Návrh spočívá na těchto zásadách:
V první řadě nutně vyžaduje úpravy
pojištění krupobitní a pojištění
dobytka. Pojištění krupobitní třeba
centralisovati z oblasti celého státu, pojištění
dobytka nutno decentralisovati v místních pojišťovacích
spolcích, jež by zajišťovaly části
risik v navržené pojišťovně. V této
jest přímo pojišťovati jen risika tak
zv. krátkodobého pojištění dobytka
a z dlouhodobého těžší risika.
Vzhledem na dané poměry třeba setrvati v
obou odvětvích na dobrovolnosti pojištění
a připustiti konkurenci soukromých pojišťoven.
Dá se očekávati, že konkurence navržené
pojišťovny přinese blahodárné účinky
volné soutěže a že tata vývojově
na sebe soustředí z největší
části pojištění obou odvětví.
S hlediska zemědělského jest dáti
přednost podnikům spočívajícím
na zásadě veřejnohospodářské
před podnikem soukromohospodářským,
ježto onen může v první řadě
sledovati zájmy zemědělské, omezuje
na nejmenší míru anebo vylučuje tendence
soukromohospodářské, hlavně výdělečnost,
může samostatnou pojišťovací politikou
působiti ku zlevnění pojištění
vůbec a poskytnouti zemědělství patřičný
vliv na tuto čistě zemědělskou záležitost.
Doporučuje se zřízení zájmové
organisace zemědělské (nikoliv podniku státního
nebo jiných nucených veřejnoprávních
territoriálních svazků) na zásadě
vzájemnosti a bezvýdělečnosti, která
by byla spravována representanty pojištěnců
za účinného dohledu veřejné
správy.
Pojišťovnu třeba podporovati z veřejných
prostředků a poskytnouti jí v největší
míře daňové a poplatkové úlevy.
Působnost pojišťovny třeba vztáhnouti
již z hlediska řádného vyrovnávání
risik, zejména v oboru pojištění krupobitního,
na obvod celého státu.
Z úsporných důvodů doporučuje
se zříditi jen jednu pojišťovnu pro obě
pojišťovací odvětví, rozděliti
však správu na dva samostatné odbory pojištění
krupobitního a pojištění dobytka s vlastními
orgány. Toto opatření se doporučuje
vzhledem na rozdílnost risik a na rozdílnost zásad
pojistné techniky v obou pojišťovacích
odvětvích jakož i na částečně
rozdílné zájmy pojištěnců
obou skupin. Oba odbory jednaly by společně jen
o věcech společných, jakož i o takových
věcech, jež nutno podle povahy řešiti
jednotně.
Orgány pojišťovny sestávaly by z části
ze členů volených pojištěnci
(spolky pro pojišťován í dobytka), z části
z odborníků jmenovaných vládou. Vzhledem
na zásadu vzájemnosti doporučuje se forma
pevné premie s doplatkem, při čemž
by však úhradový systém posunoval použití
doplatků na krajní mez možnosti. Není
sice pochyby, že zásadě vzájemnosti
lépe přiléhá t. zv. systém
rozvrhový, při němž se stanoví
premie na konci pojistného roku podle hospodářských
výsledků jeho, za daných poměrů
však se zdá býti vhodnější
premie s doplatkem, jehož by se používalo v nejzazších
případech. Dokladem toho, že systém
premie s doplatky jest praktičtějším,
jest ta okolnost, že na př. v Německu, kde
vzájemné pojišťovny v r. 1925 na sebe
soustřeďovaly více jak dvě třetiny
krupobitního pojištění, používaly
vzájemné pojišťovny systému premie
s doplatkem při 83% pojištěné hodnoty
a jen při 17% systému rozvrhového.
Pojišťovací náklady jest uhrazovati tímto
způsobem:
V první řadě pojistným (premií),
dále ročními veřejnými příspěvky
věnovanými k cíli snížení
pojistného. Nestačí-li tyto běžné
prostředky, jest použíti výnosu reservního
fondu běžného pojišťovacího
roku a v případě nedostatečnosti podstaty
reservního fondu však nejvýše do 50% jeho
dočasného stavu. Jestliže by ani takto nemohly
býti uhrazeny veškeré pojišťovací
náklady, jest neuhrazený zbytek rozvrhnouti na pojištěnce.
Zlevnění krupobitního pojištění
oproti sazbám soukromých pojišťoven má
se docíliti tímto způsobem:
1. postavením pojišťování na nevýdělečný
základ (odpadnutím všech, neb aspoň
převážné části přebytků
našich soukromých pojišťoven),
2. veřejnými příspěvky jednak
k nákladům založení pojišťovny,
jednak ku snížení premie,
3. přiznáním finančních úlev
(osvobození od daní a poplatků pro pojišťovnu
a pojišťovací spolky),
4. případným zvýšením
hranice škod, od níž se počíná
s odškodňováním.
Ad 1. Přebytky našich soukromých pojišťoven
obnášejí podle 24leté statistiky (1903-1926)
při průměrné premii 3.22% pojištěné
hodnoty výše 0.77% téhož základu.
Postavením krupobitního pojištění
na bezvýdělečný základ možno
vzhledem na navrženou podporu instituce z největší
části neb dokonce zcela postrádati přebytků.
Živoucími doklady bezvýdělečných
podniků jsou pojišťovny organisované na
zásadě veřejnohospodářské.
Bavorská zemská krupobitní pojišťovna
v Mnichově pracovala podle průměru 38letého
(1884-1921) pouze přebytkem 0.04% (u nás 0.77% pojištěné
hodnoty), uhrazujíc premii s nepatrným státním
příspěvkem ročních 0.05% pojištěné
hodnoty veškeré pojišťovací náklady
(odškodnění a správní výlohy),
při čemž dovedla ještě nastřádati
reservy ve výši 0.12% pojištěné
hodnoty.
Dolnorakouská zemská krupobitní pojišťovna
ve Vídni nevykazuje podle průměru 21letého
(1899-1919) vůbec žádného přebytku,
nýbrž naopak ztrátu 0.59% pojištěné
hodnoty; z premie (2.06% poj. hodn.) a zemského příspěvku
(0.46% pojištěné hodnoty) uhrazuje náklady
pojištění (3.11% poj. hodn.).
Vzájemně pojišťovací spolek statkářů
a nájemců proti krupobití v Praze hradí
podle průměru z let 1913-1926 průměrnou
premii ve výši 1.69% pojištěné
hodnoty (u soukromých pojišťoven 3.29%), odškodnění
a správní náklady, aniž by zakalkuloval
v premii přebytky, až na to, že předepisuje
od r. 1919 příspěvek ke zřízení
reservního fondu (podle celkového průměru
0.24% poj. hodnoty).
Z těchto příkladů možno dovozovati,
že projektovaná pojišťovna bude moci při
přiměřeném veřejném
příspěvku stejně postrádati
z největší části nebo dokonce
zcela dnešních přebytků našich
soukromých pojišťoven. V následovní
kalkulaci počítá se tudíž s dvěma
eventualitami snížení premie z důvodu
odpadnutí přebytků o 0.60%, po případě
o celých 0.77%, v posledním případě
za toho předpokladu, že by bylo možným
dotovati reservy zcela ze základního fondu.
Ad. 2. Osnova navrhuje k cíli snížení
premie krupobitního pojištění: státní
příspěvek 0.5% pojištěné
hodnoty (což by obnášelo při soustředění
celého rozsahu dnešního krupobitního
pojištění v projektované pojišťovně
okrouhle 6,000.000 Kč ročně; přirozeně,
že nelze počítati hned zpočátku
s tímto efektem.
K cíli snížení pojistného pojištění
dobytka, jež jest u nás provozováno téměř
výhradně nevýdělečnými
organisacemi a které jest dnes přes to příliš
drahým, navrhuje osnova následovní roční
příspěvky z veřejných prostředků:
a) Stejně jako pro krupobitní pojištění
státní příspěvek 0.5% pojištěné
(zajištěné) hodnoty;
b) z prostředků fondů zřízených
podle § 108 zákona ze dne 15. června 1927,
č. 76 Sb. z. a n., zabezpečených zákonem
ze dne 14. července 1927, č. 118 Sb. z. a n. o poskytování
podpor při živelních pohromách stálý
roční příspěvek ve výši
2,000.000 Kč, což by obnášelo při
nynějším celkovém stavu pojištěné
hodnoty okrouhle 400,000.000 Kč snížení
premie o dalších 05% pojištěné
hodnoty.
Kromě toho mají býti ze základního
fondu Československé krupobitní a dobytčí
pojišťovny uhrazeny náklady spojené se
zřízením pojišťovny a dotovány,
po případě doplňovány reservní
fondy samostatných pojišťovacích odvětví.
Tento efekt se tu jen potud započítává,
pokud se kalkuluje s odpadnutím celého zisku soukromých
pojišťoven v odvětví krupobitním.
Ad 3. Navrženým přiznáním finančních
úlev (§ 28) pojišťovně a spolkům
pro pojišťování dobytka dá se docíliti
dalšího snížení pojistného
(správních nákladů); osvobození
od daní bude z velké části dosažitelným
na základě zák. č. 76/1927. Při
tom se podotýká, že jen osvobození od
zvláštní daně výdělkové
by přineslo krupobitnímu pojištění
snížení premie asi 0.12% pojištěné
hodnoty.
Ad 4. Naše soukromé pojišťovny uhrazují
škody jen tehdy, jestliže dosáhly tyto minimálně
8%; zvýšila-li by se tato hranice na 15% (stejně
jak odškodňuje Vzájemně pojišťovací
spolek statkářů a nájemců proti
krupobití v Praze), snížila by se cifra škod
(podle shora řečeného 24letého průměru
2.01% pojištěné hodnoty) 0.32%, t. j. o 0.67%
pojištěné hodnoty. Opatření to
bylo by účelným, ježto 8%ní škoda
nepadá příliš na váhu a jelikož
odstupňování malých škod jest
těžko odhadnutelné, vedouc často ke
sporům s pojištěnci.
Podle toho, co shora řečeno, vyplývalo by
snížení průměrné premie
krupobitního pojištění z důvodů
ad 1. | o | |
ad 2. | o | |
ad 3. | o | |
ad 4. | o | |
celkem | o |
t, j. při průměrné premii 3.22% pojištěné
hodnoty o 58-64% premie.
Pokud jde o pojištění dobytka, jež jest
u nás provozováno téměř výhradně
nevýdělečnými organisacemi, lze ovšem
počítati se snížením pojistného
jen do té míry, pokud budou poskytovány veřejné
příspěvky k tomuto cíli. Z důvodu
uvedeného sub 3. nelze kalkulovati s cifrou snížení,
jelikož organisace tyto již dnes požívají
těchto finančních výhod. Průměrná
premie z období 1902-1926 pojišťování
skotu 1.63% pojištěné hodnoty, jakož i
průměrná premie pojištění
koní 3.25% (viz tab. XI) snížila by se tudíž
při navržených veřejných příspěvcích
při nynějším rozsahu pojištění
asi 0.1%, u skotu na 0.63% a při pojištění
koní na 2.25% pojištěné hodnoty.
1. Dr. Walter Rohrbeck: Die Organisation der Hagelversicherung,
vornehmlich in Deutschland, Berlín 1909.
2. Dr. Rohrbeck: Wirtschaft und Recht der Versicherung, únor
1917. (Die deutsche Hagelversicherung), Kolín n./R.
3. Dr. Alfred Fratzscher: Landwirtschaftliche Versicherung (Hagelund
Viehversicherung), Berlín 1914.
4. Dr. Heinrich Ritter von Haag: Das bayerische Hagelversicherungsgesetz,
Mnichov 1910.
5. Friedrich von Thelomann: Das bayerische Viehversicherungsgesetz,
Mnichov 1911.
6. Assekuranz-Jahrbuch 1913, Jahrgang 34, Vídeň-Lipsko
1913.
7. Assekuranz-Jahrbuch 1914, Jahrgang 35, Vídeň-Lipsko
1914.
8. Assekuranz-Jahrbuch 1915, Jahrgang 36, Vídeň-Lipsko
1915.
9. Assekuranz-Jahrbuch 1916, Jahrgang 37, Vídeň-Lipsko
1916.
10. Assekuranz-Jahrbuch 1917, Jahrgang 38, Vídeň-Lipsko
1917.
11. Réparation agricole du territoire des différents
pays. (Institut international d'agriculture - Publications du
bureau de la statistique générale - No 5), Řím
1914.
12. Rapports et études du bureau des institutions économiques
et sociales - Lassurance gréle des quelques pays et ses
problémes - Řím 1911.
13. Statistická příručka republiky
Československé, Státní úřad
statistický, II., 1925.
14. JUDr. Ladislav Frant. Dvořák: Družstevní
svazy u nás a v cizině, I. díl. (Drobné
spisy Ústřední jednoty hospodářských
družstev v Praze, svazek XLIII) Praha 1922.
15. Anbauflächen und Ernteergebnisse in Österreich im
Jahre 1916. (Nach amtlichen Quellen im k. k. Ackerbauministerium
zusammengestellt.) Vídeň 1917.
Vycházejíc ze zásadního hlediska,
že navržená pojišťovací instituce
má míti povahu zájmové organisace
na podkladě veřejnohospodářském,
a že v důsledku toho třeba jí přiznávati
potřebnou autonomii, omezuje se osnova z největší
části na zásady a ustanovení, která
jsou k zajištění vytčených cílů
nezbytně nutnými, ponechávajíc široké
pole autonomní činnosti jednotlivým článkům
organisace.
Forma zákona jest nutnou, ježto navržená
instituce má se odchylovati organisačně od
platných zákonných předpisů,
mají býti z části modifikovány
zákonné materielně-právní normy
o pojistné smlouvě a zajištěny ze státních
a jiných veřejných prostředků
příspěvky.
Předloha se omezuje s hlediska shora uvedeného na
zásady organisace pojišťovny (část
prvá), na nutné materielně-právní
předpisy týkající se pojistného
poměru v odvětví krupobitním (část
druhá), jež znamenají do jisté míry
změnu zákonů č. 501/1917 ř.
z., po případě zákonného čl.
XXXVII/1875, na zásady organisace pojišťování
dobytka, zejména spolků pro pojišťování
dobytka a na úpravu jejich právních poměrů
k pojišťovně (část třetí);
čtvrtá část obsahuje závěrečná
ustanovení.
Široké pole autonomní činnosti v rámci
platných předpisů se vyhrazuje, zejména,
pokud jde o organisaci spolků pro pojišťování
dobytka a provádění tohoto pojišťovacího
odvětví, kteréžto předpisy mají
býti vtěleny do normálních stanov
řečených spolků a pokud jde o podrobnosti
organisace pojišťovny, jež má obsahovati
statut pojišťovny.
Toto zásadní stanovisko vyhovuje též
požadavku praktičnosti, ježto provedení
případných změn organisačních,
jichž si vyžádá vývoj, nebude vázáno
na obtížnou formu zákona.
Název pojišťovny byl volen tím způsobem,
aby přesně vymezoval rozsah její působnosti.
Ad § 1. Pojišťovna má spočívati
na zásadě vzájemnosti, ježto tato forma
nejlépe vyhovuje cílům osnovy; nemá
požívati monopolního postavení, nýbrž
soutěžiti se soukromými pojišťovnami.
Pojištění zůstává dobrovolným.
Právnická osobnost náleží pouze
pojišťovně jako celku, jednotlivá samostatně
vedená pojišťovací odvětví
nemají této povahy (odst. 2).
Vztažení působnosti pojišťovny na
celé státní území jest odůvodněno
netoliko účelem poskytnouti zemědělství
výhody instituce v nejširší míře,
nýbrž i cílem řádného
rozvrhu risika (odst. 3).
Možnost zřizování odboček jest
s hlediska organisačního značného
významu, ježto bližší styk s pojištěnci
hlavně, pokud jde o odhad škod, o dohled na spolky
pro pojišťován í dobytka, o propagaci
pojištění atd., jest nejen v zájmu vývoje
organisace, nýbrž i v zájmu snížení
režie.
Ad § 2. Vzhledem na rozdílnost risik pojištění
krupobitního a pojištění dobytka a na
částečnou různost zájmů
obou skupin pojištěnců, jest s hlediska autonomie
organisace účelným odděliti administrativně
pojištění krupobitní od pojištění
dobytka tím způsobem, že má býti
každý odbor (odst. 1) netoliko samostatně veden
(účetnicky), ale i samostatně spravován
(vlastními orgány § 4). Navrhuje se proto vytvoření
dvou odborů v pojišťovně, odboru pro pojišťování
krupobitní a odboru pro pojišťování
dobytka; to jest do jisté míry odůvodněno
také s technického hlediska, ježto krupobitní
pojištění má býti prováděno
ústřední pojišťovnou přímo,
kdežto pojištění dobytka zpravidla nepřímo
prostřednictvím místních pojišťovacích
spolků (odst. 2).
Požadavkem pojistné techniky jest, aby risika téhož
druhu tvořila samostatná pojistná odvětví,
v rámci jichž by se uplatňovala mezi pojištěnci
samostatně zásada vzájemnosti. Risiky téhož
druhu při pojišťování dobytka třeba
rozuměti risika stejné povahy a přiměřeně
stejné intensity. Samostatná na vlastní
účet vedená pojistná odvětví,
budou tudíž tvořiti krupobitní pojištění,
zajišťování skotu, zajišťování
koní, pojišťování skotu, pojišťování
koní a jednotlivé speciální druhy
pojištění dobytka (odst. 3).
Ad § 3. Ježto pojištění má
býti organisováno na zásadě vzájemnosti,
třeba přiznati pojištěncům nejširší
vliv na správu pojištění a jest tudíž
pojišťovnu konstruovati jako zájmovou organisaci
pojištěnců. S toho hlediska se vytvořuje
pojem členství v pojišťovně, jednak
pokud jde o pojištění, jednak pokud jde o zajištění.
Podmínkou členství třeba stanoviti
pojistný, po případě zajistný
poměr. Členství v pojišťovně
(na rozdíl od jiných právních poměrů,
zejména nároku na odškodnění)
nutno omeziti na jednoho representanta pojištěného
pod.niku. Ustanovení a tom, jak se určuje zástupce,
jde-li o více pojištěnců, bude obsahovati
statut pojišťovny.
Jelikož zajišťování risik pojištění
dobytka u pojišťovny jest vázáno na podmínky
organisace spolků pro pojišťování
dobytka (přijetí normálních stanov
a přijetí přihlášky pojišťovnou),
zdůrazňují se tyto podmínky i při
stanovení podmínek členství těchto
spolků, jež jest důsledně možným
jen, pokud trvá spojení spolku s pojišťovnou
(odst. 2).
Ad § 4. Orgány pojišťovny mají býti
celkem přizpůsobeny organisaci našich vzájemných
pojišťoven. Rozvrh pojišťovny na dva odbory
provádí se však též v tom směru,
že každý odbor má vlastní orgány
(výbor a představenstvo), jež mají samostatně
projednávati záležitosti spadající
výlučně do jich oboru působnosti.
Má býti vyloučeno jakékoliv vměšování
se odboru jednoho do záležitostí odboru druhého;
jen o společných věcech, aneb o záležitostech,
jež nutno dle povahy věci řešiti společně,
mají jednati oba odbory v plném shromáždění.
Orgány odborů (odst. 2) jsou výbor, představenstvo,
ředitelství jest společné (§
14).
Zaměstnanectvo má býti společné
k cíli možnosti lepšího využití
pracovních sil (odst. 3, b. 1), ostatní společné
záležitosti vyplývají z povahy věci.
Není dobře možno stanoviti předem všechny
záležitosti, jež nutno řešiti dle
jich povahy jednotně; navrhuje se určovati tyto
konkrétně vzájemnou dohodou obou odborů
(odst. 4).
Ad § 5. Výbory odborů mají representovati
veškerenstvo pojištěnců. Stanovení
celkového počtu členů odborových
výborů se vyhrazuje statutu pojišťovny,
ježto dnes by bylo těžko vzhledem na různé
zřetele přicházející v úvahu
určiti pro budoucnost tuto cifru (odst. 1). Snahou musí
tu býti poskytnouti možnost zastoupení všem
věcným zájmům.
Výbory odborů sestávají jednak z členů
volených jednotlivými zájmovými skupinami
pojištěnců (odst. 5), jednak z členů
jmenovaných vládou. Opatření toto
jest stejně jako v pojištění sociálním
odůvodněno i v pojištění živelním
významem odborného živlu a velkým zájmem
veřejné správy (veřejné podpory).
Volby se mají prováděti podle zájmových
skupin pojištěnců, jež má tvořiti
veškerenstvo členů jednotlivých samostatně
účtujících pojišťovacích
odvětví. Jednotlivé zájmové
skupiny pojištěnců jsou vypočteny v
odst 5. Celkový počet členů výborů
odborů rozvrhne se na jednotlivé zájmové
skupiny pojištěnců podle poměru pojistného,
po případě zajistného těchto
skupin v posledním pojistném roce před volbou
(odst. 6). Takovýmto vytvořením více
volebních sborů má býti jednotlivým
skupinám zájemníků přesně
vymezen vliv na správu pojišťovny. Za základ
rozvrhu se navrhuje výše pojistného (zajistného),
ježto toto měřítko jest spravedlivější
nežli jiná měřítka, na př.
výše pojištěné hodnoty.
Ad § 6. Právo voliti jest závislým na
členství v pojišťovně a na trvání
jeho; v důsledku § 3 náleží jednak
pojištěncům (odst. 1 a 2), jednak spolkům
pro pojišťování dobytka (odst. 3 a 4).
Z práva voliti jsou vyloučeny fysické osoby,
jež pravoplatným rozsudkem trestního soudu
byly odsouzeny pro takový trestný čin, pro
který podle platných předpisů nastává
ztráta práva voliti do obcí. Pro pojišťovací
spolky jest právo voliti vázáno na přísnější
podmínky, pokud jde o dobu trvání členství
(odst. 3).
Jménem spolku pro pojišťování dobytka
vykonává volební právo jeho výbor,
který jest legitimním zástupcem místní
pojišťovací organisace (odst. 4).
Vzhledem na odstupňování výše
zájmu členů podle výše pojištěné
(zajištěné) hodnoty zavádí se
podobně, jak jest tomu u našich vzájemných
soukromých pojišťoven, plurální
hlasovací právo (odst. 5).
Ad § 7. Volitelnost jest vázána na státní
příslušnost, svéprávnost, kvalifikované
členství v pojišťovně a nedostatek
vylučovacích důvodů z práva
voliti a z volitelnosti (odst. 1). Aby byla umožněna
též volba nečlenů, kteří
často stojí v čele pojištěnců
podniku, uděluje se též částečnou
úchylkou od zásady, že pasivní volební
právo náleží jen členům
pojišťovny, volitelnost representantům pojištěných
podniků, i když tito sami nejsou členy pojišťovny
nebo spolku pro pojišťování dobytka (odst.
2).
Z volitelnosti jest vyloučen, kdo pozbyl práva voliti
do pojišťovny, kdo pozbyl následkem soudního
výroku práva volně nakládati se svým
majetkem a kdo upadl do konkursu, jakož i ten, o jehož
jmění se provádí vyrovnávací
řízení (odst. 3).
Ad § 8. S hlediska autonomie zájmové organisace
přikazuje se provedení příprav a řízení
voleb volební komisi pojišťovny, jež se
skládá z předsedy pojišťovny nebo
jeho náměstka jako předsedy a přísedících,
jmenovaných ministrem zemědělství
tak, aby byly patřičně zastoupeny všechny
zájmové skupiny pojištěnců (přísedící
nemusejí býti členy orgánů
pojišťovny) (odst. 1 a 2).
Volební komisi má náležeti kromě
příprav a řízení volby též
rozhodování o právu voliti a volenu býti,
o kandidátních listinách a zjištění
výsledku volby; z rozhodnutí volební komise
možno se odvolati k ministerstvu zemědělství
(odst. 1 a 4).
Volby se mají konati podle zásady poměrnosti
a na základě kandidátních listin.
Z důvodu zjednodušení navrhuje se hlasování
zasíláním hlasovacích dokladů
poštou. Při náležité úpravě
volebního postupu (zalepení kandidátní
listiny v obálce a smíchání hlasů)
dá se zajistiti tajnost volby.
Ad § 9. Zásady o sestavení kandidátních
listin, o podání a podmínkách platnosti
jejich, o odpadnutí volby v případě
uznání jen jedné kandidátní
listiny za platnou, jakož i o provádění
skrutinia jsou stanoveny podle obdoby ustanovení pro volby
do obecního zastupitelstva.
Ad § 10. Funkce výborů obou odborů,
jakož i jejich společných shromáždění
jsou taxativně vypočteny (odst. 1-3). Tyto funkce
záleží vzhledem na povahu výboru jakožto
orgánu representujícího členstvo jednak
v činnosti volební k cíli ustavení
se ostatních orgánů pojišťovny,
jednak v usnášení se o základech organisace
(o statutu pojišťovny, o normálních stanovách
spolků pro pojišťování dobytka),
o služebním řádu zaměstnanců,
konečně v kontrole hospodaření ústavu
a usnášení se o důležitých
hospodářských akcích. Při stanovení
kompetence výboru přihlíženo byla jedna.k
k tomu, aby správa pojišťovny byla s hlediska
podnikatelského ca nejpružnější
a co nejvíce připodobněna soukromým
podnikům, aby vedení správy nebylo těžkopádným
a komplikovaným.
Požadavek odst. 4., vyhrazující schválení
některých usnesení výboru vládě
některých pak státní správě,
jest zajisté odůvodněn značnou materielní
účastí státu a zájmem jeho
na prosperitě podniku, omezuje se jen na změny základů
pojišťovací organisace, po případě
na záležitosti značnějšího
hospodářského významu.
Ad § 11. Představenstva obou odborů mají
býti organisována podle podobných zásad
jako výbory odborů; volba členů představenstev
odborů se přikazuje příslušným
výborům odborů, část členů
má býti vládou jmenována z odborníků
(odst. 1, 3-6). Představenstvům odborů a
jejich společnému shromáždění
má náležeti usnášení se
o všech věcech, které nejsou výslovně
vyhrazeny ostatním orgánům pojišťovny
(odst. 2).
Ad § 12. Počet jmenovaných členů
výborů a představenstev obou odborů
se stanoví podobně jako v orgánech ústřední
sociální pojišťovny dvěma pětinami
všech členů dotyčného orgánu.
Ad § 13. Předloha přiznává předsedovi
pojišťovny, kterého má jmenovati vláda,
vzhledem na povahu ústavu funkcí dozorčího
orgánu (odst. 3), která ve spojení se státním
dohledem má zabezpečovati řádné
vedení ústavu ve smyslu platných předpisů.
Předseda jest vedoucím činovníkem
též v orgánech odborů (§ 4, odst.
2), čímž má býti dokumentována
jednotnost pojišťovny v právním slova
smyslu. Dva místopředsedové, volení
představenstvy odborů, zastupují jej, tvoříce
mezi předsedou a odbory spojku (odst. 4).
Ad § 14. Těžisko běžné agendy
spočívá v ředitelství, v němž
mají zasedati representanti pojišťovny, předseda,
oba místopředsedové a vedoucí úředník
- ústřední ředitel.
Členství předsedy v ředitelství
se doporučuje vzhledem na vedoucí roli jeho a z
důvodů úsporných (aby snad nebylo
potřebí honorovati stálým platem jiného
člena ředitelství). Kolise jeho dozorčí
činnosti s výkonnou agendou se netřeba obávati.
Ad § 15. Za činnostní období pojišťovny
navrhuje se v zájmu klidného vývoje ústavu,
jakož i z důvodů úspornosti (náklady
voleb) doba 6letá.
Ad § 16. Ustanovení, že volení činovníci
pozbývají svých funkcí, jestliže
pozbudou za činnostního období volitelnosti,
deklaruje jen, že účinek ten nastává
eo ipso již nastoupením vylučovacích
důvodů.
Ad § 17. Právní postavení zaměstnanců,
jich ustanovování a propouštění
má býti vyhrazeno služebnímu řádu
(odst. 1). Přes to, že zaměstnance ty nelze
vzhledem na povahu pojišťovny podříditi
ustanovením § 212, odst. 1 zák. č. 103/1926
Sb. z. a n., doporučuje se zásadně na ně
vztáhnouti omezení tohoto ustanovení (odst.
1).
Ježto však se objeví potřebným,
v jistých případech stanoviti úchylky,
vyhrazuje se vládě možnost dispense (odst.
2).
Ad § 18. Z důvodů úspornosti nutno co
nejvíce omeziti náklady autonomní representace.
S tohoto hlediska se navrhuje, aby funkce činovníků,
pokud nejsou zaměstnanci, byly zásadně čestnými,
nehonorovanými s nárokem pouze na úhradu
hotových výloh a na platy presenční
(odst. 1).
Odst. 2. stanoví odůvodněnou výjimku
pro předsedu a oba náměstky, jichž sil
bude organisace vyžadovati trvale.
Ad § 19. Jak již shora zmíněno, mají
býti podrobné předpisy o organisaci pojišťovny
vyhrazeny statutu pojišťovny, na němž se
usnáší společné shromáždění
výborů od borů (§ 10, odst. 3, b. 3)
a který schvaluje vláda. Vyhlášení
jeho v úředních listech se doporučuje
k docílení žádoucí publicity
dotyčných předpisů, jež mají
upravovati do jisté míry právní poměry
pojištěnců a spolků pro pojišťován
í dobytka k pojišťovně. Padá tu
též na váhu, že bude možno ustanovení
statutu snáze měniti bez obtížných
legislativních zákroků.
Ad § 20. Jednou z hlavních pojistně technických
zásad jest, aby pojistné souručenství
se vztahovalo jen na risika téhož druhu. Tomu odpovídá
požadavek hospodářské samostatnosti
jednotlivých pojišťovacích odvětví
a vzájemnost členů jen uvnitř těchto
(§ 2, odst. 3). Společné výlohy třeba
poměrně rozvrhnouti na jednotlivá pojišťovací
odvětví podle toho, do jaké míry tato
používala a upotřebovala společných
zařízení pojišťovny (odst. 1).
Stanovení kalendářního roku rokem
pojišťovacím odpovídá povaze odvětví
pojišťovacích, jichž se předloha
týká.
Ad § 21. Úhradový systém pojišťovacích
nákladů musí býti absolutní,
t. j. musí zabezpečovati úhradu pro všechny
případy. Normální pramen úhrady
mají tvořiti premie a veřejné příspěvky
určené ku snížení premie (§
25). V druhé řadě má býti povoleno
použití výnosu reservního fondu v běžném
hospodářském roce, dále pak podstaty
reservního fondu až do 50% jeho stavu. Mimořádně,
nestačí-li ani tyto prostředky, má
se rozvrhnouti nedoplatek ve formě doplatků k premii
na pojištěnce, po případě na
spolky pro pojišťování dobytka (odst.
1-3). Částečné snížení
odškodnění se nedoporučuje, ježto
by působilo zejména při pojišťován
í dobytka nemožné odklady s výplatou
odškodnění.
Dá se očekávati, že k vypisování
doplatků by mohlo dojíti dle navrženého
úhradového systému jen v nejzazších
případech, ježto neuhrazené ztráty
možno též do jisté míry přenésti
na účet příštího hospodářského
roku (odst. 4).
Použití reservních fondů až do
50% podstaty souvisí s možností doplňování
reserv ze základního fondu Čs. krupobitní
a dobytčí pojišťovny (§ 25, odst.
1).
Tímto způsobem byla by zajištěna úhrada
pojišťovacích nákladů pro všechny
případy.
Ad § 22. Ustanovení tohoto § má nade vši
pochybnost vyloučiti používání
jmění pojišťovny k jiným účelům
nežli tyto jsou stanoveny v osnově. Požadavek
ten jest příkazem hospodárnosti a tendence
co největšího zlevnění pojištění.
Ad § 23. Reservní fondy, jež nutno zříditi
pro každé samostatné pojišťovací
odvětví (§ 2, odst. 3), mají velký
význam pro stabilitu pojištění a zajištění.
Hlavním pramenem příjmů jejich má
býti podle § 25, odst. 2 základní fond
pojišťovny, z něhož mají býti
reservní fondy dotovány, v případě
potřeby doplňovány. Předpokládá
se, že při normálním počátečním
vývoji bude možno dotovati reservní fondy do
té míry, že by bylo v normálních
případech vyloučeno rozvrhovati doplatky
k premii podle § 21, odst. 3, v tomto případě
by nebylo potřebným započítávati
do pojistných sazeb kvotu k dotování reserv
(odst. 2, b. 1).
Ostatní prameny reservních fondů (odst. 2,
b. 2-6) vyplývají z povahy věci a z dotyčných
předpisů osnovy.
Ad § 24. Podrobné předpisy o hospodaření
pojišťovny mají býti vydány nařízením;
přirozeně, že podkladem tu bude t. zv. pojišťovací
regulativ (min. nař. č. 31/1896 a vlád. nař.
č. 307/1922), pokud ovšem dotyčná ustanovení
nebudou v odporu s předpisy a intencemi zákona.
Ad § 25. Zákonem ze dne 25. září
1924, č. 219 Sb. z. a n., reservováno bylo z částky
50,000.000 Kč zajištěných zákonem
ze dne 4. července 1923, č. 149 Sb. z. a n., 40,000.000
Kč ve prospěch fondu pro účely veřejného
živelního pojištění. Obnos tento
zvýšený o nepoužitý zbytek 2,341.297
Kč z 10,000.000 Kč, určených prve
uvedeným zákonem na podporu pro kraje postižené
v r. 1924 živelními pohromami, má býti
použit k vytvoření základního
fondu Československé krupobitní a dobytčí
pojišťovny. Tento fond má býti zřízen
při ministerstvu zemědělství, jeho
správu má vésti kuratorium, v němž
by byla stejnoměrně zastoupena ministerstva zemědělství,
vnitra a financí, jakož i pojišťovna. Stanovy
fondu má vydati vláda nařízením.
Použití tohoto fondu se navrhuje tím způsobem,
že z něho mají býti uhrazeny nejdříve
náklady spojené se zřízením
pojišťovny (náklady věcného zařízení),
pak má býti z něho věnováno
pojišťovně základní jmění
v obnose 5 milionů Kč, dále mají býti
z něho dotovány, po případě
doplňovány reservní fondy samostatných
pojišťovacích odvětví. Tímto
opatřením má býti docílena
toho, že pojistné by se mohlo omezovati pouze na úhradu
škod a správních nákladů, aniž
by bylo potřebí zpravidla započítávati
přiměřeného příspěvku
k dotování reservních fondů. Tím
by se docílilo v poměru k pojistnému našich
soukromých pojišťoven toho efektu, že by
bylo možno počítati se snížením
dnešního pojistného těchto pojišťoven
v odvětví krupobitním a celkovou cifru průměrných
přebytků. Řečenými příděly
nesmí však jmění základního
fondu pojišťovny klesnouti pod 20 mil. Kč.
Kromě toho se požadují z veřejných
prostředků další pravidelné roční
příspěvky ku snížení pojistného.
Takové příspěvky navrhují se
ze státních prostředků ve výši
0 5% celkové hodnoty pojištěné (zajištěné)
u pojišťovny a spolků pro pojišťování
dobytka, nejvýše však 8 milionů Kč
ročně Tento příspěvek má
býti zařazován v dílčím
rozpočtu ministerstva zemědělství.
Dále se navrhuje, aby se k cíli dalšího
zlevnění pojištění dobytka použilo
též prostředků fondů zřízených
podle § 108 zák. ze dne 15. června 1927, č.
76 Sb. z. a n., zabezpečených zákonem ze
dne 14. července 1927, č. 118 Sb. z. a n., určených
k poskytování podpor zemědělcům
postiženým živelními pohromami.
Podle intencí těchto zákonů byla si
vláda při podávání dotyčných
zákonných osnov vědoma, že zřízení
těchto fondů nemůže býti považováno
za konečné vyřešení otázky
náhrady živelních škod, nýbrž
že má sloužiti za podklad vybudování
všeobecného zemědělského živelního
pojištění (viz důvodovou zprávu
k vlád. návrhu zák. o přímých
daních, tisk posl. sněm. N. S. R. . č. 706/26,
str. 267). Navrhuje se použíti těchto fondů
jen pro další zlevnění pojištění
dobytka, jež by jinak zůstávalo stále
ještě příliš drahým. Tento
návrh odpovídá též ustanovením
§ 2 zák. č. 118/1927, podle něhož
má býti přihlíženo při
udělování podpor k hospodářským
poměrům poškozených do té míry,
že pojišťování dobytka se podle zkušenosti
vztahuje zpravidla na střední a malé zemědělce.
Z těchto fondů, které jsou ročně
dotovány celkem okrouhle 16,000.000 Kč, navrhuje
se použití ročního obnosu 2 mil. Kč,
takže pro účely náhrady živelních
škod nepojištěných by zůstávalo
ročně asi 14,000.000 Kč, čímž
by podpůrnému účelu z ustávalo
přece přiměřená část
dotace zachována. Použití prostředků
fondů podle §§ 108-110 zák. č.
76/1927 k těmto účel°um jest vzhledem
na určení jich nemožným. Rozvrh požadovaného
obnosu na jednotlivé fondy má býti vyhrazen
vládnímu nařízení (odst. 3,
b. 2).