B. NÁVRH ÚPRAVY.

Odůvodnění a vysvětlivky.

Všeobecné poznámky

I. Návrh úpravy omezuje se, pokud jde o věcný rozsah, na úpravu platových poměrů zaměstnanců v činné službě, služební poměry těchto zaměstnanců upravují se jenom potud, pokud je nutno je přizpůsobiti novému systému. Rovněž co do úpravy odpočivných a zaopatřovacích požitků a pensijních příspěvků nejde návrh dále, nežli je to nezbytně nutno jako důsledek úpravy aktivních platů.

II. Po stránce osobního rozsahu přidržuje návrh zásadně postupu, který byl dosud zachováván ve všech všeobecných platových úpravách (naposledy v zákonu č. 394/1922 Sb. z. a n.) a upravuje přímo poměry zaměstnanců v pragmatikálním a kvasipragmatikálním poměru.

Předseda Nejvyššího účetního kontrolního úřadu jest státním úředníkem II. hodnostní třídy, nepodléhá však služební pragmatice. Z toho důvodu jest nutno zvlášť určitě, která ustanovení zákona se na něho vztahují.

Stejně jako úprava podle zákona č. 394/1922 Sb. z. a n. obmezuje se úprava, pokud jde o ostatní zaměstnance ať již ve vlastní správě nebo v podnicích, ústavech a fondech na úpravu nepřímou ustanovením, že poměry těchto osob upraví se podle zásad, na nichž jest tento návrh vybudován, při čemž se ovšem vylučují určité kategorie zaměstnanců, a to oněch, jejichž platové a služební poměry jsou upraveny kolektivními nebo individuelními smlouvami nebo kteří jsou přijati jen na časově omezené úkony nebo na určitou práci.

Jak bylo již uvedeno, upravují se v návrhu přímo pouze platové poměry zaměstnanců v pragmatikálním a kvasipragmatikálním poměru (profesoři vysokých škol, vojenští a četničtí gážisté). Jde tu celkem o čtyři velké skupiny lišící se povahou služby a to skupinu služby správní, soudcovské, školské a vojenské (četnické). Každá z těchto služeb má své zvláštní povahové rysy jež odůvodňují co do honorování zaměstnanců určité rozdíly v platové úpravě.

Jednou ze stěžejních zásad vyslovených v vodu, na nichž je návrh platového systému vybudován, jest zásada honorování podle služebního výkonu, uplatnění této zásady má za následek, že v oborech služebních, kde výkon služby zůstává.. po celou služební dráhu zaměstnancovu nezměněn, nutno pro takovéto zaměstnance stanoviti jedinou platovou stupnici, vyčerpávající úplně veškerý postup platový. Tím je dán základní.ráz platové úpravy pro obor služby školské.

Služba vojenská a s ní stejnorodá služba četnická vyžadují, aby v zájmu služebním byly zachovány dosavadní hodnosti, též předpoklady pro zařadění do služebních tříd jsou u těchto oborů služby jiné než u služby správní. Z těchto důvodů doporučuje s zvláštní oprava pro vojenské a četnické gážisty, která ovšem musí vyhovovati zásadám nové úpravy.

Pokud jde o soudce, nelze přehlédnouti jednak okolnost, že automatické jmenování soudcem je organisačně vyloučeno, jednak okolnost, že jde o kategorii jejíž služební a platové poměry mají býti podle ústavy upraveny zákonem i v podrobnostech; za takovou podrobnost sluší považovati i určení služebních míst pro platové schema. Z toho důvodu se upravují platové poměry soudců, úředníků státních zastupitelstev, vrchních státních zastupitelstev a generální prokuratury ve zvláštní části, aniž by se při tom úprava odchylovala nějak od směrnic, jež podle zásad svrchu vytčených jsou vůbec při celé úpravě sledovány.

Tyto úvahy vedly k tomu, že se upracují platové a některé služební poměry zaměstnanců, o niž jde, ve čtyřech částech podle skupin svrchu uvedených. Toliko ustanovení části páté a šesté (ustanovení společná a ustanovení o odpočivných a zaopatřovacích platech) vztahují se na zaměstnance všech čtyř skupin.

III. Pokud jde o věcný obsah platového systému dlužno předeslati poznámkám k jednotlivým částem zákona toto:

Služební příjem zaměstnanců se skládá: 1. ze služebního platu, který tvoří služné, činovné a případně výchovné, a 2. z případných naturálních příjmů a 3. z případných služebních a osobních přídavků neb jiných stálých výhod.

Vedle toho má zaměstnanec právo, o na nahraditi služebních výloh (při úředních cestách, přeložení z moci úřední, substituci atd.).

V zákoně se stanoví pouto sazby služebního platu, určení ostatních služebních příjmů a náhrady služebních výloh ponechává se vládnímu nařízení, případně usnesení vlády.

Nehledí-li se k některým novým názvům, návrh zachovává až na alimentační přídavky dosavadní součásti služebních požitků, jež jsou také obvyklé ve většině cizích států, zejména také v sousedním Rakousku, s jehož úpravou má návrh dosti společného.

Při výměře nového služebního platu vycházel návrh ze stavu předválečného tím, že zvyšuje předválečné sazby, a to řídě a pudle toho, co byla uvedeno v "Zásadách" (A III), násobkem vyplývajícím z dané měrové relace. Tohoto principu bylo ovšem možno použíti jen pro střední blok státních zaměstnanců, tedy pro úřednictvo s vyloučením úředníků nejvyšších na straně jedné a zřízenců a nejmenších úředníků na straně drobě. Vezmeme-li celkové požitky tohoto středního boku (včetně příspěvků na děti), shledáme, že v novén systému přibližně odpovídají požitky středního boku valutárnímu koeficientu. U kategorií nejnižších bychom arci i dnes při tomto koeficientu, jenž zůstává pod koeficientem cenovým, narazili na existenční minimum a proto se u kategorii nejnižších zase upravují definitivně platy podle indexu cenového oproti míru. Naproti tomu nezbylo než obmeziti kategorie nejvyšší i pod koeficient valutární v zájmu kategorií nejnižších, mají-li celkové náklady na požitky státních zaměstnanců zůstati v rámci, který připouští definitivní rozpočet přizpůsobený poměrům valutárním, průměrným důchodům obyvatelstva a jeho únosnosti a produktivitě našeho národního hospodářství. Koeficient u požitků nejvyšších kategorií jest asi 4, takže ani definitivní platový systém, který zavádíme, nepostrádá jisté nivelisační tendence poválečné.

Služné jest odstupňováno u skupin, pro něž jest stanoveno vzhledem k nutnému rozlišování služebních výkonů více platových stupnic, podle platových stupnic a zvyšuje se postupem do vyšších stupňů a o náslužné přídavky. Toto zvýšení je v nižších plat. stupnicích upraveno tak, aby přiměřeně nahrazovalo dosavadní výhodu časového postupu. Platový rozdíl mezi jednotlivými služebními třídami u těchto skupin se projevuje jednak počtem a výší náslužných přídavků, jednak různým činovným a různou dobou čekatelskou.

Celkem se zvyšuje služné u úředníků v nejnižší platové stupnici vždy po třech letech desetkrát, v šesté platové stupnici jako počáteční stupnici pro I. služební třídu osmkrát, u důstojníků v nejnižší platové stupnici rovněž desetkrát a v sedmé platové stupnici jakožto počáteční stupnici pro služební třídu I. osmkrát. U státních učitelů v počáteční platové stupnici desetkrát, pro první stupeň předběžného vzdělání devětkrát.

U skupiny soudců a profesorů rozeznává se základní služné a případně funkční služné, jež ve svém součtu odpovídají přibližně služnému obdobného služebního postavení administrativního úředníka I. služební třídy. Základní služné jest jen jediné a zvyšuje se vždy po třech letech u soudců celkem devětkrát, u profesorů osmkrát, u řádných a mimořádných profesorů vysokoškolských vždy šestkrát. Doplňkem základního služného jest u soudců a středoškolských nebo jim na roveň postavených profesorů, kteří vykonávají některou z funkcí v zákoně stanovených, funkční služné, jež se rovněž zvyšuje po třech letech a je odstupňováno u soudců v sedmi stupnicích, u profesorů ve třech stupnicích. Konečná sazba základního a funkčního služného se stanoví tak, aby zásadně byl zachován poměr mezi konečným platem těchto funkcionářů konečným platem úředníků s funkcí, jež před válkou byla zařaděna do stejné hodnostní třídy.

U zřízenců se stanoví, vzhledem k značné různosti výkonu kategorii zřízeneckých a nutnosti náležitého odstupňováni platů, na místě dosavadních dvou platových stupnic tři stupnice, v nichž se služné zvyšuje vždy po třech letech celkem devětkrát. Počáteční služné jest sice ve vyšších stupnicích stejné, avšak v konečné částce dosahuje se poměrné značného rozpětí. U četnických gážistů mimo služební třídy byly podrženy dosavadní, tři platové stupnice, u vojenských gážistů mimo služební třídy, kteří jsou nyní roztříděni na tři hodnostní skupiny - rotmistrů, štábních rotmistrů a praporčíků - zavádějí se tomu odpovídající tři platové stupnice.

Vedle služného se poskytuje vesměs činovné, které jest odstupňováno jednali podle služebních tříd, jednak podle platových stupnic případně stupňů, takže v něm dochází současně uplatnění zásada hodnocení předběžného vzdělání a. významu služebního výkonu. Vedle toho liší se ještě činovné podle obce, ve které jest úřední působiště zaměstnancovo.

Podobně, jako tomu bylo dosud, upravuje se přímo v zákoně rozdělení míst na jednotlivé skupiny pro výši činovného.

Do skupiny A zařaďují se vedle hlavního města říšského ještě Brna a Bratislava jakožto značně lidnatá střediska velkých území. Opouští se tedy dosavadní systém, podle kterého hlavní města říše bylo ve zvláštní třídě místního přídavku.

Další skupinu míst tvoří města s více než 25.000 obyvateli. Až dosud do ne,,blíže následující třídy místních přídavků náležela města s více než 40.000 obyvateli. Tato hranice se snižuje na 25.000, poněvadž výše činovného pro tuto skupinu se vyměřuje částkou po měrně nižší, než tomu bylo dosud u odpovídající třídy místních přídavků. Podle počtu obyvatel náležejí do této skupiny: České Budějovice, Cheb, Jablonec, Jihlava, Košice, Liberec, Most, Olomouc, Opava, Ostrava, Mor. Pardubice, Plzeň, Prostějov, Teplice-Šanov, Ústí n. Lab. Vedle toho vzhledem k zvlášť nepříznivým poměrům drahotním zařaďují se do této skupiny světová, lázeňská místa Karlovy Vary a Mariánské Lázně, dále Slezská Ostrava, jež bezprostředně sousedí s Moravskou Ostravou, a Užhorod, jakožto hlavní město Podkarpatské Rusi.

Ostatní zbývající místa (pod 25.000 obyvatel) náležela dosud do III. a IV. třídy místních přídavků, a to obce nad 10.000 obyvatel do III. a pod 10.000 do IV. třídy. Navrhuje se pro skupinu C (dříve III. třída) nižší hranice a to od 2000 obyvatel z téhož důvodu jako u skupiny míst .

Nutným následkem značného snížení požadovaného počtu obyvatel pro poslední skupinu míst jest také poměrně nižší výměra činovného pro tuto skupinu. Jest to odůvodněno nejen zájmem státních financí, nýbrž i s hlediska hospodářského ohledem na ostatní skupiny míst. Okolnost, že někteří zaměstnanci v místech této skupiny jsou nuceni vydržovati děti navštěvující vyšší školy v městech a tam bydlící, nemůže býti důvodem, aby tato mí ta byla zařaděna do vyšší skupiny míst, případně, aby činovné pro teta skupina bylo všeobecně stanoveno vyšší částkou.

Konečně jest podle návrhu součásti služebního platu také výchovné, které se diferencuje jednak podle počtu dětí, jednak podle toho, zda-li jde o úředníky a zaměstnance na roveň postavené nebo ostatní zaměstnance. Výchovné činí u úředníků, má-li jedno dítě, 1800 Kč, má-li více dětí 3000 Kč, u ostatních zaměstnanců 1200 Kč, případně 2100 Kč. Okolnost, že tento přídavek se podržuje při systému, zdála by se nasvědčovati tomu, že návrh neopouští zcela alimentační princip. K správnému vystižení podstaty a úkolu řečeného přídavku nutno jej posuzovati v souvislosti s odbouratelnými přídavky, které se poskytují zaměstnancům jíž nyní ustanoveným (odbouratelný přídavek na více než dvě děti nynějších zaměstnanců se služným do 33.600 Kč a odbouratelný přídavek ženatých pro nynější zřízence a vojenské a četnické gážisty mimo hodn. třídy).

Zkoumáme-li podstatu a úkol svrchu uvedených přídavků, musíme si především ujasniti důvody, které k nim vedly. Jde tu v jádru o otázku cifer, v kterémžto ohledu dlužno řešiti dva problémy, a to:

1. přechod z dosavadního systému do nového týká se i zaměstnanců budoucích),

2. převod nynějších zaměstnanců do nového systému.

ad I. Dosavadní systém má dva charakteristické znaky: alimentační princip a relativní degresi platu směrem k vyšším relacím, Celkové pažitky stoupají podle rodinného stavu tak, že. požitky v nejvyšším rodinném stavu (6 dětí) jsou až dvojnásobné oproti požitkům svobodného. Degrese požitků od nižších relací k vyšším jest provedena tak, že v nižších relacích, zejména při vyšším stavu rodinném požitky přesahují cenový index neb aspoň ho dosahují. Čím výše, tím jest tento poměr nepříznivější, takže ve středních relacích i při vyšším stavu rodinném lze mluviti jen o valorisaci indexu měnového a ve vyšších relacích klesají hluboko pod tento index.

Nový systém provádí princip honorování práce a valorisaci platu. Zvedá fixní plat (tedy především plat svobodného) v určitém poměru k předválečnému stavu, a to tak, aby průměrný důchod odpovídal násobku valutovému. V nižších relacích dosahují platy násobku cenového, ve vyšších relacích jsou pod násobkem valutovým. Nutno si ujasniti, že při zlepšení hospodářského stavu zblíží se násobek cenový s násobkem valutovým a že z toho vzejde zisk pro všechny zaměstnance, zejména pak ve srovnání s předválečným stavem velký zisk pro zaměstnance v nižších relacích.

Jest přirozeno, že při dosavadním poměru valutového a cenového indexu, zejména ve středních a nižších relacích, nedostupují platy potřebné výše a že jest tudíž nutno určité nadlepšení pro zatížené domácnosti. Přirozeně jest třeba toto nadlepšení, poněvadž jest vyvoláno nepostačitelností sazeb schématu, pojmouti do systému tedy i pro budoucí zaměstnance a jest dále nutno toto nadlepšení diferencovati, neboť naznačená nepostačitelnost jeví se zvýšenou měrou právě ve vyšších relacích.

Ad 2. Otázka převedení nynějších zaměstnanců do nových platů jest především otázkou, jak upraviti věc, aby zaměstnanec měl co nejmenší vyrovnávací přídavky. Důsledkem svrchu vylíčeného principu alimentačního v nynější soustavě jest, že při novém systému byly by úbytky a tím také vyrovnávací přídavky věší u vyššího rodinného stavu, a to především v nižších až středních relacích, z čehož vyplývá nutnost,.aby jinak se jevící značné vyrovnávací přídavky byly pro tyto nižší a střední relace a vyšší stavy rodinné zmenšeny zvláštními rodinnými příspěvky, které by se zásadně odbourávaly nikoliv zvýšením platu, jako jest tomu při vyrovnávacím přídavku, aby nenastalo materielní zhoršení proti dnešnímu stavu, nýbrž odpadnutím těch skutečností, při kterých dnes byly poskytovány, t. j. jím, že odpadnou děti nebo žena. Proto přiznává osnova, přídavek na ženu, a to žen zřízenců a jim na roveň postaveným a dále počínajíc třetím dítětem přídavek na dítě všem zaměstnancům až do určité hranice služného (až do 33.600 Kč.).

Z uvedeného vyplývá, že jak výchovné, tak i dětské přídavky nemají v novém systému charakter alimentační, nýbrž čistě charakter regulační a sledují cíl, aby při převodu zaměstnanců do nového systému, který upouští od principu alimentačního, nebyli příliš poškozeni zaměstnanci, kteří měli dnes vyšší plat z důvodů alimentačních. Při tom přirozeně jsou sazby jak výchovného tak i dětských přídavků pouze výsledkem propočtu dnešních sazeb a jsou konstruovány pouze z tohoto hlediska. V dnešním systému alimentačním jeví se pak značná nesouměrnost v tom, že přídavky na 1., 3. a 5. díti jsou značně vyšší nežli přídavky na 2., 4. a 6. dítě.

Návrh uplatňuje důsledně zásadu, že nikdo nemůže býti přijat ani povýšen, leč na volné systemisované služební místa a to výslovným ustanovením u každé zaměstnanecké skupiny a zdůrazňuje tuto zásadu též v příslušném ustanovení o ostatních zaměstnancích, jichž poměry zákon přímo neupravuje, nýbrž přenechává úpravě podle zásad, na nichž je vybudován. Tím vylučuje se možnost, aby nezbytně nutný dočet zaměstnanců, zjištěný a normovaný v smyslu zákona o úsporných opatřeních ve veřejné správě, byl automatickým přibýváním zaměstnanců zvyšován. Zaměstnanci, kteří budou přijati do státní služby mimo systemisovaná místa (jde tu o zaměstnance v individuelním smluvním poměru, zaměstnance ustanovené na kolektivní smlouvu nebo přijaté pro určitý úkol, případně na. určitou dobu) mohou býti přijati jen v rámci příslušného úvěru a nemají nárok, aby vstoupili do služebního poměru, pro nějž je systemisované místo. Z povahy věci se podává, že zákon nemůže obsahovati přesnou systemisaci služebních míst, nýbrž, že se musí omeziti na rámcová ustanovení v tom směru se v příslušných ustanoveních jednotlivých částí zákona u každé skupiny nařizuje, že počet systemisovaných míst nesmí přesahovati normální potřebu sil. Tato potřeba sil má býti stanovena v jednotlivých úřadech a resortech v souvislosti s opatřeními, jež sliní provésti podle zásad o úsporných opatřeních ve veřejné správě, až do této doby bude nutno vystačiti se zatímní systemisací. Tam, kde při různosti služebních výkonů se zavádí více platových stupnic, sluší systemisovati služební místa v jednotlivých platových stupnicích podle významu služebních výkonů, zodpovědnosti a obtížnosti služby, případně se zřetelem k nebezpečí, se kterým výkon služby rva dotyčném místě jest spojen. Ocenění významu služebních úkonů nutno ponechati výkonné moci. V zákoně samotném lze vytknouti pouze základní směrnice a určité schematické znaky, na jichž podkladě, jakožto rámci, má konkrétní ocenění míst býti provedeno.

Aby systemisace byla provedena jednotně a úměrně ve všech oborech služby, předpisuje zákon v příslušných ustanoveních, že systemisaci schvaluje vláda. Tento požadavek platí ovšem nejen ohledně správy, nýbrž i pro služební místa v podnicích. Jest to nutno ve zvýšené míře vzhledem k významu, který spojuje nový systém se systemisací. Jen při současném provádění systemisace týmž orgánem bude možno zjednati si správný obraz o personálních potřebách všech resortů a spravedlivě odstupňovati význam jednotlivých funkcí a podle toho zařaditi je do vyšší nebo nižší stupnice platové podle stejného měřítka ve všech resortech. Záruka, že zde postupováno bude naprosto objektivně, jest dána kolektivitou vlády.

Okolnost, že systemisace má býti provedena v rámci skutečné potřeby podle významu míst a se zřetelem na způsob služby, vylučuje vzhledem k tomu, co právě bylo řečeno, aby jakýmkoliv schematickým způsobem byl stanoven určitý klíč pro rozvrstvení systemisovaných míst. Stanovení takového klíče nebylo by pro disparátnost služebních poměrů v různých úřadech možné ani pro poměr míst mezi jednotlivými služebními kategoriemi, ba ani pro rozvrstvení služebních míst na jednotlivé platové stupnice v jedné a téže kategorii. Ták na př. ve službě kancelářské bude poměr míst kancelářských úředníků k počtu míst pomocného personálu u malého úřadu zpravidla nepoměrně příznivější ve prospěch míst kancelářských úředníků než u velkého úřadu, kde lze lépe vedoucí práce kancelářské koncentrovati.

Systemisaci míst bude nutno jak v zájmu administrativy tak i, v zájmu zaměstnanců samých provésti co nejdříve a bude tedy nutno pomýšleti na systemisaci provisorní, která samozřejmě nebude ještě podávati obraz správného provedení systemisačních zásad, z nichž zákon vychází, nýbrž vykazovati bude ještě v mnohých směrech zřejmé znaky přechodu z dosavadního stavu do nového systému. Systemisace definitivní, která bude úkolem velmi obtížným, souvisí úzce s reformou správy a tedy i s pracemi komise podle §u 3 restrikčního zákona a bude tedy podmíněna součinností této komise.

Požadavek čekatelské doby se nejen zachovává, nýbrž i rozšiřuje, jak pokud jde o délku čekatelské doby, tak i pokud jde o osobní rozsah. Oproti dosavadní jednoroční lhůtě čekatelské (u profesorů roční) zavádějí se nové lhůty čekatelské odstupňované podle požadavku předepsaného vzdělání - čím vyšší předběžné vzdělání, tím kratší čekatelská doba, pouze u profesorů a učitelů na uměleckoprůmyslových, průmyslových, zemědělských a jiných odborných školách se zatím čekatelská doba nestanoví, poněvadž se vyžaduje pro definitivní ustanovení předběžná prakse nebo činnost vyučovací ve stejné délce jako jest doba čekatelská u obdobných skupin. U soudců je ovšem vyloučen nárok čekatele na ustanovení soudcem, přesto však má u nich tříletá doba čekatelská význam pro započtení pro zvýšení služného při ustanovení soudcem. Přirozeně odpadá čekatelská doba. u profesorů vysokých škol. U některých služebních kategorií vojenských důstojníků se zkracuje čekatelská doba o dobu, kterou musí čekatel ztráviti na vojenském odborném učilišti pro výchovu důstojníků z povolání. Pro ustanovení na služební místo důstojníka generálního štábu a důstojníka intendantstva v I. služební třídě nemá čekatelská doba významu a tudíž odpadá, poněvadž tyto kategorie se doplňují důstojníky již definitivně ustanovenými. Pro důstojníky četnictva převáté z vojenské služby se čekatelská doba výslovně nestanoví, poněvadž ji museli absolvovati již jako důstojníci vojenští.

Oproti dosavadnímu stavu zavádí se čekatelská doba i pro kategorii zřízeneckou. Děje se tak z toho důvodu, že způsob doplňování z řad zřízenců, jaký byl obvyklý za Rakouska (z poddůstojníků se sluhovským certifikátem) již není praktický a že je tudíž nutno doplňování pragmatikálních zřízenců vybudovati na jiném základě. Také okolnost, že automatické pragmatisování výpomocných zřízenců jako neslučitelné hlavní zásadou systému nutno pro budoucnost odstraniti, vyžaduje aby těmto osobám bylo jinak umožněno nabytí zajištěného postavení po určité službě ve státě. To děje se tím, že mohou se státi čekateli nepragmatikální místa. zřízenecká (§ 25). Poněvadž však v důsledku automatického pragmatisování výpomocných zřízenců neodpovídá dnešní stav pragmatikálních zřízenců skutečné potřebě, není možno, aby tato instituce byla ihned uvedena v život, proto se činí opatření, aby výpomocní zřízenci, aspoň po určité době nabyli definitivního postavení (§ 210).

Při každém novém neb opětném ustanovení obdrží zaměstnanec zásadně služné počátečního stupně příslušné nejnižší platové stupnice. Opětným ustanovením rozuměti jest jen případy, kdy zaměstnanec, jehož služební poměr byl rozvázán, byl opětně do služby přijat, nespadají sem tudíž případy reaktivace pensionovaného zaměstnance, neboť při přeložení zaměstnance do výslužby nastává pouze změna služebního poměru.

Zvýšení služného (adjuta) jest vázáno na podmínku, že služební doba, která musí býti dovršena, jest započitatelnou pro zvýšení služného (adjuta). Započitatelnou dobou rozumí se tu, pokud jde o zvýšení služného, započitatelná doba skutečně ztrávená ve služebním poměru, o který jde, jakož i doba, pro to které zvýšení služného započtená, pokud pak jde o zvýšení adjuta, v poměru čekatelském skutečně ztrávená započitatelná služební doba. Zda a pokud jest skutečná služební zloba započitatelná pro zvýšení služného řídí se dosavadními předpisy upravujícími započitatelnost služební doby pro postup zaměstnanců, o něž jde, do vyšších požitků (nejen postup do vyššího stupně, nýbrž i časový postup), neboť zvýšení služného nahrazuje i časový postup. Platnost těchto předpisů vztahuje zákon výslovně na započitatelnost pro zvýšení služného a rozšiřuje zároveň, pokud jde o zřízence, vojenské a četnické gážisty mimo služební třídy, na ně platnost předpisů o započitatelnosti pro postup úředníků, pokud se týče důstojníků, do vyšších požitků.

Obdobně upravuje zákon otázku odkladu zvýšení služného.

Zaměstnanec může býti povýšen jen tak, že se mu propůjčí volné služební místo systemisované ve vyšší platové stupnici. Jest tudíž vyloučeno jakékoliv povýšení ad personam. Sazby služného v nižších platových stupnicích jsou tak upraveny, že zaměstnanec, který bez vlastní viny nemohl býti dříve povýšen jen pro nedostatek uprázdněného místa, finančně tím neutrpí, poněvadž měl-li již služné vyšší, nežli jest počáteční služné v platové stupnici, v níž mu bylo služební místo propůjčeno, neobdrží počáteční služné, nýbrž služné rovnající se jeho dosavadnímu služnému, případně služné nejblíže následující. Aby neztratil dobu ztrávenou s dosavadním služným, započte se mu při povýšení tato doba, ovšem jen tenkráte, jestliže služné, které by v dosavadní platové stupnici při nejbližším zvýšení služného byl obdržel, kdyby nebyl býval povýšen, jest vyšší nežli služné, které při povýšení obdržel. Touto úpravou a dalšími výhodami, které zaměstnanci přináší povýšení na služební místo ve vyšší platové stupnici (výhodnější postup, případně vyšší činovné), jest dostatečně honorován požadavek přiměřené výhody, která by měla býti s povýšením spojena.

Zákon upravuje dále přestup zaměstnanců jedné skupiny do jiné skupiny, omezuje se však jen na případy nejvíce praktické (ku př. přestup správního úředníka k soudu a obráceně, profesora do služby správní a naopak), které nastávají zpravidla z důvodů služebních, jiné případy přestupu bude nutno a možno řešiti individuelně na základě příslušných ustanovení zákona o novém neb opětném ustanovení, případně o započtení určité doby pro zvýšení služného.

Jak svrchu uvedeno, mohlo býti při výměře nového služebního platu přihlíženo jen k určitému násobku předválečného platu v mezích daných měnovým indexem. Naproti tornu, zejména u nižších kategorii a ve vyšších rodinných třídách, dosahují nynější celkové požitky více než dvanáctinásobku předválečného platu. Vzhledem k tomu bylo nutno postarati se o to, aby převod do nových požitků byl vhodným způsobem ulehčen a aby vyrovnávací přídavky k doplnění dosavadních vyšších požitků nebyly příliš veliké. Za tím účelem se poskytuje zaměstnancům, kteří při převodu do nových platů obdrží služné nejvýše 33.000 Kč přídavek na třetí až šesté dítě, ženatým zřízencům, vojenským a četnickým gážistům mimo služební třídy - u posledních vyjma vrchní strážmistry-velitele stanic - převedeným do nových platů pak mimo to ještě doplňovací přídavek ženatých.

Aby nikdo nebyl úpravou poškozen, přiznává se pak všem zaměstnancům, jichž služební příjmy podle zákona by byly menši než jejich dosavadní celkové požitky, na jichž místo nové služební příjmy nastoupí, vyrovnávací přídavek ve výši rozdílu mezi oběma částkami, který se postupně odbourává.

Obtížná otázka převodu byla řešena ve smyslu zásady uvedené v úvodu (Zásady I., bod 2.), podle níž se doporučuje zaměstnance převésti do nového platového systému tak, aby byly odstraněny neb alespoň omezeny nepříznivé následky časového postupu jevící se v tom, že zaměstnanci byli do vyšších hodnostních tříd neodpovídajících jejich výkonům povýšeni jen proto, že dosáhli již časovým postupem požitků těchto hodnostních tříd. Praktickému provedení této zásady odpovídá nejlépe postup, podle něhož by zaměstnanci obdrželi při převodu ono služné, jehož by dosáhli, kdyby byl na ně uplatněn nový systém od počátku její služby. Způsob, jakým se tato myšlénka provádí a odůvodňuje, vylíčen jest podrobně v poznámkách k části sedmé (Přechodná ustanovení I. Převod do nových platů).

Bylo také uvažováno o převedení úředníků důstojníků podle požitků. To však by znamenalo zaplnění vyšších míst úředníky, kteří jen časovým postupem dosáhli požitků vyšší hodnostní třídy a kteří by tak přeskočili i hodnostně úředníky, kteří jsou dosud hodností, případně služebním pořadím, před nimi. Tento stav by byl zajisté z velké části úředníkům samotným nevítaný a z hlediska služebního jest naprosto nežádoucí. Jaký reflex by mělo přeřadění úředníků podle požitků, lze posouditi podle připojené tabulky VIII C.

Pokud jde o odpočivné a zaopatřovací platy, jest nejdůležitější změnou, která se navrhuje, nová úprava pensijní základny. Pensijní základnu tvoří totiž nyní jen služné a přídavky, které jsou výslovně označeny jako započitatelné pro výměru výslužného. U zaměstnance, který nemá služného ani činovného, tvoří na místě služného pensijní základnu dvě třetiny příslušného adjuta (remunerace), stanoveného pro skupinu míst A. Omezení pensijní základny na služné odůvodněna jest značným zvýšením služného a novou úpravou činovného, dosavadní poměr plné pense k aktivním požitkům se tímto opatřením valně nemění. Pokud jde o adjuta a remunerace, jest vzhledem k značnému jejich zvýšení a nové úpravě výslužného pro čekatele a asistenty odůvodněno, aby tito zaměstnanci platili pensijní příspěvek, z toho důvodu bylo nutno stanoviti pensijní základnu pro tyto zaměstnance.

Podrobnosti platového systému a jeho provedení u jednotlivých skupin zaměstnaneckých vylíčeny jsou v dalších poznámkách. k jednotlivým částem zákona, k jichž doplnění doporučuje se vzíti k ruce tabulky o vývoji platových poměrů I. až VII.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP