Účelem státní služby statistické
jest poskytnouti zákonodárství a správě
přehled o poměrech ve státě a to na
podkladě skutečností získaných
a zpracovaných s přísnou nestranností
a methodou vědecky bezvadnou, vyhovující
požadavkům jednotnosti a srovnatelnosti dat zvláště
i s hlediska mezinárodního.
Význam statistické služby pro vnitřní
potřeby ve státě, zvláště
v úsilí konsolidačním, je zesílen
i potřebou řádného hodnocení
státu s hlediska účasti jeho v mezinárodním
společenství. Hluboké zásahy zákonodárství
do hospodářského života vyžadují
veliké péče o statistickou orientaci, které
však nemenší měrou jsou nuceni vyhledávati
i činitelé zasahující do života
státního na foru mezinárodním.
Je proto jen přirozeno, že v pracovním programu
československé statistické služby se
obrážejí vytčené potřeby
našeho státního života. Úsilí
konsolidační vyvolávající snahu
seznati vnitřní strukturu a vývoj našeho
soukromého i státního hospodářství
vtisklo ráz pracovnímu programu československé
služby statistické. Této potřebě
sloužily hlavně práce směřující
k tomu, aby byl získán přehled o nejdůležitějších
příznacích hospodářského
života, které osvětluje zvláště
populační statistika (zpracování
materiálu ze sčítání lidu vztahujícího
se na povolání obyvatelstva, dav o měně
obyvatelstva, přírůstek, úbytek, úmrtnost,
sňatečnost, zejména pak vystěhovalectví).
Témuž účelu slouží práce
v oboru statistiky výroby zemědělství,
hornictví, hutnictví oběhu statků
(statistika dopravy a zahraničního obchodu, peněžnictví)
a spotřeby, při čemž pozorování
cen a životních nákladů za současného
pozorování ostatních jevů sociálních
(trh práce, mzdy, stávky, výluky, odb. organisace)
uceluje úsilí proniknouti náš soukromohospodářský
život. Veliké úkoly v oboru veřejného
hospodářství vrcholící v požadavku
rozpočtové rovnováhy a daňové
reformy vyžádaly si rovněž veliké
statistické přípravy ať už šlo
o úpravu platů státních zaměstnanců
nebo chystanou berní reformu (daňové zatížení).
S těmito pracemi, jež mají býti pomůckou
vědecky řízené politiky měnové,
souvisí jako konečná výslednice úkol
sestaviti platební bilanci státní.
Statistická služba státní plní
tak úkol obchodních knih státních,
jsouc řádně organisovaná a datovaná,
znamená pro státní hospodářství
totéž, co řádná inventura a vnější
pořádek pro každé jiné hospodářství,
vzbuzuje důvěru nejen hospodařícího
v sebe samého, ale i jeho okolí zvyšujíc
jeho prosperitu a povšechný kredit.
Pokud jde a pracovní a publikační činnost
Státního úřadu statistického
v r. 1925 sluší uvésti zvláště
tyto nejdůležitější práce:
V oboru statistiky populační uveřejnil
Státní úřad statistický v "Československé
statistice" data o povolání obyvatelstva podle
sčítání lidu r. 1921, vydal "Statistický
lexikon obcí na Moravě a ve Slezsku" v německém
vydání, uveřejnil ve svých "Zprávách"
předběžné výsledky přirozené
měny obyvatelstva za rok 1925, připravil do tisku
definitivní výsledky této měny za
rok 1919 a 1920, zpracoval data o rozvodech, rozlukách
a neplatnosti manželství za r. 1919, 1920 a 1924,
sestavil a publikoval data a vystěhovaleckých pasech
a zámořském vystěhovalectví
za r. 1924 a 1925, v součinnosti s ministerstvem zdravotnictví
vypracoval plán na sčítání
pohlavně chorých a uveřejnil data o chorobnosti
a úmrtnosti nakažlivých chorob povinně
hlášených v l. 1920 až 1924.
V oboru statistiky zemědělské Státní
úřad statistický zpracoval a ve svých
"Zprávách" uveřejnil data o definitivních
výsledcích sklizně r. 1924 a o plochách
osevu a o sklizni r. 1925. Pro "Československou statistiku"
bylo dokončeno zpracování statistiky ploch
osevu, sklizně a výnosů zemědělských
plodin r. 1923 a 1924. Dále byly provedeny v tomto oboru
přípravné práce pro šetření
o počtu domácího zvířectva
k 31. prasinci 1925 a v "Československé statistice"
byly vydány výsledky šetření
o poměrech lesů v republice Československé
podle stavu z r. 1920. Ze statistiky zemědělského
průmyslu byla zpracována a ve "Zprávách
Státního úřadu statistického"
uveřejněna data o pivovarech za r. 1924 a cukrovarech
a lihovarech ve výr. období 1923/24 a připravena
k uveřejnění v "Československé
statistice" statistika mlýnů.
Ve statistice zahraničního obchodu
upraven byl v důsledku obchodní smlouvy s Rakouskem
statistický seznam zboží tak, že byl rozmnožen
asi o 400 smluvních položek, a zpracováno bylo
přes 5 milionů statistických ohlášek
dovozních a vývozních speciálního
obchodu. Výsledky prací z tohoto oboru uloženy
byly v 12 číslech "Měsíčního
přehledu zahraničního obchodu republiky Československé"
a v podrobné roční publikaci o speciálním
obchodu v r. 1924. Kromě toho byla do tisku připravena
statistika veškerého záznamního řízení
a průvozu r. 1923 a 1924.
V oboru statistiky dopravní zpracován a ve
"Zprávách" publikován byl materiál
o dopravě vodní na Dunaji v r. 1924, o dopravě
zboží na Vltavě a Labi za r. 1923 a 1924 a
o poštách, telegrafech a telefonech za r. 1924. Z
materiálu, týkajícího se čsl.
státních drah pro pramenné dílo zpracován
materiál přepravní statistiky za r. 1923.
Ve statistice hornické a hutnické
byla sestavena a ve "Zprávách" uveřejněna
data o výrobě hornické a hutnické,
o koksovnách a briketárnách a o hornických
mzdách za r. 1924. Byla táž úplně
provedena nejdůležitější část
reformy statistiky hornické, hutnické a průmyslu
uhlí dále zpracujícího a to statistika
výrobní a statistika hornických mezd.
Pro obor statistiky sociální znamenal rok
1925 pokračování konsolidace této
statistiky. Zpracován a ve "Zprávách"
publikován materiál o statistice práce přes
čas, sprostředkování práce
a trhu práce za r. 1924, dále o stávkách
a výlukách v zemědělství, lesnictví
a rybářství v r. 1923, v závodech
báňských v r. 1924, v průmyslu, živnostech,
obchodu a dopravě r. 1923 a ve službě železniční
(včetně drah pouličních) v l. 1921-1923.
Dále bylo provedeno šetření odborových
organisacích zaměstnaneckých podle stavu
k 31. prosinci 1924 a výsledky tohoto šetření
byly uveřejněny ve "Zprávách
Státního úřadu statistického".
V oboru statistiky cenové a spotřební
bylo pozměněno schema velkoobchodního indexu,
dále byl vypočítáván a publikován
vážený maloobchodní index potravinový
pro pětičlenou rodinu v Praze a bylo pracováno
na indexu všech životních nákladů
pro touž dělnickou rodinu a pro čtyřčlennou
úřednickou rodinu. K tomu cíli provedeno
bylo rozsáhlé šetření o cenách
bytů v Praze, byl též sestaven a uveřejněn
index bursovní za léta 1918-1925 a provedena písemná
anketa o indexu stavebních nákladů. Výsledky
šetření z tohoto oboru byly uveřejněny
v 31 číslech "Cenových Zpráv".
V oboru statistiky úvěrních ústavů
a peněžnictví zpracována a ve "Zprávách"
uveřejněna byla data o akciových a veřejných
bankách v Čechách, na Moravě a ve
Slezsku za r. 1924, dále o společnostech s r. o.
provozujících obchody bankovní, o akciových
peněžních ústavech na Slovensku a v
Podkarpatské Rusi, o spořitelnách, o záložnách
podle soustavy Schultze-Delitsche v Čechách, na
Moravě a ve Slezsku, o kampeličkách v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku a o okresních záložnách
hospodářských v Čechách (vesměs
za r. 1923) a konečně o úvěrních
družstvech na Slovensku za l. 1919-1923. Vypracován
plán sestavy platební bilance československé.
K tomu cíli zahájeno bylo též rozsáhlé
anketární šetření u ústředních
úřadů, obchodních komor, svazů
peněžních ústavů atd. a konána
předběžná studia teoretická.
Ve statistice veřejných financí prováděna
byla evidence výkazů o dávce z majetku a
počato bylo s jejich zpracováním. Bylo pracováno
o statistice daně z příjmů, v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku za r. 1919 a 1920, pokračováno
ve zpracování dat o samosprávných
přirážkách r. 1922 a zahájeny
přípravné práce pro zkoumání
berního břemene.
V oboru statistiky výdělkových společností
a neúvěrních družstev zpracována
a ve "Zprávách Státního úřadu
statistického" uveřejněna byla data
o stavu a pohybu akciových společností obchodních
a průmyslových, společností s r. o.
a družstev neúvěrních za r. 1924.
Ve statistice politické a správní
provedeny byly přípravné práce pro
statistiku voleb do Národního shromáždění
r. 1925. Materiál byl zkontrolován a úhrnné
výsledky uveřejněny byly ve "Zprávách".
V oboru statistiky soudní a trestní dokončeno
bylo zpracování statistického materiálu
o civilním soudnictví za r. 1923 a uveřejněno
ve "Zprávách". Dále byl úplně
pracován a k tisku připraven materiál za
r. 1924. Kromě toho byla vydána v "Československé
statistice" podrobná trestní statistika z Čech,
Moravy a Slezska za l. 1919-1922.
Ve statistice školství vydána byla v
"Československé statistice" podrobná
data o veškerých školách v republice Československé
ve škol. roce 1922/23 a 1923/24 a ve "Zprávách"
přehledná statistika všeho školství
za škol. r. 1923/24 a statistika škol národních
podle stavu 33. prosince 1924.
V oboru statistiky státních zaměstnanců
bylo zpracováno přes 31.000 výkazů
o přírůstku a úbytku a přesunech
sil mezi resorty a sestavovány o tom měsíční
výkazy. Kromě toho bylo provedeno propočítání
finančního účinku osnovy nového
požitkového systému, k čemuž bylo
třeba téměř celý materiál
o sčítání státních zaměstnanců
znovu přetříditi.
Velmi rozsáhlá byla též informační
činnost Státního úřadu statistického
v roce 1925. Zde sluší zmíniti se aspoň
o informacích, jež úřad poskytoval pro
účely reparačního jednání,
dále mezinárodním veřejným
orgánům a ústavům (Společnost
národů v Ženevě, Mezinárodní
statistický ústav v Haagu, Mezinárodní
obchodní ústav v Bruselu, Mezinárodní
zemědělský ústav v Římě),
cizozemským ročenkám a časopisům
("Statesman's Yearbook", "Annuaire Général
de la France et de l'Etranger", "The Economie Review"
a j.) atd.
Ke kapitole 4.
Ústředí (Praha) | 11)
155 | . | 44 | . | 101 | 301 | 35 53) 244) | 64 | 9 | 73 | . | 61 | 6 | 67 | . | 41 | 41 | 546 | 1) provisorní
2) přidělení z jiného resortu 3) smluvní s "A" kvalifikaci neb na vedoucích místech 4) smluvně-definitivní úředníci 5) cizí příslušníci přijati na denní plat |
Zahraničí (vyslanectví a konsuláty) | 11)
22) 177 | . | . | . | 204 | 384 | 93 113) 104) | 176 | 50 | 226 | 3 | 54 | 33 | 90 | . | 187 | 5) 187 | 1001 | |
Celkem | 21)
22) 332 | . | 44 | . | 305 | 685 | 128 163) 344) | 240 | 59 | 299 | 3 | 115 | 39 | 157 | . | 228 | 228 | 1547 |
Náklady Společnosti Národů hradí
podle odstavce 5., čl. 6. Paktu státy-členové
Společnosti Národů.
Náklady Společnosti Národů jsou:
1. Výdaje spojené s činností sekretariátu
Společnosti Národů včetně výdajů
na zasedání Shromáždění,
Rady, jejich poradních orgánů, ať stálých
nebo pouze dočasných, jakož i výdajů
na zasedání mezinárodních konferencí,
konaných pod záštitou Společnosti Národů.
2. Výdaje Mezinárodní organisace práce
včetně výdajů na zasedání
Správní rad a Mezinárodní konference
práce.
3. Výdaje Stálého dvoru mezinárodní
spravedlnosti, t. j. platy a diety soudců, výdaje
spojené s činností zapisovatele dvoru, jakož
i výdaje na zasedání Stálého
dvoru.
Rozpočet Společnosti Národů se připravuje
v dubnu roku předcházejícího. Rozpočtový
návrh obsahuje 3 oddělené části,
t, j. rozpočet "Sekretariátu Společnosti
Národů", "Mezinárodní
organisace práce" a "Stálého
dvoru mezinárodní spravedlnosti". Mimo
to obsahuje kapitolu o investicích. Rozpočtový
návrh Sekretariátu připravuje generální
sekretář Společnosti Národů,
rozpočtový návrh Mezinárodní
organisace práce jeho ředitel a rozpočtový
návrh Stálého dvoru mezinárodní
spravedlnosti jeho zapisovatel.
Tyto 3 rozpočty předkládány jsou t.
zv. kontrolní komisi Společnosti Národů,
která je přísně zkoumá a po
případě navrhuje změny a redukce.
Když byl rozpočet prošel Radou Společnosti
Národů, jest předložen Shromáždění
Společnosti Národů. Shromáždění
jej přidělí své IV. komisi, t. zv.
rozpočtové, která probírá rozpočet
položku za položkou a po provedených opravách
doporučí jej Shromáždění
k schválení.
Jak vidno z předchozího, jest dána členům
Společnosti Národů záruka a možnost
zabrániti nepřiměřenému vzrůstu
rozpočtu. Jest na místě zmíniti se,
že předsedou kontrolní komise, který
jest jaksi ministrem financí Společnosti Národů,
jest Čechoslovák. Netřeba připomenouti,
že Československo přispívá značnou
měrou k důslednému uplatnění
zásady šetrnosti.
I. Sekretariát a zvláštní orgány: | I. Řádné příspěvky: | ||
Řádné výdaje | 13,243.155 | a) na vydržování sekretariátu a zvláštních orgánů | 13,243.155 |
Investiční výdaje | 188.000 | b) na vydržování Mezinárodní organisace práce | 7,574.165 |
II. Mezinárodní organisace práce: | c) na vydržování Stálého dvoru mezinár. spravedlnosti | 2,122.947 | |
Řádné výdaje | 7,574.165 | ||
Investiční výdaje | 91.000 | ||
III. Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti: | |||
Řádné výdaje | 2,122.947 | II. Mimořádné příspěvky: | |
Investiční výdaje | 20.830 | a) na nemovitosti v Ženevě | 1,375.000 |
IV. Nemovitosti v Ženevě | 1,375.000 | b) na zařízení | 299.830 |
24,615.097 | 24,615.097 |
I. | Shromáždění a Rada | 980.000 | 1,025.000 | 1,024.500 | 722.099 |
II. | Hlavní odbory sekretariátu | 7,116.649 | 6,569.034 | 6,183.961 | 5,154.037 |
III. | Zvláštní orgány S. N. | 5,147.506 | 4,770.970 | 4,758.873 | 3,481.860 |
IV. | Zisky a ztráty kursovní | 119.271 | |||
Úhrn řádných výdajů | 13,243.155 | 12,365.004 | 11,967.334 | 9,477.267 | |
V. | Zařízení | 188.000 | 168.000 | 142.000 | 141.138 |
Celkové výdaje sekretariátu a zvláštních orgánů | 13,431.155 | 12,533.004 | 12,109.334 | 9,618.405 | |
Díl I. - Řádné výdaje | 7,574.165 | 7,039.938 | 7,210.595 | 6,985.451 | |
Díl II. - Investiční výdaje | 91.000 | 75.000 | 130.000 | 84.830 | |
Úhrn | 7,665.165 | 7,114.938 | 7,340.595 | 7,070.281 | |
Díl I. - Řádné výdaje | 2,122.947 | 1,900.401 | 1,905.084 | 1,763.530 | |
Díl II. - Investiční výdaje | 20.830 | 7.290 | 3.125 | 2.751 | |
Úhrn | 2,143.777 | 1,907.691 | 1,908.209 | 1,766.281 | |
Anuity na úhradu staveb Společnosti | 1,375.000 | 1,375.000 | 1,250.000 | 1,015.808 | |
Definitivní příspěvek na zálohový účet | 50.000 | 42.117 | |||
Úhrnný rozpočet S. N. | 24,615.097 | 22,930.633 | 22,658.138 | 19.512.892 |
1. Zasedání Shromáždění | 400.000 | 435.000 | 424.500 | 308.798 | |
2. Zasedání Rady | 80.000 | 90.000 | 100.000 | 49.039 | |
3. Nepředvídané výdaje (s výhradou zvláštního schválení Rady | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 364.262 | |
Úhrn kapitoly I. | 980.000 | 1,025.000 | 1,024.500 | 722.099 | |
4. Platy, mzdy a příspěvky: | |||||
a) sekretariát v Ženevě | 4,870.036 | 4,381.834 | 4,181.707 | 4,020.579 | |
b) různý personál v Ženevě | 323.229 | 249.361 | 253.766 | 240.269 | |
5. Příspěvek na pojištění úřednictva | 250.000 | 220.000 | 210.000 | 210.943 | |
6. Spojovací úřad s Amerikou latinskou | 75.535 | 116.072 | 136.290 | 105.109 | |
7. Pomocné kanceláře | 136.764 | 151.227 | 164.343 | 107.601 | |
8. Cestovní výlohy úřednictva S. N.: | |||||
a) cestovní výlohy a diety pro hlavní odbory Společnosti | 190.000 | 160.000 | 135.000 | 178.998 | |
b) cestovní výlohy členů sekretariátu jdoucích na dovolenou do své vlasti | 45.000 | 50.000 | 60.000 | 40.952 | |
c) stěhovací výlohy (při příjezdu a odjezdu) | 60.000 | 25.000 | 30.000 | 24.766 | |
d) pasy a visa | 500 | ||||
9. Representační výlohy | 162.500 | 150.000 | 150.000 | 140.660 | |
10. Zařizovací výlohy. Vydržování: | |||||
a) sídla Společnosti v Ženevě | 229.225 | 212.220 | 159.375 | 144.346 | |
b) místní přídavek gen. sekretáře (1000 L) | 25.220 | 25.220 | 25.220 | 25.220 | |
11. Publikace | 365.500 | 394.000 | 367.760 | 306.132 | |
12. Hlavní výdaje kancelářské | 388.000 | 394.000 | 325.000 | 303.546 | |
13. Zvláštní výdaje na personál | 119.040 | 81.000 | 45.000 | 64.711 | |
14. Úroková služba: | |||||
Bankovní účet | 1.000 | 1.000 | 10.000 | ||
15. Nepředvídané výdaje sekretariátu | 50.000 | 80.000 | 50.000 | 23.997 | |
16. Položka pro nevyrovnané dluhy | 5.000 | 10.000 | 10.000 | 2.458 | |
17. Kontrola příjmů a výdajů: | |||||
a) cestovné a diety účetního komisaře a jeho zástupců | 12.500 | 15.000 | 15.000 | 8.516 | |
b) výlohy kontrolní komise | 17.500 | 20.000 | 15.000 | 13.259 | |
c) výlohy komise pro stanovení platů | 100 | 100 | 500 | ||
d) výlohy komise pro rozdělení nákladů | 7.500 | 15.000 | 10.000 | 7.313 | |
7,333.649 | 6,751.534 | 6,353.961 | 5,969.375 | ||
Odečísti: | |||||
Vedlejší příjmy | |||||
a) prodej publikací | 160.000 | 125.000 | 115.000 | 149.602 | |
b) úroky | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 658.000 | |
c) různé příjmy | 8.000 | 7.500 | 5.000 | 7.736 | |
218.000 | 182.500 | 170.000 | 815.338 | ||
7,115.642 | 6,569.034 | 6,183.961 | 5,154.037 | ||
18. Komise správní a pro minoritní otázky | 352.739 | 329.107 | 830.481 | 249.801 | |
19. Hospodářská a finanční organisace | 1,178.346 | 1,100.594 | 1,171.127 | 959.465 | |
20. Generální hospodářská konference | 320.000 | 200.000 | |||
21. Mandáty | 261.038 | 203.878 | 224.857 | 172.673 | |
22. Organisace dopravy | 370283 | 332.484 | 407.573 | 374.484 | |
23. Mezinárodní zdravotní organisace | 991.115 | 988.165 | 809.764 | 813.611 | |
24. Sekce pro sociální otázky: Potlačení obchodu ženami a ochrana dětství, kontrola obchodu opiem atd. | 278.181 | 356.914 | 241.921 | 276.049 | |
25. Omezení zbrojení | 1,052.572 | 838.475 | 1,226.795 | 338.069 | |
26. Komise pro ochranu žen a dětí v jistých územích Blízkého Orientu | 75.000 | 75.000 | 75.000 | ||
27. Duševní spolupráce. Mezinárodní úřady a různé otázky | 208.132 | 201.353 | 191.805 | 153.216 | |
28. Plán umístění arménských uprchlíků | 100 | 50.000 | |||
Dočasná komise pro otázky otroctví | 15.000 | 17.259 | |||
29. Právní pomoc nemajetným (za účelem evidence) | |||||
30. Komitét znalců pro postupnou kodifikaci mezinárodního práva | 75.000 | 50.000 | 29.550 | 29.550 | |
Komitét znalců pro studium dodatků k Paktu | 15.000 | ||||
31. Případná konference a přípravné práce o otázce systému mezin. federace vzájemné pomoci obyvatelstvu stíženému živelními pohromami | 30.000 | 15.000 | 20.000 | 22.683 | |
32. Komitét znalců tisku | 30.000 | 30.000 | |||
5,147.506 | 4,770.970 | 4,758.873 | 3,481.860 | ||
33. Kursovní ztráty | 100.000 | 25.000 | 100.000 | 142.436 | |
Odečísti: | |||||
Kursovní zisky | 100.000 | 25.000 | 100.000 | 23.165 | |
119.271 | |||||
34. Nové instalační práce | 25.000 | 25.000 | 15.390 | ||
35. Nový nákup nábytku, materiálu atd.: | |||||
pro přístavbu | 40.000 | 55.000 | 32.000 | 42.982 | |
běžné potřeby | 45.000 | ||||
31. Knihovna: | |||||
a) knihy, mapy | 55.000 | 50.000 | 50.000 | 38.177 | |
b) vazba | 25.000 | 17.000 | 17.000 | 24.793 | |
c) časopisy | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.086 | |
d) materiál, registratura atd. | 10.000 | 8.000 | 5.000 | 6.710 | |
188.000 | 168.000 | 142.00 | 141.138 |
Kapitola I. - Zasedání konference a správní rady | 396.500 | 340.000 | 369.000 | 365.277 | |
Kapitola II. - Hlavní odbory mezin. úřadu práce | 6,989.665 | 6, 751.720 | 6,668.595 | 6,478.107 | |
Kapitola II.a - Mimořádné a dočasné výdaje. Akce pro ruské uprchlíky | 303.000 | 303.000 | 253.000 | 253.000 | |
Kapitola III. - Kursovní zisky a ztráty (za účelem evidence) | |||||
Kapitola IV.a - řádné výdaje (nemovitosti, stálý materiál atd.) | 91.000 | 75.000 | 65.000 | 64.835 | |
Úhrn | 7,780.165 | 7,469.720 | 7,355.595 | 7,161.219 | |
Kapitola IV.b - Mimořádné výdaje (úroky, výlohy stěhovací a zařizovací v nové budově) | 65.000 | 19.995 | |||
Celkový úhrn | 7,780.165 | 7,469.720 | 7,420.595 | 7,181.214 | |
Odečísti: | |||||
a) Předvídané příjmy za publikace | 115.000 | 80.000 | 80.000 | 110.934 | |
b) Německý příspěvek | 600.000 | 274.782 | |||
Čistý úhrn | 7,065.165 | 7,114.938 | 7,340.595 | 7,070.280 | |
Kapitola I. - Zasedání konference a správní rady: | |||||
1. Zasedání konference | 303.500 | 255.000 | 284.000 | 282.391 | |
2. Zasedání správní rady | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 82.886 | |
2. bis Nepředvídané výdaje rady a konference | 8.000 | ||||
Úhrn kapitoly I. | 396.500 | 340.000 | 369.000 | 365.277 | |
3. Platy, mzdy a příspěvky: | |||||
a) platy po odečtení srážek v důsledku poklesu cen životních potřeb | 4,896.365 | 4,678.620 | 4,545.295 | 4,521.482 | |
b) příspěvek na pojištění personálu | 214.500 | 218.000 | 210.000 | 195.682 | |
4. Cestovní výlohy úřednictva: | |||||
a) stěhovací výlohy (při příjezdu a odjezdu) | 22.000 | 25.000 | 10.140 | 10.132 | |
b) cestovní výlohy a úhrady úřednictva (a jejich rodin) při nástupu služby v Ženevě | 10.000 | 10.000 | 15.300 | 15.294 | |
c) cestovné a diety hlavních odborů | 120.000 | 115.000 | 125.000 | 124.478 | |
d) cestovní výlohy úředníků jdoucích na dovolenou do své vlasti | 35.000 | 35.000 | 38.560 | 37.668 | |
5. Representační výlohy | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 84.918 | |
6. Zařizovací účet, vydržování kanceláří v Ženevě | 129.000 | 84.000 | 133.000 | 127.709 | |
7. Tisky | 454.000 | 465.000 | 475.000 | 474.472 | |
8. Hlavní kancelářské výlohy | 225.000 | 228.000 | 223.000 | 221.625 | |
9. Zvláštní výdaje pro personál | 61.700 | 83.500 | 91.000 | 85.035 | |
10. Položka pro nevyrovnané dluhy | |||||
11. Kontrola příjmů a výdajů: | |||||
a) cestovné a diety znalců pověřených verifikací účtů | 5.000 | 5.000 | 10.600 | 5.678 | |
b) výlohy kontrolní komise | 10.000 | 10.000 | 5.000 | 4.483 | |
c) výlohy komise pro stanovení platů | 100 | 100 | 500 | 500 | |
12. Ankety šetření a spolupráce externí | 120.000 | 20.000 | 35.000 | 24.493 | |
13. Komise | 59.000 | 77.000 | 80.000 | 49.596 | |
14. Dopisovatelské kanceláře a dopisovatelé | 450.000 | 537.500 | 537.500 | 495.362 | |
15. Nepředvídané výdaje kap. II. | 93.000 | 75.000 | 49.300 | ||
Úhrn kapitoly II. | 6,989.665 | 6,751.720 | 6,688.595 | 6,478.107 | |
Akce pro ruské a arménské uprchlíky | 303.000 | 303.000 | 217.035 | 217.035 | |
Zvláštní ankety pro umístění arménských uprchlíků | 35.965 | 35.965 | |||
Úhrn kapitoly IIa. | 303.000 | 303.000 | 253.000 | 253.000 | |
16. Kursovní zisky | 10.000 | ||||
Odečísti: | |||||
Kursovní ztráty | 10.000 | 10.000 | |||
Úhrn kapitoly III. | |||||
17. Zařízení a doplnění kancelářských potřeb | 30.000 | 20.000 17.000 | 16.918 | ||
18. Psací a počítací stroje, rozmnožovací a diktovací stroje | 18.000 | 20.000 | 20.000 | 19.923 | |
19. Knihovna: knihy, časopisy, lístky atd. | 39.000 | 35.000 | 28.000 | 27.994 | |
20. Místnosti pro římskou kancelář | 3.000 | ||||
21. Nepředvídané výdaje kapitoly IVa. | 1.000 | ||||
Úhrn kapitoly IVa. | 91.000 | 75.000 | 65.000 | 64.835 |
ČÁST TŘETÍ. | |||||
Stálý dvůr mezinárodní spravedlnosti. | |||||
Přehled kapitol. | |||||
Díl I. | |||||
Řádné výdaje. | |||||
I. | Zasedání Stálého dvoru | 560.200,- | 470.800,- | 483.200,- | 438.750,17 |
II. | Hlavní odbory Stálého dvoru | 458.902,83 | 438.963,32 | 420.446,76 | 407.955,46 |
III. | Výlohy spojené se správou fondu Stálého dvoru | 75,- | 75- | 2.150,- | 1.874,74 |
IV. | Příspěvek na zřízení fondu pro úhradu výloh vzniklých prováděním pensijního řádu pro personál Stálého dvoru | 10.000,- | 10.000,- | 10.000,- | 10.000,- |
Díl II. | |||||
V. | Investiční výdaje | 10.000,- | 3.500,- | 1.500,- | 1.320,71 |
1,039.177,83 | 923.338,32 | 917.296,76 | 859.901,08 | ||
Příjmy jež nutno odečísti: | |||||
Bankovní úroky | 10.000,- | 7.500,- | 1.500,- | 9.653,78 | |
Kursovní zisk ve finančním období 1925 | 2.296,82 | ||||
1,029.177,83 | 915.838,32 | 915.796,76 | 847.950,48 |
Náklady na Společnost Národů hradí,
jak již uvedeno, státy-členové Společnosti
Národů podle klíče schváleného
Shromážděním Společnosti Národů.
Za kriterium pro rozdělení nákladů
mezi členy Společnosti Národů určena
platební schopnost jednotlivých států-členů
Společnosti Národů. Platební schopnost
zjišťována byla pomoci dvou znaků, a to
počtem obyvatelstva z 31. prosince 1919 a čistým
stát ním příjmem za rok 1913.
Kromě těchto znaků bylo přihlíženo
i k jiným okolnostem, na. př. neporovnatelnosti
rozpočtu jednotlivých států, různosti
rozdělení funkcí mezi správy ústřední,
místní a soukromoprávní, poválečnému
rozvratu ve státních finančních hospodářstvích
a podle toho spravedlivěji upravena výše příspěvku.
Podle původní platební stupnice přispívala
Československá republika 35 jednotkami na náklady
Společnosti národů. Kdykoli se naskytla vhodná
příležitost, usilovalo ministerstvo zahraničních
věcí o snížení počtu platebních
jednotek, vyměřených republice Československé.
Toto úsilí setkalo se s úspěchem v
roce 1924, kdy byl československý příspěvek
snížen s 35 jednotek na 33. Dalšího
snížení docíleno bylo v roce 1926 a
sice na 29 jednotek.
Podle této stupnice zaplatilo Československo v r.
1926 z celkového rozpočtu 22,930.633 zl. frs. 709.69943
zl. frs., t. j. 4,617.595 Kč.
Na úhradě nákladů Společnosti
Národů v roce 1926 bralo podíl 55 států-členů
Společnosti Národů. Letošního
roku přijato bylo Německo do Společností
Národů a vyměřen mu příspěvek
ve výši 79 platebních jednotek, čímž
celkový počet jednotek vzrostl s 937 na 1016.
Definitivní rozpočet Společnosti Národů
pro rok 1927 stanoven částkou 24,512.341 zl. frs.
oproti původnímu rozpočtovému návrhu
25,307.899 zl. frs.
Zvýšení rozpočtu na rok 1927 oproti
rozpočtu na rok 1926 vysvětluje se hlavně
přijetím Německa do Společnosti Národů,
pro něž bylo nutno předvídati v rozpočtu
některá význačná i podřadná
místa v sekretariátu Společnosti Národů
a v Mezinárodním úřadu práce.
Kromě toho dá se očekávati, že
příští Shromáždění
bude déle zasedati než letos. Mimo to bylo nutno preliminovati
značné částky na přípravné
práce pro konferenci o odzbrojení, pro ekonomickou
konferenci a generální konferenci pro otázky
dopravy a transitu.
Tím však, že Německu byl vyměřen
příspěvek ve výši 79 jednotek,
zvýšil se celkový počet platebních
jednotek s 937 na 1016 a snížila se hodnota jednotky
s 24.472,39 zl. frs. z roku 1926 na 24.126,31 zl. frs.
Československý příspěvek na
náklady Společnosti Národů v roce
1927 bude tudíž činiti 699.66299 zl. frs.,
t. j. 4,569.830,71 Kč, tedy o 47.764,29 Kč méně
než v r. 1926.
Značná část československého
příspěvku přichází k
dobru republice Československé tím, že
do úřednictva generálního sekretariátu
Společnosti Národů přijati jsou 4
českoslovenští příslušníci
a do Mezinárodního úřadu práce
rovněž 4. Jejich roční příjmy
dosahuji přibližně 850.000 Kč. Kromě
toho jest několik československých příslušníků
členy v komisích Společnosti Národů,
která jim z rozpočtu S. N. hradí cestovné
a denní diety. Jsou členy výboru pro postupnou
kodifikaci mezinárodního práva, finančního
výboru, hospodářského výboru,
výboru znalců pro dvojí zdanění,
přípravného výboru pro hospodářskou
statistiku, podkomise pro železniční dopravu
a kontrolní komise.
Z položky "paušál na různé
výdaje z členství vzniklé a výlohy
spojené s účastí na mezinárodních
jednáních, konaných pod záštitou
Společnosti Národů" hradí se
zájezdy delegací na Radu a Shromáždění
Společnosti Národů a delegátů
do těch komisí Společnosti Národů,
jež nejsou hrazeny z rozpočtu Společnosti Národů,
jakož i na konference, konané pod záštitou
Společnosti Národů.