Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):
A. K osnově tisk 781:
1. Pozměňovací návrh posl. Štětky, Jurana a soudr.:
Zákon znějž:
(1) Obce, okresy a země k úkolům a ve prospěch pracující třídy opatří si úhradu od bohatých ukládáním a vybíráním přirážek k přímým daním v neomezené výši.
(2) Obecni, okresní a zemské přirážky nesmí býti ukládány a vybírány od osob ať právnických či fysických (dělníků, domkařů, malých rolníků, drobných živnostníků a obchodníků) s ročním příjmem do 30.000 Kč.
(1) Obce mohou na stavbu bytů, na podporování nezaměstnaných dělníků a zaměstnanců, na podporu ku práci neschopných chudých občanů i nepříslušníků obce a na komunikace ukládati a vybírati zvláštní odstupňovanou daň se silně stoupající progresivitou, postihující podniky průmyslové, obchodní, finanční a zemědělské, které mají více jak 100.000 Kč ročního příjmu.
(2) Tato zvláštní daň musí býti uložena a vybírána od podniků v odst. 1. uvedených a to nejméně 10% z příjmů od 100.000 Kč a z příjmů od 500.000 Kč nejméně 30% a při příjmech nad milion Kč 50%.
(1) Obce vedle uvedených přirážek z §§ 1 a 2 mohou ukládati a vybírati zvláštní odstupňovanou přirážku se silně stoupající progresivitou, postihující roční důchod nad 30.000 Kč ročně.
(2) Tato zvláštní přirážka musí býti uložena a vybírána od osob fysických i právnických a to nejméně 10% při důchodu od 100.000 Kč, z důchodů 500.000 Kč nejméně 30%, při milionovém důchodu 50%.
(1) Obce mohou ukládati a vybírati zvláštní dávku z velkých bytů od 6 obytných místností pro jednu rodinu výše ve prospěch stavby bytů pro nebydlící a špatně bydlící ze řad pracujících.
(2) Tato zvláštní dávka musí býti uložena a vybírána z bytů větších nad 6 obytných místností pro jednu rodinu, a to z každé obytné místnosti od 6 do-10 za každou místnost 1000 Kč ročně, od 10 místností za každou další 5000 Kč ročně.
(1) Obce musí ukládati a vybírati zvláštní dávku z osobních luxusních aut 1000 Kč ročně vyjma taxametry.
(2) Auta pro dopravu lékařů a porodních asistentek k nemocným nepodléhají této dávce.
Veškeré dávky obecní, okresní a zemské postihující denní potřeby všech pracujících se zrušují a jejich vybírání je nepřípustné.
Těm obcím, případně okresům, jejichž potřeba nebyla by uhražena z přirážek, daní a dávek uvedených v §§ 1-5 poskytne stát plnou náhradu pro ten který rok rozpočtem stanovenou bez jakéhokoliv omezení rozpočtových výdajů na účely uvedené v § 2.
Obce, okresy a země mohou bez jakéhokoliv vyššího schválení ukládati a vybírati přirážky, dávky a daně uvedené v §§ 1-5.
Obce, okresy a země mohou bez vyššího schválení uzavírati zápůjčky pro potřeby pracující třídy (stavby bytů, na podporu nezaměstnaných, školství a sociální péči vůbec).
Obecní, okresní a zemské přirážky, dávky a daně uvedené v §§ 1 až 5 nesmí býti v žádném případě ukládány a vybírány od proletářských výrobních, konsumních, bytových družstev, proletářských organisací jakéhokoliv druhu.
Obce mohou zabírati přebytečné a neobydlené byty a to v prvé řadě takové, kde majitel domu, ač pro každého člena rodiny má jednu místnost, odepřel byty pro nebydlící dáti dobrovolně, za podmínek uvedených v návrhu komunistických poslanců a ochraně nájemníků.
Obce jsou povinny za nezaměstnané, nemocné, stávkující anebo vyloučené dělníky a jejich rodiny platiti nájemné z bytů a to po celou dobu trvání nezaměstnanosti, nemoci, stávky nebo výluky.
Obce jsou povinny všem nezaměstnaným, nemocným, stávkujícím a vyloučeným dělníkům a drobným zaměstnancům poskytnouti podporu nejméně 10 Kč denně po celou dobu nemoci, stávky, vyloučení a nezaměstnanosti.
Nedodržení anebo překročení tohoto zákona pokládá se za zločin spáchaný na pracujících a trestá se vězením od 1 do 5 let.
Veškerá zákonná ustanovení, která jsou v rozporu s tímto zákonem, se zrušují. Zákon tento provede ministr vnitra a financí."
2. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů k §u 1:
Odst. 1 doplňuje se větami:
"Pro léta 1931 a další zvyšuje se sazba obecních přirážek jednotně na 350%.
V obcích, které nepotřebují celé této částky k úhradě řádné a mimořádné potřeby, dlužno přebytků užíti ke snížení obecních dávek a k mimořádnému umoření dluhů. Teprve po splnění tohoto požadavku jest dovoleno vybírati nižší procento obecních přirážek".
Za odst. 5 vkládá se věta:
"Na přirážky k činžovní dani nevztahují se výše zmíněná ustanovení o jednotné sazbě"
3. Pozměňovací návrh posl. Mojtu, dr Pružinského a druhov:
Navrhujeme doplňok k 1. odstavcu §u 1:
"Pro léta 1931 a další zvyšuje se nejvýš přípustná sazba obecních přirážek na 250%..." sa škrtá".
4. Doplňovací návrh posl. Mojtu a druhov:
§ 2, odst. 1 zákona č. 77/27 pozmeňuje sa takto:
"Z platieb na zemské prirážky, predpísané od účinnosti tohoto zákona, vyhradzuje sa v prospech štátu 30% k čiastočnej úhrade osobných nákladov na školstvo národné, pokiaľ ho opatruje štát. Nakolko bolo týchto 30% odvádzané aj z platieb na prirážky predpísané pred účinnosťou tohoto zákona, vrátia sa ony zemi, ktorá ich platila. Inak zostávajú v platnosti dosavádné predpisy o vydržiavaní národných škôl".
5. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
V §u 3, odst. 1, nechť věty 2-5 znějí:
"Usnesení o vybírání obecních přirážek vyžadují schválení okresního výboru ve všech případech, kde se nežádá o příspěvek podle §u 11, odst. 2.
V tomto případě schválení náleží zemskému výboru".
6. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
V §u 4 znějž odst. 3 takto:
"Školní rozpočet má sestaviti místní školní rada a schváliti okresní školní výbor po vyslechnutí obecního zastupitelstva.
Neuhrazenou potřebu má uhraditi obec až do úplného oddělení školské správy".
7. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov:
V §u 3, odst. 1 zákona č. 77/27, má veta 2-5 znieť:
"Vyššie prirážky povoluje a rozpočty schvaluje zemiam vláda, okresom a mestám s vlastným štátútom (so sriadeným magistrátom) zemský výbor, obciam okresný výbor, obciam, ktoré žiadujú o príspevok podľa §u 11, odst. 2, zemský výbor".
8. Doplňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
Do §u 20, odst. 1 buďtež pojaty tyto další body:
"h) na ceny jednotlivých pozemků, které obec jest nucena koupiti pro zajištění svého vývoje a pro stavební místa jako činitel povolaný k úpravě cen;
i) k zakoupení služebních let pro své zaměstnance u pensijního ústavu obecních zaměstnanců, právě zřízeného s úředním schválením".
9. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
V §u 21, odst. 1 má poslední věta zníti:
"Povinnost obcí přispívati na nedobytné útraty za ošetřování chorých umístěných ve veřejných nemocnicích, porodnicích a ústavech pro choromyslné se ruší počínajíc rokem 1931".
10. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
Článek II znějž:
"Působnost tohoto zákona omezuje se na dobu do konce roku 1933".
B. K osnově tisk 782:
11. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Daň z piva se ruší.
Majitelům pivovarů uvaluje se 10%ní dávka z majetku splatná do 1. března 1931.
Majitelům pivovarů, akcionářům a vyšším zaměstnancům pivovarským budiž uložena daň z příjmu, postihující jejich roční důchod nad 50.000 Kč. Tato daň musí býti uložena a vybírána od osob fysických i právnických a to nejméně 10% při důchodu do 100.000 Kč, 30% přes 500.000 Kč a nejméně 50% při důchodu milionovém.
Cena piva se snižuje:
1. u piva výčepního o 45 haléřů, 2. u ležáku o 60 haléřů. Za pivo výčepní považuje se pivo, prodávané jako pivo výčepní (obyčejné) a odpovídá mladince nejvýše o 10 stupních sacharometrických měřených při 14 stupních R; za ležák ono pivo, které se prodává pod tímto označením, anebo odpovídá mladince o více než 10, nejvýš však 12 stupních shora uvedeného druhu.
Výnosu dávek a daní uvedených v §u 1 použije se na podporu nezaměstnaných buď státem přímo nebo příděly poskytovanými svazkům územní samosprávy.
Kdo při prodeji piva nesníží ceny piva o obnosy uvedené v §u 4, trestá se těžkým žalářem od 6 měsíců do pěti let a peněžitou pokutou od 10.000 do 100.000 Kč. Podmíněný odklad trestu se nepovoluje.
(1) Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1930.
(2) Tímto dnem se zrušuje zákon ze dne 22. prosince 1920, č. 676 Sb. z. a n., a ostatní zákony, ustanovením tohoto zákona odporující.
(3) Ministrům financí a sociální péče se ukládá, aby tento zákon provedli v dohodě s ostatními súčastněnými ministry.
12. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh, navrhujeme:
§ 5 budiž škrtnut.
13. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh, navrhujeme:
§ 7 budiž nahrazen zněním:
"§ 7. Promlčení daně. Daň z piva se nepromlčuje".
14. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
V §u 13 buďtež škrtnuta veškerá ustanovení od slov: "platí jen" až do konce a nahrazena slovem "neplatí".
15. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
§ 14 budiž nahrazen zněním:
"Kdo nevyhoví ustanovením tohoto zákona trestá se těžkým žalářem od 6 měsíců do 5 let a peněžitou pokutou od 10.000 Kč do 100.000 Kč. Podmíněný odklad trestu je vyloučen".
16. Eventuální doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
§ 16, odst. 1 budiž doplněn zněním:
"Pivo to se prodá a obnos se věnuje ve prospěch nezaměstnaných".
17. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
§ 17 budiž nahrazen zněním:
"Trestní stíhání pro přestoupení tohoto zákona nebo jeho obcházení se nepromlčuje".
18. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
§ 18 budiž upraven takto:
"Výnos daně z piva věnuje se ve prospěch nezaměstnaných. Příděly z výnosu daně z piva pro svazky územní samosprávy stanoví zvláštní zákon. Přídělů těchto smí býti použito toliko na podporu nezaměstnaných".
19. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
§ 19 se škrtá.
20. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr. k §u 18:
V případě zamítnutí našich pozměňovacích návrhů navrhujeme, aby z výnosu daně z piva byl věnován aspoň obnos 30 mil. Kč ročně ve prospěch dělnictva, zaměstnaného v průmyslu pivovarském, obzvláště ve prospěch dělníků nezaměstnaných, omezeně pracujících a všech nemocných a přestárlých.
21. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
§ 19 znějž:
"Počínajíc 1. lednem 1930 přísluší malým pivovarům jejichž výstav piva v kalendářním roce nepřesahuje 15.000 hl, nárok na částečné vrácení zaplacené daně z piva, a to pivovarům s roční výrobou do 5000 hl částkou 5 Kč, od 5000 hl do 10.000 hl částkou 3 Kč, od 10.000 hl do 15.000 hl částkou 1˙30 Kč z jednoho hl.
Podrobnosti upraví vládní nařízení".
22. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr. k §u 20:
Odst. 2 zněj:
"Pivovary a sklady piva musí od účinnosti tohoto zákona při prodeji piva snížiti ceny výčepního piva o 40 hal. u piva výčepního a o 50 haléřů u ležáku".
Odst. 3 budiž škrtnut.
Odst. 5 se nahrazuje zněním:
"Kdo jedná proti tomuto zákonu, bude potrestán soudem pro zločin těžkým žalářem od 6 měsíců do 5 let a peněžitou pokutou od 10.000 do 100.000 Kč. Podmíněný odklad trestu není přípustný".
C. K osnově tisk 783:
23. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Ve čl. I za prvé dvě řádky budiž vložena tato vsuvka:
"§ 11, odst. 4 doplňuje se novým bodem 4 tohoto znění:
Dani důchodové nepodléhá důchod dělníků a drobných zaměstnanců, malých rolníků a živnostníků, pokud nepřesahuje 30.000 Kč ročně.
§ 50 doplňuje se odst. 8, který znějž:
Osoby, jejichž výdělek nepřesahuje 30.000 Kč ročně".
24. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Změna §u 55 budiž škrtnuta od slov "Ustanovení §u 55" až do věty: "Nedodrží-li tohoto závazku, opraví se dodatečně vyměření daně."
25. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Změna §u 57 znějž:
"V §u 57, odst. 1, věta druhá se škrtá".
26. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
Navržené doplnění k §u 79, lit. f) budiž škrtnuto.
27. Eventuální pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
Nebude-li přijat návrh na škrtnutí doplňku k §u 79, lit. f), navrhujeme, aby byl připojen doplněk:
"Toto ustanovení nevztahuje se na zvláštní reservy lidových peněžních ústavů a výrobních a hospodářských družstev založených na svépomoci, které nahromadily před hospodářským obdobím 1930".
28. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Změna §u 79, lit. i) se celá škrtá.
29. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:
Změna k §u 80 budiž škrtnuta.
30. Eventuální návrh posl. Schuberta a druhů:
Bude-li zamítnut návrh na škrtnutí změny k §u 80, navrhujeme:
"K novému znění §u 80, odst. 3 budiž připojeno jako poslední věta:
"a neplatí pro lidové peněžní ústavy, spořitelny atd. a pro výrobní a hospodářská družstva, založená na svépomoci".
31. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Změna §u 80, odst. 1 se nahrazuje zněním:
"V §u 80, odst. 1, první věta se ruší".
32. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
V §u 83, odst. 1 nahrazuje se číslice "8" číslici "20%", a ustanovení to se doplňuje: "Výnosu zvláštní daně výdělkové smí býti použito pouze na podporu nezaměstnaných a omezeně pracujících dělníků a drobných zaměstnanců".
33. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Do čl. I budiž vsunuto toto nové ustanovení:
V §u 97 doplňuje s odst. 5 takto: "Pozemky osob, jejichž roční příjem nepřesahuje 30.000 Kč".
34. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Do čl. I budiž vsunuto toto další doplnění:
"§ 143 se doplňuje v odst. 5 takto: "Daň činžovní nesmí pronajimatelem býti přesunuta na osoby s ročním důchodem do 30.000 Kč.
Stejná změna budiž provedena v §u 161".
35. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:
Do čl. I budiž vsunuto další nové ustanovení:
"V §u 173 mění se odst. 1: "Rentová daň přímo vybíraná činí 10% z požitků dani podrobených. Z placení daní osvobozeny jsou osoby, jejichž roční důchod nepřevyšuje 30.000 Kč."
Odst. 2 pak znějž: "Rentová daň vybíraná srážkou činí 20% z požitků dani podrobených.
Od daně jsou osvobozeny osoby, jejichž roční důchod nepřesahuje 30.000 Kč."
36. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudruhů:
Do čl. I buďte vložena ještě tato další nová ustanovení:
"V §u 183 nahrazuje se číslice "10%" číslicí "20%" a odst. 2 a 3 se ruší."
V § 184, odst. 3 nahrazuje se
číslice "3%" číslicí "20%".
Předseda (zvoní): Přistoupíme k doslovům pp. zpravodajů.
Nejprve o osnově zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 781).
Zpravodajem k této osnově jest
p. posl. dr Kalaš. Dávám mu slovo k doslovu.
Zpravodaj posl. dr Kalaš: Slavná sněmovno! Obšírná debata o návrhu zákona přinesla mnoho poznatků, týkajících se naší samosprávy a jejího hospodaření. Byla provedena věcná kritika osnovy, pohybující se na vysoké úrovni, a s potěšením lze konstatovati, ačkoliv byly vytýkány osnově různé nedostatky, že se všeobecně všichni páni řečníci vyjádřili, pokud k osnově a jejímu obsahu mluvili, že osnova sama přinese značné úlevy našim obcím, okresům a zemím.
Zejména dlužno vyzvednouti prospěchy, které osnova přináší. Jsou to: 1. přiměřené zvýšení limitu přirážek, 2. opatření nového zdroje příjmu z výnosu daně z piva a z úpravy daně výdělkové, 3. uvolnění rozpočítávání u obcí do 150% přirážek a zrušení předpisu o úpravě rozpočtů obecních a okresních, 4. urychlení schvalování rozpočtů a povolování přirážek, 5. uvolnění předpisů pro povolování zápůjček zadluženým obcím a okresům, 6. zproštění obcí od placení příspěvků na nedobytné ošetřovné v ústavech choromyslných a snížení této povinnosti v nemocnicích a porodnicích. Jest dlužno zejména vyzdvihnouti nová ustanovení, kde země samy jako takové budou míti možnost příděly regulovati a současně kontrolovati obecní hospodářství s hlediska potřeby, takže to, co dříve bylo ve vyrovnávacím fondu, co poskytoval stát, se dnes přenáší na země a v důsledku toho budou míti země možnost lépe posouditi tato obecní hospodářství a tím přirozeně i regulovati způsob jich hospodaření.
Jestliže byly vytýkány nedostatky, poukazuji na důvodovou zprávu, která sama uvádějíc příčiny, proč došlo k novelisaci zákona č. 77/1927, výslovně zdůrazňuje, že opatření nyní učiněná nejsou definitivní a že ještě budoucnost ukáže, nakolik bude třeba zabývati se finančním hospodářstvím naší samosprávy. Znovu zdůrazňuji, že dlužno z důvodů zpředu uvedených osnovu vítati jako krok kupředu v tomto oboru finančního hospodaření.
Po stránce formální byly vyslovovány v odborných kruzích pochybnosti o ustanovení §u 3, odst. 4., o poslední větě, která mluví o tom, že nerozhodne-li zemský nebo okresní výbor do 6 neděl o rozpočtu, považují se přirážky za povolené a rozpočet za schválený, že však příslušný úřad vyrozumí o tom obec (okres) a odvolavší se strany do 8 dnů, a zda se toto vyrozumění považuje jako výměr o schválení dotyčného rozpočtu.
Konstatuji, že po odborné úřadě považuje se toto sdělení za výměr o schválení rozpočtu, aby bylo v praxi jasno, při event. stížnostech, podávaných nejvyššímu správnímu soudu.
Pokud zde v debatě nebylo k věci a obsahu zákona mluveno, nepovažuji za nutné odpovídati na všechny argumenty, které v této debatě byly sneseny.
Pokud se týče pozměňovacích návrhů,
které byly podány, nedoporučuji tyto návrhy ke schválení. Přimlouvám
se však, aby osnova tak, jak byla navržena, byla slavnou sněmovnou
v celém svém znění a obsahu přijata. (Souhlas.)
Předseda (zvoní):
Dávám slovo k doslovu
zpravodaji o osnově zákona o dani z piva (tisk 782), p. posl.
Bečákovi.
Zpravodaj posl. Bečák: Slavná sněmovno! Návrh zákona o dani z piva byl předmětem debaty. Řada pánů kolegů, kteří do debaty zasáhli, vyjádřila se o znění tohoto zákona a mohu konstatovati, že nebylo podstatných návrhů proti a že se řeči pánů kolegů nesly v ten smysl, že schvalují návrh vlády, který zde byl podán.
Pouze pan kol. posl. Gläsel vyslovil obavy s těžkostmi, které mohou povstati podle usnesení v §u 20 navrhovaného zákona v případě, že v obci, kde nebyla zavedena obecní dávka z piva, bude obtížné schvalování tohoto usnesení, když je k tomu třeba souhlasu ministerstva pro zásobování lidu, ministerstva pro obchod a průmysl a ministerstva zemědělství.
Jsem přesvědčen, že obavy jeho nejsou plně opodstatněny. Jak jsem se informoval u příslušných ministerstev, dá se věc zaříditi tak, že ministerstva takovým generelním zmocněním snad zemského úřadu mohou takové opodstatněné zvýšení piva v důsledku obecní dávky z piva v obci zavedené urychleně schváliti a takto obtíže, které zde byly vysloveny, odstraniti.
K zákonu samému byly podány pozměňovací návrhy p. posl. Jurana a soudr. Návrhy tyto byly předmětem jednání rozpočtového výboru, byly tam zamítnuty a já nemohu nic jiného, než doporučiti slavné sněmovně, aby i ona tyto návrhy zamítla.
Přimlouvám se jinak, aby slavná
sněmovna schválila vládní návrh zákona o dani z piva tak, jak
ji rozpočtový výbor navrhl. (Souhlas.)
Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme k doslovu zpravodaje o osnově zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních (tisk 783).