1931. Náklady, kterých tato činnost vyžadovala, objeví se, ovšem ve zmenšené míře, v položkách řádných výdajů.
Agenda vězeňská.
Ve správě trestnic a polepšovacích ústavů bylo pokračováno ve snaze, aby výnos vězeňské práce byl racionální organisací zvýšen. Poněvadž výsledek polního hospodaření trestnic ve vlastní režii nebyl dosti uspokojivý, bylo přikročeno k jeho propachtování, což zabezpečuje výnosnost a vylučuje možnost ztrát. Započato bylo s tím v trestnici plzeňské.
Náklad na jednoho trestance v roce 1928.
Trestnice |
Průměrný denní stav |
Náklad |
Příplatek státu |
||||||||
úhrnem |
na jednoho trestance průměrného denního stavu |
ne jednoho trestance průměrného denního stavu |
úhrnem |
na jednoho trestance |
|||||||
stravování za |
ošacení za |
||||||||||
rok |
den |
rok |
den |
rok |
den |
rok |
den |
||||
Kč |
|||||||||||
Kartouzy |
459 |
4,369.822 |
9.520,30 |
26,-- |
1.644,45 |
4,50 |
329,45 |
0,90 |
2,870.270 |
6.253,30 |
17,10 |
Plzeň |
524 |
4,940.093 |
9.427,65 |
25,75 |
1.679,80 |
4,60 |
300,-- |
0,80 |
2,726.974 |
5.204,15 |
14,20 |
Mírov |
292 |
2,818.687 |
9.673,05 |
26,35 |
1.521,85 |
4,15 |
295,10 |
0,80 |
1,860.763 |
6.372,50 |
17,40 |
Ilava |
255 |
1,894.801 |
7.430,60 |
20,30 |
1.752,65 |
4,80 |
190,10 |
0,50 |
1,455.650 |
5.708,45 |
15,60 |
Leopoldov |
693 |
4,415.995 |
6.372,30 |
17,10 |
1.371,15 |
3,75 |
363,25 |
1,-- |
2,641.013 |
3.811,-- |
10,40 |
Mikulov |
119 |
1,362.267 |
11.447,65 |
31,30 |
1.662,10 |
4,55 |
491,55 |
1,35 |
720.931 |
6.058,25 |
16,55 |
Řepy |
192 |
692.072 |
3.604,55 |
9,85 |
- |
- |
- |
- |
643.567 |
3.351,90 |
9,15 |
20,493.737 |
12,919.168 |
||||||||||
Náklad na jednoho chovance v Komenského ústavě v Košicích v roce 1928. |
|||||||||||
Košice |
333 |
4,396.118 |
113.201,75 |
36,05 |
1.334,90 |
3,65 |
547,45 |
1,50 |
2,236.525 |
6.716,30 |
18,35 |
Sirotčí pokladny.
V obvodu vrchního soudu v Praze činilo celkové jmění sirotčích pokladen koncem roku 1926 - 290,7 mil. Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 45,7%, v cenných papírech 35,5%, u spořitelen o 0,97%. Z cenných papírů činily československé státní půjčky 86,9 mil. Kč, předválečné renty rakouské 3,8 mil. Kč. Pasiva činila celkem 274,1 mil. Kč. Přebytek tedy 16,6 mil. Kč, jenž však nestačil na úhradu bursovního rozdílu cenných papírů v částce 19,2 mil. Kč. Tím vznikl celkový úbytek 2,6 mil. Kč.
V obvodu vrchního soudu v Brně činilo celkové jmění sirotčích pokladen koncem roku 1926 - 15,96 mil. Kč. Z toho bylo uloženo na hypotékách 55,6%, v cenných papírech 28,9%, u spořitelen 6,4%. Československé státní půjčky činily 36,9 mil. Kč, předválečné renty rakouské 2,6 mil. Kč. Pasiva činila 13,39 mil. Kč. Po odečtení kursovního rozdílu přebytek 7,1 mil. Kč.
Deposita.
V obvodu vrchního soudu v Praze klesl počet depositních podstat ze 3.896 v r. 1927 na 2.529 v r. 1928. Úhrn civilních deposit činil koncem r. 1928 14,2 mil. Kč. Z toho připadlo na hotovosti 0,7 mil. Kč, na cenné papíry 2,3 mil. Kč, na vkladní knížky 10,9 mil. Kč a na skvosty 0,1 mil. Kč. Depositní úřad v Praze byl zrušen vládním nařízením z 29. března 1928, č. 50 Sb. z. a n.
V obvodu vrchního soudu v Brně bylo koncem r. 1928 depositních podstat 353 proti 1513 v r. 1927. Úhrn deposit činil 1,4 mil. Kč, z toho hotovosti 0,2 mil. Kč, cenné papíry 1,8 mil. Kč, vklady 0,9 mil. Kč, skvosty 0,03 mil. Kč.
U poštovního úřadu šekového bylo z obvodu vrchního soudu v Praze uloženo 10.602 deposit v hodnotě 130 mil. Kč, a to 6.086 v úschově v hodnotě 17,9 mil. Kč a 4.516 v úschově a ve správě v hodnotě 112 mil. Kč; z obvodu vrchního soudu v Brně 5730 deposit v hodnotě 68,4 mil. Kč, a to 2.349 v úschově v hodnotě 6,4 mil. Kč a 3.381 v úschově a ve správě v hodnotě 62 miliony Kč, dále z obvodu vrchního soudu a poručenského úřadu III. stolice v Bratislavě celkem 824 deposit v hodnotě 24,1 mil. Kč, a to 394 v úschově v hodnotě 4,5 mil. Kč a 430 kusů v úschově a ve správě v hodnotě 19,6 mil. Kč, ze slovenského obvodu vrchního soudu a poručenského úřadu III. stolice v Košicích celkem 190 deposit v hodnotě 2,6 mil. Kč a z Podkarpatského obvodu tohoto soudu a úřadu 85 deposit v hodnotě 0,9 mil. Kč.
Pro rok 1930 preliminují se výdaje částkou |
305.0 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1929 |
308,9 mil. Kč, |
méně o |
3,9 mil. Kč. |
Snížení toto jest v titulu 3. o 4,4 mil. Kč, kde zejména sníženy jsou podle skutečně prokázané potřeby položky "Úřední a kancelářské potřeby", "Trestní soudnictví" a "Cestovné a diety". Dále snižuje se potřeba na trestnice o částku 18 mil. Kč v důsledku toho, že byl dán do podpachtu statek Lítice u Plzně a potřeba na trestní a polepšovací ústavy pro mladistvé provinilce o 04 mil. Kč, jelikož u polepšovacího a trestního ústavu v Mikulově nebude prodloužen nájem pozemků.
Naproti tomu zvyšuje se celková potřeba této kapitoly tím, že jest tu preliminován celý náklad připadající na Komenského ústav v Košicích, jehož část nákladu v částce 2,5 mil. Kč byla preliminována až dosud v kapitole 17. "Ministerstvo sociální péče". Jelikož v r. 1930 bude v Praze konán mezinárodní kriminalistický kongres, bylo nutno potřebu na "Legislativní práce" zvýšiti o 0,2 mil: Kč.
Pro rok 1930 preliminují se příjmy částkou |
154 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro r. 1929 |
15,2 mil. Kč, |
více o |
0,2 mil. Kč. |
Zvýšení nastalo zařazením příspěvků Zemských fandů trestních pokut na Slovensku a Podkarpatské Rusi v částce 0,5 mil. Kč, dále v důsledku intensivnějšího zaměstnání vězňů a trestanců o 0,5 mil. Kč. Dále přeřazeny byly do rozpočtu kapitoly 7. náhrady ošetřovného za chovance Komenského ústavu částkou 0,1 mil. Kč, kterýžto příjem až dosud byl preliminován v kapitole 17. "Ministerstvo sociální péče".
Naproti tomu v důsledku podpachtu Litického statku, jakož i proto, že nebudou nadále polepšovacímu a trestnímu ústavu v Mikulově propachtovány pozemky, snižuje se očekávaný příjem položek "Příjmy z hospodářství polního a zahradního" o 0,8 mil. Kč. Dále snižují se položky "Různé příjmy" podle očekávaného výsledku o 0,1 mil. Kč.
8. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.
Kapitola. Ministerstvo pro sjednocení zákonův a organisace správy.
Při líčení činnosti ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy (unifikačního) v uplynulém správním období nutno v zásadních věcech poukázati na důvodové zprávy k finančním zákonům z let minulých. Unifikační ministerstvo zřízeno bylo zákonem ze dne 22. července 1919, č. 431 Sb. z. a n: Jeho působnost a úkoly určují vládní nařízení z 29. prosince 1921, č. 501 Sb. z. a n:, pracovní pořad, schválený vládou v červenci 1924, hlavně však dohoda, sjednávaná ad hoc s druhými úřady, a praxe, jak během doby se vyvíjí. Na dobu, než provedena bude unifikace, jest unifikační ministerstvo povoláno k tomu "aby v zákonodárných počinech československých zajistilo náležitý zřetel na převzatý právní řád uherský a zvláštní hospodářské, právní a politické poměry slovenské. Vzhledem k tomu dostává k přezkoumání osnovy všech československých zákonů a nařízení a pečuje o jich srovnalost s převzatým právním řádem uherským. U osnov význačnějších spolupracuje na příslušných návrzích s ministerstvem odborným již ve stadiu přípravném: Kde jde přímo o elaboráty společné, zřizují se k jich vypracování z referentů ministerstva unifikačního a příslušného ministerstva odborného společné pracovní komise. Ze společných komisí dlužno jako zvlášť důležité uvésti komise pro nové občanské právo, pro právo trestní, pro daně nepřímé, pro právo poplatkové, finanční právo trestní, atd. Samostatně může unifikační ministerstvo podati osnovy jen v případech, zahrnutých do zmíněného pracovního pořadu, nebo tam, kde na takovém postupu se s ministerstvem resortním dohodne. Připomínkami spolupracuje unifikační ministerstvo na nových osnovách i v případech, kdy jde o nové právní úpravy, které se nevydávají již v přímé souvislosti s převzatými řády starými. Při zákonodárných pracích jest unifikační ministerstvo v stálém kontaktu s odbornou veřejností. Podle vládního nařízení č. 501/1921, zřídilo na Slovensku odborné komise pro otázky práva občanského, státního a správního, finančního, sociálně-politické, pro civilní soudní řád a pro otázky práva trestního. Pro obor civilního soudního řádu má odbornou komisi také v Praze. Kromě toho jsou informační články unifikačního ministerstva otiskovány ve zvláštní stálé příloze časopisu "Právní Obzor", orgánu Právnické jednoty na Slovensku. Vedle vlastní činnosti zákonodárné plní unifikační ministerstvo ještě četné úkoly další. V otázkách právního řadu uherského podává na požádání dobrozdání i v agendě správní, hlavně úřadům druhým v konkrétních správních případech, jichž projednávání dospělo do třetí instance. Zvláštní agenda vyplývá unifikačnímu ministerstvu také z jeho poměru ke Slovensku. Ten ukládá unifikačnímu ministerstvu, aby věnovalo pozornost různým otázkám Slovenska, třeba by tyto nespadaly v okruh vlastních věcí unifikačních. V mezích po ruce jsoucích prostředků snaží se unifikační ministerstvo činností publikační upozorniti na úkoly, které na tomto poli bylo by vyplniti. Publikace nákladnější přenechávají se do tisku podnikům soukromým. Unifikační ministerstvo opatřuje konečně také informace o unifikaci v zahraničí, účastní se prací na všeobecných úpravách, v jiných resortech připravovaných a výše zvlášť ještě nezmíněných (předpisy o státních zaměstnancích, vybudování a vytříbení čsl. společné terminologie právnické, atd.), a plní úkoly různými zákonnými ustanoveními na ně zvlášť ještě přenesené.
Pro období 1929/1930 a léta příští uvádí se o činnosti unifikačního ministerstva ještě toto: Pokud jde o spolupráci, spolupracovalo unifikační ministerstvo v posledním roce význačnějším způsobem zvláště na osnovách zákonů o nemocenském a pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách, zákonů o lékařských komorách, o výkonu lékařské praxe a zdravotních radách, na úpravě lázeňských a léčebných poměrů ve Vysokých Tatrách, na zákonech o organisaci zemědělských rad, o volbách do nich, o zřízení zemědělské rady Moravskoslezské, o zřízení dobytčí a krupobitní pojišťovny, o prodeji vína vlastní výroby držiteli vinohradů a ovocných sadů na Slovensku a Podkarpatské Rusi, na osnově zákona, kterým se mění a doplňují zákony o zřizování a vydržování veřejných měšťanských škol, o docházce do nich a jejich správě, na osnově zákona o úpravě odpočivných a zaopatřovacích platů některých nestátních zaměstnanci ve veřejné službě školské na Slovensku a Podkarpatské Rusi a pozůstalých po nich, zákona, kterým se pro učitelstvo veřejných škol obecných (ľudových) a občanských (měšťanských) vyhlašují a přizpůsobují předpisy, týkající se odpočivných a zaopatřovacích platů a pensijního příspěvku, dále na osnovách zákonů 0 okresních školních inspektorech, o volných výtiscích, o trestním správním právu a řízení, osnově zákona, novelisujícího zákon o státní regulační komisi pro hlavní město Prahu s okolím, na osnovách zákonů provádějících ustanovení haagských úmluv o ochraně vzorků a modelů, úmluv pro obor známkového práva a úmluv pro obor patentního práva, na osnově zákona o dopravních prostředcích pro vojenské účely v míru a osnově zákona o směnárenských a bankéřských obchodech. Dále spolupracoval o unifikační ministerstvo na všech osnovách těch zákonů a nařízení (i četných nařízení ministerských), které v jakémkoliv směru se dotýkají veřejných dávek, a spolupracovalo v komisi, složené z profesorů universitních a zástupců ministerstev financí, spravedlnosti a unifikace na unifikaci a event. reformě práva poplatkového. Unifikace v tomto oboru je jak naléhavou tak obtížnou. Novými předpisy mají zde býti nahrazeny dva převzaté poplatkové systémy s předpisy velmi zastaralými pocházejícími převážně z poloviny minulého století - a s předpisy nad míru spletitými. Významnou byla spolupráce unifikačního ministerstva v roce posledním dále při novém zákonu občanském, při všech zákonech a vládních nařízeních, týkajících se práva civilního, při osnově zákona o splátkových obchodech, při řádu pro veřejné notáře a uvozovacím zákonu k němu, při zákonu o ústřední sirotčí pokladně, při zákonu o úschově deposit soudů, o prohlášení za odumřelé deposit soudů, poručenských (sirotčích) úřadů, úřadů administrativních a ústavů státních, o ukládání hotovostí poručenců a opatrovanců, jakož i o sirotčí jistotě cenných papírů, při zákonu o řízení nesporném a uvozovacím zákonu k němu, při zákonu o železničních knihách, zákonu o úpravě pozemkových knih o nemovitostech na Slovensku a v Podkarpatské Rusi převzatých od cizích soudů, dále při úpravách, týkajících se poměrů dohodců bratislavské bursy a zřízení plodinové bursy v Košicích, při přípravě nových smluv konsulárních a smluv mezinárodních, upravujících vzájemné právní styky ve věcech občanských, obchodních a nesparných a vzájemnou vykonatelnost exekučních titulů, při zákonu o četnickém kázeňském a kárném právu, zákonu o překládání vojenských soudců do výslužby, zákonu, kterým se mění a doplňují trestní zákony a trestní řády, při přípravě sjednoceného trestního řádu a trestního zákona, při úpravě některých organisačních otázek v oboru soudnictví, při osnově zákona proti oplzlým výtvorům a literárnímu braku při zákonu o úpravě rybářství, při různých mezinárodních úmluvách o vydávání zločinců a o právní pomoci ve věcech trestních, při osnově zákona o pokoutnictví, při osnovách různých vládních nařízení, navazujících na zákon platový atd.
Ze samostatných prací unifikačního ministerstva v roce minulém nutno jako nejvýznačnější označiti opět přípravu nové jurisdikční normy a nového civilního řádu soudního. Obšírněji zabývaly se touto prací již důvodové zprávy let minulých a jich informace doplňují se zde takto: V září 1928 byla v odborné komisi procesní v Bratislavě projednána poslední část osnovy sjednoceného civilního řádu soudního, obsahující předpisy a zvláštním řízení ve věcech manželských. V říjnu 1928 byla část tato projednána též v procesní komisi v Praze. Dodatečné návrhy a připomínky ministerstva spravedlnosti k osnově jednotné jurisdikční normy a k civilnímu řádu soudnímu, jakož i výsledky posledních porad obou zmíněných komisí vyžádaly si částečného přepracování těchto osnov, jež bude skončeno do podzimu 1929. Ve zmíněných komisích v Praze a v Bratislavě byla v tomto období projednána i obšírná osnova uvozovacího zákona k zákonu o soudní příslušnosti a k civilnímu řádu soudnímu, obsahující 75 článků. Na podkladě tohoto projednání pracuje se na konečném textu osnovy, jenž bude dokončen do podzimu 1929, aby zároveň s osnovou jurisdikční normy a civilního řádu soudního byl na podzim 1929 rozeslán k meziministerskému projednání. Ze samostatných prací buďtež zde uvedeny dále: osnova zákona o umoření listin, jež jest v užším projednávání meziministerském, osnova zákona o zbavení svéprávnosti, která je předběžně projednávána s ministerstvy spravedlnosti a veřejného zdravotnictví, osnova sjednoceného čsl. zákona šekového, připravovaná k projednávání meziministerskému a osnova předpisů o větevném dědění, které mají býti jako partikulární dočasné právo pojaty do osnovy čsl. zákona občanského. Také na osnově zákona o dani z líhu, na níž jako zvlášť význačnou práci poukázala již loňská důvodová zpráva, pracovala se i v uplynulém roce usilovalo dále a při přípravě nového zákona o dani ze zbroje a lovu usilovalo se o to, aby objekt daně z lovu, vybírané v zemi Slovenské a Podkarpatoruské částkami po 40 let nezměněnými; byl využit přibližně stejně jako v zemi České ve prospěch státu i země. Konečně byl v oboru samostatných prací vypracován návrh zákona o hlášení pobytu, pokračovalo se v pracích na zákoně o kompetenci ministerstev a připraveno zrušení více než 3000 uherských válečných nařízení.
V budoucnu spolupráce i činnost samostatná unifikačního ministerstva týkati se budou především věcí výše uvedených, dokud práce na nich nebudou zcela skončeny. Jinak v oboru činnosti samostatné pracovati se bude na zákoně o používání a změně jména, zákonech o dani z cukru, minerálních olejů a umělých sladidel, a zákoně o ručení silostrojů. Spolupracovati bude unifikační ministerstvo pak zvláště ještě na celostátním řádu stavebním, na úpravě živností stavebních, úpravě poměrů úředně autorisovaných inženýrů, na novém zákonu o rybářství, zákonu o školách středních, zákonu o školách národních, na trestním správním právu a trestním řízení, na zákonu o hasičských příspěvcích pojišťoven, zákonu honebním, unifikaci předpisů, čelících falšování vína, různých smlouvách mezinárodních, novém sjednoceném právu vodním, předpisech o potravinách, na novelisaci zákona o soudu správním, zákonu automobilovém, na unifikaci a reformě trestního práva finančního, na nových jednotných finančních předpisech pokladničních a účetních, na úpravě organisace úřadů finančních, sjednocení; předpisů o monopolech, na novém řádu konkursním, vyrovnávacím, odpůrčím, exekučním zákonu občanském, obchodním, o soudní organisaci a zákonech uvozovacích, speciálních i vládních nařízeních k zákonům a řádům právě uvedeným se pojících, na novém zákonu trestním, trestním řádu, zákonu o soudnictví nad mládeží atd.
Pro rok 1930 preliminují se výdaje částkou |
2,11 mil. Kč, |
tedy proti částce schválené pro rok 1929 |
2,07 mil. Kč, |
více o |
0,04 mil. Kč. |
Příjmy nepreliminují se jako v roce 1929 žádné.
9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Kapitola 9. Nejvyšší správní soud a Volební soud.
Dosavadní vzestupná tendence agendy nejvyššího správního soudu stoupla v r. 1928 měrou nečekanou. Počet došlých stížností činil 10.231, stoupl tudíž proti r. 1927 o 1557 stížností. Ačkoliv celková výkonnost členů grémia za krajního napětí všech sil se zvýšila, takže bylo v roce 1928 vyřízeno celkem 7933 stížností proti 6861 v r. 1927, nemohl býti značný přírůstek stížností v r. 1928 vyřízen a počet nevyřízených stížností k 31. prosinci 1928 stoupl na 11.832.
Proti roku 1924, kdy došlo 5042 stížností, stoupla agenda soudu v r. 1928 tudíž o více než 100%.
Osnova zákona o reorganisaci soudu, která má čeliti kalamitě hrozící z hromadění nedodělků, je předmětem meziministerského jednání. Z toho důvodu byla v rozpočtu vynechána položka osobních výdajů na instituci přidělených pomocných referentů, která byla v osnově zákona navrhována. Osobní výdaje jsou preliminovány přesně podle stavu systemisovaného usnesením vlády z 15. července 1927.
Celkové výdaje preliminují se pro rok 1930 v částce |
5,9 mil. Kč |
a jsou proti výdajům pro rok 1929 |
6,0 mil. Kč, |
menší o |
0,1 mil. Kč. |
Snížení nastalo u platů stálých zaměstnanců (0,1 mil. Kč), poněvadž byla z této položky vyloučena částka připadající na přidělené pomocné referenty vzhledem k tomu, že osnova zákona o reorganisaci nejvyššího správního soudu nebyla dosud projednána, dále u pol. "Vnitřní zařízení úřadoven" (0,05 mil. Kč) z důvodů úsporných.
Naproti tomu nastalo zvýšení zařazením většího nákladu na úřední a kancelářské potřeby (0,01 mil. Kč) vzhledem k stoupání celkové agendy soudu, na dotaci knihovně (0,02 mil. Kč) a novou potřebou na cestovné a stravné (0,03 mil. Kč) z důvodu vedení dvojí domácnosti.
Celkové příjmy pro rok 1930 preliminují se ve stejné výši jako v roce 1929, tj. částkou 164.000 Kč.