Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných pozměňovacích
návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka dr Mikyška (čte):
1. Návrh posl. Štětky a soudr.:
Navrhujeme, aby posl. sněmovna přešla k pořadu přes odst. 2 programu 91. schůze posl. sněmovny.
2. Doplňovací návrh posl. Jos. Svobody, Kopeckého, Sedorjaka, Majora a soudr.:
V hlavě II. zákona o výjimečných
opatřeních pro případ války z r. 1922 zrušuje se článek XIII.
Předseda (zvoní):
Dávám slovo k doslovu
zpravodaji p. posl. dr Ivankovi.
Zpravodaj posl. dr Ivanka: Slávna snemovňa! Predovšetkým navrhujem zamietnutie oboch pozmeňovacích návrhov. (Výkřiky komunistických poslanců.) Proti návrhu zákona vlastne nemal nikto iný námietok, iba strana komunistická. Ja sa úprímne priznám, že logike týchto pánov nerozumiem a akokoľvek by som sa namáhal reflektovať na ich argumentáciu, nie som v stave pochopiť ich dvojitú morálku.
Jedna ich morálka káže strieľať i vlastných stúpencov a prívržencov, káže im strieľať komunistov, ktorí konali veľkú službu komunistickej strane. Vieme, že Stalin na pr. teraz postavil pred súd celé desiatky svojich spolupracovníkov, ľudí, ktorí bojovali za komunistickú myšlienku, za proletariát. A na druhej strane tá ich morálka ich núti protestovať i oproti tomu, keď my v našom štáte chránime našimi poriadkami záujmy pracujúceho ľudu. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Keby sme dopustili, aby boly u nás zavedené poriadky navrhované p. posl. Sedorjakom, tak by práve pracujúca trieda prišla v nivoč. (Výkřiky komunistických poslanců.) Lebo my vidíme, čo sa robí v Rusku, ako je tam proletariát ničený. Nikde sa proletariátu tak zle nevedie ako v Rusku; tam je hlad a bieda. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Komunizmus zničil proletariát, zničil pracujúcu triedu. Vy, komunisti, ste najväčšími zločincami oproti pracujúcej triede. Vy ste v Rusku zničili pracujúcu triedu. (Posl. Sedorjak: Čo ste robili vy? Neukazujte na Rusko!)
Som presvedčený, ctená snemovňa,
že keby p. Sedorjak alebo jeho priatelia boli v Rusku,
snáď by ich už boli obesili všetkých. (Výkřiky komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní):
Prosím o klid.
Zpravodaj posl. dr Ivanka
(pokračuje): Slávna snemovňa, navrhujem, aby predložený
návrh zákona prijatý bol bez pozmeňovacích návrhov. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli. (Výkřiky komunistických poslanců. - Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Ježto byly podány návrhy formální i věcné, míním postupovati při hlasování takto:
Nejprve bychom hlasovali o návrhu posl. Štětky a soudr. na přechod k pořadu. (Výkřiky posl. Sedorjaka. - Předseda zvoní.)
Prosím p. posl. Sedorjaka, aby se choval klidně a nerušil jednání.
Bude-li tento návrh zamítnut, přikročíme k hlasování meritornímu, a to: (Výkřiky posl. Sedorjaka. - Hluk. - Předseda zvoní.)
Prosím p. posl. Sedorjaka po druhé, aby se choval klidně.
O §u 1 budeme hlasovati podle zprávy výborové.
Poté o doplňovacím návrhu posl. Jos. Svobody a soudr. k §u 1.
Pak o §u 2, nadpisu a úvodní formuli zákona podle zprávy výborové.
Jsou proti navrženému pořadu hlasování námitky? (Nebyly.)
Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s návrhem posl. Štětky a soudr. na přechod k pořadu, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí nyní s §em 1 podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 1 jest přijat podle zprávy. (Výkřiky. - Hluk. Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem posl. Jos. Svobody a soudr. k tomuto paragrafu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Tento doplňovací návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s §em 2, nadpisem a úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. § 2, nadpis a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.
Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém, a to ve znění shodném s předchozím usnesením senátu.
Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
Přistoupíme nyní k odloženému
hlasování o odst. 1 pořadu.
Ad 1. Hlasování o osnově zákona, kterým se pozměňuje zákon o dani z obratu a dani přepychové a prodlužuje jeho platnost (tisk 820).
Osnova zákona má 3 články, nadpis a úvodní formuli.
Ježto byly podány návrhy formální i věcné, míním postupovati při hlasování takto:
Nejprve bychom hlasovali o shodných návrzích posl. Štětky a soudr. a posl. inž. Kalliny a druhů na přechod k pořadu.
Budou-li tyto návrhy zamítnuty, přikročíme ke hlasování meritornímu, a to:
o čl. 1 v úpravě návrhu posl. Štětky a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě eventuálního návrhu téhož p. poslance a soudr.; nebude-li přijata, v úpravě návrhů posl. inž. Kalliny a druhů; nebude-li přijata, v úpravě eventuálního návrhu posl. inž. Kalliny a druhů; nebude-li ani tato úprava přijata, budeme hlasovati o čl. I podle zprávy výborové.
Poté budeme hlasovati o doplňovacím návrhu posl. Bergmanna, dr Hnídka, Kleina, Kremsera, Lišky, Adámka, Petrovického, Windirsche a druhů a shodném návrhu posl. dr Peterse a druhů. Pak o doplňovacím návrhu posl. inž. Kalliny, Matznera a druhů ke čl. I.
O čl. II a III, nadpisu a úvodní formuli zákona budeme hlasovati podle zprávy výborové.
Jsou proti navrženému pořadu hlasování nějaké námitky? (Nebyly.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí tedy s návrhy posl. Štětky a soudr. a posl. inž. Kalliny a druhů na přechod k pořadu, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrhy jsou zamítnuty.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě návrhu posl. Štětky a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě eventuálního návrhu posl. Štětky a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě návrhů posl. inž. Kalliny a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s čl. I v úpravě eventuálního návrhu posl. inž. Kalliny a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Navržená úprava je zamítnuta.
Kdo souhlasí s čl. I podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Čl. I je přijat podle zprávy výborové.
Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem posl. Bergmanna, dr Hnídka, Kleina, Kremsera. Lišky, Adámka, Petrovického, Windirsche a druhů a shodným s ním návrhem posl. dr Peterse a druhů, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Doplňovací návrh posl. Bergmanna, dr Hnídka, Kleina, Kremsera, Lišky, Adámka, Petrovického, Windirsche a druhů, jakož i shodný s ním návrh posl. dr Peterse a druhů je přijat.
Kdo souhlasí s doplňovacím návrhem posl. inž. Kalliny, Matznera a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Doplňovací návrh posl. inž. Kalliny, Matznera a druhů je zamítnut.
Kdo souhlasí s čl. II. III, nadpisem a úvodní formulí zákona podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Čl. II, III, nadpis a úvodní formule zákona jsou přijaty podle zprávy výborové.
Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu ve čtení prvém.
Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Nebude-li námitek, projednáme nyní ještě záležitosti imunitní. (Námitek nebylo.)
Námitek není.
Přistoupíme k projednávání odst.
4, jímž je:
4. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. trest. soudu v Praze v trest. věci posl. Hrubého (tisk 594).
Zpravodajem jest p. posl. dr Daněk.
Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Krajský trest. soud v Praze žádá za souhlas s trest. stíháním posl. Hrubého pro zločin podle §u 81 trest. zákona, přečin podle §u 14, čl. 1 zákona na ochranu republiky a §u 283 tr. zák.
Imunitní výbor projednav uvedené
trestné činy obžalovaného posl. Hrubého došel k přesvědčení,
že trestným činem podle §u 81 byla překročena mez poslanecké imunity,
v obou dalších případech že mez posl. imunity překročena nebyla,
a navrhuje tudíž poslanecké sněmovně, aby posl. Hrubý pro
zločin §u 81 tr. zákona vydán byl, avšak pro přečin §u 283 tr.
zákona a §u 14, č. 1 zákona na ochranu republiky aby vydán nebyl.
Předseda: K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.
Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 15 minutami. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta je přijata.
Ke slovu je přihlášen na straně
"proti" p. posl. Kopecký. Dávám mu slovo.
Posl. Kopecký: Imunitní výbor navrhuje dnes vydání několika parlamentních zástupců revolučního dělnictva. Jsem pověřen vyjádřiti jménem komunistického klubu poslanců proti tomu nejostřejší protest a pranýřovati persekuční systém, který zde formou vydávání a brutálního šlapání imunitního práva uplatňujete vůči komunistickým členům Národního shromáždění. Případ, o který jde a k němuž se ujímám slova, případ soudr. posl. Hrubého vyžaduje jako zvláště typický případ, abychom na něm odhalili taktiku, kterou v otázce imunity a vydávání komunistických poslanců provozujete.
Případů žádostí trestních soudů o vydání komunistických poslanců pro různé delikty hromadně přibývá. U některého komunistického poslance se žádá o vydání až 17kráte, v jiných případech 10kráte, 8kráte, 6kráte. Avšak každým dnem tento počet znovu dorůstá a narůstá o čerstvé další případy. Kdyby měli býti odsouzeni všichni stíhaní komunističtí poslanci pro delikty, pro něž je žádáno jejich vydání, dělalo by to již na 450 roků trestu žaláře. Vy ovšem budete tvrditi, že ve většině případů odmítáte svoliti k trest. stíhání předstírajíce při tom docela gesto, jakoby se za nynějšího parlamentního režimu postupovalo v otázce respektování imunity a vydávání komunistických poslanců liberálněji a demokratičtěji, nežli tomu bylo za dřívějšího režimu měšťáckých stran. Budete tvrdit, že po delší době a po odmítání vydání svolujete k vydání v případě posl. soudr. Hrubého jen proto, poněvadž jde o stíhání pro § 81 tr. z., pro t. zv. sprostý nepolitický zločin, kdežto pro druhý delikt že vydání odmítáte. My tuto argumentaci zde odmítáme. Případ soudr. Hrubého je prvým imunitním případem v této sněmovně, v němž jde u komunistického poslance o § 81, delikt veřejného násilí, a my vidíme, že okamžitě v tomto prvém případě se již navrhuje vydání. Má to své důvody a my tyto motivy zde v plné ostrosti odhalujeme. § 81 tr. z., delikt veřejného násilí, hraje hlavní roli při persekuci komunistických poslanců. Snažíte se věc vylíčiti tak, že vydání v případě stíhání komunistického poslance pro delikt §u 81 se povoluje proto, že jde o delikt, jak se udává, nepolitické povahy, o spáchání t. zv. sprostého zločinu a že se svoluje k vydání jen proto, že sněmovna nemůže spáchání t. zv. sprostých zločinů krýti. Tvrdíte-li, že jiného motivu kromě tohoto není, pak my prohlašujeme, že je to hanebná komedie a pokrytectví. Skutečný váš úmysl vydávání pro delikt §u 81 je ten: Vydáváte komunistické poslance k trestnímu stíhání pro delikt §u 81 tr. z. proto, poněvadž na podkladě stíhání pro § 81 může trestní soud odsouditi komunistického poslance na delší dobu do kriminálu než u jiných deliktů a v případě jejich žalářování jsou jim odnímána práva přiznaná u politických deliktů. Vydáváte však komunistické poslance k trestnímu stíhání pro delikt §u 81 tr. z. hlavně proto, poněvadž trestní soud může vysloviti u odsouzeného komunistického poslance event. odnětí volebního práva pro důvody nízké a nečestné a proto může býti komunistický poslanec zbaven mandátu. To je hlavní a skutečný motiv stíhání a vydávání komunistických poslanců pro delikt veřejného násilí. Při trestním stíhání poslanců pro řeči na schůzích lze sice vykonstruovat mnohé slovní zločiny a delikty podle zákona na ochranu republiky, jako ukazuje případ soudr. Sterna, který bude také dnes projednáván, avšak nelze formálně i materiálně vykonstruovati důvody pro odnětí volebního práva, to jest nízké a nečestné důvody, pro které může trestní soud vysloviti ztrátu volebního práva. A proto v některých případech svolení ke stíhání komunistických poslanců pro řeči na schůzích se odmítá tou formulí, že "sněmovna nemá zájmu na trestním stihání". Avšak na trestním stíhání komunistických poslanců pro delikt §u 81, pro delikt veřejného násilí sněmovna zájem má, poněvadž pomocí zkonstruovaných žalob pro § 81 se podniká útok nejen na imunitní práva, ale přímo na mandáty komunistických poslanců. V každém případě stíhání a vydávání komunistických poslanců pro delikt §u 81 máme co činiti s těmito úmysly útoku na imunitní práva a mandáty komunistických poslanců. Je tomu tak nyní i v případě soudr. Hrubého.
Tento zákeřný způsob persekučního postupu vůči komunistickým poslancům se praktikuje v Československu již delší dobu. Pomocí vykonstruovaných deliktů podle §u 81 se buržoasii podařilo zbaviti mandátu a dostati do kriminálu statečného, neohroženého soudr Haruse. Nyní sociálfašistický režim, který nastoupil po volbách loňského roku k veslu se slibem, že bude respektovati práva pracujícího lidu a je rozšiřovati, stupňuje naopak persekuci proti komunistickým poslancům, stupňuje útoky na imunitní právo komunistických parlamentních zástupců, stupňuje a rozšiřuje fašistické persekuční tažení a útoky na mandáty komunistických poslanců.
Prohlašujeme proto s plným důrazem: Praxe nynějšího sociálfašistického měšťáckého parlamentního režimu v otázce imunity komunistických poslanců spočívá právě v tom, že směřuje a cílí k odstranění komunistických poslanců z parlamentu do kriminálu, k terorisování a eventuelnímu zbavení komunistických poslanců mandátů. Trestní stíhání a vydávání komunistických poslanců pro delikt podle §u 81 trest. zákona, pro delikt veřejného násilí na jehož podkladě může býti vyslovena ztráta volebního práva, se stalo za nynějšího režimu a systému hlavní metodou persekučního tažení proti komunistickým poslancům a komunistické straně.
Taktika representantů sociálfašistických stran v imunitním výboru pp. dr Stránského, Koudelky, dr Markoviče jest rafinovanou právě v tom vyřizování imunitních záležitostí tím, že směřuje cílevědomě ke hlavnímu cíli, přivoditi event. zbavení komunistických poslanců mandátů. Proto vydávání komunistických poslanců soustřeďuje hlavně na případy stíhání pro § 81 a vyřizuje mnohé případy negativně, pokud jde o stíhání pro řeči na schůzích, ze kterých kouká jen menší kriminál a nikoliv eventuálně možnost zbavení mandátu.
Tato taktika je rafinovanou též v tom směru, že při eventuálním nevydávání komunistických poslanců pro řeči na schůzích může se dr Stránský, který je jakýmsi právním teoretikem a vedoucím činitelem v imunitním výboru a jemuž byla svěřena v posl. sněmovně úloha sociálfašistického prokurátora, docela tvářiti, jako by imunitu komunistických poslanců pojímal liberálněji a demokratičtěji.
My zde při této příležitosti tuto hanebnou hru se vší ostrostí odhalujeme a prohlašujeme: Sociálfašisté pracují v otázce imunity komunistických poslanců k tomu, aby dostali komunistické poslance ze sněmovny do kriminálu, jako soudr. Haruse, aby je učinili neviditelnými a neslyšitelnými, aby umlčeli komunistické mluvčí v parlamentě, aby umlčeli komunistické poslance na ulicích, aby se tak zbavili těch dělnických funkcionářů, kteří jsou čím dále tím nepohodlnější, kteří si získali a požívají důvěry dělnictva, kteří pranýřují zločiny buržoasie na pracujícím lidu, odhalují zrádnou a protidělnickou politiku sociálfašistickou a kteří vidí své místo nejen na lavicích a na tribuně v parlamentě, nýbrž i na ulicích, v závodech, v masách dělnictva, všude tam, kde dělníci bojují svůj boj o větší skývu chleba, kde dělnictvo vede svůj boj proti zbídačení a zotročení a za lepší svůj život.
Své úmysly odstraniti komunistické poslance ze sněmovny ostatně sociálfašisté již několikráte prozradili. Když mluvil zde jednou soudruh Gottwald, zvolala pí. Zeminová, že lidé, kteří pronášejí takové řeči, nebudou v parlamentě trpěni. Nám bylo několikráte ze sociálfašistických lavic pohroženo, že do roka nezůstane zde z nás ani jeden, že všichni půjdeme tam, kde je Harus.
V tisku byla nedávno pronesena hrozba, že bude-li třeba, komunističtí poslanci budou učiněni neviditelnými a neslyšitelnými. Tyto fašistické hrozby se uskutečňují cestou trestního stíhání a vydávání pro § 81, pro delikt veřejného násilí, metodou, která je patentovaným čsl. vynálezem na odklizování komunistických poslanců do kriminálů a zbavování jich mandátů.
Dnešní případ soudr. Hrubého je novým aktem persekučního útoku na komunistickou parlamentní delegaci. Avšak nejde jen o případ soudr. Hrubého. Jsou připravována další vydání podle §u 81 proti všem komunistickým poslancům a proti každému třeba několikanásobně. Tak se inscenuje za sociálfašistického režimu rozsáhlé tažení proti komunistické parlamentní delegaci. Proti komunistickým poslancům konstruují se všemožným způsobem záminky, aby mohli býti prostě ze sněmovny odklizeni a posláni na léta do kriminálu. Děje se to nejprovokativnějším způsobem za pomoci policie, četnictva a justice. Z postupu policie a orgánů státní moci vůči komunistickým poslancům je naprosto zřetelně zřejmo, že orgány státní moci obdržely výslovné instrukce, jak provokativně mají postupovati, aby mohly býti proti komunistickým poslancům vykonstruovány záminky ke stíhání pro § 81. Při Harusově případě jsem již několikrát uvedl, jak to bylo. V případě soudr. Haruse nešlo vždy o veřejné násilí soudr. Haruse, nýbrž šlo o hrubé, krvavé a brutální jeho znásilnění policejními žoldáky. Všechny případy vypadaly tak, že policie surově soudr. Haruse ztýrala, ale na místo toho, aby byli stíháni policisté, kteří se surového násilí dopustili, byla naopak zkonstruována žaloba proti soudr. Harusovi pro delikt podle §u 81 tr. z. Na podkladě takto zkonstruovaných žalob byl soudr. Harus odsuzován stále na delší a delší léta do kriminálu.
V případu soudr. Haruse je však třeba podotknouti, že čsl. buržoasie a čsl. sociálfašisté se nespokojili pouze tím, že soudr. Haruse zbavili mandátu, uvrhli ho do žaláře a že ho odsoudili na léta do kriminálu, nýbrž čsl. buržoasie a sociálfašisté projevují snahu, aby tohoto hrdinného revolučního bojovníka v žaláři úplně fysicky zničili a aby týráním v kriminále zdolali jeho životní sílu.
Podle zjištění, které provedl soudr. Štětka při návštěvě na Borech, byl v těchto dnech žalář soudr. Haruse brutálně zostřen. Pod záminkou že soudr. Harus mluvil politicky s druhým vězněm, byla mu na 6 neděl zmenšena dávka chleba, bylo mu odňato mléko, které mu bylo lékařem povoleno, byla mu odňata "Československá republika", která mu byla ke čtení povolena i všechny knihy, které my byly dříve povoleny. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Je to prostě křiklavý doklad krutosti, s jakou čsl. buržoasie a sociálfašisté postupují, aby soudr. Haruse, tohoto neohroženého a poctivého bojovníka, v žaláři k smrti udolali.
Používáme této příležitosti, abychom znovu upozornili a obrátili pozornost veškerého proletariátu na osud soudr. Haruse. Vyzýváme znovu dělnictvo, aby se odhodlalo k rozhodnému činu v zájmu osvobození soudr. Haruse. Jsme přesvědčeni, když dělnictvo v závodech se shodne o provedení jednohodinné massové protestní stávky, že buržoasie čsl. ještě ráda propustí ze žaláře soudr. Haruse, tak jako německá buržoasie byla nucena po soustavně vedeném boji za propuštění Maxe Hölze propustiti i tohoto hrdinného revolučního německého bojovníka. To jest případ soudr. Haruse. Ovšem mohli bychom uvésti nesčetné případy brutálního postupu policie vůči komunistickým poslancům a umělého konstruování obžalob vůči komunistickým poslancům pro delikt §u 81 tr. z. Situace je obyčejně ta, že policie při rozhánění veřejných schůzí neb násilném rozhánění dělnických demonstrací krajně surově napadne právě komunistické poslance. Komunistického poslance policisté surově bijí, trhají ho, smýkají jím a když se ohrazuje proti tomu s poukazem na svou poslaneckou imunitu nebo když se brání surovému týrání, pak se z toho vykonstruuje záminka k trestnímu stíhání pro delikt podle §u 81. Komunistickým poslancům je také znemožněno intervenování při surových zákrocích policie proti dělnictvu. Když komunistický poslanec zakročuje nebo pohrozí stížností na surové řádění policie, vykonstruuje se proti němu delikt podle §u 81. Někdy se skutková podstata deliktu §u 81 proti nepohodlnému komunistickému poslanci úplně drze vymyslí, aniž by vůbec k nějakému deliktu takovému bylo došlo. Takové případy týkají se mnohých komunistických poslanců. To týká se mimo jiné i případu mého, v němž jsem vydán pro schůzi v Domovině v Praze VII. Aniž bych byl vůbec přišel do styku s policejním komisařem, vymyslil si dodatečně, když přišel ze schůze, na policejním presidiu, že jsem se vůči němu dopustil násilí. Byl jsem dodatečně na rozkaz policejního presidia zatčen, vězněn na Pankráci a nyní jsem na návrh soc. dem posl. Mareše vydáván pro delikt §u 81. 120 lidí, kteří byli schůzi a zákroku policie přítomni, sdílí se mnou jako svědci překvapení a rozhořčení, jak se může vůči komunistickému poslanci vymysliti záminka k trestnímu stíhání.
Takových a podobných případů, vykonstruování deliktů pro § 81 je velké množství a stále se opakují.
Při tom jest třeba podotknouti, že rozhodnutí sněmovny o vydání na podkladě policejního udání slouží obyčejně soudu za pokyn k odsouzení, poněvadž se má za to, že sněmovní imunitní výbor zkoumá případ i po stránce skutkové podstaty a že vyslechne poslance a provádí vyšetřování. Tak tomu však není, takže vlastně o odsouzení poslance rozhoduje policie svým udáním.
Tak to vypadá s imunitou v Československé republice. Imunitu nemají poslanci, nýbrž policie a policejní fízlové, kteří se mohou dopustiti sebebrutálnějšího násilí vůči komunistickému poslanci a jsou beztrestní. Komunistický poslanec nejen že nepožívá nedotknutelnosti, jaká jest mu ústavou zajištěna, naopak, on nepožívá ani elementární svobody, jako každý jiný občan. Svědčí o tom případ soudr. Krosnáře, který jest po několik neděl stopován celou smečkou policejních fízlů. Stejně tak děje se druhým komunistickým poslancům.
A ještě poznámku k případu posl. Hrubého. Důvod k vydání se formuluje tak, že posl. Hrubý překročil mez poslanecké imunity. Co je to za důvod? Kde jsou stanoveny meze poslanecké imunity? Poslanecká imunita jest, jak známo, atributem ústavního činitele a její meze jsou stanoveny jen ústavou, avšak v tom smyslu, že se imunita nevztahuje na funkci odpovědného redaktora; jiných mezí ústava nezná. Imunitní výbor oproti ústavě však si osoboval právo, stanoviti novou mez poslanecké imunity, a to tak, že trestný čin podle §u 81 jest překročením meze poslanecké imunity.
Tak to vypadá v Československu s imunitou komunistických poslanců. Jestliže my zde tento postup pranýřujeme, nečiníme tak proto, že bychom se dovolávali vaší shovívavosti nebo milosti. Nikoli, nedomnívejte se, že se oproti revolučním dělníkům dovoláváme shovívavosti! Nedomnívejte se, že se lekáme vašich hrozeb a vašeho teroru, nedomnívejte se, že terorem, hrozbami, trest. stíháním a kriminály nás zlomíte! Nezlomili jste Haruse a nezlomíte ani nás. Jsme si vědomi svých povinností, a tak jako prostý revoluční bojovník, dělník v továrně čelí hrdě, sebevědomě a obětavě teroru a plní přes to své povinnosti revoluční práce, jsme povinni a odhodláni tím více my plniti své povinnosti za všech okolností.
Jsme připraveni na vše, jsme připraveni na to, že proti nám budete používati ještě krvavějšího teroru, že nás budete kriminalisovati, že budete proti nám inscenovati provokace, že budete usilovati i o naše životy v boji na život a na smrt, který se mezi buržoasií a proletariátem rozpoutává. Pranýřujeme surovosti a persekuci komunistických poslanců, abychom ukázali, kam dospívá již čsl. buržoasie ve strachu před proletářským revolučním hnutím. Pokud jde o dělnické poslance, znamenala jejich imunita prakticky v podstatě to... (Výkřiky komunistických poslanců.) Jaký praktický význam má poslanecká imunita? Poslanecká imunita má praktický význam ten, že ze 14 mil. obyvatel Československé republiky smělo dříve aspoň 50 lidí, totiž komunistických poslanců, volně projeviti své smýšlení a tlumočiti mínění dělnictva a s určitou zárukou beztrestnosti vystupovati proti třídní nadvládě buržoasie. S buržoasií to dnes dopadá tak špatně, že ze 14 mil. obyvatel Československé republiky nesmí ani těch 50 komunistických poslanců Národního shromáždění vystupovati beztrestně proti buržoasnímu třídnímu panství. Naopak, jak zkušenosti dokazují, na komunistické poslance se soustřeďuje nejzavilejší zášť a nejsurovější persekuce se strany buržoasie a jejích potlačovacích orgánů. Komunističtí poslanci jako vůdci demonstrací a akcí se stávají hlavními terči ran policejních pendreků a pažeb četnických pušek. Pranýřujeme-li to zde, tedy ne proto, že bychom žádali nějakou shovívavost, nýbrž žádáme: Řekněte před čsl. dělnictvem otevřeně, že pro komunistické poslance imunitní právo neplatí, řekněte, že komunistické poslance má právo do krvava ztýrati policista kteréhokoliv čísla! Nedělejte komedii s demokratickým právem, s nedotknutelností poslanců, volených zástupců pracujícího lidu, ukažte otevřeně svoji pravou tvář fašistických utlačovatelů! Nehrejte komedii a neklamte dělníky také rozčilováním se nad tím, co dělá s poslanci Pilsudski, nedělejte komedii se zasíláním protestních projevů, když sami postupujete v otázce imunity poslanců provokativněji a brutálněji než Pilsudski, poněvadž pronásledováním komunistických poslanců vykonáváte hluboce zavilou třídní persekuci, zatím co v boji Pilsudského se sejmem jde o komedii a spor dvou stejně ničemných klik buržoasní moci.
Pranýřujeme váš postup v otázce imunity komunistických poslanců proto, že si tento postup nedáme líbiti, že proti surovostem a provokacím vůči poslancům budeme bojovati, a to nejen zde, nýbrž i na novinářském foru, aby bylo i v cizině patrno, jak dalece je Československo právním státem a že se zde uplatňují stejné metody vůči poslancům jako v zemích fašistické diktatury. Ano, budeme bojovati proti kriminalisování, násilnému umlčování a odstraňování komunistických poslanců. Náš mandát, toť funkce, kterou nám určila strana, dělnictvo, a tuto funkci chceme vykonávati, vidouce své poslání v tom, abychom hájili zájmy pracujících, odhalovali vaši třídní politiku a burcovali masy k boji proti kapitalistickému režimu a jeho nástroji. Odvažujete-li se toto naše právo šlapati, protestujeme proti tomu a stavíme proto persekuci komunistických poslanců před dělnictvo jako otázku, jako součást celkového boje na obranu politických práv dělnické třídy a jako součást boje proti fašistickému režimu, který je v Československu nastolován.
Pokud jde o případ soudr. Hrubého, žádáme, aby návrh za jeho vydání pro § 81 byl zamítnut, vrácen imunitnímu výboru, a kromě toho žádáme, aby se předsednictvo sněmovny před sněmovním plénem vyjádřilo o ochraně imunitního práva komunistických poslanců.
Prohlašujeme, nebude-li námi tlumočená
vůle dělnictva respektována a soudr. Hrubý bude vydán,
že vyzveme dělnictvo, aby zdvihlo proti tomuto potlačování imunitního
práva komunistických poslanců nejostřejší odpor, aby nedopustilo
odsuzování a zavírání komunistických poslanců do kriminálů, aby
obhájilo právo svých parlamentních zástupců na vykonávání jejich
funkce, aby závody vzaly v ochranu jednotlivé komunistické poslance
a aby veškeré dělnictvo povstalo a svržením buržoasního panství
učinilo vůbec konec řádění fašistického teroru proti dělnické
třídě a jejich zástupcům. (Potlesk komunistických poslanců.)