Pátek 1. března 1929

17. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů k §u 3:

Odst. 1 a 2 nechť znějí:

"(1) Podpora starobní činí 1200 Kč ročně pro osobu.

(2) Poskytuje-li se podpora dvěma osobám, žijícím ve společné domácnosti, snižuje se na ročních 800 Kč pro každou z nich."

Odst. 3 budiž škrtnut.

18. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr. k §u 3:

V odst. 1 budiž částka "500 Kč" nahrazena částkou "1200 Kč".

Odst. 2 a 3 buďtež škrtnuty.

19. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 3 znějž:

"Podpora se vyměří v takové výši, aby úhrnný roční důchod oprávněné osoby činil daněprosté existenční minimum."

20. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr:

§ 4 budiž škrtnut.

21. Eventuální návrh posl. Štětky a soudr. k §u 3:

Bude-li zamítnut náš návrh na změnu §u 3, navrhujeme:

Odst. 2 a 3 buďtež škrtnuty.

22. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů:.

§ 4 budiž celý škrnut.

23. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 4 budiž škrtnut.

24. Eventuální pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 4:

Bude-li zamítnut návrh na škrtnutí §u 4, navrhujeme, aby odst. 1 §u 4 zněl:

"Ke státní starobní dávce poskytne obec, v níž bydlí podporovaný, příplatek, který činí 10 až 25% poskytované starobní dávky a vyplácí se současně se starobní dávkou."

25. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů k §u 4:

Odst. 1 nechť zní:

"(1) Ke státní starobní podpoře poskytne obec bydliště podporovaného k částce 1200 Kč, případně 800 Kč, příplatek takto odstupňovaný:"

Ostatní odstavce tohoto paragrafu zůstávají beze změny.

26. Doplňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

K §u 4 budiž připojen nový odst. 3:

"Dosud poskytované chudinské podpory jakéhokoliv druhu nejsou dotčeny tímto zákonem. Obce, které poskytují takové podpory, mají však právo započítati je na příplatek podle odst. 1."

27. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 5 nechť zní:

"Žádost za starobní podpory je podati písemně neb ústně u obce bydliště spolu s průkazy, potřebnými ku zjištění osobních údajů. Obec, v níž důchodce bydlí, vyžádá si vyjádření příslušné obce domovské, jež dlužno podati do 14 dnů, načež předloží žádost okresnímu úřadu. V doprovodu žádosti vyjádří obec své dobrozdání. Vyjádří-li se o žádosti záporně, musí uvésti důvody."

28. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

V §u 5 buďtež slova "okresní úřad" nahrazena slovy "příslušnou okresní nemocenskou pojišťovnou".

29. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

V §u 5 buďtež škrtnuta poslední slova: "a jakým způsobem bylo doposud postaráno o výživu žadatelovu".

30. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 6 znějž:

"(1) O žádosti rozhodují zvláštní komise, zřízené při okresních nemocenských pojišťovnách a čítající 6 členů mimo předsedu.

(2) 3 členy komise volí zástupci pojištěnců v představenstvu okresní nemocenské pojišťovny z osob, které § 6. lit. b) zákona č. 221/1924 vyloučil z povinného pojištění zaměstnanců pro případ invalidity a stáří, a druhé tři výbor obvodní úřadovny, zřízené podle zákona č. 148/1925 z řad maloživnostníků a malorolníků, které § 4, lit. b) vyloučil se zřetelem na 60. rok jejich věku z pojistné povinnosti osob samostatně hospodařících. Pokud nebudou obvodní úřadovny podle zákona č. 148/1925 zřízeny, provedou tuto volbu stejným způsobem zástupci pojištěnců v představenstvu okresní nemocenské pojišťovny, v jejímž obvodě je komise zřízena.

(3) Předsedu komise a jeho náměstka zvolí členové komise ze svého středu a to předsedu ze řad zaměstnanců a náměstka z osob samostatně hospodařících."

31. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 6 nechť zní:

"O žádosti řádně doložené rozhodne okresní úřad příslušný podle obce bydliště. Okresní úřad je povinen předložiti žádosti zvláštnímu 7člennému výboru, který bude žádosti zkoumati. Do výboru budou povoláni okresním úřadem 2 zástupci obcí, 2 zástupci příslušné okresní sociální pojišťovny a 2 zástupci odborových organisací.

Výboru předsedá náčelník okresního úřadu nebo jeho zástupce.

Tento výbor přezkoumá také návrh okresního úřadu na snížení dávky nebo odejmutí dávky, jestliže se změnily osobní poměry a osoby podporované."

32. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů k §u 6:

Odst. 1 znějž:

"O žádosti řádně doložené rozhodne komise, složená z 5 zástupců občanstva, patřícího do skupiny pojištěnců podle zákona č. 221 z 9. října 1924, zřízené při každém okresním úřadě."

Odst. 2 budiž škrtnut.

33. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

§ 6 nechť zní:

"O žádostech rozhoduje příslušná okresní nemocenská pojišťovna. Do rozhodnutí lze se odvolati v řízení u pojišťovacích soudů podle ustanovení páté části zákona o sociálním pojištění."

34. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

§ 7 nechť zní:

"Každá změna příjmu a majetkových poměrů, které mají vliv na výměru podpory, budiž oznámena přislušné okresní nemocenské pojišťovně.

Stejně jest povinna obec bydliště upozorniti tuto pojišťovnu na všechny takové změny."

35. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů k §u 7:

Odst. 1 budiž škrtnut.

Odst. 2 začínati bude slovy:

"Obec bydliště podporovaného a jeho obec domovská povinna jest hlásiti" atd.

36. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

V §u 7 budiž odst. 2 škrtnut.

37. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

§ 8 budiž škrtnut.

38. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 8 budiž škrtnut.

39. Eventuální pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

Bude-li zamítnut náš návrh na škrtnutí §u 8, navrhujeme, aby § 8 zněl:

"Vyjde-li na jevo, že někdo v době, kdy později dostával státní starobní dávky, měl již jmění nebo jmění nabyl, má stát právo žádati náhradu za vyplacenou starobní dávku a to i proti pozůstalosti osoby podporované. O povinnosti k náhradě, jakož i o sporech tu snad vzniklých rozhodne s konečnou platností okresní úřad příslušný podle obce, v níž bydlí podporovaný."

40. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr. k §u 8:

Odst. 1 budiž škrtnut.

V odst. 2 nechť první věta zní:

"Vyjde-li na jevo, že někdo v době, kdy dostával státní starobní podporu, měl již jmění, z něhož mu plynul důchod zajišťující existenční minimum, nebo jmění takového později nabyl, má stát právo žádati náhradu za vyplacenou starobní podporu, pokud tím není jeho pravidelný důchod pod existenční minimum snižován."

41. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů:

Odst. 1 §u 8 budiž škrtnut.

42. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

V §u 8 budiž odst. 2 škrtnut.

43. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

V §u 9 buďtež odst. 2 a 3 nahrazeny odstavcem tohoto znění:

"Podpory jest přiznati od 1. dne měsíce, kdy splněny byly všechny náležitosti, zakládající nárok na státní starobní podporu."

44. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

V §u 9 buďtež odst. (2) a (3) nahrazeny zněním:

"Při prvém poukázání podpory budiž poukázána zároveň také podpora za dobu od 1. ledna 1929."

45. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů:

V odst. 1 §u 9 buďtež škrtnuta slova: "s příplatkem obecním podle §u 4."

46. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů:

V odst. 2 §u 10 škrtnuta buďtež slova: "a obecní příplatek."

47. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

V §u 13 buďtež škrtnuta slova "sám o sobě."

48. Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Československá vláda nechť připraví vzájemné dohody se sousedními státy, aby se příště automaticky poskytovala starobní podpora jak příslušníkům sousedních států, pokud žijí na československém území, tak také československým státním občanům v cizině.

Místopředseda dr Buday (zvoní): Všetky návrhy sú predmetom jednania. Dávam slovo k doslovu zpravodajcovi výboru soc. politického p. posl. Malíkovi.

Zpravodaj posl. Malík: Slavná sněmovno! Osnova zákona o státních starobních podporách byla v debatě některými pány řečníky dosti nepříznivě posuzována. Konstatuji však, že přesto skoro ze všech řečí vyzníval základní ton, že se osnova přece jen nemůže tak beze všeho odsuzovati, naopak že se přece jen musí vítati, poněvadž přináší přece jen aspoň něco dobrého.

Některé výtky činily dojem, upřímně se přiznávám, jako by nebyly míněny vážně, jako by se vytýkalo jen proto, aby se vytýkalo, jako by se oponovalo jen proto, aby se oponovalo pro a k vůli oposici.

Dámy a pánové, myslím, že tyto způsoby neprospívají ani demokracii ani parlamentarismu. Odsuzovati něco proto, že to podala vláda, která je v nemilosti té neb oné oposice, a přisuzovati vládě viny, jichž ona vůbec třeba nespáchala, považuji za politickou přemrštěnost, nebo, řekněme, politický šovinismus.

Padlo zde slovo, že prý nynější režim zavinil, že otázka přestárlých teprve nyní se konkrétně řeší, teprve nyní přišla na řadu. Buďme spravedliví a řekněme si, že to není pravda. Nemůžeme přece zapříti a popříti, že jsme již měli několik vlád, několik kabinetů vlád, ve kterých seděli také socialisté, a jaký byl osud přestárlých?

Potvrzuji, že jsme měli zákony, že jsme měli resoluci, ale já jsem již ve svém úvodním slově řekl, že to byly zákony na papíře, které nebyly realisovány. (Posl. dr Winter: Poněvadž do tě doby nebyl v účinnosti zákon o sociálním pojištění!) Já hned přikročím k zákonu o sociálním pojištění. Nechci dnes nic vytýkati a nechci odsuzovati, co se tenkrát stalo, jak se státi musilo.

Ráčíte mi, vážení pánové, přece přiznati, že při projednávání zákona o sociálním pojištění přijali jsme zásadu, že jsme člověka, který má 60 let, prohlásili za starého. Tenkráte jsme určili hranici, kdy nastupuje stáří člověka, a vy dobře víte, že tenkráte pojišťovací matematika rozhodla, že všichni, kteří překročili 60. rok, nemají býti pojati do sociálního pojištění, do pojištění invalidního a starobního, ale pojišťovací matematika tenkráte také rozhodla, že musí býti pojati do pojištění mladiství. Dnes, přiznávám, jsme jaksi zkušenější... (Posl. Johanis: Od 1. července s aktivními zaměstnanci také bude zavedeno opatření pro přestárlé.) Není o tom pochyby - a zejména dnes to všichni snad přiznáváme - že daleko více byly by sociálního pojištění potřebny osoby starší, než ty osoby mladistvé, ale nechci vytýkati, že právě tenkrát opatrnost, řekněme finanční opatrnost, a zásady pojišťovací rozhodly, aby se osoby starší než 60 let do pojištění starobního a invalidního nepojaly. Vážení pánové! Když došlo k novelisaci zákona o sociálním pojištění, bylo zde pány vytýkáno, proč prý nebyl přijat návrh odborné komise Ústřední sociální pojišťovny, který, jak známo, chtěl dodatečně podrobiti sociálnímu pojištění také osoby, které tehdy byly ze sociálního pojištění vyňaty.

Já jsem ve svém úvodním slově již dnes řekl, že i tento návrh nebyl by splnil, co vlastně má splniti projednávaná předloha. Tento návrh byl by sice přiznal nárok na důchod invalidní resp. starobní, ale jen za určitých podmínek. První podmínka byla, že by ten pojištěnec musel býti zaměstnán a musel také platiti společně se zaměstnavatelem pojistné. (Posl. Hackenberg: Ale měl by nárok!) Ano, měl by nárok. Druhá podmínka, kterou jsem vytýkal ve svém úvodním slově je ta, že by ten nárok se stal splatným nebo skutečným teprve po splnění čekací doby. (Posl. Johanis: A kolik by činil?) A vytýkal jsem právě, že by pro důchod starobní čekací doba činila nejméně 5 let, kdyby ten člověk trvale a po celý rok byl zaměstnán. Prosím, račte uvážiti, kdyby šlo o člověka 65 let starého, tak do roku 70. by neměl ještě nároku na důchod. (Posl. Johanis: A kdyby byl invalidní, kdy by měl nárok?) Za dva roky, ale plné dva roky by musil býti zaměstnán a čekal by dva roky, nežli by se mohl domáhati důchodu.

Jiná věc je otázka úhrady. Odborná komise tenkráte sama vypočítala, že by to pojištění přestárlých bylo pasivní a to cifrou 165 mil. Kč. Je to obnos skutečně značný a nemůže se tak podceňovati, ale hlavní je to, že přece jen by podle tohoto návrhu odborné komise nemohlo se potřebným osobám přestárlým pomoci ihned a to právě sleduje ten vládní návrh, aby se přestárlým poskytl dar, poskytla pomoc ihned, bez vázání na nějaké zvláštní podmínky čekací. Vyžaduje se tedy jen určité stáří, nemajetnost a neschopnost k výdělku. Bylo zde tvrzeno, že tento návrh odborné komise mohl býti přijat, aniž by to stát něco stálo. Vážení, myslím, že přece jen se tak legračně nemá mluviti. Není o tom pochybnosti, že kdyby ti dotyční dostávali důchod, že by k němu podle zákona stát musil přispívati po 500 Kč. Podle výpočtu odborné komise jde alespoň o 140.000 lidí a kdyby důchody těchto 140.000 lidí byly splatny v jednom roce, znamená to 70 mil. vydání pro stát, když počítám 500 Kč na jednu osobu, nepočítaje ovšem ještě vdovy a příslušníky rodiny. Z těchto důvodů finančních a zejména také pro tu dlouhou čekací dobu myslím, že přece jen můžeme dáti přednost této vládní osnově, která chce pomoci ihned těm, kteří pomoci potřebují.

V §u 1 bylo vytýkáno, že není jasně stylisován. Já se přiznávám, vážení, že přesná stylisace tohoto paragrafu je náramně obtížná. Ale když chceme i tento zákon vtěliti do systému, který jsme přijali při pojištění sociálním, pak prosím nelze vytýkati, že chceme jaksi doplniti tento systém a že jsme nuceni vázati se na zásady zákona o sociálním pojištění dělnickém, resp. o pojištění osob samostatně hospodařících. A když jsme tenkráte přijali hranici věkovou 60 let, že teprve stáří počíná dokonaným 60. rokem, tedy tu myšlenku musíme nějakým způsobem vyjádřiti v této nové předloze a proto ohraničujeme okruh osob, jimž se té pomoci, státní podpory má dostati, hranicí věkovou 60 roků a přiznáváme osobám, které překročily 65 roků možnost, aby se jim poskytla státní podpora. Bylo zde namítáno, že patrně jen ten, který by pojištění byl podléhal, by dostal podporu a ne příslušníci rodiny. Pánové z výboru soc. politického se pamatují, že v původním návrhu stálo psáno, že jen osoby, "které by podléhaly pojištění", kdežto jak dobře víte, subkomise k této větě zvolená dala přednost slovům "kteří by byli účastni pojištění" a těmito slovy "kteří by byli účastni", se okruh osob rozhodně rozšiřuje Ovšem nevím, jak se prakse bude prováděti, ale podle mého názoru mám za to, že účastným pojištění není jen ten, který pojištění podléhá, který má platiti, nýbrž že také účastným pojištění je ten, který z toho pojištění má prospěch, užitek, a to může býti vdova, resp. příslušníci rodiny. Tedy z této nové stylisace, kterou jsme přijali, soudím, že i vdova může dostati podporu, poněvadž i ona může býti účastna pojištění.

Bylo zde vytýkáno, že místo "volného uvážení" přijali jsme ve výboru poslední větu: "Na tuto podporu nemají dotyčné osoby právního nároku." Právnímu nároku odpovídá právní závazek. Má-li jedna strana právní nárok, musí míti druhá strana právní závazek, a to je ta základní zásada, která se příčí té zásadě, na níž je zbudována tato předloha. Tato předloha stojí na zásadě dobrovolnosti, že totiž stát dobrovolně poskytuje podporu osobám potřebným. Tedy z toho důvodu, myslím, není možno, aby se vyhovělo návrhům, které zde byly přečteny, aby tato dobrovolnost byla zde vyjádřena zákonnou povinností. Jistě bude dobrá vůle - a tuto dobrou vůli státu musíme vítati - která bude chtíti pomoci všude tam, kde bude pomoci třeba.

Bylo zde vytýkáno, že těch 500 Kč je málo. Připouštím to, není pochyby o tom, že je to málo, ale vážení, jestliže jsme přijali při zákoně o soc. pojištění dělnickém, že státní příspěvek k důchodu má činiti 500 Kč, jestliže jsme přijali při pojištění osob samostatně hospodařících, že státní příspěvek má činiti rovněž 500 Kč, myslím, že je zcela logické, abychom i zde zůstali při těch 500 Kč. (Výkřiky posl. Johanise.)

Těchto 500 Kč znamená vydání, jak zde bylo řečeno, pro stát 42 mil. Kč. Návrhy se stran socialistických vyznívají v ten smysl, aby příspěvek činil 1.200 Kč. To by činilo ročně přes 100 milionů Kč. Návrh strany komunistické jde ovšem dále, poněvadž musí přece socialisty přetrumfnouti a navrhuje 7.000 Kč. To by stálo ročně 600 milionů Kč. Vážení, je to ovšem hezké, když se takové návrhy mohou podávati, ale neštěstí spočívá v tom, že to hlavní chybí, totiž peníze, a právě z důvodů finančních není možno kolikráte ani tomu nejkrásnějšímu návrhu vyhověti.

Byla zde položena otázka, kdo prý může býti živ za 1.66 Kč denně. Ale kdybychom vzali za základ 1.200 Kč, také by se mohla položiti otázka, je-li možné žíti denně ze 3.33 Kč. A možná, že by odpověď zněla také "ne". Ale já to obrátím. Jestliže podpora činí 500, resp. 600 Kč, dělá to za 10 let 5000 a 6000 Kč, a to je slušná cifra. Jest jisto, že máme tisíce a tisíce poplatníků, kteří platí na daních a přirážkách méně než 500 Kč a já jsem jist, kdyby byla dána možnost, aby se těmto poplatníkům 500 Kč prominulo, že by to jistě velmi sympaticky přijali. Tedy těch 500 resp. 600 Kč jsou také nějaké peníze.

Ale přicházím k jiné věci. Přál bych si, aby bylo jasno. Když jde o důchody z titulu pojišťovacího nebo o důchody, řekněme, válečných poškozenců, anebo řekněme o tuto státní podporu, tak se nesmí zaměňovati plné zabezpečení existence za částečnou náhradu t. zv. sociální škody. To je, prosím, ohromný rozdíl! Jak zákon o sociálním pojištění, tak zákon o válečných poškozencích, tak tento zákon o starobních podporách má ten smysl, aby aspoň částečně hradil škody sociální, aby aspoň částečně vypomohl, ne aby zaopatřil naprostou existenci. To je nemožná věc! (Výkřiky komunistických poslanců.)

Bylo zde vytýkáno, že se v zákoně nutí obce k příspěvku. Vážení, já se nedívám na toto ustanovení tak černě. Obce budou přispívati 10 resp. 20%. Ze své vlastní zkušenosti nepovažuji tento příplatek obecní za velké zatížení, poněvadž vím dobře, že platíme už dnes 7% zdravotní přirážky z přímých daní. Těchto 7% zdravotní přirážky ze všech přímých daní dělá a bude dělati více než příplatek obecní z titulu tohoto zákona.

Máme dále ustanovení, že obce přispívají 10% z pozemkové daně do fondu pro živelní pohromy. Dále je ustanovení, že platí obce 20% na léčebné svých chudých příslušníků. A to je ta největší položka výdajová, která obce zejména velmi zatěžuje. Počítám-li, že přestárlých bude 1 na 100 osob, tak v obci čítající 1000 duší, počítám, bude jich 10, takže příspěvek obce bude činiti 500 až 1000 Kč. Když se bude jednati o město, nebude to žádná veliká částka. Ale když v rozpočtu obecním musí býti položka nařízená zákonem, tak je zde dán právní základ, že, když nestačí, musí býti doplňována z vyrovnávacího fondu. Nejsou zde žádné obavy, aby těm obcím, jimž nebude rozpočet stačiti, nebylo přispěno z vyrovnávacího fondu.

Já jsem, vážení pánové, dokonce toho názoru, že obce vlastně budou míti chudinské položky výdajové menší proti nynějšímu stavu, a to proto, poněvadž povinnost starati se o chudé doplní, resp. částečně převezme stát, který sám bude ročně, aspoň v prvých letech, přispívati těmi 42 mil. Kč.

Bylo zde dokonce vytýkáno, proč prý má obec pobytu platiti ten příplatek. Vážení, to jen z toho důvodu, aby celé řízení bylo co nejkratší. Myslím, že jest zcela rozumné, když přestárlý člověk dojde k starostovi své obce, kde bydlí, a tam ústně přednese svou žádost, takže se může hned napsati. Kdybychom byli přijali, že obec domovská to má platiti, uvažte, vážení, jak by to dlouho trvalo, než by se zjistilo, kam ten člověk patří, a byla by to jen škoda pro toho člověka, poněvadž by dostal tu podporu pozdě.

Co jsem uvedl, dokazuje, že byly některé věci vytýkány neprávem. Jsem pevně přesvědčen, že předloha bude vítána tisíci a tisíci lidmi s vděkem a že ji přijmou zejména chudé obce. Z toho důvodu navrhuji, aby slavná sněmovna přijala vládní návrh zákona o státních podporách starobních v tom znění, jak je otištěn ve zprávě výborové, i s připojenou k této zprávě resolucí. (Souhlas.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP