Středa 6. března 1929

Ale ještě jsou zde jiné věci. Jak lze tomu nejlépe čeliti? I zde jsou dvě cesty, buďto se vystačí s dosavadními silami a pak se musí snížiti množství práce nebo se ponechá stejné množství práce a zvětší se počet sil. Něco jiného není prakticky podle práva možné. Zmenšiti práci není dobře možné, to dnes každý nahlíží. Naopak! Zákonodárství obrátilo se směrem, ve kterém skoro všude, i ve správních věcech se ustanovuje rozhodčí soud, zřizuje se rozhodčí komise a předsednictví se většinou ukládá soudci z povolání a to konečně z dobrého důvodu, poněvadž se na soudce z povolání vždy pohlíží jako na osobu, která jest s to, aby překlenula protivy, uvážila všechny důvody pro a proti, vyslechla jednu a druhou stranu a konečně dospěla k rozhodnutí, které nejspíše možno označiti jako spravedlivé. U správních úředníků, jak tomu bylo dříve, jest dnes tato záruka menší. Proto není možno méně omezovati činnost soudců. Naopak, dojde vždy spíše k tomu, že se jim uloží ještě více práce. Jistě jest spousta věcí, které by bylo lze soudům vzíti. Ale s hlediska státní správy bylo by nutno pro tyto činnosti zříditi opět jiné úřady nebo uložiti je jiným úřadům. s hlediska státu a státní správy bylo by to přesunování činností sem a tam. Lze tedy jen říci, že vše to se dá napraviti jen tím, že se zvětší počet soudcovských míst a ustanoví více soudců, více než dosud bylo možno a to proto, poněvadž nebylo lze úplně obsaditi ani systemisovaná místa. Můžeme klidně říci, že skoro pětina všech soudcovských míst není obsazena.

A nyní se táži: Jak to přijde, že za dnešních poměrů, kdy zvláště svobodná povolání dozajista nemají ustláno na růžích, kdy jest spousta mladých advokátů, kteří vydělávají poměrně méně než mladý soudce, že tito právníci nejdou k soudům, že raději žijí s malým začátečním příjmem jako advokáti, jako zástupci nějakých organisací, že dávají přednost tomu, aby se pomalu propracovali a teprve po nějakém čase se dostali do lepšího hospodářského stavu, než aby se zakousli do státní služby, která jim sice na počátku něco dává, ale pro příště nic neslibuje, která, abych tak řekl, nechá je po celý život živořiti v úzce omezené maloměšťácké existenci. Proč to? Poněvadž stát nemá peníze pro své úředníky, pro své soudce vůbec. Nepomůže to, těmito zákony a návrhy zákonů, které vám vláda předkládá, nepotlačíte naprosto základního zla, to jsou pouhé pokusy, které zůstávají jen na povrchu a nejdou do hloubky. Všechny tyto nepříjemnosti a těžkosti se dají potlačiti jen tím, že úředníci, zvláště však soudcové budou hmotně tak postaveni, aby povolání soudcovské bylo znovu vytouženým povoláním. (Předsednictví převzal místopředseda Horák.) V právním výboru řekli jsme beze všeho zástupcům vlády, že nemá viny jen pochybená systemisace, nýbrž způsob, jakým se právě se soudci hospodářsky nakládá; všechny takové věci nic nepomáhají, musíte jednou přikročiti k tomu, aby do rozpočtu byly zařazeny číslice nutné pro spravedlnost. Ale tu jsem přesvědčen, že bychom ihned narazili na rozhodný odpor finanční správy. Jsem přesvědčen, že by se ministerstvo spravedlnosti bez námitek postavilo za požadavky soudců, jsem přesvědčen, že ani jiná ministerstva by nečinila námitek, ale jsem rovněž tak přesvědčen, že by ministerstvo financí řeklo: Souhlasíme se všemi reformami, ale nesmějí státi peníze. Tu ovšem nelze nic dělati, nejlépe když se vůbec s ničím nezačíná. Ale proč říká ministerstvo financí, že nemá úhrady pro všechny tyto požadavky? Poněvadž již nemá pramenů, ze kterých by mohlo čerpati. Dnes přece nelze žádati, aby se zaváděly nové daně, aby se odkrývaly nové prameny, ze kterých by se tyto věci nějak platily. Toho národní hospodářství nesnese, toho naprosto nesnesou naši poplatníci. Mohlo by se tedy jen šetřiti. Ale šetřiti mohlo by se v tomto státě znovu jen při vojenském rozpočtu, při rozpočtu pro menšinové školy a při rozpočtu pro věci zahraniční; ale to jsou tři věci, na něž státní soustava nedá dopustiti, poněvadž by se snad nemohlo tak daleko, jak by se chtělo. Proto na konec přicházíme znovu k soustavě tohoto státu, která, právě poněvadž stojí na falešném základě, nemůže ani této otázky řádně rozřešiti. Kdyby bylo možno několik málo milionů ušetřiti byť jen ve vojenském rozpočtu, hravě by se dosáhlo rozřešení všech těchto otázek; nejde vůbec o mnoho; pokud vím, návrh zákona o soudcovských platech, jak jej vypracovala soudcovská organisace, vyžadoval by snad 6 nebo 7 milionů Kč ročně, což při miliardovém rozpočtu, jaký máme, jest směšně nepatrná částka. Ale ani této částky nelze sehnati. A pokud jde o resoluci, která byla přijata v ústavně-právním výboru a poukazuje na interkalárie, jest snad pro tuto chvíli ještě užitečným prostředkem, aby se opatřilo několik haléřů a krejcarů, ale trvale to nejde, neboť ve chvíli, kdy budou obsazena všechna systemisovaná místa, nebude již interkalarií a z interkalárií se má přece čerpati pro justiční správu. Proto nevidím již naprosto žádné možnosti, aby se to skutečně rozřešilo a musím již říci, že za těchto okolností jsou tyto návrhy zákonů vytáčkou, se kterou nemůžeme souhlasiti, předně poněvadž nejdou na kořen věci a také nejsou s to, aby ulehčily soudům tak, jak předstírají, a za druhé poněvadž i s četnými zásadami, které chceme, aby byly považovány za podstatné pro justiční správu, nutně se musejí dostati do rozporu.

Návrh zákona předložený sněmovně se dělí na dvě části. V první části jest pokus uvésti trestní sazby trestního zákona a vedlejších zákonů, pokud jsou vyjádřeny v penězích, v soulad s dnešními peněžními poměry a jest zajímavé, že průměrně jsou zhodnoceny desíti. (Posl. dr Schollich [německy]: Platy byly zhodnoceny také desíti?) To je to, skoro všude se otevřeně nebo mlčky doznává, že hodnota předválečné koruny jest desítinásobek dnešní hodnoty, ale tam, kde by měly býti vyvozeny nejzazší důsledky, tam se to nepřiznává a tvrdí se, že snad jest správný trojnásobek, čtyřnásobek nebo pětinásobek. Ale konečně mohli bychom se s tím smířiti, poněvadž když se návrh projednával ve výboru, byly mu vylomeny nejhorší jedovaté zuby; za poměrů, jaké nyní jsou, nezbývá právě, když se neodhodláte vymýtiti zlo z kořene, nic jiného než návrh, jehož podstatným smyslem jest: "Aby se vlk nažral a koza zůstala celá", prostě zamítnouti.

Povážlivější jest jen druhá část, která pojednává o trestním příkazu. Pánové, trestní příkaz nebyl naprosto zaveden tímto zákonem, měli jsme jej již ve starém rakouském trestním řádě; mluví o něm §§ 460 až 462. Ale rád bych upozornil na toto: V našem starém trestním zákoně jest velké množství přestupků, jejichž předmětem jsou zcela malicherné, nepatrné činy, činy, které jinde, skoro ve všech státech, jsou vůbec vyňaty ze soudního stíhání a jsou přikázány politickým úřadům jako policejním. S druhé strany jsou v našem starém trestním zákoně velmi veliké tresty. Nesmíme zapomínati, že starý rakouský trestní zákon, který ještě platí, pochází z r. 1852 a že i tato redakce z r. 1852 nebyla ničím jiným než přepracováním starého trestního zákoníka Marie Terezie, takže tedy dnes máme trestní zákon, který jest starý přes 100 let. Mínění o trestech byla před 100 lety nepochybně jiná než dnes, proto se tedy nesmíme dáti překvapiti, když § 460 starého trestního řádu ustanovuje, že trestní příkaz může býti vydán i tam, kde zákon trestá nějaký čin vězením až do jednoho měsíce. Podle našeho přesvědčení jest měsíc vězení hodně mnoho a jsem přesvědčen, že v novém návrhu trestního zákona budou za zcela jiné činy hroziti takové tresty jednoho měsíce než ve starém trestním zákoníku. Pro nás dnes jest svoboda ještě mnohem vyšší dobro než snad ještě na začátku minulého století a proto nesmíme říci, že měsíc podle §u 460 má stejný význam s měsícem, jenž se jako trest bude ukládati za nějaký čin. (Posl. Horpynka [německy]: Dej si pozor, "svobodu" předsednictvo zabavuje!) Ale přes to zůstává vždy svobodou. Tak mnoho z ní nelze zabaviti. Musíme si všímati dvou věcí: drobných malicherných přestupků a poměrně vysokých trestů starého trestního zákona. Pohlížíme-li na ně s tohoto hlediska, můžeme říci, že se trestní příkazy starého rakouského trestního řádu vztahovaly jen na několik málo přestupků a jejich užívání bylo tak omezeno, že byly nejnepatrnější částkou agendy trestních soudů. A nyní se to všechno má převrátiti. Podle ustanovení druhé části tohoto návrhu bude v trestním řízení trestní příkaz normálním opatřením, přelíčení a vydání rozsudku bude přímo výjimečným případem a možnost vydati trestní příkaz se rozšiřuje na trestní sazby až do 6 měsíců. To jsou skoro všechny přestupky našeho trestního zákona. Z toho lze usuzovati, že to bude velmi podivný přesun trestního soudnictví proti dřívějšku. Každý, kdo dostane trestní příkaz, může proti němu podati odpor; zajisté, to v něm bude vytištěno. Ale táži se, kolik lidí to ve skutečnosti udělá a táži se, nebudou-li zde možná četná zneužití. Naprosto nehledě k tomu, není přece možné, aby rozsudek a přelíčení bylo nahrazeno trestním příkazem. Stane-li se to skutečně pravidlem, pak, vážení, jest to něco, čeho nelze již vlastně označiti za řádnou justici, pak jest to řízení diktátové, řízení trestní, které lze snad očekávati od správního úřadu, ale není to již vykonávání spravedlnosti. Raději se obětují zásady justice, obětuje se ústní a veřejné přelíčení, obětuje se všechno, co se zove vydáváním rozsudků, jen aby se nemusilo sáhnouti na základní problém a na základní otázku těchto věcí. Domníváme se, že se měla zvoliti opačná cesta. Měla se nejdříve rozřešiti základní otázka, totiž podrobně vyřešiti otázka soudce, soudní kanceláře a soudní služby vůbec s hlediska organisačního a také finančního, a pak by se nemusilo sahati k podobným vytáčkám. Dlužno velice litovati, že se neprojednává i druhý návrh, který s tímto návrhem souvisí. Mohli bychom i proti němu vznésti úplně stejné námitky. Přihlížejíce ke všemu tomu, ačkoliv musíme říci, že tento návrh neobsahuje nic zvláštního, co by se mělo zamítnouti, když se totiž postavíme na toto stanovisko vlády, nemůžeme učiniti nic jiného, než ze zásadních důvodů hlasovati proti návrhu. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu panu zpravodaji posl. dr Jos. Černému.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Námitky jednotlivými pány zde uvedené, pokud se ovšem vztahovaly k projednávané vládní osnově, byly více nebo méně předmětem jednání ústavně-právního výboru, zejména pak subkomise zvolené k projednávání dotčené vládní osnovy. Objektivita, s jakou ústavně-právní výbor a zejména pak subkomise veškeré otázky projednávaly. je patrna již z toho, že přijata byla celá řada návrhů, které podali jednotliví pánové z oposičních stran, ať české, ať německé národnosti, anebo docela strany komunistické. Byl to zejména návrh p. kol. dr Gátiho, pokud se dotýče doručování trestních příkazů na východním Slovensku a v Podkarpatské Rusi, který byl přijat, a jímž byly povoleny jisté výhody právě pro tyto negramotné kraje v dotyčném smyslu. Také v ostatních případech, jak jsem si již dovolil poznamenati, bylo vyhověno návrhům oposičních pánů.

Předmětem dnešního jednání byla zejména instituce trestního příkazu, tedy instituce mandátního řízení. Vážení pánové! Je nesporno, že vládní osnova rozšiřuje ustanovení této instituce oproti §§ 460 až 462 našeho trest. řádu. To je přirozený důsledek z toho. co právě sleduje vládní osnova. Vládní osnova sleduje, aby soudům, které jsou již beztak přetíženy v důsledku poválečných poměrů. bylo pokud možno pomoženo, a nejenom to, nutno uvážiti, a důvodová zpráva pojednává velmi obšírně o této věci, že i odsouzenému je v mnoha případech milejší, spokojiti se s trestním příkazem a neobtěžovati se mnohdy několikerým chozením k soudu, a míti tím celou záležitost vyřízenu.

Poukazuji k tomu, že trestní příkaz nebo zavedení trestního příkazu, rozšiřování jeho, není ničím novým v našem zákonodárství, nýbrž že jsou to zejména státy sousední, Německo a Rakousko, které instituci trestních příkazů přejímají a rozšiřují, a jak bylo v ústavně-právním výboru p. kol. dr Gátimu připomenuto, je to i zákonodárství Sovětského Ruska, které zná ve starém trestním řádu instituci trestních příkazů a přebírá ji také do nové osnovy trestního řádu.

V dalším bylo zde činěno několik námitek oproti výhodám, které jsou poskytovány, pokud se týče sepsání rozsudku. Vážení pánové! Ani zde není potřeba míti obavy, že by toto ustanovení mohlo býti na újmu stranám, které se soudy mají co dělati a které potom nemohou podati opravných prostředků v důsledku toho, že rozsudek není odůvodněn.

Vládní osnova výslovně podotýká, že rozsudek odsuzující není odůvodněn tehdy, když strana nebo její zástupce, oprávněný k podání opravných prostředků, vzdá se výslovně tohoto práva nebo když neohlásí odvolání.

Tedy jakákoli obava před právní újmou je zde vyloučena anebo může býti sistována tím, že dotyčná strana odůvodnění ohlásí, a musí rozsudek odůvodněný býti sepsán a doručen. Také, jak důvodová zpráva výslovně a obšírně podotýká a zdůvodňuje, ani opravné prostředky další, ať je to obnova trestního řízení nebo zmateční stížnost, nejsou dotčeny ustanovením vládní osnovy, poněvadž protokol o líčení musí býti sepsán za každých okolností.

Pan kol. dr Keibl mluvil zde, vážení pánové, o přetížení soudů a vyslovoval zde velmi malou naději v tom smyslu, že by tato otázka byla řešena příznivým způsobem pro naše soudce. Je to jistě problém, jak jsem si dovolil již zmíniti se ve svém referátu, velmi tíživý a já jsem jej nazval problémem celostátním. Dnešní stav soudců u nás lze těžko kvalifikovati. Soudcovstvo naše je přetíženo do té míry, že je vůbec s podivením, že může vykonávati své těžké povolání. To nám je všem známo a já si dovoluji odkázati na jednomyslné usnesení ústavně-právního výboru v nedávné době při jiné příležitosti, které vyznělo ve společnou resoluci, jíž se vláda vyzývá, aby bezodkladně řešila tento problém a podala zprávu o tom, jakým způsobem jej chce řešiti, ústavně-právnímu výboru. V tomto směru jsme všichni zajedno, ať patříme ke stranám vládním či oposičním.

Dovolil jsem si aspoň stručně odpověděti na námitky jednotlivých pánů řečníků a opakuji návrh, který jsem si dovolil učiniti již ve svém proslovu, aby slavná sněmovna přijala vládní osnovu se změnami, jak byly přijaty v ústavně-právním výboru. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Měli bychom přistoupiti k hlasování.

Nebude-li však námitek, přistoupili bychom nyní ku projednávání odst. 3 a 4, načež bychom dokončili jednání o odst. 1, pak bychom projednali odst. 2, načež bychom přikročili k jednání o odst. 5, 6 a 7 a event. i dalších. (Námitky nebyly.)

Námitek není, budeme tedy postupovati, jak jsem uvedl, a přistoupíme nyní k jednání o odst. 3 pořadu.

3. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 1898), kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů "Středolabské 51/2% investiční půjčky elektrisační z r. 1928 v částce 20,000.000 Kč jmenovité hodnoty se zemskou zárukou" k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 2051).

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se sloučilo jednání a eventuelní rozprava o odstavci tomto a odstavci následujícím, jímž jest:

4. Zpráva výborů ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 2019), kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů "Jihočeské 51/2%m investiční půjčky elektrisační z r. 1928 v částce 20,000.000 Kč jmenovité hodnoty se zemskou zárukou (II. emise)" k ukládám nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 2052).

Důvodem pro navrhované sloučení jest, že v obou případech jest předmětem přiznání sirotčí jistoty elektrisačním půjčkám.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Projednávání obou odstavců bude tedy sloučeno.

Zpravodajem výboru ústavně-právního i rozpočtového je při obou odstavcích pan posl. dr Jos. Černý. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Jos. Černý: Slavná sněmovno! Vládním návrhem zákona (tisk 1898) povoluje se užíti 51/2% Středolabské elektrisační půjčky v částce 20,000.000 Kč jmenovité hodnoty k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů.

Elektrárenský svaz středolabských okresů jest společnost s ručením obmezeným v Kolíně s kmenovým kapitálem 12,900.000 Kč, z čehož náleží státu a zemi české podíl pro 1,800.000 Kč, zbytek pak 9,300.000 Kč dvanácti zastupitelským okresům, a sice Českému Brodu, Novému Bydžovu, Čáslavi, Habrům, Chlumci n. Cidl., Uhlířským Janovicům, Kolínu, Kostelci n. Černými Lesy, Kouřimi, Městci Král., Nymburku a Poděbradům. Elektrisační svaz kolínský jest podnikem všeužitečným.

Aby mohl krýti rozsáhlé investice, přistoupil Svaz - jak přirozeno - k úvěru, a to v prvé řadě k úvěru bankovnímu, který však vzhledem ke své krátkodobosti a vysoké míře úrokové nevyhovoval intencím a poslání společnosti. Byla proto na základě usnesení valné hromady Svazu sjednána - ke konversi dosavadních dluhů - výpůjčka vydáním nezaložených 51/2% během 40 let slosováním splatných dílčích dlužních úpisů v celkové jmenovité hodnotě 20,000.000 Kč.

Za zúročení a splacení této zápůjčky převzal záruku Zemský výbor a vláda toto záruční usnesení schválila.

Také ministerstvo financí výpůjčku tuto schválilo a v projednávané vládní osnově navrhuje, aby vzhledem ku snazšímu a trvalejšímu jejímu umístění byla těmto dlužním úpisům přiznána sirotčí jistota.

Ústavně-právní výbor schválil ve své schůzi dne 27. února t. r. vládní osnovu beze změny a navrhuje její přijetí poslanecké sněmovně Národního shromáždění.

Vládní osnova tato přijata byla také rozpočtovým výborem, a to bez jakékoliv změny. Navrhuji také jménem rozpočtového výboru její přijetí.

Dalším odstavcem pořadu je zpráva výboru ústavně-právního a rozpočtového o vládním návrhu zákona (tisk 2019), kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů "Jihočeské 51/2% investiční půjčky elektrisační z roku 1928 v částce 20,000.000 Kč jmenovité hodnoty se zemskou zárukou (II. emise) " k ukládání nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 2052).

Akciová společnost Jihočeské elektrárny se sídlem v Č. Budějovicích byla založena r. 1921 a její nynější kapitál činí 60,000.000 Kč. Z toho náleží státu a zemi české po 9,000.000 Kč a ostatní, vyjma částky 6,000.000 Kč, která jest v rukou soukromých, čtyřem elektrárenským svazům, a to Lužnickému v Táboře, Otavskému v Písku, Povltavskému v Č. Budějovicích a Posázavskému v Něm. Brodě.

Společnost má veliký národohospodářský význam pro širou oblast jižních Čech, jelikož úkolem jejím jest prováděti soustavnou elektrisaci v 53 dřívějších jihočeských okresech.

Potřebné peněžité prostředky v částce 20,000.000 Kč byly Jihočeskými elektrárnami opatřeny již jednou, a sice 6% výpůjčkou v dílčích dlužních úpisech slosovatelných ve 40 letech.

Těmto dlužním úpisům prvé emise přiznána byla sirotčí jistota specielním zákonem ze dne 1. července 1926, č. 143 Sb. z. a n.

Ke konversi dalších dlužných obnosů, potřebných na trvalé investice, zavázala se společnost, že odevzdá svým věřitelům, kterými jsou jednotlivé okresy a svazy, další dlužní úpisy, v důsledku čehož usnesla se valná hromada akcionářů na sjednání nové výpůjčky vydáním 51/2%, nejpozději dnem 1. července 1966 slosováním splatných dílčích dlužních úpisů na majitele ve jmenovité částce 20,000.000 Kč se zemskou zárukou a sirotčí jistotou.

Zemský správní výbor převzal i za tyto dlužní úpisy druhé emise záruku a vláda toto usnesení zemského výboru v ministerské radě dne 26. září 1928 schválila.

Ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem vnitra povolilo vydání těchto dílčích dlužních úpisů a jejich text schválilo, ovšem s výhradou, že bude schválen a vyhlášen zákon, jímž se těmto dílčím dlužním úpisům přiznává sirotčí jistota.

Ústavně-právní výbor schválil ve své schůzi dne 27. února t. r. citovanou vládní osnovu a navrhuje její přijetí poslanecké sněmovně Národního shromáždění beze změny.

Také rozpočtový výbor, vážení pánové, osnovu tuto, o níž jsem si dovolil referovati, přijal bez jakýchkoliv změn a činím i zde návrh na její přijetí beze změny. (Souhlas.)

Místopředseda Horák (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k oddělenému hlasování o každé z obou osnov.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Budeme tedy nyní hlasovati o osnově, která je odstavcem 3 pořadu.

Ad 3. Hlasování o osnově zákona, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů "Středolabské 51/2 % investiční půjčky elektrisační z r. 1928 v částce 20,000.000 Kč jmenovité hodnoty se zemskou zárukou" k ukládám nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 2051)

Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž není pozměňovacích návrhů, dám hlasovati o celé osnově najednou.

Námitek není? (Námitky nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak bylo uvedeno.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Posl. sněmovna přijala tím osnovu tuto v prvém čtení podle zprávy výborové.

Čtení druhé navrhnu na pořad schůze příští.

Tím vyřízen jest 3. odst. pořadu.

Nyní přistoupíme ke hlasování o osnově, která je odstavcem 4 pořadu.

Ad 4. Hlasování o osnově zákona, kterým se povoluje užíti dílčích dlužních úpisů "Jihočeské 51/2% investiční půjčky elektrisační z r. 1928 v částce 20,000.000 Kč jmenovité hodnoty se zemskou zárukou (II. emise)" k ukládám nadačních, sirotčích a podobných kapitálů (tisk 2052).

Osnova má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli. Ježto není pozměňovacích návrhů, míním dáti hlasovati o celé osnově najednou.

Námitek není? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem právě uvedl.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí ve znění doporučeném p. zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala osnovu tuto ve čtení prvém podle zprávy výborové.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen je 4. odst. pořadu.

Nyní vykonáme odložené hlasování o odst. 1 pořadu.

Ad 1. Hlasování o osnově zákona, kterým se mění a doplňují trestní zákony a trestní řády (tisk 2053).

Osnova má 23 paragrafů, nadpis zákona a jiné nadpisy v textu se vyskytující, jakož i úvodní formuli.

Ježto není pozměňovacích návrhů, míním dáti o celku osnovy hlasovati najednou.

Námitek není? (Nebyly.)

Není jich. Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, t. j. s jejími 23 paragrafy, nadpisem zákona a s ostatními nadpisy vyskytujícími se v textu, jakož i s úvodní formulí, ve znění doporučeném panem zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala osnovu tuto ve čtení prvém podle zprávy výborové:

Čtení druhé navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 1. odstavec dnešního pořadu.

Přistoupíme k projednávání 2. odstavce pořadu, jímž jest:

2. Druhé čtení osnovy zákona o státních starobních podporách (tisk 2000).

Zpravodajem výboru soc.-politického jest p. posl. Malík, zpravodajem výboru rozpočtového p. posl. Roudnický.

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP