Dále navrhuje osnova úlevu, pokud jde o manipulaci
při evidenci nákladů trestního řízení.
Tyto náklady zakládá podle zákona
stát. Teprve po skončeném trestním
řízení rozhodne soud podle výsledku
řízení, zda některá ze stran
je povinna tyto náklady státu nahraditi nebo zda
založené náklady na př. v případě
zastavení trestního řízení
nebo osvobozujícího rozsudku v řízení
konaném na veřejnou žalobu, připadnou
definitivně k tíži státní pokladny.
Zároveň má určiti soud číselnou
výši nákladů, které mají
býti nahrazeny. Aby bylo možno tuto číselnou
výši podle skutečných výdajů
určiti, musí býti podle platných předpisů
(§ 2 zák. čl. XLIII/1890, § 134 soud.
instr.) založen v trestním spise seznam útrat,
do něhož se postupně zapisují všechny
útraty, které stát v trestním řízení
založil. Uvážíme-li, že v roce 1926
napadlo soudům přes 480.000 trestních případů,
učiníme si představu, jak ohromnou je manipulační
práce spojená s touto evidencí útrat
založených státem. Tato práce není
však úměrná výsledku, poněvadž
v převážné většině
případů dojde k zastavení trestního
řízení nebo k rozsudku osvobozujícímu
a útraty nese pak ve veřejnožalobních
trestních věcech definitivně stát.
Podle výkazů o činnosti státních
zastupitelstev v r. 1926 (Zprávy státního
statistického úřadu 1927, č. 133)
bylo zastaveno trestní řízení proti
115.487 osobám, z obžalovaných 44.308 osob
bylo pak 8802 úplně osvobozeno. Odsouzeno bylo 29.898
osob, tedy asi 1/5 celkového počtu.
Avšak i u této pětiny případů
byly, jak ze zkušenosti známo, ve většině
případů útraty prohlášeny
soudem předem za nedobytné, a z těch útrat,
které byly prohlášeny za dobytné, bylo
jen málo dobyto. O tom svědčí tato
data uzávěrky účtů v roce 1926
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku (na Slovensku
a Podkarpatské Rusi v roce 1926 nebyly útraty trestního
řízení ještě dobývány
soudy, nýbrž finančními úřady).
Na výlohy trestního soudnictví bylo vydáno
16,497.479 Kč 50 h, na náhradách nákladů
trestních a náhradě za výživu
vězňů v soudních věznicích
bylo přijato 771.381 Kč 26 h. Příjem
z náhrady nákladů trestních a na výživu
trestanců umístěných v trestnicích
nepadá tu tak na váhu, ježto náklady
výkonu trestu, které i příště
mají býti hrazeny podle skutečného
vydání, činí větší
část těchto nákladů. Ze srovnání
čísel je patrno, že toliko 4.66% výloh
bylo skutečně dobyto. Z toho všeho je tedy
jasno, že ohromná práce vynaložená
během řízení na evidenci útrat
založených státem jen za tím účelem,
aby mohly býti v nepatrném procentu případů
uloženy a dobyty útraty skutečně vzešlé,
není v žádném poměru k výsledku.
Osnova proto navrhuje po vzoru rakouského zákona
číslo 233/1925 BGBl., aby běžné
útraty byly paušalisovány a náhrada
jich aby byla ukládána výměrkem. Jiné
útraty, jako útraty opatření ve vazbě
a útraty výkonu trestu bude nutno ovšem i v
budoucnosti hraditi individuelně. Evidence těchto
útrat nedá však během řízení
žádnou práci. Mimo paušál mají
býti hrazeny také některé poplatky
znalců a tlumočníků, které
převyšujíce míru obvyklého, nedají
se spravedlivě započítati do výměrku.
Podle znění osnovy bude ovšem možno uložiti
náhradu útrat výměrkem jenom tehdy,
když skutečně některé takové
útraty v řízení vzešly; nevzešly-li
žádné, pak přirozeně náhrada
jích odpadá. Odstupňování výměrku
vyhrazuje osnova vládnímu nařízení,
poněvadž jeho částky se budou časem
jistě měniti a jejich ustanovení vyžaduje
obsáhlého propočítání.
Z téhož důvodu má býti také
účinnost § 16 stanovena vládním
nařízením. Stane se tak, jakmile toto propočítání
bude provedeno.
Konečně obsahují trestní řády
také některá ustanovení, která
činí určitá opatření
závislými na výši peněžité
částky. Tak v § 376, odst. 2., tr. ř.
z roku 1873 připouští se kumulativní
vyhlašování podezřelých věcí,
nepřesahujících cenu 50 Kč, v §
453, odst. 2., cit. tr. ř. stanoví se nutnost svědecké
přísahy v přestupkovém řízení,
jde-li o přestupek, který má za následek
trest na penězích nejméně 200 Kč.
I tyto peněžité částky mají
býti zvýšeny. Naproti tomu nenavrhuje se zvýšení
částky 50 Kč v § 547 uh. tr. ř.,
poněvadž vyloučení odvolání
proti výměře trestu v řízení
před okresními soudy i v případech,
kdy byl uložen toliko trest na penězích přesahující
tuto částku, by bylo příliš přísné.
V části III. rozšiřuje se platnost
ustanovení §§ 10 - 15 i na řízení
před soudy vojenskými. I tam bude míti zvýšení
peněžitých částek, rozhodných
pro kvalifikaci trestného činu, za následek
přesun kompetence ze soudů divisních na soudy
brigádní, a nutno proto uvažovati, jak by se
dalo těmto soudům ulehčiti.
Řízení mandátní je institucí
ve vojenském soudnictví dosud neznámou. Že
nebylo pojato do vojenských trestních řádů
z roku 1912, dá se vysvětliti tím, že
rozhodovací soudcovská moc byla v nich dána
jen shromážděným soudům válečným,
takže svěření trestních příkazů
samosoudci by bylo prolomením zásady rozhodování
sborového. Dnes však rozhoduje u brigádních
soudů samosoudce a nestojí proto zavedení
trestního příkazu do vojenského soudnictví
tato zásada v cestě.
Při zavedení této instituce do vojenské
justice bylo ovšem třeba pamatovati na některé
zvláštnosti, plynoucí z vojenského trestního
práva a z vojenského poměru souzených
osob. Především na to, že ve vojenském
trestním právu je odnětí vojenské
hodnosti nejen trestem, nýbrž vyskytuje se i jako
zostření trestu a jako následek odsouzení.
Ustanovení § 11, odst. 1., by samo nepostačovalo
k vyloučení jeho z trestního příkazu.
Kromě toho nutno vysloviti, že v trestním příkaze
třeba uvésti vedle dat obsažených v
§ 12 také vojenskou hodnost, kmenové těleso
(setninu) a posádku obviněného.
Pokud jde konečně o úlevy poskytnuté
v § 15, odst. 2. a 3., nemohou býti dovoleny v trestních
věcech gážistů, poněvadž
tam po soudním rozsudku následuje téměř
vždy řízení kárné, pro
které mají rozhodovací důvody rozsudku
značný význam. Tak na př. je kárný
výbor vázán skutkovými zjištěními
rozsudku. Z toho důvodu bylo nutno uvedené úlevy
omeziti na rozsudky vynesené proti příslušníkům
mužstva.
Ostatní ustanovení oddílu druhého
nemají pro vojenské soudnictví významu.
Zejména nemá významu § 16, protože
podle § 408 voj. tr. ř. nese náklady vojenského
trestního řízení vždy stát.
Zrušení některých zákonných
ustanovení, jak je navrhuje § 19, jakož i prodloužení
účinnosti jiných zákonných
ustanovení, jak je navrhuje § 21 osnovy, bylo již
odůvodněno na příslušných
místech. Ustanovení § 20 je pak odůvodněno
plně tím, že zmírnění
trestního zákona, jak je navrhuje § 1 - 3 osnovy,
nemůže přijíti k dobru těm, kteří
již byli podle starého zákona pravoplatně
odsouzeni, a kteří by jinak v případě
obnovy řízení měli proti státu
nárok na náhradu za bezprávné odsouzení.
Přechodná ustanovení § 22 jsou upravena
tak, že změnou obsaženou v tomto zákoně
nemůže býti obviněný nikdy poškozen,
poněvadž užíti je vždy ustanovení
nejpříznivějšího.
Na Slovensku a Podkarpatské Rusi přísluší
trestním soudům souditi také v trestních
věcech důchodkových. Bez zvláštního
ustanovení zákona bylo by některých
ustanovení tohoto zákona užíti i v těchto
věcech (tak zejména §§ 5, 6 a 8). Pro
souvislost s trestním právem finančním
na ostatním území republiky vyhrazuje se
však tato úprava novému důchodkovému
trestnímu zákonu.
Provedení tohoto zákona nebude vyžadovati žádného
nákladu. Jak již bylo na několika místech
odůvodnění zdůrazněno, bude
míti provedení tohoto zákona za následek
značné úlevy v oboru trestního soudnictví.
Proto je účelno, aby byl co nejdříve
projednán.
Tabulka I.
*) V roce 1922 - 1924 počet hl. přelíčení
před samosoudcem, v letech 1925 - 1927 počet trestních
věcí vyřízených po hl. přelíčení
před samosoudcem.
Podle Zpráv státního statistického
úřadu r. 1927, č. 4 a 11, částečně
podle neuveřejněných výkazů
podávaných soudy a státními zastupitelstvy
ministerstvu spravedlnosti.
Tabulka II.
Praze | ||||||||
Brně | ||||||||
Bratislavě | ||||||||
Košicích | ||||||||
Tabulka III.
Praze | ||||||||
Brně | ||||||||
Bratislavě | ||||||||
Košicích | ||||||||
Tabulka IV.
I. Potraviny, poživatiny, píce: | |||||
rostlinné | 751 | 904 | 973 | 873 | 1014 |
živočišné | 902 | 983 | 920 | 874 | 893 |
různé | 905 | 923 | 904 | 900 | 896 |
úhrn | 868 | 932 | 931 | 884 | 935 |
II. Průmyslové látky a výrobky: | |||||
nerosty | 1127 | 1072 | 1111 | 1104 | 1066 |
textilie | 1220 | 1376 | 1302 | 1045 | 1054 |
různé | 1024 | 331 | 988 | 979 | 990 |
úhrn | 1097 | 1068 | 1092 | 1031 | 1027 |
Úhrnný index | 977 | 997 | 1008 | 955 | 979 |
Podle "Cenových zpráv státního
statistického úřadu" r. 1925, str. 5,
r. 1927, str. 6, a r. 1928, str. 1.
Tabulka V.
§.85 a) | 200 | 2.000 | § 216 | 200 | 200 | § 288 | 50 | 500 |
§ 100 | 600 | 10.000 | § 336, č. 7 | - | 500 | § 362 a) | 200 | 2.000 |
§ 100 | 2000 | 20.000 | § 336, č. 8 | - | 500 | § 378 | 600 | 10.000 |
§ 173 | 200 | 2.000 | § 338 | - | 500 | § 378 | 2000 | 20.000 |
§ 174 II | 50 | 500 | § 356 | 200 | 2.000 | § 459 | 200 | 2.000 |
§ 175 II | 50 | 500 | § 380 | 100 | 2.000 | § 462 | 50 | 500 |
§ 176 II | 50 | 500 | § 383 | 4000 | 20.000 | § 464 | 50 | 500 |
§ 179 | 2000 | 20.000 | § 402 | 100 | 2.000 | § 466 | 50 | 500 |
§ 181 | 50 | 500 | § 403 | 4000 | 20.000 | § 469 | 2000 | 20.000 |
§ 182 | 1000 | 10.000 | § 415 | 4000 | 20.000 | § 471 | 1000 | 10.000 |
§ 183 | 200 | 2.000 | § 421 | 10 | 100 | § 472 | 50 | 500 |
§ 184 | 2000 | 20.000 | § 430 | 400 | 2.000 | § 473 | 1000 | 10.000 |
§ 186 b) | 200 | 2.000 | § 462 | 2000 | 10.000 | § 474 | 200 | 2.000 |
§ 200 | 200 | 2.000 | § 469 | 10.000 | 10.000 | § 475 | 2000 | 20.000 |
§ 203 | 2000 | 20.000 | § 48 nov. z r. 1908 | 200 | 2.000 | § 478 | 200 | 2.000 |
§ 1 zák. č. 78/1883 ř. z. | 100 | 2.000 | § 49 nov. z r. 1908 | 200 | 2.000 | § 495 | 2000 | 10.000 |
§ 1 zák. č. 471/21 Sb. | 2000 | 20.000 | § 49 nov. z r. 1908 | 4000 | 20.000 | § 500 | 50 | 500 |
čl. I, č. 1 zák. č. 259/23 Sb. | 1000 | 10.000 | § 51 nov. z r. 1908 | 10 | 100 | § 508 | 2000 | 20.000 |
§ 127 př. zákona | 10 | 100 |
Ve sloupci 1. uveden je číslem paragraf, obsahující
peněžitou částku, ve sloupci 2. její
dosavadní výše, ve sloupci 3. její výše
podle osnovy.
Tabulka VI.
Podle Zpráv státního úřadu
statistického r. 1922 č. 23, r. 1924 č. 13,
r. 1926 č. 4 a 111.
Od roku 1925 následkem zjednodušení výkazů
nelze data zjistiti.
Vláda doporučuje, aby tento její návrh
zákona byl v obou sněmovnách Národního
shromáždění přikázán
výboru ústavně-právnímu
k podání zprávy ve lhůtě
co nejkratší.