Vedle otázky odzbrojovací jest, jak známo,
další důležitý problém,
jímž se dnes zaměstnává celá
světová veřejnost, otázka reparační,
o níž se, jak známo, pan dr Beneš včera
v zahraničním výboru vyjádřil
rovněž mimořádně optimisticky,
že nynějším v Paříži
sjednaným řešením - a neklamou-li všechny
příznaky, připojí výbor znalců
zítra ve 12 hodin v poledne své podpisy pod tyto
úmluvy - dosáhne se jaksi likvidace světové
války. Nyní nesmíme zapomenouti, že
při pařížských jednáních
naprosto nejde o jednání mezi rovnými, jedině,
že přeneseme do Paříže měřítko,
které se zde zavedlo mezi českými a německými
vládními stranami, kterážto spolupráce
byla vytvořena, jak známo, také na základě
"rovných mezi rovnými". Jest to nezvratná
skutečnost, že počínaje mírovými
diktáty, veškeré od té doby uzavřené
smlouvy a ujednání byly vykonány za donucení.
Prohřešují se tedy proti dobrým mravům
a proto dlužno na ně pohlížeti se stanoviska
mocensky politického, nikdy však s morálního.
Jest mně nepochopitelné, že zvláště
dr Beneš, který přec na základě
svých četných cest, na základě
své sečtělosti a na základě
svých dalekosáhlých známostí
dojista bývá o všem, co se děje ve světě,
dobře zpraven a dobře zpraven jest - to je přece
jeho síla, odvolává se na to vždy v
zahraničním výboru, že je přece
s to poměry posouditi na základě dalekosáhlých
znalostí - na př. nechce ničeho věděti
o všem mnohém, na vědeckém podkladě
vybudovaném materiálu, který se vztahuje
na známou lež o vině na válce, a přece
jest na této lži o vině na válce vybudován
celý versailleský diktát.
Rovněž tak se to má s tak zvanou pařížskou
konferencí znalců. Již v názvu této
konference jest obsažena vnitřní nepravda,
neboť není pravdou, že tam na poradě zasedali
nezávislí znalci, a kdo sledoval průběh
těchto porad, musí mi dáti za pravdu, že
při nejmenším s francouzské a belgické
strany se spolu radili zástupci, kteří byli
přísně vázáni na politický
cíl, jehož se mělo dosáhnouti. Neboť
ve skutečnosti jde u této pařížské
konference znalců přece jen o to, že se viděli
z nouze přinuceni, aby nepřivodili naprostou neschopnost
německého ujařmeného národa
k placení, nynější požadavky trochu
málo zmírniti, t. j. otrocký řetěz
trochu uvolniti, aby němečtí otroci práce
mohli se nadále dříti úplně
ve službách dohodového kapitalismu, aniž
se zhroutili. Že tento můj názor jest správný,
dokazuje i výrok včera drem Schachtem učiněný:
"Nový platební plán není hospodářským
řešením reparačního problému
a nikdo nemůže tvrditi, že by byl proveditelný.
Jest pouze etapou na cestě ke konečnému osvobození
od válečných břemen." Patrno
tudíž, že prorocký výrok dra Beneše
ve včerejším zasedání zahraničního
výboru trefil přece opět vedle a lze pozorovati,
že mluví-li k nám dr Beneš, na
konec k nám vždy mluví předseda bezpečnostní
a odzbrojovací komise, který jda jenom za svým
politickým vedoucím motivem snaží se
v zájmu svého státu a Malé dohody
a tím i v zájmu Francie pomoci spoluzabrániti
opětnému zesílení německého
národa ve střední Evropě, aniž
si přiznal, že skutečná a pravá
likvidace války dá se provésti jedině
na základě revise pařížských
mírových diktátů. Sledujeme-li jeho
činnost, pak vidíme, že jest jedním
z vůdců v boji proti rozumné revisi a tím
jest vysvětlitelno, že v něm nutno spatřovati
jednoho z hlavních odpovědných. (Výkřiky
na levici.) Rád bych se nyní obrátil
k oné otázce, která nám leží
zvláště na srdci, otázce ochrany menšin.
Tato otázka vyžaduje obšírného
projednání, neboť při tom jest dána
možnost dokázati jaksi na školském příkladu
nekalost demokratických poválečných
method. Než se pustím do podrobností, rád
bych konstatoval, že sudetské Němectvo se svými
31/2 miliony hlav, z nichž bydlí
86% v uzavřeném, německém, středoevropském
jazykovém území, nemůže platiti
za menšinu v běžném smyslu slova, neboť
my jsme ve svém domovském území valnou
většinou. Saint-Germainským diktátem
byli jsme sice pojati jako tak zvaná německá
menšina do českého státu proti své
veřejně a slavnostně prohlášené
vůli a tak přinuceni na základě nyní
ještě platných mocenských poměrů,
na základě ustanovení ochranných menšinových
smluv zápasiti alespoň o uznání a
prosazení skrovných práv přiznaných
nám těmito smlouvami na ochranu menšin. Právě
dlužno rozeznávati pravé a nepravé menšiny;
nepravé jsou takové části národa,
které s mateřským národem obývají
uzavřené národní území
a žijí od tohoto odděleni jenom státní
nucenou hranicí. Pro tyto nepravé menšiny zůstává
dobytí sebeurčovacího práva posledním
a nejvyšším cílem vší politiky
a požadavek o vybavení autonomií, po případě
menšinovým právem jest pouze nouzovou pomůckou
pro dobu, až přirozeného práva sebeurčení
bude dosaženo. Osobně jest mně nepochopitelné,
že národně uvědomělý český
národ se neustále prohřešuje proti tomuto
svatému právu národů a napaden imperialistickým
mocenským klamem myslí, lépe řečeno
ještě stále myslí, že je s to odciziti
31/2 milionu sudetských Němců
jejich přirozené národnosti. Jak frivolně
se nám sudetským Němcům však
zadržují i nepatrná, smlouvami o ochraně
menšin stanovená práva, která byla přece
postavena pod ochranu Společnosti národů,
vyplývá nejjasněji ze skutečnosti,
že my sudetští Němci proti smluvnímu
závazku stejných občanských a politických
práv byli jsme již na počátku státu
vyloučeni z účasti na schválení
ústavních zákonů. Tato skutečnost
jest nejlepším kriteriem pro posouzení stanoviska
českých mocenských činitelů
ke smlouvě o ochraně menšin vůbec. Česká
vláda odvolala se jak známo na základě
naší stížnosti u Společnosti národů
podané a obšírně odůvodněné
na to, že v době vydání ústavních
zákonů, jak známo v březnu 1920, nebyla
pro ni smlouva o ochraně menšin ještě
závaznou. Nechci dnes o tom mluviti, jaká morálka
tvoří podklad pro takový důkaz, jestliže
na jedné straně se taková smlouva uzavře
a na druhé straně se vědomě pracuje
proti závazkům v ní převzatým
a to v údobí, než uzavřená smlouva
vstoupí formálně v platnost, se učiní
opatření, jako tomu bylo u ústavního
oktroje. Pro správné posouzení věci
nutno míti před očima, že již 30.
září 1919 při projednávání
smlouvy na ochranu menšin v pražském parlamentě,
lépe řečeno v revolučním konventě,
dr Beneš doslova prohlásil: "Mírovou
smlouvu o menšinách jsme podepsali a jsem pevně
o tom přesvědčen, že Československá
republika dodrží dané slovo v plném
rozsahu." Dr Beneš považoval tudíž
bezesporně smlouvu již v tomto čase za naprosto
závaznou. Tato smlouva na ochranu menšin byla po té
jak známo 7. listopadu 1919 revolučním konventem
schválena a 10. listopadu 1919 ratifikována presidentem
republiky za podpisu ministra zahraničních věcí
Beneše. Dnes se ku podivu staví československá
vláda, případně dr Beneš na
stanovisko, že smlouva na ochranu menšin prý
vstoupila v platnost teprve 16. července 1920, tedy po
vydání ústavního oktroje a že
tudíž postup vlády byl oprávněný.
Při tom se však přehlíží,
že v případě správnosti výkladu
dr Beneše československá vláda
uznala i současně 16. července v platnost
vstoupivší smlouvy St. Germainské a v nich
vyslovené odloučení českých
zemí od Rakouska, které nastalo teprve v tomto okamžení,
tedy 16. července 1920 a že tedy dříve,
v březnu 1920, v době vydání ústavního
oktroje, vůbec ještě žádných
československých státních občanů
nebylo (Výkřiky posl. dr Lehnerta.) a že
tudíž vydání ústavních
zákonů bylo předčasné, poněvadž
v této době nebylo ještě státních
občanů, pro něž by bylo možno vydávati
československé státní základní
zákony. Tedy, buď byli českoslovenští
státní občané již dříve,
totiž před 16. červencem 1920, pak platilo
již i ustanovení o politickém zrovnoprávnění,
jak je vysloveno ve smlouvách na ochranu menšin, a
vláda by byla bývala povinna, uznati nezákonnost
ústavních zákonů, poněvadž
jsou v rozporu se smlouvami na ochranu menšin, a vyvoditi
přiměřené důsledky. Zabýval
jsem se touto látkou trochu obšírněji,
abych dokázal, jak vysoce si československá
vláda cení nedotknutelnosti mírových
smluv.
Musím se však se vší rozhodností
obrátiti s tohoto místa proti včerejšímu
výroku pana ministra zahraničních věcí,
který při řeči o smlouvách
na ochranu menšin v zahraničním výboru
snažil se nahraditi nedostávající se
sílu svých průkazních vývodů
příkrostí výrazů. Pravil: "Ze
znění těchto smluv jest patrno, a já
bych si přál, aby každý u nás"
- pravděpodobně mínil oba německé
ministry - "tyto smlouvy znovu pročetl, aby se naučil
znáti jich znění a ducha, že otázka
nějakých jednání o ochraně
našich menšin a provádění naší
mírové smlouvy jest vlastně zbytečné,
jednoduše proto, poněvadž naše mírové
smlouvy jsou daleko předstiženy na prospěch
menšin skutečným stavem toho, co u nás
existuje". A na jiném místě praví:
"Naše menšiny" - a, to prsním tonem
přesvědčení - "dostávají
u nás více, než mohou kdykoli a kdekoli dosáhnouti
vlivem ciziny".
Myslím, že musím především
panu dr Benešovi doporučiti, aby prorokování
nechal stranou a spokojil se tím, že dělá
československou zahraniční politiku. Neboť
na konec musili se velmi mnozí proroci přesvědčiti,
že jejich proroctví se nesplnila. Míním
též, že nutno konstatovati, že s jedné
strany se dr Beneš těmito výroky demaskoval,
a že s jiné strany spočívá v
těchto slovech snižování jinak jím
zbožňované Společnosti národů
a institucí Společnosti národů. Neboť
nemůže mu býti neznámo, že smlouvy
na ochranu menšin stojí pod ochranou Společnosti
národů a že by tudíž bylo nejsvětější
povinností Společnosti národů, aby
bděla nad dodržováním těchto
smluv na ochranu menšin. Poslednější jest
právě to, co je pro pana Beneše nepříjemné,
poněvadž jest si toho vědom, že při
přesné a pod dohledem veřejnosti stojící
kontrole by většina těchto států,
která při tak zvaném uzavření
míru nepostačila přivtěliti svému
státu co možná veliké jinojazyčné
oblasti, nyní byla možná pohnána k odpovědnosti
pro neplnění převzatých závazků.
Jestliže dr Beneš mluví o duchu těchto
smluv a smluvních ustanovení, pak bych mu odvětil,
že duch těchto smluv na ochranu menšin byl přece,
že pařížští mocenští
činitelé poznávajíce těžké
bezpráví, jež spočívalo ve vnucení
milionů jinojazyčných do těchto nově
zřízených středoevropských
států - aby mohli před svědomím
světa obstáti - postavili tyto menšiny pod
určitou ochranu a dodržování těchto
ustanovení na ochranu menšin postavili pod ochranu
Společnosti národů. Panu Benešovi
mělo by býti jasno, že při společnostních
rozhodováních nemohou tato býti uzavřena
na podkladě jednostranných údajů,
a tím méně jednostranných údajů
oněch mocenských činitelů, proti nimž
se obrací stížnosti menšin (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek),
nýbrž pouze na podkladě jednání,
jež však prohlašuje za zbytečné.
Jest příznačné, že pan dr Beneš
na jedné straně považuje vyjednávání
za vůbec zbytečné, na druhé straně
se však již po léta namáhá zdlouhavě
vyjednávati na př. v otázce reparační.
Víme přece - a dr Beneš to sám
jednou vyslovil - že jest veliké nebezpečí,
že reparační komise rozhodne, že Československo
bude musit platiti asi 30 miliard korun jako odškodné
za státní majetek, převzatý od bývalého
rakouského státu. Zde se dr Beneš namáhá
cestou vyjednávání - tyto pohledávky
snížiti na míru co možná nejmenší.
Ale také on mně přisvědčí,
že konečné a poslední ustanovení
nebude záviseti na rozhodnutí právnického
komité na podkladě slovního znění
příslušných smluvních ustanovení,
nýbrž jedině na politické mocenské
situaci v onom okamžiku, ve kterém konečný
výrok padne. (Výkřiky na levici.)
Odvolává-li se pan dr Beneš při
výkladu smluv na ochranu menšin stále na ducha
těchto smluv, pak nám není dr Benešem
míněný duch neznám. Brazilský
zástupce ve Společnosti národů Mello
Franco, veřejně prohlásil, že smlouvy
na ochranu menšin jsou nakonec tady k tomu, aby se tyto menšiny
pomalu, ale jistě assimilovaly, tedy splynuly se státním
národem. Pan dr Beneš by musil míti
odvahu veřejně prohlásiti, kterého
ducha mínil, zda tohoto ducha Mella Franca či toho
ducha lidskosti, jenž přece může jíti
jenom potud: Bylo-li již spácháno na těchto
větvích národních, přidělených
těmto cizím státům, již tak těžké
bezpráví, jest také povinností, aby
těmto národním větvím byla
zabezpečena při nejmenším jejich národní
država a především jejich država
kulturní. Ale, pánové, dr Beneš nemíní
vůbec tohoto ducha míru, již volba jeho poradců
při mírovém jednání v Paříži
dokazuje toto: Jedním z jeho poradců byl jak známo
český vysokoškolský profesor Dvorský,
který ve své knize 1923 vyšlé jasně
a zřetelně Benešovy úmysly označil,
klada pro českou státní politiku požadavky,
z nichž chci zde přednésti jen několik
málo k bližšímu porozumění.
Vedoucí idea Dvorského, která jest nesporně
i vedoucí ideou českých vlád od r.
1918, jde tam, že český stát může
existovati jen jako vysloveně stát národní,
podaří-li se jak Německou říši,
tak uvnitř českých hranic bydlících
31/2 milionu sudetských Němců
udržeti v nynější slabosti. Aby se tohoto
cíle dosáhlo, navrhuje mezi jiným provádění
těchto počešťujících method:
Jest pečovati o to, aby číselný rozdíl
mezi národem a národnostmi - národem jest
míněn český národ, národnostmi
jsou menšiny - neustále vzrůstal na prospěch
národa. Dále: Musíme splniti svoji povinnost
a učiniti vše, aby tyto menšinové skupiny
co možná zeslábly a nezískaly nikdy
vlivu na vedení státu. Kolonisační
činnosti státu nutno věnovati stálou
péči. Skutečný cíl této
kolonisace jest, aby určité části
povrchu zemského, tedy státního území
byly využity pro potřeby jisté skupiny lidí
a tohoto cíle nedá se dosáhnouti jinak než
rozložením této skupiny po celém státním
území. Dále: provésti jest nacionalisaci
dolů, lesů a vodních sil, vyjmutí
podniků z cizího vedení - čti z vedení
německého. Dále praví: Kolonisace
v našich horských a lesních krajích
má zvláštní politický význam,
aby mohla býti obsáhnuta velmi veliká území
poměrně malým osobním nákladem.
V tom spočívá zvláštní
politický význam nacionalisace - čti odněmečtění
- německých okrajových území.
Myslím, že přečtení těchto
málo článků postačí
na důkaz, jaký jest pravý duch, jímž
jest pan dr Beneš a jeho pomocníci ovládán,
a naší věcí jest, abychom samozřejmě
s těmito úmysly počítali a na obranu
učinili přiměřeně nutná
opatření. Jsme však také přesvědčeni,
že nyní vládnoucí ethika násilí
bude zaměněna za režim v pravdě demokratický,
u jehož kolébky bude státi provedení
sebeurčovacího práva pro všecky národy
a že pak bude také dána sudetskoněmeckému
lidu možnost na podkladě nezávislého
hlasování lidu, aby si určil sám svůj
státní osud. Dosavadní zkušenosti se
smlouvami na ochranu menšin prokázaly, že touto
cestou nedá se ani zabezpečiti kulturní država
menšin jak pravých, tak nepravých; a to v prvé
řadě proto, poněvadž vládnoucí
národy si vzaly, jak jsem obšírně vysvětlil,
za směrnici svého jednání vedoucí
motiv Mella Franca. Jasné vystoupení těchto
úmyslů bylo však též, a to se musí
konečně jednou veřejně prohlásiti,
pravou příčinou stále se zvyšujícího
znepokojení menšin a na konec popudem ke známému
a vítanému zakročení kanadského
zástupce Danduranda a německého říšského
ministra zahraničních věcí Stresemana,
kteří se viděli nucenými z čistě
lidských důvodů a nikoli posledně
v zájmu zachování míru, aby svůj
zřetel obrátili k otázce skutečného
provádění smluv na ochranu menšin a
přiměli Společnost národů k
plnění jejích převzatých povinností
v tomto směru. Že na př. říšský
ministr zahraničních věcí dr Streseman
spolusleduje i národnostní zájmy, musí
býti pro každého národně uvědomělého
Čecha přec samozřejmostí. Příznačné
však jest pro špatné svědomí vládnoucích
v tomto státě, že se bojí veřejné
kontroly a nechtějí o ní jako dříve
ničeho věděti. Všecky snahy dr Beneše
a jeho Malé dohody, podporovány francouzskou
diplomacií, jednání na základě
smluv na ochranu menšin, poněvadž jsou s dnešním
stavem úplné bezprávnosti menšin pochopitelně
spokojeni.
Kdo jest jen trochu obeznalý se způsobem, jakým
se u Společnosti národů projednávají
menšinové stížnosti, musí mně
přisvědčiti, že tyto poměry chovají
v sobě otevřený výsměch demokracii,
avšak též řetěz porušení
smluv na ochranu menšin, tedy i mírových smluv.
Samozřejmě jest to obracení pravdy na ruby,
jestliže na př. dr Beneš se staví
v Ženevě na stanovisko, že prý již
důkaz, že počet podaných stížností
menšinových v poslední době rapidně
poklesl, poukazuje na to, že menšiny jsou čím
dále tím spokojenější. Ve skutečnosti
jest situace zcela jiná. Výluka veřejnosti
zvláště během jednání
měla za následek, že menšiny jsou sice
oprávněny podávati takové stížnosti,
že však nikdy nemají záruky, že tyto
menšinové stížnosti budou vůbec
projednávány a pokud jest nám známo,
došlo prý v průběhu let sekretariátu
Společnosti národů 180 takových menšinových
stížností a vůbec bylo jen 21 takových
stížností projednáváno, aniž
také podatelé stížností z těchto
21 se byli kdy dověděli, co bylo usneseno a zda
vůbec bylo něco podniknuto, aby jejich oprávněným
stížnostem bylo nějakým způsobem
vyhověno. Jest příznačné, že
dr Beneš vždy spatřuje ve změně
nesmyslných a neproveditelných ustanovení
mírových diktátů jak v projednávání
provádění stanov Společnosti národů
na hranicích německého nebo maďarského
území nebo na př. v otázce připojení
Rakouska k Německu zvláštní ohrožení
míru, nebo jak se v důsledku svého vždy
zdůrazněného mírového stanoviska
vyjadřuje, spatřuje nebezpečí války,
ba že se ani nemírní do té míry
a hrozí válkou v tom případě,
že na př. se Rakousko a Německo spojí
v celní unii. Vidíme, že tedy československý
pacifismus jest pouze pláštíkem, pod nímž
se skrývá český militarismus a imperialismus,
který, jak se před několika dny vyjádřil
sám český ministr školství v
Bratislavě, jest povolán zajistiti hranice Československa
na věčné časy. Zda hlasité
řeči o hranicích Československa na
věčné časy nejsou znamením
vnitřní nejistoty, nehodlám dnes vyšetřovati.
Zvláště proto, poněvadž možno
s těmito výroky porovnati i výroky jiné,
a to osobností v tomto státě vedoucích,
kteří nepovažují změnu na př.
hranic vůči Maďarsku nijak za nemožnou,
ovšem za určitých předpokladů,
že by pak musila býti nabídnuta záruka
politické spolupráce s Maďarskem. Člověk
si nechtě vzpomíná při tomto sběhu
věcí na přirovnání z prvních
válečných dnů roku 1914, kdy se také,
jak známo, vyjednávalo mezi Rakouskem a Italií
stran odstoupení určitých území,
až bylo pozdě.
Pan ministr zahraničních věcí líčí
neustále svoji úspěšnou dohodovou politiku,
a to zvláště, když se navrátí
z některé konference, jak tato naposledy zasedala
v Bělehradě. Líčí poměry
ve státě, kolem státu, ba v celém
světě v barvách nejrůžovějších.
Jeho způsob vyjadřování zůstal
však starým: Hodně řečí,
málo pověděti a k ničemu se nezavázati.
To jest a bylo jeho devisou. Nejlepší charakteristiku
své politiky však nám ukázal před
měsícem a to v této větě, která
se vyskytuje v tisíceru způsobů, která
znamená alfa a omega jeho politických method a řečí.
Napsal tehdy doslovně stran politiky Malé dohody:
"Nebezpečí, která jsme překonali,
mohou se sice ve své původní podobě
sotva vrátiti, není však sporu, že se
vrátiti mohou a že se v jiných podobách
vrátí". Jaká nebezpečí
jsou to? Jest to nebezpečí, které přec
právem vidí přicházeti, že se
středoevropské národy na konec a především
40 milionů utlačovaných lidí na tomto
prostoru spojí, aby si vynutili revisi neudržitelných
ustanovení mírových diktátů.
Tato věta však také dokazuje, jak těžké
starosti spočívají na dr Benešovi
a jak vážně posuzuje budoucnost zahraničně
politického vývoje svého státu, ba
jak hrozivé spatřuje možnosti vývoje.
Dr Beneš jest si však s druhé strany také
toho dobře vědom, že jeho největší
aktivní položkou jest spoluvládnutí
německých stran v jeho státě, neboť
ona jediná mu umožňuje, aby v jedné
z otázek pro něj nejnepříjemnějších,
již jsem částečně probral, a
to v otázce menšin posloužil zdánlivým
argumentem, kterého se chopil při posledním
ženevském zasedání již francouzský
ministr zahraničních věcí Briand a
který přiměl jej k vyjádření
poukázati na to, že změny tak zvané
procedury není zapotřebí, poněvadž
zastoupení dvou německých ministrů
ve vládě jest nejlepším důkazem
toho, že dosavadní metody vedly k bezvadnému
a prý spravedlivému cíli, k úplnému
uspokojení sudetskoněmecké menšiny.
Že dr Benešem tak nesprávně orientovaný
francouzský ministr zahraničních věcí
mohl tak mluviti, jest jedním z nejzávažnějších
obvinění, jež jsme nuceni pozdvihnouti proti
sudetskoněmeckým vládním stranám,
poněvadž jsou za tyto účinky své
vládní politiky plně odpovědni. Nutno
však také poukázati na to, že naprosto
nebylo dostatečným, co se provádělo
na odvrácení tohoto zneužití německého
podílu na vládě. Stojíme na stanovisku,
že nezbytně musí býti vyjasněna
otázka, zda dr Benešem předloženými
memorandy se zabývala ministerská rada čili
nic, neboť veřejnost má právo se dověděti,
zda šlo o soukromou písemnost ministra zahraničních
věcí či o výraz mínění
celé vlády. Že oba němečtí
ministři se ve svém interviewu, ku podivu tolik
prachu zvířivším, přiklonili
k uspíšení mezinárodní ochrany
menšin a zastávají se jejího dalšího
vybudování, jest přece jen samozřejmost
a já se mohu jen útrpně usmívati průhlednému
rozčilení jednotlivých českých
kruhů. Neboť co zde oba němečtí
ministři vyslovili, není více méně
nic jiného, než co požadují za podpory
svých vlád na př. zástupcové
20.000 Němců v Estonsku se vší otevřeností.
Chce-li kdo mluviti o neloyálním jednání,
pak může se taková předhůzka
vztahovati po mém soudu jedině na dr Beneše,
který zaujal ve svých obou pamětních
spisech zřetelně Němcům nepřátelské
stanovisko, což jest nejen v rozporu s podkladem německo-české
koalice, Švehlou vyhlášeným, "rovní
mezi rovnými", nýbrž musí býti
chápáno jako vědomé torpedování.
Chování dr Beneše dává
seznati, že v něm vítězí stále
více a více straník nad ministrem zahraničních
věcí. Ostatně nutno obranu německých
ministrů označiti jako slabou, neboť oni mají
jako odpovědní zástupci sudetského
Němectva samozřejmou povinnost, aby zastupovali
zájmy sudetskoněmecké úplně
a zcela, ba, bylo by to přímo bývalo zločinem,
kdyby byli ještě déle k tomuto vývoji
mlčeli. Více než 21/2
roku slouží německé vládní
strany státu, a to bez záruk, aniž dosáhly
jakéhokoli úspěchu na poli politiky vnitřní
nebo zahraniční. Jak jsem již dříve
prokázal, vyhání Němcům nepřátelská
zahraniční politika své květy právě
tak jako za dob české celonárodní
koalice a jsem si toho naprosto vědom, že pan ministr
zahraničních věcí v tichu své
komůrky denně Pánubohu děkuje, že
mu tyto dva ministry nadělil, kteří mu umožňují,
aby nerušeně plul starým směrem.
Jak dalece jest přese vše jeho politika provázena
úspěchy, chci probrati pouze krátkým
přehledem. Především bych rád
konstatoval, že z velkých, do světa vytrubovaných
úspěchů bělehradské dohodové
konference vlastně zbylo hezky málo, jestliže
se jde za skutečnými výsledky. S jakými
velikými dalekosáhlými plány jel dr
Beneš ku dřívějším
a také k nynější konferenci Malé
dohody a jak skromně se až dosud pokaždé
a také tentokráte v Bělehradě dal
opět na ústup. Není neznámo, že
bylo jeho snahou smlouvy až dosud zvláštní,
česko-rumunskou a česko-jihoslovanskou vyměniti
za smlouvu tří států. Musil se spokojiti
obnovením těchto obou zvláštních
smluv. Víme též, jaké to byly překážky,
jež nedaly tomuto spolku tří států
vzejíti. Víme, že Rumunsko má ještě
zcela jiné starosti, než aby podporovalo českou
zahraniční politiku, že Rumunsko má
starost o Bessarabii, že má starosti stran případné
úpravy hranic proti Bulharsku a víme, že dr
Beneš není s to vejíti v tomto směru
vůči Rumunsku v uspokojivé závazky.
Právě tak má se věc stran Jugoslavie
a výsledek bělehradské konference se scvrkne
na společný protokol, jehož konečné
znění není ještě dodnes hotovo,
do kteréhož protokolu byla pojata pro zvláště
uzavřené smlouvy ustanovení stran automatického
prodloužení těchto smluv v budoucnosti, samozřejmě
s tak zvanou suverénní výhradou, že
má ustanovení o výpovědní klausuli.
Tedy tento hubený protokol jest koneckonců velkým
úspěchem Benešovy malodohodové
politiky. Beneš však přece dosáhl
jednoho úspěchu: uzavřel smlouvu s Jugoslavií
a s Rumunskem o rozhodčím soudu. Jest příznačné
pro poměry v těchto třech státech,
že se cítí nucenými přes své
zvláštní smlouvy uzavříti smlouvu
o rozhodčím soudu, která koneckonců
musí býti označena jako zřejmé
vytírání očí. Neboť zda
tato smlouva o rozhodčím soudu jest vypracována
podle ženevského vzoru A nebo B, jest lhostejné,
neboť buď existují mezi těmito třemi
státy vřelé přátelské
vztahy, pak není žádných sporů,
jež by bylo třeba srovnati, nebo tyto předstírané
vztahy neexistují, pak nezachrání také
tato smlouva o rozhodčím soudu ani dr Beneše,
ani jeho malodohodovou politiku.
Dr Beneš měl však, jak známo, před
lety ještě dalekosáhlejší plány.
Dlouho trvalo než se poznalo, že konečně
na politiku mají rozhodující vliv hospodářské
poměry, v tomto případě na státní
politiku středoevropské hospodářské
poměry, a podle toho se snažil, aby své politické
pojetí mohl dále sledovati, o vytvoření
tak zvaného hospodářského bloku ve
střední Evropě, který se měl
vztahovati na Československo, Rumunsko a Jugoslavii. Měla
býti zřízena hospodářská
aliance, která měla tvořiti protiváhu
hospodářskému vlivu Německa v Evropě.
Dostavilo se, co předpovídali všichni hospodáři
světa. V Jáchymově bylo sice usneseno dosaditi
komisi, která by vypracovala formulaci pro zřízení
této hospodářské aliance, avšak
nebylo možno právě dostati ty tři státy
dohromady s ohledem na vnitřní hospodářskou
situaci, s ohledem na agrární a průmyslové
poměry v jednotlivých státech; a to jest
příčinou, proč tato hospodářská
aliance nikdy prakticky se neuskuteční nebo se uskutečniti
nemůže. Dr Beneš očekával
od hospodářské aliance pro sebe vykonávání
tlaku na státy jeho politickým pojetím odporující,
Maďarsko a Rakousko, a očekával, že přivzetím
Rakouska do této hospodářské aliance
bude možno myšlenku na připojení v Rakousku
ubíti. Jak dalece se povedly poměry v tomto směru?
Pan dr Beneš nás překvapil mimořádně
optimistickou zprávou o vztazích ke státům
sousedním. Mluvil o velmi dobrých přátelských
vztazích ke skoro všem státům, mluvil
o normálních vztazích k Maďarsku, a
to ve stejné době, kdy maďarský ministr
zahraničních věcí Valkó prohlásil
v budapešťském parlamentu, že ne nezávadný
poměr hrozí se ještě zhoršiti.
Kdo má z těchto obou ministrů zahraničních
věcí pravdu, kdo z obou zahraničních
ministrů mluvil pravdu?
Vidíme, že se stává dr Beneš
stále skromnější. Před 5
lety mluvil s tohoto místa o Maďarsku ještě
jiným tónem, který by si byl sotva dovolil
vůči svým posluchačům ve své
škole. Harašil šavlí. Dnes se cítí
nuceným mluviti o poměru k Maďarsku jako normálním,
v době, kdy maďarský ministr zahraničních
věcí vyjádřil se v pravý opak.
Tedy, s včleněním Maďarska a Rakouska
bude to trvati ještě dlouho, avšak také
snahy Polsko do Malé dohody když ne již včleniti,
přece postaviti, a la suite, dlužno označiti
jako vůbec nezdařené, neboť stále
zřetelněji se vynořují obrysy protiruské
fronty, jež by asi šla přes Polsko, Maďarsko,
Rumunsko a Italii, a právě u nás jsme přec
zažili, že až dosud všecky pokusy dr Beneše
přiměti oba malodohodové státy
alespoň k uznání Ruska de jure, prozatím
ztroskotaly. Vidíme, že dr Beneš je s
to rozvinouti nesčíslný počet návrhů,
neboť až dodnes jsme stále se dožívali,
že všecky tyto návrhy vandrovaly koneckonců
do koše, poněvadž jsou neproveditelné,
poněvadž se jeho politika opírala jen o hanebné
mírové smlouvy zřízené r. 1918
na špičkách bodáků a poněvadž
věřil, že je možno světový
vývoj snad na století zastaviti a trvale udržeti
mocenské poměry roku 1918.
Dámy a pánové! Že se budou zvláště
snahy o revisi stále více zesilovati a že na
tento vývoj nezůstane bez vlivu výsledek
voleb v Anglii, nelze odpraviti se světa ani různými
československými dementi. Také vývoj
v Jugoslavii, kde jsou mohutné snahy dosud drženy
pod tlakem, avšak velmi brzy se také asi ukáží,
snahy po zřízení autonomie pro Chorvatsko
dávají uzávěr, že jdeme na Balkáně
vstříc pohnutým dobám a že jest
nejvyšší čas, aby se Československo
ze všech závazků na Balkáně vyprostilo,
aby nebylo strženo do tohoto víru. Neboť koneckonců
bude musit i dr Beneš tuto skutečnost uznati,
že vnitropolitická situace jeho státu na základě
hospodářského vývoje ukazuje na to,
že se tento stát chtě nechtě bude musit
včleniti tam, kam na základě praktických
zkušeností musil by býti již dávno
k vlastnímu prospěchu včleněn, totiž
do prostoru středoevropského, jak v zájmu
zachování míru, tak také v zájmu
hospodářské a sociální bezpečnosti,
který bude moci ozdraviti národy v tomto prostoru
bydlící jen pod vedením Německa; to
jest pro mne školskou moudrostí, která koneckonců
zvítězí nad veškerým fanatismem
malých národů. Na politickém rozhledu
a citu pro odpovědnost vůdců těchto
národů bude to záviseti, kdy a jak se tento
vývoj skončí. Sudetské Němectvo
splní na základě své polohy historickou
úlohu, tomuto vývoji připraviti cestu za
předpokladu, že český národ se
konečně naučí chápati, aby
nás v této roli prostředníka posiloval
a ne jako dosud jako slepý nohsled Francouzů pracoval
o našem zničení. Jsem pevně přesvědčen,
že tento můj reálně politický
názor se v budoucnosti osvědčí jako
správný a jen bych si přál, a to v
zájmu obou národů, aby se československá
politika propracovala z realit prvé poválečné
doby, jak ji dr Beneš vždy jmenuje, konečně
k realitám příští budoucnosti,
které se rýsují na obzoru stále zřetelněji
a jež budou korunovány vytvořením větších
hospodářských oblastí. Že to
bude pokračovati pouze krok za krokem, snad vývojem
desítky let trvajícím, může se,
bohužel, státi při nynější
mentalitě národů. Přece jest požadavkem
přirozeného práva a rozumu, že dobrovolným
spojením, jež leží na této čáře
vývoje, nesmí jako počátečným
stupňům býti zabraňováno. Připojení
Rakouska k Německu bude první etapou v tomto vývoji.
Jemu se zpěčovati znamená prohřešovati
se proti míru národů, neboť musíme
pravých základů míru tak dlouho postrádati,
pokud lidé míní, že diktáty nenávisti
a moci mohou trvale určovati vzhled světa. Změna
politické situace v průběhu posledního
desítiletí sama prokázala, že ve světové
politice se nedá strnule trvati na mrtvých paragrafech
a jest také naší pevnou nadějí,
že jsou jen hodnoty věčné, jež
se jako buňky na národy nikdy nezakládají
na nuceném útvaru jako nově zřízené
státy roku 1918.
Poněvadž se zahraniční politika dr Beneše
dává vésti jen poslednějším
názorem, odmítáme zásadně jeho
politiku a přiznáváme se k pravé demokratické
zásadě sebeurčovacího práva
národů, na podkladě jehož provedení
bude teprve umožněno vyřaděním
národnostních bojů zasaditi veškeré
národní síly v pokojné závodění
ku blahu a prospěchu vlastního lidu a tím
zároveň celého lidstva. (Souhlas a potlesk
poslanců něm. strany národní.)