Úterý 18. června 1929

Bída dětské kliniky se započala, když se v jejich místnostech usadila zemská porodnice, a nouze o místo, která tím tak vznikla, měla přímo katastrofální účinky, jak na dětskou kliniku, tak také na porodnici. Okamžitě 150 lůžek - a 150 lůžek znamená ovšem, že lze přijmouti 150 dětí - kleslo na 50 lůžek a všechny stížnosti k presidentovi republiky, k parlamentu, k senátu, tehdejšímu zemskému výboru, byly naprosto marné. Ani jiná intervence nepřinesla výsledku. Dosud se věc praktikovala tak, že byly přijímány a ošetřovány děti starší jednoho roku, ale od nynějška se přísně dbá toho, aby bylo vyloučeno přijmouti dítě, jakmile dovršilo prvý rok svého věku. Dřívější vysokoškolský referent, profesor Wagner, několikráte zakročoval v této věci a právě před zcela krátkou dobou byl odmítnut s lichými důvody. To má katastrofální účinky nejen pro ubohé nemocné děti, nýbrž i pro vědecké vyučování na klinice. Vědecký provoz kliniky kategoricky žádá, aby všechny volné místnosti byly zabrány pro účely kliniky. Tak na př. knihovna jest umístěna v předsíni soukromého pokoje správce kliniky, a to špatně a nedostatečně, dále jest roentgen umístěn v nedostatečné místnosti, takže přednášky s demonstracemi mohou býti konány jen pro skupiny studentů, což znamená nejen neslýchanou ztrátu času, nýbrž i ohrožení zdraví a života lidí, kteří se musí zdržovati před roentgenovým aparátem, tedy nemocných, ošetřovatelek a lékařů. Všechny místnosti, operační síně, manipulační síně, jsou příliš malé a nelze také na př. prováděti pokusy s výměnou látek, které jsou trvalou součástí dětské kliniky. Tyto malé místnosti také působí, že nemocní, i těžce nemocní, jsou předváděni studentům po skupinách častokráte třikrát za sebou. Přišli jsme na prohlídku na stížnost pomocnice v domácnosti ve vysokém těhotenství, která se obrátila k německé zemské komisi pro péči o děti a o mládež, a musili jsme tam viděti tyto ostudné věci. Ona pomocnice v domácnosti psala, že musila 4 hodiny ležeti na operačním stole pro účely učebné.

Dámy a pánové! Uznáváme beze všeho, že pro vývoj lékařské vědy jest nutné studium na živých lidech. To uznáváme, ale tím není řečeno, že by bylo třeba takovýchto metod. Jde zde jen o nemajetné lidi, kteří přinášejí takovouto těžkou oběť vědě. Při nejmenším mohli bychom žádati, aby se poněkud přemýšlelo, kolik tělesných a duševních muk bylo by lze ušetřiti těmto ubohým lidem. Tamější čekárna musila by býti z naléhavých důvodů přeměněna ve druhou ambulanční síň. Nyní jest to tak, že, jak již řekl soudr. sen. dr Heller v senátě, lidé, kteří jdou k operaci, musí se dívati, jak jsou před nimi operováni jiní, jenže v tomto případě to odstrašuje ještě více. poněvadž jde o děti. Druhá operační síň pro těžké operace, pro něž jest třeba aseptického ošetření, byla ministerstvem školství na velký nátlak přednosty uvolněna tím, že ministerstvo povolilo přestavěti koupelnu na druhou ambulanční síň. Na velký nátlak přednosty kliniky byla zařízena skleněná veranda, kde by tuberkulosní děti mohly ležeti přímo na slunci, ale děti nemohou tam ležeti, poněvadž onu místnost lze těžko vytopiti. Po celé zimní měsíce nelze této verandy pro tyto ubohé děti používati. Místnosti jsou všeobecně smutné, studené a dají se těžko vytopiti a jest to smutná kapitola, co vytrpěli letošní zimy děti, nemocní, ošetřovatelky a lékaři. Při jednom předčasném porodu umrzl embryu nos. Dále nelze tam isolovati podezřele onemocnělé děti. Jest tam sice isolační místnost, ale jest nedostatečná a příliš malá, mimo to poloha jest nevhodná, neboť přímo vedle isolační síně vlevo u vchodu jest žumpa, kam stéká nečistota z celého domu. Vedle této žumpy stojí po celý rok množství velkých plechových nádob, které opatřila městská správa pro tyto účely, které jsou vždy přeplněny smetím a po celý rok jsou otevřené. Řeknu-li ještě, že klinika od hořejška až dolů jest plna štěnic, máte asi přibližný obraz dětské kliniky v Praze. Prohlédnete-li si tuto nemocnici a uvědomíte-li si. co v tomto oboru vykonala rudá obec Vídeň, pak poznáte rozdíl mezi státem spravovaným socialisty a státem, který má sice peníze na zbrojení a militarismus, ale nemá peněz na nemocnice.

Nejprve musil by se zemský ústav dostati z objetí klinik na venkov, aby byl moderně zařízen, při nejmenším musila by však býti vybudována klinika a moderně zařízena, při nejmenším však nastaveno poschodí. Páni profesoři promluvili, splnili svou povinnost, ale ne zcela. Páni profesoři byli by musili říci více. Byli by musili poukázati na hmotnou bídu ošetřovatelek, jak jsou placeny, na ostudu, že ošetřovatelky musí po měsíce čekati na svůj skrovný plat. Byli by musili poukázati na hanebnou stravu ošetřovatelek, na to, že z nedostatku místa čtyři a pět ošetřovatelek jest napěchováno v jedné místnosti, to znamená, že ty, které hledají po těžkém, namáhavém dni několik hodin spánku a chvíli zotavení, že ty, které mají noční službu, nemohou se vyspati. Profesoři byli by musili říci více, byli by musili poukázati na nouzi nemocnic na venkově. I když jsou dnes nemocnice na venkově na vyšším stupni než ve starém Rakousku, není to zásluhou vlády, nýbrž toho, že po převratu tisíce a tisíce lidí, kteří dosud byli vyloučeni z obecní správy, nyní do ní přišli a také do správy okresů a pro tyto, jim úplně nové úkoly, měli hluboký zájem a porozumění. Teprve pozdější doba si náležitě všimne také této podivuhodné skutečnosti. Vláda těmto lidem nepřispěla ku pomoci. Neboť zdravotní přirážka nestačí ani zdaleka, aby přivedla naše nemocnice na takovou výši, jak toho vyžaduje moderní vývoj vědy. (Posl. Grünzner [německy]: Dbá o to tak, že rdousí a ničí sociální péči!) Je to tak, jak to říká soudr. Grünzner. Vláda těmto lidem nepomohla, nepřispěla jim ku pomoci, nýbrž zločinným zákonem o obecních financích, který téměř znemožňuje sociálně-zdravotní činnost obcí a okresů, hodila těmto lidem klacky pod nohy.

Po desítileté činnosti, nečinnosti -jen jsem se přeřekla - po desítiletém zimním a letním spánku, ať to zní paradoxně, byly nám najednou překotně hozeny do sněmovny oba návrhy. Dovolte mi, abych k této historii tohoto neobyčejného překvapení řekla několik slov. Bylo to právě den před svatodušními svátky, když byly rozeslány členům zdravotnického výboru pozvánky, výbor měl se sejíti v úterý ráno, den po svatodušních svátcích. Jsem přesvědčena, že již technicky bylo nemožno, aby pozvání zastihla všechny členy výboru, a skutečně také nepřišli. Několik jich zde bylo, ale to byli členové oposičních stran, členové koaličních stran většinou chyběli, a tak předseda po několikahodinném čekání, ačkoli se výbor číselně mohl usnášeti, proti jednacímu řádu schůzi prostě odročil. Za několik dní se výbor sešel a nyní byl schopný se usnášeti i podle mínění předsedy zdravotnického výboru a jednal. Ale za všeobecné rozpravy byl zvolen podvýbor, svolána schůze podvýboru a v příští schůzi zdravotnického výboru měla jsem potěšení - neboť právě při všeobecné rozpravě byla jsem přerušena ve své řeči - pokračovati ve své řeči podle mého mínění na zcela změněném podkladu rozpravy. Domnívám se, i když jsme zde zvyklí na všelicos, že to byl již vrchol porušování jednacího řádu, porušování demokracie.

Tážeme-li se nyní, proč došlo k tomuto vrcholu porušení? Rozřešení hádanky není tak těžké. Parlamentní chod, parlamentní stroj se uběhal. Parlament potřebuje práci a vláda v každém novém návrhu vidí velké nebezpečí, možnost velkých konfliktů, snad smrtelných, a proto se koaliční strany vrhly na tyto návrhy, o jichž obsahu jest snad i "osmička" jednoho mínění, proto překotné projednávání obou návrhů. (Posl. Hackenberg [německy]: A by se navenek ukazoval parlamentarismus!) Musí se předstírati parlamentarismus.

Nyní máme osnovy před sebou a máme je projednati. Řada ustanovení, jichž by potřebovali lékaři a obyvatelstvo, v návrzích není, a co tam je, je špatné. V návrhu na příklad není, za jakých okolností může provésti lékař operaci na člověku v bezvědomí, který k tomu dříve nedal svého svolení. V návrhu na příklad není zmínky o přerušení těhotenství při lékařské indikaci, což dosud nebylo dovoleno. Všude tomu není tak jako u nás. V Německu se přerušení těhotenství při lékařské indikaci dovoluje. Podáme nový návrh, i když ne v souvislosti s tímto zákonem, aby při lékařské, eugenické a sociální indikaci bylo přerušení těhotenství beztrestné. Nikoli proto, že se domníváme, že přerušení těhotenství jest všeobecné něco, zač bychom měli bojovati. Naprosto nikoliv! Sami víme, že přerušení těhotenství jest všeobecně vždy surový zákrok, vždy neracionální. Racionální jest jen zabrániti těhotenství. Ani pro to není naše panstvo nadšeno. Není tomu všude jako u nás. V Holandsku konají se v zájmu veřejnosti v celé zemi přednášky, jak zabrániti otěhotnění, zařizují se poradny, a přece Holandsko jest dnes země, kde je sice nejmenší počet porodů, ale také nejmenší počet dětské úmrtnosti. Neboť při zdravé populační politice nejde o to, kolik dětí se rodí, nýbrž aby narozené také byly vychovány. Není tomu všude tak jako u nás. V Anglii již r. 1926 v house of Lords, v anglické horní sněmovně, podal lord Bookmaster, vysoký šlechtic, návrh, aby sociálním korporacím bylo dovoleno poučovati provdané ženy, jak předejíti těhotenství. Tento návrh byl přijat. Tento šlechtic, tento zbožný člověk řekl, že k tomuto návrhu přivedla ho jen úcta k svatosti života. Myslím, že by se mělo také našim pánům ze včerejška, panu ministrovi Tisovi objasniti, že hnutí za vědomou úpravu porodů má hlubokou sociální a etickou vážnost.

Jak povrchně byly tyto zákony pracovány, o tom svědčí §§ 5 a 8. V § 5 se praví, že profesor lékařství ve výslužbě, který byl povolán z ciziny, mí vykonávati v Československu soukromou praksi, nenabyl-li zatím československého státního občanství. Nikde však nemá záruky, že je také dostane. Účinek toho je, že v Československu, nedostane-li státní občanství, nesmí vykonávati praksi, ale vrátí-li se opět do své vlasti, ztratí pensi. V §u 8 chybí ustanovení lhůty, do níž politický úřad I. stolice musí prohlásiti, že pokládá prohlášení učiněné v odst. 1. za dané. Takto mohou uplynouti týdny, než lékař, který praksi řádně ohlásil, dostane osvědčení uvedené v odst. 4, to tedy znamená, že po týdny jest neobyčejně poškozován na své existenci. Kde paragrafy zašly za čistě formální organisační úpravy, vzbudily nejživější odpor lékařstva i obyvatelstva. Vášnivě bylo bojováno zvláště proti tak zvaným mobilisačním paragrafům 16 a 17. Ve výboru byly škrtnuty, ale mají býti opět změněny, vzkříšeny koaličním návrhem, a to jest samo o sobě ostuda podle jednacího řádu, že zde máme projednávati ustanovení, o nichž nebylo jednáno ani ve výboru zdravotnickém ani sociálním. Podle znění § 16 není pohotovost lékařů v dobách epidemií uvedena ve spojitost s pohotovostí lékařů za války, ale, dámy a pánové, jest ovšem zcela jasné, že, kdyby vypukla válka, tato organisace ihned by byla dána do služeb války. §§ 16 a 17 byly mimo to zbytečné. Opatřiti pohotovost lékařů v dobách epidemií jest věcí úřadů a není to tak těžké. Uvážíme-li, kolik je mladých lékařů, kolik je neplacených lékařů, kolik je svobodných lékařů, kolik je lékařů strádajících nouzí, jest úplně jasné, slíbí-li se za tyto nebezpečné a namáhavé práce náležitý plat a neodbudou-li se jejich pozůstalí nebo poškození nějakou almužnou, jak se to snad stalo v § 17 původního návrhu, že budeme míti pohotovost pro epidemie. V době epidemického nebezpečí lékaři nikdy neselhali, v dějinách lékařství se to nikdy nevyskytlo. Tento paragraf jest tedy nejen zbytečný, nýbrž jest i z jiného důvodu nebezpečný. Otevírá dokořán dveře svévolnému nakládání, neboť na základě tohoto ustanovení mohou úřady beze všeho lékaře, který se jim stal nepohodlným snad z důvodů politických nebo národních, poškoditi na zdraví a existenci, anebo ho vůbec snad odstraniti na delší dobu z jeho působiště.

Pro tento zákon jest symbolické, že jest projednáván v takové blízkosti se zákonem o četnictvu. Přímo charakteristické jest pro zákon o lékařských komorách, že kárné předpisy jsou mnohem rozsáhlejší.

O jednotlivých paragrafech mluvili jsme ve výborech a podáváme i dnes pozměňovací a doplňovací návrhy. V podrobnostech poukázala bych na to, že jsou zvláště čtyři zdroje chyb, čtyři hlavní nedostatky, které činí zákon o lékařských komorách nemožným. Prvým hlavním nedostatkem jest, že zákon jest budován na zastaralém a antikvárním pojmu stavovské cti. Druhým hlavním nedostatkem jest, že jest téměř úplně vyloučena spolupráce lékařů ve zdravotnictví, třetí hlavní vadou pak jest, že návrh slepě přechází přes primitivní požadavky demokracie, a čtvrtou hlavní vadou je, že návrh slepě přechází přes skutečnost, že v Československu nežije jediný národ, nýbrž několik národů, že Československo není stát národní, nýbrž národnostní. K jednotlivým těmto hlavním vadám se ještě vrátím.

Komorní zastupitelstvo jest orgánem lékařských komor, který jest nositelem všech práv a povinností, ale volby do komorního zastupitelství ustanovuje ministerstvo, neboť všechny předpisy o tom jsou zeslabeny připojením slova "zpravidla" nebo "pokud možno". A my, kteří máme potěšení znáti ministerstvo zdravotnictví, víme, že toto ministerstvo, chce-li, může všechno a nechce-li, nemůže nic. Byrokratické poručníkování vyhání přímo květy v zákonu o lékařských komorách. Lékařské komory jsou podřízeny dozorčímu úřadu, tento dozorčí úřad jest povinen lékařské komory kontrolovati. Tento dozorčí úřad může lékařskou komoru rozpustiti, ale není naprosto povinen ihned se postarati o nové volby do lékařských komor, jest jen, jak se zde praví, povinen do tří měsíců připraviti nové volby do lékařské komory. Nejdůležitější ustanovení nejsou vložena do zákona, nýbrž odkázána do prováděcího nařízení, na př. volby. Volby dělá ministerstvo. Jak je dělá, o tom předpisy mlčí. Ani slova jistoty, že volební řád bude spravedlivý, ani slova jistoty, že volební řízení bude spravedlivé, ani slova jistoty, bude-li do něho pojata zásada poměrného zastoupení, a proto prosím vás, dámy a pánové, abyste po této stránce naše pozměňovací návrhy přijali.

Řekla jsem již, že návrh úplně bez povšimnutí přechází otázku samosprávy. Na Slovensku a v Podkarpatské Rusi jsme dosud lékařských komor neměli, máme je jen v Čechách a na Moravě na podkladě odborů. Toto zřízení se dosud dobře osvědčilo. Ale to se panstvu nehodí. Klidná a věcná práce se panstvu nehodí, proto musí tam býti uměle zanášeny třecí plochy. Jak se o to snaží i naše ministerstvo zdravotnictví, ukázala bych na malém ale příznačném příkladě. Přijde-li státní úředník nebo státní zaměstnanec, vyslán léčebným fondem, na léčení do Karlových Varů, dostane zároveň s povolením používati lázní, také seznam lékařů ordinujících v Karlových Varech a provozujících tam praksi, ale nikoli seznam všech lékařů, nýbrž pouze seznam lékařů československé národnosti. Jest příznačné, že zůstává vyhrazeno vládě, v níž sedí Mayr-Harting a Spina, učiniti úplný konec tomuto skrovnému zbytku samosprávy. Hlavní chybou návrhu jest, že jest založen na úplně zastaralém pojmu stavovské cti. Jaké středověké strašidlo tu před námi vystupuje! Co je to stavovská čest? Koncem r. 1928 zaslalo ministerstvo zdravotnictví správám nemocnic výnos, sdělení, že různí lékaři v soukromých a státních ústavech požadovali prý od nemocných třetí třídy za zvláštní výkony mimořádné honoráře, a ministerstvo zároveň poukázalo na zákon z r. 1924, tak zvaný lihový zákon, že na takovéto činy jsou ustanoveny velké tresty. Ale neslyšeli jsme, že by snad ministerstvo zdravotnictví zakročilo, neslyšeli jsme, že by se snad byly lékařské komory obrátily na ministerstvo zdravotnictví, aby pranýřovaly jejich jména a snad je pohnaly před soud - snad ze stavovské cti. Co je to čest? Zákonné ustanovení budovati na tak kolísavém a pružném pojmu, jest nesprávné. Také pojem cti jest sporný. Každý rozumí pod tímto pojmem něco jiného. Jeden si myslí, že jest povinen své cti dáti se zastřeliti podle určitých formalit hrubcem, který ho snad hrubě urazil. Jiný pokládá za slučitelné se svou ctí bráti jako vysoký státní úředník provise a tak poškozovati celek; ale nepokládá snad za slučitelné se svou ctí stýkati se společensky s podřízeným úředníkem. Co je to stavovská čest? Mají snad lékaři jiný druh cti než advokáti nebo krejčí nebo textilní dělníci nebo právníci nebo zlatníci? Myslím, že nikoli, že nemají. A kdybychom vložili takovýto pojem do zákona, utvořili bychom pro jeden stav privilegium, octli bychom se v přímém rozporu s jasnými ustanoveními ústavy, v níž se praví, že výsady pohlaví, rodu a povolání mají býti zrušeny. To jest středověk. Ale to není celý středověk §u 1. Tam jest ještě docela jiný kus středověku, o němž nyní promluvím několik slov. Spolučinnost lékařů při veřejném zdravotnictví, ve zdravotní politice, jest zněním §u 1 téměř úplně vyloučena, naprosto v rozporu s dosavadní úpravou, naprosto v rozporu se zněním starého rakouského zákona, který lékařů, byť i zcela skrovně, přece jen používal při otázkách veřejného zdravotnictví. Co nám nyní praví § 1, pokud jde o obor působnosti lékařských komor? Neříká vůbec nic. Mlčí. Ministerstvo zdravotnictví si zřejmě spolupráce lékařů nepřeje. Byrokrati to umějí úplně sami, ti to dovedou mnohem lépe. Obyvatelstvo, lid, misera plebs - a k němu patří také lékaři - ti ať platí a mlčí, nejsou-li tázáni. Není tomu tak všude jako u nás. I když se v § 19 mluví o vyslání lékařů do zdravotní rady, nemění to na věci nic neboť komora podle jasného ustanovení § 1 má jednati jen o vymezeném počtu věcí a naprosto nemá dávati nějakých pokynů. A i když máme státní, zemské a okresní zdravotní rady, podotkla bych k tomu, že tyto korporace vůbec dnes nefungují, a kdyby fungovaly, že nelze tam lékaře považovati za representanty lékařských komor. V Německu mají lékařské komory širší obor působnosti. Tam jsou dotazovány, tam se ptají na jejich mínění. Ale mluví i spontánně. U nás tomu tak není, u nás jsou odmítány, omezeny na vyřízení čistě formálních věcí, na vyřízení svých organisačních otázek, na vyřízení otázek kárných. Jiné spolupráce lékařů se u nás nežádá. To jsou zbytky středověkých, stavovských názorů, v nich přímo ještě vězí duch středověkých cechů. Obor působnosti lékařských komor mohl a musil by býti rozšířen v duchu pokroku, jak to dnes přísluší důležitosti lékařského povolání. Lékaři musí spolupracovati jako poradní sbory v otázkách lidového zdraví, musí býti tázáni po mínění, musí míti iniciativní spoluúčast na zákonech, musí jim však také býti dovoleno, aby varovali a kritisovali. Co se zde děje, není moderní práce a tím méně jest to ještě krok do budoucnosti, do doby, v níž socialismus ukládá lékařům jako nositelům lidového zdraví důležitou funkci v práci k blahobytu lidu. Není to práce pro budoucnost, není to práce pro dobu přítomnou, jest to práce minulosti. Nyní, kdy jednáme o těchto zákonech, již dnes, v hodině jejich porodu, patří tyto dva zákony do duševního harampátí času. Budeme hlasovati proti těmto zákonům. (Souhlas a potlesk poslanců něm. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Grebáč-Orlov. Dávám mu slovo.

Posl. Grebáč-Orlov: Slávna snemovňa! Ministerstvo zdravotníctva a telesnej výchovy predložilo nám dva vládné návrhy zákona: Návrh zákona o výkone lekárskej praxi a návrh zákona o lekárskych komorách. I pripadá mi úloha, aby som o týchto návrhoch v tejto slávnej snemovni prehovoril.

Prv nežli by som sa vhlbil do merita veci, musím konštatovať, že naše zákonodarstvo predlohami výšuvedených zákonov urobilo taký pokrok, pre ktorý i cudzozemsko s úctou a rešpektom môže na nás pozerať. V ministerstve zdravotníctva a telesnej výchovy tieto návrhy už dávno sa rodily, už dávno premýšľalo sa na tom, do akej vhodnej formy dala by sa lekárska činnosť umiestiť, aby ňou upravil sa pomer lekára k pacientovi, lekára k lekárovi a lekára k celej spoločnosti.

Isté predpisy o lekárskej praxi sme už síce mali, ale tie boly už hodne zastaralé, nejednotné, roztrúsené po rôznych dekrétoch, patentoch a nariadeniach. Mnohé z nich neboly dnešnej dobe primerané a nevyhovovaly dnešným potrebám. Ale tomu sa ani nedivíme. Veď sama lekárska výdaje v stálom vývine. Na tomto poli obvzlášte posledné desaťročie tak ďaleko sa pokročilo, že mnohé veci, ktoré predtým boly nám záhadné, staly sa nám úplne vysvetliteľnými. Zkúsenosti na tomto poli získané dostaly praktického významu a staly sa dobrodením celého ľudstva.

Nuž, nie div, že postupom času a postupom lekárskej vedy zavše vynorovaly sa potreby vynášať rôzné nariadenia a patenty, ktorými upravovaly sa pomery zdravotnícke a prax lekárska. Toto upravovanie zdravotníckych pomerov nebolo systematické. Každý uznáva, že v tomto ohľade jestvujú isté medzery, ktoré treba zaplniť a zdravotnícke pomery akosi sústavne usporiadať. Toho potrebu uznávali v prvom rade sami lekári, ktorí sami tvrdia, že na túto úpravu už dávno čakali. Doc. dr Zahradnický vo svojích poznámkach k návrhu komorného zákona a zákona o lekárskej praxi, uverejnených vo "Věstníku českých lékařů", sám tvrdí, že roky to trvalo, kým dočkali sme sa toho okamžiku, keď konečne posl. snemovni predložený je návrh zákona komorného a zákona o lekárskej praxi. Sama lekárska prax následkom zavedenia sociálneho poistenia a poistenia nemocenského v poslednej dobe podľahla istým zmenám. A keď k tomu pridáme, že sama lekárska veda následkom svojho veľkého vývinu a rozmachu zavádzala nové liečebné metody, liečenie a ošetrovanie na klinikách, v rôznych liečebných ústavoch, preventívné opatrenia proti nemociam a tomu podobné, nie div, že i v samých predpisoch, ktorými dosiaľ riadila sa lekárska prax, zjavovaly sa medzery, ktoré treba bolo doplniť a systematicky upraviť.

Táto úprava, slávna snemovňa, vďaka slávnemu ministerstvu zdravotníctva a telesnej výchovy, je nám predložená. Návrhom zákona o vykonávaní lekárskej praxi upravené sú lekárske pomery, čo sa týka jeho výkonnosti. Úvodné ustanovenia tohoto návrhu pojednávajú o osobe lekára. Kto vykonávať môže lekársku prax? Samozrejme ten, kto má na to diplom, kto je na to spôsobilý. V tomto ohľade má tento návrh odchýlku od starej praxe, aká bola v býv. Maďarsku. Tam totiž lekársku prax vykonávať mohol len ten, kto po skončených štúdiách preukázal jednoročnú nemocničnú prax. Iste dobré ustanovenie a bolo by bývalo žiaducné i u nás zaviesť túto prax. Avšak za daných pomerov bolo by to narazilo na veľké ťažkosti, i musíme sa uspokojiť s tým, že v dohľadnej dobe beztak prijde na reorganizáciu celého lekárskeho štúdia a vtedy na túto vec iste bude sa pamätať a urobia sa kroky k ustanoveniam, podľa ktorých do života prídu nám už hotoví a zapracovaní lekári.

Sám návrh v tejto časti stavia sa i na ochranu domácich lekárov. Príslušníkov nášho štátu berie pod ochranu voči cudzincom, hoci by patriční aj na tuzemskej univerzite svoje štúdiá absolvovali. Nostrifikácia lekárskych diplomov u cudzích štátnych príslušníkov pripustí sa len v prípadoch reciprocity.

Samo sebou sa rozumie, že návrh tento bral zreteľ i na tie územia, ktoré podľa mierových smlúv z cudzích štátov boly k nám pripojené. Tí lekári, ktorí svoje diplomy nadobudli si na univerzitách patričných štátov, i u nás sú uznaní a nebude sa im robiť žiadna prekážka vo vykonávaní praxe.

Ale aby sama veda neutrpela újmu, § 5 tohoto návrhu postaral sa, kde robí sa výnimka vynikajúcim lekárom cudzích štátov, ktorí povolaní budú na našu univerzitu. Takýmto univerzitným profesorom dovolené je vykonávať lekársku prax, kým sú činnými profesory u nás, hoci aj nie sú našími štátnymi občany. Toto opatrenie vyžadovala jednak sama vec, lebo keby tu boly sa obmedzovaly práva univerzitným profesorom, neboli by sa nám hlásili vynikajúci vedátori-lekári na naše univerzity za profesorov, jednak však bolo by to nevýhodné i pre našich pacientov, ktorí, upadnúc do ťažkej nemoci, chceli by sa dať liečiť vynikajúcim univerzitným profesorom, avšak nebolo by im to možné, keďže univerzitný profesor-cudzozemec podľa tohoto opatrenia nemôhol by prevádzať lekársku prax.

Lekár, ktorý vykonávať chce lekársku prax, musí sa usadiť na nejaké miesto. Vykonávať lekársku prax na viacerých miestach, vykonávať tak zv. potulnú prax týmto návrhom nie je výslovne zakázané, o to však postaral sa návrh zákona o lekárskych komorách, kde v §e 21 potulná lekárska prax se zakazuje.

Udeľovať tituly odborného lekára upraví sa vládnym nariadením po vypočutí lekárskych fakúlt a lekárskych komôr.

Slávna snemovňa! Osobitnú kapitolu tohoto návrhu tvorí opatrenie o poskytovaní prvej pomoci v prípade nehody. Isté je, že v čas nehody každý lekár akosi mravne je zaviazaný prispieť rýchlou pomocou. To už je v ľudskej povahe, že kde je nešťastie, tam prestávajú všetky spoločenské rozdiele a každý pospiecha na pomoc postihnutým. Každý pomáha, ako môže a ako vie. V prípade náhleho onemocnenia, kto že je najväčšmi povolaný pomáhať, ak nie ten, kto sa veci aj rozumie - odborník lekár? Samozrejmé je, že v prípade takej pomoci prináleží mu aj primeraná náhrada. Ovšem návrh tohoto zákona tuná akosi spiecha na pomoc nemocnému, aby zasa lekár nemohol ľubovoľne preťahovať nemocného v náhrade, lebo - hoci aj nie v tak mnohých prípadoch ale predsa nájde sa ten ktorý lekár, ktorý za poskytnutú prvú pomoc zapýta si taký honorár, že to úplne prevyšuje platobné sily nemocného. Tu najviac záleží na patričnom lekárovi. aby žiadal taký honorár, ktorý nie je premrštený a nepresahuje platobnú schopnosť nemocného. Najlepšia je obapolná dohoda. To je už ostatná vec, keď lekár, prípadne nemocný musel by sa utiekať ku patričným úradom, v danom prípade ku politickému úradu I. stolice, aby on ustálil odmenu za poskytnutú prvú pomoc podľa platných lekárskych sadzieb.

Organizácia českých lekárov akosi nemile prijímala ustanovenie tohoto návrhu zákona, podľa ktorého každý lekár, i neúradný, povinný je viesť si záznamy o zdravotných závadách, aby upozornil na ne patričné vrchnostenské orgány. Počuli sme ozývať sa hlasy, že lekári nebudú vraj pisármi, aby sbierali materiál v obore zdravotnej štatistiky, ako to § 14, odst. 2 tohoto návrhu nakladá. Myslím, že slávny lekársky sbor toto ustanovenie ani najmenej nedehonestuje. Veď konečne každý praktický lekár i dosiaľ viedol si podobné záznamy, prečo by to nemohol robiť i teraz, aby nimi slúžiť mohol všeobecnému dobru? Či len preto je ten vzdor a ten krik, že teraz ustáli sa to zákonom?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP