Zvýšení výdajů (+ 37,2 mil. Kč)
odůvodněno zejména očekávaným
přírůstkem poživatelů. Nově
zařaděna byla položka na nemocenské
pojištění státních pensistů,
vdov a sirotků.
Pensijní příjmy (+ 9,6 mil. Kč) zvyšují
se vzhledem k výsledkům docíleným
v roce 1925 a v prvních měsících 1926.
Zvýšení výdajů (+ 4,6 mil. Kč)
odůvodňuje se tím, že ministerstvo financí
vyžaduje zvýšené potřeby pro personál
rozmnožený a 789 osob a že do výdajů
ministerstva financí byla nově zařazená,
potřeba na nemocenské pojištění
státních zaměstnanců.
Zvýšení příjmů (+ 1.044,4
mil. Kč) v oboru finanční správy očekává
se na reelním základě skutečných
účinů vzhledem k příznivému
výnosu některých daní, zejména
splácením nedoplatků let dřívějších
na dani z příjmů;
zvýšený výnos očekává
se vzhledem k příznivým výsledkům
též u daně z obratu a daně přepychové,
rovněž u cla vzhledem k zák. č. 109/1926
Sb. z. a n.;
u spotřebních daní v důsledku nové
úpravy zákona u daně z cukru a daně
z lihu;
u poplatků jsou to dopravní daně železniční,
kdež jednak pro příznivé výsledky,
jednak z důvodů zvýšení jízdného
možno s bezpečností očekávati
preliminovanou sumu.
Do výdajů (+ 937,7 mil.) byly zařazeny nové
položky:
1. Příspěvek 20% dopravních daní
jako příspěvek státním drahám
na investice 136 mil.
2. Fond pro věcné potřeby národní
obrany 315 mil.
3. Úvěr potřebný na úhradu
"Nových platových zákonů"
450 mil.;
mimo to zařazen zvýšený úvěr
pro "Náhradu ztrát vzniklých převzetím
státní garancie za dovoz minerálních
olejů podle vládního nařízení
ze dne 27. ledna 1921, č. 38 Sb. z. n.
Příspěvek státní správy
na úhradu státního dluhu je rovněž
vyšší o 9,3 mil. než v rozpočtu na
rok 1926.
Naproti tomu ve stejné výši zůstává
úvěr na "Likvidaci repatriačních
nákladů československých příslušníků".
Snížení příjmů (- 168,5
mil. Kč) všeobecné pokladní správy
odůvodňuje se tím, že odpadl příjem
ze smluvního příplatku rafinerií z
cukru zdaněného pro tuzemskou potřebu, jenž
je nyní zahrnut do daně z cukru v kap. 21.
Nižší saldo státních podniků
(- 159,4 mil. Kč) odůvodňuje se tím,
že značná část provozních
přebytků dává se k disposici státním
podnikům na investice.
Vyšší potřeba (+ 0,1 mil. Kč) odůvodněna
hlavně postupem zaměstnanců do vyšších
platových stupňů a zavedením nemocenského
pojištění státních zaměstnanců.
Z porovnání provozních přebytků,
případně provozních schodků
jednotlivých státních podniků s přebytky,
případně schodky těchto podniků,
preliminovaných v rozpočtu pro rok 1926 u jednotlivých
rozpočtových kapitol, vyplývají tato
zvýšení, příp. snížení.
Vyšší provozní přebytek (+ 77,7
mil.) odůvodňuje se trvalým příznivým
výsledkem zvýšeného výnosu.
Zvýšený přebytek (+ 16,2 mil.) odůvodňuje
se značným rozvojem státní loterie
a zvýšenou cenou losů.
Snížený přebytek (- 0,1 mil.) odůvodňuje
se očekávanou menší výrobou.
Provozní přebytek doznává proti přebytku
preliminovanému pro 1926
zvýšení o | 31 mil. Kč, |
ježto provozní příjmy jsou preliminovány částkou vyšší o | 180 mil. Kč, |
kdežto výdaje se zvyšují toliko o částku | 149 mil. Kč. |
Zvýšení příjmů vyplývá
zejména z pravidelného vzestupu provozních
příjmů. Zvýšení výdajů
má důvod hlavně ve větší
potřebě, vzešlé jednak nemocenským
pojištěním veřejných zaměstnanců
podle zák. č. 221/1925, jednak úpravou požitkového
systému podle zák. č. 103/1926, a ve zvýšeném
nákladu na pensijní a zaopatřovací
požitky.
Provozní přebytek pro rok 1927 jest menší preliminovaného přebytku pro rok 1926 o částku | 79,3 mil. Kč, |
ježto výdaje jsou větší o | 254,2 mil. Kč, |
příjmy však byly zvýšeny pouze o | 174,9 mil. Kč. |
Zvýšení výdajů jest přivoděno
tím, že podnik hradí náklad na úpravu
platovou (180 mil. Kč), provozní investice (141
mil. Kč) a celý náklad na ústřední
správu (+ 8,6 mil. Kč); naproti tomu byly však
výdaje ve více položkách sníženy
celkem o 75,4 mil. Kč.
Zvýšení příjmů nastává
zejména zvýšením příjmů
z dopravy (+ 151,9 mil. Kč), zvýšením
ostatních příjmů (+ 13 mil. Kč)
a zařaděním úroků a kursovních
rozdílů (10 mil. Kč) do rozpočtu.
Pokles provozního přebytku státních
lesů a statků (- 34,8 mil. Kč) jest důsledkem
nynějšího stavu na trhu dřevním
vyvolaného konkurencí cizích zemí,
zejména Polska a ztížením odbytu dříví
do dovozních států hlavně Německa,
kde jeví se nejvíce účinek polské
konkurence, které napomáhá i snížení
průvozních našich tarifů železničních.
Mimo to nebyly dosud provedeny nutné investice, bez nichž
nelze očekávati zlepšeni výnosu státních
lesů, zvláště na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi. Lesní dráhy a silnice, jakož i vodní
cesty nemohly býti náležitě vybudovány,
není též dostatek vozidel, takže nelze
celý předepsaný hmotný etát
vytěžiti, ježto dopravní náklady
v důsledku drahých povozů při velkých
vzdálenostech jsou příliš vysoké.
Pokud se týče hospodářství
polního a rybničního mají na čistý
výnos nepříznivý vliv též
nižší ceny hospodářských
produktů a značné náklady na opravy
škod způsobených letošními povodněmi,
hlavně na rybnících. V podnicích průmyslových,
jimiž jsou zejména cukrovary ve Zvoleněvsi
a ve Smiřicích, jest pokles výnosu důsledkem
nynějšího nepříznivého
stavu na světovém trhu cukerním.
Vyšší provozní přebytek (+ 0,072
mil. Kč) očekává se ze zvýšeného
příjmu prodeje ovoce.
Vyšší přebytek (+ 0,023 mil. Kč)
odůvodňuje se vyšším příjmem
z produkce zvířecí a prodeje ovoce.
Provozní přebytek bání a hutí
preliminuje se na rok 1927 téměř touže
částkou, kterou byl preliminován pro rok
1926.
Provozního přebytku použito bude plnou částkou
k úhradě investičních nákladů
státních báňských a hutnických
závodů.
Menší přebytek (- 0,04 mil. Kč) vzniká
v důsledku omezení provozu následkem menších
státních dodávek.
Příznivější výsledek (+
0,62 mil. Kč) je v důsledku zvýšené
činnosti podniku.
V uvedeném přebytku dojdou úhrady nutné
investice do výše 0,37 mil. Kč.
Zvýšení (+ 0,95 mil. Kč) odůvodňuje
se jednak tím, že odpadá v důsledku
nového uspořádání státního
rozpočtu potřeba na úrok a úmor, preliminovaná
v roce 1926 částkou okrouhle 450.000 Kč,
jednak postupným rozvojem podniku.
a) v kompetenci předsednictva ministerské rady.
Vykazuje se menší provozní přebytek
(- 0,07 mil. Kč) v důsledku opatrné kalkulace,
počítající se stávající
hospodářskou depresí.
b) v kompetenci ministerstva národní obrany.
Příznivější výsledek (+
0,02 mil. Kč) je v důsledku zvýšené
činnosti podniku.
Rozpočet pro rok 1927 jest v provozních nákladech
a příjmech vyrovnán částkou
6,8 mil. Kč.
Provozní schodek jest menší (- 0,25 mil. Kč)
v důsledku dalšího rozvoje zpravodajství,
hlavně komerčního, využitím všech
technických vymožeností.
Tento podíl stanoví se zvýšenou částkou
(+ 241,9 mil. Kč). Rozdíl vznikl tím, že
výnos příslušných státních
daní byl na rok 1927 odhadnut výše než
v r. 1926, mimo to další příčina
vyššího podílu v r. 1927 jest zařadění
zemské (župní) dávky z piva, která
nebyla v minulých rozpočtech vůbec obsažena.
Tyto výdaj e tvořily v roce 1926 kapitolu VI. a
VI. A., kdežto na rok 1927 vykázány jsou ve
zvláštní skupině III. a o tyto částky
byly již zmenšeny příslušné
příjmy v kapitole 21. a 21. A. "Ministerstvo
financí".
Zvýšení potřeby (+ 107,3 mil. Kč)
odůvodněno zejména vyššími
splátkami kapitálu a zařaděním
půjčky konsolidační a 71/2
%ní československé zahraniční
zlaté půjčky roku 1925.
President republiky a kancelář presidenta republiky | 16,446.495 | 2,654.527 | |
Zákonodárné sbory | 39,665.288 | 202.000 | |
Předsednictvo-ministerské rady | 32,904.677 | 18,545.450 | |
Ministerstvo zahraničních věcí | 136,004.660 | 30,005.000 | |
Ministerstvo národní obrany | 1.370,000.000 | 43,716.500 | |
Ministerstvo vnitra | 554,363.850 | 7,820.830 | |
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem | 286,881.280 | 15,874.833 | |
Agenda ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy | 1,573.693 | ||
Nejvyšší správní soud a Volební soud | 4,944.774 | 64.000 | |
Ministerstvo školství a národní osvěty | 782,382.452 | 21,190.093 | |
Ministerstvo zemědělství | 204,600.000 | 29,224.077 | |
Státnf pozemkový úřad | 26,691.355 | 27,126.355 | |
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností | 34,129.038 | 11,924.860 | |
Ministerstvo veřejných prací | 662,373.549 | 48,349.620 | |
Ministerstvo pošt a telegrafů | 15,282.300 | 15,282.300 | |
Ministerstvo železnic | 25,978.030 | 25,978.030 | |
Ministerstvo sociální péče | 838,204.611 | 14,730.139 | |
Agenda ministerstva pro zásobování lidu | 10,994.748 | 580.000 | |
Agenda ministerstva veřej, zdravotnictví a těles. výchovy | 126,726.606 | 25,625.386 | |
Pensijní a zaopatřovací požitky | 620,880.000 | 86,087.000 | |
Ministerstvo financí | 483,746.085 | 7.674,961.030 | |
Všeobecná pokladní správa | 3.424,359.979 | 1.623,972.455 | |
Nejvyšší účetní kontrolní úřad | 4,371.681 | ||
Úhrn | 9.703,505.151 | 9.723,914.485 |
Nejvyšší dvůr | 11,300.000 | ||
Kabinetní kancelář | 193.519 | ||
Říšská rada | 4,181.766 | ||
Říšský soud | 71.195 | ||
Ministerská rada a Správní soudní dvůr | 5,873.038 | 3,447.100 | |
Příspěvková kvota k úhradě společných vydání | 427,634.787 | ||
Ministerstvo vnitra | 59,219.655 | 2,401.019 | |
Ministerstvo zeměbrany | 108,949.196 | 1,713.511 | |
Ministerstvo kultu a vyučování | 121,677.948 | 18,323.490 | |
Ministerstvo financí | 885,794.967 | 1.898,327.151 | |
Ministerstvo obchodu | 244,596.576 | 236,585.970 | |
Ministerstvo železnic | 840,724.220 | 887,714.940 | |
Ministerstvo zemědělství | 62,714.731 | 24,587.976 | |
Ministerstvo spravedlnosti | 90,667.541 | 4,753.138 | |
Ministerstvo veřejných prací | 119,892.857 | 52,567.631 | |
Správa státních budov | 4,878.914 | 829.364 | |
Novostavby, stavební režie, adaptace atd. | 26,076.349 | 437.422 | |
Nejvyšší účetní dvůr | 719.900 | ||
Pense | 127,018.983 | 10,802.827 | |
Úhrn | 3.142,181.142 | 3.142,491.539 |
Poznámka: V tomto přehledu uvedeny jsou dotyčné
výdaje a příjmy prostě vedle sebe.
Přesné srovnání obou rozpočtů
však není možné hlavně z těchto
důvodů:
Teritoriální složení obou států
československého a bývalého rakouského
jest zcela různé. Slovensko a Podkarpatská
Rus jsou převzaty z bývalého státu
uherského. Výdaje připadající
na toto území byly zahrnuty v rozpočtu uherském.
Také organisace republiky Československé
jest odlišná od organisace bývalého
Předlitavska. Zejména obtížné
by bylo rozvrhnouti společné výdaje bývalé
říše Rakouské.
Konečně znemožňuje srovnání
i zavedení obchodního hospodaření
státních podniků, které u nás
jsou odloučeny od administrativy a zařazeno do rozpočtu
pouze celkové saldo, kdežto v rozpočtu bývalého
Rakouska byly zařazeny celé hrubé rozpočty
podnikové.
Ke kapitole 1.
Pragmatikální úředníci: | ||
Kategorie A | 16 | (mimo to 5 přidělených) |
" C | 6 | |
" D | 1 | (mimo to 1 přidělená) |
" E | 8 | |
Smluvní kancelářské úřednice | 2 | |
Kancelářští oficianti a kancelářské oficiantky | 15 | |
Kancelářští pomocníci a kancelářské pomocnice | 6 | |
Podúředníci a zřízenci | 11 | (mimo to 1 přidělený) |
Dohromady | 65 | (mimo to 7 přidělených). |
Důstojníci přidělení od ministerstva národní obrany | 4 |
Pragmatikální úředníci (kategorie E) | 1 |
Kancelářské oficiantky | 1 |
Kancelářské pomocnice | 1 |
Úřední zřízenci | 3 |
Dohromady | 10. |
Pragmatikální úředníci (kategorie E) | 7 |
Kancelářští oficianti a kancelářské oficiantky | 4 |
Podúředníci a zřízenci | 38 |
Dělnictvo | 76 |
Dohromady | 125. |
Smluvní techničtí úředníci | 5. |
Pragmatikální úředníci. (kategorie E) | 2 |
Úřední zřízenci | 4 |
Smluvní učitelky na mateřské škole v Lánech | 2 |
Dělnictvo | 30 |
Dohromady | 38. |
Pragmatikální úředníci (kategorie B) | 1 |
Smluvní úředníci | 1 |
Smluvní podúředníci a zřízenci | 6 |
Pragmatikální úředníci:
Kategorie C | 1 |
Kategorie D | 3 |
Smluvní úředníci | 1 |
Lesní hajní | 13 |
Dohromady | 26. |
Oddělení civilní | 72 |
Oddělení vojenské | 10 |
Hospodářská správa hradu | 120 |
Stavební správa hradu | 5 |
Správa zámku Lány | 38 |
Státní statek Lány | 26 |
Dohromady | 276. |
Zvláštní pozornosti zajisté zasluhuji
rozsáhlé a význačné stavební
úpravy na Pražském hradě, jež mají
býti realisovány do 10tiletého výročí
trvání republiky.
Nové úpravy dostává se Matyášově
bráně (I. hradní nádvoří),
jež bude míti v budoucnu funkci uzavřeného
vestibulu.
Naproti tomu otevírá se pro pasáž nový
podjezd v severovýchodním rohu I. nádvoří,
jímž vejde se do prostranné síně,
z níž bude jednak vstup nynějším
schodištěm Matyášovy brány k přijímacím
síním presidenta republiky v I. patře jižního
traktu, jednak nově zřízeným monumentálním
schodištěm ke španělskému sálu
a Galerii.
Celému západnímu traktu dostává
se zároveň nového půdorysného
řešení, jež vyhovuje nynějším
praktickým i hygienickým potřebám.
Zejména budou zřízeny jako příslušenství
španělského sálu potřebné
šatny a toiletní místnosti.
Zvláštní zmínky zasluhuje zejména
úprava III. hradního nádvoří.
Podle projektu hradního architekta prof. Plečnika
dostává se nádvoří jednotného
niva; to znamená, že nádvoří
v severozápadní části se snižuje,
naproti tomu v části východní a jihovýchodní
se zvyšuje.
Dlažba má býti žulová a sice pásy
z tmavých žulových desek, jež vytvoří
čtverce (délka strany 3 m). Čtverce budou
pak vyplněny žulovými deskami světlými.
Jde nesporně o monumentální úpravu,
kterou III. hradní nádvoří promění
se v representační vstupní síň
do Hradu.
V jihovýchodním rohu III. nádvoří
projektuje se schodiště do zahrady na Valech. Toto
schodiště bude oficielním vstupem do zmíněné
zahrady a bude jím zároveň otevřen
jedinečný pohled ze III. hradního nádvoří
zahradou na Prahu.
V letošním roce bylo III. hradní nádvoří
odborně řízenými výkopy vědecky
prozkoumáno a zjištěny objevy, o nichž
neměli odborníci před tím ani tušení,
a které budou předmětem studia i cizích
badatelů.
Bylo zejména zjištěno, jak se postupem času
měnilo III. hradní nádvoří
výškově a stavebně, a sice od 9. až
do 18. století.
Výkopy těmito zcela přesně byly zjištěny
úrovně nádvoří v době
románské, v době gotické, v době
renaisanční. Zejména z posléze uvedené
doby zachovaly se rozsáhlé partie dlažby nádvoří.
Při chrámu sv. Víta byla zjištěna
kamenná dlažba oblázková z 10. století.
V jižní polovině III. hradního nádvoří
zjištěny zbytky různých staveb z dob
románských až do 16. století, kdy převážná
část budov byla v této partií rozbořena
a nádvoří dostalo se přibližně
nynější úpravy.
Za nejvzácnější objev nutno beze sporu
označiti zjištění nejstaršího
opevnění Pražského hradu, patrně
z konce 9. století, pomocí valu, konstruovaného
technicky velmi dovedně. Spodní konstrukce jest
dřevěná, řemeslně zpracovaná,
na to naházeny byly kusy opuky a hlína.
Jde o objev jedinečný v celé střední
Evropě.
V jihozápadním rohu III. nádvoří
objevena byla cesta asi z 11. století. Cesta tato konstruktivně
jest úplně neznámou zvláštností,
jsouc vytvořena ze silných fošen a trámců,
kladených ve dvou vrstvách, a mezi nimi je upěchována
hlína a kamení.
Ve východní části nádvoří,
a sice nad románským kostelíkem, který
byl objeven v roce 1924, přišlo se na dřevěný
most (v této části šla rokle napříč
nádvořím), který je proveden ze zachovalých
fošen, ohraničených na severní straně
nízkým zábradlím z propletených
větví. Jeho vznik možno klásti až
do 10. století a je jediným dosud známým
příkladem z této doby.
Z kamenných staveb objeveny zvláště
cenné stavební památky zejména půdorys
kaple u býv. biskupství, jež později
vystavěno jako umělecky význačná
budova (nynější budova t. zv. starého
probošství). Východní zeď býv.
probošství je dosud zachovanou románskou zdí
biskupství s dvojitým ozdobným oknem ze 12.
století.
V sousedství biskupské kaple odkryty zbytky kostela
sv. Víta ze druhé poloviny 11. století. Nalezeny
také vyzděné hrobky, v nichž byli asi
pohřbeni pražští biskupové.
Kolem biskupské kaple nalezen hřbitov z 11. až
14. století.
Veškeré zvláště význačné
objevy budou zakryty betonovými deskami, takže budou
trvale přístupny.
Ve starém Hradě byly provedeny rozsáhlé
konservační práce v severovýchodním
křídle staré sněmovny a zemských
desk. Zároveň zahájeny byly konservační
práce ve Vladislavské části starého
Hradu.
Program pro nejbližší dobu jest zajišťování
mohutné klenby Vladislavského sálu a jeho
severní a jižní starobylé facady.
V restaurovaných prostorách starého hradu
budou uloženy předměty, mající
vztah ke stavebnímu a kulturnímu vývoji Pražského
hradu a vytvořena tak hradní museum.
V tomto museu zejména budou uloženy velmi četné
nálezy architektonických detailů z doby románské,
gotické i renaisační a mnoho předmětů
uměleckého průmyslu. Zejména nálezy
z oboru keramiky jsou vzácné a representují
jedinečné museum keramiky ad 10. až do 17.
století.
Tyto sbírky spolu s přístupnými podzemními
objekty budou dokumenty jedinečné ceny historické
a kulturní.
Ke kapitole 2.
Ke kapitole 3.
Předsednictvo ministerské rady | 19 | 7 | 1 | 14 | 41 | 5 | 15 | 20 | 14 | 1 | 15 | 1 | 77 | ||||
Tiskový odbor | 15 | 318 | 7 | 7 | 9 | 1 | 10 | 7 | 3 | 45 | |||||||
Státní úřad statistický | 22 | 29 | 70 | 15 | 136 | 22 | 22 | 503 | 503 | 7 | 8 | 676 | |||||
Presidiální kancelář ministra pro Slovensko | 7 | 2 | 3 | 12 | 8 | 8 | 5 | 5 | 2 | 27 | |||||||
Kapitola 3. (úhrn) | 63 | 29 | 79 | 1 | 35 | 207 | 5 | 52 | 7 | 531 | 2 | 533 | 17 | 1 | 825 |