Úterý 18. června 1929

Stát musí dbáti, aby o ty bylo náležitým způsobem postaráno, jimž ukládá v těchto zákonech řadu povinností a jimž ukládá povinnosti jejich vlastní svědomí a jejich právní smysl. Netajili jsme se tímto svým názorem, třeba že jsme se tu a tam u některých politických stran setkávali s růzností názorů na tyto otázky a přirozeně také na předlohy těchto zákonů.

Řekli jsme si otevřeně, že nechceme připustiti - a domníváme se, že je to povinností celého zákonodárného sboru, že to vůbec ani připustiti nesmí - aby tyto dvě veliké skupiny zájmové byly v nesouladu, aby stály nikoli vedle sebe, nýbrž proti sobě. Snažili jsme se do tohoto souladu tyto dvě zájmové skupiny přivésti a musili jsme při tom shledati, že to, co není a patrně dlouho nebude v souladu, je odpověď ministerstva veř. zdravotnictví a že to jsou vykonavatelé vůle zákonodárného sboru a vůle ministerstva veř. zdravotnictví - to jest lékaři, a že tyto dva zájmové světy patrně velmi dlouho nebudeme moci sloučiti.

Vážená sněmovno! Viděli jsme také, že projednávání zákonů podle toho vypadalo, viděli jsme, že se tu stavěly do popředí překážky, které jinak byly velmi snadno odstranitelné a překonatelné. Učinili jsme dokonce zkušenost ve výboru zdravotnickém, že když jsme s celou oprávněností a přesvědčeností povstali a uváděli své námitky proti některým paragrafům, když jsme mluvili v zákoně o výkonu lékařské prakse proti některým ustanovením §§ů 9, 1 2, zejména však §§ 16 a 17, že nebyl nikdo z vládních stran, kdo by měl odvahu postaviti se zejména za §§ 16 a 17. Slyšeli jsme dokonce z úst předsedajícího zdravotnického výboru p. kol. Petra, že vládní většina sama měla úmysl podati návrhy pozměňovací, jež uplatňovala oposice, a kdyby prý s nimi nesouhlasila a nechtěla jich přijmouti, nemusila prostě dáti o nich hlasovati, a oposice mohla dělati co chtěla, tyto návrhy by se nebyly uskutečnily. A my jsme po tomto příjemném konstatování p. předsedy Petra musili přijíti do soc. politického výboru a tam jsme museli slyšeti z úst téhož předsedy, že je vládním stranám velmi příjemno, že pan referent soc. politického výboru dr Viškovský postavil se proti některým změnám, které učinil zdravotnický výbor, tedy vlastně podle slov p. předsedy zdravotnického výboru je to vládní většině ve výboru zdravotnickém velmi příjemné, že se bude sama ve výboru soc. politickém porážeti - a také si dala záležeti, aby tato porážka sebe samé byla co nejslavnostnější. Pan dr Viškovský nejen že se velmi nelibě vyslovil o právnických přednostech obou těchto osnov - když jsme to říkali my, oposiční členové zdravotnického výboru, nebyla to pravda, my jsme si nesměli dovoliti kritisovati tyto věci jako neodborníci - ale odborník p. dr Viškovský přiznal v soc. politickém výboru, že mu právnická stránka nevyhovuje, a přiznal také opak toho, co tvrdí původní důvodová zpráva k těmto zákonům, že je tu srovnána materie, o kterou se jedná. Pan dr Viškovský jako zpravodaj viděl, že tato materie je rozházena a rozptýlena v obou zákonech. Ale opravdu vrcholem politického umění bylo, když ještě nad touto radostí koalice, jež triumfovala v soc. politickém výboru, triumfovaly vládní strany koaliční mezi sebou a přijdou dnes do pléna poslanecké sněmovny, kam přinesou pozměňovací návrhy pozměňovacích návrhů, které samy daly v soc. politickém výboru, a my budeme míti dnes nejen podívanou, že plénum poslanecké sněmovny bude restituovati dovětek o zástupcích z řad obhájců z povolání, pokud jde o delikty projednávané před čestnou radou, ale budeme míti i zadostiučinění, že budou pánové z vládní majority dnes v plénu uplatňovati návrh, který znamená restituování §u 16, kterého se všichni pánové z. koalice ve výboru zdravotnickém zříkali. (Slyšte!) Chápeme sice mnohé a mnohé a chápali bychom, kdyby se nám byla proti těmto našim pozměňovacím návrhům postavila tvrdošíjně majorita a řekla si to své ",ne", ať už to opírá o kolik chce hlasů, ale nechápeme, jak je možno docházeti ještě v sociálně politickém výboru k závěru, že výbor zdravotnický nepracoval dosti dobře, že nepracoval dosti precisně, aby výbor sociálně politický nemusil dělati některé změny. A nebyli to pánové z koalice, kteří se proti této věci bránili, musela to býti oposice, která se musela zastati těch, jichž povinností bylo, aby si obhájili návrh své vlastní vlády. Oposice se musila starati o to, aby očistila majoritu vládní ve zdravotnickém výboru od výtek, že pracovala povrchně.

Vážená sněmovno, takováto eskamotáž vede nás ovšem k tomu, že dnes, když budeme v plénu posl. sněmovny projednávati tyto návrhy, jsem zmocněna stranou, kterou mám čest zastupovati, prohlásiti, že pro toto nepochopitelné jednání seriosní, významné politické korporace podle zásad všeobecnosti hlasovacího práva musíme odepříti předloze svůj souhlas, nebudeme pro ni hlasovati, poněvadž nejsme jisti, co se vlastně v dnešním plenu bude odhlasovávati. Připomínám, že jen laskavostí referentovou dostala jsem pozměňovací návrhy, které přijdou dnes do plena a to v hodině dvanácté. Nedostali jsme totiž dříve těch pozměňovacích návrhů. Pan ministr dr Tiso sám byl toho názoru, že jsou to pozměňovací návrhy koalice a nikoli vlády a že si tedy koalice o nich rozhodne. Budeme tedy státi před faktem, že budeme rozhodovati, aniž vládní většina v této sněmovně bude věděti o čem, a k takovému rozhodování se naše strana nepropůjčí, k tomu již nám musejí dáti pánové své svolení, a nedají-li, budeme jednati tedy bez svolení.

Slavná sněmovno! Namítali jsme řadu věci proti oběma předlohám, měli jsme řadu námitek proti návrhu zákona o komorách lékařských, bránili jsme se, aniž bychom byli číkoli zájem poškozovali, proti tomu, aby svobodný stav neměl možnost a právo v řádných mezích, při řádné kontrole a dozoru, aby zde byla záruka proti zneužití nebo nějakým řídkým výstřelkům, svobodně si určovati odměnu za svoji práci. Hájili jsme to otevřeně, třebaže známe řadu těžkých a svízelných situací při tom velikém gros, které musí býti hájeno nejen z důvodů, jak si někteří pánové mysleli, že podléhá nemocenskému pojištění a že částečně prostředky na to jdou z prostředků veřejných, ale byli jsme si také vědomi, že v zájmu důležitosti poslání léčebného a lékařského, ať jde o jednotlivé případy nebo při hromadném posuzování, musí zde býti dána záruka, jestliže kdo pracuje, že má sám v sobě onen výraz mravní síly, má sám v sobě vědomí o svém poslání a úkolu a že nemusíme teprve říkati pánům, kteří se v mnohých a mnohých případech osvědčili - a případy, že se neosvědčili, ani důvodová zpráva nemohla najíti - že sami mají býti svědomitými, a jsme také přesvědčeni, že žádný zákon na celém světě sebe lepší a sebe dokonalejší nenadiktuje nikomu mravní přesvědčení a mravní podstatu. My jsme však současně ukázali, že jsme se dopustili v mnohých směrech nebezpečného omezení některých zájmů a že se to vymstilo občanstvu ve směrech, kde jsme toho nejméně očekávali. A proto jsme chtěli, když již návrh přichází se samostatnou institucí, aby tato instituce měla také nějaká větší práva než zvoliti si svůj výbor, představenstvo, čestnou radu atd. Proto jsme se namáhali o úpravu některých paragrafů, které měly přesně vymeziti pravomoc, usnášecí schopnost atd. v zákoně komorovém, ale došli jsme ke zkušenosti, jež úplně potvrzuje, že naše návrhy buď nebyly brány v úvahu vůbec anebo, že pánové z vládní koalice jich použili pod svou vlastní firmou. Tento usus, který se u nás zakořenil, patrně nezvládne již nic. Ale, vážená sněmovno, my jsme měli také více než dostatečné důvody, abychom řekli docela otevřeně, že některé věci, které se dávaly do moci ministerstvu veř. zdravotnictví, jsou pochybené a nesetkají se v praksi s úspěchem, který si slibovali ti, kteří snad s nejlepší vůlí a svědomím na tomto zákoně pracovali anebo chtěli pracovati. My jsme byli na příklad přesvědčeni, že nás nezachrání ustanovení §u 1 o lékařské praksi, že lékařskou praksi mohou prováděti v Československé republice jen státní příslušníci. Věděli jsme, že je vždy možno použíti §u 4, připouštějícího určité ohledy, a dokazovali jsme, že právě poměry, které dnes jsou mezi lékaři a které nám byly líčeny takovým způsobem, že za jediný rok mezi lékaři přihlašujícími se do odborové organisace čsl. lékařstva je 10 3/4% lékařů - cizích státních příslušníků, mají někde svůj kořen. Pánové z vládních stran a pánové z ministerstva veř. zdravotnictví již prominou, když jsme tento kořen hledali. My jsme mluvili o reciprocitě, my jsme chtěli v §u 5 právo, aby tam, kde jde o mezistátní smlouvy, bylo šetřeno přísně zásady reciprocity, aby byly volány a po dobrém zdání tázány lékařské komory, aby byla tato věc zachována, a zatím vidíme, že se v praksi děje něco docela opačného. Vidíme, že v praksi máme sice na každém diplomu cizího státního příslušníka klausuli, revers, který každý podpisuje, že nabytí diplomu n-dává mu právo k provozování prakse v tomto státě, ale že přes to ty ohleduhodné výjimky ministerstvo zdravotnictví potvrzuje někdy až s podezřelou benevolencí. Hledali jsme tedy doklady a také jsme je našli, a to v prapodivných případech a v prapodivném světle. Shledali jsme na příklad, že pan Ladislav Jurecký byl jmenován r. 1928 ministrem veř. zdravotnictví šeflékařem státních lázní v Tatranské Lomnici, ačkoli neměl a dosud nemá zákonného práva na výkon lékařské prakse v Československé republice. Ministerstvo zdravotnictví je si vědomo této okolnosti a nařídilo tudíž 12. dubna 1928 výnosem č. 9791, ačkoli je to v rozporu se zákonem č. 419 z r. 1919, že se panu Jureckému bude trpěti lékařská prakse v Československé republice až do splnění nostrifikačních podmínek, nejpozději však do 30. června 1929.

Pan Jurecký však při nostrifikační zkoušce neobstál přes to, že se za věc osobně postavil pan ministr veř. zdravotnictví dr. Tiso, který dopsal bratislavské fakultě, aby brzy propustila Jureckého, aby propustila Jureckého hladce. Bratislavská universita si však hájila neodvislost a svrchovanost vysokého učení a jeho rozhodování a chráněnce p. ministra při nostrifikační zkoušce nepropustila. Ministerstvo veř. zdravotnictví sice ustanovilo jiného šéflékaře, ale prodloužilo opětovně termín ke složení nostrifikace až do konce r. 1929. (Slyšte!)

Předseda (zvoní): Upozorňuji pí. kolegyni, že její řečnická lhůta již uplynula.

Posl. Pechmanová (pokračuje): Budu brzy hotova. (Výkřiky posl. Myslivce.) Proč tyto věci, pane kol. Myslivče, uvádím. Když jsme uplatňovali naše pozměňovací návrhy, jak pp. referenti z vládní majority, tak páni kteří s námi nesouhlasili, i p. referenti z ministerstva veř. zdravotnictví nás ubezpečovali, že není nebezpečí zneužití některého ustanovení tohoto zákona a že je dostatečně postaráno o to, aby cizí státní příslušníci nemohli našim lékařům provozovati tady nekalou konkurenci. My ovšem, vážení pánové, máme ještě další případ, je to případ dr Armina Brackla, zástupce stát. obvodního lékaře v Divíni u Bratislavy, který zastupoval 5 let svůj obvod a stal se tam za tu dobu oblíbeným pro svoji agilnost. Založil tam Masarykovu ligu proti tuberkulose, poradny pro dítky atd. Vycházel velmi dobře i s dělníky. Tento pan doktor kompetoval na podzim r. 1928, když ministerstvo veř. zdravotnictví vypsalo konkurs na toto místo. Za něho intervenoval poslanec ľudové strany p. kol. Pázmán a ještě jiní páni, kteří dokonce jsou podezřelí z toho, že u nich byly konány také prohlídky v aféře Tukově.

Pardon, učinila jsem chybu! Bylo to takto: Současně se o tento obvod ucházel lékař dr. Lelkeš a za tohoto p. dr Lelkeše intervenoval p. posl. Pázmán. Obvod dostal dr Lelkeš a dr Brackl byl odmítnut a ministerstvo odůvodnilo toto odmítnutí tím, že dr Lelkeš byl starší, že jeho diplom byl staršího data. Ve skutečnosti to vypadalo takto: Dr Brackl, který je narozen r. 1897, promoval v Bratislavě na slovenské universitě r. 1924 a měl v době vypsání konkursu fysikátní zkoušky. Dr Lelkeš, který je narozen r. 1896, promoval sice v Pešti r. 1921, ale u nás jedině platného diplomu nabyl nostrifikací teprve r. 1926, tedy o 2 roky později než dr Brackl a v době vypsání konkursu neměl fysikátní zkoušky. A aby tu nemohla býti zase námitka, že to neoprávněně uvádím, připomínám, že bylo intervencemi zjištěno, že tento postup dál se na základě vlivných přímluv a že dr Brackl i se ženou ve vysokém stupni těhotenství byl vystěhován z naturálního bytu a vysazen docela brutálně na ulici. (Slyšte!)

Mám ještě jeden případ, který je zajímavý pro postup ministerstva veř. zdravotnictví. Státní obvodní lékař MUDr Staneček v Turzovce na Slovensku byl udán ministerstvu veř. zdravotnictví pro svoji veřejnou činnost ve smyslu československého sbližování. Ministerstvo zavedlo proti němu vyšetřování (Slyšte!), které provedl osobně min. rada dr Stock z ministerstva. Neshledal ve služební činnosti dr Stanečka naprosto nic závadného a dal mu osobně plné zadostiučinění. Přes to výnosem ministerstva dán byl dr Staneček na nucenou dovolenou, ač mu ministerstvo ponechalo plné požitky. (Výkřiky.)

Dr Staneček se ovšem bránil proti tomuto postupu, zejména proto, že ministerstvo neuvedlo důvody, proč jej dává na nucenou dovolenou. Podal proti výnosu ministerstva žalobu k Nejvyššímu správnímu soudu v Praze, tuto při u Nejvyššího správního soudu vyhrál a ministerstvo veř. zdravotnictví bylo odsouzeno, protože Nejvyšší správní soud nemohl najíti žádného podkladu pro postup ministerstva veř. zdravotnictví.

Vážení pánové, my uvádíme tyto příklady proto, abychom dokázali, že návrhy pozměňovací, které jsme přinášeli, byly odůvodněné, byly věcné, a abychom s této tribuny řekli: vyjde-li z této sněmovny nedokonalý, neúplný zákon, nebude to vina naše, nýbrž vina těch, kteří nevidí nic jiného než početnost, než vládní majoritu a kteří neslyší rad a pozměňovacích návrhů, vycházejí-li z oposice.

Já v poslední chvíli a v poslední minutě, která zbývá pro moji řeč, zdůrazňuji a upozorňuji: bude-li poslanecká sněmovna ve své většině souhlasiti s pozměňovacími návrhy, které přinášejí pánové z vládní majority, pokud jde o § 12 lékařské prakse, bude tento dovětek nepřijatelný pro nás a pro každého rozumně smýšlejícího člověka a měl by býti nepřijatelným také pro vládní majoritu, která se vyslovila proti §u 16 a která nemůže tedy chtíti podloudné restituování tohoto paragrafu v zastřeném dovětku k §u 12.

Jak se my k těmto návrhům zachováme, jsem řekla. Nepropůjčíme se ke klamání veřejnosti, nepropůjčíme se ke klamání lékařského stavu a nepropůjčíme se k tomu, abychom spolu odhlasovali zákon, jenž po našem soudu nesplní v praksi ten závažný úkol, který bychom jinak plným právem od něho očekávali. (Potlesk čsl. poslanců nár. socialistických.)

Předseda (zvoní): Dále je k slovu přihlášen pan posl. L. Wenzel. Dávám mu slovo. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.)

Posl. L. Wenzel (německy): Vážené dámy a pánové! Největším národním majetkem a nejvyšším statkem státu jest zdraví jeho národů. Jen ten národ, který může tento statek udržeti a zabrániti nemocím, jest skutečně kulturně vysoce vyvinutým národem. Nedomnívejme se přece, že kulturu národů lze měřiti podle počtu zdravotních zákonů, které ministerstvo zdravotnictví se pokouší bez ohledu prosaditi, nebo že snad jest rozhodující počet zdravotních rad, lékařů, blázinců a nemocnic nebo továren na léky. Mnohem správnější jest, když některý národ může pomalu těchto věcí postrádati.

Proti návrhům, které jsou zde ve sněmovně předloženy, postavili se, jak přece víme, od samého počátku všichni lékaři bez rozdílu národnosti, a tak se snad stalo, že tyto zákony jako takové byly ve svých zněních dříve přiměřeně změněny. Zákon lékařský a o lékařských komorách mají býti zákony, které slouží veškerému lékařství. Referent, když o návrhu pracoval, příliš málo se podřídil této tendenci. Abychom zachytili význam obou těchto návrhů, jest nejprve nutno, abychom si uvědomili, že celá lékařská věda ve svém svobodném rozvoji jest většinou rdousena nynějšími nemocenskými pokladnami, jest rdousena nynější soustavou v tomto státě. Nemocenské pokladny ve své dnešní formě dávno zapomněly na svůj původní účel, opatřovati nemajetným a méně majetným lékařskou pomoc dobré jakosti, a staly se dnes vlastně finančními velkopodniky, v nichž již po léta pojištěnec jako zaměstnanec a platící jako zaměstnavatel nesmí voliti a tak nesmí již mluviti do jejich správy. Takové uspořádání správy nemocenských pokladen způsobilo, že se lékařská práce a tak také dobročinnost organisovala v bezduchý a vynuceny hromadný provoz. Nemocenské pokladny a léčebné fondy přinesly s sebou byrokratické vydávání lístků, lepení známek. Takto s pomocí jistých politických mocenských činitelů byl lékař daleko zatlačen od možnosti svého působení. Většina veškerého obyvatelstva byla tak nuceně podřízena poměrům chudinského řízení, neboť do nuceného pojištění byly neustále zatahovány hospodářsky výkonnější vrstvy obyvatelstva a skupiny povolání, aby se hradily stále vzrůstající správní výdaje.

Jak tomu jest dnes s lékařským stavem? Státní lékař, lékař nemocenských pokladen a léčebných fondů soustavně trpěl na svém svobodném vývoji. Svobodná lékařská praxe byla omezována. Ethika lékařské praxe a psyche nemocných, lékařská pracovní síla a nemocní lidé byli sníženi na hromadné zboží, při nabídce a poptávce monopolisováni a zcentralisovanou státní správou řízeni podle úzkoprsých předpisů. Dělnictvo sotva na tom něco získalo, jiní však mnoho ztratili. Efektivní výkony jsou v křiklavém nepoměru s ohromnými břemeny, která byla uvalena na celek. Průměrná úroveň se nepovznesla, nýbrž zhoršila.

Nemocenské pokladny skýtají dnes obraz státně-socialisující, ale již nikoliv sociální účinnosti. Na místo lékařské hodnotné práce, která se zakládá na nikdy neustávajícím pokroku vědeckého badání, vstoupil hromadný provoz nejnižšího druhu, ve všech podrobnostech byrokraticky organisovaný. Kde jest zde svoboda a pokrok? Pro převážnou většinu praktických lékařů svobodná činnost soukromolékařská klesla na minimum.

Jak vypadá nynější provoz nemocenských pokladen, jaké diagnosy a ošetřovací methody lze denně viděti v praxi v takových podnicích, jak se takto často těžce nemocní lidé poškozují a jakými prostředky se dovedou tací lékaři přes to přese všechno ještě zalíbiti pacientům, o tom jistě dnes není zapotřebí mluviti. Tuto praxi bohužel dnes všichni dostatečně známe. Známá rychlá diagnosa: pokud možno skrze šaty - úplně zkušení lékaři dovedou tuto rychlou diagnosu provésti i tehdy, když zároveň nečitelným písmem vyplňují rozličné předepsané formuláře, a pak rychle vybraný recept z dovolených prostředků, znalost 5 až 10 forem receptů stačí pro praktické požadavky - a pak prosím další. Nechci naprosto činiti nějakou osobní výtku takovým lékařům, neboť oni jednají pod tlakem neodolatelného donuceni a podle daných poměrů. Jsem přesvědčen, že by všem lékařům bylo mnohem milejší, kdyby jim bylo nějak možno pracovati pečlivě a jen podle svého lékařského svědomí. Tak jsou lékaři podle mého přesvědčení obětmi své vlastní hospodářské bídy a pokračujícího úpadku svého vlastního postavení. Již na základě těchto úvah měli bychom očekávati od vlády zcela jiného opatření v zájmu obyvatelstva a lékařů, než těchto obou lékařských zákonů.

Co nám přinášejí oba návrhy zákonů? Přinášejí nám ohromné zatížení ve správě a úplné omezení svobodného vývoje. V těchto vládních návrzích postrádáme jakéhokoliv opatření, jež by podporovalo fysikální způsoby užití v lékařství. Vidíme v tom velmi velikou chybu. V obou návrzích zákonů nalézáme, že jsou úplně vyloučena opatření, podporující přirozené způsoby léčby, přirozeného léčení. Vidíme také, že se dále má provozovati dosavadní nucený kurs, nucené léčení s nebezpečnými jedy jako salvarsánem, rtutí a vismutem. Je-li to správný způsob, aby si lékař udržel zákazníky, jest pochybné. Ale nechceme se zabývati vlastní podstatou v tomto směru, nýbrž musíme se tázati, jak tomu vlastně dnes jest s opatřováním léků, jak tomu jest s úlevami, které se dosud poskytovaly lékárnické živnosti? Po léta jsem slyšel volání o pomoc všech farmaceutů a lékárníků a musíme konstatovati, že přes četné sliby, petice a podání ministerstvu veřejného zdravotnictví nebylo v tomto oboru učiněno vůbec nic.

Nechme promluviti lékárníky zcela otevřeně a upřímně. Časopis "Der Apothekerverband" píše: Již po léta vedou všichni lékárníci v Československé republice těžký boj o zhodnocení sazeb za léčiva. Všechny životní prostředky, všechny platy a mzdy, všechny živnostenské a hospodářské výrobky jsou proti mírovým cenám již dávno zhodnoceny, t. j. byly sedmi až desetinásobně nebo ještě více zvýšeny podle znehodnocení mírových korun, ve všech zemích Evropy byla i lékárnická sazba již dávno přizpůsobena změněným peněžním poměrům. V Rakousku byla zvýšena sedmkráte, v Německu osm až devětkráte proti mírovým cenám. Jen v Československu se stále lékárníkům odpírá zhodnotiti lékárnickou sazbu. Sazba za receptuální práce jest jen 2 1/2krát až třikrát vyšší než mírové sazby. Míchání léku stálo na př. v míru 20 h, dnes 48 h, ba dokonce přirážka za materiální zboží, ve které jsou obsaženy výdaje za dopravu a poštovné jakož i poplatky za vyšetření, byla ze 100% dokonce snížena na 55%. Když se r. 1922 kupní ceny chemických výrobků závratně zvýšily, bylo odepřeno obnoviti dřívější přirážku, ačkoliv se kupní ceny již dávno zase stabilisovaly. Důvodem, proč se odpírá zhodnotiti lékárnické sazby a obnoviti dřívější stav, jest, že se lékárnická sazba stala věcí politickou, že svazy nemocenských pokladen bezohledně využívají své politické moci a že lékárnickou sazbu nevydává a nepovoluje snad ministerstvo veř. zdravotnictví a tělesné výchovy, nýbrž že tato sazba musí projíti všemi ministerstvy a musí býti schválena ministerskou radou, což se neděje v žádné zemi na světě.

Hmotné postavení lékárníků posuzuje se všeobecně jen podle lékárníků v dobrém postavení, zvláště velkoměstských, kteří mají zvláštní pramen příjmů ve výrobě vlastních nebo v generálním zastoupení cizozemských specialit. K četným venkovským lékárníkům, kteří po léta pracují bez pomocné síly, kteří jsou zapřažení ve dne i v noci, jejichž úhrnný obrat nepřesahuje 100.000 Kč, se nepřihlíží. Následkem toho se lékárnický stav stále více zadlužuje, a tím těžce trpí i dodavatelé lékárníků, velké drogerie, sklárny, továrny na krabice a obvazy. Lékárníci věcně vylíčili svůj stav a obsažně to odůvodnili a stěžují si, že ministerstvo veř. zdravotnictví přes to, že zná poměry lékárníků, naprosto nic v jejich prospěch nepodniká.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP