Pondělí 24. listopadu 1930

K tomu nedoúčtované položky:

Aktivní (pohledávky státu) 1.282,019.389 Kč
Pasivní (dluhy státu) 1.011,847.385 Kč
Saldo ve prospěch státu 270,172.004.- Kč
Úhrnná pokladniční hotovost 2.010.876.195.- Kč

2. Nedoplatky daní a dávek, o kterých byla právě řeč, a které dosahují výše 4˙8 miliardy.

3. Reservy vyplývající z většího výnosu některých daní.

Ke krytí zvýšeného rozpočtu není možno užíti prvních dvou reserv, nebo lépe řečeno není možno na ně spoléhat, poněvadž po jejich vyčerpání bychom pak musili sáhnout ke zvýšení daní event. zavedení nových. Můžeme proto užít toliko třetího druhu reserv, a to jsou ty reservy, které nás zachránily resp. zachrání při zvýšeném rozpočtu. Jak povstávají tyto reservy? Ty povstávají tím, že v dřívějších rozpočtech byly příjmy preliminovány níže, nežli byl jejich skutečný výnos. Ovsem stinnou stránkou užití těchto reserv jest, že nebude možno nashromáždit pro příště, nedojdeme-li ke snížení rozpočtu, jak jsem o tom byl dříve mluvil, reservy toho prvního druhu, tedy reservy v pravém slova smyslu. Následkem toho také zmenší se konsolidační fond, a nebudeme moci ve větší míře splácet státní dluh, ale bude možno jeho splácení jen normálními anuitami.

V čem spočívají ty reservy, nejlépe poznáme z přehledné tabulky, sestavené podle účetní závěrky z r. 1929 (rozpočet 1930 byl asi stejný) a prelimináře na r. 1931.

Jenom některé příklady uvedu:

Rozpočet 1929 Náležitost 1929 Rozpočet 1930 Rozpočet 1931
obratová 1.076,805.159 1.430,474.000 1.147,000.000 1.240,000.000
cla1.169,162.000 1.387,943.000 1.217,600.000 1.250,000.000
daň z lihu 411,048.000 432,177.000 421,000.000 420,000.000
cukr 596,000.000 643,114.000 620,000.000 630,000.000
minerální oleje 24,000.000 34,300.000 30,000.000 36,000.000
zapalovadla 10,000.000 13,700.000 13,300.000 14,000.000
šum. vína 3,000.000 4,700.000 4,000.000 5,000.000
všeobecná nápojová 293,400.000 343,200.000 320,000.000 355,000.000
z masa 115,000.000 120,000.000 116,000.000 115,000.000
uhlí 190,000.000 256,000.000 200,000.000 220,000.000
kolky 212,000.000 272,600.000 249,000.000 258,000.000
právní poplatky 683,000.000 911,900.000 794,900.000 850,000.000
dávka z jízdného 90,000.000 100,000.000 95,000.000 97,000.000
dávka z tel. popl. 32,000.000 34,900.000 29,000.000 31,500.000
dávka za úř. výkony 37,700.000 44,000.000 39,000.000 41,000.000
monopoly 38,100.000 45,500.000 41,000.000 43,000.000
4.981,100.000 6.074,300.000 5.326,800.000 5.605,500.000

Zde byla reserva v těchto položkách 1.093,200.000 Kč, která ovšem byla paralysována menším výnosem daní přímých o 375,400.000 Kč, takže celková reserva za r. 1929 byla kolem 700 mil. Kč.

Ovšem musíme počítat pro rok 1930 i 1931 s určitou korekturou, vyplývající z hospodářské deprese. Ale, jak z přehledu je patrno, byla fin. správa velmi opatrná v preliminování příjmů, takže můžeme bezpečně počítati asi s 500 až 600 miliony Kč. Touto reservou stává se náš rozpočet bezpečně aktivním.

Státní podniky.

Saldo státních podniků je preliminováno na r. 1931 obnosem 1.335,986.900 Kč proti 1.204,030.931 Kč na rok 1930. Lví podíl má zde ovšem jako vždycky, dík našim kuřákům, tabáková režie, která samotná má odvésti státní pokladně 1.283,867.300 Kč, více nežli letos, takže na všechny ostatní podniky přijde 52˙1 mil. Kč.

Celkový zisk všech státních podniků je preliminován 1.550,741.700 Kč, z toho tabáková režie 1.307,937.300 Kč, takže zisk ostatních podniků je 242.8 mil. Kč.

Větší část těchto zisků ponechává stát podnikům na investice, a to 184.3 mil. Kč.

Státní podniky provedou v r. 1931 za 1198 mil. Kč investic. Část investic hradí půjčkou 344.7 mil. Kč, část z pokladních hotovostí 269 mil. Kč, a konečně státním příspěvkem, jsou to železnice, 400 mil. Kč.

Hospodářská tíseň objevila se též u státních podniků. Všechny státní podniky, mimo tabákovou režii, báňské závody a stát. tiskárnu v působnosti presidia min. rady, mají preliminovány menší zisky. Některé mají ztráty, jako Úřední noviny v Praze a Bratislavě 320.000 Kč, Československá tisková kancelář 1,057.000 Kč, a kuřímský školní závod vysoké školy zvěrolékařské v Brně 44.000 Kč.

Menší zisk bude míti:

Státní loterie, jejíž zisk na r. 1931 je prelim. 21˙0 mil. Kč na r. 1930 29˙6 mil. Kč
Státní mincovna, jejíž zisk na r. 1931 je preliminován 1˙5 mil. Kč na r. 1930 2˙6 mil. Kč
Čs. pošta, jejíž zisk na r. 1931 je preliminován 54˙8 mil. Kč na r. 1930 81˙6 mil. Kč
Čs. dráhy, jejichž zisk na r. 1931 je preliminován 33˙1 mil. Kč na r. 1930 148˙5 mil. Kč

U drah ovšem padá na váhu 60 mil. Kč, které vypadnou z příjmu drah; je to náhrada poštám pro železnice. Ovšem se zase dostává dráhám 400 mil. Kč z přepravních daní na investice.

Dále menší zisk preliminují:

Státní lesy, jichž zisk na r. 1931 je prelim. 69˙0 mil. Kč na r. 1930 84˙8 mil. Kč
Školní závod v Děčíně, jehož zisk na r. 1931 je preliminován 19˙3 mil. Kč na r. 1930 55˙0 mil. Kč
Vojenská továrna na letadla, jejíž zisk na rok 1931 je preliminován 145.700 mil. Kč na r. 1930 149.000 mil. Kč
Vojenské lesní podniky, jichž zisk na r. 1931 je preliminován 3˙9 mil. Kč na r. 1930 6˙8 mil. Kč
Státní lázně, jichž zisk na r. 1931 je prelim. 805.300 mil. Kč na r. 1930 978.503 mil. Kč
Státní tiskárna v působnosti M. N. O., jejíž zisk na r. 1931 je preliminován 257.700 mil. Kč na r. 1930 500.000 mil. Kč

Větší zisk mají preliminován:

Tabáková režie na r. 1931 1.307˙9 mil. Kč na r. 1930 1.163˙0 mil. Kč
Šekový úřad na r. 1931 10˙0 mil. Kč na r. 1930 7˙8 mil. Kč
Uhřiněveský školní závod na r. 1931 324.000 mil. Kč na r. 1930 320.000 mil. Kč
Státní báňské a hutní závody na r. 1931 46˙1 mil. Kč na r. 1930 35˙8 mil. Kč
Státní tiskárna v působnosti min. rady na r. 1931 1˙4 mil. Kč na r. 1930 1˙0 mil. Kč
Žabčický školní závod na r. 1931 91.000 mil. Kč na r. 1930 58.860 mil. Kč

Pro nás ovšem je nejdůležitější, co který podnik odvede státní pokladně. Jak už bylo řečeno, nejvíce odvede tabáková režie: 1.283.9 mil. Kč, potom státní loterie skoro 21 mil. Kč, státní mincovna 1 mil. Kč, státní lesy a statky 20 mil. Kč, Uhřiněveský školní statek 15.500 Kč, státní hutnické a báňské podniky 11.3 mil. Kč, státní tiskárna v působnosti min. rady 63.300 Kč.

Tím, že státní podniky odvedou, mimo tabákovou režii, státní pokladně méně nežli v letošním roce mají odvésti, ač i tu nutno vyčkati účetní závěrky, není řečeno, že by hospodařily špatně. Naopak, můžeme říci, že státní podniky hospodaří dobře, ale, jak už bylo pověděno, jsou to dnešní hospodářské poměry, které státní podniky tísní. A tato tíseň je pociťována u státních podniků daleko více nežli u podniků soukromých, poněvadž státní podniky mají ještě povinnosti veřejné, na př. dráha, státní lesy, pošta. Mám vážné obavy, že v účetní závěrce za r. 1930 najdeme u nich pokles zisků proti prelimináři právě pro tu hospodářskou tíseň, která se letos proti loňskému roku značně přiostřila.

Příděly autonomním svazkům a silničnímu fondu.

Tato skupina vlastně sem ani nepatří, protože nemá přímé souvislosti s rozpočtem; souvisí s ním jenom nepřímo tím, že vysvětluje kolik ze které daně připadá autonomním svazkům, jinými slovy oč je výnos té které daně pro státní pokladnu menší. Až budou autonomní finance definitivně upraveny a až budeme mít finanční řád, bude moci tato skupina z rozpočtu vypadnout.

Sem je také zařaděna záloha státu zemím na platy učitelské. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Příděl autonomním financím na rok 1931 je větší nežli letos, obnáší 1.363,494.100 proti 1.339,534.500 letos.

Silniční fond má příjmy jednak vlastní, totiž daň z motorových vozidel a dávku z jízdného za osobní dopravu autobusy, které mají vynést 120 mil., jednak příděly, a to je polovice poplatků za povolení k dovozu minerálních olejů, druhá polovina je vedena ve všeobecné pokladní zprávě, dále polovice cla z dovozu minerálních olejů, druhá polovice je v příjmech min. financí § 3, a konečně celé clo na dovoz pneumatik a plných a komorových pryžových obručí; tyto příděly jsou preliminovány obnosem 88 mil., dohromady tyto příjmy dělají 208 mil. Mimo to použije silniční fond zápůjčky u Ústřední sociální pojišťovny ve výši 140 mil. Má tedy silniční fond k disposici na rok 1931 obnos 348 mil. Tento obnos ovšem na rekonstrukci silnic nestačí, a proto se pomýšlí zvýšiti tento fond asi na 500 mil.

Dnes už vidíme, jak šťastný to byl krok, který byl učiněn vybudováním silničního fondu. Bez něho byly by silnice do dnes v tak desolátním stavu, jako byly před třemi lety. Dnes už značná část silnic je opravena.

Na žádost pp. kolegů rozpočtového výboru podávám zde přehled úpravy státních silnic, provedených ze silničního fondu roku 1928, 1929, 1930.

Roku 1928 bylo upraveno 957 km
Z toho připadá na lehké vozovky 685 km
na střední vozovky 180 km
na těžké vozovky 92 km

Roku 1929 bylo upraveno 1.194 km
Z toho připadá na lehké vozovky 821 km
na střední vozovky 218 km
na těžké vozovky 155 km

Roku 1930 bylo upraveno 849 km
Z toho připadá na lehké vozovky 356 km
na střední vozovky 229 km
na těžké vozovky 264 km

Mimo to bylo na účet řádné dotace ve státním rozpočtu vyválcováno:

roku 1928 190 km
roku 1929 160 km
roku 1930 145 km
Dohromady 495 km 495 km
Bylo tedy v těchto třech letech celkem upraveno 3.495 km

z čehož připadá na:

1. lehké vozovky 2.357 km
2. střední vozovky 627 km
3. těžké vozovky 511 km

Z celkové délky státních silnic 8.500 km bylo tedy v těchto třech letech upraveno ........... 41.01%.

V tomto počtu jsou, pokud jde o rok 1930, zahrnuty úpravy dlouhých tratí, které byly v červenci 1930 zadány a mají býti skončeny v červnu 1931.

K vysvětlení pojmů lehké, střední a těžké úpravy budiž uvedeno, že lehkými úpravami rozumíme štěrkované vozovky válcované bez vázání štěrku zvláštními látkami, ale povrchově chráněné, středními rozumíme štěrkované vozovky, prolévané látkami, které štěrk slepují nebo chráněné koberce, těžkými pak že nazýváme kamenné dlažby, vozovky z cementového nebo asfaltového, po případě dehtového betonu a též vozovky štěrkové opatřené zvláštní obrusnou vrstvou větší tloušťky nežli 4 cm.

Dále budiž k vysvětlení uvedeno, že v dříve dotčených délkách jsou zahrnuty dlažby průtahů státních silnic ve městech, a že města byla povinna podle ustanovení zákona poskytnouti k těmto pracím příspěvky.

Roku 1928 a 1929 bylo povoleno vydláždění státních silničních průtahů ve 127 městech.

Roku 1930 bylo povoleno až dosud vydláždění 100 městům.

Postupnými úpravami až dosud provedenými byl, resp. bude při dokončení již zadaných prací dosažen značný počet souvislých dlouhých tratí, moderně upravených, z nichž zejména uvádíme:

1. Trať Praha-Poděbrady-Hradec Králové, dlouhá 100 km
2. Trať Praha-Terezín-Lovosice-Teplice, dlouhá 95 km
3. Trať Praha-Plzeň-Stod, dlouhá 110 km
4. Trať Praha-Benešov-Tábor, dlouhá 90 km
5. Trať Praha-Mladá Boleslav-Mnich. Hradiště, dlouhá 70 km
6. Trať Hradec Králově-Litomyšl, dlouhá 70 km
7. Trať Plzeň-Klatovy, dlouhá 40 km
8. Trať Karl. Vary-Mar. Lázně, dlouhá 50 km
9. Trať Karl. Vary-Falknov-Cheb, dlouhá 50 km
10. Trať Mar. Lázně-Cheb-Frant. Lázně-Aš, dlouhá 45 km
11. Trať Brno-Mikulov, dlouhá 50 km
12. Trať Brno-Domašov, dlouhá 25 km
13. Trať Opava-Těšín, dlouhá 60 km
14. Trať Bratislava-Nové Město n. Váh., dlouhá 110 km
15. Trať Užhorod-Mukačevo-Berehovo, dlouhá 70 km

V dohledné době tedy budeme moci počítat s tím, že všechny státní silnice budou upraveny tak, aby se vyrovnaly silnicím států se silnicemi nejlepšími.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP