Navrhujeme, aby v §u 3, odst. 1 byl doplněn takto (čte): "Od placení hasičského příspěvku jsou osvobozeni všichni pojistníci, jichž pojištěný majetek nemá větší hodnoty než 150.000 Kč. Za tyto pojistníky platí hasičský příspěvek pojišťovna. Převalení tohoto příspěvku na pojistníka je zakázáno a trestá se okr. úřadem peněžitou pokutou od 1.000 Kč do 5.000 Kč. Okresní úřad je oprávněn a povinen vykonávati pravidelný dozor nad tarify pojišťoven."
K §u 5, odst. 1 navrhujeme, aby jeho třetí věta zněla takto: "Ministerstvo vnitra je povinno se přesvědčiti svými orgány o správnosti údajů v tomto výkaze obsažených prohlídkou veškerých obchodních a účetních záznamů a dokladů pojišťovny."
Dále v §u 8, odst. 2 navrhujeme škrtnutí věty: "Jen zcela výjimečně lze se svolením ministerstva vnitra použíti těchto peněz i k podpore jiných účelů hasičských nebo protipožárních," a navrhujeme nahraditi ji touto větou: "Těchto peněz nesmí býti za žádných okolností použito k jiným účelům."
Jediné takto bude zajištěno, že tento fond, unifikovaný u ministerstva vnitra, nebude zcizen na účely, o kterých jsem mluvil, na účely ryze válečných příprav.
Dále navrhujeme, aby v §u 8, odst. 2 poslední věta zněla takto: "Tento je vázán uvedenými směrnicemi, jakož i zásadou, že pro příspěvky na nákup nebo opravu hasičských potřeb a pro udílení podpor členům hasičských sborů, kteří utrpěli úraz v hasičské službě nebo onemocněli v důsledku hasičské služby a podpory pozůstalým, musí býti v plné výši použito všech hasičských příspěvků, zaplacených v běžném kalendářním roce."
Vážení pánové, páni referenti
a zástupci koaličních stran v rozpočtovém výboru mluvili o ochraně
pojistníků, že jedině tento účel je sledován navrhovanou osnovou,
ale při tom navalují nová břemena na ty pojistníky, o kterých
důvodová zpráva mluví, že jejich hospodářské postavení není schopné
unésti další hospodářská břemena. Unifikací zajišťuje se zároveň
možnost volného použití fondu na účely militaristické. Tím ovšem
charakter této osnovy ocitá se v naprosto jiném světle, než do
jakého stavěna byla pp. referenty. Charakter této osnovy tím stavěn
je do světla čistě reakčního. Jsem přesvědčen, že skutečná ochrana
drobných pojistníků, malých domkářů, drobných živnostníků, nájemníků,
malorolníků, bude zajištěna ne za tohoto kapitalistického řádu,
nýbrž za řádu socialistického, jiného, spravedlivějšího. Hasičské
sbory tehdy budou sloužiti opravdu zájmům lidovým, až pracující
lid převezme moc do svých rukou. Tehdy zajistí a vybaví také technicky
sbory hasičské všemi pomůckami moderní techniky, které budou k
disposici. Vybaví tyto hasičské sbory a tím také daleko více zajistí
ochranu majetku drobných majitelů domků, živnostníků i malorolníků.
Až za jiných hospodářských poměrů bude změněn stávající kapitalistický
řád a nastolen socialistický, pak také budou obce vybaveny dostatečnými
prostředky, a to nejen k ochraně, lokalisování požárů, nýbrž i
k zabránění požáru vůbec zajištěním dostatku vody spotřební i
vody k ochraně majetku. Jediné tím způsobem bude možno skutečně
provésti důkladnou nápravu k ochraně a zajištění majetků drobných
majitelů, drobných pojistníků. Pak také tato břemena, která se
uvalují za dnešního řádu na drobné pojistníky, na zbídačené pracující
vrstvy, drobné majitele, za nového řádu budou převalena na úplně
jiného činitele než na pracující vrstvy, pracující budou od těchto
břemen úplně osvobozeni. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Stivín (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen. Rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných pozměňovacích
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
Pozměňovací návrhy posl. J. Svobody a soudr.:
V §u 3 budiž odst. 1 doplněn takto:
"Od placení hasičského příspěvku jsou osvobozeni všichni pojistníci, jichž pojištěný majetek nemá větší hodnoty než 150.000 Kč. Za tyto pojistníky platí hasičský příspěvek pojišťovna. Převalení tohoto příspěvku na pojistníka je zakázáno a trestá se okresním úřadem peněžitou pokutou od 1.000 Kč do 5.000 Kč. Okresní úřad je oprávněn a povinen vykonávati pravidelný dozor nad tarify pojišťoven."
V §u 5, odst. 1 nechť třetí věta zní:
"Ministerstvo vnitra je povinno se přesvědčiti svými orgány o správnosti údajů v tomto výkaze obsažených prohlídkou veškerých obchodních a účetních záznamů a dokladů pojišťovny."
K §u 8:
V odst. 2 věta "Jen zcela výjimečně lze se svolením ministerstva vnitra použíti těchto peněz i k podpoře jiných účelů hasičských nebo protipožárních" nahrazuje se větou: "Těchto peněz nesmí býti za žádných okolností použito k jiným účelům."
V odst. 2 nechť poslední věta zní:
"Tento je vázán uvedenými směrnicemi, jakož i zásadou, že pro příspěvky na nákup nebo opravu hasičských potřeb a pro udílení podpor členům hasičských sborů, kteří utrpěli úraz v hasičské službě nebo onemocněli v důsledku hasičské služby, a podpory pozůstalým musí býti v plné výši použito všech hasičských příspěvků, zaplacených v běžném kalendářním roce."
Odst. 3 se škrtá.
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru ústavně-právního,
p. posl. dr Marešovi.
Zpravodaj posl. dr Mareš: Slavná sněmovno! Nemám, co bych připojil ke své původní zprávě a ke svému doprovodu k usnesení ústavně-právního výboru.
Pokud se týká vývodů p. kol. Svobody, poukazuji, že jsem již v úvodu své zprávy zdůraznil, že tato osnova není stoprocentním plněním všech povinností, které stát a československá veřejnost má vůči hasičským sborům, které již v minulosti prokázaly československému národu svou dobrovolnou obranou nejen majetku, nýbrž také morálních hodnot v národě nedocenitelnou službu, která také vyžaduje, aby i nadále stát a veřejné korporace si těchto sborů velmi bedlivě všímaly po stránce dobré výzbroje těchto sborů nejen vůči požárům, t. j. ochrany majetku obcí i jednotlivců, nýbrž i po stránce vyzbrojení také k ochraně mravních hodnot, kterých si musíme hleděti zejména v této době, kdy mravní hodnoty nejsou tak předmětem pozornosti jiných složek.
Pokud se týče námitky, že povinnost platiti příspěvek jest uložena pouze na bedra pojistníků, že není uložena pojišťovnám, při čemž se zdůrazňuje kapitálový význam těchto složek, opakuji, co jsem již řekl, že by ústavněprávní výbor byl rád provedl úpravu vládního návrhu v různých směrech, ale poněvadž se držel zásady: Qui cito dat, bis dat, t. j. kdo rychle dává, dává dvakrát, nechtěl zdržovati osnovu zásadním řešením této otázky, t. j. odpoutáním, řekl bych, od té národohospodářské zásadní myšlenky, že poměr pojistníka k pojišťovně je součástkou spolkového zákona, proto se ústavně-právní výbor spokojil zatím s tímto částečným řešením maje za to, že tento první krok nezůstane osamocen a že budou následovati kroky další a že se podaří postaviti hasičské sbory na úplně jinou základnu a tím také bude se moci tento příspěvek zvýšiti, zhodnotiti a zlepšiti jeho cíle a úkoly.
Proto prosím slavnou sněmovnu,
aby usnesení ústavně-právního výboru přijala ve znění, jak zde
bylo předneseno, při čemž se vyslovuji proti přijetí návrhu, který
zde podával kol. Svoboda, a to z důvodů, které jsem zde
již dříve uvedl, že jsem poukázal jednak k administrativním těžkostem
při provádění jednotlivých těchto návrhů a jednak z důvodů zásadních
a také z toho důvodu, aby se uzákonění této osnovy stalo co nejrychleji.
Tedy nejen z důvodů administrativních, nýbrž také proto, že pojišťovny
potřebují, aby při své kalkulaci s uzákoněním této osnovy mohly
počítati, ale také z důvodů zásadních, národohospodářských, aby
se hasičským sborům dostalo zvýšenou měrou toho, čeho v plné míře
zasluhují. (Souhlas.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl.
Adámkovi.
Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! Pan posl. Svoboda užil zde několikráte slov, jakoby osnova zákona, kterou máme odhlasovat, byla přípravou a v souvislosti s válečným napětím. Jako referent rozpočtového výboru musím toto jeho mínění rozhodně odmítnouti. Kdyby to bylo v souvislosti s válečným napětím nebo vojnou, tak by to jistě probíral branný výbor a nikoliv výbor ústavně-právní a rozpočtový. Pravda je, že hasiči se vychovávají, aspoň někteří, pro službu samaritánskou. Slyšel-li o tom něco posl. Svoboda, pak je to pravda, poněvadž hasiči musejí býti jako samaritáni vychováni pro každý případ, pro případ úrazu i požáru, ale konají samaritánskou službu také v případech jiných, mimo požár. Když se stane v obci nějaký úraz, tedy samaritán vychovaný v hasičském samaritánském kursu poslouží, a bude-li toho potřebí, poslouží samaritáni-hasiči i v případě války, jako poslouží každý, kdo něčemu rozumí. Kdo ničemu nerozumí, nemůže posloužiti nikde. (Výkřiky komunistických poslanců.) Dívá-li se někdo na tuto osnovu zákona, která unifikuje vybírání příspěvku od pojištěnců v celém státě jednotně, jako na válečnou přípravu, pak se hrozně klame ve svých představách a buď tomu nerozumí, nebo naprosto rozuměti nechce.
Je pravda, že v dobrovolných hasičských sborech jsou pravidelně zastoupeny méně majetné vrstvy, poněvadž na vesnicích, kde jsou dobrovolné hasičské sbory, nemáme bohatých kapitalistů. To jsou všechno drobní lidé, kteří se na vesnicích do hasičských sborů hlásí, a poněvadž říkáme totéž, co vy, že máme velmi nedostatečné hasičské nářadí v obcích, pracujeme k tomu, aby hasičské sbory byly vybaveny lepší a účelnější výzbrojí proti zhoubnému požáru, aby byly vyzbrojeny motorovými stříkačkami a k tomu jim musíme něco dáti. Nemůžeme-li jim to dáti ve formě přirážky k reálným daním, dáme jim to v podobě přirážky k pojišťovací premii. Dáváme jim to zase my sami. Kdo není pojištěn, ten na to neplatí, a pojištěn je jen ten, kdo něco má, a ti, kteří něco mají, ti to s chutí a s radostí dají, poněvadž vědí, že to dávají svým lidem a na záchranu svého majetku. Kdo nic nemá, nemusí se o to ani starat. (Posl. J. Svoboda: Jejich majetek je prodlužen.) I prodlužený majetek má přes to každý rád a hledí ho uchrániti pro své potomky, a proto napne všechno úsilí, aby i v kritických dobách uhájil, co mu zbylo.
Kdyby to bylo ve spojitosti s nějakou mobilisací nebo válečným napětím, musili bychom jíti zpět a tázati se, proč zemský sněm český vydával r. 1884 zákon, podle kterého se u nás v Čechách vybírala 2%? Tenkráte žádné válečné napětí nebylo a přece český zemský sněm příspěvek uzákonil. Dosud to nedávaly pojišťovny ze svého, nýbrž z kapes pojistníků, jako tomu bude i napříště. Někdo to musí říditi, někdo to musí posuzovati, a to bude dělati ministerstvo vnitra, které bude inkasovati od pojišťoven příspěvky a bude je rozdělovati zemským výborům.
K obavě, která je v jednom pozměňovacím návrhu vyslovena, že se všechno nerozdělí, mohu jen poznamenati, že náš český zemský výbor ve své zprávě, když rozděloval hasičské příspěvky, píše (čte): "Výdajové hospodaření se děje na základě výtěžků docílených v předchozím roce, čímž je zajištěno, že skutečné výdaje nemohou překročiti výdajových prostředků fondových." Dávají, co mají, a je obava, aby nerozdělily ještě více, než mají. Tedy ne že by si z toho něco nechávaly, naopak rozdělují všechno, co k rozdělení mají.
Pozměňovací návrh k §u 3 bych mohl probrat, ale nejsem zástupcem pojišťoven. P. kol. dr Mareš řekl, že to, co se navrhuje, legislativně, technicky atd. není proveditelné, a proto ani já nemohu ten návrh doporučiti.
Co se týče pozměňovacího návrhu
k §u 5, mohu sděliti, že všechny pojišťovny jsou pod dozorem ministerstva
vnitra a že se ani p. posl. Jos. Svoboda nemusí domáhati,
aby se tak stalo. Dělo se to již dříve, než v naší Československé
republice komunisté byli. Nebudeme čekati, až tu ten komunistický
ráj bude; až komunisté převezmou u nás vládu, budou míti hasiči
všeho dostatek, budou míti dokonalou technickou výzbroj i dostatek
vody. To všechno si troufají komunisté zaříditi. Na ty doby však
my čekat nebudeme, poněvadž je to utopie, a přijmeme osnovu tak,
jak jsme se na ní usnesli ve výboru ústavně-právním a ve výboru
rozpočtovém. Doporučuji slavné sněmovně, aby tak učinila. (Souhlas.)
Místopředseda Stivín (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 13 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.
Byly podány pozměňovací návrhy a míním dáti hlasovati o celé osnově najednou, a to takto:
Nejprve v úpravě podle návrhů posl. Jos. Svobody a soudr.
Nebude-li přijata, hlasovali bychom o celé osnově ve znění zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti přednesenému pořadu hlasování? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati podle něho.
Kdo souhlasí s celou osnovou v úpravě návrhů posl. Jos. Svobody a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Úprava ta je zamítnuta.
Kdo nyní souhlasí s osnovou ve znění zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím celá osnova přijata jest ve znění zprávy výborové ve čtení prvém, a to ve znění odchylném od předchozího usnesení senátu.
Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání dalšího
odstavce pořadu, jímž jest: