Vládní nařízení z 12. května
1922, č. 148 Sb. z, a n, neopravňuje ministra spravedlnosti,
aby ustanovoval civilní geometry pro jednotlivé
soudní okresy, ježto jsou soukromými podnikateli,
tím méně pak může ustanoviti
pro práce ty státního lesního inženýra.
Státní lesní inženýři
mohou sice obdržeti od zkušební komise ve smyslu
čl. VIII. citovaného nařízení
zeměměřičské oprávnění
beze zkoušky, vykázali-li ovšem způsobilost
podle čl. VII., avšak v otázce, zdali a kde
budou provozovati praksi, nemá ani tato zkušební
komise, ani ministerstvo spravedlnosti, dalšího vlivu.
Měli-li páni interpelanti na mysli ustanovení
odstavce 2 čl. I. citovaného nařízení,
upozorňuji, že se tu míní, jak vidno
již ze znění uvedeného odstavce, pouze
plánky vyhotovené pro účely vlastního
služebního oboru příslušného
úřadu.
V Praze dne 22. dubna 1926.
Konaným šetřením bylo zjištěno,
že v obci Cecha u Lokte se žádná továrna
na porculán nenalézá; na rozhraní
mezi touto obcí a městem Loktem - avšak již
na pozemku tohoto města - jest továrna na porculán
fy Adolf Persch v Lokti, jež na přímý
dotaz odpověděla, že není v žádné
souvislosti se zprávou v interpelaci uvedenou. Též
ostatní v blízkosti se nalézající
a v provozu jsoucí továrny na porculán nepomýšlejí
na prodej svých podniků; jediný podnik, který
jest v tomto okrsku mimo provoz, jest malá továrna
fy Panzner a spol. v Horním Slavkově, o níž
bylo zjištěno, že knihovními vlastníky
jejími jsou až dosud dva karlovarští obchodníci.
Nepřešla proto podle dosavadních zjištění
žádná továrna na porculán do
rukou japonských státních příslušníků.
V Praze dne 10. května 1926.
Kladu si za čst doplniti svoji odpověď podanou
na shora zmíněnou interpelaci (č. t. 199/1)
dne 16. března 1926 výsledkem soudního vyšetřování
tragického případu v Truhlářské
ulici, provedeného vojenským prokurátorem
v Praze.
Z obšírné a podrobné zprávy prokurátorovy
vyjímám:
Rozkazem velitelství 1. pěší divise
č. j. 11.100/zbroj. 26 ze dne 15. února 1926 bylo
přiděleno k doplnění předepsaných
augmentačních zásob pěchotního
střeliva a zásob pro výcvik ve střelbě
ze zásob divise 9 truhlíků (162 kusů)
ostrých vejčitých ručních granátů
vzor 21 pomocné rotě ministerstva národní
obrany a 22 truhlíků (396 kusů) téhož
střeliva pro II/48 polní prapor z divisního
zbrojního skladu v Hostivicích.
Ústav tento skládá se ze skupiny hlavní,
která nachází se v obci Hostivicích,
kdež umístěno jest velitelství s orgány
konajícími služby administrativní, a
ze skupiny skladištní (vzdálené od vesnice
asi 25 minut), rozložené po obou stranách okresní
silnice vedoucí do Kněževse. Ústav jest
organisován v několik správních oddělení.
V tomto případě přichází
v úvahu V. správní oddělení,
jemuž podléhá služebně skladiště,
obsahující také ruční granáty.
Správcem tohoto oddělení ji kapitán
dělostřelecké správní služby
Josef Freund. Správce je odpověden za vedení
agend administrativních, kdežto odborné práce
ve skladišti provádí muniční
důstojník s přidělenými rotmistry
a dělníky.
Muniční důstojník koná s přidělenými
rotmistry a dělnictvem prohlídku veškerého
střeliva, výbušnin (konservování
a odborné uskladnění) a přejímá
a vydává materiál na poukaz, který
obdrží od správce oddělení. Muniční
důstojník prohlíží veškeré
obaly jako bečky, bedny atd., v nichž se převáží
výbušniny a střelivo. Funkci tohoto důstojníka
obstarává poručík Jan Šťastný.
Postup ve vydávání střeliva je ten,
že k rozkazu nadřízeného velitelství
vyzve se technická správa písemným
rozkazem, aby vydala doklady oddělení správnímu
a toto pak muničnímu důstojníkovi,
jenž materiál vydá. Povozy k tomu potřebné
dodá dopravní oddělení, jehož
přednostou je rtm. František Koutský. Jemu
byl podřízen v přítomném případě
provoz řízený vojínem Karlem Hrubým.
Průvodcem byl ustanoven vojín Josef Hlaváček.
Když dne 5. března 1926 kolem 1/4 8 hod. vydal kap.
Freund rozkaz k odeslání výše zmíněného
střeliva, odevzdal muniční důstojník
poručík Šťastný zřízenci
Jaroslavu Pášovi klíče od skladiště
a vyzval jej, aby se tam odebral, že přijede za ním
na kole. Páša vzal si ku pomoci dělníka
Josefa Plose a odebral se s povozem, jejž řídil
vojín Hrubý a doprovázel vojín Hlaváček,
ke skladišti. Tam vykázal se Páša strážnému
vojínu Václavu Chrpovi a otevřev dveře
vešel s Plosem dovnitř. Oba jmenovaní naložili
truhlíky určené pro pomocnou rotu MNO. a
II. prapor 48. p. pl, na příruční
čtyřkolový skladištní vozík
a zavezli střelivo ke dveřím, vedoucím
do předsíně skladiště, odkudž
pak je spolu s vojínem Hlaváčkem skládali
do vozu.
Truhlíky, v nichž granáty jsou uloženy,
zhotoveny jsou ze dřeva, pobity po okrajích plechovými
obroučky, uvnitř pak ve dnu i v příklopu
opatřeny zvláště k tomu účelu
vyvrtanými prohloubeninami, do nichž pevně
zapadají oba konce granátu. Aby pohyb jednotlivých
granátů bezpečně byl vyloučen,
jsou opatřeny truhlíky uvnitř pevně
zasazeným prkénkem, upevněným asi
v polovici výšky rovnoběžně se
dnem a v prkénku tomto jsou vyvrtány otvory, odpovídající
přesně velikosti granátu v této výši,
takže střela zapadá do vyhloubeniny ve dne,
prochází rovněž těsně
otvorem v prkénku a tkví ve vyhloubenině
příklopu. Truhlík pojme 18 kusů, uzavírá
se koženou přaskou a opatřuje plombou ústavu,
který střelivo opatruje, případně
zkouší.
V této souvislosti budiž učiněna zmínka
o spřežení a vozu k dopravě určeném.
Vůz tento byl tak zv. "lehký vojenský
vůz", byl v dobrém stavu a snesl bez závad
náklad, který měl býti dopravován.
Vůz, jehož konstruktivní a zevní totožnost
s vozem zničeným při explosi jest zjištěna,
byl ofotografován za přítomnosti soudní
komise a znalci popsán. Z fotografií těch
je vidno, že zadní i přední čelo
vozu je opatřeno takovým způsobem, že
náklad v těchto směrech vypadnouti nemůže.
Konanými šetřeními bylo prokázáno,
že po celou dobu byla obě čela vozu pevně
zasunuta. Koně, které tu stáli, byli staří
přes 15 roků a úplně spolehliví,
klidní tahouni, k jízdám po městě
používaní a uvyklí dopravnímu
ruchu.
Vůz byl opatřen k dopravě tím způsobem,
že na jeho dně byla rozprostřena vrstva slámy
(cuchačky) a na ní byla rozprostřena plachta.
Nakládání truhlíků dálo
se tak, že Páša podával je Plosovi a tento
pak , jak uvádí Páša podával
je Plosovi a tento pak, jak uvádí Páša,
vojínu Hlaváčkovi. Vojín Hlaváček
podával je vojínu Hrubému a tento je ukládal
ve voze. Oba svědci potvrzují souhlasně,
že truhlíky byly uloženy pečlivě
vedle sebe, nejdříve po dně vozu, poté
ve vrstvě druhé po voze celém, kdežto
vrstva třetí celé prostory vozu již
nevyplňovala. Zmíněný způsob
srovnání potvrzují slyšení svědci.
Když střelivo bylo naloženo, pokryl vojín
Hlaváček spolu s Pášou náklad
přečnívajícími konci plachty
a tuto po stranách pečlivě ucpal. Později
k vozu přijel poručík Šťastný,
prohlédl náklad vozu, zjistil počet truhlíků
a odhrnuv truhlíky hořejších vrstev,
přesvědčil se, že veškeré
truhlíky měly plombu.
O provenienci dopravovaného materiálu bude později
podrobně promluveno. V této souvislosti dlužno
poukázati k výslechu poručíka Šťastného,
zřízence Paši a dělníka Antonína
Urbana. Svědek posléze jmenovaný udává
v souhlase s výpovědí obou zmíněných
svědků, že v měsíci prosinci
1925 prohlíželi poručík Šťastný
a zřízenec Páša dodané ruční
granáty. Při tom jednotlivé truhlíky
otvírali, granáty přehlídli, několik
závadných vyřadili, ostatní pak uložili
a zaplombovali. Pokud se týká osobních vlastností
poručíka Šťastného a zřízence
Páši prohlašují veškeří
svědkové, že oba jsou svědomití
a povinností svých dbalí. Také vojín
Hrubý a Hlaváček byli prohlášeni
za vojíny dobré konduity a muže opatrné.
Vojín Hlaváček byl dopravou třaskavin
pravidelně pověřován.
Z důvodů na snadě jsoucích byla během
vyšetřování věnována bedlivá
pozornost okolnosti, zda oba vojíni nevezli na povoze také
jiné věci, než ty, které měli
služebně dopraviti. Poručík Šťastný
uvádí, že na voze viděl vědro
k napájení koní. Mimo to byly naloženy
na vůz poblíže kovárny ve skladištní
skupině na požádání správce
3. oddělení rotmistra Ladislava Hřebíka
dva dřevěné vály na krájení
masa velikosti 88x60 cm. Když totiž dne 5. března
vojín Hlaváček přišel ráno
do kanceláře jmenovaného rotmistra a tázal
se, co poveze, požádal jej rotmistr Hřebík,
aby mu vzal ony vály sebou do jeho bytu v Praze I., Dušní
ul. 36. Rotmistr Hřebík za pomoci dělníků
Ladislava Kořínka a Jaroslava Boučka zabalil
vály do hnědého balícího papíru
a ovázal je motouzem.
Uvedení svědkové potvrzují souhlasně,
že v tomto balíku nebylo nic jiného, než
zmíněné dva vály. Dosti značnou
výši balíků (dva až tři
dcm.) vysvětlují tím, že byly oba vály
opatřeny po obou stranách v opačných
směrech vybíhajícím čelem.
Pokud se týká dalších podrobností,
za jakých opustil povoz skladištní skupinu,
jest třeba poukázati k seznání rotmistra
Václava Procházky od 8/33 polní roty přiděleného
strážní rotě II/33 polního praporu
v Hostivicích. Tento svědek viděl kolem 1/2
8 hod. státi před hlavní branou na silnici
vojína Hrubého s povozem. V té době
přicházel od povozu vojín Hlaváček.
Vešel do budovy kanceláří V. oddělení,
za chvíli se vrátil, šel přes nádvoří,
prošel hlavní branou a usedl vedle vojína Hrubého
na kozlík vozu. Svědek určitě se pamatuje,
že vojín Hlaváček v té době
již ničeho k vozu nenesl, potvrzuje dále, že
obě čela vozu byla správně zasunuta
a vnitřek vozu byl přikryt plachtou.
V době, kdy povoz stál před branou, vyjeli
vojín Václav Holberger a Antonín Šrobovský,
přidělení strážní rotě
ze skupiny laborantní, kde se nacházejí ubikace
pro strážní mužstvo, se čtyřkolovým
ručním vozíkem do Hostivic k odběru
potravin. Na silnici směrem k Hostivicím zaslechli
za sebou rachot vozu. Blížil se totiž vůz,
řízený vojínem Hrubým. Vojín
Holberger chtěl svůj vozík vzadu k povozu
přivázati. Vojín Šerbovský, vojín
Falout a vojín Žižkovský namítali,
že vůz jede příliš rychle, že
by jej stavěti neměli. Mezitím však,
jak vůz jel kolem, zachytili se vojín Šerbovský
a Holberger rukama za zadní čelo vozu a druhou rukou
vozík za sebou táhli. Utíkali takto za vozem
asi 50 kroků a když více s dechem nevystačovali,
pustili se vozu a zůstali státi. Vůz odjížděl
od nich klusem ještě větším. Jeden
z vojínů na vozue se po nich otočil a smál
se jim.
Rotmistr Procházka, který tento výjev viděl,
dodává, že silnice byla tehdy ještě
blátivá a on neměl dojem, že by se vůz
nějak silně otřásal. Když vojíni
Holberger, Šerbovský, Falout a Žižkovský
přijeli před hlavní skupinu v Hostivicích,
stál tam tentýž vůz na silnici před
branou. Na kozlíku seděl vojín, který
dříve se jim smál, a, jak kolem něho
jeli, znovu se jím posmíval, že jim ujel. K
této časti skutkového děje dlužno
však již v této souvislosti poznamenati, že
podle dobrozdání znalců nelze žádným
způsobem vylíčené tempo jízdy
uvésti v příčinnou souvislost s výbuchem
sběhnuvším se v Truhlářské
ulici.
Přednosta dopravního oddělení rtm.
František Koutský udává k bližším
okolnostem, za jakých byl transport odeslán z hlavní
skupiny, že se vojín Hlaváček po příjezdu
ze skladištní skupiny u něho hlásil
a on že mu odevzdal dva odesílací listy a dva
odesílací protokoly. Doklady tyto zněly na
devět truhlíků ručních granátů
vzor 21 pro pomocnou rotu MNO. a 22 truhlíků pro
II/48 polní prapor.
Při této příležitosti vydal rotmistr
Koutský vojínu Hlaváčkovi potvrzenku
na knihovničku, již měl tento z rozkazu kapitána
Jana Svobody převízti od osvětového
referenta 1. pěší divise v Praze v kasárnách
Jiřího z Poděbrad. Pro knihovničku
měl zajeti teprve po doručení střeliva.
rotmistr Koutský uvádí, že vojína
Hlaváčka o jeho povinnostech poučil, jemu
směr cesty naznačil a uložil, aby nejdříve
jel na Pohořelec, tam odevzdal pomocné rotě
MNO. 9 truhlíků, a odtud jel kolem sirotčince
přes Letnou a bude-li propuštěn dále
přes Hlávkův msot za nádražím
Denisovým pak do Žižkových kasáren
v Karlíně. Zároveň mu uložil,
aby po té se zastavil u posádkového velitelství
Velké Prahy a odtamtud přivezl zmíněnou
již knihovničku. Tyto okolnosti potvrzuje také
zástupce rotmistra Koutského František Vrzal,
který v té době byl v úřadovně
přítomen.
Nato odebral se, jak tvrdí, rotmistr Koutský přes
bránu, nahlédl do vozu, spočítal počet
truhlíků a zkontroloval, zdali jsou řádně
podle předpisu uloženy. Prohlídku provedl tím
způsobem, že odhrnul plachtu a spočítal
truhlíky, pak zase je plachtou přikryl. Svědek
vojín Josef Prell tvrzení toto potvrzuje.
Pokud se týká průběhu další
jízdy udává svědek vojín Krištof
Molnár, že stál na stráži před
branou budovy válečné školy na Pohořelci
v Praze, když kolem 10. hod. přijeli s povozem dva
vojíni, kteří vjeli do průjezdu, načež
jeden z nich vešel do budovy. Asi za 10 minut se vrátil
a vyprávěl druhému vojínu, který
u koní zůstal, že náklad do této
budovy nepatří, vyzval svědka, aby otevřel
vrata, načež odjel z budovy. Svědek na voze
viděl bedničky s municí. Při odjezdu
jeden vojín seděl na kozlíku, druhý
pak šel za vozem.
Z dalšího podrobného líčení
dlužno stručně dovoditi, že po tomto příběhu
byla munice oběma vojína správně dodána
do ubikace pomocné roty MNO. na Pohořelci v Potockého
ulici. Byla vyslechnuta řada svědků, kteří
podrobně vyličují způsob, jakým
bylo střelivo s vozu skládáno a velitelství
pomocné roty odevzdáno.
Další směr jízdy vozu nedal se podrobně
zjistiti. Svědek vojín Stanislav Černý
uvádí sice, že jeda kolem 1/2 11 s nákladem
chleba z proviantního skladu v Dejvicích k pomocné
rotě MNO. kolem bývalé kadetky k Lumbeho
zahradám, potkal před bývalou kadetkou povoz
provázený dvěma vojína se zbrojířskými
výložkami, domnívá se však, že
jeden z vojínů byl poddůstojník.
naproti tomu bylo zjištěno šetřením
policejního ředitelství v Praze, že
vojín Hlaváček o 1/2 neb 3/4 11 hod. přinesl
manželce rotmistra Hřebíka Marii Hřebíkové
dříve zmíněné vály.
Vyšetřující orgán shlédl
ony vály v bytě v Dušní uliči
č. 36. Pátrání policejního
ředitelství po podrobnějším směru
jízdy vozu zejména u dopravní stráže,
zůstala bezvýsledna. Také hlášení
nadstrážníka Františka Dolejše, který
konal službu na křižovatce Dlouhé tř.
a tř. Revoluční, neobsahuje určitých
údajů, ježto na označeném místě
panuje čilá frekvence a stráž nemůže
následkem toho věnovati zvláštní
pozornost jednotlivým povozům.
Za jakých bližších okolností zajel
vůz do kasáren Jiřího z Poděbrad,
nedalo se přes úsilovné pátrání
zjistiti.
skutečnost tuto lze vysvětliti nadobyčejnou
frekvencí, panující v těchto kasárnách,
v nichž mimo jiné je umístěn vozatajský
prapor 1, který má značnou nákladní
dopravu. Vojín Josef Boldoghy vracel se kolem 3/4 11 hod.
z jízdárny, nacházející se
v kasárnách a potvrzuje, že na nádvoří
u kasárenské brány stál vůz,
v němž byli zapřaženi koně, kteří
pak po výbuchu byli přivedeni do kasáren.
U vozu stál vojín. Když se svědek po
pěti minutách vracel, stál tam vůz
ještě. uvnitř vozu, který nebyl plachtou
přikryt, viděla asi 20 neb více srovnaných
stjných truhlíků onoho tvaru, v jakém
se dopravují ruční granáty. Neviděl,
že by ve voze se nacházely truhlíky neb bedny
jiných tvarů.
Vojín Emerich Podhradský stál těsně
před 11. hod. v I. patře ubikace výcvikové
roty vozatajského praporu 1 a zahlédl vojenský
vůz tažený černým a kaštanovým
koněm, jak vyjížděl ze dvora do průjezdu
kasáren. Napřed na sedadle seděli dva vojíni.
Jeden měl oblečen kožíšek, druhý
plášť. Uvnitř vozu svědek viděl
srovnané truhlíky velikosti o tvaru truhlíků
k dopravě ručních granátů.
Neviděl, že by na vozy byly naloženy jiné
předměty.
Svědek vojín František Krauskopf stál
v době od 9. do 11. hod. jako stráž u brány
kasáren. Ježto do kasáren vjíždí
množství povozů, nepovšiml si, kdy oba
vojíni přijeli s povozem do kasáren. Těsně
před 11. hod. však viděl, jak z kasáren
vyjel vojenský vůz, na němž vpředu
na sedadle seděli dva vojíni. Na levo sedící
vojín měl plášť; jak byl oblečen
vojín druhý, neví.
V této souvislosti budež podotčeno, že
podle seznání rotmistra Koutského měli
oba vojíni pláště a vojín Hlaváček
vzal s sebou ještě dlouhý ovčí
služební kožich.
Z dosavadního vylíčení skutkového
děje nelze tudíž spolehlivě dovoditi,
že by při odjezdu z kasáren byl na voze jiný
náklad než ten, který měl býti
dopravován. Vyslovují-li znalci přesvědčivý
názor, že příčina výbuchu
byla zevní, dlužno k tomu poukázati, že
nebyla zjištěna povaha takové příčiny.
Svědek vojín Krauskopf uvádí dále,
že vůz jel do Truhlářské ulice
a zůstal státi na ulici před budovou firmy
Horák. Tam stál vůz asi 2 minuty, když
z brány vyběhl vojín, který na otázku
stráže (vojína Krauskopfa), kam běží,
prohodil, že nese oněm vojínům, kteří
venku s vozem stojí, dvě buchty. Běžel
k vozu, odevzdal vojínům buchty a vrátil
se ihned do kasáren. Po té odjížděl
vůz dále. Zda jel krokem nebo klusem, svědek
se nepamatuje. rovněž se nepamatuje na vojína,
který vynesl buchty. Nevzpomíná si ani na
jeho výložky, ani přidělení a
výslovně podotýká, že ani kdyby
mu byl představen, by jej nepoznal.
Ačkoliv se vším úsilím bylo po
zmíněném vojínu pátráno
a vyhláškami vyzýván, aby se přihlásil,
nebylo ho možno zjistiti.
Také provenienci buchty, jejíž zjištění
mohlo by vésti snad k vypátrání onoho
vojína, nepodařilo se vyšetřit.
V této souvislosti budiž zdůrazněno,
že při oceňování svědeckých
výpovědí nelze přehlížeti
okolnosti, za jakých se stalo vnímání
skutečností se strany svědků (rozrušení
explosí atd.) jakož i tu skutečnost, že
mylně posuzujíce případ, vyjadřují
se zbytečně opatrně a neurčitě.
Ježto po složení nákladu měli vojíni
převzíti od osvětového referenta 1.
pěší divise v kasárnách Jiřího
z Poděbrad knihovničku, uvažováno během
šetření, zda snad nejdříve oba
vojíni nezajeli za tím účelem do kasáren.
V té příčině bylo výslechem
vojína Václava Urbana, Oldřicha Mertlíka,
Petra Brože, kapitána Jindřícha Secherta,
vojína Ferdinanda vokroje, Adolfa Vančeha a vojína
Bohumila Janďourka zjištěno, že žádný
z obou vojínů nebyl u osvětového referenta
a nikomu též nebyla vydána knihovnička.
Se zřetelem k té okolnosti, že v kritické
době osvětový referent nebyl v budově
vůbec přítomen a kancelář jeho
byla uzamčena, možno vysloviti závěr,
že oba vojíni se zastavili v kasárnách
pro knihovničku a když se nemohli dočkat, jeli
dále. Směr cesty povozu šetřením
zjištěný byl tedy: Hostivice, Pohořelec
(budova válečné školy), kasárna
autom. praporu 1 (Pohořelec, Potockého ul.), Praha
I., Dušní ulice, Praha II., kasárna Jiřího
z Poděbrad. Dlužno zvláště zdůrazniti,
že uličním a jízdním řádem
pro policejní obvod pražský jest Truhlářská
ulice určena přímo pro nákladní
dopravu.
Zbývá zmíniti se o explosi samé. Především
dlužno vytknouti, že ani jeden ze svědků
nemohl se vysloviti bezpečně a spolehlivě
okolnosti, zda povoz v okamžiku explose stál aneb
byl v pohybu. V tom směru se vyslovují - ovšem
neurčitě- pouze svědci František Přikryl
a Antonín Lacina. Žádný jiný
z ostatních svědků skutečnosti té
si nevšiml. První svědek táhl v kritické
chvíli ruční vozík směrem od
Petrského náměstí a zíral na
dláždění. Jak takto kráčel,
slyšel přijížděti nějaký
vůz, jak se domnívá, klusem, při čemž
prý hukot vozu byl přehlušován klapotem
koňských podkov. Svědek Lacina šel krátce
po 1. hodině kolem kasáren Jiřího
z Poděbrad směrem k Petrskému náměstí
po levém chodníku. Když šel dolů
ulicí, měl dojem, jakoby za ním hrčel
nějaký vůz. Jel prý v malém
klusu. Výbuch zaslechl asi když míjel dům
čp. 25.
Nutno poznamenati, že tyto výpovědi třeba
přijati s opatrností, ježto svědci vozu
v klusu neviděli a sluchový dojem nemůže
poskytnouti sám spolehlivé jistoty. Ač oba
tito svědkové nacházeli se v bezprostřední
blízkosti místa explose, nemohou učiniti
žádné seznání o tom, za jakých
bližších okolností došlo k výbuchu.
Tak tomu je i u svědků ostatních. Svědek
Antonín Hovorka vyšel z budovy poplatkového
úřadu a kráčel směrem k Petrskému
náměstí, když byl náhle sražen
k zemi. Klára Nepimachová stála s Františkou
Jelínkovou před domem čp. 12. Rtm. Václav
Unger zašel právě do hokynářského
krámu čp. 8. Svědek Karel Penk Shrnoval střechu
automobilu, náležejícího fě.
Jerusalém a stojícího před domem čp.
21. Svědek Josef Blecha bral za kliku dveří
obchodní místnosti fy Reichmann a Jeral čp.
16, aby vyšel na ulici. Svědek František Jordán
kráčel proti směru jízdy od Petrského
náměstí a zapaloval si doutník v závětří
u domu čp. 25. Svědkyně Marie Srpová
šla se svým pětiletým synkem Františkem
od Petrského náměstí po levém
chodníku a v okamžiku explose vyšla s podloubí
domu čp. 18 a byla jak praví, před domem
čp. 14. Mluvila právě se svým dítětem
a neví, za jakých okolností k explosi došlo.
V příčině místa, na němž
k výbuchu došlo, dlužno míti podle výslechu
svědků za to, že explose se sběhla v
jízdní dráze v místech mezi domem
čp. 17 a 19, čemuž nasvědčuje
i ta okolnost, že tyto domy a domy protější
jsou nejvíce poškozeny.
Soudní komisi ohledáno bylo místo explose.
Před domem čp. 17 shledáno mnoho vkleslých
dlaždic, takže rychlá jízda na tomto místě
může působiti silné otřesy vozů.
Na místě explose byla však shledána
jen jedna vkleslá dlaždice a zjištěno,
že právě na tomto místě jest
celá dlažba v průměru asi 2 m poněkud
sesedlá.. Náhodou přítomný
stavební rada patentního úřadu Marčík
komisi udal, že v domě čp. 17 dlouho bydlel
a že nebyla dříve tato sesedlina dlažby.
Vyslovil mínění, že sesedlina byla způsobena
tlakem vzduchu při explosi. Přes bedlivé
prohlédnutí celé dlažby na těchto
místech nebyly shledány žádné
stopy, který by mohly vzniknouti výbuchem. Dlažba
nebyla také nikde vytrhána ani poškozena a
rovněž na okraji kamenného chodníku,
který vyčnívá asi 1 dcm nad niveau
jízdní dráhy, nejsou znatelna žádná
poškození, způsobená výbuchem.
Na domech čp. 17 a 19, tedy v bezprostřední
blízkosti výbuchu, shledána omítka
poškozená až dolů k zemi. Na stěnách
těchto domů ve výši prsou dospělého
muže bylo znatelno poškození omítky, které
jakoby pocházelo od vodorovně jdoucích střel.
V sousedních domech a v okolí explose shledáno
množství součástek vybuchnuvších
ručních granátů. V této souvislosti
budiž uvedeno, že dne 6. března 1926 byla ustavena
zvláštní komise, jejíž předsedou
byl kapitán František Brož, aby shromáždila
veškeré zbytky, které byly v souvislosti s
explosí. Tato komise prošla Truhlářskou
ulicí a veškeré budovy této ulice a
shromáždila veškeré nalezené zbytky.
Rovněž prozkoumala hlady rumu z ulice smeteného.
Nalezené zbytky a střepiny byly předloženy
znalcům z oboru třaskavin a výbušnin.
vojín Josef Fokt, přidělený této
komisi, nalezl v I. poschodí domu čp. 14 v Truhlářské
ulici olověnou hlavičku k zápalkové
střele. Podle výrobku znalce nelze tomuto nálezu
přikládati významu. Komisi byly také
předloženy zbytky odevzdané posádkovému
velitelství Velké Prahy osobami, které je
po výbuchu rozebraly. Byla také odevzdána
část ručního granátu, která
vletěla rozbivši okenní sklo do motorového
vozu trati č. 14, jedoucího z ulice Havlíčkovy
na Florenc. Svědek Josef Husák ve voze jedoucí
sáhl po ní, spálil se však a sebral
ji pak kapesníkem.
Jak bylo již výše vzpomenuto, žádný
ze svědků neviděl vůz před
explosí a není také bezpečně
zjištěno, zda vůz v tom okamžiku stál
nebo byl v pohybu.
O sluchových a zrakových dojmech explose vyslovují
se četní svědkové. Většina
svědků slyšela pouze jednu ráno. Svědek
poručík v záloze Egon Singer Zaslechl dvě
detonace bezprostředně za sebou následující.
Prvá byla mnohem silnější, druhá
pak tlumená. Major MUDr. Antonín Hořejš
zaslechl dvojitou ránu.
Vojín Antonín Formánek slyšel hluboký
táhlý zvuk jakoby padaly stropy. Rána činila
na něho dojem vlastně, jakoby padalo stropů
více, protože v ní postřehl několik
ran.
Dým vycházející byl temný.
Svědek František Přikryl viděl vyšlehnouti
plamen do výše I. patra, záblesk jakoby magnesiového
světla více do červena. Svědek František
Křížek viděl plamen vyšlehnuvši
do výše III. patra.
Při výbuchu byly zraněny podle obsahu zprávy
náčelníka zdravotní služby posádkového
velitelství Velké Prahy celkem 73 osoby.
Během šetření naskytla se otázka,
zda by snad chemickým vyšetřením obou
mrtvol a zbytků součástek jejich oděvů,
jakož i věcí, jež při sobě
měly, bylo možno usouditi na jinou třaskavinu
doopravovanou snad současně s nákladem granátů.
Bylo proto podniknuto soudní ohledání za
přítomnosti zvláštních znalců
- odborníků (chemiků). Než šetření
toto nemělo positivních výsledků.
Ježto explodovavší látky mohly zanechati
stopy i na jiných zasažených předmětech,
bylo provedeno v přítomnosti zvláštního
znalce odborníka ještě soudní ohledání
zbytku vozu, poraněného koně, koňských
postrojů, jakož i fasád domů poblíže
místa explose se nacházejících.
Znalec prohlásil, že při explosi úplné
nelze na předmětech zasažených zjistiti,
zda se jedná o ekrasit nebo tritol, kteroužto poslední
třaskavinou jsou plněny ruční granáty
vzor 21.
Jedině při detonaci neúplné bylo by
lze zjistiti explosi ekrasitu podle světle-žlutého
zabarvení zvláště na látkách
organických. Avšak znalec neshledal žádných
podobných stop na předmětech ohledaných.
Dříve než bude obrácena pozornost k
dobrozdání znalců dlužno ještě
zmíniti se o explodovavším materiálu.
Především budiž zdůrazněno,
že mezi zbytky nalezených úlomků střel
nebyly shledány žádné takové
součástky, které by nasvědčovaly
tomu, že v době explose nacházelo se na voze
též jiné střelivo než ruční
granáty. Pokud se týká dopravovaného
střeliva ohledala zvláštní komise k
tomu účelu vyslaná ještě v den
výbuchu především oněch 9 truhlíků,
které byly odevzdány pomocné rotě
MNO na Pohořelci a zjistila přesně čísla
jednotlivých truhlíků, jakož i datum
laborace. Komise prohlédla zevrubně truhlíky
zevně a po té i jejich obsah.
U každého jednotlivého granátu byl vyšetřován
stav pojistného klíče a nebyl zjištěn
ani jediný případ, že by klíč
ten byl uvolněn.
Komise konstatovala hned při této příležitosti,
že příčinu výbuchu nelze hledati
v povaze granátů a jich balení.
Pokud se týká granátů vybuchnuvších,
zjistila komise spolehlivě srovnáním veškerých
dokladů jejich původ. Granáty tyto byly adjustovány
v divisní zbrojnici v Hostivicích v době
od 31. srpna do 12. září 1922 a ze zjištění
počtu spotřebovaných a na skladě jsoucích
granátů komise prokázala, že výbuchlé
granáty jsou z téže partie.
Aby se přesvědčila o jakosti těchto
granátů, vyňala ze všech zbývajících
zásob z roku 1922 namátkou 18 kusů granátů
vzor 21. A tímto střelivem byly podniknuty zkoušky
jako po stránce technologické, tak chemické.
Tyto zkoušky prokázaly bezvadnost střeliva.
Ježto veškeré ruční granáty
se nacházely u zkušební komise MNO. v Milovicích,
kde byly po dleší bodu uskladněny a teprve
v prosinci 1925 jako přebytečné byly odesílány
do Hostivic, byla věnována pozornost tomu, jakým
způsobem v Milovicích bylo toto střelivo
uskladněno.
Šetřeními tam konanými bylo zjištěno,
že zkušební komise MNO. v Milovicích odbržela
dne 26. září 1922 od divisní zbrojnice
1 v Hostivicích 3000 kusů ostrých ručních
granátů vzor 21. Dne 4. prosince 1925 vrátila
zkušební komise v Milovicích hostivické
zbrojnici 2096 kusů. Spolu s touto zásilkou bylo
odesláno ještě 609 kusů od učiliště
pro pěší vojsko v Milovicích. Úhrnem
2705 kusů.
Veškeré tyto granáty byly uskladněny
po celou dobu ve skladišti zkušební komise a
nebylo jich vůbec použito mimo pokusné účely.
Komise z opatrnosti však prohlédla také zbytek
ručních granátů téže série
zanechaných a uskladněných v Milovicích
a neshledala také na nich závad.
Technická komise skončivši svoji činnost
zkouškami, zda vyhovují granáty konstrukci
(truhlíky vrhány s výše až 5 1/2
m i bez pojistných klíčů), vyslovila
jednomyslně názor, že příčinu
explose nelze hledati ani v konstrukci, ani ve způsobu
balení, ani v dopravě a že při výrobní
serii v úvahu přicházející,
bylo použito třaskavin a výbušnin planě
vyhovujících. Tyto třaskaviny a výbušiny
vyhovují po čtyřletém uskladnění
plně všem požadavkům kladeným na
ně s hlediska technického i bezpečnostního.
Ježto se strany znalců byla naznačena možnost,
že by přejetí truhlíku vozovým
kolem mohlo býti příčinou explose,
byly konány za přítomnosti soudní
komise v tomto směru dvě zkoušky.
Při první zkoušce zůstal prázdný
truhlík při značném nákladu
až na malé odřeniny neporušen.
Při druhé zkoušce, konané arciť
s větším zatížením, byly
ve dvou případech truhlíky rozdrceny, správněji
řečeno, prolomeny.
K vůli úplnosti budiž poukázáno
na obsah anonymního dopisu, podle jehož sdělení
zavinili prý explosi dva mladí muži, kteří
hodili z domu č. 12 pod vůz petardu.
Šetření v tomto směru konaná
byla bezvýsledná.
Zbývá ještě se zmíniti o dobrozdání
znalců v oboru třaskavin a výbušin o
trestně právní stránce případu.
Dobrozdání toto, zmínivši se o konstrukci
v úvahu přicházejících vejčitých
ručních granátů vzor 21, přechází
k řešení otázky, jaké podmínky
jsou kladeny na konstrukci a bezpečnost při transportu
a uskladnění, jakož i při zacházení
s ním.
Probírajíce teoreticky veškeré tyto
náležitosti, dospívají znalci k závěru,
že ruční granát vzor 21 naprosto vyhovuje
všem požadavkům bezpečnosti. Bezvadně
vyrobené a adjustované granáty jsou v každém
ohledu bezpečné, každého přípustného
transportu schopné a zacházení s nimi je
právě tak bezpečné jako při
jiných druzích munice.
Vojenská správa před jejich zavedením
pro praktické použití k účelům
armády provedla řadu obšírných
zkoušek jak pokud se týká funkce, tak i bezpečnosti
při transportu a zacházení s nimi. Na podkladě
těchto zkoušek byly tyto granáty dány
k praktickému vyzkoušení u vojenských
útvarů a teprve na podkladě příznivých
výsledků těchto pokusů bylo přikročeno
k výrobě granátů ve velkém.
Výroba a adjustace granátů děje se
za stálého dozoru vojenských orgánů
(zbrojně-technického úřadu) a to podle
přejímacího předpisu. Tento předpis,
vypracovaný na podkladě získaných
zkušeností, zaručuje použití jen
bezvadného materiálu k výrobě i adjustici
granátů. Granáty vyhovující
pak všem ustanovením přejímacího
předpisu, což se i řadou zkoušek při
přejímání kontroluje, jsou v každém
ohledu bezvadné a bezpečné.
Přecházejíce k případu explose
vojenského nákladu v Truhlářské
ulici berou znalci zřetel k výsledkům konaných
šetření, zvláště pak k místu
explose, zbytkům střepin a součástek
granátů, zbytkům vozu, k raněnému
potahu, jakož i k oněm ručním granátům,
které dosud v divisní zbrojnici v Hostivicích
jsou uloženy a pocházejí z téže
výrobní partie.
Znalci prohlašují především, že
střepiny a zbytky součástek na místě
výbuchu sesbírané, jakož i ty, které
od různých osob byly odevzdány, jsou bezesporně
součástkami ručního granátu
vzor 21.
Bylo nalezeno nejvíce úderek (spodních i
horních) a čel pouzdra zapalovače, poměrně
málo střepin z pláště granátů.
Nálezy ty odpovídají způsobu explose.
Massivní součástky poměrně
málo se deformují, kdežto plášť
se trhá na drobnější střepiny.
Různé vnější zjevy, zejména
svědky pozorovaný černý dým
a červený záblesk, charakterisují
explosi trotilu. Tyto skutečnosti potvrzené i zevrubným
šetřením v Hostivicích poukazují,
že na voze byly vezeny jen ruční granáty
vzor 21 a nikoliv jiné druhy munice.
V dalších svých úvahách zabývají
se znalci otázkou, jako může býti granát
vzor 21 přiveden k explosi. Obyčejná funkce
granátu při použití normálním
nepřichází ovšem zde v úvahu.
Jinak lez granát a tím celý náklad
granátu přivésti k explosi inicialním
impulsem, který může býti
a) vnitřní, t. j. explose vychází
z granátů samých,
b)vnější, t. j. výbuch byl způsoben
explosí jiného výbušného předmětu
až úmyslně neb nevědomě, neb
náhodou v blízkosti uloženého.
Přihlížejíce zvláště
k výsledkům zkoušek granátů téže
serie a výroby a na podkladě výsledů
rozložení a prohlídky celé zbylé
zásilky prohlašují znalci, že nutno zamítnouti
domněnku, že explose granátu byla zaviněna
iniciálním impulsem vnitřním, t. j.
defektním granátem v zásilce.
Obírajíce se příčinami vnějšími
vyslovují znalci ten názor, že oba vojíni
v okamžiku výbuchu na sedadle vozu neseděli,
nýbrž jednou nohou ve voze stáli a tam pravděpodobně
s něčím manipulovali a že vůz
v té chvíli stál.
Při zodpovědění otázky, co
v té chvíli vojíni dělali, dáno
je podle dobrozdání znalců široké
pole domněnky. Snad zpozorovali něco závadného
na voze a chtěli závadu odstraniti.
Znalci vyslovují dále domněnku, zda snad
v kasárnách nebylo naloženo nebo podstrčeno
na vůz něco tam nepatřícího,
neboť je až dosud přechováváno
civilním obyvatelstvem mnoho pochybných památek
na válku a neštěstí tím způsobená
nejsou řídkým zjevem. Rovněž
vojenským orgánům bývají odevzdávány
nejrůznější druhy munice, dělové
i ruční granáty.
Konaná šetření ovšem tuto možnost
nepotvrdila, nutno ji podle názorů znalců
připustiti. Znalec major. ing. František Waggenknecht
je toho názoru, že k explosi došlo ve voze, nikoliv
na zemi. Druhý znalec generál inž. Karel Esop
nevylučuje však ani tu možnost, že snad
když vojíni chtěli srovnati sešouplé
truhlíky, jednomu z nich vypadl truhlík na zem,
čehož se koně polekali a nejsouce na uzdě
držení do klusu se dali, truhlík přejeli
a tím byla vyvolána explose.
Oba znalci zamítli domněnku, že by výbuch
nastal impulsem vnitřním. Pokud se týká
impulsu vnějšího, poukázali pouze na
to, že na vůz byla snad vložena nevybuchlá
střela nebo nějaká výbušnina.
Znalec generál. inž. Esop připouští
však i další možnost, že truhlík
s granáty byl přejet vozem.
Dlužno tedy podle úsudků znalců hledati
příčinu nikoliv ve vadném materiálu,
nýbrž v popudu zevnějším.
O povaze tohoto impulsu vnějšího, omezujíce
se pouze na pouhé domněnky, nemohli se znalci se
zřejmých důvodů odborně vysloviti.
Konečně zbývá zmíniti se o
otázce právně trestního zavinění.
Pokud se tkne přípustnosti jízdy se střelivem
městem, jeví se taková potřeba samozřejmou.
Bylo by tedy uvažovati, zda podle výsledku konaných
šetření bylo by možno přičítati
trestně-právní zavinění některému
z vojínů. Takové zavinění bylo
by jim za vinu klásti jen tehdy, kdyby bylo bývalo
zjištěno, že oni sami úmyslně neb
z nedbalosti explosi přivodili nebo explosi úmyslně
neb z nedbalosti se strany osob třetích dopustili.
Na př. tím, že vůz nechali státi
bez dozoru a tím umožnili vložení látky
neb předmětu výbuch zavinivšího.
Skutečnosti takové však nebyly zjištěny.
Je dále zjištěno, že oba vojíni
dopravou střeliva opětovně byli pověřováni
a že dopravované střelivo zevně nápadně
jako výbušné označeno a že tedy
povaha střeliva jim byla každým způsobem
známa.
Nelze také vytýkati orgánům divisní
zbrojnice 1 v Hostivicích, kteří v tomto
případě byli služebně dopravou
pověřeni, že nechali oba muže nepoučeny
nebo nešetřili jinakých podstatných
opatrností. Ostatně i kdyby tomu tak bylo, není
vina jejich prokázána, neboť nebyla zjištěna
skutečná příčina explose a
také příčinná souvislost mezi
takovou nedbalostí a explosí samou - také
již pro časový odstup odjezdu z Hostivic a
dojetí na místo explose - nedala se zjistiti.
Ježto denními listy prošla zpráva, vyslovující
domněnku, jakoby snad na voze byl naložen granát
nalezený před explosí v Karlíně
v divadle Varieté a tím výbuch byl přivoděn,
byla konána také v tomto směru šetření.
Bylo zjištěno, že jde tu o starý vystřelený
dělový náboj, který pod jevištěm
divadla byl uložen.
Pověsti, že byly snad na voze dopravovány z
divisní zbrojnice v Hostivicích, kromě dříve
označeného nákladu, nějaké
třaskaviny neb výbušiny, byly rovněž
podrobeny bedlivě pozornosti a zavedeno přísné
šetření.
Dne 7. dubna byla provedena neočekávaně náhlá
prohlídka ženijních trhadel, uložených
ve skladech v Hostivicích. Všechny bedny ve skladištích
byly otevřeny, obsah přepočítán
a porovnán s inventárními záznamy.
Provedení skontrace a revise ukázala, že veškeré
třaskaviny, uložené ve skladech jsou v úplném
pořádku a nebylo nalezeno žádné
manko v zásobách třaskavin.
Se zřetelem na tyto úvahy bylo odloženo podle
§ 139 voj. tr. ř. trestní udání,
ježto určité zavinění určité
osoby nebylo prokázáno.
V Praze dne 24. dubna 1926.