Při tomto zvýšení bylo především uvážiti, jakým násobkem má býti vyjádřen poměr dnešní hodnoty koruny ke koruně předválečné. Je na bíledni že za základ nemohla býti vzata hodnota koruny v poměru ke zlatu v den spáchaného trestného činu. Taková úprava by vyžadovala, aby soudům a justičním úřadům byl denně sdělován kurs zlata nebo kurs některé zlaté měny a aby hodnota vyjádřená v Kč byla přepočítávána na hodnotu ve zlatě - řešení, které již z důvodu zatížení justičních úřadů a soudů stálým přepočítáváním v desítkách tisíců případů trestných činů proti majetku je nemožné. Než ani okrouhlým násobkem, vyjadřujícím znehodnocení peněz, které podle nynější hodnoty koruny ve zlatě se jeví asi v poměru 1 : 61/2, by nebyla pravá podstata věci vystižena. I tam, kde při posouzení trestného činu nerozhoduje výše škody, nýbrž hodnota předmětu trestného činu, má se podle zákona tato hodnota měřiti výší škody, která poškozenému z trestného činu vzešla (srv. § 173 tr. z.). Poškozený bude však tuto škodu posuzovati vždy podle částky, kterou by musil vynaložiti, aby škodu zase napravil, tedy podle vnitřní nákupní hodnoty peněz. Měříme-li pak nákupní hodnotu nynější koruny podle indexu životních potřeb, dospějeme, jak patrno z tabulky IV., k násobku vyššímu, pohybujícímu se okolo 10. Poněvadž pak jde o hranice pevné, v zákoně vesměs okrouhlými částkami určené, navrhuje se zvýšení peněžitých částek na desetinásobek. To se děje v § 1, odst. 1. osnovy. Ustanovení to týká se arci jen zákonů vydaných před 28. říjnem 1918, ježto v zákonech pozdějších bylo již možno k znehodnocení peněz náležitou měrou přihlédnouti. Jedinou výjimkou je zákon č. 556/1919 Sb. z. a n., ježto tímto zákonem bylo v oblasti vojenského trestního zákona provedeno teprve zvýšení peněžitých částek, které v oblasti trestního zákona čís. 117/1852 ř. z. bylo již provedeno zákonem z roku 1910 (zákon Ofnerův).

Podotknouti ještě třeba, že navržené zvýšení na desetinásobek má se týkati toliko činů, které trestati přísluší občanským a vojenským trestním soudům. Pokud je peněžitá částka rozhodná pro rozhraničení příslušnosti mezi úřady politickými a soudy, tedy pro kvalifikaci činu jako přestupku správního nebo soudního, nenavrhuje se zvýšení dosavadních částek návrhem tohoto zákona, nýbrž §em 69 vládního návrhu zákona o správním trestním právu a řízení (tisk č. 735 sen. II. vol. obd.).

Bezvýjimečné zvýšení peněžitých částek na desetinásobek mělo by však také nežádoucí následky. Kdežto trestní zákon z roku 1852 a vojenský trestní zákon z roku 1855 se podstatně neliší, jsou mezi trestním zákonem z r. 1852 a uherským trestním zákonem z r. 1878 značné rozdíly nejen ve stanovených peněžitých částkách, nýbrž i v jiných podrobnostech. Tyto rozdíly byly by pak při bezvýjimečném desetinásobném zvýšení peněžitých částek na úkor právního citu a právní jednotnosti ještě prohloubeny. Budiž tu uveden jen tento příklad: Krádež na věcech uzamčených je podle trestního zákona z roku 1852 zločinem, převyšuje-li hodnota ukradené věci 50 Kč; podle uherského trestního zákona je týž čin zločinem bez ohledu na hodnotu ukradené věci. Dosavadní, ne značný rozdíl, byl by při desetinásobném zvýšení částky 50 Kč na 500 Kč v trestním zákoně z roku 1852 velmi nápadný.

Tím jsou odůvodněny výjimky, stanovené v § 1, odst. 2. a v § 2 a 3 osnovy. Jich snahou je oba platné trestní zákony pokud možno přiblížiti, jak vysvitne z dalšího podrobného odůvodnění.

Podle § 1, odst. 2., nemají býti zvýšeny peněžité částky uvedené v § 216 uh. tr. z. (mírnější trestnost křivého svědectví ve věci civilní, jejíž hodnota nepřevyšuje 200 Kč) a v § 469 uh. tr. z. (přísnější trestnost kvalifikovaného případu zneužití úřední moci za úplatek, převyšuje-li škoda 10.000 Kč). V případě § 216 uh. tr. z. je obdobné ustanovení trestního zákona z roku 1852, a to právem, přísnější a nebylo by na místě rozdíl, který tu je, ještě prohloubiti zvýšením peněžité částky uvedené v § 216 uh. tr. z. Také v případě § 469 cit. zák. není vhodné zmírňovati přísné trestní sankce proti zneužití úřední moci rozšířením případů mírněji trestných.

V § 2 osnovy uvedeny jsou další výjimky ze všeobecné zásady § 1, odst. 1., a to potud, že některé peněžité částky mají býti zvýšeny na násobek vyšší nebo nižší než desetinásobek. I tyto výjimky jsou odůvodněny všeobecnou snahou oba trestní zákony obsahově co možná přiblížiti.

Částka 100 Kč rozhodná dosud pro rozhraničení přestupku a přečinu maření exekuce podle § 1 zákona č. 78/1883 ř. z. má býti zvýšena na dvacetinásobek, t. j. na 2000 Kč. Tato částka nebyla dosud vůbec ani při zvýšení v roce 1910 zvyšována, ačkoliv jest zcela účelno uvésti ji v soulad s obdobnými částkami při jiných ustanoveních trestního zákona, zejména při zpronevěře podle § 183 tr. zák., jak učinila též první popřevratová valorisační novela rakouská čís. 92/1918 St. GBl. Zvýšení na dvacetinásobek je tu však odůvodněno také snahou přiblížiti ustanovení zákona čís. 78/1883 ř. z. pokud možno analogickému ustanovení § 359 uh. tr. zák., kde dosud pro rozlišení přečinu a zločinu rozhodovala částka 200 Kč, zvýšená podle §u 1, odst. 1., nyní rovněž na 2000 Kč.

Na dvacetinásobek mají býti dále zvýšeny částky 100 Kč, uvedené v § 300 a 402 uh. tr. z., rozhodné pro rozhraničení přečinu a zločinu podvodu a padělání soukromé listiny. Také tato ustanovení, která rovněž nedoznala změny při zvýšení peněžitých částek trestní novelou zák. čl. XXXVI/1908, třeba přiblížiti obdobným ustanovením trestního zákona z roku 1852, podle něhož byla dosud pro rozhraničení přestupku a zločinu podvodu rozhodnou částka 200 Kč, nyní zvýšená na 2000 Kč.

Naproti tomu zvyšuje se částka 400 Kč rozhodná podle § 430 uh. tr. z. pro rozhraničení zločinu a přečinu způsobení povodně toliko na pětinásobek, t. j. na 2000 Kč. Trestný čin tu uvedený je sice podle § 85, lit. e) a § 87 tr. zák. z roku 1852 zločinem bez ohledu na výši způsobené škody, takže pro obdobné případy § 430 uh. tr. zák. by bylo na místě ponechati částku 400 Kč vůbec nezvýšenou. Než sluší uvážiti, že skutková podstata v § 429 uh. tr. z. je značně širší, zahrnujíc na př. i případ úmyslného otevření splavu bez způsobení větší škody, takže je na místě, aby pro tyto případy tu zvýšení nastalo, avšak jen na onu výši, na kterou se zvyšuje peněžitá částka uvedená v obdobném případě § 85, lit. a) tr. z. z roku 1852.

Podle § 100 tr. z. z roku 1852 a § 378 voj. tr. z. má býti přísněji, t. j. těžkým žalářem od jednoho do pěti let trestáno nebezpečné vyhrožování a vydírání, jestliže škoda, kterou bylo pohroženo nebo která by z činu vzešla, převyšuje určité peněžité částky (2000 Kč a 600 Kč). Zachovávajíc dosavadní rozlišení částek, zaokrouhluje osnova násobek částky 600 Kč na 10.000 Kč. To proto, že stejná částka 600 Kč, rozhodná. podle § 495 voj. tr. z. pro vyšší trestnost zločinu plenění, byla v roce 1919 zvýšena na 2000 Kč, a zvyšuje-li se nyní na 10.000 Kč, je záhodno na stejnou částku zvýšiti i částky 600 Kč uvedené v § 100 tr. z. z r. 1852 a v § 378 voj. tr. z.

Žalářem do pěti let trestá se podle § 182 tr. zák. z r. 1852 zpronevěra v úřadě, převyšuje-li hodnota zpronevěřené věci 50 Kč, nikoliv však 1000 Kč. Podle § 462 uh. tr. z. trestá se zpronevěra v úřadě žalářem do 5 let, nepřevyšuje-li hodnota zpronevěřené věci 2000 Kč. Aby tato ustanovení byla uvedena v soulad, navrhuje osnova, aby částka 2000 Kč v § 462 uh. tr. z. byla zvýšena toliko na pětinásobek, t. j. na 10.000 Kč.

Pokud je konečně podle uherského trestního zákona cena věci nebo výše škody rozhodnou pro nejpřísnější stupeň trestnosti zločinu krádeže, podvodu, podvodného úpadku a padělání soukromé listiny (§ 383, 103, 415 uh. tr. z. a § 49, odst. 2., č. 1, trestní novely), je tomu tak teprve tehdy, když peněžitá částka převyšuje 4000 Kč. Naproti tomu je podle trestního zákona z roku 1852 a vojenského trestního zákona zločin krádeže a podvodu (včetně padělání soukromé listiny) trestný podle nejvyšší trestní sazby již tehdy, když hodnota předmětu trestného činu nebo výše škody převyšuje 2000 Kč. Hledíc k tomu, jakož i k té další okolnosti, že vyšší trestnost krádeže podle § 49 tr. nov. je podmíněna vedle uvedené hodnoty předmětu trestného činu ještě další zločinnou kvalifikací činu, jakož i k tomu, že v případech §§ 383, 403 a 415 uh. tr. z. nepřevyšuje trestní sazba pět let káznice, kdežto v obdobných případech podle trestního zákona z roku 1852 a vojenského trestního zákona je sazba žaláře od pěti do 10 let, navrhuje se zvýšení částek 4000 Kč, uvedených v citovaných ustanoveních uherského trestního zákona, pouze na pětinásobek, t. j. na 20.000 Kč.

V § 3 snaží se osnova odstraniti další nejcitelnější rozdíly mezi trestním zákonem z roku 1852 a uherským trestním zákonem, které by se při zvýšení peněžitých částek ještě prohloubily. Rozeznává pak dvě skupiny případů.

Především rozšiřuje v § 3, odst. 1., pro obor trestního zákona z r. 1852 a částečně i vojenského trestního zákona počet případů, kdy krádež je zločinem bez ohledu na hodnotu předmětu činu. Z těchto případech byla již krádež zločinem bez ohledu na hodnotu ukradené věci podle § 336, čís. 3, 4 a 6 uh. tr. zák. Jsou to právě nejnebezpečnější způsoby páchání krádeže, které je účelno postihnouti přísnějšími tresty, stejně jak to učinilo hned po převratu Rakousko zákonem č. 92/1918 StGBl. Při stanovení podmínek, za kterých se krádež stává podle § 3, odst. 1., osnovy zločinem, bylo užito nejen příslušných ustanovení platného uherského trestního zákona, nýbrž bylo přihlédnuto i k přípravné osnově nového trestního zákona a ke zmíněnému rakouskému zákonu čís. 92/1918 StGBl. Po tomto sjednocení příslušných ustanovení je možno zrušiti určitá ustanovení trestních zákonů a to § 174 II., lit. c) tx-. zák. z roku 1852, § 336, č.3, 4 a 6 uh. tr. z.a § 461, lit. c) a § 462, lit. d) a e) voj. tr. z. (viz § 19 osnovy).

Naproti tomu zužuje osnova podle vzoru § 176 II. tr. z. z r. 1852 počet případů, kdy podle uh. tr. z. je dosud krádež zločinem bez ohledu na cenu předmětu, a to tak, že v případech § 338, č. 7 a 8 a § 338 uh. tr. zák., činí zločinnou kvalifikaci krádeže závislou na tom, že hodnota předmětu trestného činu převyšuje 500 Kč.

Důsledky zvýšení peněžitých částek podle §§ 1 - 3 osnovy jsou patrny z přiložené tabulky V.

Kriminálně politické námitce, že zvýšením peněžitých částek na desetinásobek se zmírňují trestní hrozby a oslabuje trestní ochrana majetku, hledí osnova čeliti ustanovením § 4. Jím se zvyšuje v kvalifikovaných případech přestupků (přečinů) krádeže, zpronevěry, podvodu a podílnictví na krádeži nebo na zpronevěře (na Slovensku a Podkarpatské Rusi též porušení úřední závěry, přechovávání, padělání soukromé listiny), spodní hranice trestní sazby z osmi dnů na čtrnáct dnů. Na Slovensku a Podkarpatské Rusi, kde takové spodní hranice dosud nebylo, se stanoví. Kromě toho vylučuje se stanovením trestu tuhého vězení možnost změniti trest na svobodě v peněžitou pokutu. Podobně je tomu též při přestupku podle § 1 zákona o zmaření exekuce. Těmito ustanoveními docílí se také toho, že žalobci bude možno při nedosti odůvodněném, dnes tak rozšířeném užívání mimořádného zmírňovacího práva užíti opravných prostředků proti výroku o trestu.

Navrženým zvýšením peněžitých částek stávají se zbytečnými ustanovení článku I. §§ 9 a 10 zákona čís. 471/1921 Sb. z. a n. a doplňující je ustanovení zákonů čís. 259/1923 a 257/1925 Sb. z. a n. Navrhuje se proto v § 19, odst. 1., čís. 6, jejich zrušení. Naproti tornu nelze navrhnouti, aby byla zrušena i ostatní ustanovení práv uvedených zákonů. I po zvýšení peněžitých částek nelze se obejíti bez instituce samosoudců u sborových soudů první stolice a bez snížení počtu členů senátů u sborových soudů první a druhé stolice na území mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus. Z připojené tabulky I. je patrno, že zrušením instituce samosoudců by senátní agenda vzrostla téměř o 100%. Zdolati ji beze změn v obsazení soudů, které jsou toho času nemožné, by bylo vyloučeno, zejména když by na území mimo Slovenska a Podkarpatské Rusi měly v trestních věcech rozhodovati opět senáty v plném, původním počtu členů. Avšak i ustanovení §§ 1 - 5 zákona čís. 471/1921 a doplňující je ustanovení zákona čís. 259/1923 Sb. z. a n. nutno zachovati i nadále v platnosti. K znehodnocení peněz, k němuž přihlédla již tato osnova zvýšením peněžitých částek, nemá arci býti při užití §§ 1 a 6 citovaného zákona budoucně přihlíženo; za to bude nutno i dále přihlédnouti k povaze činu, ježto přes zvýšení peněžitých částek by se jevila sazba trestu na svobodě od pěti do deseti let na zločiny v § 1 citovaného zákona uvedené u srovnání s trestním zákonem uherským někdy nepoměrně přísnou. Proto se navrhuje v § 21, aby veškerá uvedená ustanovení byla zachována v platnosti, a to až do dne, kdy nabude účinnosti nový jednotný trestní řád. Jeho osnova je připravena a lze se bezpečně nadíti, že bude Národnímu shromáždění předložena k ústavnímu projednání již v nejbližších měsících. Toto projednání a nutná delší vacatio legis protáhne se však patrně přes 31. březen 1929, takže pro toto mezidobí nutno učiniti nějaké opatření.

Zvýšením peněžitých částek, rozhodným pro posouzení trestných činů, není vyčerpán dosah vlivu znehodnocení peněz v oboru trestního práva a soudního řízení.

Stejně jako nebyly po převratu zvýšeny shora uvedené peněžité částky, nebyly zvýšeny také sazby peněžitých trestů na činy, které přísluší trestati soudům. V § 5 navrhuje se proto, aby i tyto sazby, t. j. spodní i hořejší hranice peněžitých trestů, byly zvýšeny. Hledíc k sazbám peněžitých trestů stanoveným v zákonech, vydaných po převratu, jakož i ve snaze, uvésti toto ustanovení v soulad s obdobným ustanovením osnovy zákona o trestním právu a řízení správním (§ 11 vl. návrhu tisk čís. 735 sen. II. vol. obd.), navrhuje se však toliko zvýšení na pětinásobek. Navržené zvýšení má samozřejmě platiti jen pro sazby peněžitých trestů stanovené zákony vydanými před 28. říjnem 1918, poněvadž v zákonech vydaných po tomto dni došlo již znehodnocení peněz v sazbách peněžitých trestů náležitého výrazu. Ustanovení § 5 vztahuje se na veškeré sazby peněžitých trestů, pokud jsou určeny pevnými peněžitými hranicemi. Netýká se tudíž takových peněžitých trestů, jejichž výš v konkretním případě závisí na škodě nebo na zisku z trestného činu, na př. při trestných činech proti lesnímu zákonu čl. XXXI/1879. V těchto případech je vyšším základem trestu zvýšen samozřejmě již trest sám. Důvody, uvedené tu pro zvýšení sazeb peněžitých trestů, platí i pro zvýšení částky 10.000 Kč, stanovené v § 2 ř. zákona o ochraně známek č. 19/1890 ř. z., t. j. o zvýšení maxima pokuty, která může býti uložena pachateli ve prospěch poškozeného na místě odškodného, příslušejícího mu podle občanského práva.

Nutným důsledkem zvýšení sazeb peněžitých trestů, jakož i vyšších sazeb peněžitých trestů vydaných po převratu je též zvýšení příslušných peněžitých částek v § 532 tr. z. z roku 1852 a v § 135 voj. tr. zák., rozhodných pro promlčení trestného činu. Ta okolnost, že tato ustanovení nebyla dosud přiměřeně změněna, znamenala již dnes značné zpřísnění zákonného stavu prodloužením promlčecí lhůty.

Rovněž tak je nutno v důsledku zvýšení sazeb peněžitých trestů zvýšiti peněžité částky, udávající nejmenší a nejvyšší výměru peněžitého trestu, jaká může býti podle všeobecných ustanovení § 26 uh. tr. zák. §§ 16 a 17 uh. přest. zák. a § 69 zák. čl. VII/1913 uložena. Mnohé popřevratové zákony stanovily sice sazby peněžitých trestů, které i po navrženém zvýšení peněžitých částek v právě uvedených všeobecných ustanoveních uvedených zákonů budou vyšší, než přes to nepozbývají tato všeobecná ustanovení významu. Jsou i nadále rozhodnými tam, kde zvláštní zákon pozdější nestanovil jinou sazbu.

Kromě peněžitých trestů uvedených v § 5 ukládají soudy peněžité tresty a pokuty také podle zákonů o trestním řízení a podle různých zákonů jiných, na př. v řízení sporném, exekučním, nesporném atd. Ani sazby těchto trestů a pokut nebyly po převratu zvýšeny a zůstalo i při pevných relacích, stanovených pro ukládání náhradního trestu na svobodě za nedobytnou pokutu (tak na př. § 7 tr. ř., § 12 uh. tr. ř.). Pro velkou rozmanitost těchto ustanovení omezuje se návrh na pětinásobné zvýšení sazeb i uvedené relace. Také toto výšení týká se však jen zákonů vydaných před 28. říjnem 1918, poněvadž v zákonech pozdějších jsou již sazby podstatně vyšší.

Zvyšujíc na pětinásobek sazby veškerých peněžitých trestů a pokut, a to i pokut pořádkových, nemohla osnova nezvýšiti i sazby kárných pokut, které podle platných, avšak před desítkami let vydaných zákonů mohou býti ukládány advokátům a notářům, případně kandidátům advokacie a notářství. Jsou to:

Kárná pokuta do 3000 Kč podle § 12, lit, b) zákona ze dne 1. dubna 1872, č. 40 ř. z. ve znění novely ze dne 16. listopadu 1906, č. 223 ř. z., kterou lze uložiti advokátům a kandidátům advokacie; kárná pokuta do 1040 Kč podle § 158, lit. b) zákona ze dne 25. července 1871, č. 75 ř. z., kterou lze uložiti notářům a kandidátům notářství (substitutům); kárná pokuta od 100 Kč do 1000 Kč podle § 70, č. 2, zák. čl. XXXIV/1874, kterou lze uložiti advokátům; kárná pokuta od 100 Kč do 2000 Kč, kterou lze uložiti podle § 45, odst. II., lit. b) zák. čl. VII/1886 veřejným notářům a kárná pokuta od 10 Kč do 200 Kč, kterou lze uložiti podle § 45, odst. 1, lit. b) cit. zák. čl. kandidátům veřejného notářství na Slovensku a Podkarpatské Rusi.

Tato rozmanitost sazeb není při porušení stavovských povinností, které nutno u obou stavů stejně hodnotiti, nikterak odůvodněna. Osnova proto tyto sazby sjednocuje, zároveň je přiměřeně zvyšujíc. Naproti tomu nedotýká se osnova oněch zákonných ustanovení, která stanoví, zda a kdy mohou býti kandidátům advokacie a notářství uloženy kárné pokuty, a vyhrazuje úpravu této otázky novému advokátnímu a notářskému řádu.

V důsledku uvedeného zvýšení bylo nutno také zvýšiti peněžité částky uvedené v § 159, odst. 2., zákona č. 64/1871 ř. z. (dosud 50 Kč jako nejmenší kárná pokuta při určitých kárných přečinech) a v § 45, odst. 3., zák. čl. VII/1886 (náhradní trest za nedobytnou pokutu uloženou kandidátům notářství - dosud za každé 4 Kč pokuty jeden den suspense z praxe).

Nutnou jeví se konečně úprava otázky náhradního trestu na svobodě za nedobytný trest peněžitý. Podle dosavadních ustanovení platných mimo Slovensko a Podkarpatskou Rus není sice pro výměru náhradního trestu na svobodě za nedobytný trest peněžitý stanovena pevná relace, nýbrž náhradní trest má se vyměřiti podle všeobecných zásad platných při výměře trestu, a je-li na trestný čin ustanoven také trest na svobodě, v rámci tohoto trestu. Za to však je stanovena pevná relace v § 53 uh. tr. z., podle něhož se má uložiti jeden den trestu na svobodě za 2 Kč až 20 Kč trestu na penězích. Zachování těchto pevných relací bylo by při značných peněžitých trestech, stanovených v zákonech vydaných po převratu, vedlo nutně k nemožným důsledkům. Proto obsahuje téměř každý zákon s ustanoveními trestními zvláštní předpis o výměře náhradního trestu na svobodě. Nehledíc k tomu, že technicky se tak zatěžují veškeré zákony - a je jich po převratu celá řada - zvláštním ustanovením, které by mělo býti upraveno všeobecně, jeví dosavadní úprava v těchto zákonech takovou pestrost a takové ničím neodůvodněné odchylky, že ztěžuje soudní praxi, která při každém zákonu má užíti jiných ustanovení o výměře náhradního trestu (srv. k tomu: § 18 a) zák. č. 215/19 ve znění zák. č. 108/21, § 11 zák. č. 269/19, § 16 zák. č.568/19 ve znění zák. č. 80/24, § 55 zák. č. 193/20, § 29 zák. č. 260/20, § 19 zák. č. 347/20, § 13 zák. č. 417/20, § 20 zák. č. 464/21, § 36 zák. č. 71/22, § 30 zák. č. 50/3, § 20 zák. č. 60/23, § 13 zák. č. 2/24, § 7 zák. č. 7/24, § 24 zák. č. 9/24, § 50 zák. č. 117/24, § 8 zák. č. 178/24, § 34 zák. č. 239/24, § 8 zák. č. 240/24, § 18 zák. č. 241/24, § 48 zák. č. 218/26, § 37 zák. č. 111/27 Sb. z. a n.). Těmto nedostatkům chce odpomoci § 8 osnovy, kterým mají býti nahrazena veškerá dosavadní ustanovení o výměře náhradního trestu na svobodě jak v zákonech vydaných před převratem, tak i po převratu, a který jako ustanovení všeobecné má platiti i pro zákony příští, v nichž se tím podobné zvláštní ustanovení uspoří. Při úpravě § 8 bylo přihlíženo jednak k uherskému trestnímu zákonu, který tuto otázku řeší podrobněji nežli trestní právo platné na ostatním uzemí republiky, jednak k ustanovením různých zákonů vydaných po 28. říjnu 1918, která se rovněž touto otázkou již zabývala, a po navrženém sjednocení mají býti zrušena (viz § 19, odst. 1., č. 4, osnovy).

Podle § 260, lit. a) tr. z. z roku 1852 a stejného s ním § 95 voj. tr. z., může soud zaměniti u přestupků a přečinů uložený peněžitý trest ve vězení, když by mohl způsobiti odsouzenému nebo jeho rodině citelnou újmu na majetku nebo na výživě, a to podle pevné relace za každých 10 Kč jeden den vězení. Nedoporučuje se zvýšiti tuto pevnou relaci na pětinásobek, poněvadž je příliš strnulá a dá se těžko přizpůsobiti okolnostem případu. Proto se navrhuje, aby i při změně pokuty v trest na svobodě platila ustanovení § 8 osnovy, totiž aby trest vězení byl stanoven podle zavinění a jeho trvání nesmělo převyšovati u přestupků jeden měsíc, u přečinů tři měsíce. S tím souvisí také ustanovení § 19, odst. 1., č. 5.

Tím je odůvodněna první část osnovy. Lze očekávati, že bude míti za následek také značné úlevy v oboru trestního soudnictví, které budou spočívati v tom, že:

1. tam, kde státní zastupitelstva při činění návrhů podle § 9 zákona č. 471/21 Sb. z. a neřídila se dosud menším násobkem než násobkem stanoveným tímto návrhem, bude ulehčeno sborovým soudům první stolice;

2. pokud v trestních věcech, v nichž později došlo k návrhu podle § 9 cit. z., zabývalo se státní zastupitelství věcí dříve, než učinilo návrh na potrestání pro přestupek (přečin), nebude to v budoucnosti nutné, poněvadž trestní oznámení bude se podávati přímo u příslušného okresního soudu, který zavede řízení na návrh funkcionáře státního zastupitelství; tím se uleví státním zastupitelstvům;

3. pokud konečně ve věcech, v nichž došlo později k návrhu podle § 9 cit. zákona, se konalo před tímto návrhem soudní přípravné řízení, nebude takového řízení budoucně již zapotřebí, poněvadž bude možno ustanoviti ihned hlavní přelíčení. Tím se uleví okresním soudům a také občanstvu, ježto nebude nutno vyslýchati svědky dvakráte, jednou v přípravném řízení, po druhé v hlavním přelíčení.

Přes veškeré tyto úlevy navrhuje však vláda, aby v oboru trestního soudnictví před občanskými soudy byly soudům poskytnuty i další nutné úlevy. To platí zejména o okresních soudech, u nichž lze po uzákonění této osnovy očekávati aspoň číselně vyšší počet trestních věcí. Až do vydání nového trestního řádu, jehož ústavní projednávání vyžádá si patrně delší doby, nelze čekati. Přes to bylo by však možno užíti připravené osnovy trestního řádu a uskutečniti některé jí zamýšlené úlevy, po nutném přizpůsobení platným trestním řádům, ihned. Tyto úlevy obsaženy jsou ve druhé části této osnovy.

Především jde o využití instituce v našem trestním soudnictví dosud na rozdíl od ciziny nejen zákonem značně omezené, nýbrž i praxí dosti zanedbávané. Je to instituce trestního příkazu v řízení před okresními soudy. Trestní příkaz umožňuje soudci, aby trestní věci menšího významu vyřídil bez hlavního přelíčení, obviněnému uspoří pak - nehodlá-li popírati svou vínu a chce se spokojiti uloženým trestem - pochůzky k soudu a útraty řízení.

Vydání trestního příkazu je podle zákonů u nás platných přípustné jen za určitých podmínek a za určitých omezení.

Podle § 460 tr. ř. z r. 1873 může býti vydán trestní příkaz za těchto podmínek: 1. že trestní oznámení pochází od některého veřejného orgánu uvedeného v § 68 tr. zák. na základě vlastního služebního postřehu, 2. že jde jen o přestupek, na nějž zákon ustanovuje toliko trest vězení do jednoho měsíce nebo jen trest peněžitý, 3. že obviněný je na svobodě, 4. že veřejný žalobce navrhne vydání trestního příkazu.

Podle § 532 uh. tr. ř. jsou podmínky vydání trestního příkazu proti trestnímu řádu z r. 1873 částečně širší, částečně užší. Jsou to tyto podmínky: 1. že trestní oznámení učinil úřad, veřejný úředník neb určitý veřejný orgán na základě svého úředního postřehu a proti pravdivosti oznámení není pochybnosti, nebo že učinila oznámení soukromá osoba, ale osvědčila vinu obviněného veřejnými nebo soukromými listinami nebo jinými důkazy a soudce je přesvědčen o podstatnosti žaloby, 2. že předmětem trestního oznámení je pouze přestupek nebo přečin, na nějž je stanoven trest peněžitý, 3. že obviněný je na svobodě, 4. že veřejný žalobce navrhl vydání trestního příkazu nebo s jeho vydáním souhlasil.

Trestním příkazem nemůže soud uložiti vyšší trest než tři dny vězení nebo peněžitý trest do 30 Kč, na Slovensku a Podkarpatské Rusi jen peněžitý trest do 200 Kč.

Již před převratem byla pociťována neodůvodněnost tak značných omezení mandátního řízení a byla proto v některých vedlejších zákonech pravomoc soudcova rozšířena. Tak je přípustné podle § 23 zákona čís. 89/1897 ř. z. o obchodě potravinami a některými předměty užitnými, podle § 69 zákona čís. 177/1909 ř. z. o zamezení a potlačení nakažlivých nemocí zvířecích a podle § 39 b) zákona č. 37/1880 ř. z. ve znění zákona č. 180/1909 ř. z. o dobytčím moru, uložiti trestním příkazem trest vězení do jednoho týdne nebo peněžitý trest do 100 Kč. Podle § 23 zákona č. 89/1897 ř. z. může býti v trestním příkaze vysloveno dokonce propadnutí zboží.

Prakticky doznalo však mandátní řízení největšího omezení zákonem o podmíněném odsouzení. Vládní nařízení čís: 598/1919 Sb. z. a n., vydané k provedení tohoto zákona, ustanovuje v § 2 totiž, že, domnívá-li se soudce ve věci, v níž by mohl vydati trestní příkaz, že je zde důvod k podmíněnému odsouzení, nevydá trestní příkaz, ale ustanoví hlavní líčení. Tímto ustanovením bylo mandátní řízení v praxi neprávem téměř vyloučeno, a jak z přiložené tabulky VI. je patrno, užívá se ho v letech poválečných daleko méně nežli v posledním roce před válkou.

Srovnáme-li s daty tabulky VI. na př. data statistiky říšsko-německé, kde v roce 1925 připadlo u okresních soudů (Amtsgerichte) na 507.733 žalobních věcí 892.830 návrhů na vydání trestního příkazu, nebo data statistiky rakouské, podle níž v roce 1923 připadlo na 138.468 rozsudků 8464 pravoplatných trestních příkazů (61%), vidíme, jak málo je v našem zákonodárství využito této instituce, znamenající značnou úlevu pro soudy i občanstvo.

Sledujeme-li konečně cizí zákonodárství, zejména poválečné, shledáme, že nikde neomezuje se pravomoc soudcova a nestanoví se tak úzké podmínky mandátního řízení jako u nás.

V Rakousku došlo brzo po převratu k novelisaci § 460 tr. ř. z roku 1873 (viz zákon č. 93/1918 StGBl.). Připouští se tu vydání trestního příkazu i na základě doznání učiněného před veřejným úřadem neb orgánem, a to u každého přestupku, který nebyl spáchán ze zištnosti a nesměřuje také proti veřejné mravnosti. Soudce může uložiti trestním příkazem i trest tuhého vězení až do čtrnácti dnů, peněžitý trest bez omezení neb oba tyto tresty vedle sebe, při čemž však náhradní trest nesmí převyšovati čtrnáct dnů. Také může v trestním příkaze vysloviti propadnutí předmětů.

V Německu (§ 407 a násl. tr. ř.) připouští se vydání trestního příkazu na návrh státního zástupce bez jakýchkoliv dalších omezení u všech přestupků a přečinů. Soudce může v něm uložiti peněžitý trest bez omezení, trest na svobodě do tří měsíců a vysloviti i propadnutí předmětů. Toto neobyčejné rozšíření mandátního řízení bylo v Německu zavedeno zákonem k zjednodušení trestního řízení ze dne 23. října 1917, a osvědčilo se tak, že osnova německého trestního řádu z roku 1920 toto ustanovení zachovává v platnosti, omezujíc toliko pravomoc soudcovu, pokud jde o uložení trestu na svobodě, na maximum šesti neděl.

Uvozovací zákon k polskému trestnímu řádu ze dne 19. března 1928, č. 314 Dz. Ust., připouští v článku 31. a násl. vydání trestního příkazu u všech trestných činů, náležejících k příslušnosti okresních soudů, na něž je stanoven trest vězení nebo trest na penězích, jestliže soud uzná na podkladě trestního oznámení podaného nějakým veřejným úřadem neb orgánem v oboru jejich působnosti důkazy viny za postačující a nevzbuzující pochybností. Trestním příkazem může býti uloženo vězení do čtrnáctí dnů nebo trest peněžitý (bez omezení) neb oba tyto tresty vedle sebe. V tomto případě nesmí však náhradní trest na svobodě spolu s hlavním trestem převyšovati čtrnáct dnů. Přípustným je i podmíněný odklad trestu a výrok o propadnutí věci. Proti osobám ve vazbě je vydání trestního příkazu vyloučeno.

Osnova považuje rozšíření mandátního řízení i u nás za účelné a odůvodněné. Podmínkou vydání trestního příkazu má pak podle osnovy býti:

1. že trestní oznámení pochází od veřejného úřadu, veřejného úředníka neb orgánu na podkladě jich vlastního služebního postřehu nebo výslovného doznání před nimi učiněného. Úřad neb orgán musí arci býti příslušným ke stíhání trestného činu, o který jde, neboť v tom spočívá právě záruka, že doznání obviněného bylo správně pochopeno. Pochybnosti o plném důkazu viny v takových případech zajisté nebude, takže stanovení dalších podmínek v tomto směru se jeví zbytečným. Ostatně není soudce, kdyby přece takové pochybnosti měl, vázán vydati trestní příkaz, nýbrž může zavésti řádné řízení. Naproti tomu nepřevzala osnova ustanovení § 532, odst. 2. uh. tr. ř., podle něhož mohl býti vydán trestní příkaz i na základě oznámení soukromé osoby, v němž je vina osvědčena veřejnými nebo soukromými listinami nebo jinými důkazy. V takových případech není plný důkaz viny podán;

2. že jde o přestupek nebo přečin náležející k příslušnosti okresního soudu, na nějž zákon nestanoví vyšší trest na svobodě než šest měsíců nebo trest peněžitý neb oba tyto tresty vedle sebe;

3. že obviněný je na svobodě a nebyl v době spáchání činu mladší než osmnáct let. Pokud jde o první podmínku, opakuje se ustanovení dosavadních trestních řádů, a to právem, ježto mandátní řízení ve věcech vazebních by mohlo vésti k průtahům a k prodloužení vazby. Vyloučení mandátního řízení proti osobám mladistvým je pak odůvodněno tím, že soudce má poznati mladistvého provinilce vždy osobně a věnovati jeho osobě větší péči, aby v případě jeho mravního ohrožení mohl buď sám něco zaříditi k jeho záchraně neb aspoň dáti podnět k nějakému opatření soudu (úřadu) poručenského. Již výnosem ministerstva spravedlnosti z 30. března 1909, č. 7811, byly úřady veřejné žaloby poukázány, aby vydání trestního příkazu proti mladistvým provinilcům pro nevhodnost nenavrhovaly. Na Slovensku a Podkarpatské Rusí nevylučuje sice zák. čl. VII/1913 výslovně vydání trestního příkazu v řízení proti mladistvému provinilci, avšak z celého ducha zákona je patrno, že ho nemá býti užíváno. Osnova opakuje tu tudíž to, co již dnes je skutečným stavem.

Naproti tomu nepřevzala osnova další dosavadní podmínky, že totiž soudce smí vydati trestní příkaz jen na návrh veřejného žalobce, nýbrž přiklonila se tu k jednodušší úpravě rakouské novely z roku 1918, přijaté ostatně svého času i u nás v § 6 a 11 zákona č. 567/1919 Sb. z. a n. Z nutnosti souhlasu veřejného žalobce podle osnovy je však patrno, že mandátní řízení je přípustné jen u trestných činů stíhaných k žalobě veřejné.

Pravomoc soudce osnova sice rozšiřuje, nikoliv však do té míry, jako zákony cizí. Výslovně pak připouští i podmíněný odklad trestu uloženého trestním příkazem a odstraňuje tak jednu z hlavních příčin, proč této instituce bylo dosud poměrně málo používáno.

Jinak neodchyluje se osnova podstatně od obou platných trestních řádů, jichž ustanovení bylo ovšem nutno sjednotiti. Stalo se tak celkem podle vzoru připravené osnovy nového trestního řádu. V důsledku tohoto sjednocení navrhuje se proto zrušení oněch ustanovení trestních řádů, která upravují řízení mandátní, jakož i oněch ustanovení vedlejších zákonů, která obsahují odchylky od trestních řádů (viz § 9 osnovy).

Vedle tohoto zjednodušení trestního řízení před okresními soudy, od něhož se lze nadíti značných úlev, navrhuje osnova ještě další úlevy, spočívající hlavně v úspoře zbytečného psaní a ve zjednodušeni manipulace. Také tu přidržuje se připravené osnovy trestního řádu.

Především jde o zjednodušení sepsání, t. j. písemného vyhotovení rozsudku v řízení před okresními soudy. Již zákon čís. 1/1920 Sb. z. a n., připustil, aby sepsání protokolu a rozsudku bylo v řízení před okresními soudy za určitých podmínek nahrazeno t. zv. rozsudkovým záznamem. Podmínky přípustnosti takového záznamu jsou však dosti přísné: buď jde o celkem velmi řídký případ zproštění obviněného proto, že žalobce ustoupil od žaloby, nebo jde o rozsudek odsuzující, však vydaný na základě doznání obviněného podporovaného výsledky hlavního přelíčení, a po výslovném vzdání se stran odvolacího práva. Tato ustanovení mají býti touto osnovou zachována v platnosti. Má k nim však přistoupiti ještě zjednodušení další.

Podle ustanovení trestních řádů má býti každý rozsudek s podstatnými důvody ústně vyhlášen, nepřítomnému obviněnému kromě toho písemně doručen. V tom i onom případě nutno - nehledíc k případům t. zv. rozsudkového záznamu, o nichž právě byla řeč - rozsudek i s důvody v zákonné lhůtě sepsati. Toto sepsání rozsudku, zejména však sepsání jeho odůvodnění, jeví se ve většině případů zbytečným, ježto v téměř 90% všech případů je vynesením rozsudku v první stolici trestní věc definitivně skončena. Podle statistiky za rok 1926 připadlo na 227.23 trestních věcí skončených u okresních soudů rozsudkem nebo trestním příkazem jen 22.374 případů odvolacích. Podrobné a sáhodlouhé písemné odůvodňování rozsudku je v takových případech prací vynaloženou nazmar a určenou jenom k tomu, aby byla uložena ve spisovně. To co tu řečeno o zbytečnosti písemného odůvodnění rozsudku odsuzujícího, platí tím více o sepsání zprošťujícího rozsudku vůbec. Proto snaží se též novější zákony a osnovy trestních řádů takové zbytečné psaní odstraniti. Budiž tu poukázáno na článek 376 polského trestního řádu z roku 1928, podle něhož i v řízení před sborovými soudy je třeba sepsati odůvodnění rozsudku jenom tehdy, když některá ze stran proti němu užila opravného prostředku, a na osnovu německého trestního řádu z roku 1920, která připouští v § 37, odst. 2, aby aspoň u okresních soudů odpadlo písemné odůvodňování rozsudku, byly-li jeho důvody sděleny ústně a nebylo-li proti němu ani užito opravného prostředku, ani žádná ze stran před právní mocí rozsudku za písemné odůvodnění nežádala. Zemskému justičnímu zákonodárství vyhrazuje pak tato osnova všeobecná nařízení o tom, zda a ve kterých případech má býti, není-li písemného odůvodnění potřebí, podstatný obsah důvodů ve spise aspoň zjištěn.

V souladu s osnovou nového trestního řádu navrhuje proto také předložená osnova podobné zjednodušení u nás, avšak, hledíc k významu trestních věcí projednávaných sborovými soudy, jen u soudů okresních. Podmínkou tohoto zjednodušení má býti, že strany se buď výslovně vzdaly práva odvolání nebo je ve třídenní zákonné lhůtě neopověděly, takže k přezkoumání rozsudku vyšší stolice nedojde. Další podmínkou pak je, že obviněný byl při ústním prohlášení rozsudku přítomen. V řízení proti nepřítomným musí býti toto zjednodušení vyloučeno, poněvadž tu nutno vždy sepsaný rozsudek obviněnému doručiti; právě na jeho odůvodnění bude mnohdy záležeti, zda obviněný užije zákonného práva odporu.

Jinak osnova rozlišuje.

Při odsuzujícím rozsudku smí za uvedených podmínek odpadnouti pouze sepsání jeho odůvodnění. Rozsudečný výrok se všemi zákonnými náležitostmi, jakož i protokol o hlavním přelíčení musí býti sepsán. Bylo-li rozhodnuto toliko o části soukromoprávních nároků soukromého účastníka, třeba stručně zaznamenati, o kterých nárocích bylo rozhodnuto, aby bylo vyloučeno o nich znovu rozhodovati v řízení civilním.

Naproti tomu při zprošťujícím rozsudku sepíše se pouze protokol o hlavním přelíčení a rozsudek sám se nahradí stručným záznamem, uvádějícím jen zákonný důvod zproštění.

Při této úpravě není třeba se obávati, že by strany utrpěly nějakou újmu; opověděním odvolání mohou vždy dosíci toho, aby rozsudek byl písemně odůvodňován. Také poměrně velmi řídké případy obnovy trestního řízení nebudou takovou úpravou vyloučeny, ježto z obsahu protokolu bude skutkový základ, který sloužil za podklad rozsudku, vždy patrný. Avšak ani výkon trestní spravedlnosti nebude touto úpravou dotčen, poněvadž poměrně řídké případy zmatečních stížností k zachování zákona (opravného prostředku k zachovaní právní jednotnosti) nebudou touto úpravou ani tehdy vyloučeny, když strany samy neužily řádného opravného prostředku.

Prakticky bude věc vypadati - nehledíc k případům, kdy podle § 329, 541 uh. tr. ř. musí býti rozsudek sepsán již při vyhlášení - takto:

Nezřeknou-li se strany ihned po prohlášení rozsudku opravných prostředků proti němu, vyčká soudce se sepsáním odůvodnění odsuzujícího rozsudku a se sepsáním zprošťujícího rozsudku vůbec, až uplyne třídenní lhůta k jeho opovědi. Opoví-li kterákoliv z osob, oprávněných užíti proti rozsudku opravného prostředku, takový opravný prostředek, sepíše se rozsudek i s důvody vždy. Uplyne-li však lhůta bezvýsledně, pak se užije ustanovení tohoto zákona. Za tím účelem je nutno prodloužiti dosavadní zákonnou lhůtu k sepsání rozsudku, která ostatně dosud nebyla ani jednotná a kterou v praxi nebylo namnoze možno ani zachovati. Osnova tak činí, a to jak pro řízení před sborovými soudy, tak i před okresními soudy, stanovíc po vzoru osnovy trestního řádu lhůtu osmidenní. Pokud arci podle § 329, 541 uh. tr. ř. bylo vyhlášení rozsudku odloženo a rozsudek má býti při vyhlášení v takovém případě celý sepsán, zůstávají tato ustanovení osnovou nedotčena.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP