VIII/285.

Interpelace

poslanců R. Tayerle, V. Brodeckého

a soudruhů

předsedovi vlády republiky

Československé

o vyrovnávacím přídavku u četnictva a

o praxi ministerstva vnitra nerespektující

rozhodnutí Nejvyššího správního soudu.

Požitkový zákon četnictva č. 186/20 upravil požitky této kategorie státní služby tak nedostatečně, že v §u 24 téhož zákona musil býti všem těm četn. gažistům b. h. tř. přiznán ťvyrovnávací přídavekŤ, kteří podle nových norem požitkových dostali méně než kolik měli podle starých.

Paragraf 24 zák. 186/20 praví doslovně: ťObdrží-li někdo novou úpravou platovou méně, než činí souhrn dosavadních požitků zápolních (služné, bytné, aktivní, četnický, služební přídavek a přídavek pro vrchní strážmistry I. tř., náhrada za sluhu, pohotovostní, drahotní, jednorázový, válečný a subsistenční přídavek, stravné) vyplatí se mu rozdíl mezi těmito a novými požitky (služné, četnický, místní a činovní přídavek, drahotní přídavek, mimořádná výpomoc), jakožto zvláštní vyrovnávací přídavek. Pokud potrvá pohotovostní, zmenší se vyrovnávací přídavek o příslušnou částku Ustanovení poslední věty platí pouze pro rok 1920Ť.

Ministerstvo vnitra provedlo zákon 186/20 jednak nařízením ze dne 8. 5. 1920 č. 27026/13 (provisorně), hlavně však nařízením ze dne 7. 10. 1921 č. 70.376/13.

V tomto posledním nařízení se ve všeobecných ustanoveních u č. 6 praví: ťPodrobné uvedení nových požitků včetně vyrovnávacího přídavku: Tento budiž vypočítán dle ustanovení §u 24, při tom vzaty za základ u všech zem. četn. velitelství zázemní požitky, které dotyčný měl, resp. mohl míti v prosinci 1919 (drahotní přídavek normální) a dbáno ustanovení dvou posledních vět zmíněného paragrafu.

Mimořádná výpomoc pro květen, červen a srpen 1920 nevezme se při zjišťování vyrovnávacích přídavků v úvahu.

Jako provedení §u 24 se v tomže nařízení stanoví:

ťČetníci na zkoušku, kteří byli presentováni do (včetně) 1. 5. 1920 a dostali měsíční služné, obdrží vyrovnávací přídavek. Vyrovnávací přídavek dne 1. 1. 1920 neb při pozdějším presentování (od 2. 1. až do 1. 5. 1920) stanovený jest stálý a nemění se, jen při postupu do vyšších platů s příslušným místním přídavkem a při postupu do vyššího četnického přídavku sníží se o onu částku, o kterou jmenované požitky byly zvýšeny.

Toto ustanovení vyplynulo z důvodové zprávy ku zák. 186/20, v níž se praví: ťRozdíl tento se stále zmenšuje, až v pozdějších letech požitky podle této úpravy vzestupně převyšují požitky dosavadní.Ť

Podle státního rozpočtu na rok 1921 kap. XII (min. vnitra) tit. 3 str. 60 a 79 musil býti přiznán tento vyrovnávací přídavek celkem as 6.000 četn. gážistů v úhrnném obnose Kč 7,486.865. R. 1923 podle téhož rozpočtu strana 122, a 155 mělo obdržeti vyrovnávací přídavek ještě as 3000 v obnose Kč 2,397.369.

Zákonný předpis §u 24 zák. 186/20 do dneška žádným zákonem zrušen nebyl, jmenovitě nebyl zrušen zákonem č. 394/22 Sb. z. a n. Ve vládním nařízení ze dne 15. 2. 1923 č. 34 Sb. z. a n., jímž se provádí zák. 394/22 byl nezákonně zrušen § 24 zák. 186/20 touto textací: ťVýplata vyrovnávacího přídavku dle §u 24 zák. 186/20 budiž koncem prosince 1922 zastavenaŤ.

Proti tomuto nezákonnému zastavení vyrovnávacího přídavku stěžoval si strážmistr K. Karlík k ministerstvu vnitra, které výnosem ze dne 14. 10 1924 č. 37.779/13 jeho stížnost zamítlo, odvolávajíc se na to, že zastavení výplaty vyrovnávacího přídavku bylo provedeno v důsledku celovládního nařízení.

Jmenovaný strážmistr stěžoval si do tohoto zamítavého rozhodnutí ministerstva vnitra k Nejvyššímu správnímu soudu.

Nejvyšší správní soud rozsudkem ze dne 23. 2. 1926 č. 3.551/26 dal stížnosti v bodě 3 místa a uznal, že zrušení výplaty vyrovnávacího přídavku stalo se nezákonně. V důvodech svého rozsudku uvedl Nejv. spr. soud toto:

ťNaproti tomu bylo dáti stížnosti za pravdu, pokud namítá, že zastavení další výplaty vyrovnávacího přídavku dnem 1. 1. 1923 vůbec - které v naříkaném rozhodnutí odůvodněno jest toliko poukazem na předpis čl. IV. vládního nař. 4. 34/23 - stalo se proti zákonu. Jak již shora uvedeno, přiznán v §u 24 zák. č. 186/20 četnickým osobám nárok na vyrovnávací přídavek na tak dlouho, dokud služební požitky jejich podle tohoto zákona nedostoupí oné výše, jakou obnášel souhrn jejich dosavadních požitků zápolních. Tento zákonný nárok nebyl osobám těmto odňat žádnou pozdější úpravou zákonnou, a nestalo se tak zejména ani ustanovením §u 5 zák. z 20. 12. 1922 č. 394 Sb. z. a n., jejž připouští snižování pouze těch přídavků, jež jsou tam taxativně vyjmenovány t. j. oněch přídavků, o nichž pojednává díl IV. zák. č. 186/20, tedy drahotních přídavků, jakož i mimořádné a nouzové výpomoci po sloužení jich v t. zv. jednotný drahotní přídavek, nikoliv však také vyrovnávacího přídavku zavedeného dílem V. cit. zák. č. 186/20. Jest-li že tedy vládní nařízení z 15. 2. 1923 č. 34 Sb. z. a n., ve svém článku IV., provádějíc předpis §u 5 zák. č. 394/22 nařizuje, že výplata vyrovnávacího přídavku dle §u 24 zák. č. 186/20 má býti zastavena koncem prosince 1922, a činí opatření toto bez ohledu na to, zda novu úpravou odpadl již rozdíl mezi výši nově upravených služebních požitků a výši požitků zápolních, přísluševších dotyčným osobám četnickým před účinnosti zák. č. 186/20 osobuje si tu bez zvláštního zákonného zmocnění právo měniti, zákon, a odporuje tudíž zákonu.

Z těchto důvodů bylo tudíž naříkané rozhodnutí v tomto bodě zrušiti pro nezákonnost.Ť

Nejv. správní soud tudíž jasně rozhodl, že základnou pro stanovení výše vyrovnávacího přídavku jsou zázemní požitky četnických gážistů z doby před účinností zák. č. 186/20 t. j. z prosince 1919 a výši oněch zázemních požitků, které jsou stanoveny touto požitkovou úpravou t. j. zákonem č. 186/20 a žádný potomní zákon v tomto stavu nepřivodil změny.

Ministerstvo vnitra, rozhodujíc v důsledku tohoto nálezu Nejv. správního soudu znovu o přiznání a vplácení vyrovnávacího přídavku po dni 1. 1. 1923 rozhodlo výnosem ze dne 15. 4. 1926 č. 16. 586/26/13 odmítavě, prý z toho důvodu, že při stanovení rozdílu mezi požitky z prosince 1919 jest vzíti v úvahu o takové požitky, které byly po zákonu č. 186/20 četnickým gážistům přiznány, jako např. zákony č. 214/20, č. 446/20, nebo č. 625/21 Sb. z. a n., jimiž byly t. zv. 1/4letní výpomoci nouzové učiněny požitky měsíčními a platnost původního zákona č. 214/20 jen prodlužována.

Tímto stanoviskem přehlíží ministerstvo vnitra ne jen rozhodnutí Nejv. správního soudu, ale i jasně znění zákona č. 186/20 § 24 a konečně i důvodovou zprávu ku zák. č. 625/21 (tisk č. 640), v níž se praví:

ťNeudržitelnost hospodářských poměrů státních zaměstnanců, jakož i pensistů jest nejen plně oceněna v důvodové zprávě k projednávanému zákonu, nýbrž jest tak všeobecně uznávána, že není zajisté třeba nutnost a nalehavost nouzové akce odůvodňovati.Ť (Tisk č. 717).

Z toho jest zřejmo, že zákonodárce teprv při těchto zákonech zcenil ony drahotní poměry, které při zákonech 186/20, který jest analogonem zák. 541/19 zceněny býti ani nemohly.

Ministerstvo vnitra v citovaném rozhodnutí č. 16.586/26 však se odvolává také na zákony č. 16. 586/26 však se odvolává také na zákony č. 495/21 a 394/22, jimiž byly - jak známo - sníženy drahotní přídavky o 20 % a četnickým gažistům uložena nebývale povinnost placení daně z příjmů a srážek do pense, tedy další snížení i těch požitků, které tvořily základnu při stanovení rozdílu mezi požitky z prosince 1919 a novými požitky.

Ježto podle zjištění Nejv. správního soudu do dneška nebyl § 24 zák. č. 186/20 žádným zákonem zrušen, mělo by ministerstvo vlastně rozhodnouti, zda zákon 394/22 nepřivodil jeho povinnost, aby zvýšilo vyrovnávací přídavek i o ony obnosy, které četničtí gážisté musí platiti od 1. 3. 1923 a dani z příjmů a na srážkách do pense, neboť tyto srážky snižují také požitky z prosince 1919 a četnictvo nikdy - ani v době Rakouska - těchto srážek neplatilo.

Ježto hlavně nesprávně vyřešení požitkových poměrů v četnictvu přivodilo bezpříkladně ochuzení četnických gážistů b. h. tř., ba nese největší vinu na příčnách těch 74 sebevražd v této kategorii státní služby, dále:

ježto citované rozhodnutí ministerstva vnitra jest nejen nezákonné, ale i s to zlehčiti význam Nejvyššího správního soudu pro právní řád v republice, ba přivoditi i pochybnost o pevnosti tohoto právního řádu v očích tak významného spolutvůrce, jakým jest četnictvo o 95% oblasti celé republiky,

konečně proto, že posledně citovaným výnosem si ministerstvo vnitra neoprávněně samojediné osobuje právo udržovati platnost celovládního nařízení ze dne 15. 2. 1923 č. 34 Sb. z. a n. i pokud bylo toto nařízení Nejv. správním soudem uznáno nezákonným v prvé řadě však proto, že hospodářské poměry těch četnických gážistů m. h. tř., kteří podle rozhodnutí Nejv. spr. soudu mají zákonné právo na požitek vyrovnávacího přídavku i po 1. 1. 1923 do dneška, jsou přímo katastrofální

táží se podepsaní:

I. Jest panu předsedovi vlády známo, že Nejvyšší správní soud uznal část vládního nařízení ze dne 15. 2. 1923 č. 34 Sb. z. a n. nezákonnou a jak hodlá to odčiniti?

II. Jest pan ministerský předseda ochoten vyvolati v této otázce nové usnesení celé vlády v tom smyslu, že výplata vyrovnávacího přídavku podle §u 24 zák. 186/20 bude i po 1. 1. 1923 do dneška provedena u všech četnických gažistů b. h. tř., kteří na tento přídavek mají zákonitý nárok?

V Praze dne 15. května 1926.

Tayerle, Brodecký,

R. Chalupa, V. Beneš, dr. Dérer, Kříž, Hampl, inž. Nečas, Srba, Johanis, Tomášek, dr Meissner, Karpíšková, Chalupník, Svoboda, Stivín, Klein, Bečko, Geršl, Brožík, Koudelka, Prokeš, Jaša.

IX/285.

Interpelace

poslance Hugo Bergmanna a spol.

ministru spravedlnosti

o poměrech soudních zřízenců a podúředníků v Československé republice.

Soudní zřízenci a podúředníci v Československé republice podali třikráte, a sjezdech jednomyslně schválené memorandum ministerstvu spravedlnosti, žádajíce, aby na jejich spravedlivé požadavky byl brán zřetel.

Zřízencům okresních soudů ukládá se stravování vězňů mnohdy proti vůli a s pohrůžkou přesazení. Zřízenci musí veškerým výnosům ohledně stravování vězňů vyhověti za pár haléřů stravného. Musí k tomu přidržeti svou manželku, která není státem placena za tuto namáhavou práci.

Soudní zřízenec musí býti od rána až do noci v permanence, aby od četnických eskort neb místní policie delikventy přijímal, a mnohdy neobdrží ani svoji zákonnou dovolenou, poněvadž jest u takového okresního soudu sám.

Na stravování vězňů pobírá takový zřízenec na menším městě na jednoho vězně 3 Kč 80 hal. denně, bez ohledu na počet vězňů. Za to má podávati třikrát denně stravu, ráno polévku, v poledne polévku a příkrm a večer opět příkrm. Při větším počtu vězňů snad by bylo možno vyjíti se stanoveným stravným, ale při malém počtu vězňů částka tato naprosto nestačí k vyvařování, nehledě k tomu, že zřízenec zaplatí ročně nejméně 150 Kč kolkovného na účty a kvitance z vlastních příjmů. Tato práce označuje se jako služební výkon. Bylo by záhodno, aby tyto částky každý rok ministerstvo spravedlnosti dle místních drahotních poměrů samo určovalo.

Mnozí výkonní soudní podúředníci a zřízenci jsou dobrými a spolehlivými kancelářskými silami, ale neumožňuje se jim, aby se po delší době stali výkonnými úředníky, jako u jiných resortů.

Služební oblek jejich jest nevkusným, že vypadají jako trestanci sami.

Z těchto důvodů táží se podepsaní pana minstra spravedlnosti.

1. Jest pan ministr ochoten zaříditi, aby vyvařování vězňům u okresních soudů bylo svěřeno ženám zřízenců, kteří mají dohled nad vězni, za zvláštní odměny?

2. Určiti peníz a stravu vězňů a odškodnění dle místních poměrů drahotních na každý rok?

3. Zprostiti tyto zřízence kolkovného na účty za vydané potraviny?

4. Umožniti zřízencům zákonnou dovolenou a za nedělní službu poskytnouti prázdný náhradní den v týdnu, nebo v náhradu vyplatiti přesčasné 12 Kč za den?

5. Pro úklid kancelářů, kde není dostatek trestanců, dodati je od krajského soudu?

6. Za dobu služební, 8 hodin přesahující, vyplatiti přesčasné?

7. Pro bezpečnost vyzbrojiti zřízence, mající dohled nad vězni, vhodnou zbraní?

8. Výkonné soudní podúředníky zařaditi po delší uspokojivé službě kancelářské do stavu kanc. úředníků?

9. Povoliti soudním zřízencům na oblek paušál jako u četnictva?

10. Jest pan ministr ochoten podepsaným podati zpráv, co v této věci zařídil, aneb zaříditi hodlá?

V Praze dne 12. května 1926.

H. Bergmann,

Laube, Netolický, Riedl, inž. Záhorský, Langr, Pechmanová, Knejzlík, Moudrý, Lanc, Trnobranský, Hrušovský, Slavíček, dr Patejdl, Mikuláš, dr Gagatko, Zeminová, David, Buříval, Sladký, Prášek.

X/285.

Interpelace

poslance Hugo Bergmanna a spol.

ministru financí,

školství a nár. osvěty a veřejných prací

o nesprávném vyměřování peněžitých náhrad za používání emolumentů, jakož i o přehnané výši nájemného z bytů, používaných ve státních budovách zřízenci a podúředníky vysokých škol, jakož i o zpětném placení nájemného od 1. ledna 1924.

Výnosem ministerstva veřejných prací ze dne 14. srpna 1922 čís. 27059/V b-1922 a výnosem ministerstva školství ze dne 20. ledna 1924 č. j. 1377/24-IV přikročila zemská správa politická k vyměřování náhrad za používané emolumenty, jakož i nájemné z bytů, používaných zaměstnanci (zřízenci a podúředníky) vysokých škol.

Těmito výnosy odebírají se dotyčným zřízencům vydržená práva, neboť již za Rakouska používali tito zaměstnanci vysokých škol bezplatně bytů ve státních budovách a ti, kteří měli dekretem přiděleny byty služební, používali mimo to též bezplatně otopu a světla. Na základě konaných šetření nevzpírají se ti zřízenci a podúředníci, kteří nemají byty dekretem jako služební přidělené, platiti přiměřené částky jak nájemného, tak i za používání otopu a světla, ale žádají, aby tyto obnosy byly jim přiměřeně sníženy, poněvadž zemská správa politická, na základě výše citovaných výnosů, předepsala jim placení tak přehnaných obnosů, že postižení ze svých skrovných služebních příjmů je prostě platiti nemohou.

Hlavně však třeba poukázati a drakonické opatření, aby tyto náhrad byly placeny se zpětnou platností od 1. ledna 1924. I když pomíjíme stanovisko právní, jest již ze stanoviska lidského neslýchaným požadovati na existenčně slabých zřízencích tyto obnosy se zpětnou platností. - Upozorňujeme, že tyto byty byly přiděleny správnou budov za vykonávání dohledu v ústavech i těm zřízencům, kteří je nemají jako služební, a poněvadž v době konání přednášek musí býti tito zřízenci denně od časných hodin ranních do pozdních hodin nočních, někdy až do 10. hodiny večerní, ve službě, a jest jim svěřen dohled nad cenným inventářem ústavním, jakož i potřebnými přístroji.

Z těchto důvodů táží se podepsaní:

1) Jsou páni ministři ochotni dáti přezkoušeti výši předepsaných náhrad za emolumenty (používání otopu a světla), jakož i výši nájemného a upraviti je a přijatelný peníz?

2) Jsou páni ministři ochotni těm, kteří mají v dekretě služební byt, přiznati bezplatné používání jeho, i otopu a paliva, jak tomu dosud bývalo?

3) Jsou páni ministři ochotni zrušiti zpětnou platnost od 1. ledna 1924 pro placení těchto náhrad a pozměniti ji, když zřízenci nemají dekretálně služebního bytu od 1. ledna 1926?

V Praze dne 12. května 1926.

H. Bergmann,

David, Sladký, Prášek, Laube, Buříval, Zeminová, dr Gagatko, Mikuláš, inž. Záhorksý, Hrušovský, Slavíček, dr Patejdl, Trnobranský, Lanc, Moudrý, Knejzlík, Pechmanová, Langr, Riedl, Netolický.

XI/285.

Interpelace

poslance Hugo Bergmanna a spol.

předsedovi vlády

o výplatě vyrovnávacího přídavku po 1./I. 1923.

Nejvyšší správní soud rozhodnutím ze dne 23. 2. 1926 č. 3.551/26 uznal, že výplata t. zv. vyrovnávacího přídavku, přiznaného gažistům četnictva zákonem ze dne 19. 3. 1920 č. 186 Sb. z. a n. byla zrušena vládním nařízením ze dne 15. 2. 1923 č. 34 Sb. z. a n. nezákonně a že jest tudíž tento přídavek vypláceti i po 1. 1. 1923 všem těm četnickým gažistům, kteří podle platných norem naň měli právo a do té doby, pokud mají naň právo.

Ministerstvo vnitra, rozhodujíc nově o stížnosti, která vyvolala tento nález Nejv. správního soudu, odmítlo zas tuto stížnost výnosem ze dne 15. 4. 1926 č. 16.586/13.

V důvodech, které ministerstvo vnitra k tomuto výnosu přičlenilo, se uvádí, že vyrovnávací přídavek by jen v těch případech bylo i po 1. 1. 1923 vypláceti, kdyby požitky po tomto dnu byly nižší, než kolik činí souhrn oněch nominativně v §u 24 zák. č. 186/20 vyjmenovaných požitků zázemních.

Ministerstvo vnitra přehlíží patrně vědomě, že rozdíl mezi základnou t. j. mezi příjmy četnického gažisty b. h. tř. z prosince 1919 a mezi příjmy podle zák. č. 186/20 musí býti stanoven bez ohledu na pozdější úpravu nouzových výpomocí zákony 214/20, 446/20, aneb č. 625/21 neboť posledně citované zákony vyplynuly - jak o tom svědčí důvodová zpráva tisk č. 717 - v důsledku neporovnatelně jinakých drahotních poměrů, než oněch, na něž bral zřetel zák. č. 186/20, který jest analogem zák. 541/19.

V tomto směru přehlíží ministerstvo vnitra i textaci zákona č. 186/20 § 24, jakož i ona prováděcí nařízení, která samo ku zák. č. 186/20 vydalo (ze dne 8. 5. 1920 č. 27.026 a ze dne 7. 10. 1921 č. 70.376/13), v nichž výslovně nouzovou výpomoc vyjmulo ze vlivu na stanovení vyrovnávacího přídavku podle §u 24 zák. č. 186/20.

Ve výnose č. 16586/26 se ministerstvo vnitra dále dovolává zákonů č. 495/21 a 394/22, jimiž byly sníženy požitky četnických gažistů jednak o 20% drahotních přídavků, hlavní ale i o placení daně z příjmů a srážky do pense, které četnictvo nikdy - tedy nejen po čas války - neplatilo.

V důsledku tohoto poukazu n zákony č. 495/21 a 394/22 tedy by vlastně ministerstvo vnitra mělo zvýšiti vyrovnávací přídavek o tentýž obnos, o nějž dostávají četničtí gažisté méně v důsledku placení daně z příjmů a srážek do pense.

Ministerstvo vnitra tedy nejen neodvodilo z rozhodnutí Nejv. správního soudu důsledky i vůči zákonům č. 495/21 a 394/22, ale ono jimi chce opříti i svůj odpor proti nejvyššímu správnímu soudu a tím odčitnit jeho právní názor ve věci.

V podstatě se jeví věc takto: Zákon č. 186/20 vyřešil tak nedostatečně požitkové poměry četnických gažistů b. h. tř., že musil jim v § 24 přiznati vyrovnávací přídavek, aby dostali aspoň tolik, kolik měli podle předpisů starorakouských. Vyrovnávací přídavek však měl býti konsumován jen časovým postupem do vyšších požitků na služném a četnickému přídavku tak, že vlastně on stavil právo na časový postup všech, kdož tento vyrovnávací přídavek měli přiznán, čili, jinými slovy, u as 6000 četníků byly požitky z roku 1919 stabilisovány až na dobu 16 let bez ohledu na stoupající drahotu, která si vynutila přiznání mimořádných nouzových výpomocí atd.

Když potom vládním nařízením ze dne 15. února 1923 č. 34 Sb. z. a n. byl od 1. 1. 1923 vyrovnávací přídavek zrušen a četn. gažistům uloženo platiti daň z příjmů a srážky do pense, byli všichni ti, kdož ještě vyrovnávací přídavek pobírali, požitkově vrženi za požitky z r. 1919 a s nimi všichni ti, kdo neměli na nových požitcích více, než co činily srážky do pense a placení daně z příjmů.

Tak nedostatečně nebyly upraveny požitky žádnému jinému stavu. K tomu druží se ještě zkrácení četnictva o právo ženiti se, jehož omezení na 4 roky četnické služby zase znemožnilo oženěním polepšiti si hospodářské postavení, a není potom divu, že tyto poměry požitkové přivodily 74 sebevraždy v četnictvu. Jinaký důsledek jeví se v tabulce VIII. A vládního návrhu nového platového zákona (tisk č. 100), z níž lze zjistiti, že kategorie zřízenecké vykazují 85% ženatých příslušníků, kategorie důstojníků a rotmistrů 70% ženatých, kdežto kategorie četn. strážmistrů jen 30% ženatých, co naproti tomu ostatní se ani ženiti nemohou.

Tyto strašné poměry bylo by odčinilo důsledné provádění nálezu Nejv. správního soudu aspoň z malé části. Ministerstvo vnitra však postavilo se tvrdě odmítavé a přivodí tím další ochuzení četnictva, neboť potom nebude možno v novém platovém zákoně vypočítati správně nový vyrovnávací přídavek jak jest ve vládním návrhu proponován.

Majíce obavu, že tento postup četnické správy způsobí další ochuzení četnických gažistů a tím i další vzrůst sebevražd, táží se podepsaní:

1. Jest pan předseda vlády, jejíž výnos byl prohlášen nezákonným, ochoten odvoditi důsledky z tohoto nezákonného stavu?

2. Jest pan ministerský předseda ochoten přiznati všem četn. gažistům právo na vyrovnávací přídavek po 1. 1. 1923 a do dneška tak, jak to uznal Nejv. správní soud zákonným a přihlížeti k tomu, aby výkonní gažisté četnictva nebyli v novém požitkovém zákoně zkráceni o právo zákonem č. 186/20 § 24 zaručené?

3. Jest pan ministerský předseda ochoten sděliti podepsaným, co v této věci zařídil?

V Praze dne 14. května 1926.

H. Bergmann,

David, Lanc, Moudrý, Netolický, Riedl, Trnobranský, inž. záhorský, Slavíček, dr Patejdl, Procházka, Buříval, Hrušovský, Langr, Knejzlík, dr Gagatko, Laube, Mikuláš, Prášek, Pechmanová, Sladký, Špatný, Zeminová.

XII/285.

Interpelácia

poslanca Kršiaka a súdruhov

ministrovi zemedeľstva

o neporiadkoch a zneužívaní úradnej moci

na riaditeľstve štátnych lesov

v Solnohrade.

Prednostom riaditeľstva štátnych lesov a statkov v Solnohrade je inž. Karol Anderle, ktorý tu ťpôsobíŤ od apríla r. 1924. Hneď vtedy, kedy sa sem prosťahoval z Hodonína, prišiel s dvomi nábytkovými vozňami, ktoré nechal stáť 2 týždne na dvore, lebo si nechal dávať v svojom byte parketovú podlahu. Za každý deň sa platilo špeditérovi za každý voz denne najmenoj 80 Kč. Už vtedy bolo vidno, ako bude vyzerať gazdovanie tohoto pána. Jeho predchodca nebol iný. Ten si dal zróbiť klozet za 25.000 Kč. Tedy nič sa nezmenilo. - V roku 1925 si dal Anderle sriadiť pre svoju rodinu letný byt na Sigorde ovšem na štátne trovy. Pán Anderle žil a žije prepychove, Horársky byt v Behorove v obvode lesnej správy Zborov pri Bardijove bol už v r. 1924 v tak mizernom stave, že musela byť projektovaná jeho novostavba. Rozpočet, predostretý riaditeľstvom ministerstvu zemedeľstva obnášel Kč 107.000-. Obnos tento však povolený nebol a horár Suchár-Turek obýval defektný byt dalej až sa mu nad hlavou srútila povala, ako to hlásila lesná správa Zborov v apríli 1924. Nejaký čas pred tým si však pán riaditeľ Anderle objednal od fy. Orenstein & Koppel v Prahe dva benzínové drezíny po 45.000 Kč. Tieto drezíny sú vôbec pre služobné cesty nepotrebné. Jednej používa inž. Anderle so svojou rodinou k zábavným cestám, ďalej tiež inž. Schmuck a Lingart. Ministerstvo tedy dovolilo kúpiť tieto zbytočné drezíny, keď naproti tomu nepovolilo vybudovanie slušného horárského bytu. Nepotrebné preto, lebo pánovia majú k dispozícii: lesnú železnicu, šesťsedadlové auto, dva koče s dvomi párami koní. - Nie menším luxusom ako drezíny je toto auto. Anderle ho používa výlučne a zbytočne na cesty do Košíc a do Prešova, kam chodí denne niekoľko vlakov. Zo svojej ťúradnejŤ cesty z Košíc sa nezriedka vracia až o 4 hod. ráno. Ďalej tohoto auta, ktoré je služobné, systematicky zneužíva k výletom so svoju rodinou. %Ze to štát nestojí málo peňazí, je pochopiteľné.

Pravou rukou Anderleho je inž. Schmuck. Len zásluhou Schmuckovou sa stalo, že správca Capalini sa nedostal na lavicu obžalovaných. Capalini úradoval ako lesný správca v Zborove výlučne v krčmách, čo ovšem stálo veľa peňazí, ktoré inkasoval od horákov za zrno, ktoré si títo, prostredníctvom lesnej správy kúpili. Spoločná a jednotlivá zápisnica poškodených o tejto veci, ktorým účtáreň potom tieto obnosy znovu strhovala, zmizela v stolíku inž. Schmucka. Ďalej mal Schmuck známosť o tom, že Capalini predal 17 dubových klátov za cenu ohrevného dreva, čím tiež poškodil štát o značné peniaze.

Inž. Linhart, vedel zo svojho platu VIII. hod. tr. zagazdovať toľko peňazí, že si mohol v Prešove kúpiť dom za 135.000 Kč. Je ovšem pravdou, že prijal od štátu najmenej 60.000 Kč za to, že býval v Solnohrade a jeho rodina v Gelnici, ktorú na svojich ťúradnýchŤ cestách navštevoval. To všetko však nie je dosť na zakúpenie domu za 135 tisíc Kč, kedže Linhart má aj v Gelnici svoj vlastný dom, ktorý si kúpil po prevrate. Keď senátor Klimko bol ešte riaditeľom v Solnohrade, zneužil podľa jeho sdelenia inž. Linhart drzo svojho postavenia, lesného správcu tak, že účtoval mzdu za rubanie dreva v lesných oddieloch, kde sa vobec nerubalo. Peniaze si ovšem ponechal. Obyvatelia obce Švedlár sa ešte pamätajú ako Linhart dal vystrielať zver a túto im potom draho predával. Linhart zapríčinil nevýhodným uzavieraním smluv pre štát v r. 1924 škodu na št. parnej píle Vondrišel v obnose výše 1 miliona Kč. O tom svedčia 4 svedkovia.

Pýtáme sa ministra zemedelstva či sa mu známe tieto neporiadky a či je ochotný toto škandálné hospodarstvo zastaviť a vinikov potrestať?

V Prahe, dňa 18. mája 1926.

Kršiak,

Peter, Čulen, Šafranko, Kopasz, Major, Landová-Štychová, Kolláriková, Cibulka, Vrtaník, Haiplick, Neurath, Steiner, Vobecká, Mondok, Muna, dr Gáti, Juran, Burian, Dědič, Schmerda, Elstner, Bolen, Chlouba, Sedorjak, Zoufalý, Zápotocký, Hruška, Čermák.

XIII/285 (překlad)

Interpelace

poslance L. Wenzela a druhů

ministrovi průmyslu, obchodu a živností

a ministrovi veřejného zdravotnictví

a tělesné výchovy

o zařazení do nebezpečenských tříd úrazového

pojištění dělníků a o vydání statistiky,

aby se zjistilo, jak často se

přiházejí úrazy a jak je zameziti.

Dělnické úrazové pojišťovny zahájily obšírné přípravné práce pro nové zařazení pojištěných podniků do nebezpečenských tříd. Tyto práce, na nichž pojištěné podniky mají veliký zájem, mohou míti uspokojivý výsledek jen tehdy, budou-li zájemníci míti po ruce řádnou statistiku, sestavenou podle dosavadních zkušeností v praksi. Této statistiky jest nezbytně třeba, pro posouzení otázky, jež se má řešiti.

Více nebo méně blízké soužití většího počtu rozličně uzpůsobených lidí, často rozličného pohlaví a stáří v živnostenských podnicích, kde často musejí obsluhovati rychle běžící stroje nebo dlouho snášeti zvláště namáhavé postoje, jest příčinou, že tam jsou úrazy častější. Totéž platí o podnicích, kde se pracuje n. p. s jedy, zvláště s jedovatými plyny, výbušnými a hořlavými látkami a zařízeními. Stále vzrůstající užívání elektřiny jest stále přibývajícím zdrojem úrazů.

Kdyby se pořídila statistika a zaznamenávaly se přiměřeně zkušenosti nabyté v úrazové praksi, zjistilo by se, že většina úrazů v podnicích přichází se ke konci denní pracovní doby a na konci pracovního týdne jako nepopíratelná znamení, že tělesná a duševní únava dělníkova vzrůstá. Začátečníci v práci trpí častějšími úrazy s nedostatku cviku a z neznalosti, z téhož důvodu rovněž i mladiství a poněvadž jsou lehkomyslní a podceňují nebezpečí. Přivyknutí nebezpečí a z toho velmi častý zvyk odstraňovati ochranné zařízení na strojích, jež zaměstnanci považuj za překážku v práci, jest konečně další příčinou úrazů v podniku. Není nejmenší pochyby, že se nejčastěji úraz přiházejí zřícením lešení, pádem se žebříků a schodů atd. Ze statistik vydaných v jiných zemích jest zřejmo, že počet úrazů zaviněných stroji činí nejvýše čtvrtinu všech úrazů. Úrazů způsobených sesutím, spadnutím a překocením předmětů konečně úrazů při nakládání a skládání, při zdvihání a nošení břemen, a úrazů v železničním provozu jest většina. Nelze podceňovati ani úrazů způsobených odletujícími třískami.

Kromě dozoru nad živnostenskými podniky, jejž vykonávají závodní rady a živnostenští inspektoři, jejichž roční zprávy obsahují množství poučných zpráv o nebezpečí úrazů a o zamezení úrazů, nebylo lze posud pojištěným zajistiti nějakou výhodu, poněvadž dosavadní zkušenosti nebyly ještě uveřejněny tak, aby jim každý mohl rozuměti a podle nich jasně posouditi, kolik úrazů se stává a jak jim zabrániti. Kdyby někdo učinil pokus a namáhal se dosíci, aby nebezpečí úrazů bylo radikálně odstraněno, bylo by k tomu rozhodně zapotřební aby byla vydána statistika podle dosavadních zkušeností. Kdyby byly objasněny příčiny úrazů, mělo by to ještě v zápětí mnohem větší pokrok při zamezení úrazů a zlevnění úrazového pojištění. Podniky zařazovaly by se také daleko snadněji a jistěji do nebezpečenských tříd. Jako příklad budiž uvedeno jen zavedení kulatého nožového hřídele u přípravných hoblovaček při spracování dřeva místo čtverhranného, jenž jest dnes všeobecně zakázán.

Podle zjištění sever-německých dřevařských společenstev užívalo se v roce 1910 více než desetkráte tolik přípravných hoblovaček niž v roce 1886. Přes to se počet úrazů zmenšil (1906: 472 úrazů, 1909: 353, 1912: 300 úrazů); nepřiházejí se již tak těžké úrazy: v roce 1909 do 1910 ze 100 úrazů 10% zavazovalo k náhradě škody, (byly tedy těžké), způsobené stroji s kulatým nožovým hřídelem, u strojů s čtverhranným nožovým hřídelem bylo jich 40%.

Dělníci, zaměstnanci, nemocenská pokladna, odborová organisace ušetřili značnou částku útrat nepřihlížejíc naprosto k tomu, že by se zmírnila nouze poraněných dělníků. Dělníci a dělnice byli by však jistě mnohem více šetřeni a chráněni.

Podepsaní se táží pánů ministrů:

Jste ochotni učiniti vše, čeho jest zapotřebí, aby se dělnictvu, jeho zdraví a bezpečností jeho života dostalo pronikavé ochrany, jak to jest nutné podle řádně statistiky ke zjištění množství úrazů a jejich zamezení?

Jste ochotni jak vědecké zkušenosti, tak také zkušenosti z dělnického úrazového pojištění uveřejniti pro širokou veřejnost tak, aby bylo možno něčemu se z nich naučiti?

Jsou páni ministři ochotni uveřejniti řádnou statistiku oněch nebezpečných a zdraví škodlivých podniků jakož i oněch povolání, v nichž možnost nebezpečí není tak velká, z níž by byl zřejmý počet smrtelných úrazů, trvalé, úplné, částečné a přechodné neschopnosti k výdělku (u 1000 plně zaměstnaných dělníků ve 30.000 plně počítaných pracovních dnech)?

Jste dále ochotni ještě před revisí a novým zařazením podniků do nebezpečenských tříd úrazového pojištění dělníků vydati přiměřenou statistiku praktických zkušeností v posledních 10 letech a zaslati je všem zájemnickým kruhům?

V Praze dne 6. května 1926.

Wenzel,

dr. Hanreich, Weisser, Zierhut, Greif, Wagner, Stenzl, dr. Wollschack, Böhm, Patzel, Simm, Schubert, Eckert, Bobek, Koczor, Siegel, inž. Jung, Krebs, Windirsch, Budig, Krumpe, Fischer, Platzer, Füssy, Knirsch.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP