Pátek 1. března 1929

Posl. Tučný: Slavná sněmovno! (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.) Přihlásil jsem se k slovu hlavně proto, abych v poznámkách vysvětlil některá tvrzení, která byla zde pronesena v debatě o osnově zákona o státních starobních podporách. My jsme vždy tvrdili, že zaopatření zestárlých, práce neschopných osob není požadavkem socialistickým, nýbrž požadavkem, který vyvěrá z prosté lidskosti a lidského citu. (Souhlas.) Proto by opravdu velice těžce doléhaly na svědomí socialistických stran výtky, že socialisté měli dosti času, aby uzákonili zaopatření zestárlých osob, ale že neukázali dosti pochopení pro osudy této kategorie pracujícího světa. Bylo vytýkáno, že musila teď tato koalice, jíž říkáme "panská", ovšem za odporu koaličních stran, doplniti sociální pojištění zaopatřením osob zestárlých. Vážení pánové, my jsme vždy považovali zákon o zaopatření zestárlých osob za organickou součást zákona o sociálním pojištění dělnickém. A je proto pochopitelné, že muselo býti napřed uplatněno dělnické starobní a invalidní pojištění, aby potom podle jeho struktury, podle jeho rozsahu a podle jeho účinu bylo provedeno také zaopatření osob zestárlých, to jest těch, které nebudou pojaty do zákona o starobním a invalidním pojištění. A když jsme odhlasovali v říjnu r. 1924 zákon o starobním a invalidním pojištění dělnickém, nikdo nemůže vytýkati socialistickým stranám, že by nebyly pamatovaly také na osud oné kategorie, která do pojistné povinnosti nebyla pojata, protože už při konstrukci zákona o starobním a invalidním pojištění přijal se zákonný závazek, že současně s působností zákona o starobním a invalidním pojištění vejde v působnost také zákon o zaopatření osob přestárlých. A poněvadž termín působnosti zákona prvého byl stanoven 1. červencem 1926, staraly se socialistické strany o to, aby v čas do stanoveného termínu byla také po ruce osnova, na jejímž podkladě byl by projednán zákon o zaopatření přestárlých. Ta byla vypracována v ministerstvu soc. péče r. 1925 a byla také připravena k tomu, aby byla položena na stoly parlamentu k projednávání.

Nestalo se jednostrannou vinou socialistů, že r. 1925, místo aby se pokračovalo v parlamentní práci, byly vypsány volby a že jsme volbami dostali do této sněmovny novou strukturu, která ovšem neprokázala tolik zájmu na osudu osob zestárlých jako dřívější struktura socialisticko-měšťanská. Ale i tak bylo stále ještě dosti času, aby do 1. července byl projednán zákon o zaopatření osob přestárlých a aby také 1. červencem mohl vejíti v působnost. Protože však jsme dostali novou konstelaci politickou, právě proto, že jsme měli úřednickou vládu, které bohužel také osud této kategorie k srdci nepřirostl, nestalo se tak do 1. července 1926 a jestliže o tom jednáme teprve r. 1929, tož zásluhu o to, že přicházíme o 3 roky později s tímto zákonem, nemá absolutně nikdo jiný než tato koalice. (Výborně! - Potlesk.)

My jsme se ovšem domnívali, i když to bude dělati koalice bez socialistů, že se projeví aspoň kus uznání v předložené osnově k těžkému osudu člověka v práci zestárlého.

Vážení pánové, chci poukázati na jeden zjev, který při stálé vládě kapitalistické morálky není zjevem zvláštním a řídkým. Staly se velmi často případy, že dělník, který dřel celý život v továrně nebo v dílně zaměstnavatelově, když byl vyčerpán a v zoufalé situaci, vzpomněl si, že někomu po 40, 50 let svou pracovní energií dobýval blahobytu a zabezpečení ve stáří, a zaklepal, zdali by se srdce toho zaměstnavatele neustrnulo a on mu nedopřál alespoň nějaké podpory. Byly to potěšitelné zjevy, když jsme viděli hrdost dělníka ocitnuvšího se v zoufalé tísní, který desetihaléřovou nebo dvacetihaléřovou almužnu, kterou mu zaměstnavatel dal za 40letou práci, hodil zaměstnavateli prostě pod nohy.

Bude-li někdo posuzovati osnovu, kterou právě projednáváme, s toho stanoviska, jaké pocity vyvolá v duších lidí, pro které je určená, domnívám se, že se stát oproti této kategorii dostane do stejné situace, v jaké byl ten zaměstnavatel, kterého zedřený dělník po 40 letech práce přišel žádati o podporu. A je možné, že se nám vyskytnou také zjevy, že budou lidé vědomi si své lidské důstojnosti a řeknou: Když nás chcete odbývati 48 Kč měsíčně, my při tom stejně musíme žebrati, abychom uhájili živobytí, my to od vás nechceme. To jsme nečekali od této koalice.

Vážení pánové! Zde se dovolával někdo osnovy, která byla za úřednické vlády předložena, poněvadž chtěl ukázati, že tato koalice měla více pochopení pro zestárlé osoby, než měla úřednická vláda a tvrdil, že předloha ministra p. dr Schieszla z r. 1926 byla jednomyslně odmítnuta proto, poněvadž vázala almužnu na almužnu, čili vázala nárok na státní podporu s nárokem na podporu chudinskou. Tato předloha, kterou právě projednáváme, je pokrokem, poněvadž tu té vázanosti není. Není to pravda, že by tu nebylo nějaké vázanosti. Jestliže Schieszlova předloha byla odmítnuta proto, že vázala nárok na státní podporu s nárokem na podporu chudinskou, tož máme stejnou tendenci v této osnově, jenže máme obrácený poměr. Je vázána chudinská podpora na nárok na státní podporu starobní a kdo má nárok na státní podporu starobní, má také nárok na chudinskou podporu, která se ovšem vyměřuje v této předloze jinak, než je upravena zákonem o chudinství.

Záleží právě na tom, jaký účinek uplatňuje státní starobní podpora v navrhovaném zákoně. Když jsme se zabývali novelou k zákonu o soc. pojištění dělnickém, z iniciativy ústřední soc. pojištovny vyšel návrh, aby otázka přestárlých byla vyřešena také pojištěním, aby se nemusila řešiti separátním zákonem, nýbrž aby zvláštním zákonem byla vyřešena otázka pouze pěti ročníků a aby dávala ústřední soc. pojištovna přestárlým aspoň to, co je minimálně zajištěno pojištěncům podle zákona č. 221, čili aby po 5 letech pojistných dávala minimální rentu, jaká přísluší pojištěnci po dvou letech splnění karenční doby. To znamená tedy jenom 1.117 Kč čili průměrně by to jistě dělalo 1.200 Kč.

Návrh vládní ovšem dává zestárlým osobám pouze 500 Kč ročně a ve 4. §u říká, že jsou obce povinny přispěti k tomu 20%, 15% nebo 10% podle toho, o jak velké obce běží. V nejpříznivějším případě, s 20%ním příspěvkem obce, bude to 600 Kč ročně, čili pouhá polovina toho, co navrhovala zestárlým osobám Ústřední soc. pojištovna, která to dávala ze svého bez většího přičinění státu a záleželo jen na koaličních stranách, aby byl dán souhlas k tomuto vyřešení otázky přestárlých. A byly by to mohly udělati bez obtížení svědomí, že by zatížily nesnesitelným způsobem státní pokladnu.

A jestliže si to uvědomí zestárlé osoby, že z podnětu Ústřední soc. pojištovny mohly dostati aspoň 1.200 Kč ročně, ale že jim vláda svým návrhem dala jen polovinu toho, a to nota bene v nejpříznivějším případě, domnívám se, že to nikdo ve svém svědomí před těmi zestárlými a zešedivělými osobami neomluví, že se zahrává v koalici tak lehkomyslným způsobem s jejich osudem.

Ještě ke všemu musili jsme vynaložiti hodně výmluvnosti a energie, abychom dosáhli změn v §u 1, poněvadž původní osnova vládní omezovala i ten bagatel, který se bude nazývati státní podporou, dvojím způsobem: jednak mělo se to poskytovati podle volného uvážení, jednak mělo se to poskytovati osobám, které by jinak bývaly podléhaly pojistné povinnosti podle zákona čís. 221. Tedy opravdu pokud možno nejužší okruh osob, aby snad těch 42 mil. Kč, o kterých se tvrdilo, že tolik bude státi provádění zákona v prvém roce, mohlo býti eventuelně ještě o nějaké částky zdecimováno, aby se na zaopatření přestárlých nemusil věnovati ani tento obnos.

Dosáhli jsme změny, pravda, a myslím, že bylo pouhé nedopatření ve zvláštní komisi, která potom měla provésti definitivní stylisaci §u 1, že ještě ta stylisace není jasná. Chtěli bychom míti jistotu, že ten, který by byl býval pojištěncem, může uplatňovati nárok na státní starobní podporu, a také jeho manželka, resp. rodinní příslušníci vůbec, jsou-li zrovna v takové životní situaci, jako by byl ten, který by býval byl pojištěncem.

Je-li v §u 1 řečeno, že je rozhodné, jestliže podle svého životního povolání byl účasten starobního a invalidního pojištění, znamená to, že žena, u které ta okolnost, že je ženou, není životním povoláním, byla by z nároku na tyto státní starobní podpory vyloučena.

Domnívám se, že ještě v posledním okamžiku pan referent nad touto stylisaci se zamyslí a že po případě navrhne změnu, která by postavila otázku nároků rodinných příslušníků na jasný právní základ.

A teď prosím, abych směl říci několik slov o příspěvku obcí. Nevím, je-li v této věci radno vyvolávati zlé duchy, ale je dobře poukázati na všechny možnosti, které se mohou objeviti jako důsledky tohoto zákona. Jakmile je v §u 4 řečeno, že obce jsou povinny přispívati ke státním starobním podporám 20, 15 a 10%, tož je sice pravda, že obce mohou respektovati dále zákon o chudinství a dosavadní zvyklosti při poskytování chudinských podpor, ale není vyloučeno, a myslím, že mně to přizná celý vážený sbor, že mohou býti také obce, které řeknou: "Zákon v §u 4 nám ukládá povinnost přispěti pouze 20%, my tedy omezíme se při chudinských podporách na toto procento, které je nám přikázáno poskytovati tímto zákonem." A pak si, prosím, představte laskavě situaci občana pražského, který dostával podle zvyklostí uplatněných v soc. referátě města Prahy třebas 250 Kč měsíčně, čili 3.000 Kč do roka, aby potom po uplatnění tohoto zákona byl odkázán spokojiti se jenom se 600 Kč ročně, čili abychom mu 2.400 Kč vzali! Já sice věřím, že v Praze, v Plzni, Ostravě a jiných městech, dokud tam jsou socialisté rozhodujícím činitelem, nic podobného se státi nemůže a také nestane, ale není vyloučeno, že se může také někdy struktura representací měst našich změniti a nemáme nikdy zaručeno, že se pak nebude měniti také jen podle strohých povinností otázka poskytování chudinských podpor. Myslím, že tento § 4 bude špatně působiti na dosavadní zvyklosti našich obcí.

Nejzajímavějším na tom jest, že chudinská podpora, kterou obce poskytovaly podle statistiky z r. 1921, činila ročně v celé republice 63 miliony. Podle důvodové zprávy a podle výpočtů ministerstva soc. péče toto opatření, které pod titulem státních starobních podpor dělá stát, bude státi v prvém roce 42 mil., tedy ani ne tolik, kolik dělá chudinská podpora, poskytovaná obcemi a která bude každým rokem klesati, až se to scvrkne na pouhých 9 mil. Proti 9 mil., které bude dávati stát, který je povinen starati se o osud zestárlých osob, budou obce dávati 63 mil. ročně. Znovu uvádím, že to je statistika z r. 1921 a že od té doby se chudinství u značné části osob ještě zlepšilo, je intensivnější, než bylo v roce, ze kterého máme po ruce statistiku.

Ať vezmeme osnovu s kterékoliv stránky, nemůžeme ji prohlásiti za vymoženost. Není vymožeností a není také žádným citelným dobrodiním pro zestárlé osoby. Využívám této příležitosti, když jsem se zmínil o těch vymoženostech, abych řekl také něco na adresu našich kolegů tam s té levé strany k jejich poznámce, která se musela obou socialistických stran velmi nemile dotknouti. Není tato předloha vymožeností, ale měli jsme jiná sociální opatření, která jsme právem vymoženostmi nazývali, a která ještě dnes nazýval vymoženostmi také pan kol. Štětka. To jsou ovšem sociální opatření z doby před rokem 1921 a právě ta nejcennější spadají do prvého tříletí naší obnovené samostatnosti, spadají prostě do doby, kdy ještě jsme neměli "pomocníka" a doufám, že mně vážení pánové budou rozuměti, že toho pomocníka uvádím v uvozovkách - tam s té strany, která nás dnes tak příkře kritisovala. Jest opravdu nešťastným řízením osudu pracujícího lidu v naší republice, že museli to býti lidé z vlastních řad, kterým se zželelo, že až do r. 1921 musely býti socialistické strany v naší republice respektovány, že tu ve sněmovně sedělo v lavicích 75 členů jedné jediné socialistické strany, bez které se nesmělo v tomto shromáždění díti nic, k čemu ona nedala souhlasu a že potom také podle toho vypadaly všechny zákony, které měly svědčiti ve prospěch pracujícího lidu. Musela se síla socialistická rozbíti, musela se rozdrobiti, aby přišlo to, co se dnes proklíná těmi, kteří právě rozbili a rozdrobili. A dokonce je potřeba říci, že musí býti člověk objektivní i při posouzení těch zjevů, které dnes proklínáme a které bychom rádi již jednou zažehnali. Máme vymoženosti, které jsou velmi nepříjemné zaměstnavatelskému světu. Je pochopitelno, že zaměstnavatelský svět všemi prostředky se snaží, aby je paralysoval a provádí se tu, ať se to slovo někomu líbí nebo nelíbí, zřejmě sabotáž sociálního ochranného i pojistného zákonodárství. Ale myslím, že není objektivní hledati vinníka pouze na straně jedné, jest potřebí se také podívati, zdali ti, kteří proklínají sabotáž zaměstnavatelského světa, sami nezaviňují, že jest naše sociální ochranné zákonodárství despektováno a sabotováno. A myslím, že především si to měli uvědomiti právě ti, kdož neznají nic jiného, než dělati výtky sociálním reformistům, na místo aby společně s námi bojovali proti sabotáži zaměstnavatelského a kapitalistického světa.

Král. Dvůr u Berouna bude jistě zejména p. kol. Štětkovi, který nám dnes chtěl udíleti lekci o zradě a o přisluhování kapitalistům se strany sociálních reformistů, velmi dobře znám. A já jsem si tak vzpomněl, když jsem poslouchal p. kol. Štětku, jaká jest to krvavá ironie, že si právě vybral otázku sabotáže zákona o 8hodinové pracovní době a že zde uváděl ten úžasný počet hodin odpracovaných přes čas. Jest to opravdu skutečnost, že v r. 1927 jsme již překročili 17 mil. hodin práce přes čas, což dělá již přes 2 mil. pracovních dnů. A ve Dvoře Králově předseda závodního výboru, když se postavil na odpor zaměstnavateli a nechtěl podepsati žádost o povolení práce přes čas, poněvadž uznal, že jest úplně zbytečnou a že sleduje pouze tendenci ukázati ilusornost 8hodinové pracovní doby, byl insultován komunistickým dělnictvem, že nechtěl toto povolení podepsati. A já bych mohl uvésti celou litanii takových dokladů, že mnoho zavinila také neuvědomělost dělnictva, kterému se hlásají různé revoluční, náměsíční teorie, na místo aby se vedlo po cestách rozumných, aby se učilo chrániti své sociální zákonodárství.

Měli jsme případ, který člověkem otřásá. Do r. 1925 jsme bojovali aspoň o primitivní zrovnoprávnění zaměstnanců t. zv. nižší kategorie - teď máme také zaměstnance ve vyšších službách - aby se jim dostalo také každoročně placené dovolené. Konečně jsme to vybojovali a když jsme si vybojovali zákon o dovolené - ejhle komunistický sekretář uzavírá v pražském předměstí smlouvu pro jirchářské dělnictvo a do smlouvy se dá ustanovení, že se placená dovolená dělnictvu poskytovati nebude a že v náhradu za placenou dovolenou dostane dělník za každý pracovní den 1 Kč. Řekněme tedy při 300 pracovních dnech do roka dostane 300 Kč, ale za týden, po který by mu musela býti dána pracovní dovolená, byl by také dostal 300 Kč a byl by si při tom odpočinul, byl by se při tom také zotavil. (Souhlas.) A při tom se pořáde nevidí, že jest potřebí pracovati k většímu uvědomění dělnictva, místo aby dělnictvo bylo navzájem rozeštváváno a oslabováno v boji proti sabotáži kapitalistického a zaměstnavatelského světa.

Chci říci ještě bez ohledu na to, že snad již za několik minut bude rozhodováno o obsahu této vládní osnovy, aby se pánové z koalice ještě rozpomenuli, že takovýmto obsahem nevyvolají pocity vděčnosti v těch několika desetitisících a snad stotisících osob, pro které má býti toto tak zv. dobrodiní určeno, protože zešedivělý a zestárlý, práce neschopný dělník nebude nikdy považovati 600 Kč ročně za zaopatření, vždy to bude považovati za almužnu, která je výsměchem jeho zoufalému sociálnímu postavení. A není-li už možno, abyste v posledním okamžiku činili dalekosáhlé změny, zejména v ustanovení o výši státních starobních podpor, tož je možno jedno, abyste třeba v posledním okamžiku řekli: Nebudeme uplatňovati tento vládní návrh, vrátíme se k řešení, které navrhovala Ústřední soc. pojišťovna, a stát ze svých prostředků ať k tomu přispěje podle možnosti, aby byl osud zestárlých osob ještě i proti tomuto řešení podle možnosti zlepšen.

Nerozhodnete-li se, pánové, pro to, abyste třebas v posledním okamžiku své stanovisko k zestárlým a zešedivělým osobám změnili, nebudete slyšeti po republice hlas nějaké vděčnosti dělníků, po celé republice rozlehne se otázka, která pro vás ovšem bude vykřičníkem a která zní: Jak dlouho ještě, Catilino? (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ku slovu není už nikto prihlásený, debata je skončená.

Žiadam o prečítanie podaných návrhov:

Sněm. tajemník dr Říha (čte):

1. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

§ 1 nechť zní:

"Československým státním příslušníkům, kteří dne 1. července 1926 dosáhli 60. roku svého věku, aniž přestoupili 65. rok, umožňuje se dobrovolné pojištění pro případ invalidity a stáří podle zákona ze dne 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n. (o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity, stáří nebo podle zákona ze dne 10. června 1925, č. 148 Sb. z. a n.) o pojištění osob samostatně hospodařících pro případ invalidity a stáří.

O způsobu, jakým bude provedeno toto ustanovení, vydá ministerstvo sociální péče příslušné nařízení, vyslechnuvši jak zástupce Ústřední sociální pojišťovny, tak zástupce Ústředny odborových organisací.

Osoby, jež nebudou pojaty v toto dobrovolné pojištění, mají nárok na dávky vyplácené podle dalšího ustanovení tohoto zákona ze státních prostředků, jakmile dovršily 60. rok svého věku, jsou nemajetné a výdělku neschopné.

Od 65. roku stáří udílí se dále uvedené dávky osobám nemajetným bezpodmínečně."

2. Eventuální pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr.:

Nebude-li přijat náš pozměňovací návrh k §u 1, navrhujeme k §u 1:

Slovo "podpory" budiž zaměněno slovem.,dávky" a číslice 65 budiž zaměněna číslicí 60.

3. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 1 znějž:

"Osoby, bydlící na území republiky Československé, jakož i čsl. příslušníci bydlící v cizině, kteří překročili 50. rok svého věku, nebo osoby mladší neschopné ku práci a jsou nemajetné a nepožívají důchodu podle zákona z 9. října 1924, č. 221 Sb. z. a n., o pojištění zaměstnanců pro případ nemoci, invalidity a stáří, nebo podle zákona z 11. července 1922, č. 242 Sb. z. a n., o pojištění u báňských bratrských pokladen, nebo podle zákona ze dne 10. června 1925, č. 148 Sb. z. a n., o pojištění osob samostatně hospodařících pro případ invalidity a stáří, neb podle zákonných předpisů o pensijním pojištění soukromých zaměstnanců ve vyšších službách, neb pense neb zaopatřovacích požitků z prostředků státních nebo veřejných, mají právní nárok na starobní podporu z prostředků státních dle ustanovení tohoto zákona."

4. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů k §u 1:

"Starobní podpory budou poskytovány ze státních prostředků nemajetným, výdělku neschopným státním příslušníkům republiky Československé, kteří dovršili 65. rok věku nebo dovrší nejpozději v roce 1931."

5. Eventuální návrh posl. Tučného, Pochmanové a druhů k §u 1:

Buďtež změněna slova: "mohou býti poskytovány" ve slova "budou poskytovány".

Škrtnuta budiž věta: "Na tyto podpory není právního nároku."

6. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr.:

§ 1 znějž:

"Všichni českoslovenští státní příslušníci, kteří dne 1. července 1926 dovršili 60. rok věku, jsou nemajetní a podle §u 112 zákona č. 221/24 Sb. z. a n., ve znění zákona č. 184/28 Sb. z. a n. jsou výdělku neschopní, mají nárok na starobní podpory podle tohoto zákona, pokud podle platných zákonů a nařízení nedostávají důchodu z povinného pojištění nebo odpočivných nebo zaopatřovacích požitků, jejichž výše přesahuje podporu podle tohoto zákona.",

7. Pozměňovací návrh posl. Simma a druhů:

Poslední část §u 1 znějž: "byli účastni pojištění pro případ invalidity a stáří, dostávají podle dalších ustanovení tohoto zákona ze státních prostředků starobní podpory, jakmile osoby ty dovrší 65. rok věku a jsou nemajetné a výdělku neschopné."

8. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů:

V §u 1 budiž škrtnuta poslední věta.

9. Pozměňovací návrh posl. Hackenberga, Tauba a soudr. k §u 2:

K odst. 1:

Čís. 1 budiž škrtnuto.

V čís. 2 buďtež slova "trestný čin" nahrazena slovy "trestný čin spáchaný ze ziskuchtivosti".

Odst. 2 nechť zní:

"Podpora patří i osobám bydlícím v cizině, které podle tohoto zákona mají nárok na podporu."

V odst. 3 buďtež slova "může býti poskytnuta" nahrazena slovy "poskytuje se".

10. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů:

V §u 2 buďtež škrtnuta ustanovení, obsažená v odst. 1.

11. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů k §u 2:

V odst. 1, čís. 1 buďtež za slovem "tulákům" škrtnuta slova "a osobám práce se štítícím".

V odst. 3 budiž slovo "může" nahrazeno slovem "musí".

12. Pozměňovací návrh posl. Štětky a soudr.:

§ 2 budiž škrtnut.

13. Pozměňovací návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 3:

Odst. 1 nechť zní:

"Dávka starobní činí 1200 Kč ročně pro osobu."

V odst. 2 budiž číslice 300 zaměněna číslicí 900.

Odst. 3 budiž škrtnut.

Budiž připojen nový odst. 4:

"Žadatelům, kteří pečují o vnuky osiřelé nebo děti jinak na ně odkázané, bude starobní dávka zvýšena o  1/4 důchodu na každé dítě."

14. Eventuální návrh posl. dr Wintra, Johanise, Tayerle a soudr. k §u 3:

Kdyby nebyl přijat náš návrh na škrtnutí odst. 3 §u 3, navrhujeme úpravu odst. 3:

"Dostává-li se žadatelům nebo důchodcům nějakého zaopatření ať na penězích či dávkách naturálních, nemá to vlivu na výši dávky starobní. Naturální zaopatření započítává se jen tehdy, přesahuje-li jeho hodnota státní dávku. Ocenění provede sociální pojišťovna a její okresní ústavy."

15. Pozměňovací návrh posl. Tučného, Pechmanové a druhů k §u 3:

V odst. 1 budiž číslice 500 Kč zaměněna číslicí 1200 Kč.

V odst. 2 budiž číslice 300 Kč zaměněna číslicí 900 Kč a číslice 500 Kč číslicí 1200 Kč.

Odst. 3 budiž škrtnut.

16. Pozměňovací návrh posl. Horpynky a druhů k §u 3:

V odst. 1 budiž částka "500 Kč" nahrazena částkou "1200 Kč".

V odst. 2 budiž částka "300 Kč" nahrazena částkou "900 Kč".


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP