Důvěrníci, jakožto členové komise, mají rozhodovati. Vysvětlení podávají sousedé, kteří bývají s poměry dostatečně obeznámeni. Je samozřejmé, že důvěrník může také v komisi uplatniti vše, co mu je známo o předmětu řízení.
Další návrh. V §u 94 (5) za slova >...prospěch osobám soukromým< vsunouti >jednání o zcelování držby, nemění-li se při tom hodnota pozemků a není-li třeba měření<.
Od náhrad nelze osvobozovati jednání, provedená v soukromém zájmu stran.
Dále jsou pozměňovací návrhy sen. Reyzla a soudr.
V §u 9 buďtež v odst. 1. škrtnuta slova >za souhlasu měřičského úředníka<.
Měřičskému úředníku musí tím býti dána odpovědnost za výsledky řízení. Za členy komise mohou býti určovány jen osoby rozvážné, obeznámené s místními poměry držebnostními, příbuzenskými, hospodářskými atd.
Dále pozměňovací návrhy sen. Průši a soudr.
U §u 9 (l) mají se nahraditi slova >dva důvěrníci< výrazem >tři důvěrníci< a věta >platí za přijatý návrh, pro který hlasuje předseda< větou >při rovnosti hlasů rozhoduje předseda komise, který jinak nehlasuje<.
Podle nabytých zkušeností vyskytují se potíže obcím již při vysílání dvou důvěrníků. Tím větší obtíže by byly, kdyby musila obec vysílati důvěrníky tři.
V §u 11, odst. (7), navržena změna tato: První věta znějž: >Scházející neb poškozené pohraniční znaky nahradí stát<.
Znaky na hranicích katastrálních území jsou majetkem obce a v jejich správě. Je proto správné, aby si je opatřovaly svým vlastním nákladem, což bude také lacinější, než kdyby je měl opatřovati stát.
K §u 12 má býti připojen nový odstavec: >Měřičským úředníkům se ukládá přesné zjištění a zaměření obecních pozemků (polí, pastvin, cest a potoků).
Jde-li o zjištění a zaměření podle skutečné a nesporně uznané držby, je řízení zákonem upraveno všeobecně, jako při každé jiné držebnostní hranici. Jde-li o zjištění příorků, nepatří věc do zákona o pozemkovém katastru a jeho vedení, neboť jest již upravena občanským zákonem a jeho novelami:
V §u 29, odst. (2), v první větě se nahrazuje výraz >třídenní dobu< výrazem >šestidenní dobu<.
O návrhu §u 29, aby byla nahrazena třídenní lhůta šestidenní lhůtou, jsem se již vyjádřil.
Rovněž tak o změně při §u 56, odst. (2), aby místo >zdarma< bylo uváděno >za obvyklé ceny<. O tom jsem se již vyjádřil.
Další změna §u 56, odst. (3), na konci věty slova >nemají nároků< nahrazují se slovy >mají nárok na ušlou ztrátu výdělku<.
Je věcí obcí, jakou náhradu poskytnou svým zástupcům v katastrálních komisích. Pro stát bylo aby poskytování jakékoliv náhrady příliš drahé.
V §u 84 odst. (3) budiž škrtnut.
Je nezbytno, aby data a poznatky získané o zaplavovaném území byly vedeny v stálém souhlase se skutečným stavem.
V §u 96, odst. (4), je pozměňovací návrh, aby bylo uvedeno:
>Nedostaví-li se některý člen komise, stanovené paragrafem 9, 11, 61, 84 a 106, bez řádné omluvy k řízení, ...<.
Je-li některý člen komise zaneprázdněn, má obec povinnost, aby vyslala člena jiného, jinak by bylo nebezpečí, že komise katastrální budou stále rušeny a tím náklad stále zvětšován. Konečně je návrh, aby v §u 105, odst. 4., byl tento odstavec škrtnut.
Slavný senáte! Zavedení podle vládního návrhu zákona je nutné a je právě ve prospěch chudých obcí. Z důvodu toho dovoluji si učiniti slavnému senátu návrh, aby návrhy ty zamítl.
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati. Račte se posaditi. (Děje se.)
Vzhledem k podaným pozměňovacím návrhům hodlám dáti o projednávané osnově zákona hlasovati takto:
o čl. I podle zprávy výborové;
o čl. II podle návrhu sen. Modráčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o čl. III a IV, pak o §u 1 podle zprávy výborové;
o §u 2 podle návrhu sen. Modráčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 3 podle zprávy výborové; pak o doplňovacím návrhu sen. Modráčka a soudr. k odst. 1. uvedeného §u 3;
o §u 4 a 5 podle zprávy výborové;
o §u 6 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Modráčka a soudr. na doplnění odst. 1. uvedeného §u 6;
o §u 7 a 8 podle zprávy výborové;
o §u 9, odst. 1. podle návrhu sen. Průši a druhů, bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Reyzla a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o odst. 2. až 5. §u 9 podle zprávy výborové;
o §u 10 podle zprávy výborové, pak o doplňovacím návrhu sen. Zimáka a soudr. k odst. 2. uvedeného §u 10;
o §u 11 podle návrhu sen. Zimáka a soudr., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Průši a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 12 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Průši a druhů na doplnění uvedeného paragrafu novým odstavcem;
o §u 13 až 15 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Hubky a druhů na doplnění §u 15;
o §u 16 až 18 podle zprávy výborové;
o §u 19 podle návrhu sen. Modráčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 20 až 28 podle zprávy výborové;
o §u 29 podle souhlasných návrhů sen. Modráčka a soudr. a sen. Průši a druhů, budou-li zamítnuty, podle zprávy výborové;
o §u 30 až 34 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Zimáka a soudr. na doplnění §u 34 novým 2. odstavcem;
o §u 35 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Modráčka a soudr. na doplnění §u 34 novým 2. odstavcem;
o §u 36 podle návrhu sen. Hubky a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 36 až 41 podle zprávy výborové;
o §u 42 podle návrhu sen. Hubky a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 43 až 48 podle zprávy výborové;
o §u 49 podle návrhu sen. Hubky a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 50 podle zprávy výborové;
o §u 51 podle návrhu sen. Zimáka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 52 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Hubky a druhů na doplnění odst. 1. uvedeného §u 52;
o §u 53 až 55 podle zprávy výborové;
o §u 56 podle návrhu sen. Hubky a druhů, bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Modráčka a soudr., bude-li zamítnut, podle návrhu sen. Průši a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 57 a 58 podle zprávy výborové;
o §u 59 podle návrhu sen. Zimáka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 60 podle zprávy výborové;
o §u 61 podle návrhu sen. Modráčka a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové, pak o doplňovacím návrhu sen. Hubky a druhů;
o §u 62 až 75 podle zprávy výborové, pak o doplňovacím návrhu sen. Zimáka a soudr. k §u 75;
o §u 76 až 83 podle zprávy výborové;
o §u 84 podle návrhu sen. Průši a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 85 až 94 podle zprávy výborové, pak o návrhu sen. Hubky a druhů na doplnění §u 94;
o §u 95 podle zprávy výborové;
o §u 96 podle návrhu sen. Průši a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 97 až 104 podle zprávy výborové;
o §u 105 podle návrhu sen. Průši a druhů, bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 106 podle návrhu sen. Reyzla a soudr., bude-li zamítnut, podle zprávy výborové;
o §u 107 až 113, o nadpisu zákona, nadpisech jednotlivých hlav, jednotlivých částí a paragrafů, jakož i úvodní formuli podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky? (Nebyly.)
Nejsou. Budeme tudíž tak hlasovati. (Hluk.) Prosím o klid!
Kdo souhlasí se zněním čl. I podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby čl. II zněl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby články II až IV a § 1 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 2 zněl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 2 a 3 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby odst. 1. právě přijatého §u 3 doplněn byl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 4 až 6 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby odst. 1. právě přijatého §u 6 doplněn byl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 7 a 8 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 9 zněl podle návrhu sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 9 zněl podle návrhu sen. Reyzla a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 9 a 10 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby odst. 2. §u 10 doplněn byl podle návrhu sen. Zimáka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 11 zněl podle návrhu sen. Zimáka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 11 zněl podle návrhu sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 11 a 12 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 12 doplněn byl podle návrhu sen. Průši a druhů novým 4. odstavcem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 13 až 15 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 15 doplněn byl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 16 až 18 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 19 zněl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 19 až 28 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 29 zněl podle souhlasných návrhů sen. Modráčka a soudr. a sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 29 až 34 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 34 doplněn byl novým 2. odstavcem podle návrhu sen. Zimáka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 35 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 35 doplněn byl novým 2. odstavcem podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 36 zněl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 36 až 41 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 42 zněl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 42 až 48 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 49 zněl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 49 až 50 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 51 zněl podle návrhu sen. Zimáka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 51 a 52 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby odst. 1. právě přijatého §u 52 doplněn byl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 53 až 55 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 56 zněl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 56 zněl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 56 zněl podle návrhu sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 56 až 58 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 59 zněl podle návrhu sen. Zimáka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 59 až 60 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby § 61 zněl podle návrhu sen. Modráčka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 61 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 61 doplněn byl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 62 až 75 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schváleno.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 75 doplněn byl podle návrhu sen. Zimáka a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 76 až 83 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schváleno.
Kdo souhlasí, aby § 84 zněl podle návrhu sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 84 až 94 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Kdo souhlasí, aby právě přijatý § 94 doplněn byl podle návrhu sen. Hubky a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.) To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 95 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schváleno.
Kdo souhlasí, aby § 96 zněl podle návrhu sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 96 až 104 zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Schvaluje se.
Kdo souhlasí, aby § 105 zněl podle návrhu sen. Průši a druhů, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby § 105 zněl podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímá se.
Kdo souhlasí, aby § 106 zněl podle návrhu sen. Reyzla a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítá se.
Kdo souhlasí, aby §§ 106 až 113, pak nadpis zákona, nadpisy jednotlivých hlav, jednotlivých částí a paragrafů, jakož i úvodní formule zněly podle zprávy výborové, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Přijímají se.
Tím přijal senát osnovu zákona ve čtení prvém podle zprávy výborové.
Druhým předmětem jednacího pořadu je:
2. Zpráva ústavno-právneho výboru k vládnemu návrhu (tlač. 536) zákona o zmene niektorých predpisov o vymáhaní a účtovaní trôv spojených s trestným pokračovaním pri súdoch na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Tisk 542.
Zpravodajem je pan předseda výboru ústavně-právního sen. dr Krupka za omluveného sen. dr Krčméryho. Dávám mu slovo.
Zpravodaj sen. dr Krupka: Slávny senát! Po stránke obsahovej drží ústavno-právny výbor predložený návrh zákona za celkom správny, lebo navrhovaná novelizácia XLIII. zák. čl. z r. 1890 a zmena 5. a 6. odstavcov 494. §u XXXIII. zák. čl. z r. 1896, o trestnom poriadku je na čase; veď značne zjednoduší terajší postup na Slovensku a Podkarp. Rusi a donesie ho do súzvuku s ostatnými zemami republiky.
Na Slovensku a Podkarp. Rusi totiž štátna pokladnica platí trovy z trestného pokračovania a prevedenia trestu, okrem tých, ktoré vzniknú zo zastupovania súkromného žalobníka, žalovaného alebo jeho obrany. Súd rozhoduje, kto má platiť výlohy, už v samom rozsudku, alebo v trestnom príkaze, alebo v usnesení, ktorým sa žaloba zamieta, alebo trestné pokračovanie zastavuje. Súd určí i výšku trôv, pravda, okrem tých, ktoré sú ešte nie známe alebo patria do príslušnosti iného úradu. Vykonanie súdneho výroku o placení výloh z trestného pokračovania povstavších prislúcha podľa 5. odst. 494. §u tr. por. v medziach XLIII. zák. čl. z r. 1890, štátnemu zastupiteľstvu.
Tolik, co se týká Slovenska.
Na priestore českých zemí je vec jednoduchejšie a cieľuprimeranejšie zavedená. Tu vymáhanie trôv z trestného pokračovania obstará súdny orgán, ktorý vyzve povinného platiť platobným príkazom, aby zaplatil útraty za 8 dní a jestliže to neučiní, zavedie proti nemu exekučné zakročenie z úradu. Vymožené trovy sa zúčtujú v rozpočte ako príjmy justičnej správy.
Tento spôsob vymáhania možno teraz po zavedení jednacieho poriadku vládnym nariadením zo dňa 3. mája 1924, č. 99 Sb. z. a n., rozšíriť i na Slovensko a Podkarp. Rus.
To sa má stať touto osnovou. Osnova táto javí sa ako novelizácia XLIII. zák. čl. z r. 1890, o vymáhaní a účtovaní výdavkov vzniklých z trestného pokračovania pri súdoch. Okrem toho ruší predpis 5. odst. 494. §u trest. por., pokiaľ ním výkon výroku o náhrade trôv z trestného pokračovania je zadelený štátnemu zastupiteľstvu.
Z rozpočtových dôvodov má osnova nadobudnúť platnosti počiatkom budúceho roku.
Prevádzanie navrhovaného zákona nevyžaduje výloh, naopak uľahčí sa finančným úradom bez toho, že by znatelne sa zaťažila súdna agenda.
Ústavno-právny výbor previedol v osnove zákona niektoré štilárne premeny a doporúča slávnemu senátu, aby prijal osnovu zákona v dole uvedenom znení.
Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, budeme hlasovati.