Úterý 18. června 1929

S tohoto hlediska chtěl bych chápati význam boje tuberkulosního a ovšem také viděti dostatečnou energii při preventivní péči, kterou chceme zejména při léčení ústavním pro mladé lidi získat.

Že by se tak mělo státi r. 1929 ze státního rozpočtu, nevidíme, neboť na výstavbu nemocnic pamatováno je pouze částkou 2,950.000 Kč. Rozmnožení lůžek tudíž nenastane, připravovalo se však nedávno zvýšení ošetřovacích sazeb v některých nemocnicích a také bylo provedeno.

Výnos zdravotní přirážky má sloužiti především k podpoře vnitřního zařízení ústavů lidových a boje proti sociálním chorobám. Naprosto není nutné, aby ministerstvo zdravotnictví, které své výdaje může pojmouti do řádného rozpočtu, bralo podíl na výnosu zdravotní přirážky v částce 2,120.000 Kč.

Připomínám, že zákon o zdravotní přirážce má z výnosu 75% reservovati pro přispění veřejným nemocnicím a 25% soukromým ústavům. V této věci prakse se čím dále t m více vyvíjí tak, že ta 25% kvota plyne na stavby a také na příspěvky veřejným nemocnicím, ačkoliv tento úkol měly by plniti okresy, země a stát, a těch 25% mělo by býti ponecháno soukromým ústavům, které jsou odkázány na dary a sbírky, aby za ně své ústavy stavěly, zlepšovaly nebo dobudovaly.

Zdůrazňujeme tudíž ožehavou potřebu rozmnožení nemocničních lůžek řádným stavebním programem a odevzdání divisní vojenské nemocnice potřebám civilního občanstva podle zákona č. 68, 4 roky zanedbávaného.

Při té příležitosti je nutno se zmíniti ještě o úřadování a poměrech ve Všeobecné nemocnici v Praze a o nemocnictví ve Velké Praze vůbec s jiného hlediska.

Všeobecná nemocnice v Praze, když by se kritisovala zejména ve specielních oborech, na př. v tom boji proti tuberkulose, jest ústavem fondovním, není tedy nemocnicí ani státní, ani městskou, ani soukromou. Zestátnění Všeobecné nemocnice je možné podle našich platných zákonů. Žel tomu, že se nestalo skutkem a nikdo nedovede vysvětliti proč.

Já bych přece jen proto apeloval, abychom, když my dnes kritisujeme závady ve Velké Praze a hlavně nedostatek místa, si uvědomili, proč, když Vinohradská nemocnice byla zestátněna - má celkem jen 540 lůžek - nebyla dána přednost Všeobecné nemocnici, neboť nezestátnění Všeobecné nemocnice má následky ty, že schodky a náklady na všechny ty jiné úkoly, zejména vědecké, nikdo jí nehradí. Bylo nám řečeno ve Všeobecné nemocnici, že má tato nemocnice 34 mil. Kč schodků, že nájemné, které platí vyučovací správa na kliniky, dělá jeden milion Kč, náklad na věcné a jiné potřeby, zejména obvazy a osobní náklad, dělá 2,700.000 Kč. Tedy poměr Všeobecné nemocnice pražské ke státní správě je ten, že zde někdo spravuje nemocnici, to jest Zemský úřad, nikdo nad ním nestojí, jen ministerstvo zdravotnictví, a že nikdo nemá na mysli, co bude za 10, 20 let. Proto nemocnice zaostala. Avšak státní správa, zejména v oboru vyučovacím využitkovává majetek fondovní tím, že tam má své kliniky, že na výchovu lékařského dorostu platí 1 milion a 2,700.000 Kč na věcné a osobní náklady. Je však vypočteno, že náklady činí 9 mil. Kč. Když tedy fond nemocnice musí dopláceti na vyučovací správu, nedivme se, že nemocnice čím dále tím více zaostává, že se nevyvíjí. A následek toho jsou pak poměry, jaké jsme viděli v přijímací kanceláři. Já to nekritisuji jen proto, abych kritisoval, já jsem ve věci Všeobecné nemocnice zde v tomto domě a již v prvém Národním shromáždění mnohokráte mluvil, ale nic se nenapravilo. Kdo vidí ty desítky nemocných, které procházejí přijímací kanceláří pražské Všeobecné nemocnice, musí uznati, že nejen z důvodů representativních a zdravotních, nýbrž i z důvodů prestiže státní jsou to poměry nemožné. Je třeba viděti, co se tam odehrává! Nestačí říci, že to minulého týdne viděla komise, to je kapitola pro sebe. Poslanecká sněmovna a její výbory nemají exekutivního práva, aby tyto věci napravovaly. Dnes je ve Všeobecné nemocnici cca 1600 lůžek ať definitivních nebo nahodile postavených, ale pro toto množství nemocných je jen ubohá přijímací síň, kde 10 až 20 nemocných leží na nosítkách, v jedné malé místnosti službu konající lékař vyšetřuje případy, publikum tam prochází, ať už jsou to ošetřovanci, nebo členové rodin, kteří by si rádi vyřídili některé záležitosti stran přijetí, nebo lidé, kteří se jdou optati, kdo kde leží, zkrátka je tam veliký chaos, který se nedá vylíčiti. A to jsme tam byli v 11 1/2 hod. dopoledne, kdy už je poměrně doba klidu, kdy už nejhorší chaos, který tam panuje od 8 do 11 hodin, je pryč. Takové poměry nejsou v žádné čekárně poslední stanice, to už každá špatná hospoda u nás na venkově je lépe vypravena než čekárna Všeobecné nemocnice. (Posl. dr Macek: A za tohoto stavu věcí se prou dvě ministerstva o kompetenci, komu patří ten šlendrián odstraniti, zda ministerstvu zdravotnictví či ministerstvu školství. To je hotový skandál!) Přijdu, pane kol. Macku, ještě k jednomu případu, proč se nedostavuje kuchyně ve Všeobecné nemocnici. (Posl. dr Macek: Ale v rozpočtovém výboru v debatě si to řekneme!) Nebo, dámy a pánové, pohleďte, jak vypadá čekárna zřízenců ve Všeobecné nemocnici. Kdo jde do Všeobecné nemocnice po pravých schodech, vidí na levé straně tmavé okénko. V místnosti s tímto okénkem přebývá stále 5 až 10 zřízenců, kteří jsou připraveni k donášení nemocných, zejména z ambulančních vozů, nebo když některého nemocného přivezou povozem z venkova. V jakých místnostech tito lidé přebývají, tak nevypadá ani krčma, to už není ostuda, to řve přímo po nápravě, a to co nejrychlejší.

My nejsme jen kritikové, my chceme také skutky přivoditi nápravu, i my, kteří náležíme oposičním stranám. Již jsme řekli o osnovách lékařských, že je nepovažujeme za politikum a všechny oposiční strany se také takto chovají k těmto osnovám, zejména když jde o pražské poměry. Vidíme, že jinde stát přispívá, a proto žalujeme, že zejména v Praze jsou poměry tak nesnesitelné. Nechápeme, proč se Všeobecná nemocnice nezestátní. Proč chceme, aby se všeobecná nemocnice zestátnila? Chceme-li, aby se tam dělaly reformy, aby se zejména poměry na klinikách zlepšily tak, aby mohly sloužiti svým úkolům, pak musíme si býti vědomi, že na to je třeba peněz. O tom není pochyby. Ostatně přijdu ještě k otázce, kde se šetří a kde ne. Uznáváme, že někdy kritika u některého podniku, který se staví, není třeba oprávněná nebo správná se stanoviska odborného, ale řeknu otevřeně, že jestliže sluší dělati výtku státní správě ve věcech zaostalosti, pak se to týče především Všeobecné nemocnice v Praze, kde resortní ministerstvo nejen šetří, ale - já jdu dále - kde resortní ministerstvo, ačkoli velmi často dalo podnět k nápravě, a také ostatní ministerstva mají zdravotnictví za věc bezúčelnou, zbytečnou. Na všecko se povolily peníze, ale nikoliv na vývoj léčebných ústavů, zejména ve Velké Praze. Znovu dokazuji, že zestátnění Všeobecné nemocnice v Praze je příkazem nejenom zájmu obyvatelstva tohoto velkého města, přilehlých jeho okresů a vůbec všech okresů, které jsou na nemocnici odkázány, ale je to také zájmem a povinností státu, poněvadž tam nejde jen o léčebné pokoje a síně, nýbrž také o učiliště; vždyť tam nám roste lékařský dorost, tam přednášejí profesoři. A my jsme viděli posluchárnu na klinice prof. Schloffera; ta posluchárna neviděla řemeslníky na opravy jistě snad co stojí! Jak tam vypadají schody! Když jde po těch schodech některý medik nebo medička, opravdu se divíme, že neklopýtne. Ten profesor má snad snahu, snad přeplňuje zbytečně jednotlivá oddělení nebo provisorním stavem chce donutiti, aby se stavělo, ale mám obavu, že se nedočká nové kliniky. (Posl. dr Macek: Rozvod telefonu na chirurgickém odděleni je takový, že těžcí pacienti po operaci jsou burcováni telefonem. Jaký pak pokrok může býti v léčení!) Připomínka je potud pravdivá, že totiž lidé, ať je to na kterékoli klinice, zejména na chirurgické klinice jak české tak německé, se prostě uloží kdesi na takové provisorní lůžko, jak jsem to již vyložil. Minulý týden jsme chodili na klinice Schlofferově okolo nemocných jako mezi vejci, abychom na ně nešlápli, nenajdete tam dva metry místa mezi postelemi a stolem, všude nemocní leží na zemi. Je proto pochopitelno, že pak se dostavují poměry, že část nemocných se buď veze domů jako neuzdravení, aneb pak musí se zase přivážeti k převazu, ale nemohou tam býti ponecháni.

Otázka vojenské nemocnice. O vojenské posádkové nemocnici bylo kdysi řečeno, že nemusí státi na Karlově náměstí. To bylo všeobecné mínění všech činitelů. Jen je pozoruhodno, když už byl vydán zákon, kterým nemocnici vojenské bylo umožněno získati pozemky, že se se stavbou této vojenské nemocnice dosud nezačalo. Vidíte přece, jak s některými zákony, obzvláště s jejich prováděním byl velký spěch u nás, jak se mnohé zákony dělaly překotně, ale zde máme zákon o nemocnici posádkové, který je snad již 4 až 5 let v platnosti, přes to však si nikdo nevzpomene, aby jej začal prováděti. Říká se sice, že někde ve Střešovicích vojenská správa se snaží koupiti místo pro vojenskou nemocnici, ale vidíme-li takovou kalamitu, tedy musíme se diviti tomuto pomalému chodu státní správy.

Teď pozemky! Víme všichni, že pražská Všeobecná nemocnice nemůže pro doby budoucí vystačiti Velké Praze. Já již jsem ukázal na to při jiné příležitosti, že totiž státní zdravotní správa by měla míti na mysli, aby se dohodla s městem Prahou, aby zejména při provádění pozemkové reformy na určitých cípech města získala místo ne pro dnešek, nýbrž pro doby příští, kde by mohli ti, kteří po nás přijdou, stavěti nemocnice. Tento návrh jsem odůvodňoval zejména tím, že už nikdy se nevrátí doby, kdy republika rozdávala pozemky okolo Prahy lacino, jako se to dělo při provádění pozemkové reformy. Přes toto upozorňování se strany soc. demokratů a i českých socialistů nestalo se nic, takže dnes nemá státní správa, kam by se mohla obrátiti. Je sice pravda, že pražská obec staví nemocnici na Bulovce, ale my jsme se přesvědčili, že toto opatření může stačiti jen na několik let, zejména když uvážíte, v jakém desolátním stavu jsou řeholní nemocnice Na Slupi, nemocnice Milosrdných sester, část nemocnice Milosrdných bratří, dětská německá nemocnice na Karlově náměstí. Musíme si býti vědomi, že tu jsou veliké nedostatky a veliká nedbalost. Státní správa nepamatovala, jak se budou příští nemocniční úkoly rozvíjeti a jak se budou prováděti. Že zestátnění nemocnice a zabrání vojenské nemocnice jest odůvodněno, o tom mluví ještě jiné okolnosti, o nichž se v poznámce zmínil kol. dr Macek. Dnes jsem řekl, že nemocnice fondovní podléhají správě zemského úřadu a že dozírá na ně ministerstvo zdravotnictví.

Teď přijdu ke kapitole Všeobecné nemocnice s tou známou kuchyní a prádelnou. O té věci jsem mluvil x-kráte v prvním Národním shromáždění i v této sněmovně. Poměry dostoupily tak daleko, že konečně se r. 1923 přikročilo ke stavbě prádelny ve Všeobecné nemocnici pražské. Jak prádelna před tím vypadala, nebudu líčiti, poněvadž je věc likvidována. Za starou prádelnou, která byla v chatrném stavu a rozbourána, začala se r. 1926 stavěti konečně ve Všeobecné nemocnici moderní kuchyně. Jak vypadala stará kuchyně, nebudu zde vypravovati. Mohu říci, že často komedianti na venkově anebo lidé, kteří se stravují v různých kantinách, mají kuchyňské zařízení, pokud jde o prostor, o uspořádání, často mnohem lepší. Musím ovšem říci, že jsme shledali minulý týden, že strava, která se v této vadné místnosti vaří, pokud jde o kvalitu, je poměrně dobrá, takže jsme byli překvapeni. Ale jak ten personál tam může pracovati, zejména u těch jednotlivých kotlů, to je zázrak. U jednoho sporáku stojí tři ženy vedle sebe a když jedna má pracovati, musí druhá odejíti, aby mohla první vůbec pracovati. Tedy, kdo má co činiti s veřejným zdravotnictvím, vidí, že tu je veliká vada. Musím tedy konstatovati, pokud jde o kvalitu jídla a pohotovost personálu, že vykonává personál přímo gigantickou práci.

Roku 1926 se započalo se stavbou kuchyně pražské Všeobecné nemocnice, a dnes ještě není hotova. Byl tu zjištěn případ, který v poznámce uvedl také kol. dr Macek. Ve staré kuchyni byl sporák. Ten před rokem byl způsobilý, takže se uznalo, že bude přeložen do nové kuchyně. Zatím však se topilo dále, sporák se propálil a příslušní referenti u zemského úřadu potřebovali rok, než se dohodli, že ten propálený sporák není k potřebě a teprve asi dva dny před tím, než jsme do nemocnice přišli, došel výnos zemského úřadu, že se povoluje koupiti nový sporák od firmy Kaliba, protože ten starý sporák teď po roce není k potřebě. Tak vypadá byrokratismus, tak vypadá dozor podškrtávám - ve Všeobecné nemocnici, když ho provádí státní úřad! Teď začne firma Kaliba stavěti sporák, což bude trvati aspoň měsíc. Tedy stavba kuchyně ve Všeobecné nemocnici bude trvati tři roky, což by každý podnikatel vystavěl za půl roku.

Konstatuji tuto věc se sporákem, ač se zdá býti na oko malichernou, abych ukázal, že není možno, aby dosavadní vedení Všeobecné nemocnice bylo dále ponecháno. (Hlasy: To řízení stálo více času než stavba!) To jest jisté, zvláště to šoupání spisů z oddělení do oddělení, zejména mezi oddělením strojním a oddělením zdravotnickým a správou Všeobecné nemocnice. Znovu zdůrazňuji, že je nutno ke správě Všeobecné nemocnice postaviti výbor. Vždyť v jiných okresech, jak víte, máme kus autonomie, každá okresní nemocnice má své kuratorium, ale Všeobecná nemocnice je nesmí míti. Nechci říci, že úředníci, kteří dnes vedou Všeobecnou nemocnici, úřadují vadně, já s jejich činností mám co dělati téměř denně, ale musíme si býti vědomi, že úředník je podřízen zemskému úřadu a ministerstvu veř. zdravotnictví. Ten nemůže nic rychle urgovati. Slyšeli jsme o tom mnoho zajímavostí. Musíme si býti vědomi, že každý ústav musí býti vždy spravován několika lidmi, kteří jsou neodvislí. Poněvadž zákonodárství připouští ustanovení takového výboru nad podobnými ústavy, reklamuji to při této příležitosti, poněvadž by takový výbor měl vliv na úřadování rychlejším tempem, než se děje dosud.

Ještě než dojdu k závěru, několik slov o dětské nemocnici. Není to státní ústav a přece se ho dotýkám. V Praze v Sokolské třídě před mnoha lety nebožtík prof. Neurater založil pěkný representativní ústav pro léčení dětí. Soukromý spolek vystavěl nemocnici a je to tedy ústav soukromý. Dětskou nemocnicí, jejími ambulancemi a operačními síněmi, stejně jako německou nemocnicí na Karlově náměstí procházejí hlavně děti chudých rodičů. Tato nemocnice má za r. 1928 482.522 Kč schodku. Uvedu, co koná.

Ústav je v činnosti od r. 1902. Za těchto 27 let bylo zde ošetřováno celkem 58.038 dětí, léčeno ambulantně 426.262 dětí. Roku 1928 přijato bylo do léčení 4.145 dětí, ambulantně léčeno 21.805 dětí. Na jednoho nemocného připadlo průměrně 21 ošetřovacích dnů, na jeden den připadlo průměrně 243 nemocných. Při 88.521 ošetřovacích dnech činil výdaj na hlavu a den 30.95 Kč. Celkový počet lůžek činí 270. V chirurgické a orthopedické ambulanci ošetřeno bylo r. 1928 celkem 6804 pacientů. Operací a chirurgických zákroků provedeno v tomto roce celkem 3.780. V interní ambulanci ošetřováno bylo r. 1928 celkem 2.901 dětí. Do ošetřování v oddělení infekčním přijato r. 1928 celkem 1.872 dětí, v oddělení boxovém celkem 118 dětí. R. 1928 ošetřeno celkem v ordinaci pro nemoci ušní, nosní a hrtanové 2001 dětí (942 operací), v ordinaci pro nemoci zubní 243 dětí, v ordinaci pro choroby kožní 243 dětí (počet návštěv 972). V ordinaci pro nemoci oční 531 dětí. To konstatuji jako důkaz, co tento ústav, ze sbírek a darů vydržovaný, dělá pro střední Čechy, abych připomněl, že tento ústav nenalézá porozumění u státních ústavů, zejména tím, že jestliže mu Všeobecná nemocnice předá dítě, dostane za ně 25 korun, ale zaplatí za ně dětské nemocnici jen 19 Kč. To platí také o německé dětské nemocnici. Apeluji zde, aby státní správa svým vlivem působila k tomu, aby dětské nemocnici jako filiálnímu ústavu pražské Všeobecné nemocnice léčebné bylo placeno v té částce, jak ji správa Všeobecné nemocnice účtuje rodičům, obcím nebo komukoliv jinému.

Při této debatě nemohu se ubrániti výtce správě železniční. Jest to známo, a kol. Pechmanová tady charakterisovala poměry ve státních lázních. Mohli bychom si při této příležitosti stěžovati resp. je nutno si stěžovati na soukromé lázně, zejména na Píšťany a Jáchymov, že zdražily léčebné. Tak jsem aspoň slyšel. O Jáchymově to nemám potvrzeno, ale o Píšťanech ano. Píšťanské lázně, jejichž majitel je milionářem, zdražily léčebné právě pro malé lidi z nemocenských pojišťoven. A já zde apeluji, aby státní správa ve svých lázních vycházela vstříc chudým lidem, aby tito měli sazbu levnější. I pojišťovací ústavy by jinak spolupůsobily, kdyby měly levnější sazby, kdyby se jim dostalo léčebných úlev, abychom to, co je nám znemožňováno v Píšťanech, mohli nahraditi rheumatikům jinde.

Když chci mluviti o železniční správě, vytýkám, že ona se macešsky staví při poskytování úlev chudým lidem do léčebných míst při cestovném. U jiných lázní světových nebo jiných, když někdo jede do lázní na příklad do Karlových Varů, do Jáchymova a pod., je-li tam 10 nebo 12 dnů, dostane třetinu slevy. Jede-li pacient z Plzně nebo z Brna do Prosečnice nebo z Mor. Ostravy do Jevíčka na Moravě anebo jede-li někdo z Těšína ve Slezsku do Jevíčka, ten slevu nedostane, poněvadž to nejsou lázně. Naše ministerstvo železnic stále se drží toho, že mají býti poskytovány výhody pro nemocné jen Svazu lázní. My jsme několikráte, zejména prostřednictvím Svazu pojišťoven poukazovali na neudržitelnost tohoto názoru, že totiž je nutno spíše dáti chudákovi v některém léčebném ústavu slevu, než Angličanovi, Američanovi a Polákovi, který jede do Mariánských lázní. (Hlasy: A je to boháč!) Ano, je-li bohatý chci právě říci, že i kdyby zaplatil plné jízdné, neublíží mu to, kdežto dělník je velice poškozen, jede-li do Prahy a musí zaplatiti celé jízdné.

Mám případ z nedávné doby. Žena jednoho úředníka z Jince měla jezditi do Prahy na kliniku. Ale přes všecky kroky, které jsem v této věci učinil, ředitelství plzeňské neposkytlo slevu, takže tato žena nesměla k odbornému léčení do Prahy jezditi, poněvadž její muž neměl tolik příjmů, aby mohl plnou částku platiti.

Znovu vyzdvihuji, že je třeba, aby železniční správa jako ve světových lázních majetným lidem, tak i v léčebných ústavech, ať je spravují jednotlivci nebo sociální zdravotní spolky nebo státní správa - měl jsem na mysli Jevíčko nebo pavilony pro tuberkulosní v okresních nemocnicích - poskytla chudým lidem týchž výhod. A znovu připomínám, že na tomto budeme trvati a zejména proto, poněvadž teď na Václavské slavnosti se poskytují slevy každému, kdo do Prahy přijede, kdežto chudému, nemocnému člověku se jízda do léčebných ústavů znemožňuje.

V závěru bych chtěl říci povšechné stanovisko ve věcech veřejných nemocnic a léčebných ústavů. A chci charakterisovati poměry, co nám chybí zejména pro nejbližší dobu. Počet veřejných nemocnic a léčebných ústavů neodpovídá poměru přírůstku obyvatelstva. Já jsem to uvedl na Praze. Dovolte, abych to uvedl o jiných částech republiky. Uvádím jen několik případů. Ve Velké Praze, co existuje republika, přibylo 160.000 obyvatel, ale žádná lůžka ve veřejných nemocnicích. Mimo to, uvážíme-li, že do Všeobecné nemocnice a do státní nemocnice na Vinohradech jsou dodáváni nejen všichni nemocní ze středních Čech, nýbrž i z jiných obvodů republiky, vysvětluje se tím nedostatek lůžek. Ale mezi Prahou a Plzní nemáme vůbec nemocnic. Uvědomme si, že rychlík jede z Plzně do Prahy plné dvě hodiny. (Posl. Špatný: V Berouně je nová nemocnice!) Pane kol. Špatný, berounská nemocnice se teprve staví a tvrdím, když to dobře půjde, že bude uvedena do činnosti teprve koncem roku, poněvadž se již na ní uplatnil zákon č. 77. Tam totiž okresní zastupitelstvo, které nově budovaný ústav dokončuje, nemá prostředků na dohotovení.

Jak se řeší druhé otázky? Mezi Wilsonovou drahou a Českomoravskou vysočinou nemáme nemocnic. Když pojedeme směrem k Pacovu, Jihlavě, Něm. Brodu a Počátkám, nikde nemáte veřejné nemocnice. Mezi Mor. Ostravou a Žilinou, v kraji mimořádně zamořeném nemocností, zejména sociálními chorobami, nemáme žádné nemocnice. Uvažme jen, jakou proceduru jsme prodělávali, než se přikročilo k stavbě nemocnice v Mor. Ostravě! Stavba bankovních paláců, různých ministerstev a jiných zbytečně přepychových budov ukazuje, jak národní jmění se vyhazuje, místo co by se mohlo upotřebiti k užitečnějším účelům, co naproti tomu stále se šetří na dílnách zdraví - jak nemocnice a léčebné ústavy byly nedávno v přednášce sociálního ústavu právem pojmenovány. U nás máme v poslední době v ministerstvu zdravotnictví režim, který nové požadavky v hygieně nevyvolává a nerozpakuje se nikterak zatlačovati se v bezvýsledný úřad. Tím trpí nejen veřejné zdravotnictví, nýbrž i hygiena celého národa.

K debatě o lékařských osnovách, které se týkají v tomto případě lékařů jako stavu a ku kterým měli jsme příležitost ve výborech zaujmouti podrobné stanovisko - stanovisko naší strany jsem charakterisoval v úvodě - bych dodal, že chceme, aby dorost lékařský byl vychováván na lepších klinikách, v lepších léčebných ústavech a nemocnicích, aby lékař jako strážce zdraví člověka šel nejen osobně s duchem doby, ale aby také všechna zařízení, která směřují k lékařskému výkonu, k ubytování v nemocnicích a pod., šla s kulturou stejnoměrně ku předu a nebyla zaostalá jako dosud. (Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu je dále přihlášena pí. posl. Blatná. Dávám jí slovo.

Posl. Blatná (německy): Slavná sněmovno! Po desítileté stagnaci předložilo nám ministerstvo zdravotnictví dva návrhy, jimiž se dnes zabýváme. Když před desíti lety bylo převzato ministerstvo zdravotnictví od starého Rakouska, kladli jsme v toto zřízení své naděje. Domnívali jsme se, že ministerstvo zdravotnictví bude dávati nové popudy, domnívali jsme se, že se započne soustavná a promyšlená národní osvěta, tehdy jsme se domnívali, že se započne se sociálně-zdravotní činností, jak se to stalo tak příznačné pro mnoho států po válce. Domnívali jsme se, že nyní také správní zdravotní služba bude zmodernisována a přivedena na výši doby. Než z toho ze všeho nestalo se nic. Doufali jsme, že od nynějška budou potírány lidové nemoci, tuberkulosa a příjice, že budou soustavně a promyšleně potírány pohlavní nemoci. Ani to se nestalo. Také tato práce byla ponechána soukromým sdružením, byla ponechána obcím a okresům, aniž se jim při tom podala pomocná ruka. Naopak. Zločinným zákonem o obecních financích byla sociálně-zdravotní činnost obcí a okresů úplně podlomena. To málo z ochrany matek a kojenců, co máme, má svůj základ v sociálním pojištění, ale velké množství žen a dětí, a to právě těch, které potřebují nejvíce pomoci, sociálním pojištěním zachyceno není, a ty, pro něž platí, jsou ošetřovány a chráněny nedostatečně. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Veškerá péče o mládež ponechává se zemským komisím pro péči o děti a mládež a právě kapitola subvencí, poskytovaných ministerstvem zdravotnictví těmto komisím, jest jednou z nejčernějších kapitol v celém rejstříku hříchů.

Čeho bychom potřebovali, byl by moderní zákon o nakažlivých nemocích, čeho bychom naléhavě potřebovali, byl by moderní zákon o choromyslných. Náš zákon o choromyslných jest primitivní, jest surový, naléhavě bychom potřebovali nového moderního zákona o choromyslných, prodchnutého humánním duchem. Než nestalo se z toho ze všeho nic. Potřebovali bychom vybudovati nemocnice. Právě v posledních dnech vešla ve známost ostuda, jak jsou na tom naše nemocnice v celé zemi, ale zvláště v Praze. Náš straník, soudruh sen. dr Heller, poukázal nedávno v senátě na křiklavý příklad, na ostudu, která volá přímo do nebe. Také přednostové různých klinik, vysocí státní úředníci, tedy opatrní, konservativní lidé, chopili se slova, utekli se přímo k veřejnosti. Zdravotnický výbor zvolil komisi, která již prohlédla několik klinik a plně potvrdila žaloby přednostů klinik. (Výkřiky posl. dr Macka.) Také řečníci přede mnou zde poukázali, jak jsou zařízeny nemocnice, jak to vypadá na klinikách v srdci republiky, a dovolte mi tedy, abych upoutala vaši pozornost tak poněkud k dětské klinice a k zemské porodnici.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP