Středa 6. března 1929

2. Každá organisace, která se chce připojiti ku Komunistické Internacionále, musí řádně a plánovitě se všech více méně zodpovědných míst dělnického hnutí (organisace strany, redakce, odbory, parlamentní frakce, v odborových organisacích, v konsumních družstvech. ob. správy) odstraniti reformisty a stoupence středu a nahraditi je osvědčenými komunisty, aniž by se ohlížela na to, že zvláště z počátku na místa "zkušených" oportunistů přijdou prostí dělníci z davu.

3. Téměř ve všech zemích Evropy a Ameriky vstupuje třídní boj do občanské války. Za takových poměrů nemohou komunisté míti žádné důvěry v měšťáckou legalitu. [Další věty byly usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. března 1929 podle §u 9 lit. m) jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké zprávy. - Viz str. 38 této těsnopisecké zprávy.]

4. [Další věty byly usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 6. března 1929 podle §u 9 lit. m) jedn. řádu vyloučeny z těsnopisecké zprávy. Viz str. 38 této těsnopisecké zprávy.] Upuštění od takové práce bylo by totožným se zradou na revoluční povinnost: a neslučitelno s příslušností ke III. Internacionále.

5. Je nutna systematická a plánovitá agitace na venkově. Dělnická třída nemůže zvítěziti, nezabezpečila-li si svou politikou venkov, proletariát a při nejmenším část nejchudších sedláků a dále neutralitu části ostatního venkovského obyvatelstva. Komunistická práce na venkově nabývá v současné době mimořádného významu, musí býti prováděna zejména za pomoci revolučních komunistických dělníků v městě a na venkově, kteří s venkovem mají spojení. Upuštění od této práce nebo její předání do nespolehlivých poloreformistických rukou, rovná se upuštění od proletářské revoluce.

6. Každá strana. která chce přináležeti k III. Internacionále, je povinna odhalovati nejen zjevný sociál-patriotismus, nýbrž také neupřímnost a pokrytectví sociálpacifismu; dělníkům budiž soustavně uváděno na mysl, že bez revolučního svržení kapitalismu nemohou žádné mezinárodní rozhodčí soudy, žádné dohody o obmezení válečného zbrojení, žádné "demokratické" obnovení Svazu Národů zabrániti novým imperialistickým válkám.

7. Strany, které chtějí náležeti Komunistické Internacionále, jsou povinny uznati naprosté súčtování s reformismem a politikou středu a toto súčtování v nejširších kruzích členstva strany propagovati. Bez tohoto není důsledná komunistická politika možná.

Komunistická Internacionála žádá bezpodmínečně altimativně provedení tohoto súčtování v nejkratší době. Komunistická Internacionála nemůže se smířiti s tím, aby notoričtí oportunisté, jak jsou representováni Kautským, Hilferdingem, Hillquitem, Longuetem, Macdonaldem, Modiglianim, měli míti právo platiti za příslušníky III. Internacionály. To by mohlo vésti jen k tomu, že III. Internacionála by se do veliké míry podobala zahynuvší II. Internacionále.

8. V otázce kolonií a potlačených národů jest třeba zaujmouti zvláště výrazné a jasné stanovisko ohledně těch zemí, jejichž kolonie buržoasie ovládá a jiné národy utlačuje. Každá strana, která si přeje přináležeti ku III. Internacionále, jest povinna úskoky "svých" imperialistů v koloniích odhalovati, každé hnutí za svobodu v koloniích nejen slovy, ale i činy podporovati, žádati, aby její domácí imperialisté byli z těchto kolonií vyhnáni, vychovávati v srdcích dělníků své země skutečně bratrský poměr ku pracujícímu obyvatelstvu v koloniích a k potlačeným národům, prováděti ve vojsku své země soustavnou agitaci proti každému potlačování koloniálních národů.

9. Každá strana, která si přeje náležeti Komunistické Internacionále, musí rozvířiti soustavnou a vytrvalou komunistickou činnost uvnitř odborových organisací, dělnických a závodních rad, konsumních družstev a jiných hromadných organisací dělnictva. Jest nutno uvnitř těchto organisací organisovati komunistické zárodky, které trvalou a houževnatou prací mají získati odborové organisace atd. pro věc komunismu. Tyto komunistické zárodky jsou povinny při své denní práci všude odhalovati proradu sociál-patriotů a kolísavost středu. Komunistické zárodky musí býti úplně podřízeny celé straně.

10. Každá strana, přináležející ke komunistické Internacionále, jest povinna vésti tvrdošíjný boj proti amsterodámské "Internacionále" žlutých odborových svazů. Mezi odborově organisovanými dělníky musí býti nejdůtklivěji propagována nutnost odmítnutí žluté Internacionály amsterodamské. Všemi prostředky budiž podporováno mezinárodní sjednocení rudých odborových organisací, jež se připojí ke komunistické Internacionále.

11. Strany, které chtějí přináležeti ke III. Internacionále, jsou povinny podrobiti revisi osoby, přináležející k parlamentární frakci, odstraniti všechny nespolehlivé živly, podříditi tyto frakce nejen slovy, nýbrž ve skutečnosti představenstvům stran tím, že od každého jednotlivého komunistického člena parlamentu bude žádáno, aby veškerou svou činnost podřídil zájmům [Další slova byla usnesením posl. sněmovny ze dne 6. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 38 této těsnopisecké zprávy.] propagandy a agitace.

12. Strany, přináležející ke komunistické Internacionále, musí býti vybudovány na podkladě principu demokratického centralismu. V nynějším období zostřené občanské války může komunistická strana jen tehdy dostáti své povinnosti, bude-li organisována způsobem co možná nejvíce centralistickým, bude-li v ní vládnouti železná disciplina a bude-li ústředí strany, nesené důvěrou členstva strany, vybaveno dostatečnou mocí, autoritou a nejdalekosáhlejšími plnomocemi.

13. Komunistické strany oněch zemí, kde komunisté pracují legálně, musí provésti čas od času čištění (nové registrování) členstva svých organisací, aby strana byla soustavně očišťována od maloměšťáckých živlů, které se do strany vetřely.

14. Každá strana, která chce přináležeti komunistické Internacionále, je povinna každé sovětové republice v jejím boji proti kontrarevoluci poskytnouti bezvýhradnou pomoc. [Další věta byla usnesením posl. sněmovny ze dne 6. března 1929 podle § 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 38 této těsnopisecké zprávy.]

15. Strany, které dosud podržely staré soc.demokratické programy, jsou nyní povinny v době co možno nejkratší tyto programy změniti a s ohledem na zvláštní poměry své země vypracovati nový komunistický program ve smyslu usnesení komunistické internacionály. Zpravidla musí býti program každé strany, přináležející ke komunistické internacionále, potvrzen řádným kongresem komunistické Internacionály nebo exekutivním komitétem. V případě nepotvrzení programu té či oné strany exekutivním komitétem komunistické Internacionály má dotyčná strana právo odvolati se ke sjezdu komunistické Internacionály.

16. Všechna usnesení kongresů komunistické Internacionály stejně jako usnesení exekutivního komitétu jsou pro všechny strany, ke komunistické Internacionále přináležející závazná. Komunistická Internacionála pracující za poměrů nejostřejší občanské války, musí býti mnohem centralističtěji vybudována, než tomu bylo při druhé Internacionále. Při tom ovšem musí komunistická Internacionála a její exekutivní komitét při veškeré své činnosti hověti různým poměrům, v nichž jednotlivé strany mají bojovati a pracovati, a má přijímati usnesení všeobecně platná jen v takových otázkách, kde jsou podobná usnesení možná.

17. V souvislosti s tím musí všechny strany, které chtějí náležeti komunistické Internacionále, změniti své jméno. Každá strana, která chce přináležeti ke komunistické Internacionále, musí nésti jméno: Komunistická strana té a té země (sekce III. komunistické Internacionály). Otázka pojmenování není pouze formální, nýbrž do veliké míry otázkou politickou velikého dosahu. Komunistická Internacionála vypověděla celému měšťáckému světu a všem žlutým sociálně demokratickým stranám válku. Jest nutno, aby každému prostému pracovníkovi byl jasný rozdíl mezi komunistickými stranami a starými oficielními "sociálně demokratickými" a "socialistickými" stranami, které prapor dělnické třídy zradily.

18. Všechny vůdčí tiskové orgány stran všech zemí jsou povinny všechny důležité oficielní dokumenty exekutivy komunistické internacionály otisknouti.

19. Všechny strany, které komunistické Internacionále přináležejí, nebo podaly návrh na přistoupení, jsou povinny co možno nejdříve, ale nejpozději do čtyř měsíců od II. kongresu komunistické Internacionály svolati mimořádný kongres, aby zkoumal všechny tyto podmínky. Při tom musí ústředí dbáti toho, aby všem organisacím místním unesení druhého kongresu komunistické Internacionály byla známa.

20. Ony strany, které by nyní chtěly vstoupiti do III. Internacionály, ale dosud svou taktiku radikálně nezměnily, musí před vstupem do III. Internacionály pečovati o to, aby nejméně dvě třetiny členů jejich ústředního výboru a všech důležitějších ústředních institucí sestávaly ze soudruhů, kteří ještě před druhým sjezdem komunistické Internacionály se jasně vyslovili pro vstup do III. Internacionály. Výjimky jsou přípustny s potvrzením exekutivy III. Internacionály. Exekutiva komunistické Internacionály má právo také pro zástupce směru středního, označené v §u 7, činiti výjimky.

21. Oni příslušníci strany, kteří zásadně odmítají podmínky a zásady, vytčené komunistickou Internacionálou, buďtež ze strany vyloučeni. Ať žije komunistická Internacionála! Ať žije Svaz sovětských socialistických republik, jediná to vlast pracujícího lidu!

Ať žije světová diktatura proletariátu! (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Schweichhart. Dávám mu slovo.

Posl. Schweichhart [německy]: Slavná sněmovno! V posledních letech bylo v oboru zákonodárném vykonáno bohužel málo práce hluboce zasahující. Spokojovali jste se menšími nebo většími opravami, zkrátka příštipkářstvím. Také právě projednávaná novela patří do této kategorie zákonodárství. Jest to jakýsi lex Ofner a zvyšují se jím několikráte, až desetkráte peněžité částky za odsouzení, ať jde o soudně trestný čin, který jest zločinem, přečinem nebo přestupkem nebo o částky, které jsou rozhodné pro náhradu trestu. Tkví v tom zajisté humanní myšlenka, i když víme, že humanita nebyla pohnutkou pro podání tohoto návrhu, který usiluje dosti nedostatečnými prostředky ulehčiti soudcům. Ostatně původně obsahoval vládní návrh některá ustanovení, proti nimž jsme se obrátili, poněvadž to bylo podstatným a zbytečným zostřováním některých skutkových podstat, které se týkaly porušení vlastnického práva. Rád bych zdůraznil, že naše návrhy na zlepšení předlohy byly přijaty, takže k samotnému obsahu zákona nemáme příliš mnoho připomínek.

Kdyby se neholdovalo právě reakčním snahám, jak se to drasticky ukázalo u zákona na ochranu republiky a u tiskové novely a jak to lze pozorovati v poslední době také u návrhu o trestních koloniích, většina v oboru zákonodárství skutečně nekoná nic velkolepého. Připomenul bych několik důležitých, nerozřešených otázek. Roku 1921 podala tehdejší vláda návrh nového tiskového zákona. Dosud však nebyl tiskový zákon reformován v demokratickém, pokrokovém a svobodomyslném duchu, zato se však zákonodárství a prakse po této stránce citelně zhoršila. Každý žurnalista, každý vydavatel časopisu ví, a každá politická strana to musí potvrditi, že se tiskové poměry staly dnes naprosto neudržitelné. Tisk jest stále ještě odkázán na blahovůli nebo nepřízeň státních zástupců, kteří se na každý pokyn skoro dopouštějí na tisku pravého betlémského vraždění. Také po jiné stránce se nedá dnešní stav trvale plně udržeti. Má-li ochrana napadených nadále míti ještě účinek, nesmí to na druhé straně jíti tak daleko, aby bylo lze systémem lehkomyslných a při tom drahých žalob každý časopis takřka svévolně finančně ničiti. Komunisté, kteří nyní nad touto soustavou nesmírně naříkají, to však sami vynalezli a po prvé toho použili. Uvázli při tom ve vlastní léčce.

Významná právnická komise pracovala několik let o moderním trestním zákonu a v tisku byla několikráte vzdávána chvála těmto pracím. Tyto studie byly uveřejněny r. 1926, ale od té doby se bohužel neučinilo vůbec nic, aby byly zpracovány zákonodárně a aby se z nich stal moderní zákon. Síla vnitřně rozvrácené koalice měšťáckého bloku, pohromadě držící jen společným záštím proti sociálnímu a kulturnímu pokroku, zřejmě nestačí na zdolání takovýchto velkých zákonodárných prací. Nezačíná se ani s částečnými reformami, které by se daly lehce provésti a které jsou naléhavě nutné. Jde zde na př. o § 144 tr. z. Co vše nebylo zde ve sněmovně o tom již namluveno! Nespravedlivost, kterou způsobil tento osudný paragraf, volá skutečně do nebe. Jest zřejmé, že sotva 1% všech těchto tak zvaných zločinů jest vůbec známo a trestá se. Po stránce kriminální policie jest tedy tento paragraf úplně bezúčinný, sociálně však jeho účinky jsou osudné a působí nejkrutější bezpráví. Neboť zpravidla jsou dopadeny a odsouzeny jen chudé ženy, při čemž k tak zvanému zločinu podle §u 144 dohnaly je nouze a nemoci. Při tom bývají dopadeni jen chudí mastičkáři a mastičkářky. Ale bohaté dámy, které se dají operovati někde v sanatoriu, nemůžete a nechcete kontrolovati a žalovati, rovněž tak lékaře, který za jediný případ dostane snad 10.000 Kč a ještě více. Právě v tomto oboru řádí nezastřená třídní justice.

V posledních letech odehrávalo se ve světě mnoho strašlivých dramat, kde rozhodující úlohu měl trest smrti. Stále více se dochází, jak ve vědě, tak i v politice, k poznání, že trest smrti naprosto neodstrašuje, že nebrání zločinům a že jest to barbarství, přežilý trest v rukou justice, která chce býti moderní. "Nezabiješ!" Toto přikázání křesťanské hlásá se sice v teorii, v praksi však jsou lidé usmrcováni, věšeni a stříleni. Naše strana podala v poslední době v této věci interpelaci panu ministrovi spravedlnosti dr Mayr-Hartingovi. Odpověď pana ministra spravedlnosti nás naprosto neuspokojuje. Jsou to vytáčky. jest to obcházení problému, neslibuje se brzké řešení. Prohlašuje se nám, že nehodlá se provésti reforma částečná, a jsme těšeni a odkazováni, že bude vydán všeobecný trestní zákoník, který ovšem stojí ještě v daleké budoucnosti. Také v tomto případě bylo by na místě více vážnosti a spěchu.

Jak důležitá byla by také reforma trestního práva pro mládež! Zločiny mladistvých vzrůstají a stávají se problémem, který naléhavě potřebuje svého řešení. Žádáme, aby byly zřízeny soudy pro mladistvé a aby byly soustavně povolávány organisace péče o mládež. které zde mohou působiti preventivně a které by mohly snížiti počet zločinů. Příkazem demokratické doby jest, aby byly konečně zrušeny vojenské soudy. Znovu se toho dožadujeme.

Stížnosti máme však nejen v oboru práva materielního, nýbrž i procesního. Ministerstvo spravedlnosti rozeslalo právě četným expertům obšírný návrh trestního řádu a při tom naléhavě žádá, aby posudky předložili v Praze do tří měsíců. Má to tedy snad jíti rychle. Úřední šiml se asi rozeběhl. Jsme jen zvědavi, zda ministerstvo spravedlnosti rovněž tak rychle zpracuje zaslaný materiál a dá mu formu zákona, jak rychle žádá posudků.

Každá reforma pozbývá ovšem účinku, nejlepší procesní zákon nemá významu, nedá-li se v praksi prováděti, poněvadž jest příliš málo úředníků. Jest známou žalobou, že počet soudců osudně poklesl. Ústavní výbor zabýval se podrobně touto otázkou a ve své zprávě poukázal na dnešní katastrofální stav. V pražském obvodu jest ze 1335 systemisovaných míst obsazeno jen 1099. V obvodu brněnském jest ze 600 míst 53 neobsazeno. V obvodu bratislavském jest ze 345 míst obsazeno jen 309. V obvodu košickém jest z 293 míst 58 neobsazených. Z celkového počtu systemisovaných míst 2473 jest ve skutečnosti obsazeno jen 2190, takže devítina všech míst jest neobsazena, to jest přes 11%. Že se to musí v nalézání právem velmi nepříjemně projevovati, jest samozřejmé. Pro nedostatek soudců jsou soudci ohromně zatíženi a nelze přímo zabrániti nervovému zhroucení mnohého dobrého úředníka. Člen mé strany sen. dr Heller pojednal již nedávno v senátě obšírně o obrovském přetížení soudců. K zatížení přispívá podstatně mnoho statistických šetření a zpráv, dvojjazyčnost a to, že soudci musí vyřizovati věci, které mají vyřizovati jiní úředníci a jinde, tak na příklad legalisace, protesty, daňové záležitosti, otázky závodních rad, dědické a manželské věci. Důvodová zpráva právem zdůrazňuje, že se rovněž také projevuje nedostatečnost hmotného zaopatření soudců. I po této stránce musí dojíti k nápravě. Celé soudnictví trpí nynějším nespořádaným stavem. Vazba jest protahována déle, než by bylo nutno za pravidelných poměrů. Hlavní přelíčení a vyřizování opravného řízení se nynějšími poměry protahuje. Procesy trvají proto mnohem déle a jsou dražší, než by bylo zpravidla třeba.

Jen několik slov o výkonu trestů. Jest tomu sedm let, co tehdejší vláda podala návrh zákona o nakládání s politickými vězni. Návrh byl v ústavně-právním výboru zlepšen, ale nikdy nespatřil světlo veřejnosti, to jest nebyl uveden v praksi, zůstal někde vězeti zaprášen mezi spisy, a přece to jest a zůstane ostudou, že osobám odsouzeným zde podle zákona na ochranu republiky nedostane se ani práv, jaké povolovalo právem potírané a hanobené Rakousko politickým vězňům. Žádáme, aby této ostudě byla učiněna co nejdříve přítrž, aby se s politickými vězni nenakládalo jako s prostými zločinci a aby jim nebyli stavěni na roveň.

Živý zájem máme také na výkonu trestu a žádáme, aby byla zavedena civilní kontrola věznic a trestnic. V tom duchu nese se návrh posl. Blatné a soudr., ale sněmovna nečiní nic, aby se návrh uzákonil. Také tento návrh byl někde pohřben mezi jinými spisy. Tímto dožaduji se vyřízení tohoto pro nás tak důležitého návrhu.

I když se nestavíme proti tomuto návrhu zákona, přes to musíme úplně jasně prohlásiti, že nemůžeme míti důvěry k justiční správě, poněvadž víme, že jest v rukou kapitalistického třídního státu a kapitalisticky orientovaných stran občanského bloku nástrojem k potlačování pracující třídy. A tím zůstane, dokud kapitalismus nebude vítězně zdolán. (Souhlas a potlesk poslanců něm. strany soc. demokratické.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. dr Keibl. Dávám mu slovo.

Posl. dr Keibl [německy]: Vážené dámy a pánové! Na denním pořadu jest výborová zpráva o vládním návrhu tisk 1967, jehož nadpis zní, že se jím doplňují některá ustanovení trestního zákona a trestního řádu. Ale ve skutečnosti se jím nedoplňuje ani trestní řád ani trestní zákon, nýbrž činí se právě opak toho. Neboť doplněním rozumíme opatření, které zákon zlepšuje a podrobněji rozvádí, aby se přizpůsobil praktickému požadavku, krátce a dobře něco, co má býti lepší než to dřívější. Tento návrh však jde opačnou cestou. Zhoršuje platná ustanovení. Ale ani to není tak dalece podstatnou věcí toho, jako to, co jest skryto za těmito věcmi a co jest jejich základem. Máme ještě druhý vládní návrh tisk 1685, jenž obsahuje něco zcela podobného, pokud jde o civilní řízení. I tento návrh byl již projednán ústavně-právním výborem a zpráva již byla vydána v tisku 2046. Podstatně jest to táž látka, jedna se týká civilního práva, druhá trestního. Oba návrhy a obě zprávy mají ulehčiti soudům v přílišné práci, která během doby byla uvalena na jejich bedra. Poněvadž základní myšlenka a účel obou návrhů jsou tytéž, bylo by vlastně bývalo praktické a hospodářské, dáti oba návrhy zároveň na denní pořad sněmovny a rozpravu o obou návrzích zároveň provésti. Byli bychom si ušetřili spoustu opakování a konečně bylo by to vyšlo na jedno: co vláda navrhuje, tato sněmovna bez dalšího polyká.

Poněvadž účelem právě projednávaného vládního návrhu jest ulehčení soudům, musím se nejprve zabývati touto věcí. Naše soudy jsou přetíženy, to jest věc, kterou dnes není zapotřebí dokazovati, poněvadž jest všeobecně známa, poněvadž se tisk často a široce o ní rozepsal a také není zjevem, který by se byl ukázal teprve včera, nýbrž trvá již velice dlouho, táhne se po léta a poněvadž o všech těchto věcích vědí i úřady, jak druhé stolice, tak i ministr spravedlnosti a sněmovna. O této kapitole bylo již mnoho mluveno a napsáno, ale dosud nebylo dosaženo hmatatelného výsledku. Soudcové mají velice málo z toho, že je ústavně-právní výbor celé odpoledne živě lituje a ke konci projeví naději, že se jim jednou povede lépe. Tím jim není poslouženo a i když právní výbor přijal resoluci směřující k tomu, že se vláda a ministerstvo spravedlnosti zvláště vyzývají, aby již nečinily žádných interkalarií a když se již interkalarie nahromadily, aby je rozdělily soudcům jako mimořádnou výpomoc, dokonce aby o opatřeních, která učinily podle této resoluce, do měsíce podaly zprávu, pak jest to přece něco, ale obávám se, že tato zpráva, až měsíc uplyne - a to nebude již dlouho trvati - bude velice hubená. Nechci zde opakovati všechny stížnosti soudců, to by za prvé vedlo příliš daleko a za druhé by to beztoho nemělo žádný úspěch. Chci poukázati na to, že poměry u soudů se nedají skutečně déle udržeti. Není prostě možno dále snášeti stav, aby soudní vyřízení, která mají býti vydána v několika dnech nebo aspoň ve dvou týdnech, potřebovala celých měsíců, než se dostanou do rukou stran, není možno dále snášeti stav, aby si soudce sám musil psáti jednací protokoly, aby neměl zapisovatele, když přece zákon výslovně prohlašuje, že všechna jednání, prováděná bez zapisovatele, jsou zmatečná. Abych tak řekl, spravedlnost nežije z ničeho jiného než z neustálé zmatečnosti řízení v nižších instancích. Není možno, aby se jednotliví soudcové tak přepracovávali, aby se v práci nebo doma zhroutili. Měli jsme v poslední době dokonce množství smrtelných případů. Nelze jednání vésti tak, jak se vedou nyní před soudem pod nátlakem poměrů. Jednání zvláště u vyšších soudů skládají se pouze z čistých formálností, trvají jen zcela krátce, několik minut, strany se nevyslechnou, advokáti nemohou prosloviti řečí a činiti návrhů, všechno úsilí směřuje k tomu, aby celá věc byla pokud možno krátká. Rozsudek, jenž má býti vynesen na základě přelíčení, jest napsán již před ním a pak se pouze přečte a celá věc jest hotova. (Výkřiky posl. dr Schollicha.) Vším tím se snižuje spravedlnost přímo na frašku a nikdo nemá již důvěry k celé této věci. Spravedlnost bez důvěry obyvatelstva není spravedlností. Spravedlnost, o níž se vždy tvrdilo, že jest páteří obyvatelstva, dostala se v poslední době i s jinými věcmi do nevážnosti a nemohu pominouti příležitosti, abych zase jednou zde před sněmovnou neuvedl případu Popelkova. Prosím, o otázce, zdali nejvyšší soud v tomto případě měl kdysi skutečně pravdu či nikoliv, lze míti rozličné mínění. Zajisté, jest to nejvyšší soud a když ve svém rozhodnutí prohlásí, že to udělá tak nebo onak, jest to nepopíratelné. Ale není možno připustiti, aby president nejvyššího soudu osobně zasáhl do boje stran a konal přímo úlohu, která by ve starém Rakousku, abychom tak řekli, byla bývala naprosto nemožná. Bylo by bývalo zcela vyloučeno, aby člověk jako Popelka po tom, co učinil, byl ve starém Rakousku zůstal jen ještě 10 minut presidentem nejvyššího soudu. Neboť pak by byla nepochybně povstala nejvyšší moc, která tehdy byla a byla by prohlásila, že takového činitele nejvyššího úřadu nelze ve státě potřebovati. Nikoliv to, že nejvyšší soud tehdy vydal takové rozhodnutí, rozčililo tak německé obyvatelstvo, nýbrž způsob, jakým president nejvyššího soudu vzal tuto věc za podnět, aby se před celým světem představil jako český straník a šovinista a tím, že a jak on tuto věc vzal do rukou, stala se celá aféra politickou; a dnes jest nejvyšší soud a jeho president předmětem velmi prudkých útoků v tisku, prudkých útoků politických nebo národních stran a musí dokonce usednouti na lavici obžalovaných, poněvadž jistý sbor se cítí uražen jeho výrazy a žádá dostiučinění. Jest to přece zcela nemožná věc: President nejvyššího soudu na lavici obžalovaných! (Posl. dr Schollich [německy]: To jest možně jen v Československu!) To jest skutečně jen zde možné, to jest v jiném státě rozhodně vyloučeno a musím vysloviti svůj úžas, že se nepodařilo v zájmu spravedlnosti a vážnosti, kterou spravedlnost musí rozhodně míti, vůbec znemožniti tento spor pro urážku na cti, nikoliv snad znemožniti tím, že by se soukromým žalobcům odňalo právo jíti s touto věcí před soud, nýbrž že se ta věc před přelíčením nějak nesprovodila se světa. Bylo by snad bývalo úkolem ministerstva vystoupiti zde jako poctivý zprostředkovatel. Tento obraz jest strašný: President nejvyššího soudu na lavici obžalovaných! Z toho by mohla býti veselohra, kdyby to ve skutečnosti nebyla truchlohra. (Výkřiky poslanců něm. strany národní a něm. strany soc. demokratické.)

Za takových okolností ztrácí spravedlnost na vážnosti. Neztrácí jí jen spravedlnost jako instituce, jako zřízení státní, nýbrž jednotliví členové této instituce ztrácejí mezi obyvatelstvem na vážnosti a ve chvíli, kdy obyvatelstvo nebude již míti zájmu na soudcích, bude pro ně velice ztížena i cesta, kterou by se mohli dostati ke svým právům i tam, kde veřejnost toto právo jinak bez dalšího uznává; a v čem záležejí tato práva? V nakládání hodném člověka, především v placení za vykonanou práci, dále v tom, že se od soudců nežádá příliš mnoho práce. Máme osmihodinovou pracovní dobu. Každý, kdo pracuje v nějakém podniku, po osmi hodinách se prohlašuje za zproštěného práce. Ve státních úřadech a zvláště u soudů není osmihodinné pracovní doby a rád bych viděl, co by učinila justiční správa, kdyby nějaký soudce po osmi hodinách služby řekl: "Nyní uplynulo mých osm hodin, dnes již nepracuji." Hodiny přes čas staly se u soudů samozřejmým denním zařízením a snad se budou musiti ještě nejvyšší právníci zabývati otázkou, nemusejí-li tyto hodiny přes čas býti dodatečně zaplaceny. Nebylo by nezajímavé podati jednou takovou žalobu proti eráru; pak bychom viděli, co z toho vyjde.

Jedno jest jisté: V této formě to dále naprosto nepůjde. Právě moje strana podala před nedávnem interpelaci kol. Siegla panu ministrovi spravedlnosti, ve které vykazuje množství případů, nikoliv aby vylíčila, jak jest spravedlnost špatná, nýbrž v jakých špatných poměrech soudci musejí žíti a za jakých poměrů jsou nuceni pracovati. Nutný styk mezi obyvatelstvem a soudem se stále zmenšuje a proto se snižuje i zájem. Prozkoumáme-li úplně podrobně příčiny tohoto přetížení, seznáme, že většinou nejsou to snad nutné věci, které se nedají vůbec změniti, nýbrž většinou svévolně uložené práce. To jest především dvoujazyčnost. (Souhlas na levici.) Když dnes soudce musí skoro každé rozhodnutí a každý rozsudek vypracovati dvoujazyčně, jest zřejmé, že k tomu potřebuje dvakrát i třikrát tolik času. Ze soudní činnosti vyjímám jen knihovní věci: Knihovní věci byly v minulých letech, než byla vydána jazyková nařízení, něčím, co soudce příliš nezaměstnávalo, co mohl obstarávati často jen tak jako vedlejší práci; ale dnes to jest činnost, která mu tak vadí, že jest úplně zaměstnán již jen knihovními věcmi. Toto zatížení pak jde dále. Nejen že jest tím více zatížen soudce, než by nezbytně bylo zapotřebí, nýbrž i kancelář, listovní, jenž do pozemkových knih musí všechno zapisovati dvoujazyčně, nejsou s prací hotovi a nevyřízené věci se hromadí. Ale co se nyní stane? Pokladna nevyplatí půjčky, o kterou se žádá, dříve, než zástavní právo na tuto půjčku jest zapsáno do knih. Ale zástavního práva nelze do knih zapsati, poněvadž soudce a listovní se nedostanou k tomu, aby tuto věc vyřídili. Proto dlužník nedostane peněz a dostane se do velkých rozpaků. Zde jsou jen dvě cesty: Buď musí pokladna vyplatiti proti svým stanovám, než se vloží zástavní právo, anebo se musí podmazávati a rozdíleti bakšiše, aby z celého stohu nevyřízených věcí byl vytažen právě onen kus, jenž jest předmětem intervence. Takto se u nás pěstuje u slabých charakterů stav, jejž jsme poznali na východě jako normální, jehož jsme však dosud neznali a jsme na nejlepší cestě, abychom stále hlouběji zapadali do tohoto bahna. Ale vinu toho nenesou lidé, kteří přijmou několik krejcarů, nýbrž systém, jenž je přímo nutí, aby to tak dělali.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP