VIII. Jugoslavie.

Národní skupština přijala 24. července 1923 zákon o úřednících a ostatních zaměstnancích civilních,: který obsahuje jednak předpisy pragmatikální, jednak ustanovení o služebních příjmech. Platový systém tohoto zákona jest kombinací spočívající na hodnocení jednak předběžného vzdělání, jednak pracovního úkonu.

Zákon, který se nevztahuje na ministry a státní podtajemníky, roztřiďuje státní zaměstnance na

a) úředníky, b) podúředníky, c) sluhy.

Podle předběžného vzdělání dělí se úřednictvo ve 3 kategorie:

Pro I. kategorii se požaduje absolvování některé fakulty nebo jí na roveň postavené vyšší odborné školy, v obojím případě s předepsanými zkouškami,

pro II. kategorii se žádá, aby uchazeč absolvoval střední školu s maturitou nebo odbornou školu s předepsanou zkouškou,

pro III. kategorii stačí absolvování střední školy nebo nižší odborné školy s příslušnou zkouškou.

Zaměstnanci odborů, pro které se vedle předběžného vzdělání, stanoveného pro II. kategorii, požaduje ještě absolvování zvláštních vyšších odborných státních kursů se zkouškami, patří sice do kategorie II. avšak jejich řádný služební příjem kromě přídavku na děti se zvyšuje o 10%.

Průkaz předepsaného vzdělání jest podmínkou přijetí do té které kategorie. Přestup z kategorie nižší do vyšší jest možný, opatři-li si zaměstnanec požadované předběžné vzdělání. Výjimečně může ministerská rada rozhodnouti o zařadění jednotlivců do kategorie, běží-li o služební odbor, pro něž nelze stanoviti theoretické předběžné kvalifikace, ježto práce předpokládá především schopnosti vrozené nebo nabyté, zvláštním výcvikem, pří čemž však platí omezení, že takovíto zaměstnanci nemohou býti zařaděni do I. kategorie. Výjimečně možno použíti zaměstnance i ve službě, obstarávané zpravidla jinou kategorií, než ke které zaměstnanec náleží podle svého předběžného vzdělání.

Podle hodnoty pracovních výkonů se člení I. kategorie na 9 skupin, z nichž skupina 9. označuje se jako přípravná, skupiny 8. a 7 jako pomocné a ostatní (6. až 1.) jako hlavní,

II. kategorie na 5 skupin, z nichž 5. skupina, je přípravnou, 4. a 3. pomocnou a, 2. a 1. hlavní,

III. kategorie na 4 skupiny, při čemž 4. skupina pokládá se za přípravnou, 3. a 2. za pomocnou a. I. za hlavní.

Pro ustanovení podúředníkem požaduje zákon absolvování nejméně dvou tříd střední nebo jí příbuzné školy, pro přijetí za sluhu znalost psaní a čtení a pro muže výkon vojenské služby.

Podle hodnoty pracovního výkonu se rozeznávají u podúředníků 3 a u sluhů 2 skupiny:

Zákon sám zařádil do 1. skupiny I. kategorie předsedy státní rady, kasačního soudu a hlavní kontroly, do 2. skupiny téže kategorie členy těchto institucí a universitní profesory s dvacetiletou, do pense započitatelnou službou. Zařadění ostatních zaměstnanců do příslušných kategorií a skupin bylo ponecháno královskému dekretu, který měl býti vydán do 2 měsíců po účinnosti zákona.

Státní služba jest po prvé 3 roky zásadně prozatímní.

Služební příjem zaměstnancův tvoří:

1. plat

a) základní,

b) přídavkový,

2. příbytečné.

a) řádné,

b) zvýšené

3. přídavek na děti,

4. drahotní přídavek.

Prvé tři skupiny I. kategorie nemají vůbec základních platů. Základní plat ostatních úředníků se liší podle kategorií, z nichž každá obsahuje 10 platových stupňů. Základní plat podúředníků a sluhů se různí rovněž podle 10 platových stupňů. Přídavkové platy úředníků, podúředníků a sluhů se rozlišují podle skupin v jednotlivých kategoriích.

Řádné příbytečné úředníků 1. až 3. skupiny I. kategorie, kteří nemají základního platu, činí 3.600 dinárů. U ostatních úředníků jest řádné příbytečné odstupňováno podle kategorií uvnitř těchto podle služebních let.

Rovněž řádné příbytečné podúředníků a sluhů se liší podle délky služební doby.

V místech, kdy nájemné z bytů je trvale vysoké, se poskytuje z rozhodnutí ministerské rady po dohodě s finančním výborem Národní skupštiny zvýšené příbytečné. Za tím účelem jsou obce, jež přicházejí v úvahu pro toto zvýšení, rozděleni ve 3 třídy. Zvýšení činí v I. třídě 30%, v II. třídě 20% a v III. třídě 10% řádného příbytečného.

Přídavek na děti jest odstupňován podle stáří dítěte a činí do 6 let dítěte 360 din., do 12 let dítěte 600 din. a později 960 din. ročně. Přídavek se poskytuje všem státním zaměstnancům rovnou měrou, avšak jen na děti manželské nebo podle zákona přijaté, není-li dítě zaopatřeno ze svého majetku nebo vlastní prací, a to až do plnoletí nebo dřívějšího zaopatření. Studuje-li dítě s řádným prospěchem nebo koná vojenskou službu, přiznává se přídavek i po dosažení zletilosti, nejdéle však do 23. roku. Je-li dítě tělesně nebo duševně nezpůsobilým výdělku a nemá jiného zaopatření, připadá přídavek, pokud trvá tato nezpůsobilost.

Drahotní přídavek měl býti určen zvláštním zákonem, až do té doby byla zmocněna ku příslušné úpravě ministerská rada.

Úředník vstupuje zásadně do nejnižší skupiny příslušné kategorie. Pro postup z přípravných skupin do vyšších se požaduje výkon státní odborné zkoušky. Lhůty pro tyto zkoušky nesmějí přesáhnouti dobu 3 let od zastoupení služby. I pozdější postup může býti vázán na výkon zkoušky.

Úředník nemůže postoupiti z přípravné skupiny do pomocné před uplynutím tříleté lhůty, třeba již vykonal předepsanou zkoušku. Pro postup do dalších úřednických skupin stanoví zákon minimální lhůty, čítané od nastoupeni služby, jež nutno v každém případě dodržeti. Rovněž pro postup podúředníků a sluhů ve slupinách se stanoví nejmenší lhůty čítané od vstupu do státní služby, jež musí v každém případě býti zachovány.

Podle obdržených zpráv předložila počátkem r. 1925 vláda skupštině návrh zvláštního zákona o soudcích. Služební příjem soudců má se skládati ze služného, příbytečného a soudcovského přídavku.

IX. Bulharsko.

Služební práva i povinnosti, jakož i hmotné poměry státních zaměstnanců jsou upraveny zásadně pro všechny úředníky a zřízence zákonem ze dne 15. ledna 1922, čís. 243 Státního věstníku. Vedle tohoto všeobecného zákona platí pro jednotlivé obory státní služby ještě předpisy zvláštní. Platový systém spočívá na zásadě honorování pracovního výkonu kombinovaného s principem alimentačním.

Státní zaměstnanci jsou roztříděni do těchto kategorií:

Kategorie VI. zahrnuje dělníky a zřízence, jako předběžné vzdělání se požaduje obecná, po případě občanská škola.

Do V. kategorie patří kvalifikovaní dělnici a zřízenci, jakož i nižší kancelářský personál, obojí, s občanskou nebo neúplnou střední školou.

V kategorii IV. zařaděni jsou učitelé a vyšší kancelářští zaměstnanci. Jako školní vzdělání vyžaduje se střední (případně i neúplná) nebo odborná škola.

Do III. kategorie zařaděni jsou učitelé a ředitelé škol občanských se střední nebo odbornou školou, po případě s neúplným vysokoškolským vzděláním.

Do II. kategorie náležejí konceptní úředníci, lékaři, zvěrolékaři, universitní asistenti, lektoři, profesoři středních škol, inženýři, duchovní, předpokladem jest úplné vysokoškolské (po případě specielní) vzdělání.

Kategorie I. obsahuje vyšší konceptní úředníky, biskupy, vyšší vyslanecký personál, universitní profesory, odborová přednosty v ministerstvech, přednosty vyš. soudů. Pro zařadění do této kategorie vyžaduje se vedle vysokoškolského vzdělání ještě přiměřený počet služebních let.

Přestup do vyšší kategorie jest možný i bez příslušného předběžného vzdělání na základě schopností získaných prací.

Nutnost, délku a podmínky přípravné služby stanoví každý resort pro svůj obor zvláště. Služební příjem zaměstnancův tvoří:

a) služné,

b) služební přídavek (u některých služeb),

c) rodinný přídavek,

d) drahotní přídavek (podle rozpočtu na rok 1924-25 ve výši 65%).

Místní přídavek stanoven v rozpočtu na rok 1924-25 jen pro zaměstnance obecní.

Pro některé kategorie nejvyšších funkcionářů (ministry, legační personál, rektora university, ředitele státního dluhu, předsedu a místopředsedu Národního shromáždění) jsou zavedeny přídavky representační.

Každá kategorie státních zaměstnanců obsahuje 10 platebních tříd.

Zaměstnanec postupuje do vyššího služebního příjmu buď časovým postupem t. j. automaticky vždy po 3 letech až do nabytí vyššího služebního místa, anebo jmenováním na jiné služební místo, při čemž se béře ohled na schopnost a služební štáří, ač jinak - není-li výslovných podmínek v služebním řádu - má příslušný úřad volný výběr.

Zaměstnanci se domáhají nové úpravy která by přiblížila jejich platy předválečné úrovni. Vládá hodlá tomuto požadavku vyhověti. Úřednictvo dělilo by se ve 4 kategorie a veškery přídavky kromě rodinného a 65%ního drahotního byly by zrušeny.

Pro soudce platí zvláštní zákon.

X. Dánsko.

Úprava právních a hmotných poměrů státních zaměstnanců v Dánsku spočívá na zákoně ze dne 12. září 1919, č. 489, který byl během doby doplněn a pozměněn různými pozdějšími zákony.

Citovaný zákon nestanoví jednotné platové stupnice společné pro všechny státní zaměstnance, nýbrž určuje jejich služné zvláště pro jednotlivé služební obory (celkem v 31 odděleních).

Služební místa se obsazují na podkladě konkursu a celkový počet jejich se stanoví státním rozpočtem, po případě tam, kde se jeví vhodným, zvláštním zákonem v tomto posléz uvedeném případě může býti počet příslušných míst rozmnožen nebo jejich přeskupení do vyšší či nižší platové třídy provedeno rovněž jen zvláštním zákonem. Jinak však může ministr v nutných a naléhavých případech zatímně zvýšiti počet zaměstnanců až do doby, kdy bude o tom definitivně rozhodnuto v příštím státním rozpočtu. Každého pátého roku (poprvé v řádném zasedání říšského sněmu 1920-1921) se provádí všeobecná revise systemisace.

Služební příjem zaměstnancův se skládá:

a) ze služného (loning),

b) z místního přídavku (stedtillaeg),

c) z drahotního přídavku (dyrtidstillaeg) a

d) z konjunkturního přídavku, (konjunkurtillaeg).

Stupnice služného stanovené pro jednotlivé obory služební se dělí zpravidla v platové třídy. Služné ve vyšších třídách jest pevné, v nižších třídách stoupá v obdobích 2 resp. 3letých až do určitého maxima.

Místní přídavek se liší podle 5 tříd (podle velikosti obcí), jest stanoven pro každou třídu pevnou částkou, nesmí však přesahovati určité procento služného.

Drahotní přídavek se řídí podle pohybu indexu maloobchodních cen a jest odstupňován podle rodinného stavu,

a) pro ženaté muže, pro vdovce, vdovy, rozloučené a rozvedené muže i ženy, kteří mají vlastní domácnosti nebo jsou povinni starati se o děti mladší 18 let, dále pro svobodné za některého z obou právě uvedených předpokladů činí 702 K ročně, ne však více jak 39% základního služného spolu s periodickým zvýšením.

b) Pro všechny ostatní zaměstnance (muže i ženy) stanoven jest částkou 360 K ročně, ne však více než 20% základního služného s periodickým zvýšením.

Za každá plná 3%, o něž úhrn výdajových položek, tvořících normální rodinný rozpočet, stoupne nebo klesne pod úroveň výdajového čísla normálního rodinného rozpočtu, vypočítaného statistickým úřadem pro červenec 1919, zvyšuje se nebo klesá drahotní přídavek u zaměstnanců uvedených pod a) o 54 K ročně, při čemž se zároveň také maximální hranice drahotního přídavku (39% základního služného spolu, s periodickým zvýšením) zvyšuje nebo snižuje o 3%. Drahotní přídavek u zaměstnanců zmíněných pod b) činí 2/3 drahotního přídavku, příslušejícího zaměstnancům pod a), při čemž procento, jímž se stanoví maximální hranice drahotního přídavku ce, se rovná 2/3 procenta platného pro zaměstnance pod a).

Konjunkturní přídavek jest odstupňován jednak podle výše služného (čítajíc v to periodická zvýšení), jednak podle rodinného stavu, liší se na jedné straně zaměstnanci ženatí a jimi na roveň postavení, resp. zaměstnanci, kteří dokonali 35. rok věku a kterým stát neposkytuje celého zaopatření, na druhé straně ostatní zaměstnanci. Tito poslední dostávají částky vypadající na ženaté. Také výše konjunkturního přídavku jest odvisle od změn indexu, maloobchodních cen, avšak tempem volnějším než přídavek drahotní. Za každé 2 stupně (=2 X 54 K), o něž drahotní přídavek pro ženaté a jim na roveň postavené zaměstnance stoupne nad peníz 702 K ročně, nebo pod tuto částku klesne, se zvyšuje nebo snižuje konjunkturní přídavek o 10% zákonem stanovených sazeb.

XI. Španělsko,

Zaměstnanci veřejné správy se dělí ve 3 skupiny: úředníky odborné, úředníky pomocné a zřízence. Skupina odborných úředníků obsahuje opět 3 kategorie, vesměs o 3 třídách, totiž přednosty administrace, přednosty odbor u a administrační úředníky. Skupina úředníků pomocných zahrnuje jednu kategorii o 3 třídách a skupina zřízenců jednu kategorii o 7 platových stupních. Pro úředníky odborné stačí vzdělání středoškolské, pro úřednictvo pomocné není předběžné vzdělání vůbec předepsáno. Přípravná, služba není zásadně stanovena. Ustanovení v kategorii, resp. postup z nižší do vyšší kategorie děje se na základě konkursu a zvláštní zkoušky. Povýšení ze třídy do třídy uvnitř téže kategorie nastává podle pořadí (doby ztrávené v nižší třídě), z kategorie do kategorie podle turnu pro každou vyšší kategorii zvláště stanoveného. Absolventi vysokých škol mají výhodu, že jest jim vyhrazen při obsazování uvolněného vyššího místa jeden t. zv. volný turnus, při čemž se dokonce ani nevyžaduje předchozí služba, nýbrž pouze zkouška. Tím jest úředníkům s vysokoškolským vzděláním dána možnost rychlejšího postupu.

Úprava platů soudcovských se značně liší od úpravy platů správních úředníků a může býti nejlépe srovnána asi s platovou úpravou t. zv. státních advokátů (abogados de Estado), zvláštního ta samostatného sboru úřednického, do něhož podle nejnovější organisace (dekret z 21. ledna 1925) náležejí kromě konceptních úředníků finanční prokuratury též úředníci právní služby veškerých ústředních a vyšších úřadů. Platy těchto úředníků jsou celkem totožné s platy úředníků státních zastupitelstev. Soudcové jsou postaveni platově poněkud příznivěji i oproti těmto dvěma kategoriím právnických úředníků.

II. Anglie.

Důsledkem odchylného historického vývoje úřednické právo v Anglií se podstatně liší od stavu platného v ostatních evropských státech a jest proto také velmi obtížno srovnávati platový systém anglický s úpravami hmotných poměrů státních zaměstnanců jinde. Pro účel tohoto přehledu stačí uvésti, že v Anglii se liší hlavně dvě kategorie úředníků, totiž kancelářští a konceptní. První zkoumají spis po formální stránce, obstarávají vyrozuměná strany a konají účetní práce, druzí rozhodují pouze o meritu věci. Platy jsou stanoveny zpravidla pro jednotlivé služební funkce. Do vyššího platu se postupuje zásadně povýšením, jež bývá vázáno na výkop zkoušky, Vedle základního platu poskytuje se drahotní přídavek (bonus), který se řídí podle průměrného cenového indexu za posledních 6 měsíců. Drahotní přídavek se však nevypočítává stejným procentem z celé částky základního platu, nýbrž různou kvotou z jednotlivých jeho částí (na př.: z prvých Ł 91 sh 5 - [existenční minimum] - 130%, z dalších Ł 108 sh 1. [tedy do 200]... 60% a z dalšího vyššího platu nad Ł 200.. 45%).

XIII. Spojené Státy Americké.

Organisace služby jest naprosto rozdílní od poměrů v evropských zemích a lze proto i zde prováděti srovnání jen s největšími výhradami. Nejvyšší úředníky jmenuje president, po případě se schválením senátu. Tito úředníci mají právo ustanovovati pro vyřizování důvěrných věcí tajemníky placené z prostředků státních. Ostatní spolkové úředníky přijímá zásadně na základě konkursních zkoušek Civil Service Commission. Přesného dělení na vyhraněné kategorie po způsobu. obvyklém v evropských kontinentálních státech není. Služné jest jednotné, bez přídavku, a nezvyšuje se uplynutím určité doby. Povýšení na volné místo se děje podle zkoušek a schopností. Pevné úpravy není.

Připojená tabulka IX má pod ti přehled o služném (minimum a. maximum) typických kategorií státních zaměstnanců v shora zmíněných státech. Podotýká se výslovně, že tabulka nepřihlíží k jiným druhům služebního příjmu, jako jsou přídavky místní, drahotní, rodinné, regulační, hospodářské atp., a že proto v konkrétním případě jest celkový služební plat zaměstnanců té které kategorie v příslušném státě vyšší. Služné jest udáno vždy v měně platné v tom kterém státě. Do tabulky byly pojaty toliko typické kategorie - zaměstnanecké. Jest samozřejmo, že s některými zvláště významnými funkcemi (na př. prefekti, guvernéři, vyslanci, přednostové větších úřadů, předsedové soudů atd.) jest spojeno služné i vyšší. Upozorniti třeba též na to, že při poměrně značné rozdílnosti v organisaci služby může srovnání služného býti toliko přibližné a že po případě není vůbec ani možno provésti srovnání u všech zvolených typů.

K tabulce jsou připojeny:

a) vysvětlivky, jimiž má býti znázorněno hierarchické postavení srovnávaných typů v příslušném platovém systému ;

b) přehled středních kursů příslušných valut za měsíc srpen 1925,

c) přehled indexů velkoobchodních cen v některých státech v l. 1922-1925,

d) přehled vážených indexů potravinových v některých státech v 1. 1918-1925.

ad III.

Zásady nové úpravy.

Cílem platové úpravy musí býti, aby vyrovnala a uvedla v soulad zájmy jak zaměstnance, tak i zaměstnavatele. To platí o každé platové opravě, zvýšenou však měrou o platové úpravě státních zaměstnanců, jimž povaha úkolů jím obstarávaných a způsob založení a úpravy jich služebního poměru i v demokratickém zřízení státním ukládají zvláštní povinnosti a určují zvláštní postavení.

Zájem zaměstnavatele - státu a v něm ztělesněného veřejného zájmu se projevuje jednak jako zájem služby t. j. řádného obstarávání příslušných úkolů státu, jednak jako zájem státních financí a národního hospodářství.

Z hořejšího vylíčeni nynějšího stavu platové úpravy státních zaměstnanců je patrno, že tento stav nevyhovuje ani zájmům služebním ani zájmům zaměstnanců a pro svou neracionelnost ani zájmům státních financí a národního hospodářství.

Časový postup (automatický postup do platů vyšší hodnostní třídy) a s ním související časové povýšení, stejně jako šablonovitý nárok na automatické definitisování (stabilisování) a na přeřadění do vyšší skupiny platové přivodily stav, který ve svých konečných účincích jest s to ochromiti řádný chod správy a zatížiti státní finance a tím národní hospodářství měrou neodpovídající hodnotě výroby a finanční nosnosti státu. Tento vývoj ohrozil by nejen stát v jeho existenci, nýbrž i existenci zaměstnanců samotných. Vedle časového postupu a povýšení, automatického definitisování a přeřaďování byla to dále nesystematická nouzová, opatření vyvolaná válečnými a poválenými poměry (systém rodinných a alimentačních přídavků a různé specielní úpravy omezené jen na určité kategorie), která nevycházejíce z jednotného hlediska posunula vzájemný poměr honorování mezi jednotlivými kategoriemi a skupinami a dokonce i uvnitř kategorií mezi jednotlivými zaměstnanci způsobem, který naprosto není v zájmu služebním a nemůže také asi samotné zaměstnance nijak uspokojiti.

Obdobným způsobem, v některých směrech intensivněji, v některých méně intensivně, se vyvíjely poměry v sousedním Rakousku, kde jako u nás byl převzat celý předválečný systém rakouský i se změnami, které nastaly během světové války. V ostatních státech omezila se většinou nouzová opatření z důvodů válečných a poválečných na zvyšováni platů hlavně drahotními a alimentačními přídavky. Všeobecnou snahou všech státu jest, aby opětně byl zaveden pořádek do platově úpravy státních zaměstnanců, pokud to konsolidace hospodářských a politických poměrů připouští. Všude jest patrna snaha - také v Rakousku, kde systém automatiky se velmi silně uplatnil - omeziti stav zaměstnanců na míru nezbytně nutnou a udržeti jej na této výši řádnou systemisací a přijímáním i povyšováním zaměstnanců jen na volná systemisovaná místa. Jde tu tudy vlastně o návrat k původnímu stavu, který jedině jest v souhlasu se zásadami řádného hospodaření.

Není proto ani u nás jiné cesty pro úpravu nežli této. Při tom však je nutno vhodným způsobem dbáti toho, aby nepříznivá důsledky strohého provádění tohoto principu nezavedly systém tam, kam dospěl vývoj v bývalém Rakousku právě proto, že princip volných systemisovaných míst neposkytoval zaměstnancům možnosti, aby jejich služební příjmy se dostatečnou měrou zvyšovaly, i když jim bez vlastní viny nebylo možno dosíci zlepšeni příjmu povýšením. Spočívá tudíž jádro celého problému v účelné kombinaci principu přijímání a povyšování na volná systemisovaná místa a principu automatického zvyšování platu.

Z toho, co bylo řečeno, podávají se zásady pro úpravu platovou, jež mono shrnouti v krátkosti asi takto:

I. S hlediska zájmu služby se doporučuje:

1. odstraniti přijímání a povyšování zaměstnanců bez volných systemisovaných míst, odloučiti časový postup od povýšení, zároveň však vedle toho umožniti zaměstnanci platový postup úměrný jeho výkonu, i když nedosáhne místa systemisovaného ve vyšší platové stupnici. Při tom bylo by zaměstnanci, který vůbec nebyl povýšen, zabezpečiti, jestliže vyhovuje služebně, přibližně tytéž požitky, kterých dosahuje nyní časovým postupem a zaměstnanci povýšenému na místo význačnější vyší služební příjem, než jakého dosahuje dnes časovým postupem. Není žádného důvodu, aby také u míst nejméně důležitých, obtížných a odpovědných a proto systemisovaných v té které kategorii v nejnižší platové stupnici nastalo zvýšení požitků proti nynějšímu stavu, poněvadž prakticky pouze úředník podprůměrný není během své služební doby ani jednou povýšen a nedosáhne tedy místa význačnějšího. Automatický postup jako základ platového systému možno ponechati pouze u těch skupin zaměstnanců, u nichž výkon služební se v podstatě nemění (služba školská);

2. honorovati zaměstnance podle významu, odpovědnosti a obtížnosti místa, které zastává. Zaměstnanec, který zastává místo důležitější, obtížnější a odpovědnější, může právem požadovati, aby byl honorován lépe, než zaměstnanec se stejnou služební dobou, avšak na místě méně významném. Ale také zájem státu vyžaduje, aby zaměstnanci na místech důležitých byli lépe honorováni, poněvadž jest tím dán jednak popud pro síly schopnější, aby samy se snažily dosáhnouti takových mást, jednak jest okolnost, že určité místo jest lépe honorováno, pro zaměstnance, jenž místo to zastává, vzpruhou k usilovnější činnosti právě tak, jako naopak podlamuje snaživost zaměstnancovu, dostává-li na místě důležitějším, obtížnějším a odpovědnějším tentýž anebo dokonce menší plat než zaměstnanec, konající službu na místě méně důležitém, obtížném a odpovědném.

Protože správné provedení této zásady cení vzhledem k složitosti a nepřehlednosti ústrojí státní správy jednoduchým úkolem, jest nutno, aby zásada správného ocenění a honorování míst mohla býti účelně a spravedlivě uplatněna, doplniti individuelní (specielní) ocenění míst určitými schematickými měřítky pro ocenění služebních výkonů, spojených s místy, o jichž honorování jde.

V tomto směru přichází v úvahu jako kriterion podmínka předepsaného předběžného vzdělání, které jest spolehlivým znakem pro roztřídění zaměstnanců na určité třídy (skupiny), jež tvoří schematický základ pro platové rozvrstvení státních zaměstnanců. Požadované předběžné vzdělání zajisté má býti, úměrné významu příslušné služby, pro kterou se předpisuje, nutno však dbáti toho, aby z ohledu na platové výhody nebylo pro určité služby požadováno předběžné vzdělání vyšší, než jakého skutečně jest zapotřebí.

Dalším prostředkem, jímž se může projeviti provedení zásady správného ocenění a honorování míst, jest systemisace služebních míst. Při systemisaci služebních míst třeba přihlížeti ke skupinám konstruovaným podle předepsaného předběžného vzdělání a uvnitř skupin a kategorií pak k významu, důležitosti a obtížnosti jednotlivých míst. Zde ovšem schematičnost ustoupí konkrétnímu (specielnímu) oceňování a vzájemnému porovnávání jednotlivých služebních výkonů, pro něž se místa podle povahy a důležitosti systemisují.

Aby bylo docíleno náležitého odstupňování základního platu pro služební místa podle jejich významu, možno postupovati buď tak, že by ve společné platové stupnici byla jednotlivá služební místa zařaděna do různých platových stupňů, resp. základní platy s nimi spojené začínaly různými platovými stupni, nebo že by bylo stanoveno více samostatných platových stupnic s odlišným počátečním platem, do nichž byla by zařazena jednotlivá služební místa. Eventualita prvá měla by však tu vadu, že také zaměstnanec, jemuž nebylo propůjčeno místo vyšší, tedy jenž nepovýšII. dosáhl by v rámci této společné platové stupnice - třebaže později - týchž příjmů, které by měl zaměstnanec povýšený a že by tohoto časem eventuelně platově dostihl. Z toho důvodu se doporučuje zříditi několik platových stupnic, do kterých bylá by zařaděna jednotlivá, služebního místa podle svého významu. Při tom bylo by zaměstnanci zaručiti výhodnější platový postup jednal - v určitých mezích - vydatnějším odstupem mezi jednotlivými stupni vyšší stupnice, jednak výší konečného platu.

Pokud jde o počet stupnic, doporučovalo by se jejich počet proti nynějšímu počtu hodnostních tříd zmenšiti. Rozšířením časového postupu a propočtením služební doby byly zmenšeny rozdíly mezi úředníky nejnižších hodnostních tříd a není zde zejména namnoze valného rozdílu co do hodnoty úkonů těmito úředníky vykonávaných. Lze proto při rozvrstvení služebnách míst podle jejich hodnoty a významu vystačiti s menším počtem platových stupnic.

Konečně bylo by ještě odstraniti vše, co by správné provedení zásady úměrného honorovaní podle výkonu a předběžného vzdělání ztěžovalo neb znemožňovalo jsou to především

a) nesrovnalosti, které vznikly v rámci nynějšího platového systému nesprávným nebo nerovnoměrným hodnocením služebních úkonů. Tu měla býti umožněna náprava jal tam, kde dosud různé kategorie byly zařaděny do téže platové skupiny, ačkoliv se důležitost a obtížnost jejich výkonů podstatně liší, tak i tam, kde naopak tytéž úkony byly různě honorovány jen proto, že byly vykonávány zaměstnanci různých kategorií,

b) systém alimentačních a drahotních přídavků, který vedl k zjevům s hlediska služebního naprosto zvráceným, jako jest případ, že plat přednosty úřadu v VIII. hodn. tř. je menší nežli plat zřízence téhož úřadu se služební dobou jen o tři roky delší, o čemž zejména tabulky III. a IV. poskytují dostatečný obraz. Alimentační a drahotní přídavky i po úpravě provedené zákonem č. 394/1922 Sb. z. a n. tvoří zejména v nižších hodnost. třídách a u zřízenců a ve vyšších rodinných třídách nepoměrně velikou část celkových požitků. Tak u zřízenců s počátečním platem ve IV. rod. třídě (ženatý s dvěma dětmi) 60%, v VIII. rod. třídě (ženatý se šesti dětmi) 69%, u zřízenců s konečným platem ve IV. rod. třídě 36%, v VIII. rod, třídě 48%, u úředníků s platem XI. hodnostní třídy 1. st. ve IV. rod. třídě 57%, v VIII. rod. třídě 69%, s platy VII. hod. tř. st. ve IV. rod. třídě 44%, v VIII. rod. tř. 55%, s platy IV. hod. tř. 1. st. ve IV. rod. třídě 21% a v VIII. rod. třídě 32% celkových požitků. Bylo by tedy podle možnosti tento systém omeziti, avšak tak, aby nenastalo snížení celkových příjmů proti požitkům dosavadním. Kdyby mohly býti nynější platy zvýšeny v témž poměru, v jakém se zhoršily drahotní poměry, mohly by zásadně příspěvky alimentační odpadnouti. Není-li však možno z důvodů dole sub II. uvedených zvýšiti platy ve stejném poměru, jest nutno zachovati alimentační princip alespoň z části, omeziti jej však tam, kde celkový služební příjem s náležitým zřetelem na způsob honorování zastávané funkce, zvláštního alimentačního přídavku nevyžaduje.

Za účelem lepšího výcviku dorostu třeba dobu čekatelskou vhodně prodloužiti, při tom ovšem bylo by čekatele přiměřeně honorovati.

Nynější lhůty čekatelské nepostačily naprosto k náležitému výcviku dorostu. Jejich zkrocení nastalo pouze proto, aby docíleno bylo lepšího honorováni zaměstnanců na počátku jejich služební dráhy. Fakticky trvá namnoze poměr čekatelský déle, až do složení odborné zkoušky, a nastává potom teprve jmenování se zpětnou platností, aniž by toto jmenování mělo pro praeterito vliv na výši služebních příjmů. Bude proto s hlediska služebního zájmu účelnějším stanoviti přiměřeně delší dobu čekatelskou, při tom však honorovati čekatele tak, jak odpovídá, jejich služebním výkonům. I v dosavadní nejnižší úřednické skupině bude nutno zavésti lhůtu čekatelskou, ač tam dnes z největší části fakticky neexistovala. Původním důvodem toho byla okolnost, že skupina E se doplňovala z řad déle sloužících poddůstojníků, a byly to zájmy vojenské správy, jež podmiňovaly ustanovení certifikatistů úředníky bez jakékoli služby přípravné.

Za daných poměrů nebylo by však odůvodněno, aby právě v této kategorii bylo upuštěno od služby přípravné. Není zajisté správným, má-li úředník skupiny E, D i C, jak tomu dnes jest, po prvních 11 let služby stejný postup, úředník skupiny E dokonce postup lepší, poněvadž obdrží hned na počátku služby požitky XI. hodnostní třídy, kdežto úředník skupiny D a C požitky čekatelské. Úředníci skupiny E a D mají stejný postup po celých 20 let služby, úředník skupiny C předstihuje úředníka skupiny E v této době pouze o 3 leta.

Zaměstnance zařaděné do hodnostních tříd bylo by do nového platového systému převésti tak, aby byly odstraněny nebo alespoň obmezeny nepříznivé následky časového postupu, jevící se v tom, že zaměstnanci byli povýšeni do vyšších hodnostních tříd, neodpovídajících jejich výkonům jen proto, že dosáhli již časovým postupem požitků těchto hodnostních tříd.

II. S hlediska státních financí a národního hospodářství jsou při vybudování nového systému nejdůležitější tyto dva momenty: 1. aby byl stanoven a nepřekročen počet sII. nutných nezbytně k obstarávána úkolů státu a aby byla provedena účelná systemisace příslušných služebních míst, 2. aby honorování sil bylo upraveno nejen se zřetelem na zaměstnance a zájmy služební, nýbrž i se zřetelem na finance státu a nutný účinek úpravy na národní hospodářství.

Prvá otázka se řeší v zásadách svrchu uvedených, které vycházejí z požadavku, aby stav zaměstnanců odpovídal přesně normální potřebě sII. aby počet těchto sil nebyl překročován přijímáním nových sil bez volných systemisovaných míst a aby také povyšování zaměstnanců, u kterých jsou systemisována místa v různých platových stupnicích, se dálo jedině na volná systemisovaná služební místa. Přirozeně není možno zároveň s úpravou platovou provésti normalisaci a systemisaci míst tak, jak to ustanovuje zákon o úsporných opatřeních ve veřejné správě, nýbrž bude nutno obmeziti se na prozatímní opatření a definitivní normalisaci a systemisaci odložiti až do doby, kdy bude rozhodnuta otázka definitivní konstrukce příští organisace správních úřadů a budou provedena veškerá úsporná opatření, jichž uskutečnění bude možné, aniž by tím bylo ohroženo řádné obstarávání nezbytných úkolů státu.

Pokud jde o druhou otázku, vyhovuje se nutnému zřeteli na potřeby zaměstnanců a zájmy služební podle svrchu uvedených zásad potud, že při stanovení platových schemat se přihlíží jednak k předválečnému honorování těchto zaměstnanců a k znehodnocení peněz, jednak k významu, obtížnosti a odpovědnosti místa zaměstnancem zastávaného.

Hranice, až do které může jíti zhodnocení předválečných platů (valorisace platů), jest však vymezena finančními prostředky, které stát v rámci. státního a národního hospodářství může k tomu účelu poskytnouti, aniž by ohrozil ukojení jiných stejně nezbytných potřeb státu a podmínky příznivého vývoje národního hospodářství. Stát nemůže své příjmy zvyšovati bez náležitého ohledu na stav a podmínky vývoje národního hospodářství. Tímto zřetelem musí se stát říditi především při určování úkolů, jichž provádění na se béře, stejně však i při způsobu provádění těch úkolů, jichž splnění jako státní nezbytnost si vytkl. Tkví tedy mez důchodů státních a jiných veřejných zaměstnanců stejně jako hranice důchodů soukromých zaměstnanců i všech ostatních důchodů (prvotních, odvozených a kollektivistických) v nosnosti národního hospodářství, která se řídí hodnotou produkce. Při konkrétním řešení problému, jak stanoviti důchody státních zaměstnanců, dluž no ovšem počítati s danými poměry a voliti způsob, který nejlépe, vyhovuje těmto poměrům.

Pokud naše měna nebyla stabilisována, pokud nebylo jisto, jaký vývoj do budoucna bude míti naše měnová politika, bylo nutno přizpůsobovati čas od času platy státních zaměstnanců změnám ve drahotních poměrech, a to ve formě různých přídavků a příplatků, zejména, drahotních. To mělo v zápětí, že příplatky ty byly považovány za přechodný zjev odpovídající přechodným drahotním poměrům a tvořily v rozpočtu součástku mimořádných výdajů státních. Následkem toho byl rozpočet náš ve své vnitřní struktuře úplně zkreslen, poněvadž byly uměle rozmnožovány touto cestou výdaje mimořádné a uměle snižovány výdaje řádné, k nimž beze sporu náleží všechny jednotlivé součástky platů státních zaměstnanců, a u srovnání s řádnými a mimořádnými příjmy se jevil nepoměr.

Ani rozpočet ani složení státních výdajů a příjmů nemohlo býti považováno za poměrně definitivní, pokud nebyla naše měna trvale a právně stabilisována. To se stalo zákonem o zřízení cedulové banky z minulého roku, kterýžto zákon dojde nyní zřízením cedulové banky i formálně svého uskutečnění. Je trvale rozhodnuto a tom, že setrváme při dnešní peněžní jednotce a právně jest vyloučená každá tendence deflační a inflační. Leč stabilita měny se nedá jen oddekretovati, poněvadž jest třeba splniti též všechny podmínky hospodářské a finanční stabilitu tuto zaručující. K tomu nenáleží jen rovnováha ve veřejných financích, poněvadž deficity neuhraditelné řádným úvěrem jsou nebezpečím inflace úvěrové a tudíž nebezpečím pro měnu. Je třeba, aby i definitivní stav našeho rozpočtu byl upraven podle stavu měny co do příjmu a výdajů, ale hlavně podle únosnosti. obyvatelstva, poněvadž vedle finančního předpokladu jest předpoklad hospodářské rovnováhy prvním požadavkem. stability měnové.

Berní reforma, zavedení stabilisačních bilancí atd., jsou různé články směřující k jednomu a témuž cíli.

Stejně je třeba, aby v rámci těchto opatření byly též stabilisovány a definitivně upraveny poměry veřejných zaměstnanců. Tíseň veřejných financí působila v přechodné době k tomu, že nebyla možna přidávati všem kategoriím podle mírového základu a podle poměrů cenových. Nebylo však též možno ponechávati všechny kategorie pod hladinou cenovou stejně hluboko, poněvadž bychom byli dospěli u kategorií nejnižších hluboko pod existenční minimum. Zůstávalo-li existenční minimum mezí, pod níž při úpravě platů nebylo možno jíti, vyplynul z toho důsledek, že se nižším kategoriím přidávalo nepoměrně více nežli kategoriím vyšším, z čehož vyplývala tendence k nivelisaci platů. Jen obměnou myšlénky potřeby bylo zdůrazňování rodinných poměrů a přizpůsobování platů k těmto poměrům podle rodinných kategorií.

Jestliže se nyní definitivně upravuje rozpočet.podle měny a taktéž i platový systém, jest nasnadě otázka, podle které hladiny se mají platy veřejných zaměstnanců upraviti. Na první pohled zdá se samozřejmým, že to má býti hladina cenová., která měřena cenou životní míry, jest v průměru asi devateronásobná. Leč při bedlivějším rozboru se ukazuje koeficient cenový jako nemožný a přesahující únosnost obyvatelstva, proto i nespravedlivý. Hodnota našich peněz měřena zlatem či poměrem k zlatým měnám, ukazuje koeficient poklesu asi 6 1/2 a zdá se, že tomuto koeficientu přibližně odpovídá i průměrný vzestup důchodů veškerého obyvatelstva. Lze předpokládati, že průměrný vzestup peněžních důchodů byl okrouhle asi sedmeronásobný. Rozdíl mezi koeficientem měnovým a důchodovým na straně jedné a koeficientem cenovým na straně druhé (7:9) jest udavatelem poválečné drahoty, která nespočívá jen v absolutních cenách o sobě, nýbrž v poměrem cen životní míry k průměrnému vzestupu důchodu. Kdybychom měli devateronásobné ceny a devateronásobné důchody, nebylo by drahoty skutečné, drahota by byla jen optickou. Rozdíl mezi dnešní hladinou důchodovou a hladinou cenovou jako udavatelem drahoty vyplývá ze zmenšené produktivity národního hospodářství po válce oproti poměrům mírovým a jest způsobeno všemi složkami tvořícími národní produkt, složkami osobními i věcnými, jejichž další rozbor nespadá do rámce tohoto odůvodnění.

Chceme-li měřiti únosnost obyvatelstva pro veřejná břemena, nesmíme se proto říditi indexem cenovým, nýbrž indexem důchodovým. Lze tedy z druhé strany právem říci, že v průměru by měli veřejní zaměstnanci nárok, aby jich požitky byly přizpůsobeny průměrným důchodům obyvatelstva, tedy zkrátka koeficientu měnovému. Z toho vyplývá odpověď na otázku, která též byla položena, nejsme-li tak bohatí, abychom upravili požitky všem svým zaměstnancům podle cenového indexu.

Avšak tohoto principu je možno použíti jen pro střední blok státních zaměstnanců, tedy pro úřednictvo s vyloučením úředníků nejvyšších na straně jedné a zřízenců a nejmenších úředníků na straně druhé. U kategorií nejnižších bychom arci i dnes při valutárním koeficientu, jenž zůstává pod koeficientem cenovým, narazili na existenční minimum a proto je nutno, aby u kategorií nejnižších byly proti předválečné relaci platy definitivně upraveny podle indexu cenového. Naproti tomu nezbývá, než obmeziti kategorie nejvyšší i pod koeficient valutární v zájmu kategorií nejnižších, mají-li celkové náklady na požitky státních zaměstnanců zůstati v rámci, který připouští definitivní rozpočet přizpůsobený poměrům valutárním, průměrným důchodům obyvatelstva a jeho únosnosti a produktivitě našeho národního hospodářství.

Lze očekávati, že vývoj produktivity, národního hospodářství povede povlovně ke sblížení naší hladiny cenové a hladiny důchodové, tudy k odčinění skutečné drahoty, což bude znamenati, že se i dále zhodnotí požitky veřejných zaměstnanců, zejména v kategoriích nejnižších. Měl by tedy takto vybudovaný platový systém také silný sociální rázy který se mu vštěpuje na trvalo, takže přestal by býti přechodným poválečným zjevem.

III. Pokud jde o zájmy zaměstnanců, bylo by vedle některých ze zásad již sub I. uvedených, míti na zřeteli určité potřeby, jichž splnění ovšem může se státi jen v souhlasu se zájmy služby a zájmem státních financí a národního hospodářství, a to:

1. Honorováni zaměstnanců bylo by upraviti tak, aby zaměstnanec bez starosti o hmotnou existenci svou a své rodiny mohl se věnovati plně službě a svým povinnostem. Tu jde především o otázku poměru důchodů zaměstnance k indexu cenovému (valorisaci důchodů). V tom směru nutno poukázati na vývody sub II. a sub. I., bol 2., obsažené.

2. Honorování jednotlivých skupin zaměstnanců a odstupňování uvnitř skupin bylo by upraviti tak, aby nebylo podstatného důvodu k vzájemnému porovnávání a z toho prýštící nespokojenosti.

3. Doporučovalo by se, aby mezi jednotlivými stupni téže stupnice byl značnější odstup, poněvadž jest s hlediska hospodářského výhodnější, dostane-li se zaměstnanci značnějšího zvýšení platu třeba řidčeji než častějšího zvýšení o obnosy, které pro normální hospodaření nemají téměř významu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP