Pokud jde o vlastní správní náklady
držely si tyto v období 1910-1926 v Čechách
i na Moravě percentuelně téměř
rovnováhu, vzhledem na trojnásobně vyšší
však pojištěnou hodnotu Zemské dobytčí
pojišťovny v Brně zdají se býti
tu vyšší. Tato disparita vyniká pak v
období 1922 až 1926, kde při více jak
dvojnásobné pojištěné hodnotě
Zemské dobytčí pojišťovny v Brně
správní náklady jsou i percentuelně
podstatně vyšší (0.34% oproti 0.26%, po
případě 0.30% v Čechách.
Správní náklady pojišťování
koní jsou o něco vyšší nežli
správní náklady pojišťování
skotu, ježto tu jde hlavně, pokud se jedná
o pojištění přímé, o náklady
akvisiční. To vyplývá z nepoměrně
nízkých správních nákladů
zajištění koní 0.20% oproti 0.45% poj.
hodnoty při pojištění přímém.
Německé pojišťovací organisace,
pokud jsou obsaženy v této tabele, nevykazují
žádných správních nákladů,
ani nákladů zvěrolékařských,
ježto agenda organisací těch jest obstarávána
bezplatně, zvěrolékařské náklady
pak si hradí pojištěnec sám.
Všechny organisace, o nichž se tu mluví, pracovaly
na podkladě bezvýdělečném,
při čemž jen Zemská dobytčí
pojišťovna v Brně vykazuje v období 1920-1926
v pojištění koní nepatrný přebytek.
Vzhledem na nepoměrně vyšší cifru
odškodnění na Moravě, jest celkem též
premie vyšší jak ohledně pojištění
skotu, tak i koní v poměru k českým
organisacím.
Pojišťování dobytka jest u nás
v poměru k cizině vlastně teprve v začátcích.
V Německu vznikly první místní pojišťovací
spolky koncem 18. a začátkem 19. století
v Šlesvik-Holštýnsku (Viehgrilden, Kuhladen),
odkud se pak rozšířily hlavně v severozápadním
a jižním Německu. První soukromá
pojišťovací společnost dobytka byla založena
na zásadě vzájemnosti v r. 1833 v Lipsku
(Viehversicherungsanstalt für Deutschland), která
však již v r. 1839 následkem neúspěchu,
vzcházejícího z nedostatku pojistně
technických základů, byla nucena likvidovati.
Vývoj německých společností
pro pojišťování dobytka byl celkem nepravidelný
a vede k tomu závěru, že pro toto pojišťovací
odvětví jest nejúčelnější
organisační formou místní organisace
se zajištěním v ústředí
a že soukromé společnosti mohou účelně
provozovati jen tak zv. pojištění krátkodobé
a z dlouhodobého zvláště těžká
risika, na něž místní organisace nestačí.
Dokladem toho jest též jediná akciová
společnost "Perleberger Versicherungsgesellschaft",
která se snažila využíti výhod
zavedením tak zv. skupinového a svazového
pojištění (Gruppen- und Verbandsversicherung),
než bylo i od tohoto postupu upuštěno, aniž
by pokus přinesl žádoucích výsledků.
V jižním Německu, vykazujícím
z největší části drobné
zemědělské podniky, vznikla ku konci 19tého
století myšlenka postaviti organisaci pojišťovacích
organisací.
První takový ústav byl zřízen
v r. 1890 v Bádensku pode jménem "Badischer
Viehversicherungsverband", který soustřeďující
na zásadě vzájemnosti k cíli částečného
zajišťování. Pojištění
skotu jest tu fakultativně obligatorní. Vysloví-li
se podle zákona z r. 1898 pro pojištění
2/3 držitelů pro zabývající
menšinu závazným; vysloví-li se pro
toto pojištění jen 1/3
držitelů skotu, zřídí se pojišťovna
s pojištěním dobrovolným. Náklady
pojištění se rozvrhují na místních
spolků do neobmezené výše. Pokud však
jde o náklady svazu (zajišťovny) neuhrazený
zbytek nákladů svazu hradí se z reserv pojišťovny
a v případě nedostatku státní
podporou.
V letech 1903-1912 pohybovala se pojistná premie mezi 1.03%
- 1.30% pojištěné hodnoty. V roce 1912 soustřeďoval
tento svaz 443 spolky se 149.405 kusy skotu.
V r. 1896 zřízena v Bavorsku "Bayerische Landesviehversicherungsanstalt",
která na rozdíl od badenské organisace spočívá
na základě plné dobrovolnosti, pojišťujíc
odděleně skot a kozy. Správa místních
pojišťovacích spolků jest tu zcela oddělena
od obecní správy (v Badensku úzce s touto
spojena). Odškodnění se poskytuje ve výši
70-80% pojištěné hodnoty, náklady se
rozvrhují neomezeně na členy. Příspěvky
státu pozůstávaly ze zakládacího
kapitálu 500.000 Mk a ročního příspěvku
40.000 Mk. Organisace tato čítala r. 1908 1646 místních
pojišťovacích spolků se 332.432 kusy dobytka.
Při škodách 3.04%, až 4.38% (podle počtu
pojištěného dobytka) vyvíjela se premie
v letech 1903-1912 v mezích od 1.21%-1.83% pojištěné
hodnoty.
V r. 1900 zřízena na témže technickém
základě v Bavarsku organisace pro pojištění
koní "Landespferdeversicherungsanstalt". V r.
1912 čítala tato organisace 495 místních
pojišťovacích spolků s 92.764 kusy pojištěného
dobytka. Při pojištěné hodnotě
701/2 milionu marek pracovala s odškodněním
5.71% (na 100 pojištěných kusů) a s
premii 2.99% pojištěné hodnoty.
Na odlišném základě byla před
válkou vybudována organisace v Alsas-Lotrinsku.
Svaz (Verband der öffentlichen Viehversicherungsvereine),
jenž byl podporován z prostředků zemských,
nezajišťoval však části risik, nýbrž
poskytoval jen přičleněným spolkům
potřebné zálohy a podpory. Tato organisace
sestávala v r. 1912 ze 111 místních spolků,
jež pojišťovaly 23.800 kusů dobytka.
Dle Bavorského vzoru zřízena v r. 1899 organisace
pro pojišťování dobytka ve vévodství
Koburk (Landesviehversicherungsanstalt) se státním
příspěvkem ročních 2000 Mk,
jež provozuje ve zvláštním od dělení
též pojištění jatečného
dobytka.
Bavorského vzoru následovalo v r. 1913 též
Sasko ohledně pojišťování koní,
zřídivši "Anstalt für staatliche
Viehversicherung".
Zvláštní druh pojištění
dobytka tvoří v Německu tak. zv. pojištění
jatečného dobytka (Schlachtviehversicherung). Podmínkou
jest řádná organisace veřejných
porážek a obligatorní prohlídka masa.
Začátky tohoto pojištění záležely
v tom, že se sdružovali interesenti, zaručujíce
si navzájem náhradu škody, vzcházející
jim z pozastavení dobytčat poražených,
anebo k porážce určených při
úřední prohlídce.
Jateční pojištění dobytka jest
v Německu z části vybudováno na místních
organisacích, hlavně na spolcích řeznických
společenstev, jichž bylo v r. 1914 šest až
osm set.
Dále se setkáváme s komunálními
pojišťovnami tohoto druhu ve větších
městech a se soukromými pojišťovacími
společnostmi, hlavně pro venkov.
Toto pojištění jest však též
předmětem státního zásahu.
První státní pojišťovna pra pojišťování
jatečného dobytka zřízena byla v r.
1898 v Sasku. Pojištění jest nucené,
státní pojišťovna pak požívá
monopolního oprávnění. Všechen
hovězí a vepřový dobytek nalézající.
se v Sasku ve stáří od 3 měsíců
nahoru jest pojištěn proti škodám, jež
vzcházejí po porážce zvířat
(včetně nucené porážky) z pozastavení
masa při úřední prohlídce.
Dobytče se přihlašuje k pojištění
současně pak se platí pojišťovací
prémie teprve před poražením dobytka.
Výši pojistného stanoví ministerstvo
vnitra ročně různě dle pohlaví
skotu a pro vepřový brav. Příspěvky
pojišťovací se dosti měnily s rozpětím
při dobytčatech pohlaví samčího
od 2-4 Mk, a při dobytčatech pohlaví samičího
mezi 3-14 Mk a při vepřovém bravu mezi 0.40-0.80
Mk za kus; nahrazuje se 80% zjištěné škody,
k čemuž přispívá stát
25%.
V r. 1912 bylo tímto způsobem pojištěna
821.704 kusy, z čehož odškodněno 32.959
kusů, t. j. asi 4%, odškodnění poskytnuto
ve výši 2,609.760 Mk; premie vynesl, 2,074.711 Mk,
k čemuž přistupuje státní příspěvek
v obnose 652.441 Mk.
Podobně (až na nepatrné odchylky) organisováno
jest pojištění jatečného dobytka
v knížectví Schwarzburg-Sonderhausen a v knížectví
Reuss s tou však odchylkou oproti saskému pojištění,
že pojištění nevztahuje se na případy
nucené porážky, že odškodné
se platí 100%, stát pak neposkytuje zásadně
příspěvků k odškodnění,
nýbrž platí jen správní náklady.
Švýcarsko jest zemí, kde jest nucené
pojištění dobytka v nejvyšší
míře uplatněno. Většina kantonů
zavedla pro pojištění skotu, některé
také pro pojištění drobného dobytka
bezpodmínečnou neb podmíněnou obligatornost
místních pojišťoven. Kantony poskytují
místním spolkům roční příspěvky
20-30% premie, od r. 1893 udílí pak "Bund"
kantonům, pokud tyto vyslovily pro své okresy nebo
části jich obligatornost pojištění,
příspěvky až do výše jich
vlastních příspěvků místním
pojišťovacím spolkům. V r. 1911 mělo
17 kantonů zavedeno nucené pojištění
dobytka se 162.737 pojištěných kusů
s pojištěnou hodnotou 363.211.000 šv. fr,
a odškodněním 3,657.000 šv. fr, při
čemž obnášely kantonální
příspěvky 948.212 šv. fr. Kromě
toho působí ve Švýcarsku ještě
též soukromé společnosti (domácí
i cizí), pojišťujíce hlavně koně.
V r. 1924 bylo pojištěno u místních
švýcarských pojišťoven celkem
792.151 kusů dobytka, z čehož 753.106
velkého dobytka a 39.045 drobného dobytka. Odškodnění
obnášelo celkem 51/2 milionu
šv. fr, kantonální příspěvek
1,374.150 šv. fr. příspěvek státu
969.398 šv. fr.
Ve Francii provádějí pojišťování
dobytka jednak místní pojišťovací
spolky, jednak soukromé pojišťovací společnosti.
Pokud jde o zemědělské živelní
pojištění, provozované zemědělskými
organisacemi na podkladě vzájemnosti, jsou tu dány
z.a hmotné státní podpory velkorysé
podmínky pro vývoj této organisační
farmy ve všech odvětvích zemědělského
živelního pojištění a tudíž
i pojištění dobytka.
Zákonem ze dne 4. července 1900 (t. zv. zákonem
Vigerovým) zbaveny byly zemědělské
vzájemné pojišťovny (Sociétés
nebo caisses d'assurances mutuelles agricoles), pokud jsou vedeny
a spravovány bezplatně a pracují bezvýdělečně,
tíživých formálních a poplatkových
povinností, platících pra všeobecné
pojišťovny. Od r. 1898 mohou býti tyto pojišťovací
organisace účastny státních podpor:
1. podpor k částečné úhradě
nákladů zařízení podle výše
počtu členů, rozsahu akce a výše
pojištěné hodnoty,
2. též podpor k cíli částečné
úhrady ztrát a znovuzřízení
reserv.
Na tomto základě vyvinula se od konce předešlého
století význačná organisace zemědělského
živelního pojištění v hlavních
svých odvětvích pojištění
dobytka, pojištění krupobitního a pojištění
požárního. Zemědělské
živelní pojišťovny vztahují se zpravidla
na malou místní oblast, zajišťujíce
část risik v departementálních nebo
regionálních zajišťovacích svazech,
tyto pak jsou zase soustředěny v ústředním
celostátním svazu zajišťovacím.
V r. 1897 čítalo se ve Francii
všech družstevních pojišťoven | 1.484, |
od roku 1897-1900 bylo založeno dalších | 800, |
od roku 1900-1905 bylo založeno | 3.817, |
od roku 1905-1910 bylo založeno | 4.030, |
celkový stav koncem roku 1910 | 10.731. |
V r. 1919 vykazuje ministerstvo zemědělství celkem | 14.400 pojišťoven, |
z nichž bylo pojišťoven dobytka | 10.071. |
1.469 | 87.072 | 59,168.000 | ||
2.264 | 135.817 | 106,807.000 | ||
5.765 | 318.146 | 330,545.000 | ||
8.380 | 456.561 | 557,888.000 | ||
9.998 | 506.003 | 645,092.000 | ||
10.071 | 503.056 | 649,180.000 |
Podle oficielní francouzské statistiky odhadnuta
byla v r. 1918 hodnota veškerého dobytka (skotu, koní,
koz, ovcí, vepřového bravu, oslů a
mulů) obnosem 5.250,000.000 fr. Pojištěná
hodnota dobytka v zemědělských pojišťovacích
organisacích v r. 1919 obnášela více
jak 649,000.000 fr. Odhadneme-li pojištěnou hodnotu
dobytka u soukromých pojišťovacích společností
aspoň 100 milionů fr (v r. 1918 pojišťovalo
8 největších soukromých pojišťovacích
společností hodnotu 92;000.000 fr), přicházíme
k celkové pojištěné hodnotě okrouhle
750,000.000 fr, což činí více než
14% hodnoty veškerého dobytka (u nás o 8 let
později něco více než 2%). Na shora
uvedené statistice možno sledovati, jaký blahodárný
účinek měla zmíněná
opatření veřejné správy na
vývoj pojištění dobytka. Zvláštním
jest, že ani doba válečná nezpůsobila
přerušení ve vývoji této instituce.
Tyto místní zemědělské pojišťovny
zajišťují část risika u svazů
departementálních nebo regionálních.
V roce 1919 byla ve Francii 75 svazů pro pojištění
dobytka s přičleněnými pojišťovnami
2.887 a se zajištěnou hodnotou 1831/2
milionů fr. Z toho jest zřejmým, že
ačkoliv svazy jsou zřízeny ve většině
departementů, přece jen zajišťování
není ještě dostatečně zavedeno,
třebas dotyčná koncentrace místních
pojišťoven v posledních letech učinila
velké pokroky.
Celostátní ústředí (ústřední
svazy) existují ve Francii 2, z nichž "La caisse
nationale" v r. 1919 měla přičleněných
22 svazů zajišťovacích s 1731 pojišťovnami
a s pojištěnou hodnotou 711/2
milionů fr.; "La caisse centrale" měla
přičleněny tři svazy s 214 pojišťovnami
a se zajištěnou hodnotou téměř
7 milionů fr. Ve Francii jest přes státní
zásah na rozdíl od Německa úplná
volnost v zakládání pojišťovacích
organisací podněcovaná pouze výhodami,
poskytovanými státem (osvobození od formalit
při zakládání a podpory státní),
jakož i účinnou propagací veřejné
správy zemědělské, a kromě
toho též úplnou autonomii pojišťovacích
organisací.
V zemědělsky vyspělém Dánsku
jest pojišťování dobytka, hlavně
pak koní velice rozšířeno. Nositeli
pojištění jsou stejně jako v okolních
státech malé místní svépomocné
spolkové pojišťovny; pokusy o zajištění
částí risik neměly však až
donedávna ještě žádoucího
výsledku. V r. 1915 bylo v Dánsku 2221 pojišťovacích
spolků, kromě spolků, které pojišťují
pouze proti kulhavce a slintavce.
Z těchto spolků bylo:
1.090 | koní, | ||
757 | rohatého dobytka, | ||
212 | vepřového dobytka, | ||
162 |
Celkem bylo pojištěno v tomto roce asi 405.000 koní
(u nás jen 12.416), 333.000 rohatého dobytka (u
nás podle zjištěných dat jen 170.867),
52.000 vepřového bravu (u nás se nepojišťuje)
a 2.000 ovcí.
Nejvíce rozšířeno jest pojištění
koní, jež obnášelo 78.06% pojištěné
hodnoty, kdežto pojištění skotu obnáší
pouze 14.5%.
Z toho, co shora uvedeno, vyplývá, že zásada
na níž spočívá u nás dosud
organisace pojištění dobytka s místními
svépomocnými (nevýdělečnými)
organisacemi a se zajištěním jich v ústředí,
jest osvědčeným a jedině správným
základem pro organisaci tohoto pojišťovacího
odvětví. Máme-li se rozhodovati mezi zásadou,
uplatňovanou ve Francii úplné dobrovolnosti
a autonomie organisační na rozdíl od stanoviska
německého a švýcarského, kdež
se z části uplatňuje závaznost pojištění,
třeba se vzhledem na dané poměry rozhodnouti
pro střední cestu s dobrovolností pojištění
a autonomii organisační, omezenou jen dozorem a
vlivem veřejné správy, vyplývajícím
z veřejné podpory a veřejného zájmu.
Přirozeně, že nová úprava nemůže
přinésti vzhledem na bezvýdělečnost
posavadní svépomocné organisace již
sama sebou postavením jí na novou organisační
základnu značnějšího zlevnění,
to může býti přivoděno jen veřejnými
příspěvky.
Reforma má tudíž přinésti částečné
zlevnění dobytčího pojištění,
unifikací a koncentrací organisace s lepším
rozvrhem risik, zabezpečením slabých pojišťovacích
jednotek a konečně rozšíření
organisace na celé státní území
za účinné veřejné propagace.
Idea zveřejnění živelního pojištění
sahá k samým počátkům této
instituce.
V podstatě třeba formulovati otázku vlastně
tím způsobem, která organisační
forma jest s hlediska národohospodářského
výhodnější, zda soukromohospodářská
s vytýčeným principem soukromého zájmu
a nutnou výdělečností, nebo forma
veřejnohospodářská, sledující
v první řadě veřejné cíle,
při čemž zásada soukromohospodářská,
zejména pak výdělečná tendence
ustupuje do pozadí.
V první řadě třeba tu poukázati
na Francii, kde problém ten byl důkladně
zpracován, doposud však jen z části
prakticky vyřešen.
Počínajíc smělými plány
Louise Blanca 1848 až do návrhu poslance Nadi-ho 1918,
vystřídala se celá řada návrhů
na zveřejnění pojištění
vůbec a též živelního pojištění
ve francouzské sněmovně.
Zajímavým jest, s jakým zápalem snažil
se Napoleon III. o uskutečnění zemědělského
živelního pojištění (Caisse générale
des assurances agricoles). Přes to, že tento projekt
nebyl sněmovnou schválen, přikročil
císař přece k jeho provedení. K tomu
cíli byl věnován z veřejných
prostředků kapitál 1,000.000 fr, pojištění
pak se vztahovalo na případ krupobití, mrazů,
povodní, pádu dobytka a požáru. Plán
tento však ztroskotal hlavně následkem nedostatku
pojistně technických základů.
Přes to, že v rámci četných námětů
vytvořena byla ve Francii velkorysá organisace zemědělského
živelního pojištění, hlavně
v oborech pojištění dobytka, požárním
a krupobitním, přece není problém
dosud ve své celistvosti vyřešen.
Začátky zveřejnění pojištění
v Německu, hlavně požárního,
sahají až ku počátkům XVIII.
století, kdy zejména v Prusku zřizovali zemští
pánové pro pojišťování nemovitostí
požární spolky (Feuersozietäten), které
za úplatu poskytovaly svýrn členům
při nastoupení pojistného případu
s počátku naturalie, od polovice XVIII. století
též" peněžní podpory.
Tohoto příkladu následovaly v druhé
polovici XVIII. století ostatní země, kde
byly zakládány jednotné veřejné
požární pojišťovny, takže již
během XVIII. století téměř
celé Německo bylo účastným
ochrany požárního pojištění
nemovitostí. Tyto organisace, z nichž mnohé
trvají až do dneška, byly zpravidla vybaveny
obligatorností pojištění.
Podle statistiky z r. 1917 působilo v Německu v
požárním oboru 49 veřejných a
58 soukromých pojišťoven kromě velkého
počtu místních pruských pojišťovacích
svazů (249). Veřejné podniky měly
v r. 1919 pojištěnu téměř /3
celkové pojištěné hodnoty.
Ke konci XIX. století počala se idea zveřejnění
živelního pojištění uplatňovati
též v oboru pojištění dobytka.
Tak vznikl v r. 1890 "Badischer Viehsicherungsverband",
v roce 1896 "Bayerische Landes-Viehversicherungs-Anstalt",
v r. 1900 "Bayerische Landes-Pferdeversicherungsanstalt",
v roce 1899 "Landes-Viehversicherungs-Anstalt" pro vévodství
Koburg a v r. 1913 v Sasku "Anstalt für staatliche Viehversicherung".
Pokud jde o krupobitní pojištění, založena
byla v r. 1884 veřejná krupobitní pojišťovna,
zvaná "Bayerische Landes-Hagelversicherungsanstalt",
jež se dopracovala, jak shora vylíčeno, ve
všech směrech skvělých výsledků
a sloužila za vzor cizině.
Podotknouti jest třeba, že ve Würtembersku a
Badensku podniknuty byly později pokusy o zřízení
veřejných krupobitních pojišťoven,
jež však narážely na překážky
pojistně technické povahy, hlavně pak na
nepostačitelnost území pro potřebný
rozvrh risik.
Tam, kde se nepodařilo v jižním Německu
zříditi zvláštních veřejných
krupobitních pojišťoven, zúčastňovaly
se dotyčné státy aspoň příspěvky
poskytovanými soukromým pojišťovnám
k cíli umožnění pojištění
těžkých risik a zlevnění pojištění.
V bývalém Rakousku uplatnil se princip veřejného
podniku zejména v dobytčím pojištění,
částečně též i v krupobitním
a požárním.
Tak vznikly na Moravě Zemská dobytčí
pojišťovna (1902), v Dol. Rakousích Zemská
pojišťovna s odbory požárním (1897),
dobytčím pro skot (1898) a pro koně (1900),
krupobitním (1899), v Hor. Rakousích Zemská
pojišťovna dobytčí (1902) a Zemská
pojišťovna pro pojišťován í
koní (1906), V Korutanech Zemská požární
pojišťovna (1900) a dobytčí (1899) a v
Tyrolsku Zemská dobytčí pojišťovna
(1907).
Zajímavým jest též vývoj krupobitního
pojištění v bývalém Srbsku a
v Bulharsku. Oba tyto státy, jichž území
jest zatíženo nejtěžšími risiky
a kde následkem toho soukromé podnikání
se nezúčastňovalo tohoto pojišťovacího
odvětví, jsou, pokud známo, prvními,
které zavedly závazné krupobitní pojištění.
V bývalém Srbsku bylo zavedeno povinné krupobitní
pojištění v r. 1895, bylo však již
v r. 1905 zrušeno. Hlavním důvodem zániku
byl finanční neúspěch, zaviněný
vadnou organisací, zejména pokud šlo o zjišťování
škod. Podle pozdějšího zákona z
r. 1905 hradila se vydání spojená s úhradou
krupobitních škod zvláštní progressivní
přirážkou k přímým daním,
z výnosu pokut vybíraných ve smyslu zákona,
z darů a odkazů a z úroků zvláštního
pojišťovacího fondu, založeného v
obnosu 1,000.000 dinarů. Systém ten nespočíval
vlastně na principu pojištění, šlo
tu spíše o úhradu škod z veřejných
prostředků.
Než ani tento systém, jak přirozeným,
se neosvědčil a v r. 1923 (zák. ze dne 31.
června 1923) zavedeno v Jugoslávii dobrovolné
pojištění prostřednictvím oblastních
pojišťoven, které mohou býti za jistých
podmínek účastny podpory z pomocného
veřejného fondu, dotovaného 100,000.000 dinarů.
Odškodnění může býti zkráceno
v případě nedostatku prostředků.
Téměř současně se Srbskem podniklo
též Bulharsko pokus s obligatorností krupobitního
pojištění (1896), dotyčný zákon
byl však v r. 1903 pozměněn.
V českých zemích stala se otázka zveřejnění
živelního pojištění velmi záhy
aktuelní.
Idea ta byla opětovně přetřásána
na sněmu království Českého,
počínajíc již 70tými lety předešlého
století, zejména u příležitosti
živelních škod, aniž by došla dosud
svého řešení. Iniciátory byli
poslanci dr Vašatý, Hyrš, Rataj, Janda a j. Mohutným
impulsem byl r. 1903, kdy byly jižní a jihovýchodní
Čechy katastrofálním krupobitím téměř
zničeny. Zdálo se, že přišel vhodný
okamžik, kdy zveřejnění živelního
pojištění bude provedeno. Nutno konstatovati,
že český zemský výbor ujal se
tenkráte vážně svého úkolu.
Na zemském sněmu ustavila se tehdy zvláštní
komise, která měla projednati podané návrhy.
Komise tato vyslovila se v zásadě pro zveřejnění
živelního po,jištění a zemský
sněm pak uložil zemskému výboru, aby
prostudoval celou záležitost a v krátké
době podal návrhy. Zemský výbor odbýval
v listopadu 1904 obsáhlé ankety, k nimž přizváni
netoliko zájemníci, nýbrž i vědecké
a odborné kruhy. Anketa vyslovila se pro zřízení
zemských pojišťoven v oboru požárním,
krupobitním a dobytčím. Zajímavým
jest odůvodnění návrhu na zřízení
veřejné krupobitní pojišťovny,
jež jest dnes snad ještě případnějším
než tehdy.
Důvodová zpráva praví:
"Za nynějšího stavu pojišťování
proti krupobití v Rakousku a specielně v Čechách
stává se zřízení takovéto
zemské pojišťovny přímo nutností
a to z té příčiny, poněvadž
dosavadní vývoj pojišťování
proti krupobití prokázal nedostatečnost
soukromého pojišťování pro
úspěšné provozování pojišťování
proti krupobití, při čemž důvody
této nedostatečnosti především
sluší hledati ve zvláštnostech risika
krupobití, jež vylučují obchodní
provozování tohoto odvětví pojišťovacího
za použití pojišťovací techniky,
směřující výlučně
k dosažení výdělku, resp. zisku na straně
pojišťovatele, t. j. pojišťovny."
Věc pokročila již tak daleko, že zemský
výbor vypracoval v r. 1907 návrhy stanov pro pojišťovny
požární a krupobitní; pro pojištění
dobytčí vytkl pouze směrnice, dle nichž
mělo býti postupováno. Než bohužel
politické poměry na zemském sněmu
překazily tuto již zcela připravovanou akci.
Česká delegace nevzdala se však ani nyní
svého programového požadavku a přenesla
tuto aktuelní otázku i na půdu vídeňského
parlamentu, přirozeně se zhoršenými
vyhlídkami. Byl to poslanec Staněk, který
podal ve vídeňském parlamentě návrh
na zřízení zemských krupobitních
pojišťoven s říšskou zajišťovnou.
Dle tohoto návrhu měly zemské pojišťovny
jednou pro vždy obdržeti jednoroční výtěžek
pozemkové daně. Zajišťovna pak 20,000.000
K. Staňkův návrh byl však pohřben
již v národohospodářském výboru
vídeňského parlamentu.
Idea marně sledovaná téměř
po 40 let za Rakouska oživla v prvním zákonodárném
sboru osvobozené vlasti. V čele akce postavili se
tehdejší poslanci: Malkus, Slavík a Vojta.
Návrhy dotyčné byly podány již
v listopadu 1918 ohledně krupobitního a požárního
pojištění a v říjnu 1919 ohledně
pojištění dobytka. Než ani nyní
návrhy tyto nedošly uskutečnění.
Národní shromáždění omezilo
se pouze na resoluci, jež byla přijata ve 142. schůzi
dne 9. dubna 1920 v tomto znění:
"Vládě se ukládá, aby bez odkladu
přikročila k řešení otázky
povinného pojištění živelního
na základě těchto zásad:
1. Povinné pojištění týká
se škod způsobených:
a) požárem na budovách a jiném majetku,
b) krupobitím na polích i zahradních plodinách,
c) pádem dobytka.
2. Působnost veřejného ústavu k tomu
zřízeného může býti rozšířena
i na dobrovolné pojištění všech
předmětů, které nepodléhají
povinnému pojištění.
3. Ku zřízení ústavu pojišťovacího
přispěje stát patřičným
úvěrem, který se postupně splatí
z výnosu ústavu.
4. Pojišťovna pro škody živelní zřízená.
za úvěrové pomoci státní má
postavení monopolní.
Za první positivní úspěch třeba pokládati teprve zákon ze dne 4. července 1923, č. 149 Sb. z. a n., o zřízení fondu pro účely veřejného živelního pojištění. Zákon tento, kterým byl zřízen fond ve výši 50,000.000 Kč k řečenému cíli, předpokládal v § 2. vydání dalšího zákona o veřejném živelním pojištění. Zákonem ze dne 25. září 1924, č. 219 Sb. z. a n. určeno bylo z těchto prostředků 10,000.000 Kč na podporu krajů
postižených v r. 19124 živelními pohromami,
zbytek však 40,000.000 Kč zůstal reservován
ve prospěch řečeného fondu. Tyto zákony
tvoří prejudic pro vyřešení problému
a to tím více, že obsahují již
zajištění potřebného kapitálu.
Dále třeba zdůrazniti, že Národní
shromáždění opětovně naléhalo
na předložení této osnovy. Ve 375. schůzi
poslanecké sněmovny ze dne 13. října
1925, po případě ve 289. schůzi senátu
z 15. října 1925, přijaty byly resoluce,
jimiž se žádá, "aby urychleně
projednán byl návrh zákona o zveřejnění
živelního pojištění" s odůvodněním,
že "katastrofy, které stihly neobyčejnou
měrou četné kraje, zdůrazňují
nutnost tohoto zákona".
V téže věci usnesla se poslanecká sněmovna
v 98. schůzi dne 8. července 192 7 na resoluci tohota
znění: "Se zřetelem k tomu, že
všechny obvyklé nouzové akce podniknuté
se strany vlády ke zmírnění škod
způsobených živelními pohromami, podle
dosavadních zkušeností nedostačují
k tomu, aby v přiměřené výši
uhradily způsobené škody domácímu
zemědělství, ukládá se vládě,
aby s největším urychlením předložila
Národnímu shromáždění
příslušné osnovy zákonů
o zveřejnění živelního pojištění
zemědělského, zejména o pojištění
krupobitním a o pojištění pro případ
pádu dobytka, vybudovaného na principu dobrovolnosti".