Čtvrtek 6. června 1929

S útočným plánem na SSSR při západní jeho hranici běží paralelně anglický imperialistický plán na dálném Východě, na východní hranici SSSR, jak je viděti na akci anglické v Afganistanu a v ostatních územích sousedících na východní hranici se Sovětským svazem.

Nemůžeme se nezmíniti také o jiném ohnisku války v Evropě, kterým je Balkán. Tam hraje přední úlohu imperialistickou fašistická Italie. Její imperialismus směřuje k úplnému ovládnutí Středozemního moře a jeho pobřeží. Imperialistické cíle zmilitarisované Italie vyžadovaly by ovšem další specielní úvahy.

Přirozeně je dlužno, abychom si všimli také zbrojení a válečných příprav v Československu. V rámci imperialistické skupiny západoevropských mocností pohybují se militaristické a imperialistické snahy československého státu. Konkrétní vojenská smlouva Francie s Československou republikou staví tento stát přímo do velkorysého imperialistického plánu západních mocností a jistě bude Československo nuceno vyplniti povinnosti z toho plynoucí, zejména při útoku na Sovětský svaz, a jak jsem ukázal na tajné rumunsko-polské smlouvě, Rumunsko a Polsko také při útoku na Sovětský svaz s pomocí československou určitě počítají.

Leč Československo není pouhým vasalem západních mocností. Jako stát přeprůmyslněný sleduje vlastní cíle hospodářského a politického imperialismu. Posl. Špaček v nedávné schůzi sněmovny mluvil, že nynější hranice Československé republiky jsou hranicemi minimálními. Kde jsou ony maximální? (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Československo má velmi úzkou vojenskou dohodu s Jugoslavií a Rumunskem. Vklíněno jsouc v imperialistický blok, svázáno tajnými vojenskými smlouvami a majíc vlastní imperialistické cíle, bude Československo přirozeně nuceno v každé kombinaci válečného výbuchu k aktivní účasti na válce - o tom není nejmenší pochyby - ať je to výbuch na Balkáně, k němuž plnou parou žene italský imperialismus, či útok na SSSR, v jehož přední frontě bude Polsko a Rumunsko, Československo nemůže zůstati neutrální a neutrálním nebude. Svými silami zasáhne aktivně.

Československá buržoasie je si toho plně vědoma, což se jeví čím dále horečnějším zbrojením a přípravami na válku ve všech směrech a na všech polích. Pod vedením a kontrolou francouzského generálního štábu je provedena organisace, výcvik a výzbroj armády. Organisace bude ukončena již připraveným plánem na militarisaci všeho občanstva od školních dítek až do vysokého stáří podle vzoru Boncourova zákona ve Francii a na témž podkladě. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Kádr námezdního vojska vytváří se z délesloužících gážistů. Kolem něj budou seskupovány, cvičeny a mobilisovány ročníky branců. Tělocvik a sport bude dán školami počínaje pod kontrolu vojenskou a pod vojenské vedení. Militarisace zasáhne tedy mládež i ženy, muže a starce. Všechno občanstvo, celý veřejný život má býti zmilitarisován. Proto je udržován tak velký počet generálů, důstojníků a poddůstojníků-gážistů, aby bylo dosti velitelů a instruktorů pro zmilitarisované a jednou zmobilisované občanstvo Československa. Vzrůst militarisace konečně ukazuje i státní rozpočet. Na r. 1928 činil 1.400,000.000 Kč. Byl překročen a byl již o 30 milionů zvýšen proti r. 1927. Ministerstvo nár. obrany s ministrem financí disponují kromě toho od r. 1926 t. zv. výzbrojním fondem, činícím 315.000.000 Kč beze vší kontroly. V rozpočtu na r. 1928 byly sníženy výdaje na mužstvo snížením požitků z 93,000.000 na 791/2 milionu a přece je tak horentní stoupnutí výdajů na militarismus. Podle zpráv, které se již v listech ukazují, má býti vojenský rozpočet na příští rok zvýšen o nových 400 milionů Kč. Pro zbrojení a válečné přípravy je zřízena v Československu státní vojenská rada, složená z representantů vlády a vojenské správy, jejíž činnost jest nejen občanstvem, nýbrž i parlamentem úplně nekontrolovaná a nekontrolovatelná. Při branném výboru sněmovny byl ustaven nedávno t. zv. letecký subkomitét s velmi nevinným posláním, který koná důvěrné schůze. Komunisté nebyli do něho zvoleni ani po mém zdůrazňování. O těchto schůzích a o činnosti subkomitétu nepodal dosud nikdo výboru nejmenší zprávy. Návrh posl. Hakena, aby se tak pravidelně dálo, jak je povinností každého subkomitétu, který je odpověden svému výboru, z něhož byl zvolen, byl jednomyslně odmítnut branným výborem. To znamená, že tu ve skutečnosti vytvořila se z tohoto subkomitétu neústavní instituce na zbrojení a válečné přípravy, instituce důvěrná, a oficielní branný výbor je odsunut na druhou kolej, k vyřizování nevinných petic a vládních předloh. O své činnosti nepodává letecký subkomitét zpráv brannému výboru. Kusá zpráva proklouzla, asi nějakou neprozřetelností, do "Lidových Novin" ze dne 23. března 1929. Tam jsme se konečně dověděli, alespoň přibližně, jakou činnost vyvíjí letecký subkomitét branného výboru. "Lidové Noviny" 23. března t. r. píší: "Poslanci se zajímají o armádní problémy. Poradní sbor pro věci obrany státu."

Prosím, branný výbor zvolil letecký subkomitét, ale "Lidové Noviny" dávají tomu útvaru správný titul: "Poradní sbor pro věci obrany státu." Ještě správnější titul by byl: "Poradní sbor k militarisaci a k přípravám války." "Lidové Noviny" píší: "Vyslovili jsme zde opětovně politování nad tím, že branné výbory našich sněmoven neprojevují soustavného zájmu o zásadní otázky armádní a že se omezují na velmi povrchní projednání zákonných osnov, podaných vojenskou správou. Nyní se zdá, že letecký subkomitét branného výboru poslanecké sněmovny chce napraviti pověst našich zákonodárných sborů po této stránce. Rozšířil svou působnost vedle letectví také na technické otázky vojenské a dává si čas od času podávati od referentů ministerstva národní obrany podrobné zprávy o jednotlivých věcech."

Prosím, letecký výbor si sám rozšířil svou kompetenci, které mu branný výbor ani nedal. To se přiznává v tomto hradním listě otevřeně.

Píší dále: "Nedávno podal v něm generál Fajfr přehledný výklad o situaci vojenského letectví, včera byl do subkomitétu pozván generál Moravec, který teď definitivně převzal generální sekretariát meziministerského poradního sboru pro věci obrany státu. Vyložil subkomitétu úkoly a dosavadní činnost meziministerského poradního sboru a podal zejména..." o tom poradním sboru také ovšem nic nevíme... "zprávu o dnešním stavu osnovy zákona o obraně státu, jehož smysl a obsah "Lidové Noviny" již před časem naznačily. Osnova se stále projednává mezi jednotlivými ministerstvy. Do rozpravy zasáhl také mluvčí německých agrárníků posl. Zierhut, jenž upozornil na význam soběstačnosti v zemědělské výrobě pro obranu státu." (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Vidíte, jak se z těch německých agrárníků stali českoslovenští militaristé! Dále píší "Lidové Noviny": "V příští schůzi hodlá se subkomitét zabývati otázkou války plynové. Jeho členové hodlají se také seznámiti s organisací leteckého ústavu studijního a s činností našeho protiletadlového dělostřelectva. Nebylo by na škodu, kdyby subkomitét nebo snad branný výbor sám rozšířil svůj zájem i mimo rámec technických příprav obrany státu a věnoval také pozornost organisačním a mravním otázkám obrany státu, jichž je počet nemalý. Za jednu z nejzávažnějších považujeme otázku získávání délesloužících poddůstojníků, kterou jsme pozornosti branných výborů již několikráte doporučili."

Podotýkám, že tato pozornost k délesloužícím poddůstojníkům není nijak ideální. Také přede mnou horoval kol. Špatný pro požadavky těchto délesloužících poddůstojníků. Opakuji, že všechny tyto řeči nemají pražádných ideálních cílů, kterými by se jevil zájem o existenční postavení délesloužících poddůstojníků. Jak jsem uvedl a jak také jsme viděli u organisace ve Francii a konečně v Německu na Reichswehru, kádr délesloužících poddůstojníků není ničím jiným než námezdní součástkou armády, jádrem armády, kolem něhož má se seskupiti v případě mobilisace veškerý mobilisovaný a militarisovaný lid státu. Z tohoto důvodu všichni řečníci, kteří tak enthusiasticky mluví o obraně státu, zmiňují se také o délesloužících poddůstojnících, poněvadž jde o to, aby z kádru délesloužících poddůstojníků vytvořena byla placená armáda, která by tvořila jádro militarisovaného lidu.

Významnou a jasnou byla dále vstupní řeč min. předsedy Udržala, jež zdůrazňovala v podstatě imperialistické snahy Československa. Také v československé armádě nastaly ve vnitřní struktuře a výzbroji ohromné změny. Základní bojovnou jednotkou jsou mechanické zbraně: lehké i těžké kulomety, vrhači min a granátů, dělostřelectvo. Armáda se motorisuje. Nedávno psal vojenský odborník článek do "Venkova" o motorisaci zemědělství a jejím významu pro armádu. Průmysl kovodělný i lučební dostává se čím dál tím více do služeb válečných příprav. Vedoucí úlohu mají Škodovy závody, jež ovládají zbrojařskou výrobu, zejména těžkého rázu, rozšiřují ji a organisují. Škodovy závody přibírají tisíce dělníků a výroba válečných potřeb v nich převládá od měsíce k měsíci. Bez přehánění lze říci, že Československo je nejmilitarističtějším státem střední Evropy a získalo vedoucí úlohu v t. zv. Malé Dohodě. Malá Dohoda byla před 2 až 3 roky útvarem skomírajícím, teprve v poslední době je znovu vzkříšena a upevněna. A co k tomu přispělo? Nic jiného než válečné nebezpečí. Československo je vzorem militarisace pro Malou Dohodu a její zbrojnicí. Malá Dohoda tvoří spolu s Polskem útočnou frontu proti Sovětskému svazu. Ukázali jsme na polsko-rumunskou tajnou útočnou smlouvu, namířenou proti Sovětskému svazu. Rumunský zahraniční ministr Mironescu jasně se vyjádřil na konferenci bělehradské, že spoléhá na československý průmysl. Leč nejen snad jako dodavatel, nýbrž i jako aktivní vojenský činitel jest Československý stát vřazen do útočné protisovětské fronty. Velmi význačnou známkou, že Československo připravuje se horečně k válce, známkou vzrůstajícího a stupňujícího se válečného nebezpečí a aktivní účasti Československa v blízké válce je způsob, jakým censura nakládá s každou zmínkou o válce nebo míru. Každičký řádek v našich časopisech, dokonce se to stává i u časopisů invalidů a j., dotýkající se nebezpečí válečného, československá censura umlčuje. Na př. řádek, který jsem napsal v článku do našeho časopisu "Rozsévačka", že se strojí nová světová válka za aktivní spolupráce sociálních demokratů, i tento nevinný řádek všeobecného rázu a významu censura zabavila. Co to znamená? To znamená, že nebezpečí válečné není strašákem, jímž komunisté chtějí strašiti lidi a snad získávati sympatie. Rakousko na př. přikročilo k této censurní praxi teprve při vyhlášení mobilisace, kdežto Československo přikročuje k této praksi již teď, při přípravách válečných a při stupňovaném zbrojení. Konfiskuje-li censura každou zmínku o válečném nebezpečí a přípravách k válce, aniž by se tato zmínka musila týkati Československa, znamená to již důkaz, že válečné nebezpečí je na blízku a že každou chvíli může propuknouti válečný požár a že všechny ty strasti a svízele musí pracující lid prožíti ještě ve strašnější míře než prožil ve válce poslední. (Potlesk poslanců strany komunistické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má pan posl. inž. Kallina.

Posl. inž. Kallina (německy): Velectění pánové! Rozpravou projednávaná zpráva pana ministra národní obrany jest mně popudem, abych politoval velký počet obětí, které padly za obět semtínské katastrofě, při čemž nemohu se tajiti výrazem svého údivu nad tím, že pan ministerský předseda mluvil ve své zprávě jen o sedmi mrtvých. Z oněch několika málo vět, které v dalším věnoval nové vyzvědačské aféře, lze sice předpokládati, že nebyly ukradeny dokumenty, t. j. že se nyní nacházejí v cizině, což však nijak nevylučuje, že jsou velmi důležité dokumenty české národní obrany nyní známy za hranicemi v plném znění a rozsahu. Ostatně neberu celou příhodu tragicky, poněvadž to nebyl ani první, ani poslední vyzvědač, a ostatně ještě jednou tak veliký veřejný i tajný vojenský aparát selže a selhati musí při hájení do délky se táhnoucí státní hranice, a to při nejmenším na tak dlouho, pokud nemají miliony obyvatelů tohoto státu pražádného zájmu na trvání tohoto státu pro zadržování jim příslušejících přirozených práv sebeurčení a z toho resultujících útlaků.

Když již jsem u kapitoly vojenství, chci použíti příležitosti, abych poukázal na to, jak malou cenu přikládají vojenské vedoucí osoby lidským životům. Rád bych poukázal zvláště na sebevraždu vojína Viléma Sachse z Trutnova, který sloužil u dělostřeleckého pluku č. 126 v Šamorýně. Jaké poměry jsou v této posádce, která je v zasvěcených kruzích označována jako "Alžír v Evropě", vychází najevo ze skutečnosti, že se v poslední době udály mezi vojáky tohoto pluku čtyři sebe vraždy. Jakého zacházení se strany důstojníků doznávají vojíni, vychází mezi jiným najevo z této skutečnosti: Za velikých zimních mrazů bylo, jak známo, ministerstvem národní obrany nařízeno vydávati vojsku chránítka na uši. V Šamorýně nebyl tento rozkaz nejen uposlechnut, nýbrž byli naopak proto vojíni trestáni, kteří si z vlastní kapsy chránítka na uši opatřili. Nebo jiný případ ze Šamorýna: Důstojník žádá v kantině cigaretu, kterou mu podává vojín. Tuto cigaretu shledává příliš tvrdou. Vojín mu dá v služební horlivosti jinou, i tato jest mu příliš tvrdou a dalším následkem je rázný políček vojínu do obličeje.

Abych se vrátil k řečenému Vilému Sachsovi, rád bych zjistil, že mu byla svěřena při pochodovém cvičení doprava vozu s limonádami a potravinami. Když se Sachs chtěl přesvědčiti, zda na voze jest všecko v pořádku a proto vylezl na vůz, byl pro tento přestupek poslán k hlášení a potrestán 7 dny vězení a pak poslán z kantiny k baterii. Ještě týž den měl noční službu a při tom skončil dobrovolně svůj mladý život. Když se rodiče tázali kapitána Jandovského, proč byl syn tak krutě potrestán, mohl tento z rozpačitosti dáti stěží odpověď. Myslím, že by bylo svrchovaně na čase, aby se ministerstvo národní obrany konečně jednou ujalo tohoto šamorýnského pekla a důkladně je vykouřilo.

Rád bych při této příležitosti promluvil také o druhém případě, který po léta zaměstnává jednak veřejnost, jednak ministerstvo národní obrany. Jedná se o náhlou smrt záložníka Josefa Hoffmanna, správce městské elektrárny v Přísečníci, který náhle zemřel několik dní po svém nastoupení ke cvičení, a jak svědci prokazují, hlavně proto, poněvadž ve svém onemocnění nedoznal oné péče, jíž by bylo k zachování života zapotřebí. Před lety jsem tyto příhody vylíčil zřetelně v jedné interpelaci a poukázal zvláště na to, že svědci, mezi nimi lékárník, se vyjádřili, že zánětem plic onemocnělý Josef Hoffmann si s českým obsluhujícím personálem nerozuměl a v tomto stavu byl vykoupán ve studené lázni, což prý zavinilo, že zemřel. Avšak ministr národní obrany pravil ve své odpovědi, jak stereotypní odpověď vždy opětovně zní, že vyšetřování prokázalo, že vojenské orgány nemají na smrti viny. Jsem si toho vědom, že sebe důkladnějším vyšetřováním a případnými tresty nelze vojínu již vrátiti život, avšak jest to hluboce zarmucující úkaz, že pozůstalým, v tomto případě vdově tohoto vojína, se do dnešního dne nevyplácí podpora, a že přes opětovný nátlak stojí ministr národní obrany na stanovisku, že stran nároku na důchod jest směrodatný zákon z 31. ledna 1922, č. 41 Sb. z. a n., podle něhož jest příslušné pro tyto nároky na důchod ministerstvo sociální péče. Co se přechází, jest, že vdova ve svém neštěstí neohlásila tento nárok na důchodu v pravý čas, t. j. ve stanovené lhůtě. Myslím, že jest to důkazem nedostatku citu pro odpovědnost, že se ministerstvo národní obrany nevidělo již tehdy, kdy se událo strašlivé neštěstí, nuceno zpraviti vdovu, že má svůj nárok na důchod uplatňovati u ministerstva sociální péče, a že se ministerstvo, jež, jak známo, každoročně obětuje miliony a miliony Molochu militarismu, necítí povinným, aby alespoň cestou milosti vdově povolilo důchod.

Jeden z nejkřiklavějších případů odehrál se však v minulém roce u dělostřeleckého pluku č. 9, baterie 4, v Žilině. Uplatňoval jsem již tuto věc interpelací, vidím se však dnes nucena, abych tuto věc znovu rozvinul na základě odpovědi ministerstva mne došlé. Myslím, že je to jeden z nejkřiklavějších případů, který se vůbec udál v československé armádě. Na základě přesných svědeckých výpovědí a zvláště po dojití opisu z knihy nemocných byl jsem s to v interpelaci uvésti, že svobodník František Wilhelm, když o velikonocích 1928 dlel na dovolené ve svém rodišti Chýši u Žlutic, byl stižen ohromnými bolestmi a ihned vyhledal lékaře. Vyšetřování u lékaře prokázalo, že těžce onemocněl otokem žláz a že pravděpodobně jde o otok tuberkulosní povahy. Lékař v Chýši chtěl jej vzíti v ošetření, avšak povinnosti dbalý německý vojín prohlásil, že musí v několika dnech narukovati, načež mu lékař dal radu, aby se po příjezdu do služebního místa ihned hlásil nemocným, poněvadž má nutně zapotřebí vážného nemocničního ošetření. Jest příznačné, že přes hlášení vojína nemocným byl tento plukovním lékařem prohlášen za úplně zdravého, a to jak 29. února 1928, tak - jak z knihy nemocných jest zřejmo - 1. března, 19. dubna a 22. dubna. V knize nemocných 22. dubna jest napsáno, že vojín byl shledán úplně zdravým a služby schopným - a o dva dny později, 23. dubna, byl již mrtvolou.

Co má nyní po zdlouhavém vyšetřování pan ministr národní obrany za povinnost říci ve své odpovědi na interpelaci? "Šetřením lékařských odborníků, pitevním nálezem bylo zjištěno, že se vyvinul u svobodníka dělostřeleckého pluku č. 9 Františka Wilhelma chronický proces nádoru pobřišnice v dolení břišní části, hlavně v pánvi, a to pravděpodobně tuberkulosního původu, a že smrt svobodníka Wilhelma nelze připsati na vrub ani nedbalosti, ani jednání nebo opominutí některého orgánu, při čemž tento orgán by byl mohl shledati, že by se tím dalo zaviniti nebo zvětšiti nebezpečí pro život nebo zdraví." Přes opětovné hlášení k prohlídce nemocných, přes to, že ještě 22. dubna byl plukovním lékařem Tesařem uznán za úplně zdravého a k službě schopného, zemřel o dva dny později a dnes mají tu smělost v odpovědi na interpelaci prohlásiti, že na základě posudku znalců nelze mluviti o nějaké vině vojenských orgánů. Myslím, že nutno konstatovati, že tato odpověď jest krvavým výsměchem každému citu lidskosti.

Příznačná jsou závěrečná slova této odpovědi na interpelaci, a jsou důkazem pro to, že také v tomto státě umějí dáti lidské životy ad acta. Závěrečná slova znějí: "Znalecký posudek byl poté na můj návrh" - návrh Udržalův - "zaslán vojenskému prokurátoru v Bratislavě, který, když ostatním vyšetřováním nevyšlo najevo nic podezřelého, uložil trestní oznámení podle § 138 voj. tr. zák. ad acta." Tím byla věc pro ministerstvo vyřízena.

Vážení přítomní! Zdůraznil jsem z řady mnoha set týrání vojáků jen těchto několik málo případů, abych provedl vylíčením těchto zvláště křiklavých případů důkaz, jak se v tomto státě zahrává se strany militarismu a odpovědných orgánů s mladým lidským životem.

Poněvadž mám již slovo, pokládám s ohledem na všeobecnou politickou situaci a s ohledem na události, které se poslední dobou odehrály, za účelné a potřebné, abych zároveň spolupromluvil o kapitole, která je v úzké souvislosti s otázkami vojenské správy, s národní obranou, a to s otázkami politiky zahraniční. Napřed bych ještě rád uvedl skutečnost, že se v tomto státě spoří sice na jedné straně vždy tam a to na nepravém místě, na peněžních vydáních, kde by se jich nutně musilo použíti v zájmu sociálním, a s druhé strany, jak jsme se z časopisů dozvěděli, již se činí přípravy zvýšiti vojenský rozpočet pravděpodobně na přání zástupce ministerstva zahraničí znovu o 80 milionů. Pan ministr zahraničních věcí vyhýbá se, jak známo, podati zde ve sněmovně zprávu o své činnosti. Ba, víme, že již po více let nechopil se v této sněmovně vůbec slova a že se spokojuje své zprávy samy sebou řídké podávati za zavřenými dveřmi zahraničního výboru. V tom mohu viděti pouze útěk před veřejností a mně jest nesrozumitelné, že si většina v této sněmovně nechá vůbec líbiti takový ponižující postup. Neboť parlamentu se tím předem béře zákonně mu příslušící právo veřejné kritiky a k podávání návrhů. Plachost pana ministra podati zprávu ve sněmovně zdá se mně býti také důvodem, proč se dala včera v zahraničním výboru většina pohnouti, aby přeložila zahájení rozpravy na dobu pozdější.

Nejméně srozumitelným jest při tom postup německých vládních stran, jimž přece není neznámo, že právě v posledních měsících a týdnech se na mezinárodní půdě, před mezinárodním forem, projednává důležitá otázka, a to otázka ochrany menšin a smluv na ochranu menšin, jež jsou přece rozhodujícího významu pro sudetské Němectvo, jež v jeho celku zastupují, jak vždy udávají. Člověk má skorem dojem, jakoby se německé vládní strany stavěly na stanovisko, že zahraniční politika jest soukromým sportem pana ministra zahraničních věcí. Ostatně to vyplývá i se stanoviska, na něž se před měsíci postavil v zahraničním výboru místopředseda kol. Zierhut, když prováděl temperamentní člen německých vládních stran nejostřejší kritiku zahraniční politiky Benešovy. Hlásil se tehdy ihned na základě zděšených obličejů českých koaličních kolegů o slovo a podotkl omluvně, že přece musí býti právem každého člena koaličních stran prováděti kritiku a utěšil koaliční kolegy poukazem, že přec konec konců nedělá zahraniční politiku temperamentní kolega, nýbrž ministr zahraničních věcí Beneš. (Výkřiky na levici.)

Vážení přítomní! Německé vládní strany béřou již více než 21/2 roku podíl na moci ve státě, a jestliže pozorujeme tento jejich podíl na moci, případně jeho působení na př. na poli politiky zahraniční, pak můžeme jen konstatovati, že se spokojují s tím, aby jejich účast nezavdala u žádné české strany a nejméně u kolegy dr Kramáře pohoršení nebo dokonce důvod k nelibosti. Následek tohoto nepochopitelného stanoviska jest, že Němcům nepřátelský směr nedoznal od 12. října 1926 nijaké změny ani na poli vnitropolitickém, ani na poli politiky zahraniční, takže ještě stále stojí na tak zvaném mírném bodu mrazu přátelsko sousedské vztahy k Německé říši, která sice stojí v zahraničním obchodu na prvním místě jak co do číslic vývozu, tak číslic dovozu, že však jako dříve jest v zahraniční politice směrodatným směr francouzský, který malý Československý stát nutí nikoli na prospěch jeho hospodářského vývoje, aby obětoval skorem čtvrtinu svých ročních státních příjmů militarismu, kterého, jak dr Beneš teprve před nedávnem prohlásil, jest prý zapotřebí, aby mohl úspěšně pokračovati v pacifistické linii své zahraniční politiky. Toto jest známá logika, že pro zkušeného politika a diplomata není těžkým nalézti ke každé sekeře vhodnou násadu. V tomto případě jest násadou neustále hlasitě prohlašovaná láska k míru, nezměnitelnost mírových diktátů - pokud slouží českým mocenským zájmům - a podobného více. V témž okamžiku však, když na př. se nadhodí na základě ustanovení paktu o Společnosti národů otázka odzbrojení tak zvaných vítězných mocností, hned je po ruce tisícero výmluv, aby se zamítlo vyplnění těchto smluvně převzatých závazků, po př. aby se co možná protáhlo, nebo její splnění se činí závislým na nesplnitelných předpokladech, zkrátka zřídil se zde režim brutálních mocenských method, který se odvolává k vůli strašáku na ustanovení diktátu, která byla německému lidu vnucena za nedbání daných slibů a za využití bídy německého lidu v roce 1918 a porušením sebeurčovacího práva národů.

Považuji za nutné podrobiti kapitolu "odzbrojení" trochu důkladnějšímu rozhovoru, a sice již proto, že ministr zahraničních věcí dr Beneš se stále opět na to odvolává, že pohlíží na to jako na svoji nejvznešenější, nejsvětější úlohu setrvati na nejpřesnějším plnění ustanovení mírových diktátů. Jest jen příliš známo, že na základě ustanovení smlouvy o Společnosti národů, na základě znění úvodní noty k mírovým diktátům se vítězné mocnosti zavázaly, započíti ihned s odzbrojením i vítězných mocností, jakmile provedou odzbrojení Německo a ostatní s ním dříve spojené státy. O tom dnes není pochybnosti, že tyto čtyři státy bezvýhradně odzbrojily. Nyní došlo na tak zvané státy vítězné, aby splnily své smluvní závazky. Pan ministr dr Beneš si zapisuje jako úspěch, jak známo, každé opatření, každou konferenci nebo každé usnesení komise na poli mezinárodních ujednání ve směru zabránění provedení smluvních závazků převzatých t. zv. vítěznými mocnostmi. Tak dlužno oceniti i jeho včerejší poznámku, která asi zněla, že jest úplně spokojen s výsledky dosavadních porad konference o předběžném odzbrojení. Ve skutečnosti jest, jak známo, výsledek všech těchto předběžných porad více než žalostný. Až dosud nebylo možno se dohodnouti na základě protestu Francie a jejích vasalských států ani o zásadách, podle nichž by se mělo odzbrojení vůbec provésti. Mezitím byla uzavřena řada smluv, na př. smlouva locarnská, v níž se Francie, jak známo, znovu zavázala, přistoupiti k odzbrojení se vším urychlením a se vší vážností, byla zakázána plynová válka, avšak s rozhodností bránili se proti tomu, že mají z příštího válčení zmizeti pumová letadla. A proč? Poněvadž Německo takovými pumovými letadly nedisponuje a poněvadž Francie v zájmu všeobecného světového míru - pravím-li Francie, myslím současně i na státy vasalské - poněvadž Francie a vasalské státy míní, že nemohou postrádati pumových letadel, oněch nehorázných vražedných nástrojů, které, jak známo, mohou sloužiti jen k tomu, aby zahrnuly mírumilovné obyvatelstvo zápolí smrtí a ničením. To jest pravá mírumilovnost těchto ředitelů států, kteří se před málo měsíci nestyděli podepsati Kelloggův protiválečný pakt. Na jedné straně prohlašují, že podepsáním Kelloggova protiválečného paktu byl učiněn znamenitý krok kupředu, na druhé straně odmítají vyvoditi z toho příslušné důsledky, které přec jediné mohou pozůstávati v tom, co možná ušetřiti lidstvo válek, tedy provésti odzbrojení se vším urychlením. Aby se k tomuto odzbrojení nemusilo přikročiti, vytýčili, jak známo, francouzští diplomati - nevím, zdali by se snad spolu neucházel některý český diplomat při rozdílení cen za duševní původ této myšlenky - zásadu: nejprve zabezpečení, pak odzbrojení. Jsem zcela přesvědčen, že touto thesí má býti odzbrojení vůbec zabráněno. Neboť porady bezpečnostního výboru ukázaly, kdo je otcem této these. Bezpečnostní výbor zasedal, jak známo, za předsednictví českého ministra zahraničních věcí dr Beneše, a notně - to nutno uznati - se namáhal klásti takové bezpečnostní podmínky, jež nutno označiti jako nesplnitelné. Co chtějí francouzští a malodohodoví diplomati s požadavkem "bezpečnosti"? Nic jiného, než záruku udržení nynějšího statu quo na věčné časy, tedy udržení stavu bezprávného, který vládne ve střední Evropě od r. 1918/19. Myslím, že postačí toto konstatování samo na důkaz, co se vlastně zamýšlí s touto bezpečnostní konferencí. Ještě nebylo nikdy ve světových dějinách smluv, které by měly věčnou cenu. Všecky smlouvy byly, došlo-li ke změně poměrů a ke změně poměrů mocenských, podrobeny revisi, a tudíž jest při nejmenším označiti jako klamání národů, jestliže pan dr Beneš vždy znovu vystupuje jako hlasatel oněch, kdož prohlašují, že na hanebných mírových smlouvách pařížských se nesmí změniti ani čárky. Proti heslu "bezpečností k odzbrojení" musíme postaviti heslo jiné, heslo zbudované na rozumných základech, a to, že bezpečnosti lze dosáhnouti jenom odzbrojením, t. j. že odzbrojení musí bezpodmínečně předcházeti, aby přivodilo poměry, sloužící bezpečnosti pravého míru. (Posl. dr Koberg [německy]: Objednávají si vyzvědačské aféry a dokazují tím, že odzbrojiti nelze!) Myslím, že všichni své odpovědnosti vědomí lidé jsou se mnou stejného smýšlení, že největší válečné nebezpečí spočívá v Evropě v tom, že na jedné straně stojí státy úplně odzbrojené vedle států až po zuby ozbrojených, vybavených nejmodernějšími válečnými prostředky, poměr, který samozřejmě musí dříve či později vésti ke katastrofě. Abychom si učinili obraz, jak to je s nadměrným zbrojením jednotlivých států, poukázal bych rád mezi jiným na to, že na př. na německých hranicích, a to na 10 km úseky, připadá na německé straně 243 mužů říšské obrany, dva lehké kulomety, žádné letadlo, žádná útočná vozba, žádné těžké dělo, 0·7 děla lehkého a 0·2 těžkého kulometu. Proti těmto 243 mužům německé říšské obrany stojí na př. na týž úsek hranice francouzské, reservy v to čítajíc: 69.122 mužů, 318 těžkých, 258 lehkých kulometů, 41 útočný vůz a 51 dělo. Myslím, že toto zjištění postačí samo, aby prokázalo, kde a odkud jest mír nejvíce ohrožen.

Otázce odzbrojovací jsem ve svých vývodech ponechal proto více místa, poněvadž po mém názoru jest naší povinností, vždy stále znovu na to poukazovati, že jest to klamáním národů, tvrdí-li se, že jest prý zapotřebí zbrojiti v zájmu zachování míru. Pro mé vývody bylo však rozhodujícím, že jsem tím chtěl provésti důkaz, že pan Beneš se odvolává na bezpodmínečné plnění uzavřených smluv jedině tehdy, vidí-li z toho prospěch pro svůj stát, z přinucení, kdežto v praxi odmítá plniti veškeré závazky, pokud by mohly omeziti další vybudování jeho mocenských prostředků.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP