Znovu zde stavíme svůj návrh tak, jak postavili jsme ho po katastrofě na dole Nelson, aby bylo pomoženo a odstraněno, aby nebyli v desítkách vražděni horníci, aby na každém závodě si horníci ze svých řad zvolili báňského dělnického zástupce a jeho náhradníka, aby kdykoli horníci mohli rozhodovati o tom, může-li je zastupovati nebo ne. A jenom touto cestou můžeme pomoci odstraniti desítky vražd horníků.
Říkám však s tohoto místa jedno: Touto osnovou horníkům nepomůžeme, touto osnovou jsme neodstranili ani jednu vraždu, poněvadž podle ní dělničtí báňští dohližitelé se nikdy nedovolají toho, čeho by bylo zapotřebí. Říkám také, že horníci touto cestou se nikdy nedovolají svého práva. Horníci nesmí spoléhati na zákony v kapitalistickém zřízení, v kapitalistickém systému, kde všecky úřady pracují ve prospěch kapitalistů, ve prospěch těžařů, kde všichni úředníci nepracují podle potřeb dělníků a horníků, nýbrž pracují podle toho, jak to která společnost potřebuje a jak která společnost má rozhodující vliv.
Havíři to říkají prostě tak: "A
jé, takový báňský úředník - toho koupili za fůru uhlí, za fůru
dřeva - ten nám není nic platný." A havíři mají pravdu. Všichni
zástupci báňských revírních úřadů jsou koupeni od jednotlivých
společností, jsou jimi zaplaceni. Proto se mohou vražditi horníci,
proto mohou býti zabíjeni havíři, poněvadž zde není nikoho, kdo
by se postavil proti takovým vydřiduchům, jako jsou jednotlivé
uhelné společnosti u nás v Československu. A jestliže má býti
odražen tento útok, a to, aby horníci nebyli vražděni po desítkách
a stovkách, musí se horníci zcentralisovati do jednotné bojovné
fronty cestou boje proti celému kapitalistickému systému, proti
celému kapitalistickému zřízení [ ]. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Místopředseda Špatný (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku, kterým je p. posl. Brožík.
Posl. Brožík: Slavná sněmovno! O potřebě reformy báňské inspekce bylo v této slavné sněmovně velmi podrobně mluveno v diskusi o příčinách a rozsahu katastrofy na dole Nelson. Bylo tehdy vládou a také touto sněmovnou při projednávání novely zákona na doplnění obecného horního zákona zdůrazněno, aby byla učiněna všechna opatření k zabránění katastrof takového rozsahu, jaká se stala na dole Nelson.
Osnova, kterou projednáváme, je prvním krokem - opakuji prvním - k dosažení této všeobecně uznávané potřeby. Chtěl bych jenom krátce k vývodům předřečníka kol. Procházky, který se tak vehementně vyslovil proti tomuto návrhu, říci jenom toto: proti tomuto návrhu se stejně vehementně vyslovili těžaři. (Slyšte! - Posl. Čižinská: Každý z jiných příčin!) Pravil-li kol. Procházka, že v jednotné bojovné frontě je nutno tento návrh odmítnouti, pak v této jednotné bojovné frontě se nachází s těžaři proti tomuto návrhu a tím je klasifikována kvalita této argumentace. My musíme uvítati každý krok a každou reformu, která vede k zabezpečení životů a zdraví horníků. Tímto návrhem báňská inspekce se doplňuje provedením požadavku, po kterém horníci celá desetiletí, nejméně 30 let, volají, aby úřední inspekce byla doplněna kontrolory z řad praktických a zkušených horníků, kteří obeznámeni stálým stykem s nebezpečím v dolech mohou nejlépe vystihnouti nebezpečí, která hrozí, a mohou se státi velmi platným pomocníkem úřední báňské inspekce, jejížto nezbytnost na základě teoretických znalostí, kterých bezpodmínečně při tak těžkém úkolu je třeba, je nutno doplniti.
Toto ustanovení v osnově zákona je obsaženo. Jsem přesvědčen, třebaže osnova přesně nestanoví způsob ustanovení těchto inspektorů z řad horníků, ponecháno je to prováděcímu nařízení, že když bude tato věc s praktické stránky posuzována - a věřím, že je to také i snahou ministerstva veř. prací - že se sáhne k lidem, kteří budou opravdově kvalifikováni, ke kterým budou míti horníci důvěru, a že se nebude dělati tak, jak kol. Procházka tu předpokládá, nějaké byrokratické opatření. (Posl. Procházka: Tisíc příkladů ti přinesu! Leží to všechno na ministerstvu veř. prací!) Kdybyste místo těch zbytečných řečí věcně pracovali, vypadalo by leccos jinak.
Potřeba této reformy je nezbytně nutna. Není to jenom u nás. Vidíme účast horníků na báňské inspekci v Anglii, Belgii, ve Francii, v Holandsku, a jestliže generální ředitel vítkovických dolů pan inž. Šebela v rozhlasu tuším, 18. června, mluvil, že tato zařízení se neosvědčila a že byla zrušena a uváděl na příkl. Prusko, pak jest zajímavé, že sám sebe v témž referátě vyvracel, když tvrdil, že, pokud jde o počet úrazů v dolech, jsou tyto číslice mírnější jen v Anglii a v Belgii, při čemž však neřekl, že právě v Anglii a v Belgii účast hornických zástupců na báňské inspekci jest zabezpečena. Že účast horníků na báňské inspekci v Prusku byla zrušena, nemůže překvapovati, to se stalo v souvislosti s režimem Hitlerovým, kdy v Německu byla učiněna řada daleko drakonističtějších opatření. Ale ovoce této politiky vidíme již dnes a lze si těžko představiti, jak budou se tam poměry vyvíjeti dále. My jsme přesvědčeni, že doplňování úřední báňské inspekce je nezbytně nutné. Až dosud vykonávali báňské úřady báňskou inspekci jen jako svůj vedlejší úkol a většinou omezovaly se, když došlo k smrtelným nebo k těžkým úrazům jen na komisionelní řízení o příčinách těchto úrazů. Na samostatné neočekávané prohlídky, na pozorování a oceňování závodů podle nebezpečenství, na zvláštní komise a prohlídky k zjištění bezpečnostních opatření nebylo ani lidí, ani peněz. Pan ministr veř. prací inž. Dostálek při katastrofě na dole Nelson zde konstatoval, že počet kvalifikovaných báňských úředníků v republice proti počtu, který byl ve starém Rakousku, je menší o 40%. A je tomu tak. Když uvážíme, oč agenda báňských úřadů od doby předválečné vzrostla, jak se změnily následkem racionalisačních method a následkem strojového zařízení v dolech dobývací methody a jakým způsobem právě následkem těchto method vzrůstá nebezpečí pro zdraví a životy a že právě tyto racionalisační methody musí býti zvlášť bedlivě kontrolovány, je pochopitelné, že toto zařízení za tak vysoké redukce počtu báňských úřadů a zejména za více než poloviční redukce věcných nákladů ku vykonávání báňské inspekce, které v důsledcích úsporných opatření v posledních letech byly provedeny, nemůže vyhovovati. Proto bych chtěl upozorniti, že i zde je potřebí, aby báňské úřady byly vybudovány tak, aby stačily na úkoly, které jim horní zákon ukládá. Vedle toho báňská inspekce musí býti tak zařízena, aby zaměstnanci měli ke kontrolnímu orgánu důvěru. K tomu jistě napomůže značně ustanovení inspektorů z řad dělnictva, poněvadž těsný styk dělnických báňských inspektorů s dělnictvem, který zde bude vytvořen, bude s to dostáti úkolům, které od báňské inspekce očekáváme. Vedle této osnovy bylo by třeba a bylo by si přáti, aby se to stalo ještě v tomto zasedání poslanecké sněmovny - abychom mohli vyříditi ještě druhou část báňské inspekce, totiž novelisaci zákona o závodních a revírních radách a prováděcího nařízení k témuž zákonu tak, jak bylo usneseno resolucí poslanecké sněmovny při projednávání novely k hornímu zákonu, aby tím tato kapitola byla vyřízena způsobem, pokud možno nejlepším. Když už není v lidské moci, aby při tak riskantním povolání, jako je hornictví - při tom zápase s ohněm, třaskavými plyny, vodou, zemětřesením atd. - bylo vůbec neštěstím zabráněno, je nutno, aby aspoň tato neštěstí a katastrofy byly sníženy na míru co možná nejmenší.
Z těchto důvodů bych si vřele přál, aby i novela zákona o závodních radách byla ještě v tomto zasedání vyřízena, abychom tím splnili slib, který poslanecká sněmovna dala při katastrofě, která se stala na dole Nelsonu. (Předsednictví převzal místopředseda Roudnický.)
Pro osnovu budeme ovšem hlasovati.
(Potlesk.)
Místopředseda Roudnický (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.
Žádám o přečtení podaných pozměňovacích
návrhů.
Sněm. tajemník dr Říha (čte):
Pozměňovací návrh posl. Procházky, Klimenta, Śliwky a soudr.:
§ 8 budiž nahrazen zněním:
"(1) Na každém dole zvolí si osazenstvo ze svého středu tajnou volbou báňského dělnického inspektora a jeho náhradníka na dobu jednoho roku.
(2) Celozávodní schůze osazenstva může kdykoliv usnesením odvolat hornického báňského inspektora a zvolit si jiného. Totéž týká se i náhradníka.
(3) Člen i náhradník báňské dělnické inspekce nesmí býti ve vykonávání své funkce držitelem závodu ani nikým jiným omezován, nesmí býti také propuštěn z práce ani v období vykonávání své funkce, ani po prošlém volebním období.
(4) Členové báňské dělnické inspekce jsou placeni z prostředků státních v plné výši mzdy havíře, a to po dobu vykonávání funkce báňského dělnického inspektora."
§ 9 budiž nahrazen zněním:
"(1) Úkolem báňské dělnické inspekce jest:
a) prováděti dozor nad udržováním a prováděním horno-policejních ustanovení zákonných a nařízení o ochraně dělnictva i hygieny,
b) prováděti komisionelní řízení,
c) navrhovati zlepšení bezpečnostních opatření na dole,
d) nařizovati dodržování a zařizování všech bezpečnostních opatření a všech opatření takových, která se týkají ochrany zdraví i životů horníků a kontrolovati jejich provádění.
(2) Příkazy a nařízení členů báňské dělnické inspekce, týkající se ochrany života i zdraví dělníků a bezpečnostních opatření v dolech i na povrchu, musí správa dolu bezodkladně provésti a příslušná bezpečnostní opatření, nařízená členem báňské dělnické inspekce zaříditi."
§ 10 budiž škrtnut.
§ 18 budiž škrtnut.
Místopředseda Roudnický (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru soc. politického,
p. posl. Lancovi.
Zpravodaj posl. Lanc: Slavná sněmovno! Při projednávané osnově zákona o báňské inspekci promluvil v rozpravě pouze kol. Procházka, který nechce viděti a přiznati značný pokrok, který osnova přináší tím, že se zavádějí dělničtí inspektoři z řad horníků. Neuvedl také ani jediný stát (Výkřiky posl. Procházky.), kde by báňská inspekce byla lepší, než se zavádí u nás projednávanou osnovou.
Zvýšení bezpečnosti v dolech nezávisí jenom od dobrých zákonných ustanovení, nýbrž a to hlavně od vzájemné spolupráce báňských orgánů a také od náležitého pochopení se strany správ dolů. Především však je nutno, aby také horníci sami dbali o svoji bezpečnost i v takových případech, kdy se od nich předem stanovený pracovní výkon požaduje.
Doporučuji ještě jedenkráte slavné
posl. sněmovně, aby osnovu zákona o báňské inspekci schválila.
(Souhlas.)
Místopředseda Roudnický (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru techn. dopravního, p.
posl. Chalupníkovi.
Zpravodaj posl. Chalupník: Slavná sněmovno! Již ve své úvodní zprávě jsem poukázal, že sice nepovažujeme tento zákon za takový, aby stoprocentně splnil požadavky horníků, pokud se týče bezpečnosti a ochrany jejich zdraví, avšak proti dosavadním zákonným ustanovením je to přece jen značný pokrok. Zákon tento můžeme jenom vítati, poněvadž je možno od něho očekávati značnou nápravu, a to proto, že se jím umožňuje inspekce přímo samým horníkům. Doposud jsme nikdy neprosadili úplně na 100% požadavky, které se jevily nutné ať v tom nebo v onom směru, a já jsem pevně přesvědčen, že horníci sami, jakmile se budou moci opříti o ustanovení tohoto zákona, budou pracovati, aby tato báňská inspekce byla vybudována tak, aby skutečně sloužila účelům, ku kterým je určena.
Z těchto důvodů se připojuji ke
zprávě zpravodaje výboru soc. politického a doporučuji slavné
sněmovně, aby osnovu zákona schválila ve znění předloženém. Pokud
se týče pozměňovacího návrhu, který zde byl předčítán, navrhuji
jeho zamítnutí. (Souhlas.)
Místopředseda Roudnický (zvoní):
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl.
dr Patejdlovi.
Zpravodaj posl. dr Patejdl: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor, projednávaje tuto osnovu, přijal ji celkem bez podstatných námitek. Pokud strany oposiční měly některé námitky, tkvěly v tom, že viděly v této osnově řešení ještě ne úplné a nedokonalé.
Byli jsme si plně vědomi, že toto opatření, které děláme, není ještě dokonalé, že daleko dokonalejším by bylo opatření naprosto nezávislé báňské inspekce jakožto samostatného úřadu. Ale byli jsme si vědomi, že za stávajících poměrů tento návrh znamená krok kupředu.
Již z důvodové zprávy vládního návrhu bylo patrno, že to, co zde zavádíme, mají zavedeno v řadě států druhých, tak zejména ve Francii, Německu a Polsku, že tedy to, co děláme, je vlastně postupováním na základě zkušeností, které byly jinde získány.
Podstatou tohoto vládního návrhu je zavedení t. zv. báňských inspektorů. V této instituci vidíme pronikavý krok kupředu, protože jestli někomu musí záležeti na dobrém stavu dolů, jestli někomu nejvíce záleží, aby nedošlo k úrazům a k ničení lidských životů, tedy jsou to právě ti, kteří pracují v dolech, kteří každý nedostatek a zejména nedostatek pozornosti, každou chybu potom odnášejí svými životy.
Jestliže se strany oposice se navrhovalo, aby tito dělničtí inspektoři byli voleni hornictvem na základě tajné volby, tož na druhé straně jsme musili vzíti v úvahu, že se jedná také o úřad, instituci, která vyžaduje vedle praktických znalostí a zkušeností přece také ještě jiných náležitostí, a proto jsme neměli podstatných námitek, aby tito dělničtí inspektoři byli jmenováni ministrem veř. prací.
Ale, uvážíme-li, že v zákoně samém se již vyžaduje od těchto dělnických inspektorů asi pětiletá nepřetržitá služba v dolech a absolvování určitých kursů, tož vidíme, že sám navrhovatel má největší zájem, aby tito dělničtí inspektoři byli co možná nejlépe kvalifikováni, a právě v této jejich kvalifikaci a veliké odpovědnosti tkví záruka, že to, co se až dosud stalo a co tak vzbouřilo naši veřejnost, se, doufejme, příště opakovati nebude.
To byly hlavní důvody, které vedly rozpočtový výbor, že zaujal k osnově stanovisko kladné.
Pokud se týče zatížení státních
financí, vysvětlil jsem již ve své zprávě, že toto zatížení je
poměrně nepatrné, kdežto prospěch, to znamená ochrana životů,
zabezpečení pracovních poměrů a ochrana vlastnictví daleko převažuje
tento náklad rozpočtový. Proto s tohoto stanoviska mohu klidně
doporučiti, aby slavná sněmovna přijala osnovu tak, jak se na
ní usnesly všechny tři výbory. (Souhlas.)
Místopředseda Roudnický (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 22 paragrafů, nadpis zákona, nadpisy některých paragrafů a úvodní formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací návrh, dám hlasovati v tomto pořadí:
Nejprve budeme hlasovati o celé osnově v úpravě návrhu posl. Procházky, Klimenta, Śliwky a soudr.; nebude-li přijata, budeme hlasovati o celé osnově podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou v úpravě návrhu posl. Procházky, Klimenta, Śliwky a soudr., nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo nyní souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 22 paragrafy, nadpisem zákona, nadpisy některých paragrafů a úvodní formulí podle zprávy výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona podle zprávy výborové ve čtení prvém.
Předsednictvo usneslo se podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.
Přistoupíme tedy ihned ke čtení
druhému: