4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Celkový přehled.

 

Návrh rozpočtu na rok 1930

Schválená rozpočet na rok

Skutečné výdaje 1928

1929

1928

zl. fr. frs.

Část I.

       

Sekretariát a odborné orgány.

       

Díl I. Řádné výdaje.

       

I. Shromáždění a Rada

914.400

931.500

977.900

573.233

II. Hlavní odbory sekretariátu

8,020.249

7,885.530

7,611.876

6,894.783

III. Zvláštní orgány S. N.

5,761.657

5,725.055

5,056.467

3,942.840

IV. Zisky a ztráty kursovní

-

-

-

9.881

V. Uprchlická služba

298.000

298.000

339.175

339.175

Úhrn řádných výdajů

14,994.306

14,840,035

13,985.418

11,740.150

         

Díl. II. Investiční výdaje.

       

VI. Zařízení

183.000

171.000

183.000

175.464

Celkové výdaje sekretariát. a odborných orgánů

15,177.306

15,011.085

14,168.418

11,915.614

         

Část II.

       

Mezinárodní organisace práce.

       

Díl I. Řádné výdaje

8,454.673

8,244.640

7,549.295

7,392.402

Díl II. Investiční výdaje

80.000

70.000

70.000

88.512

Úhrn

8,534.673

8,314.640

7,619.295

7,460.914

         

Odečten příspěvek Brazílie na červenec až prosinec 1928

124.662

-

-

-

čistá částka, s níž počítá rozpočet

8,410.011

8,314.640

7,619.295

7,460.914

         

Část III.

       

Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti.

       

Díl I. Řádné výdaje

2,256.524

2,234.725

2,159.647

1,990.602

Díl II. Investiční výdaje

11.457

20.830

11.457

10.771

Úhrn

2,267.981

2,255.555

2,171.104

2,001.373

         

Část IV.

       

Nemovitosti v Ženevě.

       

Anuity na úhradu staveb Společnosti

1,375.000

1,375.000

1,375.000

1,375.000

Zvětšení zasedací síně Rady v roce 1928

-

70.000

-

-

Úhrnný rozpočet S. N.

27,230.298

27,026.280

25,333.817

22,752.901


 

4. Ministerstvo zahraničních věcí.

Stupnice pro rozdělení nákladů S. N. na rok 1929 po srážce částek připsaných k dobru ze stavebního fondu.

 

Jednotek

zl. frs.

$

Habeš

2

52.139,43

10.060,48

339.541,20

Albánie

1

25.409,24

4.902,80

165.469,50

Argentina

29

736.558,14

142.121,35

4,796.955,56

Austrálie

27

682.644,26

131.718,50

4,445.499,38

Rakousko

8

209.683,02

40.449,39

1,365.166,91

Belgie

18

457.223,90

88.222,87

2,977.521,86

Bolívie

4

105.215,77

20.301,73

685.183,40

Bulharsko

5

126.035,73

24.319,02

820.766,93

Kanada

35

888.720,17

171.481,53

5,787.501,64

Chile

14

357.999,87

69.077,27

2,331.357,86

Čína

46

1,209.981,33

233.469,94

7,879.610,48

Kolumbie

6

151.439,44

29.220,75

986.200,31

Kuba

9

230.586,52

44.492,44

1,501.619,85

Československo

29

737.811,19

142.363,13

4,804.755,64

Dánsko

12

303.848.13

58.618,51

1,978.712,21

Dominikánská republika

1

26.185,99

5.052,67

170.57,61

Estonsko

3

76.793,73

14.817,61

500.094,34

Finsko

10

254.008,26

49.011,75

1,654.146,56

Francie

79

2,025.284,98

390.785,52

13,189.011,30

Německo

79

2,078.011,34

400.959,25

13,532.374,69

Velká Britanie

105

2.702.598,57

521.475,45

17,599.796,40

Řecko

7

176.643,66

34.083,98

1,150.334,33

Quatemala

1

25.719,73

4.962,70

167.491,13

Haiti

1

23.660,65

4.565,40

154.082,25

Honduras

1

26.303,94

5.075,43

171.295,76

Maďarsko

8

208.729,92

40.275,14

1,359.285,98

Indie

56

1,427.175,03

275.378,19

9,294.013,91

Irsko

10

260.697,19

50.302,40

1,697.706,--

Itálie

60

1,533.736,87

295.939,67

9,987.963,86

Japonsko

60

1,530.738,90

295.361,20

9,968.440,50

Lotyšsko

3

76.343,42

14.730,72

497.161,80

Liberia

1

26.303,94

5.075,43

171.295,76

Litevsko

4

102.613,71

19.799,65

668.238,19

Lucembursko

1

24.644,67

4.759,13

160.620,64

Nizozemsko

23

586.323,82

113.133,15

3,818.243,81

Nový Zéland

10

256.406,50

49.474,49

1,669.764,04

Nicaragua

1

26.303,94

5.075,43

171.295,78

Norsko

9

225.537,45

43.518,24

1,468.740,60

Panama

1

25.127,42

4.848,41

163.633,84

Paraguay

1

25.665,95

4.952,32

167.140,80

Persie

5

127.191,45

24.542,02

828.293,17

Peru

9

236.735,48

45.678,90

1,541.662,88

Polsko

32

815.469,50

157.347,56

5,310.480,15

Portugalsko

6

147.461,94

28.453,27

960.297,86

Rumunsko

22

555.400,66

107.166,41

3,616.866,34

Salvador

1

26.303,94

5.075,43

171.295,76

S. H. S.

20

507.622,18

97.947,40

3,305.724,75

Siam

9

230.102,56

44.399,06

1,498.468,28

Španělsko

40

1,020.825,06

196.971,61

6,647.791,84

Jižní Afrika

15

375.289,11

72.413,29

2,443.948,54

Švédsko

18

455.772,03

87.942,73

2,968.067,14

Švýcary

17

430.919,96

83.147,45

2,806.226,44

Uruguay

7

178.946,56

34.528,33

1,165.331,14

Venezuela

5

127.306,59

24.564,24

829.043,10

 

986

25,262.172,94

4,874.420,74

164,512.664,78

         

Vráceno Brazílii

 

25.690,35

4.957,04

167.300,10

Vráceno Costa Rice

 

796,11

153,61

5.184,34

Zůstává

 

25,235.686,48

4,869.310,09

164,340.180,34


 

K přepočítání dolarů na koruny československé užito bylo pevného přepočítacího kursu 1 $= 33,75 Kč.

Náklady, jež vznikají Československé republice z členství ve Společnosti Národů, jsou jednak členský příspěvek ČSR., jednak různé výdaje z členství vzniklé a výlohy spojené s účastí na mezinárodních jednáních konaných pod záštitou Společnosti Národů.

Členský příspěvek, stanoví se podle klíče schváleného Shromážděním Společnosti Národů. Za měřítko pro rozdělení nákladů mezi členy Společnosti Národů slouží platební schopnost jednotlivých států. Platební schopnost byla zjišťována podle dvou znaků, a to podle počtu obyvatelstva ze dne 31. prosince 1919 a podle čistého státního příjmu za rok 1913. Mimo toho přihlíženo bylo ještě i k jiným závažným okolnostem.

Od roku 1926, kdy byl starší klíč pro rozdělení nákladů zrevidován, přispívá ČSR. na náklady Společnosti Národů 29 jednotkami z celkového počtu 985 jednotek pro rok 1929. Klíč z roku 1926 zůstává v platnosti i pro rok 1930. V roce 1929, kdy celkové preliminované výdaje Společnosti Národů dosáhly částky zl. frs. 27,026.280,- činil členský příspěvek ČSR. zl. frs. 737.811,19, tj. Kč 4,804.755,64.

Předkládaný rozpočet Společnosti Národů na rok 1930 jest toliko návrhem, jenž bude definitivně schválen v podzimním zasedání Shromáždění Společnosti Národů a nelze tudíž členský příspěvek a náklady z členství vzniklé předem přesně určiti. Jenom v předpokladu, že finanční potřeba Společnosti Národů neodchýlí se podstatně od potřeby z roku 1929, preliminuje ministerstvo zahraničních věcí ve svém rozpočtovém návrhu na rok 1930 pod titulem 3., položka 1., na náklad Společnosti Národů celkem částku Kč 5,300.000,-. Z toho připadá na členský příspěvek Kč 4,800.000,- a zbytek, tj. 500.000,- Kč na paušál na různé výdaje z členství vzniklé. Preliminovaná částka jest o Kč 300.000,- vyšší než v roce 1929.

5. Ministerstvo národní obrany.

Kapitola 5. Ministerstvo národní obrany.

V oboru vojenské legislativy pokročila příprava osnovy zákona o požadováni dopravních prostředků, jakož i zákona o náležitostech mužstva a o zaopatření délesloužících poddůstojníků do té míry, že po meziministerském projednání obou osnov bude možno, aby vláda je předložila pravděpodobně v nejbližší době Národnímu shromáždění k projednání. Účelem posléze zmíněné osnovy zákona jest jednak zjednodušiti dosavadní systém pravidelných náležitostí vojenských osob mužstva, jednak zlepšiti dosavadní výhody déle sloužících poddůstojníků, aby vojenská správa mohla jich získati dostatečný počet. Až dosud všechny prostředky, kterých bylo k tomu cíli použito, ukázaly se nedostatečnými.

Snahou vojenské správy jest, aby déle sloužící byli nejen odměněni přijetím do vyhrazených občanských služeb až po vystoupení z činné služby vojenské, nýbrž aby již za činné služby samotné obdrželi dostatečné hmotné výhody. Jen tak bude možno dosíci takového počtu déle sloužících, který jest nezbytným předpokladem pro zkrácení presenční služby vojenské. Vzhledem k omezeným finančním prostředkům nelze ovšem stanoviti různé výhody v takovém rozsahu, jak poskytují jiné státy svým déle sloužícím.

V oboru vojenské administrativy pokračuje vojenská správa mimo jiné ve vydávání služebních předpisů a nahrnuje tak staré služební předpisy, které musely býti převzaty z bývalého režimu. V roce 1928 bylo vydáno celkem nových 59 služebních předpisů a v roce 1929 až dosud 31 a bude jich vydáno ještě asi 26. Na rok 1930 připravuje se vydání cca 200 nových služebních předpisů. Mimo jiné byl letošního roku vydán důležitý služební předpis o vojenské léčebné péči a organisační předpisy dělostřelecké.

Pokud se týká vojenského zdravotnictví, zůstává stále velmi vážným problémem vojenské správy nedostatek vojenských lékařů z povolání, jichž schází více než 50% na systemisovaný početní stav. Tomuto nedostatku snaží se vojenská správa odpomoci tím, že podle příslušného vládního usnesení poskytuje - arciť jen v rámci omezených finančních prostředků - vojenská stipendia posluchačům lékařství, jestliže se zaváží, že po skončení studia budou po určitou dobu vykonávati vojenskou službu jakožto vojenští lékaři z povolání. Tato výhoda byla v roce 1928 rozšířena i na posluchače I. ročníku, kdežto dříve platila jen pro posluchače, kteří vykonali I. rigorosum. Vedle toho zaměstnává vojenská správa i starší občanské lékaře, zejména odborníky, kteří vykonávají službu jakožto občanští smluvní zaměstnanci vojenské správy.

Jest samozřejmé, že největší péče vojenské správy v tomto oboru směřuje k tomu, aby zdraví vojska bylo co nejlepší. Jest tudíž její snahou v prvé řadě, aby byly nejen potírány choroby infekční, plicní, pohlavní a jiné, nýbrž i aby byly zdokonaleny a vnitřně náležitě vybaveny vojenské léčebné ústavy a zdravotnické sklady. V roce 1929 pokračuje se ve vnitřní a stavební adaptaci ve zdravotnickém skladu 3 v Liptovském Sv. Mikuláši a bude započata stavba nové strojovny a výtahu ve zdravotnickém skladu 1 v Josefově. Jsou doplňovány běžné zásoby lékařských nástrojů, roentgenových přístrojů a doplňovány na předepsaný stav spotřebované zásoby léčiv, obvazů a jiného zdravotnického materiálu.

Sociální péče o legionáře, jejich vdovy, sirotky a předky soustřeďuje se v kanceláři čsl. legií. Tato provádí § 81 vojenského zaopatřovacího zákona č. 76 z r. 1922 Sb. z. a n., který stanoví podmínky pro nárok legionářů na zaopatřovací požitky. Celkový počet všech dosud přihlášených legionářů - invalidů se od minulého roku nezměnil a činí 10.345. Z toho počtu ještě v péči ministerstva národní obrany 1478 legionářů a v péči ministerstva sociální péče 7717. Bez nároku na zaopatření se strany státu jest 690 legionářů invalidů. Ostatní počtem 460 zemřeli.

V roce 1929 poskytla kancelář čsl. legií četné orthopedické pomůcky, pokud se týče jich opravy. Tak bylo poskytnuto:

zubních prothes

4

(oprav 8),

ručních prothes

5

(oprav 9),

orthopedických rukavic

80

 

nožních prothes

28

(oprav 58),

ručních a nožních přístrojů

9

(oprav 25),

orthopedických bot

140

(oprav 270),

vložek do bot

20

 

gumových punčoch

100

 

kýlních pasů

5

 

přímidla páteře

2

(oprav 4),

ruční vozíky

2

 

podpěrných holí

80

 

berlí

8

 

gum na berle a hole

75

 

očních prothes

5

 

 

Kancelář čsl. legií poskytuje nemocným legionářům potřebné léčení. V roce 198 bylo léčeno 131 legionářů - invalidů a 99 legionářů neinvalidů. Z toho počtu bylo léčeno:

plicně chorých invalidů

53,

neinvalidů

11,

pro vady chirurgické invalidů

15,

"

3,

vnitřně chorých invalidů

13,

"

4,

nervově chorých invalidů

28,

"

9,

revmatiků invalidů

6,

"

64,

ochrnutých invalidů

3,

"

4,

ušně nemocných invalidů

1,

"

1,

ambulatorně ošetřovaných invalidů

12,

"

3.


 

Další součást sociální péče ministerstva národní obrany o legionáře spočívá v tom že kancelář čsl. legií pravidelně podporuje na 1520 legionářských rodin, tj. 3911 osob, jejichž výživa jest následkem naprosté chudoby, nemoci, neschopnosti k práci a pod. ohrožena a které podle platných předpisů jinak nemají nárok na žádný důchod.

K tomuto cíli vydržuje kancelář čsl. legií pro léčení sirotků lůžka v Dolním Smokovci na Slovensku, pro plicně choré v Žamberku, dále lůžka v České dětské nemocnici, Jedličkově ústavě a v Ochraně matek a kojenců v Praze. Legionářům - invalidům a sirotkům po legionářích byly uděleny studijní podpory ve 104 případech. Mimo to poskytuje kancelář čsl. legií mimořádné podpory od případu k případu. Počet těchto podpor dostoupil letošního roku zvlášť značného počtu v důsledku katastrofálních poměrů způsobených letošními abnormálními mrazy. Uvedené podpory udělují se jen na základě zevrubného úředního šetření, jestliže jest prokázáno, že rodina legionářova žije v naprosté bídě.

Kancelář čsl. legií pečuje o umísťování nezaměstnaných legionářů ve státní a veřejné službě podle zákona čís. 462/1919 Sb. z. a n. V roce 1928 bylo umístěno ve státní a veřejné službě 1096 legionářů. Do služby soukromé bylo přijato v téže době 69 legionářů. Mimo to má kancelář čsl. legií v evidenci ještě na 3000 nezaměstnaných legionářů.

Jako další důležitou složku činnosti kanceláře čsl. legií nutno uvésti úvěrovou akci, kterou provozuje za účelem zabezpečení existence legionáři; na zabrané půdě ve smyslu přídělového zákona č. 81/1920 Sb. z. a n.

Pokud se týká vojenského letectva, byly v minulém roce splněny základní podmínky pro výcvik leteckého personálu tím, že byly ukončeny stavby ubikací, kancelářských budov, učeben a nejnutnějších hangárů učiliště pro letectvo v Prostějově. Naproti tomu pro nedostatek peněžních prostředků nemohla výstavba ostatních kasáren, skladišť a hangárů pokročiti tak, jak bylo zamýšleno. Tím se zdržela zejména stavba kasáren a letiště v Hradci Králové. Přesto lze doufati, že tato stavba bude s podporou města Hradce Králové dokončena v roce 1930. V téže době započne se pravděpodobně se stavbou kasáren na letišti v Brně a pravděpodobně bude dokončen železobetonový hangár tamtéž stavěný.

Pokud se týká leteckého výcviku věnuje vojenská správa zvláštní péči důležitému odvětví tohoto výcviku, tj. létání v noci, které se provádí podle programu a s úspěchem již od jarního období letošního roku. Vedle toho jsou cvičeny lety na dlouhé vzdálenosti za pomoci moderních navigačních přístrojů. Péče vojenské správy soustřeďuje se též na důležitém cvičení létání za mlhy, které chová pro letce četná nebezpečí. O dobré situaci jak materiální tak výrobní našeho letectva svědčí fakt, že byly bez nehody provedeny některé větší letecké podniky jako návštěva šesti letounů Š-16 ve Francii, úspěšné vystoupení celé eskadrily letectva pražské posádky při návštěvě krále Fuada v Praze, dosažení tří světových rekordů aj.

Vojenský letecký studijní ústav byl v roce 1929 uveden v plný provoz. Aerodynamický tunel ústavní byl podroben důkladnému srovnávacímu měření a na jeho základě provedeny nutné doplňky, takže jeho výkon jest přesný a bezvadný. V tunelu jsou prováděny zkoušky nejen pro potřeby vojenského leteckého studijního ústavu samého, nýbrž i pro potřeby soukromých továren a zájemníků. Z četných úkolů, které vojenský letecký studijní ústav řeší, možno uvésti jen některé jako lámání a statické zkoušky letounů, provádění homologace nových leteckých motorů, zkoušky provozních hmot, detailní zkoušky příslušenství výbušných motorů, otázka vícemotorových letounů a speciálně otázka jich elektrické a radiotelegrafické výstroje, zkoušky s novými padáky FPS a mnohé jiné.

Pokud se týká dělostřelecké a zbrojní služby bude v roce 1929 dokončena již dříve zahájená reorganisace zbrojní služby. Pokračuje se v doplňování a zdokonalování dělostřelecké výstroje a výzbroje. Dělostřelecká střelnice v Brdech se zařizuje a konají se další přípravné práce pro zřízení střelnice na střeleckém cvičišti v Malackách na Slovensku.

Jako v roce minulém tak i v roce 1929 byla cvičena ostrá střelba proti letadlům v král. SHS. na přilehlém mořském pobřeží, poněvadž v republice není volné prostory, na které by se podobné cvičení mohlo konati bez nebezpečí.

V oboru jezdectva bylo v roce 1929 pracováno podle vytčeného programu.

Vojenské jezdecké učiliště v Pardubicích, které se pro výcvik důstojníků jezdectva, dělostřelectva a vozatajstva velmi osvědčuje, trpí nedostatkem místa, takže není možno přijmouti veškeré hlásící se aspiranty do školy pro důstojníky v záloze. Proto jest snahou jezdectva rozšířiti a nově vybudovati toto učiliště tak, aby vyhovovalo alespoň základním požadavkům ubytování a výcviku.

Důstojníci jezdectva docílili i letošního roku velmi čestné úspěchy na mezinárodních závodech v Nizze a Varšavě.

Pracuje se o konečné redakci cvičebního řádu pro jezdectvo, takže v nejbližší době budou vydány předpisy odpovídající požadavkům moderního způsobu jezdeckého boje.

V oboru remontnictva neopustila vojenská správa ani v běžném roce zásadu, aby byla nakupována v cizině jen ona část jezdeckých koní, kterých nelze získati doma a aby celá ostatní potřeba všech druhů koní byla hrazena přímo u chovatelů na svodech a trzích domácích. Tím bylo vyhověno požadavkům domácích chovatelů v míře co největší. Vedle toho byly zemědělské rady vyzvány, aby zprostředkovaly přímý styk chovatelských organisací s vojenskou remontní komisí. Jejích součinnosti pak při uspořádání svodů koní bylo docíleno daleko intensivnějšího a snadnějšího výkupu koní domácí produkce. Poněvadž tento nový postup doznal souhlasu interesovaných kruhů, hodlá vojenská správa i v roce 1930 v tomto způsobu organisace svodů pokračovati a jej dále vybudovati. V hřebčíně v Hostouni byli z ciziny zakoupeni pouze dva východopruští hřebci a 8 hanoverských klisen, z vlastního chovu pak zařaděno 13 klisen. Ve vojenském hřebčíně v Horních Motěšicích byli zakoupeni z Francie 2 hřebečci a 9 chovných klisen, z Hanoverska 1 hřebeček a jeden hřebec plemenný byl vyměněn u ministerstva zemědělství, jemuž mimo to byl dán k disposici hřebec - zkušebník. Vojenská hříbárna v Mimoni byla rozšířena přístavbou na 250 hříbat.

Pokud se týká vojenské služby technické, se uvádí:

V roce 1929 bylo pracováno zejména na zlepšení a vyzkoušení různých opevňovacích systémů, útokových lávek a u železobetonu a jiných látek studována trhací technika. Byly zkoušeny nové způsoby maskování, zemního vrtání, zdokonalovány válečné mostní soupravy a pokračováno ve studiu zvýšení jich únosnosti. Byl doplňován nejnutnější technický výstroj železniční, mostní, minový a strojní a bylo pracováno o jeho normalisaci, zejména pokud se týče polních a lanových drah. Výstavby některých vojenských vlečných drah do vojenských skladů byly dokončeny a jiné nové vlečné dráhy projektovány, event. bylo s jejich stavbou již započato. Stavba těchto vojenských vleček jest nutná, poněvadž se jimi docílí větší pohyblivosti skladů a současně se značně zmenší dopravní výdaje.

V oboru služby telegrafní a telefonní byl opatřován typisovaný materiál, takže se mohlo přikročiti k částečnému vyřadění různorodého materiálu používaného namnoze ještě z doby válečné. Důležitost spoj ovací služby vyžaduje, aby výzbroj její byla co nejmodernější. Proto sleduje vojenská správa stále pokroky v tomto odvětví techniky a v laboratořích vojenských dílen se pracuje o modelech nejmodernějších přístrojů, zvláště v oboru radiotelegrafie a radiotelefonie. Na dělostřelecké střelnici v Brdech bylo letos pracováno na velké permanentní telefonní síti, kterou vojenská správa z důvodů výcvikových a úsporných staví ve vlastní režii. V roce 190 bude se pokračovati v typisaci a doplňování, resp. výměně spojovacího materiálu. V mezích možnosti budou další větší vojenské objekty vybaveny novou telefonní sítí a spojovacími přístroji tak, jak toho moderní doba vyžaduje. Zjednodušení služby a pokrok ve slaboproudové technice vynutily si přestavbu dosavadní telefonní ústředny budově ministerstva národní obrany na automatickou, která bude uvedena v činnost v nejbližší době.

V oboru služby automobilové byla vydána nová organisace automobilního vojska. Výcvik vojenského řidičského personálu a vojenských motocyklistů se konal v roce 1929 již podle nových směrnic. Psychotechnické přezkušování bylo letošního roku rozšířeno též na vojenské motocyklisty. Za účelem zlepšení a prohloubení výcviku řidičského personálu byl cvičný vozový park rozšířen nákupem vhodných malých cvičných vozidel domácí výroby.

Letošního roku byl také proveden soupis motorových vozidel v oblasti celé republiky. Výsledek soupisu byl zhodnocen jednak pro vlastni vojenské účely, jednak byla potřebná data poskytnuta státnímu statistickému úřadu pro jeho účely.

Pokud se týká vozatajstva, byla jeho organisace provedená v roce 1928 upravena podle získaných zkušeností tak, že nyní plně vyhovuje potřebám služby a zajišťuje řádný výkon služební činnosti. Výcvik mužstva a koní se provádí s výsledkem uspokojivým. Vozatajská výzbroj byla zlepšena účelnou úpravou káry pro dopravu kulometu a minometu a úpravou káry pro dopravu telegrafního a zdravotního materiálu. Současně pracuje vozatajstvo spolu s jezdectvem na zavedení nového jezdeckého sedla, které by nahradilo dosud používaných 5 různých vzorů sedel, jež byly převzaty ze starého režimu a potřebě našeho jezdectva plně nevyhovují. Vozatajstvo spolu s automobilním vojskem upravilo způsob používání vojenských dopravních prostředků k místní dopravní službě a vydá v nejbližší době příslušný služební předpis.

V oboru vojenské služby stavební byla letošního roku věnována značná péče udržování stávajících budov, jejichž opravy byly provedeny v rámci povolených úvěrů. Tím byly částečně odstraněny nedostatky zaviněné mimořádným opotřebením a zanedbáním budov za války. Poněvadž však většina vojenských budov jest již staršího data, bude proto třeba i v příštích letech vynaložiti mnoho úsilí a značných částek, aby byly udrženy v upotřebitelném stavu.

Stavba nových vojenských budov jako kasáren, leteckých ubikací, hangárů a pod. byla letos započata v Hradci Králové, Plzni, českých Budějovicích, Rakovníce, Trutnově, Přelouči a v některých dalších posádkách s menšími objekty. Zakoupené budovy v Přelouči, Hodoníně a v Trenčíně se upravují pro vojenské účely.

Jinak bylo pokračováno ve stavbě kasáren, skladišť nebo dílen již započatých jako ve Kbelích, Letňanech, Ruzyni, Kladně, Milovicích, Pardubicích, Třeboni, v Týně n./Vlt., Jincích, Domažlicích, Hostouni, Brně, Jihlavě, Prostějově, Olomouci, Opavě, Bratislavě, Dolním Kubíně, Liptovském Sv. Mikuláši, Malackách, Žilině, Košicích, Užhorodě a jinde.

Obytné domy pro vojenské gážisty byly postaveny v Liberci, Milovicích, Jincích a Piešťanech.

Ministerstvo národní obrany.

Výdaje.

Osobní výdaje podle platových zákonů byly v rozpočtu na rok 1929 preliminovány

částkou

471,246.360 Kč.

   

Do rozpočtu na rok 1930 se zařaďuje

466.303.600 Kč,

tudíž méně o

4,942.760 Kč.


 

Snížení nastalo přizpůsobením prelimináře očekávané skutečné potřebě v důsledku organisačních změn v oboru vojenské správy.

Ostatní osobní výdaje byly v rozpočtu na rok 1929 preliminovány

částkou

1.55.071.820 Kč.

   

Do rozpočtu na rok 1930 se zařaďuje

157.852.210 Kč,

tudíž více o

2,780.390 Kč.


 

Tato větší potřeba jest odůvodněna zvýšením mezd civilního dělnictva podle kolektivní smlouvy a stoupnutím příspěvků na jeho sociální pojištění. Částečně též rozmnožením početního stavu civilního personálu, přijatého náhradou za vojíny, a konečně povoláním většího počtu vojenských osob v záloze k výcviku.

Řádné výdaje věcné byly v rozpočtu na rok 1929 preliminovány

částkou

762,652.920 Kč.

   

Do rozpočtu na rok 1930 se zařaďuje

763,728.230 Kč,

tudíž více o

1,075.310 Kč.


 

Větší částkou je pamatováno na:

paušály, služební předpisy a tiskoviny

2,7 mil. Kč,

oděv, výstroj a lůžka

0,1 mil. Kč,

ubytovací výdaje

4,8 mil. Kč,

chov vojenských koní

0,4 mil. Kč,

zdravotnictví

0,5 mil. Kč,

stavitelství

0,1 mil. Kč,

telegraf a telefon

0,3 mil. Kč,

vozatajstvo

0,3 mil. Kč,

výcvik vojenských osob v záloze a cvičení vojsk

1,9 mil. Kč,

dopravní výdaje za vojsko, koně a vojenský materiál, jízdné a cestovní náležitosti vojenských gážistů a mužstva a výdaje za voj. přípřež

4,6 mil. Kč,

úhrnem

15,7 mil. Kč.

   

Méně se vyžaduje na naturálie

14,6 mil. Kč.


 

Bližší odůvodnění zvětšení, resp. zmenšení jednotlivých rozpočtových paragrafů je uvedeno ve všeobecné části důvodové zprávy, resp. ve vysvětlivkách k rozpočtu kap. 5.

Mimořádné výdaje věcné byly v rozpočtu na rok 1929 preliminovány

částkou

11,028.900 Kč.

   

Do rozpočtu na rok 1930 se zařaďuje

12,115.960 Kč,

tudíž více o

1,087.060 Kč.


 

Tato větší potřeba jest odůvodněna hlavně tím, že v nově postavených vojenských objektech třeba vybudovati vnitřní telefonické spojky a připojiti tyto objekty na státní telefon.

Příjmy.

V rozpočtu na rok 1929 bylo preliminováno

27,955.760 Kč.

   

V rozpočtu na rok 1930 se preliminuje

22,590.510 Kč,

tudíž méně o

5,365.250 Kč.


 

Příjem je menší hlavně proto, že příjmy za odprodaný nepotřebný materiál a nářadí stále klesají, poněvadž úplně opotřebovaný po dobu války a krátce po převratu opatřený materiál špatnější jakosti je již buď náležitě opraven nebo z větší části nahrazen novým, že pomíjí nájemné, které dostávala vojenská správa z kantin ve vojenských budovách, poněvadž veškerá markytánství budou v roce 1930 již nahrazena vojenskými zátišími, že pro všeobecný pokles cen koní nelze očekávati, že za vytříděné vojenské koně bude dosaženo takových příjmů jako v předchozích letech. Menší příjem voj. zeměpisného, ústavu je důsledkem poklesu prodeje výrobků tohoto ústavu, který lze si vysvětliti tím, že trh je běžnými skladovými výrobky již nasycen. Též rozmach soukromého podnikání na poli kartografické výroby je příčinou menšího odbytu výrobků voj. zeměpisného ústavu. Výtěžek za otruby získaná semletím erárního žita nebude odváděn, jak dálo se v předchozích letech, do státních příjmů, nýbrž bude jako kompensabilní příjem účtován v prospěch výdajového rozpočtového paragrafu 5, jehož preliminář je zároveň o tento výtěžek zmenšen.

Mimo to bylo třeba přizpůsobiti výši některých položek buď příjmům skutečně získaným v předchozích letech anebo příjmům, které vzhledem k nastalým změnám lze očekávati podle dosavadních zkušeností v roce 1930.

K lepšímu posouzení činnosti ministerstva národní obrany připojují se tyto přehledy a výkazy:

I. Početní stav důstojníků z povolání k 31. prosinci 1928.

 

1. Podle hodnosti:

generálové armádní

4,

generálové divisní a šéfové služeb

23,

generálové brigádní a generálové služeb

72,

plukovníci

251,

podplukovníci

723,

majoři

1.017,

štábní kapitáni

2.201,

kapitáni

2.054,

nadporučíci

1.371,

poručíci

1.668,

úhrnem důstojníků branné moci

9.384.


 

2. Podle rodinného stavu:

svobodní

3.093,

ženatí

6.132,

vdovci

55,

rozvedení a rozloučení

104,

úhrnem

9.384.


 

3. Podle původu:

legionáři

2.506,

býv. aktivní důstojníci rak. uh. armády

2.051,

záložní důstojníci aktivovaní po 28./10. 1918

1.869,

absolventi vojenské inženýrské koleje

30,

absolventi vojenské akademie v Hranicích

1.546,

absolventi školy pro hosp. správní službu

63,

absolventi zbrojní školy v Plzni

68,

jmenovaní ze řad gážistů bez hodn. třídy a poddůstojníků z povolání před 28./10. 1918

440,

jmenovaní ze řad gážistů bez hodn. třídy a poddůstojníků z povolání po 28./10. 1918

765,

převzatí z cizích armád

46,

úhrnem

9.384.


 

4. Podle věku:

narození

před r.

1874

104,

narození

roku

1891

455,

"

roku

1874

51,

"

"

1892

475,

"

"

1875

51,

"

"

1893

514,

"

"

1876

71,

"

"

1894

524,

"

"

1877

77,

"

"

1895

530,

"

"

1878

959,

"

"

1896

529,

"

"

1879

125,

"

"

1897

437,

"

"

1880

153,

"

"

1898

353,

"

"

1881

182,

"

"

1899

178,

"

"

1882

237,

"

"

1900

185,

"

"

1883

213,

"

"

1901

203,

"

"

1884

248,

"

"

1902

253,

"

"

1885

268,

"

"

1903

276,

"

"

1886

321,

"

"

1904

246,

"

"

1887

340,

"

"

1905

214,

"

"

1888

391,

"

"

1906

155,

"

"

1889

385,

"

"

1907

104.

"

"

1890

441.

       

 

5. Podle školního vzdělání:

válečná škola

278,

intendanční škoda

127,

vojenská akademie a jiné školy

1.855,

kadetní škola

1.041,

university

593,

vysoké školy technické

437,

ostatní vysoké školy

146,

bohoslovecké fakulty a ústavy

35,

umělecká učiliště

33,

střední školy

2.121,

obchodní školy

365,

průmyslové a odborné školy

427,

hospodářské a lesnické školy

253,

nižší střední školy

550,

národní školy

1.123,

úhrnem

9.384.


 


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP