Kapitola 20. a 20.A. Pensijní a zaopatřovací požitky.

Zvýšení výdajů (+ 37,2 mil. Kč) odůvodněno zejména očekávaným přírůstkem poživatelů. Nově zařaděna byla položka na nemocenské pojištění státních pensistů, vdov a sirotků.

Pensijní příjmy (+ 9,6 mil. Kč) zvyšují se vzhledem k výsledkům docíleným v roce 1925 a v prvních měsících 1926.

Kapitola 21. a 21.A. Ministerstvo financí.

Zvýšení výdajů (+ 4,6 mil. Kč) odůvodňuje se tím, že ministerstvo financí vyžaduje zvýšené potřeby pro personál rozmnožený a 789 osob a že do výdajů ministerstva financí byla nově zařazená, potřeba na nemocenské pojištění státních zaměstnanců.

Zvýšení příjmů (+ 1.044,4 mil. Kč) v oboru finanční správy očekává se na reelním základě skutečných účinů vzhledem k příznivému výnosu některých daní, zejména splácením nedoplatků let dřívějších na dani z příjmů;

zvýšený výnos očekává se vzhledem k příznivým výsledkům též u daně z obratu a daně přepychové, rovněž u cla vzhledem k zák. č. 109/1926 Sb. z. a n.;

u spotřebních daní v důsledku nové úpravy zákona u daně z cukru a daně z lihu;

u poplatků jsou to dopravní daně železniční, kdež jednak pro příznivé výsledky, jednak z důvodů zvýšení jízdného možno s bezpečností očekávati preliminovanou sumu.

Kapitola 22. a 22.A. Všeobecná pokladní správa.

Do výdajů (+ 937,7 mil.) byly zařazeny nové položky:

1. Příspěvek 20% dopravních daní jako příspěvek státním drahám na investice 136 mil.

2. Fond pro věcné potřeby národní obrany 315 mil.

3. Úvěr potřebný na úhradu "Nových platových zákonů" 450 mil.;

mimo to zařazen zvýšený úvěr pro "Náhradu ztrát vzniklých převzetím státní garancie za dovoz minerálních olejů podle vládního nařízení ze dne 27. ledna 1921, č. 38 Sb. z. n.

Příspěvek státní správy na úhradu státního dluhu je rovněž vyšší o 9,3 mil. než v rozpočtu na rok 1926.

Naproti tomu ve stejné výši zůstává úvěr na "Likvidaci repatriačních nákladů československých příslušníků".

Snížení příjmů (- 168,5 mil. Kč) všeobecné pokladní správy odůvodňuje se tím, že odpadl příjem ze smluvního příplatku rafinerií z cukru zdaněného pro tuzemskou potřebu, jenž je nyní zahrnut do daně z cukru v kap. 21.

Nižší saldo státních podniků (- 159,4 mil. Kč) odůvodňuje se tím, že značná část provozních přebytků dává se k disposici státním podnikům na investice.

Kapitola 23. Nejvyšší účetní kontrolní úřad.

Vyšší potřeba (+ 0,1 mil. Kč) odůvodněna hlavně postupem zaměstnanců do vyšších platových stupňů a zavedením nemocenského pojištění státních zaměstnanců.

Skupina II. Správa státních podniků.

Z porovnání provozních přebytků, případně provozních schodků jednotlivých státních podniků s přebytky, případně schodky těchto podniků, preliminovaných v rozpočtu pro rok 1926 u jednotlivých rozpočtových kapitol, vyplývají tato zvýšení, příp. snížení.

§ 1. Tabáková režie.

Vyšší provozní přebytek (+ 77,7 mil.) odůvodňuje se trvalým příznivým výsledkem zvýšeného výnosu.

§ 2. Státní loterie.

Zvýšený přebytek (+ 16,2 mil.) odůvodňuje se značným rozvojem státní loterie a zvýšenou cenou losů.

§ 3. Státní mincovna v Kremnici.

Snížený přebytek (- 0,1 mil.) odůvodňuje se očekávanou menší výrobou.

§ 4. Československá pošta (včetně poštovní úřady šekové).

Provozní přebytek doznává proti přebytku preliminovanému pro 1926

zvýšení o31 mil. Kč,
ježto provozní příjmy jsou preliminovány částkou vyšší o 180 mil. Kč,
kdežto výdaje se zvyšují toliko o částku 149 mil. Kč.

Zvýšení příjmů vyplývá zejména z pravidelného vzestupu provozních příjmů. Zvýšení výdajů má důvod hlavně ve větší potřebě, vzešlé jednak nemocenským pojištěním veřejných zaměstnanců podle zák. č. 221/1925, jednak úpravou požitkového systému podle zák. č. 103/1926, a ve zvýšeném nákladu na pensijní a zaopatřovací požitky.

§ 5. Československé státní dráhy.
Provozní přebytek pro rok 1927 jest menší preliminovaného přebytku pro rok 1926 o částku 79,3 mil. Kč,
ježto výdaje jsou větší o 254,2 mil. Kč,
příjmy však byly zvýšeny pouze o 174,9 mil. Kč.

Zvýšení výdajů jest přivoděno tím, že podnik hradí náklad na úpravu platovou (180 mil. Kč), provozní investice (141 mil. Kč) a celý náklad na ústřední správu (+ 8,6 mil. Kč); naproti tomu byly však výdaje ve více položkách sníženy celkem o 75,4 mil. Kč.

Zvýšení příjmů nastává zejména zvýšením příjmů z dopravy (+ 151,9 mil. Kč), zvýšením ostatních příjmů (+ 13 mil. Kč) a zařaděním úroků a kursovních rozdílů (10 mil. Kč) do rozpočtu.

§ 6. Státní lesy a statky.

Pokles provozního přebytku státních lesů a statků (- 34,8 mil. Kč) jest důsledkem nynějšího stavu na trhu dřevním vyvolaného konkurencí cizích zemí, zejména Polska a ztížením odbytu dříví do dovozních států hlavně Německa, kde jeví se nejvíce účinek polské konkurence, které napomáhá i snížení průvozních našich tarifů železničních. Mimo to nebyly dosud provedeny nutné investice, bez nichž nelze očekávati zlepšeni výnosu státních lesů, zvláště na Slovensku a v Podkarpatské Rusi. Lesní dráhy a silnice, jakož i vodní cesty nemohly býti náležitě vybudovány, není též dostatek vozidel, takže nelze celý předepsaný hmotný etát vytěžiti, ježto dopravní náklady v důsledku drahých povozů při velkých vzdálenostech jsou příliš vysoké.

Pokud se týče hospodářství polního a rybničního mají na čistý výnos nepříznivý vliv též nižší ceny hospodářských produktů a značné náklady na opravy škod způsobených letošními povodněmi, hlavně na rybnících. V podnicích průmyslových, jimiž jsou zejména cukrovary ve Zvoleněvsi a ve Smiřicích, jest pokles výnosu důsledkem nynějšího nepříznivého stavu na světovém trhu cukerním.

§ 7. Uhřiněvský školní závod zemědělský.

Vyšší provozní přebytek (+ 0,072 mil. Kč) očekává se ze zvýšeného příjmu prodeje ovoce.

§ 8. Školní závod zemědělský v Děčíně-Libverdě.

Vyšší přebytek (+ 0,023 mil. Kč) odůvodňuje se vyšším příjmem z produkce zvířecí a prodeje ovoce.

§ 9. Státní báňské a hutnické závody.

Provozní přebytek bání a hutí preliminuje se na rok 1927 téměř touže částkou, kterou byl preliminován pro rok 1926.

Provozního přebytku použito bude plnou částkou k úhradě investičních nákladů státních báňských a hutnických závodů.

§ 10. Vojenská továrna na letadla.

Menší přebytek (- 0,04 mil. Kč) vzniká v důsledku omezení provozu následkem menších státních dodávek.

§ 11. Vojenský dřevařský podnik ve Vel. Levárech.

Příznivější výsledek (+ 0,62 mil. Kč) je v důsledku zvýšené činnosti podniku.

V uvedeném přebytku dojdou úhrady nutné investice do výše 0,37 mil. Kč.

§ 12. Státní lázně.

Zvýšení (+ 0,95 mil. Kč) odůvodňuje se jednak tím, že odpadá v důsledku nového uspořádání státního rozpočtu potřeba na úrok a úmor, preliminovaná v roce 1926 částkou okrouhle 450.000 Kč, jednak postupným rozvojem podniku.

§ 13. Státní tiskárny:

a) v kompetenci předsednictva ministerské rady.

Vykazuje se menší provozní přebytek (- 0,07 mil. Kč) v důsledku opatrné kalkulace, počítající se stávající hospodářskou depresí.

b) v kompetenci ministerstva národní obrany.

Příznivější výsledek (+ 0,02 mil. Kč) je v důsledku zvýšené činnosti podniku.

§ 14. Úřední noviny v Praze a Bratislavě.

Rozpočet pro rok 1927 jest v provozních nákladech a příjmech vyrovnán částkou 6,8 mil. Kč.

§ 15. Československá tisková kancelář.

Provozní schodek jest menší (- 0,25 mil. Kč) v důsledku dalšího rozvoje zpravodajství, hlavně komerčního, využitím všech technických vymožeností.

Skupina III. Podíl samosprávných svazků na státních daních a poplatcích.

Tento podíl stanoví se zvýšenou částkou (+ 241,9 mil. Kč). Rozdíl vznikl tím, že výnos příslušných státních daní byl na rok 1927 odhadnut výše než v r. 1926, mimo to další příčina vyššího podílu v r. 1927 jest zařadění zemské (župní) dávky z piva, která nebyla v minulých rozpočtech vůbec obsažena.

Tyto výdaj e tvořily v roce 1926 kapitolu VI. a VI. A., kdežto na rok 1927 vykázány jsou ve zvláštní skupině III. a o tyto částky byly již zmenšeny příslušné příjmy v kapitole 21. a 21. A. "Ministerstvo financí".

Skupina IV. Správa státního dluhu.

Zvýšení potřeby (+ 107,3 mil. Kč) odůvodněno zejména vyššími splátkami kapitálu a zařaděním půjčky konsolidační a 71/2 %ní československé zahraniční zlaté půjčky roku 1925.

C.

Některé přehledy, výkazy, výklady a data statistická k jednotlivým skupinám (kapitolám a paragrafům) státního rozpočtu na rok 1927.

Přehled výdajů a příjmů

státního rozpočtu republiky Československé pro rok 1927 a rakouského rozpočtu pro rok 1913.

Československá republika 1927.
Kapitola
Název
Výdaje
Příjmy
  
1
President republiky a kancelář presidenta republiky 16,446.4952,654.527
2
Zákonodárné sbory 39,665.288202.000
3
Předsednictvo-ministerské rady 32,904.67718,545.450
4
Ministerstvo zahraničních věcí 136,004.66030,005.000
5
Ministerstvo národní obrany 1.370,000.00043,716.500
6 a 6A
Ministerstvo vnitra 554,363.8507,820.830
7 a 7A
Ministerstvo spravedlnosti s Nejvyšším soudem 286,881.28015,874.833
8
Agenda ministerstva pro sjednocení zákonův a organisace správy 1,573.693
-
9
Nejvyšší správní soud a Volební soud 4,944.77464.000
10 a 10A
Ministerstvo školství a národní osvěty 782,382.45221,190.093
11 a 11A
Ministerstvo zemědělství 204,600.00029,224.077
12 a 12A
Státnf pozemkový úřad 26,691.35527,126.355
13 a 13A
Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností 34,129.03811,924.860
14 a 14A
Ministerstvo veřejných prací 662,373.54948,349.620
15
Ministerstvo pošt a telegrafů 15,282.30015,282.300
16
Ministerstvo železnic 25,978.03025,978.030
17 a 17A
Ministerstvo sociální péče 838,204.61114,730.139
18 a 18A
Agenda ministerstva pro zásobování lidu 10,994.748 580.000
19 a 19A
Agenda ministerstva veřej, zdravotnictví a těles. výchovy 126,726.60625,625.386
20 a 20A
Pensijní a zaopatřovací požitky 620,880.00086,087.000
21 a 21A
Ministerstvo financí 483,746.0857.674,961.030
22 a 22A
Všeobecná pokladní správa 3.424,359.9791.623,972.455
23
Nejvyšší účetní kontrolní úřad 4,371.681
-
 Úhrn9.703,505.151 9.723,914.485

Rakousko 1913.
Kapitola
Název
Výdaje
Příjmy
  
K
1
Nejvyšší dvůr 11,300.000
-
2
Kabinetní kancelář 193.519
-
3
Říšská rada 4,181.766
-
4
Říšský soud 71.195
-
5
Ministerská rada a Správní soudní dvůr 5,873.0383,447.100
6
Příspěvková kvota k úhradě společných vydání 427,634.787
-
7
Ministerstvo vnitra 59,219.6552,401.019
8
Ministerstvo zeměbrany 108,949.1961,713.511
9
Ministerstvo kultu a vyučování 121,677.94818,323.490
10 až 23 (10 až 26 u příj.)
Ministerstvo financí885,794.967 1.898,327.151
24 (27 u příjmů)
Ministerstvo obchodu244,596.576 236,585.970
25 (28 u příjmů)
Ministerstvo železnic840,724.220 887,714.940
26 (29 u příjmů)
Ministerstvo zemědělství 62,714.73124,587.976
27 (30 u příjmů)
Ministerstvo spravedlnosti90,667.541 4,753.138
28 (31 u příjmů)
Ministerstvo veřejných prací 119,892.85752,567.631
29 (32 u příjmů)
Správa státních budov 4,878.914829.364
30 (33 u příjmů)
Novostavby, stavební režie, adaptace atd. 26,076.349437.422
31 (34 u příjmů)
Nejvyšší účetní dvůr 719.900
-
32 (35 u příjmů)
Pense127,018.983 10,802.827
 Úhrn3.142,181.142 3.142,491.539

Poznámka: V tomto přehledu uvedeny jsou dotyčné výdaje a příjmy prostě vedle sebe. Přesné srovnání obou rozpočtů však není možné hlavně z těchto důvodů:

Teritoriální složení obou států československého a bývalého rakouského jest zcela různé. Slovensko a Podkarpatská Rus jsou převzaty z bývalého státu uherského. Výdaje připadající na toto území byly zahrnuty v rozpočtu uherském.

Také organisace republiky Československé jest odlišná od organisace bývalého Předlitavska. Zejména obtížné by bylo rozvrhnouti společné výdaje bývalé říše Rakouské.

Konečně znemožňuje srovnání i zavedení obchodního hospodaření státních podniků, které u nás jsou odloučeny od administrativy a zařazeno do rozpočtu pouze celkové saldo, kdežto v rozpočtu bývalého Rakouska byly zařazeny celé hrubé rozpočty podnikové.

Ke skupině I. Vlastní státní správa.

Ke kapitole 1.

President republiky a kancelář presidenta republiky.

Stav zaměstnanců kanceláře presidenta republiky dne 1. července 1926.

Oddělení civilní.
Pragmatikální úředníci:   
Kategorie A16(mimo to 5 přidělených)
" C6 
" D1(mimo to 1 přidělená)
" E8 
Smluvní kancelářské úřednice 2 
Kancelářští oficianti a kancelářské oficiantky 15 
Kancelářští pomocníci a kancelářské pomocnice 6 
Podúředníci a zřízenci 11(mimo to 1 přidělený)
Dohromady65(mimo to 7 přidělených).

Oddělení vojenské.
Důstojníci přidělení od ministerstva národní obrany 4
Pragmatikální úředníci (kategorie E) 1
Kancelářské oficiantky 1
Kancelářské pomocnice 1
Úřední zřízenci 3
Dohromady10.

Hospodářská správa hradu.
Pragmatikální úředníci (kategorie E) 7
Kancelářští oficianti a kancelářské oficiantky 4
Podúředníci a zřízenci 38
Dělnictvo76
Dohromady125.

Stavební správa hradu.
Smluvní techničtí úředníci 5.

Správa zámku Lány.
Pragmatikální úředníci. (kategorie E) 2
Úřední zřízenci 4
Smluvní učitelky na mateřské škole v Lánech 2
Dělnictvo30
Dohromady38.

Státní statek Lány.

I. Hospodářská správa.
Pragmatikální úředníci (kategorie B) 1
Smluvní úředníci 1
Smluvní podúředníci a zřízenci 6

II. Lesní správa.

Pragmatikální úředníci:

Kategorie C1
Kategorie D3
Smluvní úředníci 1
Lesní hajní13
Dohromady26.

Celkový přehled.
Oddělení civilní72
Oddělení vojenské 10
Hospodářská správa hradu 120
Stavební správa hradu5
Správa zámku Lány 38
Státní statek Lány 26
Dohromady276.

Stavební úpravy na pražském hradě.

Zvláštní pozornosti zajisté zasluhuji rozsáhlé a význačné stavební úpravy na Pražském hradě, jež mají býti realisovány do 10tiletého výročí trvání republiky.

Nové úpravy dostává se Matyášově bráně (I. hradní nádvoří), jež bude míti v budoucnu funkci uzavřeného vestibulu.

Naproti tomu otevírá se pro pasáž nový podjezd v severovýchodním rohu I. nádvoří, jímž vejde se do prostranné síně, z níž bude jednak vstup nynějším schodištěm Matyášovy brány k přijímacím síním presidenta republiky v I. patře jižního traktu, jednak nově zřízeným monumentálním schodištěm ke španělskému sálu a Galerii.

Celému západnímu traktu dostává se zároveň nového půdorysného řešení, jež vyhovuje nynějším praktickým i hygienickým potřebám. Zejména budou zřízeny jako příslušenství španělského sálu potřebné šatny a toiletní místnosti.

Zvláštní zmínky zasluhuje zejména úprava III. hradního nádvoří.

Podle projektu hradního architekta prof. Plečnika dostává se nádvoří jednotného niva; to znamená, že nádvoří v severozápadní části se snižuje, naproti tomu v části východní a jihovýchodní se zvyšuje.

Dlažba má býti žulová a sice pásy z tmavých žulových desek, jež vytvoří čtverce (délka strany 3 m). Čtverce budou pak vyplněny žulovými deskami světlými.

Jde nesporně o monumentální úpravu, kterou III. hradní nádvoří promění se v representační vstupní síň do Hradu.

V jihovýchodním rohu III. nádvoří projektuje se schodiště do zahrady na Valech. Toto schodiště bude oficielním vstupem do zmíněné zahrady a bude jím zároveň otevřen jedinečný pohled ze III. hradního nádvoří zahradou na Prahu.

V letošním roce bylo III. hradní nádvoří odborně řízenými výkopy vědecky prozkoumáno a zjištěny objevy, o nichž neměli odborníci před tím ani tušení, a které budou předmětem studia i cizích badatelů.

Bylo zejména zjištěno, jak se postupem času měnilo III. hradní nádvoří výškově a stavebně, a sice od 9. až do 18. století.

Výkopy těmito zcela přesně byly zjištěny úrovně nádvoří v době románské, v době gotické, v době renaisanční. Zejména z posléze uvedené doby zachovaly se rozsáhlé partie dlažby nádvoří. Při chrámu sv. Víta byla zjištěna kamenná dlažba oblázková z 10. století.

V jižní polovině III. hradního nádvoří zjištěny zbytky různých staveb z dob románských až do 16. století, kdy převážná část budov byla v této partií rozbořena a nádvoří dostalo se přibližně nynější úpravy.

Za nejvzácnější objev nutno beze sporu označiti zjištění nejstaršího opevnění Pražského hradu, patrně z konce 9. století, pomocí valu, konstruovaného technicky velmi dovedně. Spodní konstrukce jest dřevěná, řemeslně zpracovaná, na to naházeny byly kusy opuky a hlína.

Jde o objev jedinečný v celé střední Evropě.

V jihozápadním rohu III. nádvoří objevena byla cesta asi z 11. století. Cesta tato konstruktivně jest úplně neznámou zvláštností, jsouc vytvořena ze silných fošen a trámců, kladených ve dvou vrstvách, a mezi nimi je upěchována hlína a kamení.

Ve východní části nádvoří, a sice nad románským kostelíkem, který byl objeven v roce 1924, přišlo se na dřevěný most (v této části šla rokle napříč nádvořím), který je proveden ze zachovalých fošen, ohraničených na severní straně nízkým zábradlím z propletených větví. Jeho vznik možno klásti až do 10. století a je jediným dosud známým příkladem z této doby.

Z kamenných staveb objeveny zvláště cenné stavební památky zejména půdorys kaple u býv. biskupství, jež později vystavěno jako umělecky význačná budova (nynější budova t. zv. starého probošství). Východní zeď býv. probošství je dosud zachovanou románskou zdí biskupství s dvojitým ozdobným oknem ze 12. století.

V sousedství biskupské kaple odkryty zbytky kostela sv. Víta ze druhé poloviny 11. století. Nalezeny také vyzděné hrobky, v nichž byli asi pohřbeni pražští biskupové.

Kolem biskupské kaple nalezen hřbitov z 11. až 14. století.

Veškeré zvláště význačné objevy budou zakryty betonovými deskami, takže budou trvale přístupny.

Ve starém Hradě byly provedeny rozsáhlé konservační práce v severovýchodním křídle staré sněmovny a zemských desk. Zároveň zahájeny byly konservační práce ve Vladislavské části starého Hradu.

Program pro nejbližší dobu jest zajišťování mohutné klenby Vladislavského sálu a jeho severní a jižní starobylé facady.

V restaurovaných prostorách starého hradu budou uloženy předměty, mající vztah ke stavebnímu a kulturnímu vývoji Pražského hradu a vytvořena tak hradní museum.

V tomto museu zejména budou uloženy velmi četné nálezy architektonických detailů z doby románské, gotické i renaisační a mnoho předmětů uměleckého průmyslu. Zejména nálezy z oboru keramiky jsou vzácné a representují jedinečné museum keramiky ad 10. až do 17. století.

Tyto sbírky spolu s přístupnými podzemními objekty budou dokumenty jedinečné ceny historické a kulturní.







Ke kapitole 2.

Zákonodárné sbory.

Stav zaměstnanců ke dni 1. července 1926.
Pragmatikální úředníci skupiny
Podúředníci a zřízenci
Pomocný personál
Dělnictvo
Zaměstnanci smluvní
Úhrn všech
A
C
D
E
úhrnem
     
28
11
7
18
64
125
22
22
22
255

Ke kapitole 3.

Předsednictvo ministerské rady.

Přehled stavu zaměstnanců ke dni 1. července 1926.
Titul
Název
Úředníci skupiny
Podúředníci
Zřízenci
Úhrn
Kancelářští
Smluvní úředníci
Výpomocní zřízenci
Uklízečky
Celkový počet personálu
  
A
B
C
D
E
úhrn
   
oficianti
pomocníci
úhrn
    
1
Předsednictvo ministerské rady 19
-
711441 51520 141151
-
-
77
2
Tiskový odbor 15
-
-
-
318
-
7791 107
-
345 
3
Státní úřad statistický 222970
-
15136
-
22 22503
-
5037
-
8676
4
Presidiální kancelář ministra pro Slovensko 7
-
2
-
312
-
88 5
-
5 2
-
-
27
 Kapitola 3. (úhrn) 632979 1352075 527531 253317
-
1825



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP