Soudci dosahovali podle služební pragmatiky platu
VII. hodnostní třídy jako úředníci
skupiny A po 20 letech v případě, že
se jim za určitých předpokladů započetla
při jmenování soudcem doba přesahující
tři roky pro časový postup. Podle zákona
č. 541/1919 Sb. z. a n. dosahuje soudce platu VI. hodnostní
třídy za 19 let, tedy o dva roky dříve
nežli úředník skupiny A, ovšem
v předpokladu, že do jednoho roku po skončení
přípravné služby vykonal soudcovskou
zkoušku. Automatické jmenování soudcem
nebylo zavedeno. Zákonem čís. 290/1924 Sb.
z. a n. byly přiznány soudcům oproti úředníkům
právním zvláštní soudcovské
a přednostenské přídavky, jež
jsou uvedeny v tabulce V.b; tyto přídavky byly také
přiznány konceptním úředníkům
ministerstva spravedlnosti a jiným správním
úřadníků na justiční
služby, u nichž se pro ustanovení vyžaduje
soudcovská kvalifikace.
Nový platový systém vychází
stejně jako u ostatních zaměstnanců
i ohledně soudců od předválečného
honorování. Úchylky se jeví vzhledem
na odchylnou povahu služby soudcovské hlavně
jen při převodu do nových platů, jenž
děje se přímo na systemisovaná již
místa kdežto správní úřednici
s vysokoškolským vzděláním se
převádějí nejprve o stupnici níže
a budou moci až po nové systemisaci služebních
míst postoupiti výše podle toho, kolik míst
bude systemisováno.
Jinak jest celkem provedena zásada stejného honorování
rovnocenných míst a jen odchylné povaze soudcovské
služby přizpůsobuje se také systém.
Okolnost, že jde o úpravu platových poměrů
jediné kategorie resp. dvou kategorií týchž
postupových poměrů, umožňuje
uplatniti zde systém funkčního služného,
kterým se doplňuje základní služné
automaticky se zvyšující. Obojí, funkční
služné i základní služné
tvoří dohromady celkové služné,
které zásadně odpovídá služnému
správních úředníků v
obdobném služebním postavení.
Tento systém poskytuje přesnější
podklad pro systemisaci, ač jinak zásady, pokud
jde o systemisaci míst úřednických,
platí přirozeně i pro systemisaci míst
soudcovských.
Služební místa soudcovská se roztřiďují
ve dvě skupiny. Do prvé skupiny patří
místa, s nimiž jeli spojen výkon zvláštní
vyšší soudcovské funkce, do druhé
všechna ostatní (soudcové přidělení
okresním soudům). Služební plat soudců
se skládá ze služného, činovného
a výchovného. Služné soudců zařaděných
do prvé skupiny tvoří základní
služné a funkční služné
a funkční služné; soudcové náležející
do druhé skupiny obdrží toliko základní
služné.
Místa obou nejvyšších soudců ve
státě, t. j. místo prvního presidenta
nejvyššího soudu a prvního presidenta
nejvyššího správního soudu, staví
se mimo tyto skupiny.
Zásada hodnocení předběžného
vzdělání se uplatňuje v jednotlivé
platové stupnici základního služného
společné soudcům všech kategorií.
Stupnice základního služného soudců
počíná služným o 900 Kč
vyšším než jest počáteční
služné konceptního úředníka
správního, kterýžto rozdíl v
porovnání s nepovýšeným konceptním
správním úředníkem stoupá
v 5. stupni soudcovské stupnice na 1800 Kč, v 6.
stupni na 2700 Kč, v 7. stupni na 3000 Kč, v 8.
stupni na 3300 Kč, v 9. stup. na 3600 Kč a dosahuje
v 10. stupni 6300 Kč, sluší vysvětliti
tím, že při stanovení této stupnice
byl vzat zřetel na to, že podle zákona č.
541/1919 Sb. z. a n. dosahoval konceptní správní
úředník služebního příjmu
IX. h. tř. časovým postupem po 5 letech,
kdežto soudce mohl - alespoň theoreticky - téhož
služebního příjmu dosáhnouti
již po 3 letech (srov. či. III., § 1. a čl.
VI. lit. c) a d) cit. zák.), nejpozději však
po 4 letech (srov. § 5. vl. nař. č. 666/1920
Sb. z. a n.). Srovnává-li se celkový příjem
soudce náležejícího do druhé
skupiny (u okresního soudu) s celkovým příjmem
konceptního úředníka správního
alespoň jednou povýšeného, jest celkový
příjem soudcův v 1. až 8. stupni o 900
Kč vyšší, než celkový příjem
konceptního úředníka správního
(I. a II. rad. tř.); tento rozdíl se snižuje
v 9. stupni na 600 Kč a klesá v 10. stupni na 300
Kč. Proti celkovému příjmu správního
úředníka, již po druhé povýšeného
jest celkový příjem soudce druhé skupiny
pochopitelně nižší (v 7. stupni o 2700
Kč, v 8. stupni o 3000 Kč, v 9. stupni a 3900 Kč
a v 10. stupni o 3000 Kč), a to proto, že konceptní
úředník správní bude při
dvojím povýšení zastávati již
místo významnější zodpovědnější
(l. 4a nynější VI. h. tř. - předválečná
VII. h. tř.). Považuje-li se celkový hrubý
příjem konceptního správního
úředníka za 35 let služby za 100%, činí
celkový hrubý příjem soudce druhé
skupiny (u okresního soudu) 108.90%, resp. 102.14%, resp.
97.59%., podle toho, běží-li o správního
úředníka nepovýšeného
nebo jednou či dvakráte povýšeného.
Zásada hodnocení pracovního úkonu
dochází výrazu ve funkčním
služném kterého se dostává (vedle
základního služného) toliko soudcům
zařaděným do prvé skupiny. Toto funkční
služné - jak se podává již z návrhu
- jest odstupňováno podle významu soudcovské
funkce a zvyšuje se u středních funkcí
dva až třikrát vždy po třech letech,
jež soudce v této funkci ztráví.
Na rozdíl od příliš přímočarého
řešení zákona č. 290/1924 Sb.
z. a n. klade návrh při honorování
soudců hlavní důraz na funkci skutečně
zastávanou a odstupňuje proto funkční
služné podle významu soudcovské funkce
daleko pronikavěji než byl v uvedeném zákoně
rozlišen všeobecný přídavek soudcovský
i zvláštní přídavek přednostenský.
Důsledkem tohoto zásadního rozdílu
mezi oběma úpravami jest, že při nižších
funkcích soudcovských se objevují se v návrhu
úbytky proti dosavadnímu stavu (zvláště
ve vyšší rodinné třídě),
které jsou však vyváženy značným
ziskem, jehož se (i u srovnání s nynějším
stavem) dostává při povýšení
do vyšší soudcovské funkce.
Jednotlivé platové stupnice funkčního
služného jsou stanoveny se zřetelem k odpovídajícím
funkcím v administrativní službě takto:
Radům nejvyššího správního
soudu a nejvyššího soudu získává
se přiznává další zvýšení
služného, poněvadž již za Rakouska
měli někteří radové správního
dvoru služné IV. hodnostní třídy
(s aktivním přídavkem V. hodnostní
třídy); vedle toho měli radové tohoto
soudu přídavek ročních 2000 Kč.
Při přestupu správního úředníka
k soudu nutno po určení stupně základního
služného odečísti z jeho celkové
započitatelné služební doby (včítajíc
v to dobu čekatelskou) tři roky aby nepředstihl
soudce se stejnou služební dobou.
Ustanovení 3. odstavce má zabrániti zneužívání
výhody poskytnuté ustanovením odstavce 2.
Až do úpravy podle zákona, č. 78/1919
Sb. z. a n. byli vysokoškolští profesoři
jmenováni do hodnostních tříd, a to
řádní profesoři do VI. a mimořádní
profesoři do VII. Zákon č. 78/191 Sb. z.
a n. přiznal v § 9 profesorům vedle místního
přídavku případně činovního
přídavku ještě zvláštní
místní vysokoškolský přídavek,
jehož výměra (od 1500 do 3000 Kč ročně)
se řídí sídlem vysoké školy
a počtem posluchačů. Kromě toho byl
přiznán v § 11 6000 Kč a děkanům
3000 Kč ročně, Profesoři, kteří
jsou přednosty ústavů, klinik, poliklinik
neboj řediteli seminářů, jakož
i profesoři, kteří konají s posluchači
laboratorní, konstruktivní a jiná praktická
cvičení, mají podle § 10 cit. zák.
remuneraci od 1000 do 2000 Kč ročně. Tuto
remuneraci vyměří ministerstvo školství
podle vládního nařízení č.
339/1919 Sb. z. a n.
Návrh nemění ničeho na výši
funkčního přídavku rektorům
a děkanům, ruší zvláštní
místní vysokoškolský přídavek
a přiznává maximum remunerace podle §
10 semestrálně.
Pokud jde o platové schema, navrhují se pro mimořádné
a řádné profesory vysokých škol
zvláštní platové stupnice, vždy
po 7 platových stupních. Rozdíl mezi jednotlivými
stupni činí u mimořádných profesorů
3000 Kč, u řádných 4500 Kč.
Počáteční služné mimořádných
profesorů odpovídá služnému 1.
plat. stupně 4. platové stupnice správních
úředníků (předvál. VII.
hodn. tř.); konečné služné spadá
mezi služné 3. a 4. platového stupně
3. platové stupnice správních úředníků
(předvál. VI. hodn. tř.). Platová.
stupnice řádných profesorů počíná
služným rovnajícím se 1. platovému
stupni 3. platové stupnice (předvál. VI.
hodn. tř.). Nejvyšší služné,
jehož může každý řádný
profesor dosáhnouti, odpovídá poslednímu
platovému stupni 2. platové stupnice správních
úředníků (předvál. V.
hodn. tř.), vedle toho může býti rádnému
profesoru, který dovršil tři roky započitatelné
služební doby v nejvyšším stupni,
přiznáno další zvýšení
až a 12.000 Kč, jsou-li splněny podmínky
v zákoně stanovené.
Proti dosavadnímu stavu znamená nová úprava
u obou skupin profesorů vysokých škol podstatné
zlepšení, které jest však, plně
odůvodněno významem jejich učitelského
úřadu.
Činovné mimořádných profesorů
činí (v Praze) 6600 Kč, řádných
profesorů 8100 příp. 9600 Kč, jest
tedy u mimořádných profesorů vyšší
než činovné 4. platové stupnice a u
řádných profesorů vyšší
než 3. příp. 2. platové stupnice správních
úředníků.
Výchovné se poskytuje obdobně podle zásad
platných pro správní úředníky.
V jednotlivostech se ještě podotýká,
že se umožňuje opět ustanovovati neplacené
profesory v očekáváni, že instituce
tato bude vysokoškolskému studiu na prospěch,
aniž by jí bylo využíváno na úkor
řádného obsazování placených
systemisovaných profesorských míst.
Vývoj platové úpravy profesorů a učitelů
na středních školách, učitelských
ústavech, průmyslových a jiných odborných
školách (dříve živnostenských)
za Rakouska a republice jest znázorněn v tabulce
II A.
Státních škol zemědělských
až na vinařskou školu Klosterneuburku za Rakouska
nebylo, platové poměry učitelů této
školy byly upraveny administrativně, a to obdobně
jako na živnostenských školách. Rovněž
vznikly teprve po převratu státní konservatoře
v Praze (mistrovská a střední) a v Brně
(střední) úprava platových a služebních
poměrů učitelských sil na těchto
ústavech byla proveden. zákonem č. 179/1920
Sb. z. a n., případné zák. č.
183/1920 z. a n., a to podle obdoby úpravy pro profesory
resp. učitele vědeckých předmětů
na odborných školách.
Platová úprava profesorů a učitelů
na středních školách, učitelských
ústavech a živnostenských školách
z roku 1898 byla provedena ve třech zákonech, a
to č. 173 pro střední školy, č.
174 pro učitelské ústavy a č. 173
pro živnostenské škály. Zvláštnosti
jednotlivých úprav přešly i do společné
novely č. 55 ř. z. r. 1907 a byly z větší
části podrženy i v služební pragmatice
r. 1917.
Podle úpravy z roku 1898 resp. 1907 měli profesoři
středních škol a učitelských
ústavů hodnost, služné a aktivitní
přídavek IX. hodnostní třídy
a učitelé živnostenských škol X.
hodn. tř. Platový postup byl založen na principu
automatického postupu v kvinkvenálkách, u
učitelů živnostenských škol v trienálkách.
Kvinkvenálek i trienálek bylo pět, profesoři
živnostenských škol měli kvinkvenálky
100 Kč menší než profesoři středních
škol a učitelských ústavů.
Profesoři mohli býti povýšeni do VIII.
příp. VII. hodn. tř., a to profesoři
středních škol a učitelských
ústavů zpravidla ne před dosažením
druhé příp. čtvrté kvinkvenálky.
S povýšením do vyšší hodnostní
třídy nebyla spojena u těchto profesorů
změna služného nýbrž jen změny
aktivního přídavku. Naproti tomu profesoři
živnostenských služeb obdrželi při
povýšení do VIII. hodn. tř. také
služné této hodnostní třídy,
povýšení mělo se u nich státi
teprve po dosažení třetí kvinkvenálky
výjimky však byly časté, dok ovce již
při přijití mohla býti propůjčena
VIII. hodn. třída. Profesorům na živnostenských
školách povýšeným do VII. hodn.
tř. mohl býti v zřeteluhodných případech
přiznán do pense započitatelný přídavek
ročně 600 K.
Učitelé náboženství byli v IX.
hodn. tř. definitivní učitelé tělocviku
v X. hodn. tř., jejich služné (1600 K příp.
2200 K) se zvyšovalo o nejvýše pět kvinkvenálek.
Ředitelé středních škol, učitelských
ústavů a státních živnostenských
škol byli zařaděni do VII. hodn. tř.
a mohli býti povýšeni také do VI. hodn.
tř. Služné ředitelů středních
škol a učitelských ústavů se
jmenováním ani povýšením neměnilo,
naproti tomu dosáhli ředitel živnostenských
škol -vyššího služného, které
však bylo nižší nežli služné
korespondujících hodnostních tříd
(4600 příp. 5600 Kč). Ředitelé
škol pro jednotlivá odvětví živnostenská
a všeobecných státních škol řemeslnických,
jakož i přednostově odborů při
státních školách živnostenských
měli hodnost a služné VIII. hodn. tř.
Ředitelé, příp. přednostové
odborů měli funkční přídavek
(ředitelé středních škol a učitelských
ústavů 1000 K, ředitelé živnostenských
škol 1600 K, ředitelé na živnostenských
školách v VIII. hodn. tř. a přednostově
odborů 1200 K).
Služební pragmatika učitelská z r. 1917 zavedla časový postup ve třech skupinách podle toho, zda první ustanovení bylo v IX. (skupina A) či v X. (skupina B) nebo v XI. (skupina C) hodn. tř. Lhůty postupové byly stanoveny tak, že činila
u skupiny A v požitcích IX. hodn. tř. 7, v požitcích VIII. hodn. tř. také 7 roků,
u skupiny B v požitcích X. hodn. tř. 7 roků,
u skupiny C v požitcích XI. hodn. tř. 6, X.
hodn. tř. 8 roků.
Učitelé býv. dílovedoucí byli
z časového postupu vyloučeni.
U služebních kategorií, na které se
nehodí předpoklady pro zařadění,
mohl upraviti časový postup ústřední
úřad.
Časovým postupem nedosáhli však profesoři
(učitelé) platu příslušné
hodnostní třídy, nýbrž jen aktivního
přídavku, stejně jako při povýšení
do vyšší třídy, jak svrchu bylo
vylíčeno.
Vedle toho zavedla služební pragmatika učitelská
povyšovací lhůty pro definitivní ustanovení
suplentů a asistentů, a to ve skupině A a
B 8 roků, ve skupině C 4 roky.
Mohl tedy profesor skupiny A dosáhnouti aktivitního
přídavku VII. hodn. tř. povýšením
za 20 roků, časovým postupem za 22 roků,
tedy o dva roky později.
Zároveň zvýšila služební
pragmatika učitelská postupové částky
čtyř kvinkvenálek (2, 3, 4 a 5) u profesorů
od IX. hodn. tř. nahoru o 100 Kč.
Konečně byl zvýšen ředitelům
středních škol, učitelských ústavů
a živnostenských škol funkční přídavek
o 200 Kč.
Zákonem č. 541/1919 Sb. z. a n. byly zavedeny značné
změny a to,
1. povyšovací lhůta pro zatímní
profesory (skupina A) byla snížena s osmi na čtyři
roky. Učitelé vědeckých předmětů
na průmyslových, zemědělských
a jiných odborných školách se jmenují
přímo do X. hodn. tř. bez čekatelské
doby, učitelé dílenští na dva
roky na smlouvu, s platem nejnižšího stupě
XI. hodn. tř., po dvou letech mohou býti jmenováni
definitivně do XI. hodn. tř..
2. platový postup byl přizpůsoben platovému
postupu státních úředníků,
a to ohledně učitelů vědeckých
předmětů a dílenských učitelů
(dílovedoucí) průmyslových, zemědělských
a jiných odborných škol na podkladě
individuelního předběžného vzdělání
přesně podle skupin B, C, D, E státních
úředníků, pro profesory, kteří
počínají IX. hodn. tř., byly stanoveny
postupové lhůty jako pro úřednickou
skupinu A, s výjimkou postupové lhůty pro
třídu VII., která zkrácena o jeden
rok,
3. ředitelé státních škol středních,
vyšších obchodních, průmyslových,
jakož i zemědělských zařaděni
do VI. hodn. tř., ředitelé státních
škol obchodních (dvoutřídních),
odborných a nižších zemědělských,
trvalí správcové škol středních
a přednostové odborů státních
škol průmyslových do VII. hodn. tř.
s možností povýšení do VI. hodu
tř. a trvalí správcové škol odborných
a nižších zemědělských škol
do VIII. hodn. tř.,
4. funkční přídavky ředitelů,
správců a přednostů odborů
zvýšeny o 50%,
5. stanoveny remunerace za hodiny převyšující
nejvyšší výměru učební
povinnosti (maximum 17 až 20 vyučovacích hodin
týdně), a to profesorům zatímním
300 Kč, suplujícím profenorům a učitelům
240 Kč za týdenní hodina naukového
předmětu, za týdenní hodiny ostatních
předmětů profesorům a učitelům
240 Kč, suplujícím profesorům 190
Kč.
Nejvyšší požitky, jichž profesor automaticky
dosáhl podle úpravy z r. 1907, byly o 200 Kč
vyšší nežli požité, VII. hodn.
tř. 3. stupně, podle služební pragmatiky
učitelské pak o 200 Kč vyšší
nežli požitky 4. stupně VII. hodn. tř.
Těchto požitků dosáhl profesor za 25
let, kdežto úředník za 28 příp.
32 let. Úprava z r. 1917 však již se děla
pod vlivem válečných poměrů
a dlužno tedy spíše vycházeti z úpravy
r. 1907, podle níž měl profesor oproti časovému,
postup úředníka výhodu tří
let. Podle zákona č. 541/1919 Sb. z. a n. dosahuje
úředník platu VI. hodn. tř. 1. stupně
po 21 letech, profesor po 19 letech celkové služby,
činí tudíž výhoda profesora dva
roky.
Návrh stanoví pro profesory středních
škol (s plným středoškolským a
vysokoškolským vzděláním) z důvodů
již svrchu vylíčených (stejnorodost
služebního výkonu) jedinou platovou stupnici.
Jest pravda, že za tohoto stavu budou všichni profesoři
účastni stejného platového postupu,
pokud v konkrétním případě
nenastanou důvody vylučující nebo
zdržující tento postup, kdežto u správních
úředníků a soudců budou síly
zdatnější moci býti (ovšem v rámci
stanovené systemisace míst) povýšeny
udělením místa zařaděného
do vyšší platové stupnice, resp. vyšší
stupnice funkčního služného.
Na okolnost, že u profesorů nepřichází
vůbec v úvahu povýšení, byl vzat
proto zřetel při určování výměry
služného. Zároveň bylo přihlédnuta
k tomu, že podle zákona č. 541 z r. 1919 Sb.
z. a n. (čl. VII. § 4.) dosahovali profesoři
služebního příjmu 1, plat. stupně
IX. hodn. tř. již po 4 letech (srov. též
§ 6 vl. nař. č. 666/1920 Sb. z. a n.) a že
jejich postupová lhůta v VII. hodn. tř. činila
toliko 5 roků (čl. VII., § 9 zák. č.
541,11919 Sb. z. a n.), takže získávali proti
konceptním úředníkům správním
- jak bylo výše uvedeno - v rámci časového
postupu celkem 2 roky.
Počíná proto platová stupnice profesorů
služným o 600 Kč vyšším než
je počáteční služné konceptního
úředníka správního, končí
(počínajíc 28. služebním rokem)
služným rovněž o 600 Kč vyšším
než jest služné posledního platového
stupně (d) 4. platové stupnice, t. j. než konečný
plat, kterého podle návrhu normálně
(asi počínajíc 31. služ. rokem) dosáhne
konceptní správní úředník
dvakráte povýšený. Srovnává-li
se úhrn celkového hrubého příjmu,
jehož dosáhne profesor za 35 let) služby, s celkovým
hrubým příjmem konceptního správního
úředníka za tutéž dobu, činí
celkový hrubý příjem profesorů
117.44%, resp. 110.46%, resp. 105.23% celkového hrubého
příjmu konceptního správního
úředníka podle toho, běží-li
o úředníka nepovýšeného
nebo jednou či dvakráte povýšeného.
*) Ačkoliv profesoři dosahují nároku
na plné výslužné již za 30 let
služby, přece, pro srovnání se správními
úředníky nutno vzíti za podklad 35letou
službu.
Lhůta pro jmenování profesorem se zkracuje
na tři roky a jest tedy totožna s čekatelskou
lhůtou I. služební třídy správních
úředníků.
Činovné činí až do 6. platového
stupně 5100 Kč ročně, počínajíc
7. platovým stupněm 6000 Kč ročně.
Učitelé (vědeckých předmětů)
a dílenští učitelé (dílovedoucí)
státních škol průmyslových a
odborných, jakož i škol zemědělských
byli, jak svrchu uvedeno, dosud zařaděni podle svého
individuelního předběžného vzdělání
do skupin časového postupu B, C, D a E. úprava
tato plně nevyhovovala, poněvadž zásada
zařadění podle individuelního předběžného
vzdělání bránila náležitému
hodnocení činnosti učitele, který
během svojí praxe na odborné škole se
vyvinul v sílu velmi zdatnou, avšak pro své
nižší předběžné vzdělání
nemohl býti přeřaděn do skupiny vyšší.
Této zásadě návrh hledí vhodným
způsobem odpomoci.
Také navrhovaný platový systém člení
odborné učitele podle jejich předběžného
vzdělání ve čtyři stupně
předběžného vzdělání
(I.-IV.), odpovídající dosavadním
skupinám časového postupu B, C, D a E: vedle
zásady hodnocení individuelního předběžného
vzdělání uplatňuje se však v
nové soustavě i zásada hodnoceni pracovního
úkonu tím, že návrh stanoví pro
odborné učitele trojí platovou stupnici (1.-3.).
Odborný učitel kteréhokoliv stupně
předběžného vzdělání
může býti, osvědčí-li
se, povýšen do 2.resp. 1. platové stupnice.
Poněvadž zkušenost nabytá učitelskou
praxí na škole vyrovnává do jisté
míry původní rozdíl předběžného
vzdělání, jsou v 1. a 2. platové stupnici
náslužné přídavky společné
vždy pro dva stupně (I. a II. na jedné a III.
a IV. na druhé straně), kdežto 3. platová
stupnice má náslužné přídavky
odlišeny ještě podle všech čtyř
stupňů předběžného vzdělání.
Činovné jest pro všechny tři platové
stupnice společné, avšak odstupňována
podle stupně předběžného vzdělání,
takže v něm dochází výrazu opět.
zásada hodnoceni předběžného
vzdělání.
Čekatelská lhůta se nahrazuje u profesory
a učitelů škol průmyslových,
odborných jakož i zemědělských
požadavkem předchozí praxe nebo činnosti
vyučovací, je však pamatováno na její
případné zavedení pro učitele
škol obchodních, pokud bude tato instituce zavedena,
činí čekatelská lhůta tři
roky.
Pokud jde o ustanovení jednotlivých paragrafů,
stačí poukázati k tomu, co bylo uvedena v
odůvodnění předpisů pro správní
úředníky, příp. soudce, pouze
k ustanovení odst. 7. §u 66 bylo by podotknouti, že
ustanovení to bylo recipováno ze služební
pragmatiky učiteské (§, 93) a měla za
účel, aby bylo možno rozvázati poměr
učitelů z prakse technické, umělecké
nebo živnostenské, kteřá neprokázali
před svým definitivním ustanovením,
že jsou způsobilí k učitelskému
úřadu.
Otázka započtení prakse nebo jiné
školské služby pro zvýšení
služného se v zákoně neřeší,
bude však ve vládním nařízení
podle § 142 přiloženo 1 dosavadnímu stavu,
rovněž bude snahou státní správy,
aby byl vzat zřetel při úpravách podle
§ 148 na okolnost, že profesoři průmyslových
a jiných odborných škol měli před
válkou různé výhody oproti profesorům
středních škol.
Vysokoškolští asistenti (konstruktéři)
jsou v poměru smluvním bez nároku na definitivu
a jejich remunerace se řídily a řídí
výší služného X. příp.
u nekvalifikovaných asistentů XI. hodn. tř.
Bližší data jsou uvedena v tabulce VII. Příslušná
ustanovení o těchto asistentech snažila se
jim umožniti přestup do jiné státní
služby různými výhodami.
Dosavadní úprava přizpůsobila se novému
systému s tím rozdílem, že se pro příště
rozeznávají dvě služební skupiny
kvalifikovaných asistentů a to asistentů
s plným vysokoškolským vzděláním
a s částečným vysokoškolským
vzděláním.
Zákon se zmiňuje též o nehonorovaných
asistentech (§ 94), kteří budou ustanovováni
na neurčitou dobu, která ovšem nebude delší
než dva roky.
Pokud jde o asistenty státních škol průmyslových,
odborných a zemědělských, přizpůsobuje
se rovněž posavadní úprava novému
systému.
Ohledně dílovedoucích vyslovuje se pro budoucnost
zásada smluvního poměru, jež bude jak
v zájmu škol, tak i v zájmu dílovedoucích
samotných.