Ale stěžují si nejen lékárníci,
nýbrž slyšíme zde i volání
lékárnických pomocníků o pomoc
a úpravu platů. Zajímavé jest, že
zde stojí v jednom šiku skupina zaměstnavatelů
a zaměstnanců a že především
lékárničtí pomocníci sami přiznávají,
že poměry v lékárnách nejsou
právě nejlepší. Pomocníci tedy
žádají, aby se to napravilo. Sami nahlížejí,
že pro chování ministerstva veřejného
zdravotnictví nedají se hospodářské
poměry v tomto oboru již udržeti a žádají
v zájmu ozdravění veškerého stavu,
aby se to konečně upravilo. Mám zde také
přípis svazu německých farmaceutů
v Československé republice, karlovarské místní
skupiny, jenž již dne 10. března 1928 byl zaslán
klubu německých národních socialistů
a v němž se konstatuje, že sazby skutečně
nesouhlasí s nynějšími poměry
a že jest naléhavě nutno zvýšiti
platy obou částí lékárnického
stavu. Lékárníci žádají
přiměřené úpravy platů
s úplně právním odůvodněním
a praví, že dnešní pomocnická otázka
u lékárnických pomocníků jest
beznadějná. Platy se pohybují mezi 180 až
390 Kč, takže o platech lékárnických
pomocníků, kteří ve skutečnosti
prodělali dlouhá studia a také praxi, lze
říci, že jsou pod úrovní obyčejných
továrních dělníků. Vládní
návrhy obou zákonů zřetelně
ukazují, že se zamýšlí učiniti
národnostní útok proti samosprávě
lékařských komor. Této samosprávě
má býti vykopán hrob. Prohlédneme-li
si zákony, které v této věci byly
za trvání republiky vydány, zákon
o vykonávání lékařské
praxe, zákon ze dne 15. dubna 1920 o přejímání
zdravotní policie státem, zákon ze dne 24.
února 1920 o organisaci zdravotní služby v
obcích, zákon ze dne 9. dubna 1920 o právních
poměrech ústavů léčebných
a humanitních a zákon ze dne 14. dubna 1920 o zubním
lékařství a. zubní technice, nalezneme
praktické příklady pro to, že tyto zákony
naprosto nebyly vydány podle přání
odborových organisací a naprosto nikoliv v tom smyslu,
jak by to bylo bývalo zapotřebí v zájmu
zdravotnictví. Jak v jiném směru porušuji
jazykový zákon železniční správa,
ústřední úřady, soudy, tak
se činí pokus zničiti nyní samosprávu
lékařských komor. Zrušení samosprávy
lékařských komor jest těžkým
útokem proti svobodnému právu veškerých
lékařů. Zdravotnický výbor,
projednávaje oba tyto návrhy zákonů,
zmírnil ovšem největší příkrosti.
obou těchto návrhů. Přes to však
nalézáme ještě množství
bodů, s nimiž naprosto nemůžeme souhlasiti.
Musím také konstatovati, že v zákonech
schází něco důležitého.
V Československu schází tou dobou stolice
pro fysikální lékařství. Nyní
ještě putují tisíce lidí do Wörishofenu
k Bilzovi, k Lahmanovi, zkrátka do rozličných
německých ústavů pro přírodní
léčbu. Tak se národní jmění
stěhuje do ciziny. Shledáváme, že se
všude v pohraničních místech usídlily
osoby provozující přírodní
léčbu, aby jich nedosáhlo rámě
československého zákonodárství.
Dnes je tisíce osob, které neudělaly dobrých
zkušeností s medicinální léčbou
nebo jichž se lékaři vzdali. Domnívám
se, že by to lékaři měli nahlédnouti
a pokusiti se, aby se naučili něčemu jinému.
Podle zákonů platných v republice jest každému
dovoleno raditi nemocnému, nedá-li si za to platiti.
Kdo si dává platiti za zdravotní rady a nemá
lékařského diplomu, trestá se podle
tak zvaných paragrafů o neoprávněném
léčení. Dozná-li nemocný nějaké
škody, poněvadž se řídil zdravotními
radami, jež mu udělil laik, stíhá rádce
trestní zákon. Přísné provádění
zákazu o léčení nemocných a
udílení jim rad laiky způsobilo, že
v tomto státě nikdo nemohl provozovati tak užitečnou
přírodní léčbu. Rozšiřování
této vědy omezuje se tedy na několik osob,
které ji provozují bezplatně z čisté
lásky k bližnímu. Mnoho nemocných marně
hledalo pomoci u rozličných lékařů
jako státních lékařů v nynějších
bídně situovaných nemocenských pokladnách
a léčebných fondech a nalezli ji teprve u
laických znalců lékařství,
tak často haněných. I mne jako takového
nemocného se před 30 lety vzdali čtyři
diplomovaní lékaři a na radu svého
spolubydlícího obrátil jsem se k přírodní
léčbě a uzdravil jsem se. Takových
nemocných znám mnoho, a zvláště
velmi špatně se vede těžce nemocným
dělníkům a zaměstnancům již
proto, poněvadž přece, jak známo, nemocenské
pokladny a také léčebné fondy nemohou
za nynějších poměrů naprosto
poskytnouti dostatečných léků. Proto
považujeme za pochopitelné, když se tak trýznění
ubozí nemocní chopí svépomoci a užijí
přírodní léčby. Původcové
projednávaných návrhů zákona
úplně zapomínají, že se nemocní
podle zkušenosti teprve tehdy obracejí k osobám
znajícím přírodní léčbu,
když již u lékařů nenacházejí
pomoci a že se takovými zákony ani nezastrou
ani nenapraví neúspěchy školní
medicíny. Kritika školní medicíny byla
by vyloučena, kdyby se konečně jednou přikročilo
k tomu, aby se i v Československu stejně jako v
Německu zřídila stolice pro fysikální
léčení, pro přírodní
léčení. V Německu již r. 1927
byla pod vedením prof. dr Schönebergera otevřena
německá nemocnice pro přírodní
léčbu, tak zvaný Priessnitzův dům
v Málově u Berlína.
V Německu a v ostatním světě jsou
nesčetné ústavy pro přírodní
léčbu, ale ještě se nikdo v mezích
nemocnice nepokusil klinické případy akutního
a chronického druhu podrobiti prostředkům
přírodní léčby. Byl jsem s
to, abych se informoval o roční činnosti
nemocnice pro přírodní léčbu.
Od lékařů slyšel jsem jen velikou chválu.
Výsledek tohoto prvního provozního roku dokazuje,
že léčení s prostředky přírodní
léčby ve většině klinických
případů jest nejrychlejší a nejjistější
cestou k vyléčení. Které bolesti však
příroda neurčila k vyléčení,
té nelze vyléčiti žádným
jednotlivým druhem léčení.
Vedle těchto výsledků léčení
jde ovšem i o hospodářskou otázku. Kdyby
se lékařské komory a ministerstvo veř.
zdravotnictví konečně jednou blíže
zabývaly řešením této otázky,
bylo by lze nezaměstnaným státním
lékařům mnohem lépe zajistiti jejich
výdělek a jejich existenci a neměli bychom
pak takové lékařské bídy. V
nynější době mělo by se usilovati,
aby se ohrožené pracovní místo lékařů
přizpůsobilo přáním obyvatelstva.
Naprosto nechci dělati lékařům nějakou
výčitku. Vždyť oni všichni jednají
dnes pod tlakem neodolatelného nucení. Léčebné
fondy, nemocenské pokladny, lékárníci
a lékaři dostali se nynější centralistickou
státní správou do stavu, který naprosto
nevyhovuje přáním nemocných. Pokud
jde o lékařskou otázku, jest celé
obyvatelstvo Československé republiky ve ztrnulém
stavu zákonitě ustanoveného nuceného
omezení. To jsou účinky byrokratismu, na
praktickou stránku se zapomíná.
Národně socialistická strana po zralém
uvážení nynějších poměrů,
jež byly vytvořeny zdravotními zákony
a které ukazují i oba návrhy, pokusí
se podati několik pozměňovacích a
doplňovacích návrhů a podle toho,
budou-li tyto návrhy přijaty nebo zamítnuty,
rozhodneme se, máme-li hlasovati pro návrhy zákonů
nebo proti nim. (Potlesk poslanců něm. strany
nár. socialistické.)
Místopředseda Horák (zvoní):
Dalším řečníkem je posl.
Johanis. Dávám mu slovo.
Posl. Johanis: Slavná sněmovno! Obě
osnovy o lékařích, jak pokud jde o praksi
lékařskou, tak o lékařské komory,
dávají nám možnost, abychom mluvili
nejenom o významu tohoto stavu, nýbrž abychom
se zmínili také o jiných otázkách,
jež sice přímo nesouvisí s lékařem
jako osobou, nicméně souvisí s jeho úkolem,
zejména chápeme-li úkol lékaře
se stanoviska veřejné služby. My soc. demokraté
jsme si vždy ode dávna vážili lékařské
služby, protože ona nejvíce prospívá
chudému člověku, osobě nemajetné,
i když víme, že jako representanti malých
lidí nemáme vždy možnosti, abychom lékařskou
službu dostatečně honorovali.
Nicméně musíme si býti vědomi,
že lékař je veřejným strážcem
zdraví člověka, který se svěřuje
lékaři v nejtrudnějších poměrech
svého života, a je proto pochopitelné, že
zákonodárné sbory, dotknou-li se postavení
lékaře jako činitele veřejného,
musí vždy posuzovati jeho úkol nejen s hlediska
lékařského, jak toho zákon vyžaduje,
nýbrž i jako strážce zdraví člověka
s hlediska soc. politického a ovšem také zdravotního.
Proto, když obě osnovy byly sněmovně
předloženy, vítali. jsme osnovy s hlediska
jak lékařského, tak také veřejně
zdravotnického, poněvadž jsme sami tušili,
že osnovy do jisté míry uspořádají
poměr lékaře k veřejnému životu.
Nesmíme přehlédnouti, že neprávem
někteří lékaři myslí,
že se mohou rovnat každému jinému podnikateli
nebo i každému jinému, kdo dává
veřejnosti svou práci k disposici. Většina
lékařů byla a jest tak vychována,
že myslí, že lékař se musí
rozlišovat svým povoláním od ostatních
činitelů ve veřejném životě
již z důvodů, které jsem uvedl, protože
slouží více méně životu
veřejně zdravotnímu.
Vytkli jsme oběma osnovám veliké vady. Když
jsme slyšeli vady pronášené na veřejných
schůzích lékařských, snažili
jsme se dáti sluchu výtkám pronášeným
zejména v organisacích lékařských.
a proto příležitostně dali jsme podnět
k svolání ankety. A i když si zásluhu
o svolání porady osvojili zástupci majoritních
stran, sluší konstatovati, že to byla sociální
demokracie, která svými zástupci výboru
zdravotnickému dala příležitost, aby
o obou osnovách a zejména o námitkách
lékařských byly slyšeny lékařské
korporace, ať organisace nebo lékařské
fakulty, tedy činitelé, kteří mají
s životem lékaře jako osoby co činiti.
Podařilo se nám získati porozumění
ve výboru zdravotnickém a došlo ke známé
anketě, kde řešeny byly mnohé otázky
jistě způsobem věcným. Zejména
se to týkalo v první osnově §u 9, pokud
jedná o odborném titulu, a pak §§ 16 a
17 o t. zv. mobilisaci lékařské. Při
osnově zákona o lékařských
komorách se týkalo jednání §u
25, pokud mluví o lékařských honorářích.
Jest nutno říci, že jednání o
otázce odborného titulu bylo veskrze věcné,
jako též u jiných otázek, vždyť
i zástupci lékařských organisací
nemohli se ubrániti dojmu, že dosavadní prakse
je neudržitelná. Proto ministerstvo zdravotnictví,
resp. majorita upustila od ustanovení původní
osnovy a tato otázka v §u 9 byla rozřešena
kompromisem, že titul odborného lékaře
dává sice zemský úřad, který
má však respektovati návrhy příslušných
organisací lékařských. Ale je nesporno,
že při tom titulu uplatňujeme zejména
přání, aby se výchově lékařské
věnovala větší péče než
dosud. Proto musíme vítati zprávu důvodovou,
která je předložena sněmovně
a která slibuje, že při udílení
titulu odborného lékaře se bude přihlížeti
k tomu, aby byl také trochu informován v oboru soc.
pojištění, poněvadž dosavadní
zkušenosti ukazují, že lékaře nelze
pouštěti z lékařské fakulty s
diplomem do prakse, aniž by byl na poli soc. politickém
znalý na př. těch nejprimitivnějších
a nejběžnějších poznatků
v zákonodárství soc. pojišťovacím.
Protože dnes, jak známo, polovina obyvatelstva podléhá
sociálnímu pojištění, právem
jsme se domáhali toho, aby zejména na fakultách
byla sociální hygieně věnována
větší pozornost. Já sám reklamuji,
jak jsem to učinil již při jiné příležitosti,
aby sociální hygiena byla povinným předmětem
na lékařských fakultách, aby lékař
nejen se stanoviska konstituce člověka znal život
a do jisté míry svůj úkol, nýbrž
aby ho chápal také ve směru soc. politickém,
zejména tam, kde sociálně pojišťovací
zákonodárství dává možnost
určitých nároků a lékař
je má poskytovati. Je faktem, že lékař
poskytuje dávky,.zejména v oboru sociálně
pojišťovacím, a škrt jeho péra v
tomto oboru znamená velmi mnoho - proto právem žádáme,
aby příští dorost lékařský
také s toho hlediska byl instruován a aby mu na
lékařských fakultách byla věnována
náležitá pozornost.
Pokud osnova zákona o lékařské praksi
jedná o mobilisaci, všichni rádi vidíme,
že toto kruté ustanovení majorita. škrtla.
Oposice dala k tomu podnět, že v anketě dokázala,
že nepotřebujeme takového ustanovení,
jako se žádalo v §§ 16 až 18 osnovy,
poněvadž právem důvodová zpráva
se odvolává na některé platné
zákony, zejména zákon o epidemiích,
a poněvadž se zjistilo, že mimo Italii a Jugoslavii
nemá žádný stát takového
ustanovení. Dokázalo se, že u nás takového
ustanovení není potřebí, poněvadž
máme potřebná ustanovení v jiných
zákonech, a i kdyby takového ustanovení nebylo,
nebylo by tu žádného nebezpečí,
poněvadž naši lékaři jistě
by neodepřeli poskytnouti své služby v takových
kritických dobách státu a občanstvu.
Nejožehavější otázka třetí
- honorářová - v osnově zákona
o lékařských komorách byla dosti sporná,
ale našlo se východisko v tom, že musí
býti slyšeny lékařské komory.
Je však nesporno, že veřejná správa
státní musí míti vliv na stanovení
lékařských honorářů,
a pro toto stanovisko snesla nejen majorita. nejen zástupcové
vlády, nýbrž i oposice tolik důvodů,
že, myslím, § 25, jak je dnes stylisován,
jistě vyhoví přání všech.
Vítám proto, že komory přispívají
k uspořádání poměru lékařského
stavu k pacientovi jako jedinci a k sociálně pojišťovacím
institucím, poněvadž dnes tyto instituce na
lékařské praksi jsou interesovány.
Poměr starší generace lékařské
k sociálnímu pojištění byl klidný
a často i přátelský, poněvadž
v něm byla spatřována možnost rozšiřování
lékařské prakse na masy, které dříve
lékaře nevyhledávaly pro nedostatek prostředků.
Část mladší generace lékařské
dívá se však často na pojištění
sociální pouze s hlediska, že počtem
předčí soukromé pacienty. I v tomto
směru bude třeba vzájemného dorozumění
a převýchovy nazírání, aby
celkový stav lékařský pochopil, že
pojištění sociální a jeho léčebná
péče lékařskému povolání
prospívá a stále více je hodnotí.
Tento závěr ke kapitole o lékařské
praksi a lékařských komorách vyzdvihuji
už proto, poněvadž vidíme, že jak
v pojištění sociálním, které
hraje ve směru státním, ve směru veřejném
a ve směru sociálně zdravotním tak
velkou úlohu, celá řada lékařů
se opravdu chopila záslužné činnosti,
která dohromady s laiky hraje v celém státě
velkou roli. Žel tomu, že jak u laiků zdravotních,
tak u lékařů zdravotních často
není dosti chápána. Doufám, že
v této věci klidný běh ve státě
přispěje k vzájemnému dorozumění.
Tolik k lékařským osnovám.
Ale s lékařskými osnovami souvisí
otázka kritiky našeho zdravotnictví ve státě
vůbec a já bych chtěl na některé
otázky poukázati již se zřetelem k tomu,
že zejména poměry nemocniční
v poslední době jsou často kritisovány,
někdy právem, někdy neprávem, jednou
je to u toho léčebného ústavu, po
druhé u jiného. My si musíme býti
vědomi, že otázka řízení
veřejných ústavů léčebných
a veřejného zdravotnictví vůbec není
jen otázkou jednotlivce. Jednotlivec často si pomůže,
neboť majetní lidé mají prostředky
a jdou, když jim nemoc překáží
v klidném chodu života, do takových léčebných
ústavů, kde jsou dostatečně ošetřeni.
U mas je tomu jinak. Dívejme se však na věci
se stanoviska veřejného - a já to doložím
několika fakty, zejména o Všeobecné
nemocnici v Praze a o vývoji veřejných nemocnic
v naší republice vůbec - a seznáme,
že jsme na tomto poli za 11 let příliš
zaostalí. Tato otázka souvisí s výchovou
příštích generací lékařských.
Těšíme se z toho, je-li na malé venkovské
obci vystavena občanská nebo obecná škola,
rádi čteme, když se někde staví
průmyslová nebo zemědělská
škola, všichni jsme rádi uvítali, že
se po převratu zřídila universita v Brně
a druhá universita v Bratislavě, ale při
tom zapomínáme, že jsme specielně ve
výchově určitého stavu - v tomto směru
mám na mysli lékařský stav - zaostalí
potud, že naše lékařské fakulty,
zejména vyučovací síně v nich,
jsou více než pod kritiku.
Bude moci uvésti jednotlivé případy
snad v detailu, až komise, kterou zvolil zdravotnický
výbor, projde různé léčebné
ústavy, ale zatím musíme v Praze žádati
o nápravu rychlou.
Chtěl bych ukázati povšechně na některé
otázky, jež souvisí s naším zdravotnictvím.
Nedostatek lůžek pro nemocné v Československé
republice dostupuje vrcholu a je zvláště pro
Prahu rázu katastrofálního dnes, v době
normálních onemocnění, když nemáme
epidemií. Stačí, aby se stalo v Praze nějaké
neštěstí, vyžadující okamžitě
několik desítek lůžek, čehož
jsme byli na př. svědky při katastrofě
poříčské, a Všeobecná
nemocnice nemá ty ubožáky vůbec kam
položiti.
Viděli jsme, zejména minulý týden
ve Všeobecné nemocnici pražské, že
je tam na chirurgických klinikách takový
nedostatek míst, že se vážní pacienti
odmítají, nebo že se pacienti nedoléčení
pouštějí domů, ale viděli jsme
také - a není to žádná fantasie,
co přinesl " Prager Tagblatt" - že se děti
ukládají do van a že, není-li kam položiti
pacienta, postaví se dvě židle, na ně
položí stará prkna, a tak se udělá
naspěch lůžko.
Viděli jsme případy, že pacient po vážné
operaci, ještě v narkose, musil zůstati ležeti
na operačním stole, protože ho nebylo kam položiti.
Takové případy se dějí v srdci
Prahy, na klinice, která má světové
jméno. Takové věci nelze přehlížeti,
tvrdíme-li, že není možno za normálních
poměrů nemocného někam položiti.
Jest ostudou odpovědných činitelů,
že divisní vojenská nemocnice na Karlově
náměstí dosud není k disposici pro
naléhavé a rostoucí potřeby civilního
obyvatelstva Velké Prahy. Jednání toto, vedené
od r. 1924 a usnesené zákonem ze dne 26. března
1925, č. 68 Sb. z. a n., nemá dosud žádného
výsledku. Vojenská nemocnice nejen že není
přeložena, ale není ještě ani zahájena
stavba vojenské nemocnice náhradní. A tu
jsme u otázky jedné z nejdůležitějších
pro nemocnice vůbec, a pro Velkou Prahu zvláště,
u otázky Všeobecné nemocnice. Dnes je v takovém
stavu, v jakém jsme ji převzali 28. října
1918. Ale, vážení pánové a dámy,
ačkoliv máme v Praze o 170.000 obyvatel více,
lůžek skutečně nepřibylo, kromě
těch, která byla provisorně postavena a o
nichž jsem mluvil - to jsou ty vany a lůžka na
prknech atd.
Veřejná nemocnice pražská má
1639 lůžek s 510 lůžky ve filiálních
ústavech, jako ústav tuchoměřický.
Nemocnice milosrdných sester v Praze VIII, Česká
dětská nemocnice, Německá dětská
nemocnice, dohromady 2149 lůžek. Ve státní
nemocnici na Král. Vinohradech je 584 lůžek,
takže celkem tato fondovní nemocnice má se
svými filiálními ústavy na 2733 lůžek
asi na 2 miliony obyvatel. Ale fondovní nemocnice pražská
a její ústavy filiální, ať jsou
to dětská nemocnice nebo ten ústav rekonvalescentní
v Tuchoměřicích nebo nemocnice pod Petřínem,
neslouží jenom obyvatelstvu pražskému.
A tu jsme u jedné z nejbolavějších otázek
nemocničního léčení. Je známo,
že veřejnou nemocnici nemají tyto přilehlé
okresy k Velké Praze: Říčany, Jílové,
Zbraslav, Smíchov, Kralupy, Brandýs n. L. a Karlín.
Tyto okresy, jak známo, přiléhají
přímo na Prahu. Ony snad neměly možnosti
- nebudu tuto otázku zkoumati - po způsobu jiných
okresů postaviti veřejnou nemocnici. Jo. proto pochopitelno,
že všechny tyto okresy pro přijímání
nemocných jsou odkázány na Všeobecnou
nemocnici pražskou.
Že pražská Všeobecná nemocnice není
jenom ústavem pro střední Čechy, tedy
pro Prahu a přilehlé okresy, každý přece
ví, a proto je možno právem říci,
že Všeobecná nemocnice v Praze je vlastně
nemocnicí pro obvod celé republiky. Neříkám
státní, poněvadž to je kapitola jiná,
že není zestátněna, a ještě
k ní přijdu. Jenom se dotýkám věci,
že Všeobecná nemocnice jaksi svým rozsahem
působnosti, tím, že ona representuje naši
českou i německou vědu lékařskou,
že sem jdou nejtěžší případy,
že lékaři z jednotlivých obvodů
republiky, chtějí-li konstatovati diagnosu, zejména
ve vážných případech, často
je sem posílají, poněvadž jsou zde profesoři
a odborníci tak zapracovaní, že jenom oni mohou
do jisté míry v komplikovaných a spletitých
případech dáti dobrozdání.
To vede k tomu, že z celé republiky jsou sem posíláni
nemocní k vyšetřování.
Proto Všeobecná nemocnice dávno již není
nemocnicí lokální, nýbrž ve skutečnosti
je to nemocnice celostátní a proto je nutno také
s hlediska celého státu na úkoly Všeobecné
nemocnice a tím i filiálních ústavů,
zejména vinohradského, stále se dívati.
Žádáme proto pana ministra veřejného
zdravotnictví, aby si této věci zvláště
všiml.
Nechci říci, že ministr je všemohoucím
pánem, poněvadž dnes může býti
ministrem, ale za půl roku jím býti nemusí,
avšak je nesporno, že zdravotnictví v ministrech
zrovna štěstí nemělo. Podívejte
se na jiné resorty, počínaje vojáky
a konče třebas politickou správou, vidíte,
že na tomto poli jsme šli dále, ale ve zdravotnictví
- až snad na nějakou nemocnici, na př. v Košicích
- jsme neučinili velký pokrok. Zvláště
Praha je zaostalá, ale to už je kapitola jiná,
poněvadž Praha má u republiky nějaký
zvláštní vroubek. Bylo by nutno, abychom si
jejího poměru ke státu jednou povšimli.
Dovedla-li vládní koalice vyvlastniti protisociálním
zákonem t. zv. privilegia pražských příslušníků
na zlevněnou ošetřovací sazbu, která
byla pražskými chudými 130 let užívána
a možnost léčení zejména nemoc.
pojišťovnám zdražila, proč nepostarala
se dosud státní správa se stejným
úsilím, aby umožnila řádné
léčení a ošetření stům
nemocných, kteří pro nedostatek místa
jsou pražskou Všeobecnou nemocnicí odmítáni?
Na interních tuberkulosních odděleních
nemocnic nelze po řadu měsíců pacienta
umístiti. Já bych pro to uvedl zase jen důvody,
že máme na I. české interní klinice
30 lůžek, na oddělení 103 lůžka,
dohromady 133 lůžek. II. česká interní
klinika má 32 lůžek, oddělení
79, dohromady 111 lůžek. Pro srovnání
mohl bych uvésti data i v jiných resortech, ale
vezmu ještě německé interní kliniky.
I. německá má 38 lůžek na klinice,
88 na oddělení, celkem 126 lůžek. II.
německá má 35 lůžek na klinice,
67 na oddělení, dohromady 102 lůžek.
Béřu-li počet lůžek zejména
pro jednotlivé choroby, jak po této stránce
jsme chudičkými!
Na interních tuberkulosních odděleních
nemocnic nelze po řadu měsíců pacienta
umístiti. Jaký div, že naše republika
vykazuje tak ohromné procento onemocnělých
a tuberkulosou umírajících, což nesnese
srovnání s jinými státy.
Na tuto zhoubnou nemoc, která jest metlou především
chudého lidu, umírá v Československé
republice průměrně 48 tisíc lidí
ročně, opakuji, 48 tisíc lidí ročně!
Při této úmrtnosti odhadují úřední
zprávy počet onemocnělých na tuberkulosu,
to jest práce nezpůsobilých, na 240 tisíc
osob, t. j. 1/4 milionu lidí.
K srovnání, jak postaráno jest u nás
o tuberkulosní nemocné, uvádím, že
v Československé republice máme pouze 8668
lůžek pro tuberkulosní, takže 230.000
nemocných lidí nemá řádného
ošetření, není isolováno od zdravých
a rozšiřuje nákazu v rodinách a okolí.
Jako příčinu rozsáhlého onemocnění
tuberkulosou uvádějí lékaři
především podvýživu a bytovou nouzi.
Ve výroční zprávě spolku "Ochrana
matek a dětí", vydané za r. 1927, praví
dr Xaver Hnátek, že z tisíce novorozeňat
umírá v prvním roce života 109 dětí,
a z těch 66% následkem vrozené slabosti.
Zdravotní stav dělnictva a zejména jeho dětí
je tak hrozivý, že objevují se značné
rozpory oficielních statistik se skutečností.
Na to se zvláštním důrazem upozorňuji,
protože tato tribuna je k tomuto upozornění
právě povolána.
Tak na př. do r. 1925 zjistila Masarykova liga proti tuberkulose,
že v Československu umírá ročně
47 tisíc až 53 tisíc lidí tuberkulosou,
tedy nejméně každých 11 minut jeden
člověk. Z toho je 42% dětí a dospívající
mládeže.
R. 1927 bylo v oficielní zprávě Československa
pro zdravotní akci Svazu Národů udáno
pouze 28 tisíc úmrtí na tuberkulosu r. 1926
s připomenutím, že každým rokem
úmrtnost tuberkulosou stoupá. Ve vyjádření
tomto je patrný rozpor se skutečností, neboť
pouze úmrtnost dětí stoupla u nás
r. 1927 proti r. 1926 o 15%.
Nejvíce na tuberkulosu umírá lidí
ve věku 20 až 30 let. Taktéž i těžce
nemocní jsou převážně ve věku
výdělku schopném. Z toho plyne, jak velká
je národohospodářská ztráta,
kterou způsobuje tuberkulosa tím, že jednak
zbavuje tolik lidí života v nejkrásnějším
věku, jednak činí je nezpůsobilými
k práci a výdělku.
Při této příležitosti chci říci,
že i v odborných ústavech pro léčení
tuberkulosy náklad věnovaný na léčení
mladého člověka nese neobyčejný
užitek. Naproti tomu i my laikové-zdravotníci
setkáváme se s případy, že v
pozdějších letech náklad na léčení
jest úplně bezúčelný. Bylo
by si tedy jen přáti, aby si odpovědní
činitelé, zejména ministerstvo zdravotnictví
této okolnosti všimlo a k rozšíření
počtu lůžek přispělo.
Kdybychom počítali, že národohospodářská
ztráta z 240.000 nemocných je pouze 10 Kč
denně na jednotlivce, činila by tato ztráta
při 300 pracovních dnech 720 milionů Kč.
Uvážíme-li, že tuberkulosa, která
končí smrtí, trvá průměrně
5 let, vidíme, jak velké ztráty národohospodářského
rázu jsou způsobeny touto nemocí.
I kdyby nebylo jiných důvodů, stačí
tento národohospodářský význam,
aby se pečovalo o nemocné s větší
intensitou a byly stavěny lidové ústavy pro
tuberkulosní osoby a osoby tuberkulosou ohrožené,
aby ohromná řada nemocných byla isolována,
umístěna a odborně léčena.
Tím není řečeno, že každý
nemocný tuberkulosou stížený se uzdraví,
ale nemůže nám býti lhostejno, zemře-li
dcerušce matka když jí je 8 let, nebo když
jí je 12 let, a právě tak u otce nemůže
nám býti lhostejno, zemře-li, když jeho
synu je 10 let, nebo když se už vyučí.