Bod 5. uvedeného rozkazu, vydaného zemským
četnickým velitelstvím v Brně z vlastní
iniciativy, byl zrušen výnosem ministerstva vnitra
ze dne 14. prosince 1925, č. 38.031/25-13, ježto nemá
zákonitého podkladu.
K vydání prováděcího nařízení
a prováděcího předpisu k zákonu
ze dne 4. července 1923, čís. 153 Sb. z.
a n. dojde v době co nejkratší.
V Praze dne 30. dubna 1926.
Interpelace vychází ze základního
omylu, že prováděcí nařízení
k jazykovému zákonu přiznává
jazyku Podkarpatské Rusi jen postavení jazyka menšinového.
K tomu v pravdě tak není. Čl. 100., odst.
2. nařízení praví výslovně,
že jazyka ruského (maloruského) lze užívati
při všech soudech, úřadech a orgánech
v celé Podkarpatské Rusi, tedy bez ohledu na početnost
živlu rusínského v okrese, tedy i v takových
okresích (na př. Berehovo s 10,6% rusiny), kde obyvatelstvo
rusínské nedosahuje ani počtu 20%, který
se požaduje jinak ke kvalifikaci jazyka a okresu menšinového
a je vůbec nezbytnou podmínkou jakýchkoli
jazykových práv národnostních menšin.
Právě z toho je patrno, že vládní
nařízení nepohlíží na
jazyk ruský (maloruský) jako na jazyk menšinový,
nýbrž že mu přiznává postavení
zvláštní. V odstavci 3., jenž se týká
samosprávných úřadů a veřejných
korporaci na Podkarpatské Rusi, uplatňuje se jazyk
ruský (maloruský) za stejných obdobných
podmínek, které platí pro jazyk státní,
československý.
Mylné by bylo také, domnívá-li se
interpelace, že vládní nařízení
porušilo autonomní práva Podkarpatské
Rusi tím, že připouští tam užívání
jazyka československého, anebo domnívá-li
se, že vládní nařízení
nebylo k úpravě příslušno. Neboť,
co se prvé otázky týká, jest jazyk
československý státním, oficielním
jazykem Podkarpatské Rusi už na základě
ustanovení ústavního zákona jazykového
samého.
Pokud pak jde o otázku druhou, vztahuje se zmocněni
dané moci výkonné v §u 8 zákona,
aby zákon zevrubněji provedla, také na zevrubnější
provedení §u 6, odst. 2. ve příčině
Podkarpatské Rusi, ovšem se stejnou výhradou,
kterou čl. 100., odst. 1. plně respektuje, že
jde o úpravu prozatímní, než bude jazyková
otázka pro Podkarpatskou Rus upravena jejím sněmem
a dále že se vezme ohled na zvláštní
poměry v území tom, t. j. na zvláštní
postavení jazyka domácího, podkarpatoruského.
V Praze dne 12. května 1926.
česká Akademie věd a umění
v Praze, vysvětlivši a omluvivši prodlení,
vrátila čtyři v interpelaci uvedené
knihy Komenského ministerstvu školství a národní
osvěty dne 2. ledna 1926, neboť ministerstvo školství
a národní osvěty, byvší na vše
upozorněno, již před podáním
interpelace vše vyšetřovalo.
Ministerstvo školství a národní osvěty
učinilo opatření, aby knihy vydány
byly prostřednictvím ministerstva zahraničních
věcí maďarskému vyslanectví v
Praze.
Údaje interpelace (že jednu knihu má pan interpelant,
jedna že je v Brně atd.) neodpovídají
tudíž skutečnosti a zdá se, že
pan interpelant šel po stopách jiných výtisků
totožných. Co do požadavku náhrady škody
od Akademie, nepřísluší rozhodovati
o něm státní správě, nýbrž
jest věcí pořadu práva.
V Praze dne 11. května 1926.
Návrh nového organisačního řádu
pro podnik Československé státní dráhy,
o kterém mluví § 6 vládního nařízení
čís. 206/1924, není ještě úplně
dohotoven.
Mohu jenom ujistiti, že nová organisace bude upravena
tak, aby vyhovovala všem veřejným úkolům,
které jsou podniku uloženy, ovšem v rámci,
který jest vymezen platnými zákonnými
předpisy a skutečnou praktickou potřebou.
To platí pro všechna ustanovení budoucího
organisačního řádu, tudíž
také pro ustanovení jazyková.
V Praze dne 10 května 1926.
Když byla volba obecního zastupitelstva v Karvinné
k podaným námitkám rozhodnutím zemské
správy politické v Opavě ze dne 11. června
1924, čís. I-2437/1 pro zásadní porušení
volebního řádu zrušena, nemohly nové
volby býti ihned vypsány, ježto zatím
vešla do rozhodujícího stadia delší
dobu se vlekoucí záležitost týkající
se odloučení osady Sovince od Starého Města
a připojení její ke Karvinné.
Odložení voleb bylo zde nutné, ježto jakmile
by došlo ke zmíněné změně
hranic obecních, musila by se volba obecního zastupitelstva
v obouch obcích konati znova tím spíše,
že změna v rozsahu těchto obcí měla
míti vliv i na počet mandátů v obecních
zastupitelstvech.
Když pak tato změna hranic obou jmenovaných
obcí byla povolena a dne 25. listopadu 1925 provedena,
nebylo možno volbou v obci Karvinné ihned provésti,
poněvadž voličové z osady Sovinec mohli
býti do stálých seznamů voličské
obce Karvinné pojati až dne 15. prosince 1925 a od
tohoto dne až do 15. února 1926 nesměly býti
volby prováděny podle ustanovení §u
11 ob. ř. v.
Jakmile tato lhůta uplynula, nařídila zemská
správa politická v Opavě okresní správě
politické ve Fryštátě, aby volba obecního
zastupitelstva v Karvinné vypsala. Dříve
než však k tomu došlo, požádala správní
komise v Karvinné na základě svého
jednomyslného usnesení ze dne 26. března
1926, aby volba ta se konala koncem května nebo začátkem
června 1926.
Řidič se tímto přáním
okresní správa politická vypíše
volbu obecního zastupitelstva tak, aby tato byla v naznačeném
termínu skutečně provedena.
V Praze dne 26. dubna 1926.
K výše uvedené interpelaci dovoluji si sděliti
toto:
Na podkladě místního šetření
předložilo město Liberec a okresní správní
komise projekty na úpravu řeky Nisy v městě
až k jezu firmy Klinger a pak na úpravu říční
od jezu až do Machnína.
Nedostatečné prostředky fondu pro úpravu
řek, jichž v prvé řadě jest nutno
použiti k pokračování staveb již
rozestavěných, nedovolují, aby mohly býti
prováděny nové úpravy, byť by
i tyto byly s hlediska zájmů veřejných
žádoucí.
Ministerstvo veřejných prací uznává
sice nutnost úprav řeky Nisy jak v Liberci, tak
i pod městem, mohlo však prozatím schváliti
pouze úpravu v obvodu města v km 9.32-9.95. Práce
tyto vyžadující nákladu 840.000 Kč,
na který má býti městu Liberci přispěno
ze shora řečeného fondu částkou
až do výše 500.000 Kč, provede město
samo.
Ježto však úprava souvisí s novostavbou
mostu v průtahu státní silnice Liberec-Něm.
Jablonné přes nový průkop Nisy, má
podle dosavadních jednání město Liberec
předložiti zemské správě politické
povšechný projekt a projednati zásadně
otázku financování stavby tohoto mostu s
příslušnými činiteli.
Další úpravné práce bude možno
zahájiti teprve, až se prostředky fondu pro
úpravu řek poněkud uvolní, pokud se
týče až budou dány k disposici prostředky
podle hlavy II. zákona ze dne 15. října 1925,
č. 227 Sb. z. a n. k zamezení škod při
živelních pohromách v budoucnosti. Ministerstvo
veřejných prací se vynasnaží,
aby pokračování úpravy řeky
Nisy pod Libercem, ač není táž zákonem
zajištěna, pojata byla do stavebního programu.
Příslušný projekt další,
který se týká především
dílčí úpravy Nisy v trati km 11.05-11.45
a který má umožniti zřízení
nutné spojovací silnice Staré Pavlovice-Růžodol
I, bude nutno podrobiti novému informativnímu řízení,
ježto se zjistilo, že případnými
změnami projektu se dá docíliti podstatnějších
úspor.
V Praze dne 3. května 1926.
Podle § 31 stanov československé zbrojovky,
akciové společnosti v Brně, přísluší
rozhodovati o otázkách přijímání
a propouštění všech zřízenců
společnosti správní radě. Ani ministerstvo
národní obrany ani ministerstvo financí nemůže
zasahovati do kompetence jednotlivých správních
orgánů této akciové společnosti.
V Praze dne 11. května 1926.
Výnosem ministerstva sociální péče
ze dne 22. září 1923, č. 10.856/1923
byly rozpuštěny ve smyslu 4. odst. § 173 zák.
čl. XIX./1907, resp. § 30 vládního nařízení
ze dne 14. července 1922, č. 199 Sb. z. a n. samosprávné
orgány okresní pokladny pro dělnické
pojištění v Komárně a zemská
úřadovna pro dělnické pojištění
v Bratislavě byla současně zmocněna,
aby se postarala o další prozatímní
vedení správy pokladny.
Důvodem rozpuštění bylo špatné
hospodářství správy pokladny, administrativní
nedostatky a posléze okolnost, že zemědělský
živel nebyl ve správě vůbec zastoupen.
V interpelaci jest poukazováno na § 105 a 106 zák.
čl. XIX/1907, které se vztahují na bývalou
Krajinskou pokladnu, resp. dnes na zemskou úřadovnu
pro dělnické pojištění v Bratislavě,
ne však na okresní pokladny. Že by autonomie
pokladen byla zničena, nelze uznati, poněvadž
vládní komisař podléhá zemské
úřadovně, která jest řízena
autonomně zástupci zaměstnanců i zaměstnavatelů
v celé oblasti Slovenska a Podkarpatské Rusi. Vzhledem
na §§ 98 a 100 zák. čl. XIX/1907 nutno
zemskou úřadovnu a její orgány, t.
j. okresní pokladny pro dělnické pojištění
považovati za celek.
Zemská úřadovna, provádějíc
dozor nad pokladnami, podléhá sama dozoru ministerstva
sociální péče. Ve svých opatřeních
musí dbáti příslušných
právních předpisů a směrnic,
daných autonomními orgány své správy;
nelze tudíž tvrditi, že její pravomoc
je neobmezená anebo že jí ke škodě
pojištěnců a zaměstnavatelů zneužívá.
Ministerstvo sociální péče vzhledem
k brzké platnosti zákona č. 221/1924 o pojištění
zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity
a stáří, nepovažuje za účelné
volby do nemocenských pokladen prováděti,
tím spíše, že na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi není pro ně, vzhledem na ustanovení
§ 47 min. nařízení č. 4790/1917,
právního podkladu.
V Praze dne 6. května 1926.
Zvěrolékařská komora v Praze, jejímiž
členy jsou všichni zvěrolékaři,
oprávněni provozovati zvěrolékařskou
praksi, vyjímajíc zvěrolékaře
v aktivní službě vojenské a ve službě
státní a jejíž působnost se vztahuje
na území celé ČSR., stanovila usnesením
představenstva jako odměnu za intervenci při
nutných porážkách (cestovné a
ztrátu času do toho nepočítaje) tyto
sazby:
Za prohlídku jednokopytníka nebo skotu 30 Kč,
jiného zvířete 15 Kč. Při vyhotovení
účtu nutno bráti zřetel na intervenci
v době noční, v neděli nebo ve svátek,
na vzdálenost místa výkonu od bydliště
zvěrolékaře a na ztrátu času.
V úvahu přicházejí příslušná
ustanovení minimálního tarifu zvěrolékařské
komory.
Podle vykonaného šetření dalo k interpelaci
poslance Windirsche a druhů podnět vyšetřování
masa z nutné porážky v usedlosti Anny Hujerové
v Karlovci č. 8, provedené Rudolfem Passianem, zvěrolékařem
v Jablonci n. Nisou. Za svoji intervenci účtoval
jmenovaný zvěrolékař 150 Kč,
z čehož připadá na hotové výlohy
130 Kč a na vlastní honorář zvěrolékaře
20 Kč. Nelze míti za to, že by tento poplatek
přesahoval přípustnou míru. To uznal
též poslanec Windirsch ve svém dopise ze dne
22. března 1926, adresovaném zvěrolékaři
Passianovi, ve kterém oznámil, že se stal obětí
mylné zprávy, která byla příčinou
jeho snahy pomoci Anně Hujerové k jejímu
právu. Požadovaný honorář nedosahuje
ani zprvu zmíněné sazby minimálního
tarifu zvěrolékařské komory.
Z naznačených důvodů nenahlíží
ministerstvo zemědělství zatím potřebu
vydati pokyny, že poplatky, jichž požadují
nestátní zvěrolékaři při
nutných porážkách za prohlídku
dobytka, musí býti upraveny příslušnými
okresními politickými správami.
V Praze dne 10. května 1926.
Vyhláškou ministra financí v dohodě
s ministrem obchodu ze dne 25. listopadu 1925, č. 247 Sb.
z. a n. byla paušalována daň z obratu u jatečného
dobytka a masa.
Aby se zjednodušilo vybírání a vymáhání
paušálu, byl paušál připnut na
daň z masa a vyhláškou bylo stanoveno, že
paušál se bude zásadně vybírati
ve všech případech, kdy se vybírá
daň z masa, tedy také při nouzových
porážkách. Když pak letos v měsíci
březnu bylo jednáno se zástupci zemědělců
o paušalování daně z obratu u zemědělců
za rok 1925, bylo zároveň také jednáno
o zmíněných nucených porážkách,
resp. o povinnosti rolníků platiti z těchto
porážek daňový paušál. K
dohodě však v této otázce prozatím
nedošlo, poněvadž zástupci ministerstva
financí projevili důvodnou obavu, že by požadovaného
osvobození pro nouzové porážky mohlo
býti zneužíváno k obcházení
daňové povinnosti- - kteroužto námitku
uznali sami zástupci zemědělců. Proto
byla otázka tato po dohodě se zástupci zemědělců
odsunuta na dobu pozdější a bude řešena
na zvláštní konferenci, která se bude
konati v nejbližší době.
V Praze dne 27. dubna 1926.
K této interpelaci dovoluji si poukázati na §
62 branného zákona (Sb. z. a n. č. 193 z
r. 1920), který stanoví, že domobranci ročníku
1897 a starší, kteří jsou podle poslední
platné klasifikace k vojenské službě
se zbraní schopni, pokládají se za odvedené,
ostatní příslušníci těchto
ročníků pokládají se za neodvedené.
§ 22 vládního nařízení
ze dne 27. července 1920 (Sb. z. a n. č. 470 z r.
1920) stanoví v důsledku uvedeného §
62 branného zákona převod do příslušných
ročníků odvodních domobranců
ročníků 1897-1871 podrobených za války
domobraneckému třídění a sice
tak jako by byli odvedeni v 22. roku svého věku.
Tím způsobem byl stanoven pro tříděné
domobrance ročníků narození:
1919 (1897 a 22-1919) | ||
1918 | ||
1917 | ||
1916 | ||
1915 | ||
1914 atd. |
Odvodní ročník ve vojenských průkazech
jest označen zlomkem na př. 1920/1919,jehož
čitatel jest stále stejný a značí
rok provedeného převodu do branného poměru
podle branného zákona z r. 1920 a jmenovatel označuje
rok, ve kterém byl by dotyčný domobranec
odveden ve 22. roku.
K cvičení ve zbrani, které jest mužstvo
v záloze povinno podle § 22 branného zákona
vykonati v úhrnné době 14 neděl, je
toto přidržováno podle ustanovení §
99:1 a) branných předpisů v třetím,
pátém, sedmém a devátém roce
první zálohy; z těchto cvičení
prvá dvě jsou čtyřnedělní,
další třínedělní.
Příslušnost k jednotlivým ročníkům
zálohy tříděných domobranců
převedených do zálohy znázorňuje
tato tabulka:
Třídění domobranci, převedení
do zálohy.
1920/1919 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | 1928 | 1929 | 1930 |
1920/1918 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | 1928 | 1929 | |
1920/1917 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | 1928 | ||
1920/1916 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | 1927 | |||
1920/1915 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | 1926 | ||||
1920/1914 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | 1925 | |||||
1920/1913 | 1921 | 1922 | 1923 | 1924 | ||||||
1920/1912 | 1921 | 1922 | 1923 | |||||||
atd. |
Jest tudíž otázka, pokud se týče
dotazu ad 1. o povinnosti k cvičení, upravena pro
všechny vojenské osoby v záloze branným
zákonem, resp. příslušnými prováděcími
nařízeními. Váleční
zajatci, vrátivší se později ze zajetí
jsou přidržováni pouze k cvičením
ve zbrani (služebním), pokud jsou k těmto podle
ročníků odvodního a ročníku
zálohy povinni.
Pokud se týče požadavku ad 2., aby osobám
převedeným do zálohy z poměru tříděné
domobrany byla stanovena tatáž povinnost k cvičení
jako osobám odvedeným dobrovolným odvodem
(event. na dobu války) nelze tomuto vyhověti,jelikož
tato otázka jest upravena branným zákonem
resp. jeho prováděcími předpisy,jak
již předem jest uvedeno.
Poukazuje-li se na určitou výhodu jevící
se odlišným stanovením odvodního ročníku
a v důsledku toho vyplývající povinnosti
k menšímu počtu cvičení u osob
dobrovolně za války odvedených oproti osobám
stejného stáří u domobraneckého
třídění uznaných schopnými,jež
vzniklo tím, že prvním se stanoví jako
ročník odvodní rok skutečně
provedeného odvodu, kdežto druhý rok, kdy dotčení
dosáhli 22. roku věku svého (na př.
u osoby narozené v roce 1897, dobrovolně odvedené
v roce 1916, stanoví se odvodní ročník
1916, kdežto osobě, která byla u domobraneckého
třídění uznána schopnou, stanoví
se odvodní ročník 1919/1897 a 22-1919), nelze
opomenouti, že osoby podrobivší se dobrovolnému
odvodu převzaly tím na sebe závazek setrvati
v činné službě po dobu stanovenou branným
zákonem tehdy platným, t. j. jeden, resp. dva roky,
kterému musely dostáti i v tom případě,
kdyby domobilisace byla nařízena i před splněním
tohoto závazku, kdežto osoby tříděné
byly by demobilisovány. Osob dobrovolně odvedených
během války jest k ostatním mizivé
procento a nemůže býti podkladem uspořádání
vojenského poměru tak obrovského počtu
několika jednotlivců v každém odvodním
ročníku.
K požadavku vyjádřenému ad 3., aby osoby
odvodního ročníku 1914, 1915 a 1916 byly
osvobozeny od všech cvičení uvádím,
že mužstvo v záloze odvodních ročníků
1914 a 1915 není již více povinno cvičením
a mužstvo v záloze odvodního ročníku
1916 příslušné letos k 9. ročníku
I. zálohy jest povinno v roce 1926 k poslednímu
a to dvounedělnímu cvičení. Při
této příležitosti dlužno podotknouti,
že mužstvo v záloze odvodního ročníku
1914 vůbec nebylo povoláno na cvičení
a bylo tomuto cvičení, k němuž bylo
povinno v r. 1922 a 1924 prominuto.
Z příslušníků odvodního
ročníku 1915 byli povoláni v roce 1923 k
cvičení ve zbrani (služebnímu) pouze
ti, kteří za mobilisace v říjnu 1921
do vojenské služby nenastoupili.
Pokud se týče mužstva v záloze odvodního
ročníku 1916 byly z tohoto v roce 1922 povolány
k cvičení ve zbrani (služebnímu) pouze
ty osoby, které nebyly při mobilisaci v říjnu
1921 povinny nastoupiti činnou službu anebo ačkoli
byly povinny tuto nastoupiti, ji nenastoupili.
Ohledně návrhu ad 4., aby osoby tělesně
slabší nastoupivší cvičení
byly určeny k superarbitraci, poukazuji na § 101:9
branných předpisů, který stanoví,
že mužstvo nemocné, u něhož lze očekávati
úplné uzdravení v několika dnech,
má býti odevzdáno do lékařského
ošetřování, osoby pak jichž stav
vyžaduje nemocničního ošetřování,
mají býti odevzdáni do vojenské nemocnice
a ostatní nemocní mají býti přeloženi
do neaktivního poměru, při čemž
jsou posléze uvedení povinní zameškané
cvičení nahraditi. K superarbitrací jsou
určovány pouze osoby, které při lékařské
prohlídce jsou uznány neschopnými.
Aby však bylo zabráněno možnosti zneužívati
ustanovení branných předpisů opětným
za sebou se opakujícím přeložením
do neaktivního poměru osob nemocných, nastoupivších
cvičení, zařídí vojenská
správa, aby výstřelky v tom směru
byly zamezeny.
Pokud se týče stížnosti v bodu 4., že
snad výslovně tělesně slabí
záložníci nebyli určeni k superarbitraci,
prosím o sdělení konkrétních
případů, aby tyto mohly býti vojenskou
správou vyšetřeny.
Z uvedeného vysvítá, že vojenská
správa v prvních letech naší samostatnosti
povolávala na cvičení ve zbrani pouze nejnutnější
počet záložníků, nevyužívajíc
ani plně ustanovení branného zákona.
Nyní jest však nutno, aby vojenská správa
povolávala na cvičení podle branného
zákona i ony záložníky, kteří
ve světové válce bojovali na různých
frontách a armádách proto, aby tito záložníci
obeznámili se s naší novou organisací,
výzbrojí a způsobem výcviku.
Od tohoto stanoviska nemůže vojenská správa
vzhledem k pohotovosti a výcviku armády a pro zkrácenou
aktivní služební dobu a pro snížené
početní stavy ustoupiti.
V Praze dne 10. května 1926.
Na výše uvedenou interpelaci dovoluji si podati tuto
odpověď:
Zástupce Československa účastnil se
akce směřující k tomu, aby bylo odročeno,
nejdéle však jen do 15. května 1926, zasedání
přípravné komise pro odzbrojovací
konferenci, svolané do Ženevy na den 15. února
1926.
Odročení stalo se v zájmu účelu,
k němuž přípravná komise byla
zřízena, a to hlavně z těchto důvodů:
a) aby vlády států-členů komise
měly dostatek času zevrubně zpracovati dotazník,
který má býti podkladem pro práce
komise, a aby tak byla na nejmenší míru snížena
možnost průtahu tím, že by zástupci
toho kterého státu-člena komise nemohli zaujmouti
stanovisko k některé otázce s poukazem na
to, že nemají od své vlády potřebných
instrukcí, poněvadž vláda neměla
časové možnosti otázkou se zabývati;
b) aby byla státům-členům komise,
které nejsou členy Společnosti Národů,
nebo jsou sice členy společnosti Národů,
ale nejsou zastoupeny v Radě, umožněna účast
na pracích obou poradních orgánů přípravné
komise, t. j. smíšené komise a Stálé
poradní komise pro otázky vojenské, námořní
a vzduchoplavecké. Tato účast, na niž
obzvláště Německo kladlo značnou
váhu, předpokládala změnu rozhodnutí
rady z prosince 1925, jímž byla zřízena
přípravná komise. O této změně
mohla rozhodnouti jedině Rada a ta, ve smyslu pravidel
řídících její schůze,
byla svolána na 8. března 1926, kdežto přípravná
komise se měla sejíti již 15. února;
c) aby státům-členům komise, které
posuzují určité otázky z poněkud
rozdílných hledisek, byla dána možnost
tato hlediska sjednotiti nebo aspoň sblížiti.
Odzbrojovací konference bude svolána, jakmile ji
komise připraví. Datum, kdy se konference sejde,
závisí tedy od toho, jak rychle budou postupovati
práce komise. Přípravná komise zahájí
své práce 18. května t. r. Účast
Československého zástupce na těchto
pracích bude ovládána snahou, aby komise
dospěla k cíli co nejdříve. Tato účast
nemůže býti ani jiná po zasedáních
Shromáždění Společnosti Národů
v roce 1923 a 1924, kde československý zástupce
měl tak aktivní podíl na vypracování
návrhu úmluvy o vzájemné pomoci a
ženevského protokolu.
V Praze dne 18. května 1926.