Správní úřednictvo bylo pro časový
postup (t. j. postup do platu vyšší hodnostní
třídy) rozděleno na podkladě zásadně
předepsaného předběžného
vzdělání v pět skupin (§ 52 služební
pragmatiky) a to skupinu A (vysokoškolské vzdělání),
B (středoškolské vzdělání
a vysokoškolský kurs se státní zkouškou
na vysoké škole), C (střední škola),
D (čtyři nižší třídy
střední školy nebo měšťanská
škola a jednoroční běh učební
s ní spojený, v obou případech pak
ještě uspokojivý výkon zvláštní
odborné zkoušky), (jiné vyšší
vzdělání než podává obecná
škola). Schema časového postupu podle služební
pragmatiky a podle zákona č. 541/1919 jest obsaženo
v tabulce II A případně III A. Podle tohoto
schematu dosahoval, resp. dosahuje časovým postupem:
Úředník skupiny | a) podle služ. pragm. b) podle zák. č. 541/1919 | Platu nejvyšší dosažitelné hodn. třídy | Po celkové služ. době (v rocích) | Nejvyššího platu hod. třídy a stupně | Po celkové služ. době v rocích) |
A | a) | VII. | 20 | VII/4 | 32 |
b)*) | VI. | 21 | VI/4 | 30 | |
B | a) | VII. | 28 | VII/2 | 32 |
b) | VI. | 28 | VI/3 | 34 | |
C | a) | VIII. | 22 | VIII/4 | 34 |
b) | VII. | 25 | VII/4 | 34 | |
D | a) | VIII. | 26 | VIII/3 | 34 |
b) | VII. | 29 | VII/2 | 32 | |
E | a) | IX. | 19 | IX/5 | 31 |
b) | VIII. | 21 | VIII/4 | 30 |
*) Úředníci skupiny A s dvojím, vysokoškolským
vzděláním dosahují platu VI. hod.
tř. po 24 letech (dříve platu VII. hod. tř.
po 15 letech) a platu 4. stupně VI. hod. tř. po
23 letech.
Úředníci, kteří jsou vyloučeni
z časového postupu (ku př. pro horší
kvalifikaci než dobrou), mohou postupovati jen do - vyšších
stupňů služného.
Vzhledem k složitosti správního aparátu
a značné různosti výkonů od
funkcí zcela podřadných až do funkcí
rozhodujících nelze se při hodnocení
služebních výkonů obejíti bez
schematického rozvrstvení platového ani v
novém systému. Toto rozvrstvení úředníků
se provádí, jak bylo svrchu v zásadách
I. bod 2. odůvodněno, podle požadovaného
předběžného vzdělání,
avšak jen ve čtyři postupové skupiny
a to služební třídy, které až
na služební třídu I. odpovídají
dosavadnímu roztříděn, jež se
osvědčilo a bylo jen přizpůsobeno
vývoji, který nastal ohledně odborné
průpravy (služ. tř. III). V I. služební
třídě byly spojeny dosavadní skupiny
A a B, poněvadž kategorie dosud do skupiny I. zařaděné
vykazují byť i kratší, přece jen
ucelené vysokoškolské vzdělání.
Přirozeně nutno na délku vysokoškolských
studií vzíti při platové úpravě
přiměřený zřetel.
Na podkladě nahoto rozvrstvení se provádí
zásada hodnocení významu místa a honorování
výkonu tím, že se úřednická
místa systemisují v rámci stanovené
normální potřeby sil v sedal i platových
stupnicích, dále tím, že se podle možnosti
omezuje princip alimentační. Postačitelnost
menšího počtu platových stupnic oproti
dosavadnímu počtu jedenácti hodnostních
tříd vyplývá ze zásad svrchu
vylíčených.
Rovněž se odlučuje v souhlasu se zásadami
svrchu vylíčenými časový postup
od povýšení a mohou býti úředníci
povýšeni a čekatelé přijati pouze
na volná řádně systemisovaná
místa. Odpadne tudíž pro budoucnost jakékoliv
povyšování ad personam.
Do I. služební třídy náležejí,
jak bylo již řečeno, služební místa
úřednických kategorií, které
byly v dosud platném systému zařazeny clo
skupiny A a E. Zahrnuje tedy tato služební třída
služební místa úřednických
kategorií, pro než je zásadně předepsána
středoškolské a vysokoškolské vzdělání,
a to buď vysokoškolské vzdělání
aspoň čtyřleté příp.
sedmileté (skup. A) nebo kratší než čtyřleté,
ale aspoň dvouleté (skup. B). Do II. služební
třídy patří místa kategorií
náležejících dosud do skupiny C, do
III., třídy místa dosavadní skupiny
D a do IV. třídy místa nynější
skupiny E.
Místa I. služební třídy systemisují
se v platové stupnici 1.-6, místa II. služební
třídy v platové stupnici 3-7 a místa
III. a IV. služební třídy v platové
stupnici 4-7.
Přestup z nižší platové stupnice
do vyšší, jest nožný toliko jmenováním,
nikoli, jako dosud při časovém postupu, automatický
(dovršením předepsané postupové
lhůty). Zaměstnanci, který by nebyl povýšen,
zabezpečuje se však, vyhovuje-li služebně,
určitý minimální postup v rámci
téže platové stupnice, a to nejprve v stanovených
stupních služného, po jejich vyčerpání
ev. v náslužných přídavcích
(u platové stupnice 7.-5.), Výše náslužných
přídavků jest odstupňována
podle služebních tříd, takže i
zde se uplatňuje zásada, hodnocení předběžného
vzdělání jakožto kritéria pro
hodnocení služebního výkonu. Při
tom dosahuje podle návrhu zaměstnanec, který
by nebyl vůbec povýšen, vyhovuje však
služebně, přibližně asi téhož
-služebního příjmu, jakého by
dosáhl za dnešní soustavy časovým
postupem, kdežto zaměstnanci povýšenému
na místo význačnější se
zajišťuje služební příjem
vyšší, než jaký je dnes časovým
postupem dosažitelný. Tento způsob řešení
má na jedné straně vésti ke zvýšení
výkonnosti úřednictva, na druhé straně
má umožniti náležité honorování
úředníků snaživých a služebně
zvláště zdatných.
Vedle služného (včetně náslužných
přídavků) se poskytuje!čínovné,
které jest odstupňováno jednak podle služebních
tříd, jednok podle platových stupnic, takže
v něm diich.ázejí současně
výrazu obě shóra uvedené základní
směrnice nové soustavy. Kromě Toho liší
se činovné ještě podle obce, ve které
jest úřední pixsobiště úředníkovo
(čtyři skupiny ml t A, B, C, p.),
Důsledkem takto provedené zásady hodnocení
služebního výkonu jest, že byť by
i zaměstnanci různé služební
třídy byli jmenováni na místo zařaděné
do téže platové stupnice, přece jejich
celkový služební plat - na rozdíl od
stavu dosud platného - nebude týž, nýbrž
bude se lišiti (činovným, po případě
náslužným přídavkem).
Pokud jde o výměru nového služebního
platu, byl vzat patřičný zřetel na
předválečné honorování
v korespondujících hodnostních třídách
a bylo hleděno k tomu, aby jednak mezi platovými
stupnicemi nového schematu byl zachován pokud možno
stejný poměr, jaký byl v r. 1914 mezi příslušnými
hodnostními třídami, jednak aby i mezi úhrnem
celkového hrubého příjmu jednotlivých
služebních tříd za 3 let skutečné
služby podržen byl celkem asi obdobný poměr,
jaký byl v r. 1914 mezi úhrnem celkového
hrubého služebního příjmu jednotlivých
skupin časového postupu (A až E).
Při tom třeba podotknouti, že počet
nových platových stupnic byl proti počtu
dřívějších hodnostních
tříd zmenšen, poněvadž jednak není
namnoze valného rozdílu ca do hodnoty služebních
úkonů mezi úředníky nejnižších
hodnostních tříd, jednak byl rozdíl
mezi těmito úředníky rozšířením
časového postupu a propočítáním
služební doby podstatně zmenšen. Rovněž
sluší zdůrazniti, že při výměře
služebního platu byl vzat přiměřený
zřetel na to, že předválečný
plat nejnižší hodnostní třídy
byl vyměřen způsobem postačujícím
na úhradu jen nezbytných potřeb.
Vzájemný poměr mezi úhrnem hrubého
služebního příjmu, jehož mohli
zaměstnanci jednotlivých skupin časového
postupu dosáhnouti za 35 let služby, byl v roce 1914
(v Praze) tento:
Skupina
Podle návrhu byl by v I. a II. rod. třídě
(v Praze) poměr úhrnného hrubého příjmu
jednotlivých služebních tříd
za 35 let služby takovýto:
Ia dvojí vys. šk. | |||||
1116144 | |||||
116.30 | |||||
Ia dvojí vys. šk. | |||||
1213992 | |||||
11898% | |||||
Ia dvojí vys. šk. | |||||
1285200 | |||||
120% | |||||
Vezme-li se za základ (100%) šestinásobek celkového
hrubého příjmu, jehož za 35 let služby
docílily v r. 1924 (v Praze) jednotlivé skupiny
časového postupu, má se podle návrhu
úhrn celkového hrubého příjmu
jednotlivých služebních tříd
k tomuto šestinásobku (zlaté paritě)
v I. a II. rod. tř. takto:
Služební třída:
III | IV | |||
bez povýšení | 693600: | 97.38% | 642300: | 95.55 |
s jedním povýšením | 713100: | 100.11% | 662100: | 98.50% |
s dvojím povýšením | 734400: | 103.11% | 679200: | 101.04% |
Jest přirozeno, že při převodu z dosavadní
soustavy rázu převážně alimentačního
do systému nového se objeví v konkrétních
případech dočasná minus na celkovém
služebním příjmu proti stavu, jaký
odpovídá dosavadním formám platovým
zejména berou-li se v úvahu i odměny, přiznané
zaměstnancům zákonem č. 289/1924 Sb.
z. a n. Rozdíly tyto se vyskytují ve všech
skupinách. Vysvětliti je nutno jednak tím,
že obě soustavy platové, dosavadní a
nová, se líší podstatně ve své
struktuře (tam hodnostní třídy, zde
platové stupnice, tam časový postup do vyšší
hodnostní třídy a z počátku
bienálky, zde toliko platový postup uvnitř
téže platové stupnice a vesměs trienálky),
jednak naprosto nesoustavným vývojem drahotních
požitků, který měl v zápětí,
že v nynějším jednotném drahotním
přídavku, který se nám jeví
jako konečný výsledek všech - přímo
až chaotických - alimentačních úprav,
nelze při sebe větší námaze nalézti
jednotné linie, kterou bylo by lze při nové
stabilisaci platové vzíti za bezpečné
a spolehlivé východisko. Důsledkem toho,
co bylo právě řečeno, jest, že
zmíněné rozdíly se objevují
hlavně ve služebních letech, v nichž zaměstnanec
přecházel dosud časovýma postupem
do služebního příjmu vyšší
hodnostní třídy a že jsou napadnější
zejmn. v VIII. a VII. hodn. třídě, které
byly v dosavadním systému drahotními přídavky
poměrně nejštědřeji dotovány.
Na prosté vyrovnání těchto rozdílu
jest při zdůrazněné nesoustavnosti
alimentačních požitků nemožné,
poněvadž rozdíly tyto zmizely by jen tehdy,
kdyby služné bylo zvýšeno měrou,
která by sice na jedné straně odstranila
veškeré nyní u srovnání s návrhem
se vyskytující dočasné a sporadické
úbytky, na druhé straně by však přinesla
naprosto neúměrný a nijak neodůvodněný
zisk převážné většině
ostatních zaměstnanců a zvýšila
náklad na platovou úpravu tak, že by daleko
převážil finanční nosnost státu.
Jako není možno pro celkem nepříliš
četné případy, v nichž nový
služební příjem bude dočasně
nižší než celkový příjem
dosavadní, obětovati jednotnost a důslednost
struktury nového platového systému, tak nebylo
by správné, aby na tyto dočasné rozdíly
byla kladena příliš velká váha,
a to proto, že tyto úbytky vyskytují se v určitých
služebních letech jsou vyváženy jednak
- mnohdy dosti značným - ziskem z předchozích
nebo následujících služebních
letech, jednak zvýšením úhrnu příjmu,
jehož se zaměstnanci dostane za celou 35letou službu.
Tohoto dočasného úbytku však zaměstnanec
nepocítí, ježto bude v konkretních případech
vyrovnán doplňovacím přídavkem,
který se bude jen postupně odbourávati při
následujícím zvýšení služného.
V některých případech znamená
vyrovnávací přídavek dokonce i zisk
při dalším zvýšení služného
oproti zaměstnancům, kteří vyrovnávacího
přídavku neobdrželi. Nesmí též
přehlédnouti, že úbytky se objevují
v novém systému platovém zpravidla v případech,
když by zaměstnanec vůbec nebyl povýšen,
řidčeji jen v případech jednoho povýšení
a naprosto výjimečně (ve vyšších
rodinných třídách) v případech
dvojího povýšení.
V III. rodinné třídě (v Praze) jest
podle návrhu poměr úhrnného hrubého
příjmu za 35 let služby v jednotlivých
třídách služebních tento:
K šestinásobku úhrnu hrubého příjmu
za 35 let služby v r. 1914 má se úhrn hrubého
příjmu za 35 let služby v III. rodinné
třídě v jednotlivých služebních
třídách podle návrhu takto:
Služební třída
III | IV |
bez povýšení | |
756.600:106.23% | 705.300:104.93% |
s jedním povýšením | |
776.100:108.96% | 725.100:107.87% |
s dvojím povýšením | |
797.400:111.95 | 742.200:110.42% |
Návrh prodlužuje vesměs čekatelskou
dubu, zároveň však zvyšuje podstatně
služební příjem čekatelů.
Prodloužení čekatelské doby jest nezbytné
z důvodů uvedených výše mezi
všeobecnými zásadami pro novou platovou úpravu.
Ve skupině E nebyla za dosud platného systému
čekatelská lhůta namnoze praktickou, poněvadž
doplňování této kategorie dálo
se původně (zejména u kancelářského
úřednictva, které tvoří jádro
této skupiny - z 5230 úředníků
skupiny E je 4193 kancelářských úředníků)
především z řad déle sloužících
poddůstojníků a po převratu legionářů.
Na důsledky toho bylo rovněž dříve
poukázáno.
Dosavadní stav je nadále neudržitelný
a proto návrh zavádí čekatelskou lhůtu
(šestiletou) i pro IV. služební třídu.
Stanovením čekatelské lhůty také
pro tuto služební třídu se umožňuje
zároveň účelné vyřešení
otázky oficiantské v tom směru, že zdatné
síly z řad kancelářských oficiantů,
které skýtají záruku, že na úřednickém
místě plně vyhoví, budou moci býti
jmenovány úředníky po nejméně
skutečné 6tileté službě oficiantské.
Za tím účelem se stanoví, že
kategorie kancelářských úředníků
III. a IV. služební třídy se doplňují
z řad kancelářských oficiantů,
pokud se uprázdněné místo nepropůjčí
úředníku již ustanovenému neb
úředníku na dovolené s čekatelným
nebo na dočasném odpočinku. V důsledku
ustanovení zákona nebudou přijímáni
čekatelé na místa kancelářských
úředníků služební třídy
IV. vůbec, na služební místa kancelářských
úředníků služební třídy
III. (nynější skupina D) budou přijímáni
čekatelé jen, nebude-li způsobilých
uchazečů z řad kancelářských
oficiantů. Tímto způsobem bude možno
v souhlasu se zásadami nového systému vyhověti
oprávněnému požadavku, aby kancelářští
oficianti, kteří se osvědčili, mohli
se státu kancelářskými úředníky.
Vysoká výměra adjuta odůvodňuje
- celkem nepatrné - diferencování adjuta
podle skupin míst, neboť jinak by při ustanovení
úředníkem mohl obdržeti úředník
plat dokonce i menší (ve skupině míst
C a D) než měl jako čekatel.
K jednotlivým ustanovením zbývá podotknouti
ještě toto:
Podobně jako návrh má představovati
úplnou úpravu platových poměrů
všech zaměstnanců, na něž se vztahuje,
a tím podati přehledný a praktické
provedení usnadňující předpis,
mají býti i ostatní otázky, které
návrh ponechává úpravě cestou
nařizovací, nově a v jediném předpisu
upraveny. To platí a úpravě podle odstavce
2. a 3. i o ostatních úpravách, na něž
zákon odkazuje.
V odstavci 3. se stanoví pojem "úřednické
kategorie", který dosud v žádné
úpravě nebyl vymezen. Označení "úřednické
kategorie" používají platné předpisy
v různém smyslu, z čehož ovšem
vznikají nejasnosti. Tento nedostatek má kromě
toho za následek, že i administrativa postupuje nestejně
a že se zřizují v jednotlivých oborech
státní správy (resortech) nové a nové
kategorie, takže podle nynějšího stavu
vykazují skupina A 31 kategorií, skupina B 12, skupina
C 36, skupina D 14 a skupina E 18 kategorií, celkem tedy
111 úřednických kategorií pouze v
administrativě.
Se služebního hlediska nelze vystačiti s roztříděním
úřednictva pouze na služební třídy,
které jakožto platové skupiny mají především
význam s hlediska platového. Jest nutno, aby úřednictvo
bylo dále roztříděno uvnitř
služebních tříd na určité
celky podle kriterií důležitých s hlediska
služebního. Toho další roztřiďování
jest nutné, pokud jde o podmínky přijetí
do služby, přípravnou službu a definitivní
ustanovení, jakož i pokud jde o jiné otázky
související s vyškolením a způsobilostí
úředníka pro určitý obor.
Služební pragmatika v tom směru se snažila
vystačiti s pojmem služebního odvětví,
jež definovala v § 36 takto:
"Za služební místa náležející
k témuž služebnímu odvětví
ve smyslu tohoto zákona se pokládají v rozličných
resortech všechna místa, pro jichž dosažení
jsou stanoveny podstatně stejné podmínky."
Nejasnost této definice způsobovala, že docházelo
k různým výkladům a různému
pojímání služebního odvětví.
Služební pragmatika zmiňuje se na četných
místech o služebním odvětví,
na př.: § 1 (ustanovení ve službě),
§ 16 (složení kvalifikační komise),
§ 22 (obstarávání jiných služebních
úkonů), § 36 (převzetí do jiného
služebního odvětví, vzdání
s postavení v hodnostní třídě),
§ 37 (služební pořadí), §
39 (pořadové seznamy úředníků),
§ 40 (tituly.), § 41 (stejnokroj), § 46 (zvýšení
adjuta), § 50 (převzetí do jiného služebního
odvětví, postup do vyšších stupňů
služného), § 51 (časový postup),
§ 52 (předchozí vzdělání
předepsané pro ustanovení v příslušném
služebním odvětví), § 56 (jmenování
praktikantů úředníky), § 67 (přeložení,
srv. též § 8 zák. č. 286/1924 Sb.
z. a n.), § 70 (výměna míst), §
73 (dovolená s čekatelným).
Z tohoto výpočtu jest patrno, že pojem úřednické
kategorie, vymezený v odst. 3, §u 4, úplně
nahradí pojem služebního odvětví
podle služební pragmatiky a že se s ním
vystačí také v rámce příslušných
předpisů navrhované úpravy. Pouze
pokud jde a služební pořadí, doporučuje
se, aby služební pořadí se neřídilo
příslušností k téže kategorii,
nýbrž stačí vzhledem k dosavadním
zkušenostem příslušnost k téže
služební třídě.
Pojem kategorie charakterisují dva znaky, a to: příslušnost
k téže služební třídě
a obstarávání stejných nebo v podstatě
stejnorodých služebních výkonů.
Podle těchto znaků budou kategorie určeny
zvláštním nařízením, čímž
dostane se této definici pojmu úřednické
kategorie autentického výkladu a zamezí se
tak nestejný postup v administrativě. K téže
úřednické kategorii budou náležeti
úředníci různých oborů
státní správy (resortů) jako právně-administrativní
úředníci, techničtí úředníci,
zdravotní úřednici, účetní
úředníci, kancelářští
úředníci stejné služební
třídy atd.
Vedle příslušnosti ke kategorii má i
příslušnost k témuž oboru státní
správy (resortu) nejen formální, nýbrž
namnoze také věcný význam potud, že
sice úředníci téže kategorie
avšak různých oborů státní
správy (resortů) konají určitou stejnorodou
službu, že však vyškolení a specielní
znalosti požadované pro tuto službu v jednom
resortu se nekryjí s vyškolením a znalostmi
požadovanými pro stejnorodou, službu v jiném
resortu. Z toho se podává, že jest nutno, aby
čekatel konal přípravnou službu nejen
v téže úřednické kategorii, nýbrž
také témž oboru státní správy
(resortu).
Pokud pak jde o specielní podmínky předepsané
pro přijetí za čekatele a ustanovení
úředníkem, sluší ještě
i dále rozlišovati, a to s hlediska služebního
oboru. V jednom a témž oboru státní
správy (resortu) jsou zastávány stejnorodé
výkony služební úředníky
různých služebních oborů, jde
tu tedy specialisace ještě dále, a je nutno,
aby byla požadována od čekatele a úředníka
splnění zvláštních podmínek,
předepsaných nejen pro příslušnou
úřednickou kategorii, nýbrž i pro příslušný
služební obor. Tím dány jsou čtyři
znaky, podle nichž se úředníci s hlediska
platového a služebního roztřiďují,
a to služební třídy, uvnitř služební
třídy úřednické kategorie bez
ohledu na resort, v určitých vztazích pak
roztřiďují se úředníci
podle resortu a uvnitř resortů podle služebních
oborů.
povahy věci se podává, že zákon
nemůže obsahovati přesnou systemisaci služebních
míst, nýbrž že se obmezuje na rámcové
ustanovení, v tom směru nařizuje, že
počet míst nesmí přesahovati normální
potřebu sil. Tato potřeba sil má býti
stanovena v jednotlivých úřadech resortech
v souvislosti s úspornými opatřeními,
jež sluší provésti podle zásad
zákona čís. 286/1924. Počet míst
stanovených pro jednotlivé obory služby sluší
pak systemisovati v jednotlivých platových stupnicích
podle významu služebních úkonů,
jich zodpovědností a obtížnosti. Zákon
ponechává toto ocenění výkonné
moci, uplatňuje pouze rozvrstvení služby, které
se provádí na podkladě předběžného
předepsaného vzdělání, tím,
že stanoví přímo, ve kterých
platových stupnicích smějí býti
systemisována místa určitých služebních
tříd. Určitá místa vyjímá
zákon, podobně jako je tomu i v úpravách
jiných států, z rámce platových
stupnic, jakožto místa zvláště
význačná. Jde tu zásadně o
místa, která jsou zařaděna dosud do
II. hodnostní třídy.
Na rozdíl od dosavadního stavu má se zvýšení
služného provésti vždy z moci úřední.
Pokud jde o započitatelnost určitého období
pro zvýšení služného a jeho odklad
v rámci jednotlivých platových stupňů,
jest v nutno použíti dosavadních předpisů
v tom směru platných pro postup úředníků
do vyšších požitků, tudy jak pro
postup do vyšších stupňů platových,
tak i pro časový postup (postup do platů
vyšší hodnostní třídy),
poněvadž zvýšení služného
nahrazuje i časový postup.
Ustanovení o kvalifikaci, služebním pořadí,
úředních titulech, služebním
stejnokroji a dovolené bylo nutno pojmouti do zákona
vzhledem k tomu, že se v novém platovém systému
odstraňují hodnostní třídy.
Při určení nejnižší míry
každoroční dovoleně na zotavenou vycházel
návrh v celku z dosavadního stavu, měl-li
by úředník v důsledku nového
platového systému a převodu do něho
podle nového ustanovení nárok na kratší
dovolenou, než mu ji zaručuje dosavadní předpis
služební pragmatiky, jest úmyslem zachovati
mu dosavadní výměru i nadále zvláštním
povolním.
Pokud jde a platové schéma zřízenecké,
musí zásada hodnocení pracovního úkonu
a pro něj vyžadovaného předběžného
vzdělání dojíti výrazu
a) jednak v přiměřeném odstupu počátečního
platu zřízeneckého a úřednického,
b) jednak v náležitém poměru úhrnu
celkového hrubého příjmy, jehož
se za stejnou dobu služební dostane na jedné
strmě jednotlivým skupinám úřednickým
a na druhé straně jednotlivým kategoriím
zřízeneckým, a
c) konečně v nejvyšším platu, kterého
- v poměru ku platovému schématu úřednickému
- zřízenec může vůbec dosáhnouti.
Zásada hodnocení pracovního úkonu
a případné pro něj vyžadované
zvláštní odborné průpravy může
se však uplatniti i v rámci samého platového
schématu zřízeneckého tím,
že hledíc k různé služební
hodnotě pracovních úkonů jednotlivých
skupin zřízeneckých, se stanoví pro
tyto dvě, po případě i více
platových skupin.
Se všech těchto hledisek vychází i navrhovaná
úprava, zdůrazňujíc zásadu
hodnocení pracovního úkonu i uvnitř
samotné kategorie zřízenecké ještě
také tím, že místo dosavadních
dvou platových stupnic (zřízenecké
a podúřednické) zavádí platové
stupnice tři, z nichž třetí jest určena
pro zřízence, druhá pro podúředníky
a první pro kvalifikované podúředníky.
Přestup z jedné platové stupnice do druhé
bude se - podobně jako u úředníka
- díti toliko propůjčením místa
systemisovaného ve vyšší platové
stupnici.
Zároveň byl však při stanovení
platového schematu zřízeneckého vzat
patřičný zřetel na to, že předválečný
plat zřízenecký a podúřednický
byl vyměřen ve výši postačující
na úhradu jen nezbytných životních potřeb
a že při platových úpravách z
doby válečné i poválečné
princip alimentační se uplatňoval u těchto
kategorií měrou podstatně větší
než jinde, takže na př. v r. 1925 celkový
počáteční plat zřízence
byl v I. rodinné třídě 7 X, v II.
rodinné třídě 7.94 X, v III. rod.
třídě 9.03 X, ve IV. rod. třídě
9.37 X, v V. rod. třídě 10.46 X, v VI. rod.
třídě 10.80 X, v VII. rod. třídě
11.89 X a v VIII. rod. třídě 12.22 X větší
než celkový počáteční
plat v r. 1914. U podúředníků byl
tento poměr podle rodinných tříd takovýto:
1:6.43, 1:7.27, 1:8.25, 1:8.56, 1:9.61, 1:9.84, 1:10.83 a 1:11.13.
Naproti tomu u úředníků byl poměr
celkového platu v r. 1925 v jednotlivých skupinách,
hodnostních a rodinných třídách
proti předválečnému platu (=100% =
1) tento.
ve skupině A: X. h. tř.. I. r. tř. 1.24.46, II. r. tř. 1. 5.08,
IV. r. tř. 1:6.04, VIII. r. tř. 1:7.96,
VI. r. tř. I. r. tř. 1:3.48, II, r. tř. 1:4.16
IV. r. tř. 1:459,VIII. r. tř. 1:5.48,
IV. r. tř. I. r. tř. 1:2.66, II. r, tř. 1:2.48,
IV. r. tř.1:2.66, VIII. r. tř. 1:3.01,
ve skup.
C, D a E: XI. h. tř.: I. r. tř.1:4.62, II. r. tř. 1:5.46,
IV. r. tř 1:6.77, VIII. r. tř. 1:9.38,
VIII. h. tř.. I. r. tř. 1. 3-91. II, r. tř. 1. 4.55,
IV. r. tř.,1:5.16, VIII. r. tř. 1:6.37,
VII. h. tř.: I, r. tř. 1:3.52, II. r. tř. 1:4.34,
IV. r. tř. 1:4.92, VIII. r. tř. 1:6.07.
ad a)
Považuje-li se nejnižší služné
úřednické (XI. h. tř.) v r. 1914 (1600)
za 100%, činilo tehdy počáteční
služné zřízenecké (900) 56.25%
a počáteční služné podúřednické
(1000) 62.50% nejnižšího služného
úřednického.
Podle návrhu jest, rovná-li se nejnižší
služné úřednické (9000) 100%,
počáteční služné zřízenecké,
resp. podúřednické (6300) 70%.
Pokládá-li se nejnižší celkový
plat (služné a aktivitní přídavek)
úřednický (XI. h. tř,) v r. 1914 (2176)
za 100%, byl tehdy počáteční celkový
plat zřízenecký (1260) 57.90, a počáteční
celkový plat podúřednický (1400) 64.33%
nejnižšího celkového platu úřednického.
Podle návrhu tvoří při předpokladu,
že nejnižší celkový plat (služné
a činovné) úřednický (12900)
jest 100%, počáteční celkový
plat zřízenecký, resp. podúřednický
(9300) 72.09% nejnižšího celkového platu
úřednického.
Poměr celkového hrubého příjmů
zřízence za 35 let služby k celkovému
hrubému příjmu jednotlivých úřednických
skupin za tutéž dobu v Praze jest patrný z
této tabulky:
1. Rok 1914:
zřízenec: | 65036 |
100% | |
podúředník: | 72568 |
111.58% |
úředník skup. | A | C | D | E |
174044 | 128636 | 118708 | 172028 | |
267.61% | 197.79% | 182.53% | 172.25% |
2. Návrh:
zřízenec (III) | 433500 |
100 | |
podúředník (II) | 466620 |
107.64% | |
podúředník (I) | 487500 |
112.46% |
úředník (sl. tř.) | I b | II | III | IV |
(nepovýšený) | 959700 | 743.700 | 693.600 | 642.300 |
221.38% | 171.53% | 160.-% | 148.16% |
V r. 1914 konečný celkový plat (čítajíc
v to i starobní přídavek), jehož mohl
zřízenec (2400), resp. podúředník
(2720) dosáhnouti spadal u zřízence mezi
celkový plat 2. a 3. plat. stupně h. tř.,
u podúředníka mezi 3. a 4. pl. stupeň
XI. h. tř. Podle návrhu konečný plat
(I. r. tř.) zřízenecký se rovná
2. platovému stupni 7. platové stupnice IV. sl.
třídy, konečný plat podúředníka
zařaděného do II. stupnice leží
mezi 2. a 3. platovým stupněm 7. platové
stupnice IV. sl. třídy a konečný plat
podúředníka náležejícího
do I. stupnice rovná se 3. platovému stupni 7. platové
stupnice II. sl. třídy.
Srovnává-li se poměr počátečního
celkového platu jednotlivých kategorií podle
návrhu ku počátečnímu celkovému
platu týchž kategorií v r. 1914, tedy při
předpokladu, že příslušný
celkový počáteční plat té
které kategorie z r. 1914 (v Praze) jest 100%, činí
navrhovaný počáteční celkový
plat zřízencův 738.09%, podúředníkův
664.29%, úředníka I. b sl. třídy
(skup. A) 657.01%, II. sl. třídy,(skup. C) 634.19%,
III. sl. třídy (skup. E) 606.62% a IV. sl. třídy
(skup. E) 592.83%. Vyšší násor)eh v kategorii
zřízenecké vysvětliti třeba
tím, že byl - jak bylo již dříve
uvedeno - vzat přiměřený zřetel
na to, že počáteční plat této
kategorie byl v r.1914(v Praze) vyměřen způsobem
postačujícím jen na úhradu nezbytných
potřeb.
Považuje-li se šestinásobek úhrnu celkového
hrubého příjmu jednotlivých kategorií
za 35 let služby v r. 1914 (v Praze) za 100%, znamená,
úhrn celkového hrubého příjmu
za tutéž dobu podle návrhu u zřízence
111.09%, u podúředníka zařaděného
do II. stupnice 107.17%, u podúředníka v
I. stupnici 111.96%, u úředníka nepovýšeného)
IV. sl. třídy (skup. E) 95.55%, III. sl. třídy
(skup. D 97.38%, II. sl. třídy (skup. C) 96.36%
a I.b sl. třídy (skup. A) 91.90% příslušného
šestinásobku.
Počáteční služné jest
ve všech třech platových stupnicích
zřízeneckých stejné, poněvadž
hodnota pracovního úkonu jest na počátku
služební dráhy přibližné
asi stejná a diferencuje se teprve průběhem
doby nabytím větších zkušeností
a ev. specialisací. Proto také odstup mezi služným
jednotlivých platových stupnic zřízeneckých
jest z počátku menší a stoupá
od stupně ke stupni (156 Kč, resp. 144 Kč
v 2. stupni a 1356 Kč, resp. 1344 Kč v 10. stupni).
V jednotlivostech dlužno se zmíniti pouze o §
35 (dovolená). Ustanovení služební pragmatiky,
které se nahrazuje, má toto znění:
"Nejmenší míra dovolené určí
se pro zřízence se započitatelnou služební
dobou zřízeneckou menší než 15
let 8 dny a pro zřízence se započitatelnou
služební dobou zřízeneckou delší
než 15 roků 14 dny."
Znamená tedy nové ustanovení výhodu
pro zřízence. Jinak platí to, co bylo řečeno
o dovolené k § 22.