Pátek 21. listopadu 1930

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

A. K osnově tisk 781:

1. Pozměňovací návrh posl. Štětky, Jurana a soudr.:

Zákon znějž:

"Zákon

ze dne ..................... 1930

o hospodářství územní samosprávy.

§ 1.

(1) Obce, okresy a země k úkolům a ve prospěch pracující třídy opatří si úhradu od bohatých ukládáním a vybíráním přirážek k přímým daním v neomezené výši.

(2) Obecni, okresní a zemské přirážky nesmí býti ukládány a vybírány od osob ať právnických či fysických (dělníků, domkařů, malých rolníků, drobných živnostníků a obchodníků) s ročním příjmem do 30.000 Kč.

§ 2.

(1) Obce mohou na stavbu bytů, na podporování nezaměstnaných dělníků a zaměstnanců, na podporu ku práci neschopných chudých občanů i nepříslušníků obce a na komunikace ukládati a vybírati zvláštní odstupňovanou daň se silně stoupající progresivitou, postihující podniky průmyslové, obchodní, finanční a zemědělské, které mají více jak 100.000 Kč ročního příjmu.

(2) Tato zvláštní daň musí býti uložena a vybírána od podniků v odst. 1. uvedených a to nejméně 10% z příjmů od 100.000 Kč a z příjmů od 500.000 Kč nejméně 30% a při příjmech nad milion Kč 50%.

§ 3.

(1) Obce vedle uvedených přirážek z §§ 1 a 2 mohou ukládati a vybírati zvláštní odstupňovanou přirážku se silně stoupající progresivitou, postihující roční důchod nad 30.000 Kč ročně.

(2) Tato zvláštní přirážka musí býti uložena a vybírána od osob fysických i právnických a to nejméně 10% při důchodu od 100.000 Kč, z důchodů 500.000 Kč nejméně 30%, při milionovém důchodu 50%.

§ 4.

(1) Obce mohou ukládati a vybírati zvláštní dávku z velkých bytů od 6 obytných místností pro jednu rodinu výše ve prospěch stavby bytů pro nebydlící a špatně bydlící ze řad pracujících.

(2) Tato zvláštní dávka musí býti uložena a vybírána z bytů větších nad 6 obytných místností pro jednu rodinu, a to z každé obytné místnosti od 6 do-10 za každou místnost 1000 Kč ročně, od 10 místností za každou další 5000 Kč ročně.

§ 5.

(1) Obce musí ukládati a vybírati zvláštní dávku z osobních luxusních aut 1000 Kč ročně vyjma taxametry.

(2) Auta pro dopravu lékařů a porodních asistentek k nemocným nepodléhají této dávce.

§ 6.

Veškeré dávky obecní, okresní a zemské postihující denní potřeby všech pracujících se zrušují a jejich vybírání je nepřípustné.

§ 7.

Těm obcím, případně okresům, jejichž potřeba nebyla by uhražena z přirážek, daní a dávek uvedených v §§ 1-5 poskytne stát plnou náhradu pro ten který rok rozpočtem stanovenou bez jakéhokoliv omezení rozpočtových výdajů na účely uvedené v § 2.

§ 8.

Obce, okresy a země mohou bez jakéhokoliv vyššího schválení ukládati a vybírati přirážky, dávky a daně uvedené v §§ 1-5.

§ 9.

Obce, okresy a země mohou bez vyššího schválení uzavírati zápůjčky pro potřeby pracující třídy (stavby bytů, na podporu nezaměstnaných, školství a sociální péči vůbec).

§ 10.

Obecní, okresní a zemské přirážky, dávky a daně uvedené v §§ 1 až 5 nesmí býti v žádném případě ukládány a vybírány od proletářských výrobních, konsumních, bytových družstev, proletářských organisací jakéhokoliv druhu.

§ 11.

Obce mohou zabírati přebytečné a neobydlené byty a to v prvé řadě takové, kde majitel domu, ač pro každého člena rodiny má jednu místnost, odepřel byty pro nebydlící dáti dobrovolně, za podmínek uvedených v návrhu komunistických poslanců a ochraně nájemníků.

§ 12.

Obce jsou povinny za nezaměstnané, nemocné, stávkující anebo vyloučené dělníky a jejich rodiny platiti nájemné z bytů a to po celou dobu trvání nezaměstnanosti, nemoci, stávky nebo výluky.

§ 13.

Obce jsou povinny všem nezaměstnaným, nemocným, stávkujícím a vyloučeným dělníkům a drobným zaměstnancům poskytnouti podporu nejméně 10 Kč denně po celou dobu nemoci, stávky, vyloučení a nezaměstnanosti.

§ 14.

Nedodržení anebo překročení tohoto zákona pokládá se za zločin spáchaný na pracujících a trestá se vězením od 1 do 5 let.

§ 15.

Veškerá zákonná ustanovení, která jsou v rozporu s tímto zákonem, se zrušují. Zákon tento provede ministr vnitra a financí."

2. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů k §u 1:

Odst. 1 doplňuje se větami:

"Pro léta 1931 a další zvyšuje se sazba obecních přirážek jednotně na 350%.

V obcích, které nepotřebují celé této částky k úhradě řádné a mimořádné potřeby, dlužno přebytků užíti ke snížení obecních dávek a k mimořádnému umoření dluhů. Teprve po splnění tohoto požadavku jest dovoleno vybírati nižší procento obecních přirážek".

Za odst. 5 vkládá se věta:

"Na přirážky k činžovní dani nevztahují se výše zmíněná ustanovení o jednotné sazbě"

3. Pozměňovací návrh posl. Mojtu, dr Pružinského a druhov:

Navrhujeme doplňok k 1. odstavcu §u 1:

"Pro léta 1931 a další zvyšuje se nejvýš přípustná sazba obecních přirážek na 250%..." sa škrtá".

4. Doplňovací návrh posl. Mojtu a druhov:

Čl. 1.

§ 2, odst. 1 zákona č. 77/27 pozmeňuje sa takto:

"Z platieb na zemské prirážky, predpísané od účinnosti tohoto zákona, vyhradzuje sa v prospech štátu 30% k čiastočnej úhrade osobných nákladov na školstvo národné, pokiaľ ho opatruje štát. Nakolko bolo týchto 30% odvádzané aj z platieb na prirážky predpísané pred účinnosťou tohoto zákona, vrátia sa ony zemi, ktorá ich platila. Inak zostávajú v platnosti dosavádné predpisy o vydržiavaní národných škôl".

5. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

V §u 3, odst. 1, nechť věty 2-5 znějí:

"Usnesení o vybírání obecních přirážek vyžadují schválení okresního výboru ve všech případech, kde se nežádá o příspěvek podle §u 11, odst. 2.

V tomto případě schválení náleží zemskému výboru".

6. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

V §u 4 znějž odst. 3 takto:

"Školní rozpočet má sestaviti místní školní rada a schváliti okresní školní výbor po vyslechnutí obecního zastupitelstva.

Neuhrazenou potřebu má uhraditi obec až do úplného oddělení školské správy".

7. Pozměňovací návrh posl. Mojtu a druhov:

V §u 3, odst. 1 zákona č. 77/27, má veta 2-5 znieť:

"Vyššie prirážky povoluje a rozpočty schvaluje zemiam vláda, okresom a mestám s vlastným štátútom (so sriadeným magistrátom) zemský výbor, obciam okresný výbor, obciam, ktoré žiadujú o príspevok podľa §u 11, odst. 2, zemský výbor".

8. Doplňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

Do §u 20, odst. 1 buďtež pojaty tyto další body:

"h) na ceny jednotlivých pozemků, které obec jest nucena koupiti pro zajištění svého vývoje a pro stavební místa jako činitel povolaný k úpravě cen;

i) k zakoupení služebních let pro své zaměstnance u pensijního ústavu obecních zaměstnanců, právě zřízeného s úředním schválením".

9. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

V §u 21, odst. 1 má poslední věta zníti:

"Povinnost obcí přispívati na nedobytné útraty za ošetřování chorých umístěných ve veřejných nemocnicích, porodnicích a ústavech pro choromyslné se ruší počínajíc rokem 1931".

10. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

Článek II znějž:

"Působnost tohoto zákona omezuje se na dobu do konce roku 1933".

B. K osnově tisk 782:

11. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Zákon

ze dne ....................... 1930

o dávce a dani ze zisků z piva.

§ 1.

Daň z piva se ruší.

§ 2.

Majitelům pivovarů uvaluje se 10%ní dávka z majetku splatná do 1. března 1931.

§ 3.

Majitelům pivovarů, akcionářům a vyšším zaměstnancům pivovarským budiž uložena daň z příjmu, postihující jejich roční důchod nad 50.000 Kč. Tato daň musí býti uložena a vybírána od osob fysických i právnických a to nejméně 10% při důchodu do 100.000 Kč, 30% přes 500.000 Kč a nejméně 50% při důchodu milionovém.

§ 4.

Cena piva se snižuje:

1. u piva výčepního o 45 haléřů, 2. u ležáku o 60 haléřů. Za pivo výčepní považuje se pivo, prodávané jako pivo výčepní (obyčejné) a odpovídá mladince nejvýše o 10 stupních sacharometrických měřených při 14 stupních R; za ležák ono pivo, které se prodává pod tímto označením, anebo odpovídá mladince o více než 10, nejvýš však 12 stupních shora uvedeného druhu.

§ 5.

Výnosu dávek a daní uvedených v §u 1 použije se na podporu nezaměstnaných buď státem přímo nebo příděly poskytovanými svazkům územní samosprávy.

§ 6.

Kdo při prodeji piva nesníží ceny piva o obnosy uvedené v §u 4, trestá se těžkým žalářem od 6 měsíců do pěti let a peněžitou pokutou od 10.000 do 100.000 Kč. Podmíněný odklad trestu se nepovoluje.

§ 7.

(1) Zákon tento nabývá účinnosti dnem 1. prosince 1930.

(2) Tímto dnem se zrušuje zákon ze dne 22. prosince 1920, č. 676 Sb. z. a n., a ostatní zákony, ustanovením tohoto zákona odporující.

(3) Ministrům financí a sociální péče se ukládá, aby tento zákon provedli v dohodě s ostatními súčastněnými ministry.

12. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh, navrhujeme:

§ 5 budiž škrtnut.

13. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Bude-li zamítnut náš pozměňovací návrh, navrhujeme:

§ 7 budiž nahrazen zněním:

"§ 7. Promlčení daně. Daň z piva se nepromlčuje".

14. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

V §u 13 buďtež škrtnuta veškerá ustanovení od slov: "platí jen" až do konce a nahrazena slovem "neplatí".

15. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

§ 14 budiž nahrazen zněním:

"Kdo nevyhoví ustanovením tohoto zákona trestá se těžkým žalářem od 6 měsíců do 5 let a peněžitou pokutou od 10.000 Kč do 100.000 Kč. Podmíněný odklad trestu je vyloučen".

16. Eventuální doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

§ 16, odst. 1 budiž doplněn zněním:

"Pivo to se prodá a obnos se věnuje ve prospěch nezaměstnaných".

17. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

§ 17 budiž nahrazen zněním:

"Trestní stíhání pro přestoupení tohoto zákona nebo jeho obcházení se nepromlčuje".

18. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

§ 18 budiž upraven takto:

"Výnos daně z piva věnuje se ve prospěch nezaměstnaných. Příděly z výnosu daně z piva pro svazky územní samosprávy stanoví zvláštní zákon. Přídělů těchto smí býti použito toliko na podporu nezaměstnaných".

19. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

§ 19 se škrtá.

20. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr. k §u 18:

V případě zamítnutí našich pozměňovacích návrhů navrhujeme, aby z výnosu daně z piva byl věnován aspoň obnos 30 mil. Kč ročně ve prospěch dělnictva, zaměstnaného v průmyslu pivovarském, obzvláště ve prospěch dělníků nezaměstnaných, omezeně pracujících a všech nemocných a přestárlých.

21. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

§ 19 znějž:

"Počínajíc 1. lednem 1930 přísluší malým pivovarům jejichž výstav piva v kalendářním roce nepřesahuje 15.000 hl, nárok na částečné vrácení zaplacené daně z piva, a to pivovarům s roční výrobou do 5000 hl částkou 5 Kč, od 5000 hl do 10.000 hl částkou 3 Kč, od 10.000 hl do 15.000 hl částkou 1˙30 Kč z jednoho hl.

Podrobnosti upraví vládní nařízení".

22. Eventuální pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr. k §u 20:

Odst. 2 zněj:

"Pivovary a sklady piva musí od účinnosti tohoto zákona při prodeji piva snížiti ceny výčepního piva o 40 hal. u piva výčepního a o 50 haléřů u ležáku".

Odst. 3 budiž škrtnut.

Odst. 5 se nahrazuje zněním:

"Kdo jedná proti tomuto zákonu, bude potrestán soudem pro zločin těžkým žalářem od 6 měsíců do 5 let a peněžitou pokutou od 10.000 do 100.000 Kč. Podmíněný odklad trestu není přípustný".

C. K osnově tisk 783:

23. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Ve čl. I za prvé dvě řádky budiž vložena tato vsuvka:

"§ 11, odst. 4 doplňuje se novým bodem 4 tohoto znění:

Dani důchodové nepodléhá důchod dělníků a drobných zaměstnanců, malých rolníků a živnostníků, pokud nepřesahuje 30.000 Kč ročně.

§ 50 doplňuje se odst. 8, který znějž:

Osoby, jejichž výdělek nepřesahuje 30.000 Kč ročně".

24. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Změna §u 55 budiž škrtnuta od slov "Ustanovení §u 55" až do věty: "Nedodrží-li tohoto závazku, opraví se dodatečně vyměření daně."

25. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Změna §u 57 znějž:

"V §u 57, odst. 1, věta druhá se škrtá".

26. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

Navržené doplnění k §u 79, lit. f) budiž škrtnuto.

27. Eventuální pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

Nebude-li přijat návrh na škrtnutí doplňku k §u 79, lit. f), navrhujeme, aby byl připojen doplněk:

"Toto ustanovení nevztahuje se na zvláštní reservy lidových peněžních ústavů a výrobních a hospodářských družstev založených na svépomoci, které nahromadily před hospodářským obdobím 1930".

28. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Změna §u 79, lit. i) se celá škrtá.

29. Pozměňovací návrh posl. Schuberta a druhů:

Změna k §u 80 budiž škrtnuta.

30. Eventuální návrh posl. Schuberta a druhů:

Bude-li zamítnut návrh na škrtnutí změny k §u 80, navrhujeme:

"K novému znění §u 80, odst. 3 budiž připojeno jako poslední věta:

"a neplatí pro lidové peněžní ústavy, spořitelny atd. a pro výrobní a hospodářská družstva, založená na svépomoci".

31. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Změna §u 80, odst. 1 se nahrazuje zněním:

"V §u 80, odst. 1, první věta se ruší".

32. Pozměňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

V §u 83, odst. 1 nahrazuje se číslice "8" číslici "20%", a ustanovení to se doplňuje: "Výnosu zvláštní daně výdělkové smí býti použito pouze na podporu nezaměstnaných a omezeně pracujících dělníků a drobných zaměstnanců".

33. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Do čl. I budiž vsunuto toto nové ustanovení:

V §u 97 doplňuje s odst. 5 takto: "Pozemky osob, jejichž roční příjem nepřesahuje 30.000 Kč".

34. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Do čl. I budiž vsunuto toto další doplnění:

"§ 143 se doplňuje v odst. 5 takto: "Daň činžovní nesmí pronajimatelem býti přesunuta na osoby s ročním důchodem do 30.000 Kč.

Stejná změna budiž provedena v §u 161".

35. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudr.:

Do čl. I budiž vsunuto další nové ustanovení:

"V §u 173 mění se odst. 1: "Rentová daň přímo vybíraná činí 10% z požitků dani podrobených. Z placení daní osvobozeny jsou osoby, jejichž roční důchod nepřevyšuje 30.000 Kč."

Odst. 2 pak znějž: "Rentová daň vybíraná srážkou činí 20% z požitků dani podrobených.

Od daně jsou osvobozeny osoby, jejichž roční důchod nepřesahuje 30.000 Kč."

36. Doplňovací návrh posl. Jurana a soudruhů:

Do čl. I buďte vložena ještě tato další nová ustanovení:

"V §u 183 nahrazuje se číslice "10%" číslicí "20%" a odst. 2 a 3 se ruší."

V § 184, odst. 3 nahrazuje se číslice "3%" číslicí "20%".

Předseda (zvoní): Přistoupíme k doslovům pp. zpravodajů.

Nejprve o osnově zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, č. 77 Sb. z. a n., o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 781).

Zpravodajem k této osnově jest p. posl. dr Kalaš. Dávám mu slovo k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Kalaš: Slavná sněmovno! Obšírná debata o návrhu zákona přinesla mnoho poznatků, týkajících se naší samosprávy a jejího hospodaření. Byla provedena věcná kritika osnovy, pohybující se na vysoké úrovni, a s potěšením lze konstatovati, ačkoliv byly vytýkány osnově různé nedostatky, že se všeobecně všichni páni řečníci vyjádřili, pokud k osnově a jejímu obsahu mluvili, že osnova sama přinese značné úlevy našim obcím, okresům a zemím.

Zejména dlužno vyzvednouti prospěchy, které osnova přináší. Jsou to: 1. přiměřené zvýšení limitu přirážek, 2. opatření nového zdroje příjmu z výnosu daně z piva a z úpravy daně výdělkové, 3. uvolnění rozpočítávání u obcí do 150% přirážek a zrušení předpisu o úpravě rozpočtů obecních a okresních, 4. urychlení schvalování rozpočtů a povolování přirážek, 5. uvolnění předpisů pro povolování zápůjček zadluženým obcím a okresům, 6. zproštění obcí od placení příspěvků na nedobytné ošetřovné v ústavech choromyslných a snížení této povinnosti v nemocnicích a porodnicích. Jest dlužno zejména vyzdvihnouti nová ustanovení, kde země samy jako takové budou míti možnost příděly regulovati a současně kontrolovati obecní hospodářství s hlediska potřeby, takže to, co dříve bylo ve vyrovnávacím fondu, co poskytoval stát, se dnes přenáší na země a v důsledku toho budou míti země možnost lépe posouditi tato obecní hospodářství a tím přirozeně i regulovati způsob jich hospodaření.

Jestliže byly vytýkány nedostatky, poukazuji na důvodovou zprávu, která sama uvádějíc příčiny, proč došlo k novelisaci zákona č. 77/1927, výslovně zdůrazňuje, že opatření nyní učiněná nejsou definitivní a že ještě budoucnost ukáže, nakolik bude třeba zabývati se finančním hospodářstvím naší samosprávy. Znovu zdůrazňuji, že dlužno z důvodů zpředu uvedených osnovu vítati jako krok kupředu v tomto oboru finančního hospodaření.

Po stránce formální byly vyslovovány v odborných kruzích pochybnosti o ustanovení §u 3, odst. 4., o poslední větě, která mluví o tom, že nerozhodne-li zemský nebo okresní výbor do 6 neděl o rozpočtu, považují se přirážky za povolené a rozpočet za schválený, že však příslušný úřad vyrozumí o tom obec (okres) a odvolavší se strany do 8 dnů, a zda se toto vyrozumění považuje jako výměr o schválení dotyčného rozpočtu.

Konstatuji, že po odborné úřadě považuje se toto sdělení za výměr o schválení rozpočtu, aby bylo v praxi jasno, při event. stížnostech, podávaných nejvyššímu správnímu soudu.

Pokud zde v debatě nebylo k věci a obsahu zákona mluveno, nepovažuji za nutné odpovídati na všechny argumenty, které v této debatě byly sneseny.

Pokud se týče pozměňovacích návrhů, které byly podány, nedoporučuji tyto návrhy ke schválení. Přimlouvám se však, aby osnova tak, jak byla navržena, byla slavnou sněmovnou v celém svém znění a obsahu přijata. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu zpravodaji o osnově zákona o dani z piva (tisk 782), p. posl. Bečákovi.

Zpravodaj posl. Bečák: Slavná sněmovno! Návrh zákona o dani z piva byl předmětem debaty. Řada pánů kolegů, kteří do debaty zasáhli, vyjádřila se o znění tohoto zákona a mohu konstatovati, že nebylo podstatných návrhů proti a že se řeči pánů kolegů nesly v ten smysl, že schvalují návrh vlády, který zde byl podán.

Pouze pan kol. posl. Gläsel vyslovil obavy s těžkostmi, které mohou povstati podle usnesení v §u 20 navrhovaného zákona v případě, že v obci, kde nebyla zavedena obecní dávka z piva, bude obtížné schvalování tohoto usnesení, když je k tomu třeba souhlasu ministerstva pro zásobování lidu, ministerstva pro obchod a průmysl a ministerstva zemědělství.

Jsem přesvědčen, že obavy jeho nejsou plně opodstatněny. Jak jsem se informoval u příslušných ministerstev, dá se věc zaříditi tak, že ministerstva takovým generelním zmocněním snad zemského úřadu mohou takové opodstatněné zvýšení piva v důsledku obecní dávky z piva v obci zavedené urychleně schváliti a takto obtíže, které zde byly vysloveny, odstraniti.

K zákonu samému byly podány pozměňovací návrhy p. posl. Jurana a soudr. Návrhy tyto byly předmětem jednání rozpočtového výboru, byly tam zamítnuty a já nemohu nic jiného, než doporučiti slavné sněmovně, aby i ona tyto návrhy zamítla.

Přimlouvám se jinak, aby slavná sněmovna schválila vládní návrh zákona o dani z piva tak, jak ji rozpočtový výbor navrhl. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Nyní přistoupíme k doslovu zpravodaje o osnově zákona, kterým se mění a doplňuje zákon ze dne 15. června 1927, č. 76 Sb. z. a n., o přímých daních (tisk 783).


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP