II. volební období. | 7. zasedání. |
Národní shromáždění republiky
Československé usneslo se na tomto zákoně:
(1) Peněžité částky, rozhodné
podle trestních zákonů vydaných před
28. říjnem 1918, jakož i podle zákona
ze dne 14. října 1919, čís. 556 Sb.
z. a n., kterým se mění některá
ustanovení vojenského trestního zákona,
pro posouzení, zdali soudně trestný čin
je zločin, přečin nebo přestupek nebo
pro trestní sazbu, zvyšují se na desetinásobek,
není-li v § 2 jinak stanoveno.
(2) Toto ustanovení nevztahuje se na částky
200 Kč a 10.000 Kč uvedené v § 216 a
469 trestního zákona čl. V/1878.
(1) Na 2000 Kč se zvyšují:
částka 100 Kč uvedená v § 1 zákona
o trestních ustanoveních proti maření
exekuce ze dne 25. května 1883, č. 78 ř.
z. a v § 380 a 402 zák. čl. V/1878,
částka 400 Kč uvedená v § 430
zák. čl. V/1878.
(2) Na 10:000 Kč se zvyšují:
částka 600 Kč uvedená v § 100
trestního zákona ze dne 27. května 1852,
č. 117 ř. z. a v § 378 vojenského trestního
zákona ze dne 15. ledna 1855, č. 19 ř. z.
částka 2000 Kč uvedená v § 462
zák. čl. V/1878 a v § 495 zák. č.
19/1855 ř. z.
(3) Na 20.000 Kč se zvyšuje částka 4000
Kč uvedená v §§ 383, 403, 415 zák.
čl. V/1878 a v § 49, odst. 2., č. 1 trestní
novely zák. čl. XXXVI/1908.
(1) Kromě jiných v trestních zákonech
uvedených případů je krádež
zločinem nehledíc na hodnotu věcí
také:
a) spáchá-li ji vinník v budově nebo
v ohrazené místnosti patřící
k budově, do níž se vloupal nebo vlezl,
b) vypáčí-li zámek nebo jiné
zařízení sloužící k zabezpečení
nebo překoná-li jinou závažnou překážku,
aby se dostal k věci,
c) odemkne-li zámek paklíčem nebo klíčem
za účelem krádeže ukradeným,
d) dopustí-li se činu jako člen tlupy spolčivší
se k páchání krádeží nebo
loupeží.
(2) V případech uvedených v § 336, čís.
7. a 8., a § 338 zák. čl. V/1878 je krádež
zločinem jen, když hodnota ukradené věci
je větší než 500 Kč.
(1) Přestupky podle §§ 460, 461, 464 zák.
č. 117/1852 ř. z., přečiny podle §§
356, 359, 370, 380, 402 zák. čl. V/1878 a podle
§ 48 zák. čl. XXXVI/1908 a přečiny
podle §§ 732, 733, 737 zák. č. 19/1855
ř. z. buďtež, převyšuje-li hodnota
věci nebo výše škody 1000 Kč, potrestány
tuhým vězením v mezích dosavadní
trestní sazby, jejíž spodní hranice
se v takovém případě stanoví
na čtrnáct dnů.
(2) Přestupek podle § 1 zákona č. 78/1883
ř. z. budiž, převyšuje-li způsobená
škoda 1000 Kč, potrestán vězením
od čtrnáctí dnů do šestí
měsíců.
Na pětinásobek se zvyšují:
1. pevnými částkami určené
sazby peněžitých trestů (pokut) stanovené
zákony vydanými před 28. říjnem
1918 na činy, které přísluší
trestati občanským a vojenským trestním
soudům;
2. částky rozhodné pro ukládání
peněžitých trestů (pokut), uvedené
v § 26 zák. čl. V/1878, v § 16 a 17 přestupkového
zákona čl. XL/1879 a v § 69 zák. čl.
VII/1913 o soudech mládeže;
3. částka 10.000 Kč uvedená v §
27 zákona ze dne 6. ledna 1890, č. 19 ř.
z. o ochraně známek;
4. sazby peněžitých trestů (pokut) rozhodné
pro promlčení podle § 532 zák. č.
117/1852 ř. z. a podle § 135 zák. č.
19/1855 ř. z.
(1) Na pětinásobek se zvyšují sazby
peněžitých trestů a pokut, které
mohou býti uloženy podle zákonů o řízení
před soudy, byly-li zákony stanovící
tyto tresty a pokuty vydány před 28. říjnem
1928.
(2) Na stejný násobek se zvyšují peněžité
částky rozhodné pro záměnu
těchto peněžitých trestů a pokut
v trest na svobodě.
(1) Sazby kárných pokut, které mohou býti
uloženy podle platných zákonů advokátům
a (veřejným) notářům, stanoví
se na 100 Kč až 10.000 Kč.
(2) Pokud podle platných zákonů mohou býti
uloženy kandidátům advokacie a (veřejného)
notářství kárné pokuty, stanoví
se jejich sazby na 50 Kč až 2.000 Kč.
(3) Peněžité částky uvedené
v § 159, odst. 2., zákona ze dne 25. července
1871, č. 75 ř. z. (notářský
řád) a v § 45, odst. 3., zák. čl.
VII/1886 o změně a doplnění notářského
řádu zvyšují se na pětinásobek.
(1) Doba náhradního trestu na svobodě za
nedobytný trest peněžitý budiž
stanovena podle zavinění.
(2) Uložil-li soud trest peněžitý vedle
trestu na svobodě, vyměří náhradní
trest stejným druhem trestu jako uložený hlavní
trest na svobodě; jinak budiž místo nedobytného
trestu na penězích uložen náhradní
trest vězení (uzamčení).
(3) Doba náhradního trestu uloženého
za přestupek nesmí převyšovati jeden
měsíc, za přečin tři měsíce,
za zločin šest měsíců, a byl-li
vedle trestu peněžitého uložen trest na
svobodě, spolu s ním meze jeho zákonné
sazby.
(4) Má-li se vyměřiti náhradní
trest na svobodě za několik peněžitých
trestů uložených za sbíhající
se trestné činy, uloží se toliko náhradní
trest na svobodě za nejvyšší z těchto
trestů. Při tom přihlédne soud k ostatním
uloženým peněžitým trestům.
(5) Byl-li vedle peněžitého trestu uložen
trest smrti nebo doživotní neb aspoň patnáctiletý
trest na svobodě, náhradní trest se neuloží.
Ustanovení § 8 budiž užito také,
přeměňuje-li se trest peněžitý
v trest na svobodě podle § 260, lit. a) zák.
č. 117/1852 ř. z. nebo podle § 95 zák.
č. 19/1855 ř. z.
(1) Učiní-li veřejný úřad,
veřejný úředník neb orgán
na podkladě služebního postřehu nebo
výslovného doznání před ním
učiněného trestní oznámení
po takový přestupek nebo přečin náležející
k příslušnosti okresního soudu, na který
je stanoven v zákoně trest na svobodě nejvýše
šesti měsíců nebo trest peněžitý
neb oba tyto tresty, může soud vydati proti obviněnému,
který je na svobodě a v době činu
již dovršil osmnáct let, trestní příkaz,
kterým mu uloží trest bez předcházejícího
řízení.
(2) Trestní příkaz nelze vydati, nesouhlasí-li
veřejný žalobce s výší trestu,
jejž soudce zamýšlí uložiti, nebo
s tím, aby odsouzení bylo podmíněné.
(1) V trestním příkazu smí soud uložiti
obviněnému trest na svobodě nejvýše
sedmi dnů nebo trest peněžitý nejvýše
500 Kč neb oba tyto tresty; také může
vysloviti propadnutí (zabavení) věcí.
(2) Doba náhradního trestu za nedobytný trest
peněžitý nesmí převyšovati
sedm dnů, a byl-li zároveň uložen trest
na svobodě, spolu s ním tuto míru.
(3) Soud může odsouditi obviněného také
podmíněně, jsou-li v trestním oznámení
nebo jinak zjištěny nebo soudu úředně
známy okolnosti, které by odůvodňovaly
podmíněné odsouzení i v hlavním
přelíčení.
Trestní příkaz obsahujž:
1. jméno obviněného, jeho věk, bydliště
a zaměstnání,
2. trestný čin, jímž byl obviněný
uznán vinným, jak uvedením jeho zákonného
pojmenování, tak i skutečností, zejména
místa, času a předmětu, pokud toho
je třeba k přesnému jeho určení,
a zákonných znaků, pokud nejsou nahrazeny
skutečnostmi,
3. jaký trest se ukládá, a byl-li uložen
podmíněně, také výrok o tom,
4. kterých ustanovení zákona bylo užito
pří výrocích uvedených pod
čís. 2 a 3,
5. byl-li uložen trest peněžitý, jaký
trest má nastoupiti na jeho místo v případě,
že bude nedobytný,
6. jméno úřadu nebo úřední
osoby, které učinily trestní oznámení,
7. poučení o právu podati odpor podle §
14, odst. 1. až 3.
(1) Trestní příkaz buď obviněnému
doručen do vlastních rukou.
(2) Je-1 se obávati, že obviněný nezná
čísti, nebudiž trestní příkaz
doručován poštou; v takovém případě
budiž trestní příkaz obviněnému
doručovatelem přečten a vysvětlen,
a že se tak stalo budiž doručovatelem na doručovacím
listě potvrzeno.
(1) Obviněný a osoby, které mají právo
podati v jeho prospěch odvolání, vyjímajíc
veřejného žalobce, mohou podati proti trestnímu
příkazu u soudu do osmi dnů od jeho doručení
písemně neb ústně do protokolu odpor.
Zároveň mohou oznámiti skutečnosti
a důkazy k obhájení obviněného.
Jinak není proti trestnímu příkazu
opravného prostředku. O navrácení
v předešlý stav pro zmeškání
lhůty k odporu platí přiměřeně
ustanovení daná pro zmeškání
lhůty k opravnému prostředku.
(2) Nepodá-li osoba oprávněná včas
odpor, nabude trestní příkaz právní
moci a má účinnost rozsudku.
(3) Odporem podaným včas osobou oprávněnou
zruší se trestní příkaz a zavede
se řádné řízení.
(4) Nedostaví-li se obviněný k hlavnímu
přelíčení bez náležité
omluvy a nedá-li se při něm také zastoupiti
obhájcem nebo zástupcem (zmocněncem), prohlásí
soudce, aniž provede líčení, že
trestní příkaz nabývá opět
účinnosti a je vykonatelný. Na to budiž
obviněný v obsílce upozorněn.
(5) Soud rozhoduje v hlavním přelíčení
není vázán obsahem trestního příkazu.
(1) Nemá-li býti podle platných předpisů
rozsudek při vyhlášení již sepsán,
staniž se tak do osmi dnů od jeho vyhlášení.
(2) V řízení před okresními
soudy není třeba sepsati odůvodnění
odsuzujícího rozsudku vyhlášeného
v přítomnosti obviněného, jestliže
osoby oprávněné užíti proti rozsudku
opravného prostředku se ho výslovně
zřekly nebo jej neopověděly včas.
Byl-li takovým rozsudkem soukromý účastník
odkázán jen s částí svých
nároků na pořad práva civilního,
budiž stručně zaznamenáno, o kterých
jeho nárocích bylo rozsudkem rozhodnuto.
(3) Sepsání osvobozujícího rozsudku
může býti v případě uvedeném
v odstavci (2) nahrazeno záznamem, ve kterém budiž
s poukazem na trestní oznámení stručně
vyznačeno, z kterého důvodu byl obviněný
zproštěn. Záznam podepíše soudce
a zapisovatel.
(4) Záznam o tom, že se strany zřekly opravného
prostředku proti rozsudku, podepíší
také strany.
(1) Náhrada nákladů, které vzešly
státní pokladně za trestního řízení
z poplatků za doručování a obchůzky,
z poplatků náležejících soudním
osobám a státním zástupcům
při služebních cestách, z poplatků
porotců neb kmetů, z poplatků svědků,
znalců nebo tlumočníků, budiž
ukládána výměrkem. Náhrada
poplatků znalce a tlumočníka, pokud převyšují
částku 100 Kč, budiž uložena zvláště.
(2) Výše výměrku budiž ustanovena
vládním nařízením přiměřeně
skutečným nákladům a odstupňována
zejména podle toho, před kterým soudem se
trestní řízení konalo, došlo-li
k hlavnímu přelíčení a jak
dlouho trvalo.
Na desetinásobek se zvyšují peněžité
částky uvedené v § 376, odst. 2., a
v § 453, odst. 2., zákona č. 119/1873 ř.
z.
Ustanovení §§ 10 až15 platí i v řízení
před soudy vojenskými s těmito odchylkami:
1. kde se v uvedených paragrafech mluví o soudu
okresním, rozumí se tím v řízení
před vojenskými soudy soud brigádní;
2. trestní příkaz nelze vydati, je-li zákonem
nařízeno odnětí vojenské hodnosti
nebo nesouhlasí-li veřejný žalobce s
tím, aby od odnětí vojenské hodnosti
bylo upuštěno;
3. trestní příkaz obsahujž též
vojenskou hodnost, kmenové těleso (setninu) a posádku
obviněného;
4. ustanovení § 15, odst. 2. a 3., lze užíti
jen v řízení proti obviněným
osobám mužstva.
(1) Zrušují se:
1. § 174 II. lit. c) zák. č. 117/1852 ř.
z.;
2. § 53, odst. 1., věta třetí a odst.
2. a 3., § 102, odst. 2., § 336, č. 3, 4 a 6
zák. čl. V/1878, § 22, odst. 2. a 3., §
23, odst.2. a 3., § 30, odst.1., lit. b) a odst. 2. a 3.,
zák. čl. XL/1879;
3. § 461, lit. c), § 402, lit. d) a e) zák. č.
19/1855 ř. z.;
4. veškerá ustanovení dosavadních zákonů
o ukládání náhradního trestu
na svobodě za činy soudně trestné,
pokud odporují ustanovením § 8 tohoto zákona;
5. ustanovení § 260 zák. č. 117/1852
ř. z. a § 95 zák. č. 19/1855 ř.
z., pokud odporují ustanovením §u 9 tohoto
zákona;
6. § 9 a 10 článku I zákona ze dne 22.
prosince 1921, č. 471 Sb. z. a n. a doplňující
je ustanovení čl. I, čís. 2 zákona
č. 259;1923 S. z. a n. a zákona č. 257/1925
Sb. z. a n.;
7. § 460 až 462 zákona č. 119/1873 ř.
z. a § 532 až 535 zák. čl. XXXIII/1896;
8. § 23 zákona ze dne 16. ledna 1896, č. 89
ř. z. z roku 1897 o obchodě potravinami a některými
předměty užitnými, § 69 zákona
ze dne 6. srpna 1909, č. 177 ř. z. o zamezení
a potlačení nakažlivých nemocí
zvířecích, a § 39 b) zákona ze
dne 29. února 1880, č. 37 ř. z. ve znění
zákona ze dne 6. srpna 1909, č. 180 ř. z.,
o zamezení a potlačení pádu dobytka,
pokud se dovolává §u 69 zákona č.
177/1909 ř. z.
(2) Pokud jiné zákony se dovolávají
§u 336, čís. 3, 4 a 6 zák. čl.
V/1878, nastupuje místo těchto ustanovení
§ 3, odst. 1., tohoto zákona.
Odsouzený, který byl v obnoveném trestním
řízení odsouzen k mírnějšímu
trestu jen proto, že na místo trestního zákona,
kterého užil soud v prvním rozsudku, nastoupilo
zatím mírnější ustanovení
tohoto zákona, nemá nároku na náhradu
za bezprávné odsouzení.
Účinnost §§ 1 až 8 a 11, článku
I, zákona, č. 471/1921 Sb. z. a n. a doplňujícího
je článku I, čís. 1, zákona
č. 259/1923 Sb. z. a n., jakož i účinnost
čl. I, čís. 3, 4 a 11, zákona ze dne
18. prosince 1919, č. 1 Sb. z. a n. z roku 1920, kterým
se mění některá ustanovení
trestních řádů, prodlužuje se
až do dne, kdy nabude účinnosti jednotný
zákon o trestním řízení před
soudy občanskými; při užití článku
I, § 1 a 6, zákona č. 471/1921 Sb. z. a n.,
nemá však již býti přihlíženo
k znehodnocení peněz.
(1) Tento zákon nabude účinnosti patnáctého
dne po vyhlášení. Kdy nabude účinnosti
ustanovení § 16, bude ustanoveno vládním
nařízením.
(2) Byl-li v některé věci již před
tímto dnem učiněn návrh podle §
9 zákona č. 471/1921 Sb. z. a n., na potrestání
vinníka pro přečin (přestupek), budiž
užito dosavadních ustanovení.
(3) Tohoto zákona nelze užíti v trestních
věcech důchodkových.
Provésti tento zákon se ukládá ministrům
spravedlnosti a národní obrany v dohodě se
zúčastněnými ministry.
Při posouzení trestných činů
podle trestního zákona z roku 1852, uherského
trestního zákona z roku 1878 a vojenského
trestního zákona z roku 1855 i zákonů
je doplňujících rozhoduje často hodnota
věci, která byla předmětem trestného
činu, nebo výše škody, kterou bylo hrazeno
nebo která z činu skutečně vzešla,
potud, že peněžitá částka,
udávající hodnotu věci nebo výši
škody, má podle zmíněných trestních
zákonů význam pro kvalifikaci trestného
činu jako zločinu, přečinu nebo přestupku,
a tím i pro trestní sazba a příslušnost
soudu, nebo že je aspoň v zákoně výslovně
uvedenou okolností přitěžující
a má význam pro přísnější
trestní sazbu. Změnou hodnoty peněz nabývají
i ustanovení trestního zákona, která
činí uvedené důsledky závislými
na určité peněžité částce,
jiného vnitřního obsahu. Pokud tyto výkyvy
v hodnotě peněz nejsou přílišné
a nevedou k trvalé změně hodnoty peněz,
nejsou také přesuny, které takové
změny mají v oboru trestního práva
v zápětí, zvláště citelné.
Jinak je tomu při trvalé změně hodnoty,
zejména při znehodnocení peněz, které
má za následek jednak přísnější
tresty na stejné trestné činy, jednak i velký
přesun v příslušnosti z nižších
soudů na soudy vyšší kategorie.
Již před válkou došlo proto aspoň
částečně ke změně příslušných
ustanovení trestních zákonů tím,
že peněžité částky, rozhodné
pro posouzení trestných činů, byly
zvýšeny a tím vliv znehodnocení peněz
vyrovnán. V Rakousku stalo se tak zákonem ze dne
9. dubna 1910, č. 73 ř. z., zvaným lex Ofner,
v Uhrách trestní novelou zák. čl.
XXXVI/1908. Brzo po převratu provedena pak podobná
změna také v oboru vojenského trestního
práva zákonem ze dne 14. října 1919,
č. 556 Sb. z. a n.
Bylo-li nutno již před válkou přizpůsobiti
zmíněné peněžité částky
aspoň částečně změněným
poměrům, stala se tato otázka v míře
netušené aktuelní po válce za všeobecného
a značného znehodnocení měny. Nemělo-li
se trestní soudnictví zhroutiti pod následky
přesunu, jaký mělo toto znehodnocení
peněz v zápětí, a neměli-li
býti trestáni těžkými tresty,
stanovenými na zločiny, vinníci, jejichž
činy byly by bývaly dříve kvalifikovány
jako přestupky, bylo nutno učiniti neodkladné
opatření, aby vliv tohoto znehodnocení byl
paralysován. Takové opatření bylo
možno učiniti různým způsobem:
buď tak, jak to učinily po převratu Rakousko
a Maďarsko, totiž přiměřeným
zvýšením peněžitých částek,
rozhodných pro posouzení trestných činů,
nebo odpoutáním se od pevných peněžitých
částek vůbec.
Československé zákonodárství
volilo druhý způsob v opatření Stálého
výboru Národního shromáždění
č. 480/1920 Sb. z. a n., které bylo později
převzato a doplněno zákonem č. 471/1921
Sb. z. a n. Rozhodnými pro tento způsob řešení
byly hlavně dva důvody.
Především velká nestálost měny,
která by byla nutně vyžadovala, aby zákon
byl stále měněn a přizpůsobován
kolísající hodnotě peněz, jako
tomu bylo v Rakousku. Tato cesta byla by bývala příliš
těžkopádná, ježto k novelisaci
by bylo zpravidla došlo v době, kdy poměry
se opět již značně změnily.
Dále bylo přihlíženo k moderním
názorům trestního zákonodárství,
jež namnoze zavrhují pevné, penězi vyjádřené
měřítko pro kvalifikaci trestného
činu a jeho trestnost. Vytýká se mu, že
někdy odporuje zásadě odpovědnosti
za vinu a že nepřihlíží k tomu,
že měřítkem antisociálnosti vinníka
u majetkových deliktů není ani tak absolutní
výše způsobené škody, jako spíše
to, jak citelná škoda byla způsobena poškozenému.
Z těchto důvodů nevolilo československé
zákonodárství cestu stálého
přizpůsobování peněžitých
částek, rozhodných pro posouzení trestných
činů, kolísající hodnotě
peněz, nýbrž odpoutalo aspoň některá
ustanovení trestního zákona od pevných
peněžitých hranic a svěřilo veřejnému
žalobci, aby přihlížeje k znehodnocení
peněz a k povaze činu, navrhl buď potrestání
podle nižší trestní sazby, než jaké
by bylo podle zákona užíti (§ 4 a 6 zákona
č. 471/1921 Sb. z. a n.), a tím přivedl věc
k rozhodování před nalézací
senát (místo před porotní soud) nebo
před samosoudce (místo před nalézací
senát), neb aby dokonce navrhl místo potrestání
pro zločin, potrestání pro přestupek
(na Slovensku a Podkarpatské Rusi pro přečin)
a tím přivedl věc místo před
sborový soud první stolice před soud okresní
(§ 9 zák. č. 471/1921 Sb. z. a n.). Tato úprava
byla pak během doby rozšířena v celém
svém rozsahu i na vojenské trestní právo
a soudnictví.
Bylo jí dosaženo žádoucí pružnosti,
takže trestní soudnictví mohlo se rychle přizpůsobovati
změnám hodnoty peněz, a zároveň
bylo docíleno v trestním soudnictví aspoň
částečné úlevy u přetížených
sborových soudů první stolice.
O výsledku této úpravy u občanských
trestních soudů za šest let účinnosti
zákona č. 471/1921 Sb. z. a n. podává
obraz připojená tabulka čís. I. Z
ní je patrno, že bez ustanovení § 9 a
10 zákona č. 471/1921 Sb. z. a n. byla by vzrostla
agenda sborových soudů první stolice v trestních
věcech o číslice uvedené ve sloupci
3. a bez instituce samosoudců sborových soudů
první stolice senátní agenda těchto
soudů o číslice uvedené ve sloupci
2.
Účinnost této úpravy byla časově
omezena a později prodlužována zákony
č. 259/1923 a 257/1925 Sb. z. a n. Nyní je účinnost
prodloužena do 31. března 1929. Tímto časovým
omezením účinnosti dalo Národní
shromáždění jasně najevo, že
považuje uvedenou úpravu za provisorní. V poslední
době bylo pak častěji poukazováno
na to, že hodnota peněz se ustálila do té
míry, že možno již přikročiti
k úpravě definitivní, a byla taková
definitivní úprava požadována.
Tento požadavek nelze jako neodůvodněný
odmítnouti. Přes velké výhody, které
dosavadní úprava skýtá svou pružností
a myšlenkou, že se má vždy přihlížeti
také k povaze činu a pachatele, nelze upříti,
že má též určité nevýhody.
Podstatnou z nich je ta, že zákon dává
právo navrhnouti mírnější potrestání
nebo mírnější kvalifikaci trestného
činu žalobci, tedy straně. Pokud jde o návrh
na potrestání podle mírnější
trestní sazby beze změny kvalifikace trestného
činu, je tento nedostatek aspoň částečně
vyvážen tím, že soud je oprávněn
takový návrh přezkoumati, a shledá-li
navrženou mírnější sazbu příliš
mírnou, může vysloviti svou nepříslušnost.
Jinak je tomu však při návrhu na mírnější
kvalifikaci trestného činu podle § 9 zákona
č. 471/1921 Sb. z. a n. Zde má toliko státní
zástupce možnost navrhnouti, aby vinník byl
potrestán místo pro zločin pro přestupek
(přečin). Chtěje zameziti spory o příslušnost,
byl totiž zákon nucen ustanoviti, že soud není
oprávněn zkoumati, zda takový návrh
byl učiněn právem. Tato právní
konstrukce, podle které státní zástupce
určuje jednostranně kvalifikaci trestného
činu, je tedy již sama o sobě dosti povážlivou.
V praxi neuspokojovaly však výsledky této úpravy
také proto, že nebylo možno docíliti,
aby státní zástupcové užívali
tohoto práva aspoň přibližně
stejnoměrně. Stejnoměrnost úplná
je arci vůbec nedosažitelná, neboť jde
tu více méně o rozhodování
podle volného uvážení a přihlíží
se i k individuelním okolnostem případu.
S touto výhradou poukazuje se na výkazy o užívání
§ 9 cit. zákona v obvodech státních
zastupitelství v roce 1926 a 1927, jak jsou shrnuty v připojené
tabulce II. a III. Z dat těchto tabulek je patrno, že
již průměry v obvodech vrchních státních
zastupitelstev se značně odchylují od celkového
průměru. Poměrně nejméně
návrhů podle § 9 bylo činěno
v obvodě košickém (na 100 žalob 45 návrhů,
v roce 1927 52 návrhů), nejvíce v obvodu
brněnském (na 100 žalob 72 návrhů,
v roce 1927 78 návrhů). Tyto rozdíly vyniknou
však ještě více, srovnávají-li
se data jednotlivých státních zastupitelstev.
Nejméně bylo užíváno § 9
v obvodě státního zastupitelství košického
(na 100 žalob 33 návrhů, v roce 1927 - 39 návrhů),
nejvíce v roce 1926 v obvodu státního zastupitelství
chrudimského (na 100 žalob 89 návrhů),
v roce 1927 v obvodu státního zastupitelství
opavského (na 100 žalob 98 návrhů).
Takové rozdíly nedají se již vysvětliti
ani rozdílem v kriminalitě obyvatelstva, ani vhodnou
individualisací.
Nelze-li tedy docíliti aspoň přibližné
stejnoměrnosti praxe, pak ovšem sluší
zrale uvážiti, zda při ustálených
poměrech valutárních nepřevažují
vylíčené nežádoucí důsledky
dosavadní úpravy její výhody.
K tomu přistupuje i ta další okolnost, že
v oněch asi 20.000 trestních věcech ročně,
u nichž se činí návrh podle § 9
cit. zák., koná se namnoze přípravné
řízení a věci ty musí projíti
státními zastupitelstvy a býti jimi zpracovány
dříve, nežli jsou postoupeny s návrhem
podle § 9 cit. zákona okresnímu soudu. Co vše
by odpadlo, kdyby peněžité částky
byly zvýšeny a věci ty mohly býti projednávány
u okresních soudů bez přípravného
řízení, přímo při hlavním
přelíčení.
Konečně ustálila se již hodnota peněz
a tím odpadl první a hlavní důvod
dosavadní, provisorní úpravy.
Uvažováno bylo proto, zdali by nová, definitivní
úprava neměla spočívati aspoň
v oboru trestných činů proti majetku, které
podle zkušenosti a statistických dokladů tvoří
převážnou většinu celé trestní
soudní agendy a u nichž právě podle
platných zákonů hodnota předmětu
nebo výše škody je rozhodnou pro kvalifikaci
trestného činu i pro trestní sazbu, v částečné
reformě a unifikaci platných trestních zákonů.
Tento způsob řešení nebyl však
shledán možným. Nehledíc k tomu, že
by sjednocením trestních ustanovení, pokud
jde o trestné činy proti majetku, nebyla ani celá
tato otázka vyčerpána, narazila by taková
reforma a částečná unifikace při
naprosto různém systematickém rozdělení
obou platných trestních zákonů zvláště
při těchto trestných činech na nepřekonatelné
legislativně-technické obtíže. Částečná
formální unifikace nevedla by však ani k unifikaci
skutečné, ježto obecné části
trestních zákonů by jí zůstaly
nedotčeny. Novou úpravu a unifikaci dlužno
proto vyhraditi budoucímu jednotnému trestnímu
zákonu. Jeho vydání vyžádá
si však patrně ještě delší
doby, kdežto dosavadní provisorní úprava
je časově omezena do 31. března 1929. Za
toho stavu věci proto nezbylo, než navrhnouti sice
úpravu definitivní, avšak v rámci platných
trestních zákonů. Tato úprava spočívá
pak v přiměřeném zvýšení
peněžitých částek, rozhodných
pro posouzení trestných činů.