Posl. dr. Lehnert (německy): Nevím
opravdu, koho mám osloviti, lavice, prázdnou sněmovnu
či koho jiného. Po chiliastických vývodech
kolegy Schmerdy, který očekává
vše od budoucnosti, který očekává,
že s uzráváním komunistického
století přijde i svítání bezpodmínečného
štěstí na zemi, který svoji obšírnou
řeč prošpikoval časopiseckými
články a mylně pochopenými citáty
z jedné mojí řeči, o níž
později ještě promluvím, jest snad dobře,
když se při této příležitosti
jednou promluví o otázce, jež se jinak zde
ve sněmovně neprojednává. Po světové
válce, když se skutečně pociťovalo,
že nadchází světový obrat, řekl
jsem jednou toto: "Od nynějška musí přijíti
doba, kdy nejsou peníze měřítkem věcí,
nýbrž člověk". A pozorujeme-li
tyto zákony, jimiž se dnes zabýváme,
tak mne napadá výrok: "Dobrým lékařem
může býti jen dobrý člověk."
O našem stavu mluví se v této sněmovně
velmi zřídka a tyto dva zákony, byť
se k tomu i tak málo hodí, skytají přece
příležitost, abychom se jednou trochu blíže
vyslovili o tomto stavu a o této otázce. Žádný
stav nedá se s naším porovnati co do obětavosti,
odvahy, pohrdání nebezpečím a smrtí
v každé době a v každé situaci.
Co do napětí nervů, vysokého mravního
pocitu odpovědnosti nemůže se žádný
jiný stav nad náš vynášeti. Avšak
takové vlastnosti, jaké se požadují
na dobrém lékaři, nelze přirozeně
vytvořiti zákonem, ony nedají se vůbec
vytvořiti, nýbrž musí růsti,
povstati organicky. K tomu patří zděděné
a vychováním nabyté dobro. Z materiálu,
který nepřináší mravní
předpoklad takového stavu, nelze vytvořiti
dobré lékaře, a je-li tu mravní materiál
a nevychovává se, nevzdělává,
nečiní zdatným v každém ohledu,
pak také nevznikne dobrý stav lékařský.
Jest protismyslné chtíti se o to pokusiti donucením.
Donucení vyvolá vždy opak toho, co zamýšlí.
Vyvolává odpor, odmluvu a rozhořčení.
Vidíme to také u těchto dvou zákonů,
jež přece, což nelze se domnívati, nemohly
býti sdělány ministerstvem snad s úmyslem
proti lékařům.
Vždyť bylo nutno vítati, že v tomto státě
bylo zřízeno ministerstvo zdravotnictví zdraví
je přece nejvyšším pozemským statkem
a zdraví jest konečně statkem, týkajícím
se všech, ať jest to český šovinista
či jiný člověk. Neboť nemoce
přecházejí z jednoho národa na druhý,
aniž by se tázaly, je-li to Němec či
Čech.
Bylo-li to nutno tehdy vítati, pak jest dnes ku podivu,
že zákony, jež do sněmovny přicházejí
z ministerstva zdravotnictví, jsou veškerými
lékaři odmítány. Dává
to na uváženou, a to v tom ohledu a v tom směru,
že ministerstvo zdravotnictví není, čím
se zdá, nebo že nepěstuje a neudržuje
dostatečně styk s oněmi činiteli,
bez nichž vůbec nemůže míti účinku
na veřejnost.
V řeči lékařů máme pro
ony kolegy, kteří vždy něco podnikají
bez důvodu, ut aliquid fieri videatur, jak praví
latiník - aby se zdálo, že se něco dělá
- pro takové kolegy máme výraz polypragmatik
- označení pro toho, kdo dělá mnoho,
čeho není vůbec zapotřebí.
Pak máme druhé pořekadlo: při každém
ošetření, při každé léčbě
jest prvním: Primum non nocere - raději nedělat
nic, než něco škodlivého.
A tyto dvě základní myšlenky a základní
zásady našeho povolání neměly
jak se zdá na mysli směrodatné osoby v ministerstvu
zdravotnictví při zpracování osnovy
tohoto zákona. Primum non nocere - raději něco
nechat běžet, co je v klidu. Až dosud to šlo.
Nebylo nijakého nutkavého důvodu něco
podnikati. Byli však toho mínění, že
snad něco dělat musí, aby zde byl opět
jeden zákon, aby se ministerstvo zdravotnictví hnulo.
(Posl. dr Koberg [německy]: V policejním státě
musí býti všechno reglementováno!) Velmi
správně. Staré latinské přísloví
praví: "Plurimae leges, deterrima res publica"
- a to se na tento stát hodí. Čím
více zákonů, tím zkaženější
stát.
Neboť kdyby nebyl zkaženým, nepotřeboval
by tolik zákonů. Neboť měli jsme skutečně
ve starém Rakousku proti nynějšku mnohem méně
zákonů. Snášel se na nás stále
celý déšť zákonů a nařízení,
dekretů a výnosů, ale nic se nezlepšilo.
A tak se to má také s těmito dvěma
zákony. Vzešly z představy o všemohoucnosti
státu, že musí všecko dělati, že
musí všecko vzíti sám do ruky a že
teprve potom jest zajištěno štěstí
lidstva. Tak jest tomu nejen v českém státě,
nýbrž tak jest vysloveně tomu v ruském
státě, kde je stát jedinou velikou továrnou,
jedinou velikou pisárnou, jediným velikým
vojem úřednictva a služebnictva, kde jen jest
jedna hlava k tomu, aby všecko řídila, od snídaně
do večeře a od narození až k smrti.
Tak jest tomu v Italii, kde fašismus vše vtěsnává
v jednu šablonu, a zde v Československu se to dělá
také tak. Jest to impotence, poněvadž to nemůže
žádný stát konati trvale. Tu musíme
skutečně říci: "Ameriko, ty's
na tom lépe." Amerika jest zemí svobody, není
tam vše reglementováno, a komu se tu v jednom státě
nelíbí, může se vystěhovati do
druhého. Amerika má 48 států, z nichž
každý má vlastní zákonodárství.
Nebo můžeme, jestliže Amerika nám jest
geograficky odlehlou a tudíž si ji tíže
představíme, vzíti Švýcarsko,
kde mohu jíti, když se mně nehodí na
př. ustanovení kantonu curyšského, do
kantonu basilejského. Avšak my jsme zde nuceni v tomto
jednotném státě setrvati, jako organická
součástka státu dáti si všecko
líbiti, co některé vládnoucí
osoby nebo strany ustanoví a dělají. (Výkřiky
posl. dr Koberga.)
Dříve jsem se zmínil o příkladu
Ameriky stran svobody, jež tam panuje, a mluvil o svobodě
vládnoucí u nás. Ti měli svého
muže, Wilsona, a my máme Masaryka. O Wilsonovi
jest velmi zajímavý článek v posledních
"Süddeutsche Monatshefte": O Wilsonovi jako profesoru,
jako správním úředníku a jako
arbitru mundi. Nechci činiti žádné přirovnání
s naším presidentem. Ale že si český
stát vzpomněl hned při svém narození
na velké sesterské republiky, ukazují přece
dvě ústavy z let 1786 a 1919. Obě začínají
asi takto: "Obyvatelstvo tohoto státu nebo těchto
států semklo se ve vůli, aby všeobecné
blaho povznášelo, udržovalo pořádek
a bezpečnost a zajistilo trvale štěstí
obyvatelstva."
Když se Amerika odloučila r. 1786 od Anglie, byla
zde skutečně vůle ve všech amerických
občanech, ať již byli Němci, Angličany,
Iry nebo Skandinávci, založiti si svobodný,
společný stát. U nás prý se
národové tohoto státu semkli, aby učinili,
co Amerika tehdy schválila. Nás se však nikdo
neptal, my jsme nebyli při tom, bez nás a proti
naší vůli se tak stalo a tak se pracuje dále,
neboť jednacího řádu, který zde
v této sněmovně platí - ve výborech
jest tomu rovněž tak - používá
se proti nám, 70 německých poslanců
mezi 300 prostě nic neplatí. Nemůžeme
česky mluviti, naučiti se tomu, dříve
jsme to nepotřebovali, poněvadž němčina
byla řečí světovou, čeština
však jest řečí malého národa.
Poslednější nelze vzíti za rovnocennou
pokud se týče ceny obchodní. Následkem
toho mohou se Češi němčině spíše
naučiti, než obráceně Němci češtině.
Přes to se mně přihodilo ve výboru,
kde se přec projednávalo něco, co skutečně
šovinismem nezavání, otázky zdravotní,
že předsedající, jehož jsem žádal,
aby pozměňovací návrhy přijal
v německé řeči a dal přeložiti
ve sněmovním tlumočnictví, poněvadž
jsem neměl překladatele, příkře
odmítl: "To je vaše věc, návrhy
nepřijímám!" A tak se jednoduše
hledělo na návrhy jako na nepodané. Zda je
to jen šovinismus nebo úzkoprsost, přenechávám
posouzení veřejnosti. Jest jen příznačné.
že i při této otázce český
předseda, který přináleží
straně, která jinak není šovinistickou
(Posl. dr Schollich [německy]: Asi to byl sociální
demokrat!) ne, to nebyl, nechci ho dále jmenovati,
vždyť jest známý; jak jsem pravil, jest
příznačné, že i v tomto případě
vytáhl knížku, jednací řád,
paragraf ten a ten. (Posl. dr Koberg [německy]: To je
nově ovzduší!) Tak jest, od vstupu Němců
do vlády.
Při této příležitosti jest dojista
na místě promluviti o postavení stavu lékařského
v tomto státě trochu podrobněji. Proč
jest zapotřebí o tom jednou promluviti? Je mnoho
stavů, jež trpí nouzí, je mnoho tříd,
jež se cítí utlačovanými, a rád
bych řekl, že hospodářský život
není všude, ať se již pohybujeme ve vyšších
nebo nižších kruzích, právě
nejrůžovější. Avšak lékařský
stav jest proto tak strašně nebezpečným
pro všeobecnost, je-li zproletarisován, poněvadž
v jeho ruce spočívá ohromná moc. Žádnému
člověku se nikdo tak nesvěří
jako lékaři.
Přihodilo se snad každému z nás v životě,
že ošetřující lékař
měl jeho život v ruce, že závisí
na svědomí a vědomostech, jakož i na
pocitu odpovědnosti tohoto lékaře, zda onen
se uzdraví nebo zemře. To jest něco strašného.
A za druhé jest hrozné, jakou moc má lékař
v ruce tím, že má léky, jež jsou
zároveň jedy. A do dnes jest známo velmi
málo případů, kdy byli postaveni lékaři
před soud pro travičství nebo zneužití
jedů. Teprve teď došlo zas k jednomu případu,
kde ovšem převládají jiné pohnutky.
Avšak představte si: Zproletarisovaný lékař,
jenž skutečně jest puzen nejkrutější
životní bídou a vydán všemožným
pokušením, byl by vystaven pokusu, že má
napsati vysvědčení, že ten a ten jest
blázen, aby přišel do blázince. Lékař
si může tím mnoho vydělati, může
se tím pro nejbližší léta zachrániti
a udržeti nad vodou, on však může též
nabídku odmítnouti a dále hladověti.
Představte si, jakou moc má lékař
v ruce, myslí-li na to, že to může trvati
dlouho než to vyjde na jevo, že by mohl býti
zločin utajen a zapomenut. Chudoba kazí, chudoba
ničí cit odpovědnosti, trvá-li příliš
dlouho. A zproletarisování lékařského
stavu neznamená totéž jako zproletarisování
stavu jiného. Lékařský stav jest na
nejlepší cestě býti úplně
zproletarisován.
Kol. Schmerda sice pravil, že si toho nepřeje,
na druhé straně však prohlásil, že
jest prý také jen kapitalistickým vykořisťovatelem
a vidí v chudých jen předmět prospěchu,
z něhož jest vydříti co možná
nejvíce zisku. Jest to logický rozpor, který
si nemohu vysvětliti. Myslím však, že
lékařský stav jde vstříc zproletarisování.
Nabídka lékařů stále více
a více vzrůstá a soukromá prakse mizí.
Dnes máme spojeno asi 95% obyvatelstva v pokladnách
a ústavech podobných pokladnám. Jest to následek
sociálního zákonodárství, sociálních
opatření. jež lékařský
stav sám nikdy neodmítl, na nichž jsme až
dosud stále spolupracovali a které by se také
vůbec nedaly prováděti bez naší
spolupráce. Avšak až dosud byla prováděna
sociální opatření bez zřetele
na hmotné blaho lékařů. Myslilo se
na zájmy zaměstnavatelů, pracujících,
zájmy zaměstnanců, ale zřídka
nebo nikdy na zájmy lékařů; jednou
se to říci musí, a tu není žádná
politická strana vyňata; také ty politické
strany, které se zvláště zasazovaly
o sociální pojištění, byly na
př. a to vesměs zásadními odpůrci
svobodné volby lékaře. Proč se mluví
o svobodné volbě lékaře? Vždyť
může konečně býti nemocnému
lhostejno, když jde k lékaři, může-li
si ho sám voliti, nebo bude-li mu nemocenskou pokladnou
určen. Tu přicházíme na to, že
lékařský výkon nelze oceňovati
jako práci. Možno pracovati od 8 do 12 a od 2 do 6
a vyříditi osmihodinový úkol. Mohu
snad určiti, kolik spisů musím vyříditi,
kolik musím průměrně psáti,
kolik musím vyříditi telefonních rozhovorů
atd. Ale kolik nemocných mohu ošetřiti, nemohu
čítati podle hodin. Nyní jest u sociálního
pojištění ponejvíce buď paušalované
placení výkonů, tolik a tolik set nemocných,
tolik a tolik paušálního platu, nebo bylo podle
jednotlivého případu tarifováno, odhadnuto
a tu se přichází k nejnemožnějším
věcem. Zde přicházejí právě
tak zvané levné mzdy, dochází pak
k vyřadění svobodné volby lékaře.
Dostane se přiděleno až 30 nemocných
denně a za jednu ordinaci 3 Kč honoráře.
Mohu se na nemocného podívati, dáti si ukázat
jazyk, učiniti si obrázek přibližně
podle zevnějšku, vždyť člověk
má jako lékař určitou rutinu a ví
tak asi, co mu schází. To je také ordinace,
dám mu radu a hotovo. Mohu ho také prohlédnouti
od hlavy až k patě, zkoumati moč, prohlédnouti
obsah žaludku, abych si utvořil obraz o jeho zdraví.
To je také vyšetření. Dá-li se
to vůbec kvalitativně oceniti, oč méně
kvantitativně. Hloupý a neobratný lékař
nedoví se o mnoho více i při dlouhém
vyšetřování, obratný lékař
pozná mnoho při vyšetřování
krátkém. Má se to s tím tak jako u
umělce. Malbu bylo by přec možno odhadnouti
právě tak dobře podle čtverečných
metrů pomalovaného plátna, lhostejno pochází-li
obraz od Rubense nebo od malíře pokojů. Barva
je barva, plátno je plátno, materiál zůstane
materiálem. Nyní má býti tímto
zákonem tarifována také ještě
soukromá prakse. Má to býti jakýsi
druh ochrany, aby lidé nemusili příliš
mnoho platiti. Já říkám, je-li někdo
tak lakotný, že si svého nejvyššího
statku, zdraví, více necení a chce na tom
spořiti, pak má právě jíti
k levnějšímu lékaři - vždyť
levní a drazí lékaři budou vždy.
Proč však chtějí zabraňovati
lékaři, který svůj výkon si
výše cení, aby si dal svůj výkon
také skutečně lépe honorovati? Vždyť
nemá žádný lékař monopol.
Je tisíce lékařů. Jinak by se věc
měla, kdyby v některém městě
byl jen jeden lékař a měl monopol. Tu by
se dalo říci, musíme ustanoviti sazbu, sice
nás všechny svleče. Avšak že se vydává
sazba ustanovující, že lékař
nesmí přijmouti více než určitou
částku, nebo jen za určitých úmluv,
to nechápu. To odmítáme. Právě
tak odmítáme sociálně ponižující
ustanovení, že jsme povinni konati své povolání.
Kol. Schmerda rozhodně mým výkladům
ve výboru naprosto nerozuměl, jestliže pravil,
jako bych řekl: potřebuje-li hladovící
chleba, pak že mu musí každý chléb
dáti, neboť jinak by hlady zemřel. Tudíž
musí každý, kdo chléb má, jej
jemu dáti. Kupce nemůžeme k tomu nutiti, lékaře
však chtějí nutiti, aby nemocné ošetřoval.
Tomu bylo chybně rozuměno. Spíše jsem
řekl toto: Takový zákon se dá udělati.
Lékaři možno paragrafem uložiti, aby to
a to udělal. Nečiní-li to však z vnitřního
popudu svědomí, z vnitřního lidumilství,
bez něhož podle mého názoru není
žádným lékařem, nýbrž
koná svoji povinnost jen k vůli paragrafu tomu a
tomu zákona, pak jest to smutně zařízeno
a on to přese vše neučiní, neboť
nikdo mu nemůže dokázati, že to učiniti
nechtěl. Jednoduše řekne: Chtěl jsem
tak učiniti. ale nemohl jsem. Něco takového
se vynutiti nedá. Proč chtějí jeden
stav podříditi výminečnému
stavu? Nemá-li lékařský stav tolik
sociálního svědomí a cítění,
že je třeba teprve vynucovati takovým zákonem,
aby konal své stavovské povinnosti, pak přestává
všechno, pak jsme hotovi a takové věci nepotřebujeme.
Možno řemeslníka, krejčího, obuvníka
nutiti, aby dělal někomu šaty nebo boty? To
se nedá. V zákoně jest však paragraf,
v němž se praví:.,Nepřijme-li žádný
lékař nemocného do ošetřování,
může mu přiděliti lékaře
okresní hejtman". To musí už býti
velmi špatný chlap, který snad urazil všechny
lékaře na cti, že ho nechce žádný
lékař ošetřovati. Pak musí právě
do nemocnice. Tu mu nezbývá nic jiného. Nemocnice
musí ho přijmouti. (Výkřiky posl.
dr Koberga.) Jak si to však představují
v praksi? Řekněme, že by tu byl takový
člověk, který nenajde lékaře,
který ho nechce ani za pěkné peníze
ošetřovati. Nyní dostane lékař
takového nemocného přiděleného.
S jakými pocity bude se onen dívati na lékaře,
který jest k němu veden okresním hejtmanem
případně s četnickou pomocí
a s jakými pocity bude přistupovati lékař
k takovému nemocnému? Jest třeba si jen takový
případ představiti v praksi, aby se vycítilo
ono nemožné a náš stav ponižující.
(Výkřiky posl. dr Koberga.) Řekněme,
nějaký muž klesne před mými dveřmi,
já vyjdu ven, zdráv a statný a nechám
ho jako lékař ležeti. Muž zemře,
poněvadž jsem se zpěčoval ho ošetřiti,
ačkoliv jsem byl upozorněn, že mám jako
lékař pomoci. V tomto případě
mne požene státní zástupce podle již
platného zákona před soud a odsoudí
mne pro zanedbání, jež zavinilo těžké
poškození nebo dokonce smrt nemocného. To je
soud vedlejší vedle soudu všeobecného.
(Výkřiky posl. dr Koberga.)
Lituji a činím tak nerad, že zde musím
mluviti proti ministerstvu zdravotnictví, protože
jsem jinak v této instituci spatřoval počátek
mnohoslibného vývoje. Co však nemohlo ministerstvo
zdravotnictví všecko učiniti? Co vše nespočívá
v jeho moci, chtělo-li svoji úlohu skutečně
vystihnouti a prováděti! Představuji si,
že ministerstvo zdravotnictví jest povoláno
k tomu, nejen aby opět navracelo lidem zdraví -
to dělají lékaři - že je také
nejen k tomu povoláno, aby zdraví udržovalo,
nýbrž že je také povoláno, aby
preventivně zajistilo zdraví pro příště.
Představuji si, že by toto ministerstvo mělo
povinnost, aby tuto úlohu provádělo velkoryse.
Dovolte mně, abych zde naznačil ještě
několik zcela krátkých směrných
bodů, jak si představuji činnost českého
ministerstva zdravotnictví. V první řadě
mluvím o negativních stránkách. (Posl.
dr Schollich [německy]: Vždyť je to úplně
marné!) Doufám, že konečně
každé dobré slovo jest jako semeno, které
sice mnohdy, ba často padne na neúrodnou půdu,
ale mnohdy přec také na půdu úrodnou,
do skuliny, a tam snad může i když ne ve veliký
strom, přece vzrůsti ve skromný zelený
keřík. (Posl. dr Schollich [německy]:
Zde nenajdeš dobrou půdu!) Jsem právě
optimistou a věřím v to.
Tedy negativní stránkou by bylo nejprve potírání
lidových nakažlivých nemocí. tedy hlavně
tuberkulosy, příjice a dětské rachitidy.
Potírání tuberkulosy, jak je provádí
Masarykova liga, nepostačuje. Nepostačí,
jestliže se všude šovinisticky vyvěsí
jen české plakáty, s vyobrazením postavy,
s českou výzvou. "Chraňte se tuberkulosy,
nevdechujte prach, nedělejte prach atd." Naši
lidé česky nerozumějí. Nastrojí-li
se to česky národně, ač to pochází
od otce mezinárodně smýšlejícího,
pak nepovažuji to pro svoji osobu za správnou cestu
k potírání tuberkulosy. K tomu patří
ještě mnoho jiných věcí. K tomu
patří preventivní opatření,
poučení o tom, aby každý věděl.
jak se nakazí, jak se nákaze vyhne, k tomu patří
i nauka o výživě, k tomu patří,
aby se podporovala školní hygiena, potíralo
vznikání prachu ve školách, školních
zahradách, bytech atd. Propagandou vyssavače prachu
se udělá pro potírání tuberkulosy
více než celou ligou.
Potírání příjice dá
se hlavně a skorem jedině dosíci poučováním.
Vždyť příjice nesouvisí zcela přímo
s pohlavním životem. Je to neštěstím,
stane-li se někdo luetickým, většinou
ovšem děje se nákaza pohlavní cestou,
a tu je teď úlohou státní správy
pečovati o to, aby mládež byla poučena
zvláště o nebezpečích tohoto
styku. Rachitis se dnes potírá valnou většinou
ozařováním a náhražkou umělého
horského slunce. I to mohlo by ministerstvo zdravotnictví
ve větší míře podporovati než
se dosud dělo. A pokud jde o poučení ve všech
těchto třech otázkách nakažlivých
nemocí a také poučení, kterého
si přeji při potírání lidových
jedů, alkoholu a přílišného požitku
nikotinu, tu poukazuji na to, že by se nejen mohly konati
přednášky, nýbrž že by mělo
býti postaveno do služby v této věci
i radio. Musilo by býti umožněno, aby se za
podpory ministerstva zdravotnictví konaly české
a německé přednášky - z českých
mají něco jen Češi, my však jako
státní občané žádáme
stejná práva i při poučování
v zdravotních otázkách - přirozeně
každý týden, placenými silami v lehce
srozumitelné lidové formě. Musilo by se to
stále opakovati. Kina musila by se zavázati, že
jednou týdně přinesou poučné
a osvětové filmy v tomto směru. Kinům
se vede dobře, skoro všechna dělají
dobré obchody, jsou nesmírně ráda
navštěvována zvláště mládeží
a není myslitelný působivější
propagační prostředek než film. Ve zdravotním
výboru jsem se zmínil o příkladu,
že v Liberci byl předváděn film o nebezpečích
příjice a že mně, když jsme se
po čtvrt roce později sešli se čtyřmi
specialisty, všichni čtyři specialisti liberečtí
prohlásili, že prý celý čtvrt
roku neviděli primérní případ,
a teprve po čtvrt roce bylo na film tak dalece zapomenuto,
že se opět udály nákazy. Jakým
by to bylo výsledkem, kdyby se podařilo systematickou,
stále novou připomínkou snížiti
možnost nákazy aspoň při nejmenším
na polovinu nebo čtvrtinu. To je jen tak několik
myšlenek, které tak nadhazuji, jichž možno
snad použíti, snad také odhoditi stranou, poněvadž
scházejí peníze a poněvadž jest
ostych před aparátem a prací. To není
mojí věcí.
Positivní stránkou, která by podléhala
práci ministerstva zdravotnictví, byla by eugenika.
Jest to vědecké odvětví, ne nové,
však přece ne tak známé, jako mnoho
jiných. Není tak důležité, aby
byl každý mrzák zachován, aby bylo každé
slabé děcko všemožně pipláno
a přivedeno k prostředně snesitelnému
životu, není tak důležité, abychom
se pokoušeli polepšiti zločince všemi možnými
prostředky, nebo s blázny, abychom je dopravili
do blázince a tam neužitečně po léta
ošetřovali. Důležitější
by bylo, aby se nerodila taková zatížená
a dědičnou nemocí zachvácená
individua, aby se především vyřadily
negativní, špatné kmeny, aby rodiče,
kteří jsou těžce dědičně
zatíženi, nesměli roditi. Dnes nemůžeme
ještě takové zákony sdělati,
nálada lidu a všeobecné pochopení nejsou
ještě tak dalece dozrálé, abychom s
takovými myšlenkami mohli jíti na veřejnost.
Avšak my můžeme poučujíce působiti
tak dalece, že toto poznání vnikne do širokých
vrstev lidu, že není důležitější,
uměle vypiplávati takové chorobné
životy a vychovávati je na nouzově upotřebitelné
lidi, značným nákladem, mnohou prací
a mnohým namáháním, nýbrž,
že je mnohem důležitější,
tyto předem méněcenné vyřaditi
neplozením a nenarozením.
Za tím účelem bylo by zaříditi
sňatkovou poradu, a to úřední. Taková
úřední sňatková porada může
býti konána jenom lékařem, nikdo jiný,
kdo snad prodělal nějaký eugenický
kurs a jest úředníkem a pak to opět
papouškuje, jenom lékař s taktem a velkými
vědomostmi a porozuměním jest s to tak učiniti.
Bylo by zapotřebí prohlédnouti každou
ženu a každého muže, kteří
chtějí vstoupiti v sňatek, jakého
jsou dědičného rozpoložení a
jaký jest jejich zdravotní stav a jsou-li uzavřena
taková manželství, která by předvídaně
přiváděla na svět méněcenné
děti, pak bylo by těm lidem poraditi, aby se varovali
plození dětí. Kdyby eugenika tímto
způsobem pomalu stále pokračovala, zabírala
celý národ, aspoň po stránce negativní,
nikoli co do ušlechtilého chovu, nýbrž
co do vyhýbání méněcenným
přírůstkům, pak by teprve přišly
k platnosti methody sociální a individuální
hygieny.
Což pomáhá, zakládáme-li sportovní
hřiště a vštěpujeme-li jednotlivci
individuální hygienu, učíme-li ve
škole, že to se musí tak a tak dělat,
jestliže prohlížíme děti a upozorňujeme,
jestliže materiál, z něhož vzniká
národ, dospívající mládež,
jest zatížen tolika a tolika chybami.
Jest to cynický výrok, ale pravdivý. Mnohdy
si mezi sebou říkáme: "Co máme
dělati s tím a tím, ten by se musil dát
přeroditi." U těchto lidí jest každá
pomoc marná, mnoho se s ním nedá začínat,
piplají se s ním dále, musil by se dáti
přeroditi, musil by znovu býti zplozen. Pak by přišly
tyto prostředky, které vydáváme za
sociální a individuální hygienu, k
plné platnosti.
Z prostředního materiálu mohu hygienickými
opatřeními učiniti docela plnocenný,
zde nesmí peníze hráti žádnou
úlohu. Na otužení lidu ve vojsku zbývá
mnoho miliard. To jedno možno vojsku přičísti
k dobrému, že lidé jsou po celý rok
na čerstvém vzduchu, že konají tělesná
cvičení a musí cvičiti a pěstovati
i jiný sport, to jest jediné, co nacházíme
na vojsku dobrým. Neboť, aby sloužilo na obranu
státu - víte, jak na to pohlížíme,
a myslím, že ani Češi se neoddávají
illusím, sice by neměli takový strach před
vyzvědačstvím, neboť jsem-li si svým
vojskem jist, pak se nepotřebuji báti několika
Faloutů, kteří něco zrazují.
Na takové účely zbývají tedy
miliardy a na osvětové účely není
nic. Jest dojista minimální, čeho ministerstvo
zdravotnictví smí a může použíti
k takovým účelům. Ale zde by se musilo
jednou promluviti s vládnoucími kruhy: Co chtějí?
Chtějí-li býti státem kulturním,
pokrokovým, chtějí-li skutečně
prokázati, co se předstírá, pak se
přikročí k věci. Mají-li ministerstvo
zdravotnictví, pak nechť nevydávají
veliké peníze jen na propagandu nebo na sokolské
slety, nebo něco takového, nebo se vydává
něco ovšem i na dobré účely,
snad na sportovní hřiště, na plovárnu.
Pro německé kraje se dává velmi málo,
je-li tomu v českých krajích jinak, nevím.
Avšak nechť se konečně jednou použije
větších prostředků, nechť
se jednoduše požadují a většina zástupců
lidu si bude jista. Přistoupí-li se před
zástupce lidu a řekne se, potřebujeme na
ten a ten účel tolik a tolik milionů, bude
zastupitelstvo pravděpodobně na jejich straně
proti ministrovi financí. Nebylo by také zapotřebí
přílišných milionů. Osvětovou
práci možno podporovati také tak, že se
podporují aspoň ti lidé, kteří
tak již dobrovolně činí, že se
vydatněji podporují spolky, které to na se
vzaly dobrovolně, není opět třeba
nového zákona, aby se lékařům
uložilo, že mají každoročně
přednášeti na školách, v lidových
osvětových výborech atd. To vše nemá
smyslu. Nechť se spíše vezmou odměny a
dají lidem, kteří měli tolik a tolik
přednášek, odměnou, darem. To je povzbudí.
Ne však je nutiti. Donucení se nerado uposlechne,
člověk se přímo vyhýbá
uposlechnouti nátlaku. Ale povzbuzení se tak lehce
neodolá.
Pak by musili lékaři spolupracovati při všech
velikých hygienických opatřeních,
jejich spolupráce by se musila mnohem více projeviti.
Při městských stavebních poradách,
při zakládání vodovodů, při
stavbách silnic, při hygieně práce
a dětí, bytové hygieně dělnictva
atd. K tomu by musili býti všude přivzati lékařští
odborníci. Tím by se také svedla část
přebytku dospívající generace lékařské
k poloúřední preventivní hygieně
a lékařské činnosti. Jsou-li již
Číňané tak chytří, že
říkají, že platí svého
lékaře ročně za to, aby pečoval,
aby v tom roce neonemocněli. kdežto my svým
lékařům platíme jen když onemocníme
a když nás lékař uzdraví byli-li
již Číňané tak chytří,
oč chytřejší měli bychom býti
my v tomto státě, v srdci Evropy, a měli
bychom k takovým účelům dáti
k disposici peníze a jimi platiti lékaře
za to, že udržují lid ve zdraví, než
aby je strkali do nemocenských pokladen a dali je dělat
opět zdravými. Při methodách nemocenských
pokladen, při těchto byrokratických methodách,
jež jsou praktikovány úředníky,
jež mají k tomu tak veliké schopnosti - každý
z vás, je vás tu jen tak málo, kdyby veškeré
lavice byly obsazeny, mohl by jeden každý poslanec
uvésti příklady ze svého okresu, jací
úředníci jsou často v takových
institucích směrodatní. (Posl. dr Schollich
[německy]: Za to mají legitimaci strany!) To
jsem nevyšetřoval, zda to spolu souvisí. Nemá-li
lékařský stav se na příště
zproletarisovati, nýbrž ve své úrovni
se pozdvihnouti opatřeními, jak jsem je navrhl,
jest také zapotřebí pro jeho výchovu
učiniti vše, co možno vykonati. Slyšeli
jsme zde v průběhu debaty mnohé, co nás
naladilo smutně.