II. Německo.

Platový systém říšských zaměstnanců spočívá na zákoně z 30. dubna 1920 (Reichs- besoldungsgesetz), který byl opětovně měněn a doplňován. Vybudován je především na zásadě hodnocení pracovního úkonu.

Služební příjem říšského úředníka (titul úředníka náleží všem zaměstnancům, na něž se zákon vztahuje) tvoří:

1. základní plat (služné),

2. příbytečné (na místě dřívějšího místního přídavku), vedle toho se přiznávají

3. přídavek na děti a manželku,

4. drahotní přídavky.

Služné úředníků na systemisovaných místech (planmässige Beamte), jichž počet je pro jednotlivé skupiny přesně zákonem stanoven se lišilo původně podle 3 platových řádů (Besoldungsordnung). Platový řád I. jest normální, platový řád II. platil původně pro zaměstnance říšského sněmu, byl však později zrušen, platový řád III. se vztahuje na zaměstnance v úřadech nebo na místech určených ke zrušení.

Platový řád I., jímž jedině se budeme blíže zabývati, rozeznává platy vzestupné (aufsteigende Gehälter), jež se průběhem služební doby automaticky zvyšují, a platy pevné, spojené s určitými význačnými místy (Einzelgehälter), jež se nemění.

Pokud jde o platy vzestupné, jest úřednictvo se zřetelem k hodnotě pracovních úkonů rozděleno na 13 platových skupin (Besoldungsgruppen), a ta tak, že služby (místa) se stejným nebo rovnocenným pracovním výkonem jsou zařaděny do téže platové skupiny.

Celkem možno jednotlivé platové skupiny hodnotiti tak, že obsahuje

skupina I. jednoduchou pomocnou a zřízeneckou službu,

skupina II. vyšší pomocnou a zřízeneckou službu,

skupina III. kvalifikovanou pomocnou službu,

skupina IV. odbornou pomocnou službu,

skupina V. kancelářskou, jednoduchou odbornou, účetní a správní službu,

skupina VI. a VII. vyšší kancelářskou, odbornou, účetní a správní službu,

skupina VIII. a IX. odbornou, účetní a správní službu,

skupina X. až XIII. vyšší odbornou, účetní a správní službu (s vysokoškolským vzděláním).

Základní plat sám jest odstupňován jednak podle skupiny, jednak podle služebního stáří. Skupiny I. až VII. obsahují vždy 9 stupňů služebního stáří (Dienstalterstufen), skupina VIII. až XI. 8, skupina XII. 7 a skupina XIII. 5 stupňů. Postup od stupně ke stupni se děje vždy po 2 letech až do dosažení nejvyššího platu příslušné skupiny. Na tento postup přísluší zaměstnanci právní nárok. Disciplinární řízení a trestní řízení pro zločin nebo pro přečin staví běh lhůty. Konečného Mátu dosahuje úředník

ve skupině I. až VII., po 16 letech,

ve skupině VIII. až XI. po 14 letech,

ve skupině XII. po 12 letech,

ve skupině XIII. po 8 letech

v ní ztrávených (Gesamtaufrückungszeit). Přestup ze skupiny do skupiny se děje jmenováním.

Platy pevné (Einzelgehälter) příslušejí (podle 7 skupin) význačným funkcionářům v zákoně zvláště uvedeným.

Příbytečné jest odstupňováno jednak podle 5 místních tříd (padle počtu obyvatelstva), jednak podle výše služného (čistého bez přídavku).

Přídavky na děti jsou odstupňovány podle věku dítěte. Na děti od 16. do 21. roku se poskytují jen výjimečně za určitých předpokladů.

Přídavek na manželku činil podle nařízení říšského ministra financí z 25. listopadu 1921 144 RM ročně.

Výši drahotních přídavků (určenou zpravidla procentem) stanoví se zřetelem k změnám hospodářských poměrů říšský státní rozpočet. Říšský ministr financí byl opětovně zmocněn poskytnouti říšským zaměstnancům v místech se zvláště obtížnými hospodářskými poměry zvláštní přídavky.

III. Švýcarsko.

Návrh na novou úpravu hmotných poměrů spolkových zaměstnanců předložila spolková rada spolkovému shromáždění poselstvím z 18. července 1924. Návrh, který spočívá v podstatě na zásadě hodnocení pracovního úkonu, nebyl dosud ústavně projednán.

Tvůrcové návrhu byli vedeni těmito hlavními zásadami:

a) Nová úprava požitková má zahynouti všechny, kdož jako zaměstnanci jsou podrobeni suverenní moci spolkové.

b) Nová úprav má odstraniti všechny nesrovnalosti v požitcích plynoucí z toho, že zaměstnanci jednotlivých správních oborů, ač vykazuji celkem stejné předpoklady, jsou odměňováni různě, třeba jen proto, že v určitém správním odvětví pro větší počet jeho zaměstnanců nebylo možno poskytnouti jim tytéž výhody, jakých se dostalo zaměstnancům v jiném odvětví správním za celkem obdobných podmínek.

e) Novou úpravou mají býti sjednoceny předpisy upravující služební poměr zaměstnanců.

Jedním z nejdůležitějších problémů bylo stanovení platového schematu. Vůdčí zásadou v tomto směru bylo, že při určení platu třeba přihlédnouti:

1. k výši platů, před válkou,

2. k změnami nastalým v poměrech drahotních,

3. ke způsobu, jak odměňují svoje zaměstnance podnikatelé soukromí.

Nová úprava vytkla si za úkol - pokračujíc v tendenci projevující se již od 1. července 1922 při určování drahotních požitků uvésti základní platy předválečné a drahotní požitky k nim poskytované v soulad se skutečnými drahotními poměry, jak se na konci roku 1923 a během r. 1924 celkem asi stabilisovaly. Zdražení potravin, paliva, svítiva a oděvu činí v této době asi 65 až 70%. Jestliže tedy ku platům předválečným, jakožto základu přičte se 65 nebo 70%ní zvýšení jakožto náhrada za nastalé zdražení životních potřeb, a jestliže dodrží se místní přídavky, jakož i menší dětský přídavek (obojí bylo zavedeno za války), dospěje se nejvyšší hranice, kterou podle přesvědčení autorů návrhu lze plně - odůvodniti jakožto přiměřenou drahotním.poměrům ve Švýcarsku.

Při nové úpravě požitků spolkových zaměstnanců byl částečně vzat zřetel též na. platové poměry soukromých podnicích. Státní finanční departement rozeslalo za tím účelem dotazníky příslušným organisacím, jimiž měly býti zjištěny jednak odměny placené za určitou jednotku časovou (zpravidla rok), jednak celkový výdělek, jehož může zaměstnanec během určitého časového období skutečně dosáhnouti výsledek tohoto šetření poskytl dva zajímavé poznatky. Jednak, že v některých odvětvích správních nebo podnicích kantonálních mzdy dělnictva jsou zřejmě vyšší, než na kolik by bylo zvýšení odůvodněno drahotním poměry, jednak, že vedoucí personál a jeho pomocníci, od nichž se požadují specielní znalosti a schopnosti, jsou lépe placeni v podnicích soukromých než ve službě spolkové, kdežto že opak se jeví, srovnávají-li se poměry úředníků podřízených a dělníků bez specielní kvalifikace (v těchto případech jest mzda ve službě spolkové až o několik set franků vyšší než v podnicích soukromých). Úprava proto hleděla do jisté míry vyrovnati rozdíly, které byly zjištěny mezi honorováním zaměstnanců ve službě spolkové s jedné a soukromé s druhé strany.

Normální příjem zaměstnacův se skládá podle návrhu ze

a) služného,

b) místního přídavku,

c) přídavku na děti.

Platové schema se dělí na 26 platových tříd (skupin). Pro každou třídu se stanoví nejnižší a nejvyšší služné. Jednotlivé služby budou opatřením spolkové vlády (ordonnance sur les traitements) zařaděny do příslušné platové třídy, při čemž bude vzat zřetel zvláště na předběžné vzdělání, pravomoc, jakož i na požadavky a zodpovědnost službou kladené Tužby vykazující celkem stejné předpoklady budou pojaty do téže platové třídy (classe).

Nové platové schema znamená pro většinu bezdětných zaměstnanců bydlících v místech kde se neposkytuje místní přídavek, vůči před válečnému stavu zlepšení 60 až 75%ní, u zaměstnanců s 3 dětmi stoupá toto zlepšení a na 70-93%, v místech, kde se vyplácí místní přídavek, činí toto zvýšení u zaměstnanci s 3 dětmi 77-112.4%. Platy podle nového zákona budou u většiny nově nastupujících zaměstnanců nižší než dosavadní výjimkou kategorií, u nichž povaha služby odůvodňuji zvýšení platu proti dosavadnímu stavu a kde zaměstnanci sem náležející se musili spokojiti dosud se zvýšením příjmu toliko 50%ním (tedy značně nižším indexního čísla). Spolková vláda vycházela z názoru, že chce-li pro táto místa získati nebo si udržeti síly prvotřídní, musí jejich plat přizpůsobiti úrovni obvyklé v soukromých podnicích.

Zaměstnanec má počátkem každého roku právní nárok na, platový postup tak dlouho, až dosáhne nejvyšší platové hranice své třídy. Zvýšení toto činí 1/15 rozdílu mezi minimem a maximem platové třídy, nejméně však 100 fr. za plný rok služby a určuje se podle třídy, v níž je zaměstnanec na konci roku. Řádné zvýšení platové pohybuje se tedy toliko v rámci příslušné platové třídy, je odvislo od délky služební doby a zaměstnanci přísluší na ně právní nárok, jestliže služebně vyhovuje. Disciplinárním nálezem může ovšem zaměstnanec býti zbaven tohoto nároku, po případě může býti zvýšení sníženo.

Maximálního platu dosáhne podle návrhu zaměstnanec v 26. platové třídě po 10, v 25. platové třídě po 12, v 24. platové třídě ho 14 a v 23. a vyšší platové třídě po 15 letech v této třídě ztrávených.

Zaměstnanec může postoupiti do vyšší platové třídy povýšením. Povýšení řídí se potřebou. Služby a může býti podmíněno výkonem zkoušky. Spolková rada stanoví povyšovací směrnice.

Zaměstnanec, který byl povýšen, má nárok na mimořádné zvýšení platu. Výše jeho určuje se, hledíc ke zvýšený m požadavkům na zaměstnance kladeným, jakož i k jeho schopnostem, a rovná se nejméně řádnému zvýšení platovému stanovenému pro novou službu. Úřad, jemuž přísluší právo jmenovací, určí výši mimořádného zvýšení platového, přihlížeje k budoucím řádným zvýšením tak, aby zaměstnanec dosáhl nejvyššího platu stanoveného pro novou službu koncem roku, během kterého dovrší 24. služební rok a 5. rok v nové službě. Je-li nejnižší plat určený pro novou službu vyšší než dosavadní plat, započítává se tento rozdíl do mimořádného platového zvýšení.

Místní přídavek se poskytuje v místech, kde nájemné a dávky z pracovního výtěžku přesahují průměr, jest odstupňován podle 5 tříd a různý u zaměstnanců ženatých a svobodných. Vdovci a rozloučení zaměstnanci s vlastní domácností jsou postaveni na roveň ženatým. Zařadění obcí do tříd místního přídavku nastává podle průměru obvyklého nájemného a dávky z pracovního výtěžku.

Přídavek na děti v roční částce 120 fr. se přiznává až do maximální výše 600 fr. ročně na každé dítě mladší 18 let bez placeného zaměstnání, jestliže zaměstnanec o ně zela pečuje. Děti legitimované, adoptované, dále ty, jimž soud vůči otci přiznal postavení dětí vlastních, potom nevlastní a konečně vnukové bez otce a matky, se kladou na roveň dětem vlastním.

Bude-li dosavadní plat zaměstnancův i s nynějšími přídavky vyšší než plat a přídavky příslušející mu podle nového zákona, bude přebytek ponechán zaměstnanci ve formě vyrovnávacího přídavku, který se bude postupně snižovati, a to jednak kompensací s budoucími řádnými nebo mimořádnými zvýšeními platovými, zvýšením místního přídavku, nastalým uzavřením sňatku noho přeřaděním toho kterého místa do vyšší třídy místního přídavku, a konečně zvýšením přídavku na dítě v případě rodinného přírůstku, jednak ročními progressivními srážkami.

Spolkové shromáždění může přizpůsobiti platy (nikoliv však místní přídavky a přídavky na děti) zaměstnanců změnám drahotních poměrů, ovšem jen tehdy, jestliže změna činí nejméně 5% vůči stavu ze dne účinnosti zákona. Spolková vláda určí zásady, podle nichž bude stanoven cenový index životních potřeb a bude zjišťovati jeho změny.

IV. Francie.

Ve Francii se liší t. zv. "velká kariera" a "malá kariera". Pro prvou vyžaduje se předběžné vzdělání vysokoškolské a výkon příslušných konkursních zkoušek, pro druhou stačí předběžné vzdělání odpovídající asi našemu středoškolskému.

Základní platy jsou stanoveny zvláště pro každou hodnost (funkci, službu) v jednotlivém úřadě toho kterého správního oboru a vykazují neobyčejnou pestrost jak uvnitř úřadu, tak mezi různými správními odvětvími navzájem. Plat spojený s určitou hodností jest zpravidla odstupňován podle tříd (classes).

Povýšení do vyšší třídy nebo hodnosti děje se výlučně podle výběru a předpokladem pro ně jest jednak, aby úředník v okamžiku, kdy se místo uvolní, byl zapsán v povyšovacím rozvrhu, leč že by tento rozvrh byl jíž vyčerpán nebo by běželo o výjimku odůvodněnou služebními ohledy, jednak aby měl určitý počet služebních let. Při povýšení obdrží úředník zpravidla nejnižší třídu nové hodnosti.

Nynější úprava základních platů spočívá v podstatě na zákonech z října 1919. Od té doby jednalo se opětovně o úpravu platů, nedospělo se však ke konečnému výsledku. Dekretem presidenta republiky z 1. července 3.925 byla zřízena komise, která má v rámci minima a maxima platu stanoveného čl. 185 finančního zákona z 13. července 1925 (5600-40.000 fr.) vypracovati návrh na novou úpravu základních platů, jež má míti zpětnou účinnost od 1. ledna 1925.

Vedle služného se poskytuje:

1. místní přídavek,

2. mimořádný drahotní přídavek,

3. rodinný přídavek.

Místní přídavek jest odstupňován podle tříd, do nichž se zařaďují obce podle počtu obyvatel. od 1. ledna 1924 byl místní přídavek (indemnité de résidence) zvýšen o dočasný přídavek ve výši 1/3 pro zaměstnance bez bytu a 15% pro zaměstnance bydlící. (Na příklad v Paříži činí místní přídavek u bydlících 1380 fr., u zaměstnanců bez bytu 1600 fr. ročně.)

Mimořádný drahotní přídavek (indemnité exceptionelle de cherté de vie) v částce 720 fr. ročně se přiznává všem zaměstnancům, to

a) bez ohledu na rodinný stav až do platu 6.900 fr.,

b) u zaměstnanců ženatých až do platu 8000 fr.,

c) u zaměstnanců ženatých s 1 nebo 2 dětmi až do platu 10.000 fr.,

d) u zaměstnanců ženatých s více než 2 dětmi až do platu 12.000 fr.

Při stanovení maxima platu rozhodného pro poskytnutí tohoto přídavku nehledí se k dětem starším 16 let nebo.takovým, o něž rodiče již nepečuji.

Rodinný přídavek (indemnité pour charges de famille) náleží od 1. ledna 1924 na 1. a 2. dítě v roční výši 495 fr.,. na 3. a další dítě v roční výši 840 fr., a to až do 16 let, na dítky starší jen, studují-li s prospěchem na průkaz příslušného vysvědčení (do 21 let) nebo jsou-li v učení a byla-li o tom sepsána písemná smlouva (do 18 let).

V jednotlivých resortech vyskytují se u některých hodností kromě základních platů ještě zvláštní přídavky.

V. Belgie

Většina zaměstnaneckých platů zatěžujících státní poklad jest upravována vládou. Tolika v některých případech jest úprava vyhrazena zákonu, totiž pokud jde o

1. stav soudcovský,

2. členy účetního dvora,

3. členy báňské rady,

4. katolický klerus,

5. stalé členy provinciálních deputací,

6. učitele obecných škol.

Nová úprava platu byla provedena jednak královským dekretem z 1. prosince 1924 pro zaměstnance ministerstev (služba v ústředí i v provinciích), jednak zákonem o platech příslušníků stavu soudcovského, členů báňské rady, provinciálních deputací, katolického kleru a učitelů škol obecných předloženým poslanecké sněmovně dne 26. listopadu 1924 a projednaným počátkem r. 1925.

Služební příjem zaměstnancův tvoří:

1. základní plat složený z části pevné a eventuelně části pohyblivé;

2. přídavek za narození dítěte a přídavek rodinný,

3. výjimečně přídavek místní.

Se zřetelem k zásadě, že jako v normálních dobách musí služební plat odpovídati vykonané práci a zodpovědnosti spojené s jednotlivými funkcemi, nutno při mimořádných krisích hospodářských bráti zřetel na pohyb cen životních potřeb, jakož i na náklady plynoucí z vydržováni rodiny , domácnosti, bylo základní služné rozděleno na dvě části, mezi nimiž musí ovšem býti vzájemný soulad, totiž na část pevnou, odpovídající dosažené stabilisací hospodářských poměrů, a na část pohyblivou, podrobenou vlivu eventuelních změn maloobchodních cen.

Sazby pevné části služného jsou stanoveny pro jednotlivé služby (funkce) zvláště. Pevná část služného, zahrnuje zpravidla nejnižší plat, zvýšení jeho nastupující průběhem služby, dosažitelný nejvyšší plat a kromě toho přídavky na konci úřední dráhy. Výjimečně se pevná část platu nemění u většiny úřadů znajících povahu akcessorní a vyžadujících úkony takto omezené, jakož i při současném výkonu několika funkcí zaměstnancem, který má hlavní zaměstnání, s nímž spojen jest normální příjem.

Doba zkušební trvá nejméně jeden rok končí, jestliže výsledek její je uspokojivý, přizváním prvého řádného zvýšení, které má povahy definitivního potvrzení v úřadě. Zaměstnanci mladší 18 let obdrží až do dovršení tohoto věku odměnu, kterou určí příslušný úřad, a to částkou nižší, než jaká jo stanovena pro počáteční místa úřednické dráhy správní.

Platové přídavky (periodická zvýšení) jsou dvojího druhu, poskytuji se totiž jednak před tím, než zaměstnanec dosáhne maxima platu pro tu kterou funkci stanoveného (augmentations intercalaires)jednak po tomto terminu (augmentations de fin de carriére). V prvém případě jest postupová lhůta zpravidla dvouletá, v druhém (přídavky na konci služební dráhy) tříletá, obojí přídavky poskytují se po uplynutí pravidelné lhůty postupové během měsíce června nebo prosince. Předpokladem pro přiznání přídavku na konci služební doby jest, že zaměstnanec vykazuje alespoň 25 let služby.

Pohyblivá, část služného, která má vlastně povahu jakéhosi drahotního přídavku, stanoví se vždy pro tři měsíce předem, a to na podkladě průměrů indexních čísel uveřejněných za prvé 2 měsíce uplynulého čtvrtletí a za měsíc jemu předcházející, předpokládajíc ovšem, že tento průměr přesahuje často 300. Zlomek počítá se vždy z a celou jednotku. Počínajíc indexním číslem 301, poskytují se příslušné kvoty pohyblivé části tolikrát, kolikrát část indexu přesahující číslo 300 jest dělitelna 30, při čemž zlomek počítá se za díl celý. [Příklad. Pevné služné 20.000, indexní číslo 600, pohyblivá část 300/30 X 700 = 7000 fr.]

Přídavek při narození dítěte v částce 250 fr. se poskytuje při narození každého legitimního dítěte.

Rodinný přídavek se přiznává v částce, 360 fr. ročně na prvé 2 děti, 480 fr. ročně na 3. a, 600 fr. na každé následující dítě, je-li mladší 21 let a vydržováno zcela otcem nebo matkou, a to jen na legitimní děti hlavy rodiny, na děti manželského původu z předešlého manželství a za jistých předpokladů také na děti nemanželské.

Místního přídavku se dostává zaměstnancům jen a Bruselu, Antverpách, Lutychu a Charleroy. Jest odstupňován podle výše služného a vyšší v Bruselu než v ostatních jmenovaných místech.

Služné soudních úředníků jest stanoveno rovněž pro každou funkci zvláště a skládá se z části pevné a pohyblivé. Základní pevné služné se zvyšuje vždy po 3 letech: o 1000 fr., během 18 let může býti však zvýšeno nejvýše o 6000 fr., nedojde-li ovšem během této doby ku povýšení zaměstnancovu. Vedlejších příjmů dostává se soudním úředníkům obdobně jako úředníkům správním.

Okolnost, že služební příjmy soudců v Belgii jsou poměrně značně vyšší než užitky konceptních úředníků správních, třeba vysvětliti hlavně tím, že pro soudní službu vyžaduje se doktorát práv, kdežto pro správní službu stačí akademická hodnost licence en droit. Také působnost soudců a správních úředníků v Belgii nekryje se se systémem u nás platným.

VI. Italie.

Platová úprava spočívá na královských dekretech z 30. prosince 1923, č. 2960 (služební pragmatika) a z 11. listopadu 1923, č. 2395 (Ordinamento gerarchico relle Amministrazioni dello Stato).

Státní zaměstnanci s výjimkou personály nižšího (sluhové), poddůstojníků a vojínu pozemního vojska, námořnictva, letectva, četnictva, finanční a vězeňské stráže, dále zaměstnanců státních železnic a dělnictva a konečně personálu nově nabytých provincii, jenž dříve patřil k bývalé státní správě rakousko-uherské nebo byl v těchto provinciích přijat do služby po příměří italsko-rakouském, dělí se ve tři skupiny (A, B a C) a jsou roztříděni na, 13 stupňů (tříd).

Pro přijetí do skupiny A požaduje se doktorský diplom (laurea) nebo rovnocenný titul udělený universitou nebo jinou vysokou školou, do skupiny B diplom o absolvováni střední školy druhého řádu nebo některý z diplomů tomuto odpovídajících podle král. dekretu ze 6. května 1923, č. 1054, po případě absolvování odborných škol třetího stupně a do skupiny C diplom o absolvovaní nižší střední školy nebo některý z diplomů obdobných (podle král. dekretu ze 6. května 1923, č. 1054) anebo absolvování pokračovací školy či odborné školy druhého stupně. Organisační předpisy pro jednotlivé obory správní určí podle potřeby, na které fakultě nebo kterém vyučovacím běhu nutno si předepsané diplomy opatřiti.

Přijímání do státní služby, jakož i (částečně) povyšování se děje na podkladě zvláštních konkursních zkoušek.

Definitivnímu ustanovení v počátečním stupni předchází u všech (tedy i u nižších) zaměstnanců zásadně doba zkušební alespoň měsíční, během které přísluší zaměstnanci toliko měsíční paušální plat (un assegno mensile), určovaný příslušným resortem v maximálních, mezích stanovených ministerstvem financí pro jednotlivé skupiny zaměstnanecké. [Výjimka ptati na př. pro poddůstojníky s přednostním právem na přijetí do civilní státní služby.] U zaměstnanců, kteří se v přípravné službě plně neosvědčili, může administrativní rady (consiglio di amministrazione) zkušební dobu prodloužiti, avšak ne déle než o 6 měsíců, v tomto případě ztrácí zaměstnanec své dosavadní služební pořadí. Zaměstnanci naprosto nezpůsobilí propustí se bez jakéhokoliv odškodného. Do přípravné služby možno přijmouti jen tolik kandidátů, kolik je uprázdněno míst v příslušném správním odvětví.

Pro povýšení do vyššího stupně (třídy) se požaduje, aby úředník měl vyhovující kvalifikaci, vykonal po případě s úspěchem předepsanou konkursní zkoušku a vykazoval určitý minimální počet služebních let ztrávených v předchozím stupni.

Každému povýšení až do V. třídy - kromě těch, jež se řídí zvláštními předpisy - musí předcházeti dobrozdání administrativní rady, které se za tím účelem zasílají osobní spisy a kvalifikační listiny.

Roztřídění vyšších zaměstnanců do jednotlivých stupňů (tříd) a počet jich (systemisační plán, ruoli organici) stanoví pro jednotlivé resorty přílohy I. a II. Ordinamenta. Zvyšování, počtu míst v jednotlivých seznamech uvedených jest zakázáno, i kdyby bylo nahraženo úbytkem v jiném seznamu. Rozdělení míst mezi jednotlivé stupně (třídy) - s výjimkou stupňů V. až I. - nemůže býti změněno, leč že by byl zmenšen poměr mezi počtem míst vyšších a nižších stupňů. Vedle těchto seznamů obecných (ruoli organici) jsou ještě seznamy zvláštní a odborné. Systemisace v obecných seznamech sahá ve skupině A až do I. stupně (na př.. I: stup.: první president kasačního dvora, II: stup.: guvernéři, velvyslanci, president státní rady, III. stup.: presidenti sekcí u státní rady, prefekti I. tř:, IV, stup:: prefekti II. tř.., generální ředitelé, radové státní rady, IV. stup.: místoprefekti I. tř., VI. stup.: místoprefekti II: tř., VII. stup.: radové I: tř., VIII. stup.: radové II, tř:, IX. stup.: první tajemníci, X. stup.: tajemníci, XI. stup.: místotajemníci atd.), ve skupině B až do 6. stupně (na př. hlavní účetní inspektoři) a ve skupině C do 8. stupně (na př. kancelisti I. tř.).

Služební příjem zaměstnancův se skládá ze služného (stipendia) a aktivního přídavku (supplemento di servizo attivo). Vedle toho se poskytuje drahotní přídavek, k jehož snížení - pro všechny zaměstnance zároveň - z důvodu zlepšení hospodářské situace jest vláda zmocněna čl. 194. Ordinamenta. Služné toho kterého stupně se zvyšuje periodicky v obdobích, jež se pohybují u vyšších zaměstnanců mezi 2-5 lety, u nižších mezi 2-4 lety. Aktivní přídavek jest u úředníků odstupňován podle hodnostních tříd (stupňů), nepodléhá zabavení a není započitatelný pro pensi. Služné (aktivní přídavek) nižších zaměstnanců stanoveno jest zvláště pro každou funkci podle jednotlivých resortů, počet periodických zvýšení kolísá mezi jedním až šesti.

Pro soudce platí stejné platové schema jako pro úředníky správní a jsou stejně jako tito zařaděni do hodnostních tříd (stupňů).

Vyšší správní úředníci, důstojníci a soudcové dostávají zvláštní representační přídavky.

VII. Polsko.

Hmotné poměry státních zaměstnanců jsou upraveny jednak některými ustanoveními služební pragmatiky (zákaze ze 17. února 1922, č. 164), jednak zákonem ze dne 9, října 1923, č. 924, o platech úředníků a vojska, a zákonem ze dne 5. prosince 1923, č. 1107, o platech soudcův a stáních zástupců.

Podle služební pragmatiky se dělí zaměstnanci civilní státní služby na úředníky a nižší státní zaměstnance. Úřednictvo rozčleněno jest podle předběžného vzdělání na 3 kategorie. V prvé kategorii se požaduje vysokoškolské vzděláni spolu s příslušnými zkouškami, pro druhou kategorii se předpokládá úplné vzdělání středoškolské všeobecné neb odborné a pro přijetí do třetí kategorie nutno prokázati dokončení školy obecné nebo nižších tříd školy střední.

Zákon č. 924/1923, který se vztahuje na úředníky, nižší státní zaměstnance, státní policii, dělníky u železnic, dělníky pošt, telegrafů a telefonů, učitele veřejných škol a vojsko, rozeznává 16 platových skupin a v každé z nich určitý počet stupňů.

Zařadění jednotlivých služebních míst do příslušných kategorií a platových skupin provede ministerská ráda nařízením a stanoví příslušné úřední tituly.

Úředníci civilní státní služby jsou zařaděni do XII. až I. platové skupiny, při čemž definitivní státní služba počíná

v I. kategorii VIII. platovou skupinou,

v II. kategorii X. platovou skupinou a

v III. kategorii XI. nebo XII. platovou skupinou.

Přípravná služba trvá I rok, ve výjimečných případech může ústřední úřad tuto dobu prodloužiti nebo zkrátiti nebo dokonce prominouti. Přípravná služba se započítává do doby definitivní služby, byl-li zaměstnanec jmenován definitivním ihned po uplynutí přípravné služby.

Nižší státní zaměstnanci zařaděni jsou do XVI. až X. platové skupiny.

Uvnitř platové skupiny se postupuje ve stupních automaticky po 3 letech vždy k 1. Lednu a 1. červenci, při čemž doba ode dne jmenování až do příštího postupového termínu se nepočítá. Postup do vyšší platové skupiny se děje jmenováním podle uznání přednosty úřadu.

Služné určeno jest v bodech pro každý stupeň v jednotlivé platové stupnici, jest tudíž veskrze pohyblivé. Kvota měsíčního platu se vypočte násobením násobence stejného pro všechny platové skupiny počtem bodů příslušného platového stupně té které skupiny. Výši násobence určuje na návrh ministra vnitra v dohodě s ministrem financí ministerská rada, a to vždy nejpozději 20. dne každého kalendářního měsíce pro následující měsíc na podkladě změny nastalé ve výši vydržovacích nákladů v době od 15. dne běžného měsíce, přihlížejíc i k eventuelní změně t. zv. regulačního přídavku. Vzrostou-li vydržovací náklady v druhé polovině měsíce o více než 15%, nařídí ministerská rada na návrh ministra. vnitra v dohodě s ministrem financí, aby 16. dne byla jako doplatek na služné vyplacena kvota, o kterou by bylo třeba zvýšiti plat, vezme-li se v úvahu vzrůst vydržovacích nákladů v druhé polovině předešlého měsíce.

Vedle služného se poskytuje:

1. regulační přídavek,

2. hospodářský přídavek,

3. přídavek za službu v hlavním městě,

4. přídavek za službu v pohraničí,

5. bytový přídavek.

V přechodné době finanční sanace poskytuje se regulační přídavek ve výši 70 bodů měsíčně pro všechny platové skupiny a stupně. Přídavek tento bude stupňovitě snižován vždy po 10 bodech v půlročních obdobích, počínajíc termínem, jejž podle výsledků sanační finanční akce určí na návrh ministra financí ministerská rada.

Po dobu mimořádných hospodářských poměrů se přiznává dále zaměstnancům, kteří pečují o rodinu, hospodářský přídavek, a to po 45 bodech měsíčně na každého člena rodiny, re však úhrnem více než na 5 členů (tedy nejvýše 225 bodů měsíčně). Současně s redukcí přídavku regulačního bude snižován i přídavek hospodářský, a to v týchž lhůtách o 1 bod až do výše 38 bodů. Přídavek hospodářský se poskytuje na manželku (leč že by byla placena nebo zaopatřena z prostředků státních nebo soudně rozloučena bez nároku na alimentaci), na muže naprosto nezpůsobilého k výdělku, na děti manželské, legitimované a nevlastní do 18 let (při studiu nebo neschopnosti k výdělku pro tělesnou nebo duševní slabost až do 24 let, výjimečně i déle).

Přídavek za službu v hlavním městě činí 20%, za službu v pohraničí 40% služného.

Bytový přídavek stanovený zákonem ze dne 12. června 1924 jest určen jednak zvláště pro Varšavu, jednak pro 3 skupiny krajů a uvnitř každé z těchto skupin odstupňován vždy podle 4 místních tříd (se zřetelem ku počtu obyvatelstva) a konečně podle skupin platových a rodinného stavu.

Kromě toho se vyskytuje přídavek za vedeni úřadu a z titulu zvláštních okolností služby. Soudcové a prokurátoři jsou zařaděni do 5 skupin (A až D). Vedle služného a přídavků poskytovaných správním úředníkům dostávají soudcové se zvláštní funkcí měsíční přídavky vyjádřené rovněž v bodech.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP