Pátek 20. března 1931

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných pozměňovacích návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):

A. K osnově tisk 1025:

1. Pozměňovací návrh posl. Štětky, Kubače, Novotného a soudr.:

V §u 5 budiž odst. 1 nahrazen zněním:

"K provedení prací v tomto zákoně uvedených budiž použita část výnosu z dávky z majetku, která se uvaluje na jednotlivce a právnické osoby, jejichž jmění přesahuje 1 milion Kč."

§ 6 nechť zní:

"Z výnosu z dávky z majetku (§ 5) přikazuje se části A nejméně 37 mil. Kč ročně.

Z výnosu dávky z majetku přikazuje se části B nejméně 50 mil. Kč ročně."

§ 7 budiž škrtnut.

V §u 10 budiž v odst. 1 škrtnuta celá druhá věta.

V §u 11 budiž škrtnut odst. 2.

§§ 12 až 16 buďtež škrtnuty.

V §u 18 budiž v odst. 1 před 1. větu vložena věta:

"Na provádění prací v tomto zákoně uvedených jsou zájemníci, jejichž roční příjem přesahuje 30.000 Kč, povinni přispívat 10% až 50% nákladů, při čemž výše tohoto procenta stoupá vzestupně s výší jmění a příjmů zájemníkových."

V §u 24, odst. 1, buďtež v lit. b) škrtnuta poslední slova od "a" až "zákona".

V §u 26, odst. 3 buďtež mezi první slovo "Zájemníci" a druhé slovo "i" vsunuta slova: "uvedení v §u 18 tohoto zákona".

§ 28 budiž nahrazen zněním:

"Při ministerstvu zemědělství se zřídí výbor složený ze zástupců zaměstnanců zvolených na závodních schůzích a ze zástupců nezaměstnaných, zvolených na veřejných schůzích, který má právo stálé kontroly nad prováděním prací a nad hospodařením finančním."

V §u 29 se odst. 2 doplňuje větou:

"Pracovní doba zaměstnanců konajících práce v tomto zákoně zmíněné nesmí být delší než 7 hodin denně, při čemž úhrnná týdenní mzda těchto zamestnanců musí se aspoň rovnat mzdě, kterou zaměstnanci stejné kvalifikace mají jinak za 48 hodin týdně."

2. Pozměňovací návrh posl. Scharnagla a druhů:

§ 1 nechť zní:

"Vláda zřídí státní fond pro vodohospodářské meliorace, fond pro vodní cesty a fond pro stavbu silnic. Tyto tři fondy spravují se společně a jsou povinny společně účtovati."

3. Pozměňovací návrh posl. dr Zadiny, Koudelky, Mikuláše, Šamalíka, Schweichharta, Windirsche, inž dr Touška, Hýbnera a druhů:

V §u 3 nechť oddíl III zní:

"Řeky Ohře a Morava budou spravovány společnou dohodou ministerstva zemědělství a ministerstva veřejných prací tak, aby ministerstvo veřejných prací nejdéle do 3 let vypracovalo projekty pro splavnění Ohře, jakož i řeky Moravy od Olomouce k ústí se souběžným řešením průplavů."

4. Pozměňovací návrh posl. Scharnagla a druhů:

V §u 5 nechť odst. 2 zní:

"Peníz, jehož by nebylo užito v některém správním roce, bude fondu zachován a budiž uložen na úrok, který plyne do fondu. Jmění fondu lze ukládati u poštovní spořitelny, v československých státních papírech, v hospodářských spořitelních a záložních spolcích a v hospodářských spořitelnách a záložnách soustavy Raiffeisenovy neb v jiných veřejných dluhopisech, způsobilých k ukládání sirotčích peněz."

5. Pozměňovací návrh posl. Scharnagla a druhů:

V §u 6, odst. 2 budiž škrtnuto čís. 1.

6. Doplňovací návrh posl. Stenzla a druhů:

§ 6 budiž doplněn novým odstavcem:

"Kdyby daň z vodní síly měla býti zákonem snížena nebo zrušena, vyrovná se ztráta této daně pro fond určené zvýšením státního příspěvku podle odst. 1."

7. Pozmenujúci návrh posl. Danihela a druhov:

V §u 6, odst. 2 nech čís. 1 znie:

"1. Ročný prídel zo štátnych peňazí v čiastke 20,000.000 Kč, ktorý sa každoročne zaradí do rozpočtu ministerstva zemedelstva, a to v náhradu za doterajšiu rozpočtovú položku "odvodňovanie a zavodňovanie".

8. Pozměňovací návrh posl. dr Hanreicha a druhů:

Čís. 1 v odst. 2 §u 6 má zníti, že se 25%ní přirážka k dani pozemkové smí vybírati jen od těch pozemků, na nichž bylo dosaženo vyšších výnosů, jelikož byly meliorovány nebo upraveny z peněz melioračního fondu.

9. Pozměňovací návrh posl. dr Zadiny, Koudelky, Mikuláše, Šamalíka, Schweichharta, Windirsche, inž. dr Touška, Hýbnera a druhů:

Podepsaní navrhují, aby v §u 6, odst. 1 zněla čís. 1 a 2:

"(1) Jako běžné příjmy přikazují se části A fondu:

1. Polovina daně z vodní síly ze všech vodních děl s výjimkou oněch, jež byla vybudována státem nebo za jeho finanční účasti aneb která budou vybudována zcela ze státního fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů, výstavbu údolních přehrad a pro využitkování vodních sil nebo za jeho účasti nebo podpory.

2. Roční dotace ze státních peněz, která se každoročně zařadí do rozpočtu ministerstva zemědělství v částce 40,000.000 Kč."

10. Pozměňovací návrh posl. dr Zadiny, Koudelky, Mikuláše, Šamalíka, Schweichharta, Windirsche, inž. dr Touška, Hýbnera a druhů:

V §u 7 nechť odst. 3 zní:

"Úhrnná roční částka potřebná na úrok a úmor všech zápůjček sjednaných podle odst. 1 nesmí přesahovati 48,000.000 Kč."

11. Pozmenujúci návrh posl. Danihela a druhov:

§ 8 buď doplnený pridaním nového odst. 4:

"(4) 1. Z časti A i B fondu pridelí sa krajine Slovenskej každoročná kvota 45 mil. Kč.

2. Čiastka táto, nakoľko by v niektorom správnom roku nebola pre vodohospodárske meliorácie plne využitkovaná, bude krajine Slovenskej zachovaná a uložená na úrok, ktorý rozmnožuje nevyužitkovanú čiastku."

12. Pozmenujúci návrh posl. Danihela a druhov:

§ 10 buď doplnený pridaním nového odst. 5:

"(5) Z fondu bude každoročne prikázaná zemi Českej, Moravsko-sliezskej a Slovenskej čiastka po 1,000.000 Kč, zemi Podkarpatoruskej 500.000 Kč, ku sriadeniu spoločnej dotácie na podporu malých a najmenších stavieb, za predpokladu stejnej účasti finančnej so strany zemí. Príspevky zo spoločnej dotácie povolujú k tomu povolané orgány zemskej správy."

13. Pozměňovací návrh posl. dr Hanreicha a druhů:

V §u 15 má odst. 1 zníti, že se na plošné meliorace v horských krajinách zvyšuje státní príspěvek pro pozemky ve výši od 400 do 600 m o 5%, pro pozemky ve výši od 600 do 800 m o 10%.

14. Pozměňovací návrh posl. dr Zadiny, Koudelky, Mikuláše, Šamalíka, Schweichharta, Windirsche, inž. dr Touška, Hýbnera a druhů:

Poslední věta v §u 15, odst. 2 nechť zní:

"Výše úroku fondem k placení převzatého budiž vymezena úměrně výši příspěvku stanovené v odst. 1, avšak tak, aby stavebník mimo úmor nesl ze svého úrok ve výši nejméně 2 1/2%."

B. K osnově tisk 1026:

15. Pozměňovací návrh posl. Štětky, Kopeckého, Jurana a soudr.:

§ 6 budiž nahrazen zněním:

"Na úhradu nákladů vzniklých z provádění prací v tomto zákoně uvedených věnuje se výnos dávky z majetku. Dávka ta budiž uvalena na všechny jednotlivce a právnické osoby, jejichž jmění přesahuje obnos 1 mil. Kč. Příděl z výnosu této dávky, která bude věnována na účely v tomto zákoně jmenované, činí nejméně 70,000.000 Kč ročně."

§ 7 budiž nahrazen zněním:

"Na práce v tomto zákoně uvedené může stát z výnosu dávky z majetku (§ 6) také věnovati obnos 948,000.000 Kč."

§ 13 budiž škrtnut.

V §u 14 se odst. 1 doplňuje větou:

"Z tohoto návrhu jsou vyjímány všechny osoby, jejichž průměrný roční příjem nepřesahoval v posledních 3 letech obnos 30.000 Kč."

V §u 19 se odst. 2 doplňuje větou:

"Pracovní doba těchto zaměstnanců nesmí přesahovat 7 hodin denně a jejich mzda musí býti aspoň tak vysoká, jako byla mzda zaměstnanců stejné kvalifikace za dosavadní Bhodinnou a delší pracovní dobu."

16. Pozměňovaci návrh posl. Schuberta a druhů:

V §u 1, odst. 1, část A budiž za lit. b) doplněno:

"c) Ohře od státní hranice až po ústí."

Lit. c) v §u 1, odst. 2 budiž nahrazena zněním:

"c) provedení splavných spojů mezi Labem, Odrou a Dunajem, ustanovených již zákonitě podle zákona o vodních cestách ze dne 1 1. června 1901, č. 66 ř. z."

V §u 2 znějž odst. 4:

"Podpora z fondu uděluje se na základě příslusného projektu schváleného ministerstvem veř. prací a za podmínek jím stanovených částkami, jejichž výši určí příslušné místo podle důležitosti a významu onoho projektu. Tato podpora poskytne se jen tehdy, je-li země buď sama stavebníkem, nebo dá-li na stavbu podporu nejméně v téže výši. Výše podpory řídí se především podle významu, jaký má stavba pro veřejný zájem."

V § 5 nechť odst. 1 zní:

"Stavby a práce, které budou zcela nebo z části prováděny z prostředků fondu, ale také vybudované soukromou podnikatelskou činností, požívají výhod přiznaných státním stavbám jinými zákony, zejména zákony o vodním právu, jestliže tyto stavby slouží mimořádně obecně hospodářským zájmům."

V § 6 buďtež v odst. 2 vypuštěny lit. a) a b) a tím vyloučena daň z vodní síly.

K §u 10 budiž připojeno:

"Za určitých předpokladů může stát převzíti buď zcela nebo z části výdaje na udržování staveb, které nebyly vybudovány z peněz fondu, ale mimořádně slouží obecnému zájmu."

V §u 13 nechť odst. 2 zní:

"(2) Na stavby prováděné na Dunaji, Odře, volném Labi (od Ústí nad Labem k státní hranici) a ve státních přístavech nejsou země povinny přispívati."

V §u 14 budiž odst. 1 doplněn:

"Zájemníci, kteří platí daň z vodní síly, jsou od tohoto příspěvku osvobozeni."

V §u 14 nechť odst. 2 zní:

"Pro příslušné zájemníky založí se účelový svaz, k němuž jsou povinni přistoupiti všichni zájemníci a jejichž příspěvky se zjistí rozvrhovacím řízením."

§ 17 budiž změněn takto:

1. V odst. 1 buďtež konečná slova nahrazena slovy "poukázána fondu částka 100 milionů Kč."

2. V odst. 2 buďtež škrtnuty písm. a) a b) a nechť písm. d) zní:

"Výnos z využití vodních sil a údolních přehrad podle §u 6, odst. 3, písm. a) s omezením podílu, který poměrně přísluší jiným sborům a zájemníkům podle toho, jak platí příspěvky."

17. Pozměňovací návrh posl. Kočandrle, inž. Nečase, inž. Záhorského, Staška, Tauba, Böllmanna, inž. Nováka, Vávry a druhů:

V §u 1, odst. 2 nechť lit. d) zní:

"d) přípravné práce pro splavnění řek. Řeky Ohře a Morava budou spravovány společnou dohodou ministerstva zemědělství a ministerstva veřejných prací tak, aby ministerstvo veřejných prací nejdéle do 3 let vypracovalo projekty pro splavnění Ohře, jakož i řeky Moravy od Olomouce k ústí se souběžným řešením průplavů."

18. Doplňovací návrh posl. Stenzla a druhů:

§ 6 budiž doplněn novým odstavcem:

"Kdyby daň z vodní síly měla býti zákonem snížena nebo zrušena, vyrovná se ztráta této daně pro fond určené, zvýšením státního příspěvku podle odst. 1."

19. Pozmenujúci návrh posl. Mojtu a druhov:

§ 13 bude zniet:

"(1) Na práce a stavby, ktoré budú prevádzané podľa tohoto zákona, sú povinné prispievať zeme osminou celkového nákladu stavieb na ich území prevedených.

(2) Na stavby prevádzané na Dunaji, voľnom Labe (od Ústí nad Labem k štátnej hranici), na medzinárodnom úseku Odry a Tisy, v štátnych prístavoch, na úpravu miestnych štrkonosných tokov a bystrín, ktorých úprava a udržovanie úzko súvisí s udržovaním splavnosti vodných ciest a príslušných zariadení, na náhradné zariadenia vodohospodársko-melioračné, ktorých prevedenie stalo sa nutným následkom splavňovacích prác v priľahlom území a je vo verejnom záujme, nie sú zeme povinné prispievať."

Odst. 3 sa ruší.

Odst. 4 bude odstavcom tretím.

20. Eventuálny pozmenujúci návrh posl. Mojtu a druhov:

V §u 13 bude odst. 1 znieť:

"(1) Na práce a stavby podľa zákona zo dňa 11. června 1901, č. 66 ř. z., o stavbe vodných dráh a o prevedení úpravy riek, ktoré budú prevádzané z prostriedkov fondu, je povinná prispievať zem Česká (na stredné Labe a strednú Vltavu) a zem Moravskosliezská (na medzinárodnú Odru) osminou celkového nákladu stavieb na ich území prevedených. Rovnako je povinná prispievať na práce a stavby zem Slovenská, pokial ide o Váh od železničného mostu vedúcieho zo Žiliny do zastávky Teplička nad Váhom až po ústie a o slovenskú časť medzinárodnej Tisy, a zem Podkarpatskoruská, pokial ide o jej časť medzinárodnej Tisy."

Odst. 2 až 4 ostávajú nezmenené.

21. Pozmenujúci návrh posl. Mojtu a druhov:

V §u 14 bude odst. 1 znieť:

"(1) Majitelia nemovitostí, živností a vodných diel a držitelia alebo uživatelia vodných práv, ktorým stavby podla tohoto zákona prevedené budú k užitku či už tým, že im spôsobia prospech, alebo tým, že od nich odvrátia ujmu, sú povinní prispeť k stavebným nákladom primeranou čiastkou, nepresahujúcou 5% stavebného nákladu, ktorá plynie do fondu a nezapočítava sa do prispevku zemského. Pri tom buď vzatý zretel na škody menovaným majitelom stavbami spôsobené."

22. Pozměňovací návrh posl. Kočandrle, inž. Nečase, inž. Záhorského, Staška, Tauba, Böllmanna, inž. Nováka, Vávry a druhů:

V § 14 budiž v odst. 1 vynechána poslední věta znějící: "Při tom budiž vzat zřetel na škodu jmenovaným majitelům stavbami způsobenou."

23. Pozmenujúci návrh posl. Mojtu a druhov:

V §u 15 bude odst. 1 znieť:

"(1) Rozvrh stavieb a prác vypracuje každý rok ministerstvo verejných prác, pokial ide o stavby, na ktoré bude zem povinná priespievať, po vypočutí prislušného zemského zastupitelstva, v rámci stanoveného rozpočtu a finančného plánu, ktorý je súčiastkou tohoto zákona a predloží tento rozvrh vláde ku schváleniu."

Odst. 2 ostáva nezmenený.

24. Pozměňovací návrh posl. Kočandrle, inž. Nečase, inž. Záhorského, Staška, Tauba, Böllmanna, inž. Nováka, Vávry a druhů:

V § 20 budiž v odst. 1 vypuštěna poslední věta znějící: "Právo používání vod pro hospodářské účely bude i pro budoucnost zachováno."

Předseda (zvoní): Přistoupíme nyní k doslovu pp. zpravodajů, a to nejprve k osnově zákona o státním fondu pro vodohospodářské meliorace (tisk 1025).

Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru zemědělského, p. posl. Dubickému.

Zpravodaj posl. Dubický: Slavná sněmovno! Celý průběh obšírné debaty o státním fondu melioračním velmi jasně ukázal, že jde o zákon povahy významné a pro celé státní národní hospodářství důležité. Mohu rád jako zpravodaj zemědělského výboru konstatovati, že se všech stran byl s vládní osnovou vysloven v zásadě souhlas.

Z předložených návrhů vyslovuji se pro přijetí návrhu posl. dr Zadiny a druhů na změnu §u 3 v tom směru, aby pro splavnění Ohře jakož i řeky Moravy od Olomouce k ústí byly vypracovány do 3 let projekty. Návrh tento je podán také k osnově o vodocestném fondu, takže v obou zákonech budou usnesení totožná. Vychází se tím vstříc požadavkům na splavnění části řeky Moravy a požadavkům zájemníků z povodí řeky Ohře.

Vyslovuji se dále pro změnu §u 6 navrženou p. posl. dr Zadinou a druhy, pokud jde o přímou účast fondu A na dani z vodní síly. Změna navrhuje se proto, aby v obou zákonech o vodocestných fondech bylo totožné znění. Na věci samé proti původnímu znění vládního návrhu se tím nic nemění.

V témže paragrafu navrhováno je zástupci koalovaných stran zvýšení roční dotace ze státních peněz pro část A fondu z 37 na 40 milionů. Vyslovuji se pro přijetí tohoto návrhu.

Posl. dr Zadina a druzi podali návrh na změnu §u 7, aby úhrnná roční částka potřebná na úrok a úmor všech zápůjček fondem uzavřených byla zvýšena ze 45 na 48 mil. Doporučuji tento návrh k přijetí, neboť souvisí s navrhovaným zvýšením roční dotace části fondu A.

Posléze doporučuji k přijetí návrh posl. dr Zadiny a druhů na změnu §u 15 záležející v tom, že výše úroku fondem ku placení převzatého má býti uměrna výši příspěvku, stanovené v odst. 1, avšak tak, aby stavebník nesl mimo úmor ze svého úrok ve výši nejméně 2 1/2%. Poněvadž návrhem tímto vyhovuje se požadavku vyslovenému zemědělským výborem a poněvadž změna tato znamená podstatné zlepšení pro melioranty, doporučuji přijetí tohoto návrhu.

Současně doporučuji ke schválení resoluce, které jsou vytištěny ve výborové zprávě.

Pokud jde o další pozměňovací návrhy, nemohu jejich přijetí doporučiti, poněvadž vybočují z rámce hospodářsko-finančního i organisačního rázu osnovy, na níž bylo pracováno velmi pečlivě s ohledem na zájem interesentů i se zřetelem k finanční nosnosti státu. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dále dávám slovo k doslovu panu zpravodaji výboru technicko-dopravního, p. posl. Koškovi.

Zpravodaj posl. Košek: Připojuji se plně k vývodům zpravodaje výboru zemědělského, poněvadž nebylo téměř žádných zásadních námitek proti osnově zákona, která má sloužiti zemědělství a zároveň opatřiti práci pro nezaměstnané dělnictvo.

Žádám slavnou sněmovnu, aby byla osnova zákona přijata tak, jak se na ní usnesl dopravně-technický výbor, a zároveň připojuji se také k návrhům, jichž přijetí bylo odůvodněno referentem zemědělského výboru. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového, p. posl. dr Patejdlovi.

Zpravodaj posl. dr Patejdl: Vážená sněmovno! V principu, pokud šlo o otázky nutnosti a významu předlohy o melioračním fondu, vyslovili se z převážné většiny páni řečníci pro. Různili se snad v otázkách zvláštních, v otázkách provádění, v otázkách regionálních; těmto přáním vyhovuje resoluční návrh, který koaliční většinou byl této sněmovně předložen.

Byly zde vysloveny některé pochybnosti, zejména zdali v budoucnosti naše finance snesou zatížení z těchto fondů, a byly vysloveny také pochybnosti, zdali příští generace nebude nespokojena vzhledem k zatížení, které těmito osnovami bude na ni uvaleno. Domnívám se především, že tento zákon, jakož i zákony s ním souvisící tvoří program, který provádět technicky rozpočtově bude někdo jiný. A měl-li bych užíti nějakého příměru, tedy bych mohl říci: my jsme se postarali, aby byla spuštěna na vodu loď, tuto loď bude říditi jiný kapitán. Mohu vysloviti přání, aby ji řídil rozumně a úspěšně. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme k doslovům pp. zpravodajů o osnově zákona o státním fondu pro splavnění řek, vybudování přístavů, výstavbu údolních přehrad a pro využitkování vodních sil (tisk 1026).

Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru technicko-dopravního, p. posl. Chloupkovi.

Zpravodaj posl. Chloupek: Slavná sněmovno! Zákon vodocestný byl prodebatován jak v technicko-dopravním výboru, tak také v plénu této sněmovny. Ale v debatě povšechné v plénu posl. sněmovny nebylo nic nového přineseno. Nemám tedy, nač bych reagoval se zřetelem ke svému referátu přednesenému na počátku jednání.

Pokud se týče pozměňujících návrhů, doporučuji, aby byly přijaty pozměňující návrhy koalovaných stran.

Je to návrh, aby v odst. 1 §u 14 byla vynechána poslední věta znějící: "Při tom budiž vzat zřetel na škodu jmenovaným majitelům stavbami způsobenou."

Doporučujeme tento návrh k přijetí ne snad proto, že bychom nechtěli, aby nebyl vzat zřetel na tyto škody, nýbrž proto, poněvadž se rozumí samo sebou, že na škody, které fond způsobí majitelům děl a pozemků, musí býti vzat zřetel. Je to ostatně zaručeno zákonem.

Dále doporučuji další pozměňovací návrh koalovaných stran, který žádá, aby v odst. 1 §u 20 byla vypuštěna poslední věta znějící: "Právo používání vod pro hospodářské účely bude i pro budoucnost zachováno."

I tuto větu doporučuji vynechati z původního znění osnovy z téhož důvodu, ne snad proto, že bychom se chtěli dotýkat práv stávajících, jelikož tato práva byla vydržena a jinými zákony zaručena. Ovšem máme na zřeteli, a to budeme také v dalším sledovat, aby nebyla dotčena práva, která budou se dotýkat zejména takového používání vody, které slouží ke všeobecným účelům, zejména k účelům zavlažování půdy, které se stane nutným a potřebným v důsledku splavnění řek.

Konečně doporučuji, aby v §u 1, odst. 2 zněla lit. d) takto:

"d) přípravné práce pro splavnění řek. Řeky Ohře a Morava budou spravovány společnou dohodou ministerstva zemědělství a ministerstva veř. prací tak, aby ministerstvo veř. prací nejdéle do 3 let vypracovalo projekty pro splavnění Ohře, jakož i řeky Moravy od Olomouce k ústí se souběžným řešením průplavů."

I v této věci je jasno, oč jde. Jde o projekt a ukáže se při vypracování projektu, k jehož zhotovení je dána lhůta tří let, zda a do jaké míry se dají řeka Morava a Ohře splavniti. Je třeba při této příležitosti zdůraznit, že značný význam i pro příští splavnění Moravy, které je zamýšleno mnohými zájemníky, budou míti přehrady zřizované v horním toku Moravy, neboť bez těchto přehrad nebylo by dobře možno jakéhokoli splavnění Moravy dosíci. Tedy i tento návrh doporučuji slavné sněmovně ke schválení.

Dále předkládá se resoluční návrh koalovaných stran tohoto znění:

"Vládě se ukládá, aby při sestavování každoročního vodocestného programu pamatovala v prvním období ve zvýšené míře na potřeby Slovenska a Moravy, zejména na úpravu a splavnění řek, dále na využití vodních sil, zřízení údolních přehrad a na výstavbu dunajských přístavů, při čemž se hlavní váha klade na zvýšenou účast fondu pro úpravu Váhu ve výši alespoň 10 mil. Kč ročně a na zřízení údolních přehrad v povodí Moravy."

Tuto resoluci dovoluji si rovněž doporučovati slavné sněmovně ke schválení, poněvadž je důležitá a dokumentuje, i když se to zde přímo neříká, že důvodová zpráva je pouhou směrnicí pro vládu, že není tedy závazná, nýbrž že vláda každoročně bude zkoumati podle daných poměrů, pokud se dá program uvedený v důvodové zprávě prováděti.

Jinak nemám, co bych k předloze podotkl, jen vyslovuji dvojí přání, aby státní fond pro vodní cesty, kterému se dostává tak dalekosáhlé plné moci, hospodařil tak, aby byly zájmy všech vrstev občanstva této republiky respektovány, a další přání, které jsem vyslovil v úvodu, aby slavná sněmovna, i když tento fond zřídí, neopouštěla provádění těchto vodních cest jako dílo velmi důležité se zřetele a sledovala toto velké dílo, ke kterému si jistě může republika gratulovati, zejména když bude svorně náš hospodářský život pokračovati tak, abychom měli co vyvážeti, a abychom mohli dovážeti. To je hlavní smysl této předlohy a já prosím, aby byla ve znění navrženém přijata. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji za výbor rozpočtový p. posl. Chalupovi.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP