Z těchto důvodů byly tedy daně přímé preliminovány cifrou nižší. Zde se objevuje důsledek hospodářské tísně, kterou zde cítíme na státních příjmech.
Sem patří také staré nedoplatky daňové, které se stále vlečou za námi jako olověná koule. Tyto nedoplatky sice klesají, ale přece jen dosahují výše koncem r. 1929: 4775˙7 mil.
Podle jednotlivých daní činí tyto nedoplatky:
u daně důchodové | 1.225,092.283.67 | 132,867.471.64 | 53,665.086.10 | 264,723.752.- | 26,906.852.38 | 1.703,255.445.79 |
u všeobecné daně výdělkové | 135,050.131.40 | 19,365.716.30 | 2,361.276.45 | 42,233.854.85 | 4,368.850.50 | 203,379.829.50 |
u zvlášt. daně výdělkové | 132,433.630.74 | 14,194.385˙70 | 2,854.123.20 | 41,893.821.55 | 2,076.528.- | 193,452.489.19 |
u pozemkové daně | 39,457.833.82 | 10,641.628.55 | 845.441.90 | 53,313.838.70 | 7,069.112.- | 111,327.854.97 |
u domovní daně třídní | 6,291.804.05 | 1,572.198.20 | 223.699.35 | 6,871.149.85 | 1,650.125.- | 16,608.976.45 |
u domovní daně činžovní | 39,318.857.86 | 6,757.455.90 | 1,419.357.35 | 31,608.313.90 | 4,483.137. | 83,587.122.01 |
u daně rentové | 5,719.196.90 | 591.398.75 | 146.690.75 | 2,160.885.10 | 334.968˙55 | 8,953.140.05 |
u daně z tantiem | 351.315.29 | 351.315.29 | ||||
u daně z vyšš. služného | 2,939.810.72 | 513.198.55 | 71.858.10 | 406.905.- | 3.497.- | 3,935.269.37 |
u válečné daně | 358,805.646.11 | 39,303.482.20 | 7,366.012.35 | 30,849.743.95 | 3.194.031.85 | 439,518.916.46 |
u daně majetkové | 18,479.892.35 | 3,110.655.55 | 21,590.547.90 | |||
u státní důchod. přirážky | 438.163.- | 438.163. | ||||
Úroky z prodlení, exekuční | ||||||
poplatky a pokuty k přímým | ||||||
daním | 15,808.505.32 | 13,471.778.15 | 1,584.647.40 | 13,563.507.05 | 1,881.502.15 | 46,309.940.07 |
Přímé daně úhrn | 1.961,269.015.88 | 239,278.713.94 | 70,538.192.95 | 506,105.664.30 | 55,517.422.98 | 2.832,709.010˙05 |
Dan z obratu a daň | ||||||
přepychová | 893,198.850.42 | 176,302.840.87 | 23,978.133.65 | 225,469.798.75 | 48,165.295.40 | 1.367,114.919.09 |
Úroky z prodlení a pokuty z | ||||||
daně z obratu a | ||||||
daně přepychové | 7,274.363.90 | 1,755.202.90 | 960.126.15 | 6,700.811.25 | 908.825.70 | 17,599.329.90 |
Daň z obratu a daň | ||||||
přepychová úhrn | 900,473.214.32 | 178,058.043.77 | 24,938.259.80 | 232,170.610. | 49,074.121.10 | 1.384,714.248.99 |
Jest ovšem zde důležitá otázka, totiž, zdali tyto nedoplatky ve skutečnosti státní pokladna dostane. A tu mohu přece jen dnes říci, že nejméně 2/3 dostane, poněvadž u značné části daní jsou už odpisy provedeny. Zbývá tedy jen daně tyto vymáhat. Ovšem připomínám, že nebude možno vymáhat tyto daně najednou, protože odnětí takového obnosu najednou z národního hospodářství by mělo katastrofální následky. Bude tedy nutno tyto nedoplatky vymáhat postupně.
Budiž mně dovoleno při této příležitosti podat také obraz nedoplatků na přirážkách, poněvadž mluví se o nich při každé příležitosti, když se mluví o autonomních financích.
Podávám zde přesný přehled nedoplatků ke dni 31. prosince 1929 a to specifikovaný, aby bylo jasně vidět, s čím může ta která kategorie autonomních svazků počítat.
Ovšem bolavá stránka této věci je ta, že odpisem daní snižují se také přirážky, takže část i těchto nedoplatků je dubiosní.
Vypadá pak tento přehled takto:
Země |
Čechy | 274,230.057 | 202,939.792 | 13,845.825 | 469,910.157 | 102.025 | 20,766.284 | 1 539.164 | 14,419.706 | 1,373.593 | ||||||
Morava | 56,733.079 | 25,907.273 | 88,678.704 | 140.770 | 3,649.814 | 678.833 | 2,439.267 | 529.513 | 31.975 | 40.582 | 1,589.584 | ||||
Slezsko | 9,447.114 | 5,503.122 | 16,581.613 | 350 | 635.882 | 138.701 | 364.446 | 45.456 | 268.379 | ||||||
Slovensko | 119,278.100 | 2,255.583 | 168,656.373 | 7,398.880 | 78.486 | 8,397.733 | 928.144 | ||||||||
Podk. Rus | 15,633.524 | 1,213.952 | 18,742.793 | 78.909 | 531.481 | 1,241.854 | 97.732 | 17.417 | 193.122 | ||||||
Úhrnem | 475,321.874 | 237,819.722 | 13,845.825 | 762,569.640 | 243.145 | 78.909 | 32,982.341 | 2,435.184 | 26,863.006 | 2,974.438 | 31.975 | 40.582 | 1,857.963 | 17.417 | 193.122 |
1.557,275.143 |
Rozpočet na rok 1931 má být aktivním 5˙3 miliony Kč. Je to přebytek sice malý, ale přece jen přebytek. Celkem vzato jest v rovnováze, protože 5 milionů při 9˙8 miliardovém rozpočtu pod nebo nad tuto výši nepadá na váhu.
Jak bylo dosaženo rovnováhy? Pro nás jest odpověď na tuto otázku velmi důležitou. Zvýšení rozpočtu by bylo nebezpečným tehdy, kdyby bylo třeba ohlížeti se po zvláštní úhradě, jako je na př. zvýšení stávajících daní a dávek, nebo zavádění daní nových. Bohudík, mimo úpravu daně výdělkové, a zde běží opravdu spíše o úpravu než o značné zvýšení, nebylo třeba sáhnout k žádnému z uvedených způsobů úhrady. Na krytí zvýšeného rozpočtu stačí dosavadní příjmy; a pak zvýšení bylo paralysováno úsporami v jednotlivých resortech, kteréžto úspory obnášejí 72˙9 mil. Kč. Máme totiž ještě značné reservy. Reservy tyto jsou trojího druhu:
1. Jsou to pokladniční hotovosti, které k 31. prosinci 1929 sestávaly:
1. Z hotovosti v pokladnách a ze směnek v částce | 247,486.031.- Kč. |
2. Z pohledávky na šekovém účtě u poštovního úřadu šekového | 269,711.562.- Kč. |
3. Ze vkladu na běžném účtu u poštovního úřadu šekového | 959,488.590.- Kč. |
4. Z pohledávky na žírovém účtě u Národní banky | 102,018.008.- Kč. |
5. Ze vkladu na běžném účtě u Zemské banky | 162,000.000.- Kč. |
Úhrnem v hotovosti | 1.740.704.191.- Kč. |