Směnnou smlouvu mezi jmenovanou městskou obcí
a čsl. státem původně navrhovanou
neschválilo ministerstvo financí z důvodu,
že by bývalo tím uznalo vydržení
užívacího práva k louce č. kat,
197/1 ve Staré Boleslavi obcí resp. místní
školní radou v Brandýse n/Lab. kteréž
vydržení však nebylo podle spisů prokázáno.
Z té příčiny neuznalo pak ministerstvo
zemědělství v souhlase s ministerstvem financí
dohodu sjednanou mezi jmenovanou obcí a ředitelstvím
státních lesů a statků v Brandýse
podle protokolu sepsaného u městského úřadu
tamtéž dne 26. dubna 1923 o předání
státních a obecních pozemků do fysické
držby nových nabyvatelů, za pravoplatnou, a
to z toho formálního důvodu, že toto
ujednání samo o sobě nemělo ještě
právní závaznosti pro stát, ježto
zcizování státních nemovitostí
náleží podle finančních zákonů
ministru financi, pokud nenastává kompetence Národního
shromáždění, což platilo i pro
rok 1923 podle čl. IX. fin. zákona č. 372/Sb.
z. a n. z r. 1922.
O tom vyrozumělo ministerstvo zemědělství
ředitelství státních lesů a
statků výnosem ze dne 9./2. 1925 č. 9160,
jímž mu také uložilo, by obnovilo dřívější
stav držby pozemkové.
Podáním ze 17. srpna 1925 č. 3682, které
zaslal městský úřad ministerstvu zemědělství
a financí, a na které se v interpelaci poukazuje,
nebylo vydržení užívacího práva
k louce č. kat. 197/1 městskou obcí resp.
místní školní radou podle občanského
práva ještě prokázáno.
Na základě posudku finanční prokuratury
o této sporné věci vyzvalo pak ředitelství
státních lesů a statků městský
úřad, aby sdělil, na jakém podkladě
užívací právo vykonává
resp. o jaký právní titul se při výkonu
jeho opírá, a v jakém rozsahu si činí
na něj nárok. Vyzvání to zodpověděl
městský úřad podáním
z 23./12. 1926 č. 6159 a přiložil k němu
doklady o tom, že věrohodná osoby potvrzují,
že pokud jich paměť sahá, obec vždy
zmíněné louky užívala.
Na základě tohoto podání městského
úřadu, jeho dokladů a zpráv ředitelství
státních lesů a statků podá
česká finanční prokuratura, které
se spisy ty nyní zasílají, právnické
dobrozdání a podle výsledku bude potom s
městskou obcí brandýskou dále jednáno.
Ježto tudíž o věci dosud konečně
rozhodnuto není, nelze tvrditi, že místní
školní rada byla připravena o své posavadní
právo.
Oběma dotázaným ministrům bude vítáno,
bude-li možno tuto spornou záležitost smírným
způsobem vyříditi.
Je pravdou, že pro finanční úřady
na Podkarpatské Rusi byli hlavně v roce 1920 a pak
i následujících přijati smluvní,
provisorní berní úředníci.
Jich stabilisace byla provedena k 1.lednu 1924 a k tomuto dni
bylo jim provedeno započtení pro celkovou služební
dobu.
Pokud tohoto započtení se týče, nutno
si ujasniti právní stav věci. Nejvyšší
správní soud ve své judikatuře přiznává
nárok na propočteni resp. započtení
dřívějších služeb podle
zákona čís, 222/20 Sb. z. a n. jen těm
zaměstnancům (viz § .1. zák. č.
222/20), kteří byli dosazeni v úřad
před účinností zákona č.
541/1919 Sb. z. a n. t. j. před 1. zářím
1919. U ostatních zaměstnanců uznává
pouze možnost (nikoliv tedy nárok) započtení
podle §u 50 a 51 služ. pragmatiky.
Jestliže tedy finanční správa shora
uvedeným úředníkům započetla
mimo provisorní berní služby í jiné
služby a jestliže jim ještě v roce 1924
ve značné míře přiznala t.
zv. Podkarpatskou výhodu, na kterou zaměstnanci
ti rovněž neměli nároku, nelze mluviti
o "záštiplné tendenci" vůči
podřízeným zaměstnancům na
Podkarpatské Rusi.
Započtení veškerých let provedla finanční
správa do celkové služební doby a podle
čekatelské doby a lhůt časového
postupu zák. č. 541/1919 Sb. z. a n. Nemohou přece
býti líp posuzováni zaměstnanci, kteří
nemají nároku na započtení, než
ti, kteří nárok na propočtení
resp. započteni měli a kterým byl čekatelský
rok počítán. (Viz § 1 zák. č.
222/20).
Případ berního správce Jana Němce,
pokud byl projednáván před nejvyšším
správním soudem (stížnost do rozhodnutí
hlavního finančního ředitelství
v Užhorodě z 19. února 1924 č. 350
pres) je zcela mimořádný, poněvadž
Němcovi nebyla v citovaném rozhodnutí započtena
žádná jiná služba mimo provisorní
berní službu, a od té ovšem neměl
býti čekatelský rok odečten. Rozhodnutí
to bylo však reasumováno již samým hlavním
finančním ředitelstvím v rozhodnutí
z 15. srpna 1924 č. 782/2 pres. ve kterém Němcovi
byla po započtení duchovní služby stanovena
znovu celková služební doba a hledíc
k této celkové služební době
přiznány mu podle čekatelské doby
a podle lhůt časového postupu stanovených
zák. č. 541/19 Sb. z. a n. nové požitky.
Proti tomuto novému rozhodnutí Němec stížnost
již nepodal.
Ježto tedy jde v případě Němcově
jen o specielní případ za zcela individuelních
okolností, nelze jej generalisovati a aplikovati šmahem
na případy vykazující zcela odlišné
okolnosti.
Pokud pak se týče prakse hlavního finančního
ředitelství v personálních otázkách,
je nutno konstatovati. že prakse ta až dosud byla tak
blahovolná, že namnoze se tím uvolnila kázeň,
potřebná zvláště u mladých
a nezkušených úředníků
v prostředí tak choulostivém jako je Podkarpatská
Rus. To se dělo jen k tomu účelu, aby finanční
úřady na Podkarpatské Rusi byly uvedeny v
chod. Je na snadě, že tímto blahovolným
postupem finanční správy a také snad
i jinými z poměrů Podkarpatoruských
vyvěrajícími vlivy byli bohužel mnozí
mladí, upřílišněným idealismem
vedení úředníci uvedeni na zcestí
a podrobují se nyní těžko služební
disciplině, ba že vidí ve snahách finanční
správy na Podkarpatské Rusi po zavedení a
udržení nezbytné discipliny v podřízeném
personálu své poškození a snahu tu pak
tradují v nezasvěcených kruzích jako
"pověstný režim" hlavního
finančního ředitelství v personálních
otázkách.
Mohu ujistiti pány interpelanty, že finanční
správa je daleka toho, aby své schopné zaměstnance
poškozovala proti zákonům. Na druhé
straně ovšem nelze požadovati aby finanční
správa sama v personálních otázkách
postupovala snad proti zákonům.
Ťažké pomery zdravotné, o ktorých
sa interpelácia zmieňuje, sú ministerstvu
verejného zdravotníctva telesnej výchovy
známe, a ministerstvo venovalo im vždy zvláštnú
pozornosť, o čom svedčí soštátnene
býv. obecnej nemocnice vo Sliezskej Ostrave, obecnej nemocnice
v Zábřehu n. O . a býv. bakteriologicko-diagnostického
ústavu, ktoré boly slúčené
v jediný administratívny celok "štátna
nemocnica na Ostravsku";.čiast vo Sliezskej Ostrave
bola zariadená ako oddelenie pre choroby ženské,
kdežto čiast v Zábřehu n. O. ako oddelenie
pre infekčné nemoci s prosekturou a oddelením
bakteriologickým.
Ministerstvo bolo si ovšem vedomé, že nemocnica
o 2 oddeleniach je len základom, ktorý bude nutne
teprv vybudovať tým spôsobom, že k oddeleniam
tamojším pričlenia sa ďalšie oddelenia
potrebné, hlavne pre choroby vnútorné, pre
chirurgiu, pre nemoci kožné a venerické, ušné,
nosné, krčné, očné a pavilón
tuberkulózny a budovy potrebné pre účely
správne a hospodárske.
Vedla toho behom doby bolo zistené, že budovy umiestnené
vo 51. Ostrave sú k ďalšiemu užívaniu
nezposobilé, poneváč sú poddolované,
čim vznikajú v nich občas trhliny; z tohoto
dôvodu nebolo možno prevádzať na týchto
stavbách stavebné úpravy a ministerstvo,
muselo sa obmedziť len na nezbytne nútne udržovacie
práce a uvažovať o prenesení i tejto čiastky
do Zábřeha n. O.
Za tým účelom bolo získané
v súsedstve štát. nemocnice, oddel. pre infekčné
nemoce v Zábřehu n. O. vhodné stavebné
miesto pre rozšírenie nemocnice a pracované
v dohode s ministerstvom verejných prác a ministerstvom
financií na uskutočnení tohoto projektu.
V r. 1926 došlo k vypísaniu súťaže
na riešenie zastavovacieho plánu a náčrtkov
novej nemocnice(i jednotlivých pavilónov), a po
skončení riadení boly projekty k súťaži
došlé porotou zkúmané a prvá
cena pririeknutá bola projektu ing. arch. Roštíka.
Tento projekt, ktorý v poslednej dobe bol ministerstvom
verejných prác zaslaný tunajšiemu ministerstvu
za účelom posúdenia so stanoviska rezortného,
sa práve prejednáva a bude predmetom porady, ktorú
hodlá ministerstvo v najbližších dňoch
svolať.
Tieto prípravné práce vyžiadaly si samozrejme
primeranej doby vzhľadom k ťažkostiam pri jednaní
o kúpi pozemkov a k ťažkostiam spojeným
s posudzováním projektov k súťaži
došlých a ich prepočítaním a
to zvlášte so zreteľom na význam projektu
a jeho značný finančný dosah.
Po názoru ministerstva sú najväčšie
ťažkosti t. č. už prekonané, takže
po prejednaní projektu a po dosažení súhlasu
ministerstva financií bude možno ešte tohoto
roku započať so stavebnými prácami.
Na úhradu výdajov I. etapy (t. j. porodnického
pavilonu a hospodárskej budovy) pre tento rok je pamatované
v kap. 14. tit. 15., § 11. agenda ministerstva verejného
zdravotníctva a telesnej výchovy v celkovej čiastke
13,500.000 Kč obnosom 2,000.000 Kč.
Návrhy na obsazení místa presidenta krajského
soudu v Jihlavě budou předloženy prostřednictvím
vlády presidentu republiky k rozhodnutí společně
s návrhy ohledně několika dalších
čelných soudcovských míst, v obvodu
vrchního zemského soudu v Brně uprázdněných.
Při všech těchto návrzích - a
tedy i při návrhu ohledně presidentského
místa v Jihlavě - bude náležitě
přihlíženo jak k potřebám a národnímu
složení obyvatelstva dotyčného kraje,
tak i k zájmům služby a státního
celku.
Poněvadž podle odst. 2. § 24 zák. č.
103/26 Sb. z. a n. systemisace zřízeneckých
míst, tudíž i míst podúředníků
pohraniční finanční stráže,
podléhá schválení vlády v jejím
celku a poněvadž toto schválení nebylo
dosud uděleno, nelze mi k dotazům obsaženým
v interpelaci z 19. října 1926 dáti prozatím
určitou odpověď. Mohu však pány
interpelující ujistiti, že při systemisaci
míst pohraniční finanční stráže
- jak již odst. 1. §u 24. plat. zák. přikazuje
- nejen já jako ministr financí, nýbrž
i celá vláda bude míti na zřeteli
význam, odpovědnost, namáhavost a risiko
služby pohraniční finační stráže.
Sťažnosť mestskej obce karlovarskej do rozhodnutia
ministerstva verejného zdravotníctva a telesnej
výchovy zo dňa 30. novembra 1923 čís.
33269/VI vo veci označenia lázeňských
zariadení bola najvyššiemu správnemu súdu
podaná dňa 31. marca 1924. Najvyšší
správny súd vyžiadal si ako obvykle správne
spisy, určivši k tomu dobu 45 dni a stanovivši
ministerstvu verejného zdravotníctva a telesnej
výchovy tú istú dobu k podaniu odvodného
spisu. V danom prípade ministerstvo verejného zdravotníctva
a telesnej výchovy vzhľadom k podrobnému odôvodneniu
sťažnosti rozhodnutie upustilo od podania odvodného
spisu, čo tiež sdelilo najvyššiemu správnemu
súdu, zasielajúcemu spisy jednacie.
Najvyšší správny súd usnesením
zo dňa 27. novembra 1925, čís. 7447/25 ustanovil
o sťažnosti verejné ústne pojednávanie
na deň 2. júna 1926. Toto pojednávanie konalo
sa v ustanovený deň za prítomnosti zástupcu
žalovaného ministerstva a zástupcu sťažnosti.
Po prevedenom ústnom pojednávaní oznámil
judikujúci senát svoje usnesenie, že nález
bude publikovaný neskoršie a že bude stranám
písomně oznámené, kedy sa tak stane.
Z tohoto stavu veci nemá vláda príčiny
k ďalším nejakým opatreniam.
Ministerstvu věcí zahraničních došla
již před podáním předmětné
interpelace stížnost Svazu válečných
poškozenců, vdov a sirotků z Československé
republiky v Německu se sídlem v Sasské Kamenici
(Bund der Kriegsverletzten, Witwen und Waisen aus der Čechoslovakischen
Republik, Sitz Chemnitz) do postupu tamního konsulátu.
Stížnost tato byla učiněna předmětem
úředního šetření, jehož
dosavadní výsledky vyvracejí údaje,
že by konsulát odmítal součinnost s
organisacemi válečných poškozenců;
okrskové sdružení v Sasské Kamenici
zahrnuje 25 místních organisací svazu a tyto
skupiny jsou nadále v nerušeném styku s úřadem,
který jim v jejich záležitostech vychází
všemožně vstříc, Konsulát
chová se odmítavě jenom k vedení svazu,
jehož spolupráce by si ovšem stejně vážil,
musí však nezbytně žádati, aby
poměr representantů ‚svazu k úřadu
spočíval na vzájemné důvěře
a loyální spolupráci. Ze spisů bylo
zjištěno, že ve svazu jsou dva směry politického
zabarvení, které se vzájemně potírají.
Zavlékání podobných. politických
. třenic do svazu, který má býti čistě
zájmovou a sociální organisací válečných
poškozenců, je nemístné a jsou za ně
zodpovědny vedoucí orgány svazu, Dlužno
zdůrazniti, že dočasným přerušením
styků se svazem nebyla způsobena žádná
újma válečným poškozencům
a že konsulát s jejich organisacemi pracuje v naprostém
souladu, je však pochopitelno, že československý
zastupitelský úřad má snahu spolupracovati
s oněmi příslušníky svazu, kteří
svou loyalitu vůči svému státu dávají
na jevo a jsou proto - bohužel
- předmětem útoků se strany druhé.
Ministerstvo věcí zahraničních i konsulát
v Sasské Kamenici mají přirozeně zájem
na tom, aby tyto spory byly odstraněny a přičiní
se, aby ve vzájemném styku okrskové organisace
válečných poškozenců s konsulátem
zavládly co nejdříve normální
poměry.
Srážky za naturální byty ředitelů
a správců škol národních konají
se podle § 15, odst. 2. zákona ze dne 24. VI. 1926,
č. 104 Sb. z. a n. (Před platností tohoto
zákona děly se srážky na základě
ustanovení § 3 posledního odstavce zákona
ze dne 13. VII. 1922, č. 251 Sb. z. a n.). Srážky
ty jdou ve prospěch okresních školních
fondů, resp. ve Slezsku ve prospěch zemského
fondu. Obce nemají na ně zákonného
nároku, neboť nebyly citovanými zákony
zproštěny povinnosti, uložené jim dřívějšími
zemskými zákony o vydržování
škol, aby ředitelům a správcům
škol poskytovaly buď naturálního bytu
nebo platily jim ze svého zákonité příbytečné.
Pokud jsou obce oprávněny požadovati náhradu
za byty poskytované ostatním učitelům,
vybírají si příslušné
nájemné samy anebo se mohou domáhati náhrady
podle ustanovení odst. 3. § 26 zákona č.
104/1926 Sb. z. a n.
Gážistům mimo hodnostní třídy
sborů uniformované stráže bezpečnosti
převzatým od četnictva byly požitky
poukázány podle platných zákonů
a norem. Pokud byli tito gážisté převzati
před účinností platového zákona
ze dne 24. Června 1926, č. 103 Sb. z. a n., byla
jim předchozí služba dle předpisů
do té doby platných započtena. Oněm
však, kteří byli převzatí teprve
po 1. lednu 1926, mohla býti započtena pro zvýšení
služného vzhledem k ustanovení odst. 1. §
142, platového zákona pouze doba ztrávená
v čsl. legiích, pokud takovou vykazovali. Ostatní
předchozí službu bude lze započísti
teprve po vydání vládního nařízení
podle odst. 2 § 142. uvedeného platového zákona.
Následkem toho někteří z těchto
zaměstnanců - nelegionářů jmenovitě
pokud vykazují delší předchozí
službu vojenskou a četnickou - pobírají
u policie skutečně nižšího platu,
nežli měli před tím u četnictva.
Aby se odpomohlo této okamžité nesrovnalosti,
byly jim, pokud o to žádali, koncem roku 1926 po dohodě
s ministerstvem financí povoleny přiměřené
zálohy na služné.
Dnešního dne nepobírá z těchto
zaměstnanců jíž nikdo požitků
podle stupnic a zásad zákona č. 394/1922
Sb. z. a n.
Pokud se týče požitků diet z důvod
vedení dvojí domácnosti, nařídilo
ministerstvo vnitra výnosem ze dne 2. srpna 1926, č.
42941 podřízeným úřadům,
aby výše zmíněným zaměstnancům
tyto diety byly přiznány, jestliže splňují
všeobecné náležitosti stanovené
platnými předpisy pro povolení těchto
diet, t.j. jestliže měli jíž před
převzetím do sboru stráže bezpečnosti
svou vlastní domácnost ve svém dřívějším
úředním místě a pro naprostý,
nedostatek bytů nemohou rodinu svoji přestěhovati
do nového působiště, jakož i jestliže
nemohou dojížděti a také nedojíždějí
do nového místa úředního z
bydliště své rodiny.
Poukazuje na prozatímní svou odpověď
ze dne 15. listopadu 1926 (tisk 713/XII.), sděluji po vyšetření
věci toto:
Ve třech případech (pol. popl. r. 744/26,
747/26 a 764/26 úřadu pro vyměřování
poplatků v Praze) předepsány byly firmě
Rössler a Kudlík v Čes. Třebové
poplatky z úkolových zápisů, jež
byly firmou i ředitelstvím státních
drah Praha-jih podepsány a při nichž tudíž
podle stálé judikatury nejvyššího
správního soudu neplatí osvobození
z důvodu obchodní korespondence. Tyto poplatky jsou
tudíž odůvodněny. Poplatky zvýšené
budou však prominuty.
V jednom případě (pol. popl. r. 785/26 jmenovaného
úřadu) bude poplatek předepsaný ze
zadávacího výměru ředitelstvím
státních drah odepsán, ač stěžovatel,
učinil námitku, že jde o obchodní korespondenci
od poplatku osvobozenou, teprve v dodatku ke stížnosti.
Námitky proti volbě obecního zastupitelstva
v Karviné, konané dne 13. června 1926, byly
vyřízeny rozhodnutím zemské správy
politické v Opavě ze dne 30. prosince. 1926, č.
I-7443/16 a ustavující schůze obecního
zastupitelstva spojená s volbou starosty, náměstků
a obecní rady konala se dne 22. ledna 1927,
K žádosti, aby bylo podrobeno kontrole hospodářství
obecní správní komise v Karviné, podotýkám,
že hospodářství to podléhá
podle platných předpisů kontrole zemské
správní komise v Opavě, a ministerstvo vnitra
nemá podnětu k nějakému zakročení
v této věci podle § 18, fin. novely č.
329 Sb. z. a n. z r. 1921 tím méně, že
mu ohledně tohoto hospodářství nedošly
dosud se žádné strany stížnosti
a ani interpelace neuvádí žádných
konkrétních okolností, jež by odůvodňovaly
takový zákrok.
Pokud se v dotazu konečně žádá
potrestání oněch vládních činitelů,
kteří zavinili úmyslně odkládání
obecních voleb v Karviné, není k nějakému
opatření v tom směru příčiny,
neboť nebylo shledáno žádného zavinění
těchto činitelů.
Interpelácia p. poslanca Wenzela a druhov celkom správne
oceňuje význam telesného cvičenia
obzvlášť plávania, Pokiaľ sa dotýka
činnosti ministerstva verejného zdravotníctva
a telesnej výchovy, treba konštatovať že
úrad vybavuje žiadosti sem patriace podľa úverových
možností a keď vyhovujú predpísaným
požiadavkám. Zriadenie plavární, kúpališť
a pod. je tiež povinnosťou miestnych samosprávnych
úradov a korporácií. Plavárne, kúpele
a kúpalištia patria tiež do kategorie živností,
ktoré sa vždycky hospodársky vyplácajú,
keď boly vhodne zariadené a správne vedené.
Ministerstvo verejného zdravotníctva a telesnej
výchovy sa stará o to, aby sa odborne v dostatočnom
počte vzdelávali v štátnych telovýchovných
kurzoch vhodní učitelia plávania, a poskytuje
príležitosť, aby sa vyučovať plávaniu
odborne vzdelali i učitelia všetkých typov
škôl i cvičitelia všetkých telovýchovných
organizácií.
Pokiaľ sa týka ministerstva školstva a národnej
osvety, boly jeho výnosom zo dňa 10. júna
1924, čís. 126250/23/I‚ vyhlásené
nové učebné osnovy telesnej výchovy
pre školy obecné, občianske a pre jednoročné
behy pri občianskych školách. Tieto osnovy
sú podľa úsudkov pedagogických odborníkov
z cudziny na vysokej úrovni, smerujúce nielen k
telesnému zdraviu, ale i k súladnej výchove
rozumovej a mravnej.
V nich nenie nič zanedbané, čo smeruje k
sústavnej pečlivosti o zdravie dieťaťa.
Je z nich tiež patrné že ministerstvo školstva
a národnej osvety snaží sa podporovať
telesnú výchovu i plávaním a kúpaním.
Od 4. školského roku nariadené sú cviky
a pokusy v plávaní, kúpanie za dozoru v skupinách
na nižšom stupni v melčine, na vyššom
v tichej vode hlbokej. Pravda, škola môže vyhovieť
plne tedy tejto požiadavke len tedy, keď k tomu sú
podmienky.
Čo sa týka stredných škôl požiadalo
ministerstvo školstva a národnej osvety už v
r. 1921 výnosom zo dňa 20. júna 1921, čís.
40632, všetky zemské školné rady ako i
školský referát v Bratislave, aby vyzvaly riaditeľstvá
všetkých stredných škôl a ústavov
učiteľských, aby všade, kde je vhodná
plaváreň, alebo kúpalište, zaistily
lebo bezplatnú alebo lacnejšiu návštěvu
plavární v dobe letnej pre žiactvo a aby tiež
v dobe letnej podľa možnosti okrem žiakovských
hier bolo ako volný predmet zavedené vyučovanie
plávania za vedenia člena sboru, odborníka
v telesnej výchove, alebo aspoň člena, oboznalého
náležite v plávaní.
Hodiny tomuto vyučovaniu v letnej dobe školského
roku venované majú sa pripočítavať
k hodinám žiakovských hier a majú byť
honorované podobne, ako je tomu pri školných
hrách.
Zvláštna pozornosť má byť venovaná
u chovancov a chovaniek učiteľských ústavov,
aby si osvojili plávanie v dobe ich štúdia
a mohli týchto znalostí využiť v úrade
učiteľskom pre mládež im sverenú.
Mládež vedená podľa učebných
osnov k tomu, aby si vypestovala smysel pre zdravie a radosť
z neho, je najlepšou šíriteľkou zdravotných
názorov, ktorými sa má v budúcnosti
zmeniť pasívny odpor k hygienickým opatreniam.
Aby však bolo zavedené denné vyučovanie
plávania, ktoré je iba jednou složkou telesnej
výchovy, nepokladajú interpelované ministerstva
ani za vhodné ani za možné.