Správní náklady | Přebytek | Ztráta | Premie | Vyplacené odškodnění | Správní náklady | Přebytrk | Ztráta | Potřebná premie | Vyplacené odškodnění | Správní náklady | ||||
Soukromé říšskoněmecké krupobitní pojišťovny: | ||||||||||||||
vzájemné | 19,,730,173.209 | 281,309.377 | 220,989.745 | 32,654.307 | 27,665.325 | - | 1.42 | 1.12 | 0.17 | 0.13 | - | 1.29 | 78.5 | 11.6 |
akciové | 9,,734,938.917 | 109,167.500 | 67,211.922 | 20,524.474 | 21,431.104 | - | 1.12 | 0.69 | 0.21 | 0.22 | - | 0.90 | 61.5 | 19.7 |
Celkem | 29,,465,112.126 | 390,476.877 | 288,201.667 | 53,178.781 | 49,096.429 | - | 1.32 | 0.98 | 0.18 | 0.16 | - | 1.16 | 73.8 | 13.6 |
K | ||||||||||||||
Soukromé pojišťovny provozující krupobitní pojištění v Československé republice: | ||||||||||||||
vzájemné | 1,,212,109.226 | 38,784.032 | 27,603.290 | 4,969.210 | 6,211.532 | - | 3.20 | 2.27 | 0.41 | 0.52 | - | 2.68 | 71.1 | 12.6 |
akciové | 1,,896.287.983 | 58,965.632 | 44,176.830 | 7,584.798 | 7,204.004 | - | 3.11 | 2.33 | 0.40 | 0.38 | - | 2.73 | 74.9 | 12.8 |
Celkem | 3,,108,397.249, | 97,749.664 | 71,780.120 | 12,554.005 | 13,415.536 | - | 3.14 | 2.30 | 0.40 | 0.44 | - | 2.70 | 73.3 | 12.7 |
Z toho je zřejmým, že krupobitní pojišťovny
organisované na základě veřejnohospodářském
(bezvýdělečném) pracují s hlediska
pojištěnců co nejhospodárněji
a nejlevněji.
Není pochyby, že hlavní příčinou
úpadku našeho krupobitního pojištění
jest jeho drahota. Naskýtá se nyní otázka,
zda naše soukromé pojišťovny nutně
potřebují tak vysokých přebytků?
Často slýcháváme od přívrženců
soukromého pojištění, že dosavadní
jejich zisky v odvětví krupobitním jsou nutným
doplňkem nedostatečné prémie k cíli
dotování reserv, zaměstnaneckých fondů
a j. Konečný úsudek ve věci byl by
možným po podrobné specifikaci přebytků
podle účelů, k nimž soukromé
pojišťovny jich používají a po ocenění
nutnosti jejich.
Než s hlediska zemědělského třeba
vlastně postaviti tuto otázku tím způsobem,
zda a do jaké míry může bezvýdělečná
krupobitní pojišťovna postrádati přebytků,
omezujíc výši příjmu jen na potřebu
vlastních pojišťovacích nákladů,
t. j. odškodnění, správních nákladů
a případného dotování reserv.
Živoucími doklady toho, že pojišťovna
krupobitní, zřízená na veřejnohospodářském
základě, může pracovati bez přebytků,
anebo že je může omeziti na nejmenší
míru, jsou nám pojišťovací ústavy,
organisované na principu veřejnohospodářském
anebo na zásadě skutečné vzájemnosti.
Bavorská zemská krupobitní pojišťovna
v Mnichově (viz tab. V) pracovala podle průměru
38 letého (1884-1921) při průměrné
prémii 156% pojištěné hodnoty (ročně
3,770.828 Mk), při stát. příspěvku
0.05% (ročně průměrně 120.072
Mk) jen s přebytkem 0.04% (ročně 102.227
Mk) pojištěné hodnoty, při čemž
dovedla nastřádati ještě reservy ve
výši 13,198.524 Mk, t. j. 0.14% pojištěné
hodnoty. Hospodářský efekt této pojišťovny
vysvitne nejlépe tím, že mohla za těchto
pojišťovacích podmínek vraceti ročně
ze zaplacené premie více jak 92% ve formě
odškodnění pojištěncům,
kdežto odškodnění vyplácené
našimi soukromými pojišťovnami v letech
1903-1926 dosahuje průměrně jen 62 5% premie.
Dolnorakouská zemská krupobitní pojišťovna
(viz tab. VI.) pracovala podle průměru 21 letého
(1899-1919) při průměrné premii 2.06%
(ročně 359.549 K), při zemském příspěvku
0.46% (ročně 80.000 K) se ztrátou 0.59% pojištěné
hodnoty (ročně 101.086 K), tak že potřebná
premie by obnášela 265% pojištěné
hodnoty. Pracovala tudíž zcela bez přebytků.
Jak shora uvedeno a jak zřejmo z tab. VII., pojišťoval
Vzájemně pojišťovací spolek statkářů
a nájemců proti krupobití v Praze původně
(až do r. 1918) zcela bez přebytků, teprve
od r. 1919 usnesl se na vybírání příspěvků
k cíli vytvoření reservního fondu,
kteréž příspěvky možno pokládati
za jistou formu přebytků, určených
výslovně k řečenému účelu.
Z těchto příkladů možno dovozovati,
že bezvýdělečný podnik mohl by
při přiměřeném veřejném
příspěvku z největší části
nebo dokonce zcela postrádati dnešních přebytků
soukromých pojišťoven, a v důsledku toho
též snížiti pojistné.
Hospodářský efekt krupobitního pojištění
pro zemědělství vysvitne nejlépe,
porovnáme-li podle delších průměrů
výši pojistného s vyplaceným odškodněním,
t. j. srovnáme-li, kolik z pojistného se vrací
zemědělství ve formě odškodnění,
z čehož vyplývá též ztráta
pojištěnců na pojistném.
Tabela na str. 36 obsahuje srovnání obou našich
skupin pojišťoven navzájem, dále s říšsko-německými
soukromými pojišťovnami a s Bavorskou a Dolnorakouskou
veřejnou pojišťovnou.
Z tabely této jest zřejmo, oč jest říšskoněmecké
krupobitní pojištění výhodnějším
pro zemědělství nežli naše. Vysokého
hospodářského efektu s tohoto hlediska dosahují
říšskoněmecké vzájemné
pojišťovny, které v období 1903-1914 používaly
79.1% premie na odškodnění (naše vzájemné
pojišťovny však jen 59.8%). Než i říšskoněmecké
akciové pojišťovny vykazují oproti našim
akciovým pojišťovnám lepšího
efektu více jak o 3% premie. Rekordu dosahuje Bavorská
zemská (veřejná) krupobitní pojišťovna,
která vrací zemědělství dle
38 letého průměru (1884-1921) při
nepatrném státním příspěvku
0.05% pojištěné hodnoty z premie 92.3%, Dolnorakouská
zemská (veřejná) krupobitní pojišťovna
při zemském příspěvku 0.46%
pojištěné hodnoty a při ztrátě
0.59% pojištěné hodnoty vracela dokonce 1.33%
premie. Z tabely jest dále též zřejmo,
že poměry ty se u nás postupně ještě
horší, quota odškodnění klesá
v období 1903-1926 na 62.5% premie a v letech 1918-1926
na 60.8% premie. Z této tabely jest však též
zřejmým, že typ veřejných pojišťoven
nepřihlížejíc k veřejným
podporám dosahuje nejvyššího hospodářského
efektu.
|
| ||||||
| 3.24 | 1.94 | 0.33 | 0.97 | 59.8 | ||
1.46 | 1.15 | 0.17 | 0.14 | 79.1 | |||
1.08 | 0.77 | 0.21 | 0.10 | 71.3 | |||
1.33 | 1.02 | 0.20 | 0.11 | 76.8 | |||
3.22 | 2.01 | 0.44 | 0.77 | 62.5 | |||
3.21 | 1.95 | 0.47 | 0.79 | 60.8 | |||
1.561 | 1.44 | 0.13 | 0.04 | 92.3 | |||
2.062 | 2.74 | 0.37 | 0.59 | 133.- |
1 Státní příspěvek 0.05% pojištěné hodnoty
2 Zemský příspěvek 0.46%
Zajišťování jest zvláště
důležitým pokud jde o riskantní pojistná
odvětví pojištění, vyžadující
co nejlepšího vyrovnávání risik,
na nejširším podkladě. Zajištění
znamená pro pojišťovatele předání
části risik zajišťovateli, zpravidla za
jistou odměnu, a tudíž i omezení jeho
ručení.
Zajištění skýtá pojišťovateli
zpravidla pramen příjmů, který jemu
plyne mimo poměr pojistný a který mění
do jisté míry hospodářský výsledek
pojištění ve prospěch pojišťovatele.
Tento poměr týká se pouze právních
vztahů mezi pojišťovatelem a zajišťovatelem,
nikoliv však právního poměru mezi pojišťovatelem
a pojistníkem.
Důvodová zpráva neobsahuje hospodářských
výsledků zajištění.
Jelikož základním cílem osnovy jest
zlevnění krupobitního pojištění,
jehož základy jsou dány právním
poměrem mezi pojišťovatelem a pojistníkem,
možno se obejíti bez těchto dat.
Než třeba tu poukázati ještě na
různé jiné stinné stránky dnešní
organisace našich soukromých krupobitních pojišťoven.
Naše akciové pojišťovny jsou vázány
kartelní smlouvou (počínajíc rokem
1891), podle níž se zavazují používati
při provozu přímého krupobitního
pojištění stejných pojistných
podmínek a stejných sazeb, jakož i postupovati
podle norem vydaných na základě společných
usnesení a instrukcí. Vzájemné pojišťovny,
ač nepřistoupily výslovně ke kartelu,
dodržují ustanovení této smlouvy.
Pouze Vzájemně pojišťovací spolek
statkářů a nájemců proti krupobití
v Praze, pracující nevýdělečně,
který se mezitím vyšinul na naši největší
krupobitní pojišťovnu s pojištěnou
hodnotou 171,816.351 Kč (1926), provozuje samostatnou pojišťovací,
hlavně též sazbovou politiku.
Vykazují-li jednostranné kartely národohospodářsky
stinné stránky pro druhou stranu vůbec, padá
to tím více na váhu při pojišťování,
zejména při pojišťování
živelním, ježto kartel pojišťoven umožňuje
silnější ochranu soukromých zájmů
pojišťovatelů oproti zájmům pojištěnců.
Další okolnost, na kterou tu třeba poukázati,
jest, že naše soukromé pojišťovny z
obchodních důvodů skýtají větším
zemědělským podnikům (velkostatkům)
zvláštní (speciální) pojistné
sazby, které jsou podstatně nižší
oproti normálním okresním, po případě
místním sazbám. Na př.: velkostatek
Březno (okr. Postoloprty požívá zvláštní
sazby pro I. stupnici plodin (pšenice, žito) 1.65% oproti
normální (okresní) sazbě 4%, tudíž
o 2.35% pojištěné hodnoty nižší,
tudíž více jak o 60% premie nižší,
v II. stupnici (ječmen, oves) zvláštní
sazby 2.20% oproti normální (okresní) sazbě
5.50% pojištěné hodnoty, tudíž
o 60% premie nižší, v III. stupnici (luštěniny)
zvláštní sazby 2.50% -oproti normální
(okresní) sazbě 5.50% poj. hodnoty, tudíž
více jak o 50% premie nižší. Dvůr
Alexandrov a Ujkovice, okres Libáň, požívají
speciální sazby v I. stupnici plodin 2.25% oproti
normální místní sazbě 4% po
případě oproti normální okresní
sazbě 4.50% pojištěné hodnoty, tudíž
o 44, po případě o 50% premie nižší,
v II., stupnici 3% oproti normální místní
sazbě 5.50% po případě oproti normální
okresní sazbě 5.90% poj. hodnoty, tudíž
téměř o 50% premie nižší,
v III. stupnici 3.30% oproti normální místní
sazbě 5.50, po případě oproti normální
okresní sazbě 6% poj. hodnoty, tudíž
o 40, po případě o 45% premie nižší
atd.
Zajímavým jest, že tyto speciální
sazby existovaly až do r. 1926 jen v Čechách,
pak byly ale rozšířeny též na Moravu
a Slezsko a že tyto výhody byly v roce 1926 oproti
předchozí době co do počtu objektů
podstatně rozšířeny. Tyto snížené
sazby, které nejsou věcně (s hlediska pojistně
technického) nikterak odůvodněny a sledují
soukromé obchodní zájmy pojišťoven,
přesunují neodůvodněně risiko
v neprospěch drobných zemědělců.
Na věci nemění mnoho ta okolnost, že
pojišťovací sazby s výjimkou shora zmíněných
speciálních sazeb se rozlišují podle
výše pojistné hodnoty tím způsobem,
že pro pojistnou hodnotu nad 20.000 Kč jsou stanoveny
vyšší sazby nežli jsou normální
sazby. Toto rozlišování bylo zavedeno původně
(až do r. 1923) jen v Čechách, od tohoto roku
bylo však rozšířeno též na
Moravu a Slezsko, nikoliv však všeobecně, nýbrž
platí na příklad v Čechách
jen v 59 soudních okresích (z celkového počtu
226) s rozpětím zvýšení od 0.15%
do 0.95% pojištěné hodnoty v I. stupnici plodin,
na Moravě v 76 okresích (z celkových 81 okresů)
a ve Slezsku ve 13 okresích (z celkového počtu
23 okresů) s rozpětím sazeb od 0.20%-0.40%
pojištěné hodnoty. Není pochyby, že
tímto opatřením, které má pravděpodobně
do jisté míry též korigovati sazebník
z věcného hlediska, stávající
nerovnost sazeb jest ještě více zvyšována,
jelikož rozdíly sazeb speciálních a
sazeb normálních i při poměrně
menších objektech vzrůstají.
Nelze přehlížeti ani té okolnosti, že
dnes zemědělství, z veřejného
hlediska jediný to interesent, nemá patřičného
vlivu na krupobitní pojištění. V akciových
podnicích, které mají dodnes v krupobitním
pojištění vedoucí roli, vykonávají
přirozeně vzhledem na formu podniku rozhodující
vliv výlučně akcionáři, ovšem
že v první řadě s hlediska soukromohospodářských
zájmů pojišťoven. Pokud jde o vzájemné
pojišťovny, jsou sice všichni členové,
po případě členové vykazující
minimální výši pojištění
oprávněni zúčastniti se valných
hromad a bráti vliv v rámci oboru působnosti
těchto na správu ústavu; tento vliv nejeví
však dosud žádoucích účinků.
Celkem možno říci, že dnes rozhodují
ještě v krupobitním pojištění
soukromé podniky s hlediska soukromohospodářského,
při čemž nejsou zemědělské
zájmy dostatečně chráněny.
Reformu zemědělského pojištění
třeba řešiti s hlediska veřejného
zájmu, t. j. s hlediska zájmu zemědělského.
Tento zájem možno vyjádřiti požadavkem
zjednati podmínky pro hospodářsky nejvýhodnější
ochranu zemědělství proti krupobitním
škodám a pro nejširší rozšíření
tohoto pojišťovacího odvětví. Vývoj
u nás jde, jak shora prokázáno, směrem
sestupným.
Pojišťování krupobitní znamená
v hospodářském smyslu sdružení
osob ohrožených krupobitním risikem za tím
účelem, aby krupobitní škoda, vzejde-li
některé z osob;:účastněných,
uhrazena byla společně. Krupobitní pojištění
jako pojištění vůbec jest vybudováno
na základě svépomoci osob ohrožených
společným nebezpečím. Pojišťovna
jest třetí osobou, která má prostředkovati
styk pojištěnců a prováděti pojištění.
Není pochyby, že jest v zájmu pojištěnců,
aby hospodářské zásady, na nichž
jest pojištění vybudováno, hověly
zájmu pojištěnců.
Analysujeme-li hospodářsky povahu pojišťovacího
podniku, organisovaného na principu soukromohospodářském,
přicházíme k těmto důsledkům:
Podniky takové jsou ovládány oproti třetím
hospodářským subjektům, tudíž
i oproti pojištěncům v první řadě
motivy soukromého zájmu, který se jeví
hlavně ve výdělečné tendenci.
Tato tendence jest však protichůdnou se snahou pojištěnců,
sledující cíl nejlepšího a tudíž
i nejlevnějšího ukojení vlastních
potřeb, t. j. náhrady škody.
Veřejný podnik ve smyslu hospodářském
jest sice nucen k cíli ukojení svých potřeb
též hospodařiti, nemusí však býti
nutně (podle své organisace) ovládán
motivy soukromého zájmu, nýbrž sleduje
podle svého účelu v první řadě
cíle veřejné, kdežto tendence soukromohospodářská,
zejména výdělečná, ustupuje
podle účelu podniku více méně
do pozadí. Hospodářská činnost
nabývati statky jest nutným prostředkem k
dosažení veřejného cíle, má
však své hranice v dočasné potřebě
prostředků pro ony vyšší účely,
neboli jinými slovy příjmy veřejných
korporací řídí se podle výdajů
potřebných pro dosažení veřejného
účelu.
S tohoto hlediska přiléhá, pokud jde o organisaci
pojištění, zásada veřejnohospodářská
očividně lépe zájmu pojištěnců.
Podnik organisovaný na základě veřejnohospodářském
vyhazuje kromě toho ještě další
vlastnosti, které přicházejí dobru
pojištěnců, zejména vyšší
autoritu, užší součinnost s veřejnou
správou, možnost vybavení podniku zvláštními
hmotnými výhodami (podpěry, daňové
a poplatkové úlevy), jakož i účinnější
veřejnou kontrolu.
Výdělečná činnost hospodářského
subjektu sprostředkujícího styk souručenství
pojištěnců (soukromá pojišťovna)
jest pojmu pojišťování s hospodářského
hlediska do jisté míry cizí. Lépe
mu hoví zajisté činnost bezvýdělečná,
zakládající se na zásadě veřejnohospodářské,
anebo aspoň na zásadě vzájemnosti.
Spor o vyřešení problému, která
forma jest pro provoz pojišťování a zejména
pojišťování živelního výhodnější,
zda organisace vybudovaná na zásadě soukromohospodářské
i veřejnohospodářské, jest téměř
stejně starým, jak starým jest pojišťování
samo. Národohospodářská teorie byla
a jest rozštěpena ve dva tábory, z nichž
každý poukazuje jen na přednosti své
soustavy, opomíjeje vad jejich.
Mnoho pravdy má zajisté tvrzení německého
národohospodáře Adolfa Wagnera, že pojišťování
nehodí se dobře svou povahou za předmět
soukromého obchodu, a že hospodářské
zájmy pojištěnců mohou dojíti
lepšího uspokojení systémem veřejnohospodářským.
Není od místa vzpomenouti též svého
času okřídleného rčení
Bismarckova, že lidské neštěstí
nemá býti činěno předmětem
výdělků.
Nelze sice upírati, že princip soukromohospodářský,
projevující se ve výdělečné
tendenci, vykazuje podle své formy (podnik jednotlivců,
různé podniky pospolité) s hlediska podniku
v různé intensitě výhody skýtající
předpoklady pro lepší dosažení
principu hospodárnosti oproti podniku veřejnému.
Jest to hlavně větší pohyblivost, snadnější
způsobilost přizpůsobiti se měnícím
se poměrům, co nejlepší využití
pracovních sil a vůbec intensivní hospodárnost.
Než dosažení těchto výhod soukromého
podnikání jest do jisté míry věcí
organisace a vedení podniku. Jest jasným, že
počínajíc formou státního podniku
až ku formě autonomní zájmové
organisace přibližuje se podnik organisovaný
na základě veřejnohospodářském
v různé míře soukromému podniku.
Není pochyby, že nejúčelnější
organisací v oboru pojištění se z dá
býti organisace spočívající
na zásadě veřejnohospodářské,
která by se přizpůsobovala ohledně
provozu podnikům soukromým a mohla též
soustřediti na sebe pokud možno všechny výhody
tohoto. Máme již ve více oborech podobné
příklady jako zemské bankovnictví,
zemské a okresní pojišťovny, státní
dráhy atd.
Není pochyby, že forma státního podniku
by nebyla pro náš cíl výhodnou. Zdá
se, že nejvýhodnější jest forma
organisace zemědělských zájemníků
(autonomní zájmová organisace) vybudovaná
s hlediska zájmů pojištěnců,
která na jedné straně by požívala
všech výhod veřejných podniků,
která by však na druhé straně nejvíce
byla přizpůsobena organisací a vedením
podniku soukromému. Toť cesta, kterou se ubírá
též vývoj pojištění sociálního
a která se plně osvědčuje.
Intensita veřejného pojištění
může býti různě odstupňována.
Nejtužší formou jest závaznost pojištění,
kterýžto pojem třeba rozlišovati od pojišťovacího
monopolu, ježto nucenost pojištění jest
teoreticky též možnou při volné
konkurenci pojišťoven. Není pochyby, že
závaznost krupobitního pojištění
znamenala by nejlepší vyrovnání risik
a snad také nejvyšší hospodářský
efekt. Obligatornost předpokládá však
všeobecnost zájmu vystupňovanou ve všech
vrstvách zájemníků v hospodářskou
potřebu. Takticky se doporučuje bráti zřetel
na přirozený vývoj a přikročiti
k závaznosti teprve tehdy, když jest většina
risik již kryta pojištěním. Touto cestou
ubírá se též vývoj v cizině,
na př. Bavorská zemská krupobitní
pojišťovna pomýšlí, po více
jak 40 letém trvání na zavedení obligatornosti
teprve dnes, když již soustředila na sebe značnější
část pojištění.
Za daných poměrů a dle toho, co shora řečeno,
nelze u nás dnes pomýšleti na zavedení
závaznosti krupobitního pojištění,
která by při dnešním značném
zatížení zemědělství veřejnými
dávkami z části snad budila i odpor.
Monopol krupobitního pojištění skýtal
by sice z hospodářského hlediska v mnohých
směrech nepodceňovatelné výhody (odpadnutí
konkurence, snížení správních
nákladů, lepší vyrovnávání
pojištěných risik a j.), setkával by
se však za dnešních poměrů našeho
pojišťovnictví se značnými potížemi
finančními, politickými, ba i právními.
Otázka odškodnění pojišťoven
z důvodu odnětí koncese dávala by
podnět k rozsáhlým sporům netoliko
v teorii, ale i v praksi, jež by s hlediska zájmů
cizozemských ústavů působily zajisté
ozvěnou i v zahraničí.
Není pochyby, že naše poměry vyžadují
dnes dobrovolnosti krupobitního pojištění
a že konkurence navržené pojišťovny
se soukromými pojišťovnami (bez monopolního
oprávnění) odpovídá nynějším
poměrům.
Proti zveřejnění zemědělského
pojištění bývá často namítáno,
že konkurenční boj se soukromými ústavy
přinese pravděpodobně veřejnému
podniku nahromadění těžkých risik,
jichž tento vzhledem na svou povahu a své cíle
nebude moci dobře odmítati, čímž
prý bude ústav v poměru k soukromým
podnikům značněji zatížen, ba
dokonce i hospodářsky ohrožení.
Této námitky nelze v celém rozsahu sdíleti,
ježto pojišťovna, jejíž činnost
se má vztahovati na celé státní území,
bude moci vzhledem na skýtané výhody zajisté
účinně konkurovati se soukromými pojišťovnami
i v méně ohrožených oblastech a získávati
též risika lehčí. Spíše
se dá čekati, že v krátké době
nastane v pojišťovně žádoucí
náležité vyrovnávání risik.
Ostatně sledujeme-li výsledky činnosti pojišťoven
pracujících u nás s vyššími
pojišťovacími sazbami, jež mají odpovídati
těžším risikům, docházíme
k tomu zvláštnímu výsledku, že
čím která pojišťovna vykazuje vyšší
průměrnou premii, tím dociluje v delších
průměrech vyšších přebytků.
Toho dokladem jest následovní tabela obsahující
výsledky hospodaření hlavních našich
vzájemných pojišťoven v období
24 let, (1903-1926), vyjádřené v procentech
pojištěné hodnoty.
První česká vzájemná pojišťovna | 3.39 | 1.68 | 0.45 | 1.26 |
Rolnická vzájemná pojišťovna | 3.45 | 1.60 | 0.49 | 1.36 |
"Slavie", vzájemná pojišťovací banka v Praze | 3.52 | 1.69 | 0.44 | 1.39 |
Moravsko-Slezská vzájemná pojišťovna | 3.55 | 1.51 | 0.45 | 1.59 |
Plaňanská vzájemná pojišťovna | 3.67 | 1.50 | 1.46 | 1.71 |
Zajímavým jest, že se stoupající
premií nestoupá odškodnění, ale
důsledně stoupají přebytky.
To však též znamená, že dnešní
pojišťovací sazby, jak již shora řečeno,
neodpovídají přesně výši
risika a že při úpravě sazebníku
dá se docíliti slev pojistného vymezením
přebytků.
Ostatně třeba si uvědomiti, že veřejným
úkolem navržené pojišťovny dle její
povahy bude v první řadě chrániti
zemědělství před škodami krupobitními
a že bude v první řadě záležeti
na hospodářském efektu pojišťovny
s hlediska zemědělského. I když by pojišťovna
následkem soustředění těžkých
risik byla mimo očekávání nucena proti
propočtům poněkud zvýšiti pojistné
v rámci rentability pojišťovny, při tom
se jí ale podařilo účinně podchytiti
ochranu největší časti risik krajů
ohrožených, splnila by plně své veřejné
poslání. Soustředění těžkých
risik samo sebou nemůže býti vzhledem na cíle
pojišťovny pokládáno za absolutně
nežádoucí.
Netřeba se tudíž obávati hromadění
těžkých risik u veřejné pojišťovny,
ježto tato znamená podle dnešních pajišťovacích
sazeb též hromadění vysokých
premü, jež
vždy nepřinášejí nutně vyšší
škody, ale zpravidla vyšší přebytky,
jichž podstatným snížením by se
dalo dosáhnouti právě v nejohroženějších
oblastech značného hospodářského
efektu.
Praktickými doklady úspěšného
vyřešení zveřejnění krupobitního
pojištění jsou dva příklady,
nalézající se v bezprostřední
blízkosti našeho státu. Jsou to Bavorská
zemská krupobitní pojišťovna a Dolnorakouská
zemská krupobitní pojišťovna.
Praktickým dokladem zdárného působení
soukromé nevýdělečné pojišťovny
jest Vzájemně pojišťovací spolek
statkářů a nájemců proti krupobití
v Praze.
Bavorská zemská krupobitní pojišťovna
byla založena v roce 1884 zákonem ze dne 13. února
1884, podle něhož byla zřízena veřejná
krupobitní pojišťovna a přičleněna
veřejné pojišťovně požární
(tato byla založena v roce 1875). Bavorská zemská
krupobitní pojišťovna jest organisována
na těchto zásadách:
Dobrovolnost přístupu, volná soutěž
se soukromými podniky (bez monopolu).
Pevný příspěvek bez doplatků,
odškodnění podle prostředků k
tomu cíli určených.
Splatnost příspěvků počátkem
pojišťovacího roku (1. března), příspěvky
se však vybírají zpravidla teprve po žních
v říjnu bez přirážky úroků
z prodlení.
Nepatrné správní náklady následkem
převzetí správy ústavu pojišťovací
komorou, teprve od roku 1921 úhrada správních
nákladů zcela z vlastních prostředků.
Pravidelné státní příspěvky
(každoroční s výjimkou let 1912-1916).
Základní kapitál 1,000.000 Mk věnovaný
státem, jehož úroky plynou do reservního
fondu.
Reservní fond jest použitelný v případě
potřeby až do jedné čtvrtiny svého
dočasného stavu k úhradě škod.
Tento byl zesílen vzhledem na stále stoupající
pojištěnou hodnotu finančním zákonem
ze dne 10. srpna 1904 mimořádným příspěvkem
1,500.000 Mk.
Snížení odškodnění až
na 80% odhadnutých škod, jestliže premie a státní
příspěvek nepostačují k plné
náhradě škody.
Použití čtvrtiny reservních fondů,
jestliže premie a státní příspěvek
nepostačí k úhradě 80% odhadnuté
škody.
Odhady škod provádějí přísežní
praktičtí hospodáři. Náklady
odhadu nese ústav s výjimkou oněch, k nimž
dala podnět strana, pokud odhad nevede k cíli.
Správě ústavu jest přičleněn
výbor, do něhož volí zemská selská
komora (Landesbauernkammer) a každá krajská
selská komora (Kreisbauernkammer) po jednom členu
a po dvou náhradnících z řad pojištěnců
na dobu 6 let. Státní správě přiznává
se dohled, který vykoná zvláštními
zástupci.
Rozvoj bavorské pojišťovny ilustruje nejlépe
připojená tab. V. Vývoj postupoval zvolna,
ale nepřetržitě přes to, že ústav
konkuroval se soukromými podniky.
V prvním roce činnosti čítala pojišťovna
7375 pojištěnců s pojištěnou hodnotou
11,140.233 Mk.
V roce 1914 vykazovala pojišťovna již 172.657 pojištěnců
s pojištěnou hodnotou 318,410.860 Mk. V roce 1921
dostoupil tento ústav přes následky války
vrcholu vývoje, vykazuje 180.053 pojištěnců
s pojištěnou hodnotou 1.226,586.750 Mk (u nás
tehdy jen 24.402 pojištěnců s celkovou pojištěnou
hodnotou jen 769,081.651 Kč při dvojnásobně
velké teritoriální rozloze). Až do roku
1921 zvýšil se počet pojištěnců
oproti prvnímu roku činnosti více jak 24
kráte, pojištěná hodnota asi 110 kráte.
Na pojištění zúčastněn
jest střední majetek pozemkový, čehož
dokladem jest, že v roce 1921 připadalo na jednoho
pojištěnce 6813 Mk pojištěné hodnoty
(u nás 31.517 Kč), kdežto v témže
roce připadalo u Norddeutsche Hagelversicherungsgesellschaft,
největší to německé vzájemné
pojišťovny, na jednoho člena 20.222 Mk pojištěné
hodnoty. Ústav neposkytuje bezpodmínečně
úplného pojištění. K úhradě
škod krupobitím způsobených slouží:
Premie, roční státní příspěvek
(40.000-200.000 Mk), s výjimkou let 1912-1916 a úroky
z ostatního jeho majetku, jenž nenáleží
do reservního fondu. Nestačí-li tyto prostředky
k úhradě aspoň 80% odhadnutých škod
v tom kterém roce povstalých, dlužno použíti
reservního fondu až do jedné čtvrtiny
jeho stavu. Jestliže vzdor tomu není možno poskytnouti
náhrady až do 80% škody, dlužno jednotlivé
obnosy odškodnění o tolik procent snížiti,
kolik se nedostává. k úhradě této
škody.
Výsledky hospodaření v příčině
poskytnutí odškodnění jeví se
následovně:
Plné odškodnění, tudíž 100%
odhadnuté škody, bylo až do roku 1921, tudíž
za 38 let pojištěncům poskytnuto 22kráte,
a to v letech 1884, 1887, 1893, 1895, 1899, 1904, 1905, 1906,
1907, 1909-1921; 80-100% odhadnuté škody 12kráte
v letech 1885, 1886, 1888-1890, 1892, 1894, 1896-1898, 1901 a
1902; pod 80% pouze 4kráte, a to v, letech 1891 (76%),
1900 (67%), 1903 (57%), 1908 (76%) odhadnuté škody.
Průměrná cifra odhadnutých škod
obnášela v období 1884-1921 1.56%, průměrná
cifra vyplaceného odškodnění 1.44%,
neboli odškodnění bylo podle tohoto průměru
ročně snižováno jen o 53% odhadnutých
škod. Správní náklady obnášely
průměrně 0.13%, průměrná
premie 156%, průměrný roční
přebytek 0.04% pojištěné hodnoty. Ústavu
dostalo se ze státních prostředků
do roku 1921 na ročních příspěvcích
celkem 4,562.737 Mk, dále 1,000.000 Mk jako základní
fond, který však může býti státem
požadován zpět, v r oce 1904 mimořádný
příspěvek k reservnímu fondu per 1,500.000
Mk, tudíž celkem 7,062.737 Mk.
Při krajně úsporné činnosti
docíleno bylo rozvážnou politikou značných
reserv, jež dosáhly v roce 1920 17,715.600 Mk, neboli
137% prémie a 209% pojištěné hodnoty.
Zajímavým jest, že Bavorská zemská
krupobitní pojišťovna se nezajišťuje.
Srovnání výsledků činnosti
Bavorské zemské krupobitní pojišťovny
v Mnichově s výsledky činnosti soukromých
pojišťoven na území našeho státu
v letech 1903-1921 jest zřejmým z tabely na str.
43.
Hospodářský efekt Bavorské zemské
pojišťovny vysvitne nejlépe, jak již z části
shora bylo uvedeno, že z prémií zaplacených
až do r. 1921 v celkovém obnosu 143,291.468 Mk dostalo
se pojištěncům zpět ve formě
odškodnění 132,224.575 Mk, t. j. více
jak 92% splacených prémií. Podle statistiky
25leté let 1884-1908 vyplatila pojišťovna ze
zaplacených prémií 49,240.460 Mk odškodnění
ve výši 49,306.886 Mk, tudíž více
než 100% zaplacených prémií a při
tom dovedla ještě nastřádati reservní
fond ve výši 6,604.398 Mk.
U nás bylo vráceno za 24 let 1903-1926 ze splacených
prémií 351,517.637 K, příp. Kč
ve formě odškodnění pouze 219,578.827
K, příp. Kč, tedy přibližně
jen 62.4% splacené prémie.
Bavorská zemská krupobitní pojišťovna
jest typickým dokladem správnosti idee o zveřejnění
krupobitního pojištění a zasluhuje též,
aby byla do jisté míry vzorem.
Třeba ještě podotknouti, že při
založení tohoto veřejného ústavu
konkurovalo s ním v Bavorsku 7 soukromých pojišťoven,
které však během poměrně krátké
doby vzdaly se činnosti v této zemi až na dvě
vzájemné pojišťovny (Norddeutsche Hagelversicherungsgesellschaft
a Borussia).
Dolnorakouská zemská krupobitní pojišťovna
organisována jest celkem podle vzoru Bavorské zemské
pojišťovny.
Vývoj její jest zřejmý z tab. VI.
Z této vyplývá, že tato veřejná
pojišťovna pracovala bez přebytků, ba
že prémie její byla tak nízce vyměřována,
že celková bilance její do roku 1921 vykazuje
ztráty 0.59% pojištěné hodnoty.
Zdůrazniti třeba, že ústav ten vykazuje
podle průměru v letech 1899-1919 při vysoké
cifře škod 2.74% pojištěné hodnoty
(u nás se pohybuje cifra odškodnění
okolo 2%, v průměru let 1903-1924 obnáší
2.03% pojištěné hodnoty), při správních
nákladech 0.37% a při zemském příspěvku
0.46% průměrnou prémii jen 2.06, u nás
přes 3%, v období 1903-1922 průměrná
prémie 3.23% pojištěné hodnoty.
Správní náklady v průměru let
1899-1919 vykázané 037% pojištěné
hodnoty jsou celkem za nevýhodných poměrů
(nízká pojištěná hodnota, malý
obvod činnosti, vysoká cifra škod) nižší
nežli správní náklady našich soukromých
pojišťoven, čímž vlastně prokázáno,
že forma veřejnohospodářského
podniku nemusí míti nepříznivého
vlivu na výši správních nákladů
u porovnání s podniky soukromými.