Pátek 1. března 1929

U § 3 navrhovali jsme škrtnutí odst. 3. Tento odstavec říká, že jakékoli zaopatření, jehož se žadateli dostává, ať na penězích či dávkách naturálních, pokud spočívá na právním titulu, započítává se na starobní podporu státní. Vážení pánové, ustanovení toto velice těžce dolehne na chudé příslušníky velkých obcí, kde socialistické většiny na radnici poskytují dnes daleko větší podpory podle zákona chudinského a nad to mnohde ještě ubytování v chudobinci, palivo, světlo a dokonce někde i stravování v chudobinci k těmto podporám. To je Ostravsko, to je Kolín, Plzeň, i takový malý Tábor. Když přihlédneme blíže, vidíme, že tento zákon je vlastně dělán jen pro venkov. Venkovské obce se až dosud placení chudinské podpory vyhýbaly. Víme to ze zkušenosti, že kdykoli se vyplácela zálohou podpora za venkovskou obec, že bylo nutno heverovati přímo zálohu zpět a že obec si raději svého příslušníka dala do pastoušky a nechala ho tam za živa hníti, než aby platila nejmenší chudinskou podporu. Nyní podle tohoto zákona ty venkovské obce, které dosud ničeho neplatily - někde to bylo spíše tvrdé srdce selské, než bída financí obecních - ostatně na to je tu zákon, aby se zvýšila pozemková daň, když tyto obce nemají prostředků, přidají podle tohoto zákona pouze 50 Kč a její příslušník dostane podporu podle tohoto zákona. Znovu opakuji, že těmto lidem to ze srdce přejeme, poněvadž je to krajně nutné, ale na druhé straně chudí příslušníci velkých měst budou tímto zákonem, jak už zde bylo zevrubně mými klubovními kolegy řečeno, těžce poškozeni. Vážení pánové, zklamání, o němž jsem mluvila v úvodu své řeči, projeví se právě u těchto lidí co nejtrpčeji. Při poslední mé návštěvě chudobince v Kolíně řekl mně 70letý nemocný dělník, který tam tráví již 10 let: Soudružko, my se velice těšíme, že nám republika pomůže, že nám republika přidá, my máme nyní 50 Kč od obce a zde bydlíme v chudobinci a když nám republika přidá, přece se trochu najíme. Nyní však, žel, tomuto starému soudruhu musíme říci: Republika vám nepřidá. Představuji si živě, vážení pánové, ono vzrušení a ono bolestné zklamání, které zavládne v těchto místech trudného, opuštěného stáří. Všeobecně se bude mluviti o tom, že republika nejen ničeho nedala, ale poštvala ještě proti těmto chudákům obce. To bude asi smysl a obsah řečí a myšlení, které po uzákonění tohoto slavného zákona bude možno slyšeti z úst těchto ubohých lidí.

A já přece chci v závěru říci, že je nutno opraviti tento názor a výroky těch ubožáků, kteří žalují na republiku. Není to republika, která odbývá chudé, zestárlé lidi almužnou 500 Kč ročně, nýbrž je to necitelná buržoasie, která dočasně v této republice vládne, neopírajíc se ani o většinu voličstva a o důvěru jeho. A toho právě lze nejvíce litovati, že nesociální, ba nelidské činy dnešní buržoasie vrhají také svůj smutný a těžký stín na republiku a berou tak lidu víru a lásku k republice.

Nemusím ani opakovati, že pro tento zákon, který neřeší problém náležitě, nýbrž spíše provokuje, hlasovati nebudeme. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Bezděk. Uděluji mu slovo.

Posl. Bezděk: Slavná sněmovno! Patřím mezi ty, kteří při každé příležitosti upozorňovali, že je nutno postarati se o ty občany přestárlé, kteří nebyli pojati do zákonů o sociálním pojištění. Dnes mohu s uspokojením kvitovati, že konečně projednáváme tento tak očekávaný a důležitý návrh. Nečekali jsme na něj jen my jako zákonodárcové, nýbrž právě ty desítky, sta a tisíce starých, upracovaných, k práci nyní neschopných lidí, čekajících na nějakou podporu. Zákon je nedostatečný a nebude vyhovovati potřebám a tomu, co staří, k práci neschopní lidé od tohoto zákon očekávali. Je to přirozené, velectění, ale přirovnávati tento zákon a dobrodiní z něj vyplývající snad k policejnímu psu, že tento dostává od státu více než starý zedřený dělník, je přece jen porovnání trochu nemístné.

Velevážení pánové, bylo snad možno již v dřívějších letech pro staré lidi něco učiniti. A tu se táži, proč se tak nestalo již v dřívějších dobách, proč se tak děje teprve v 11. roce naší samostatnosti? Zajisté k tomu byly důvody, poněvadž požadavků bylo příliš mnoho a nebylo možno všem najednou vyhověti. Slavné sněmovně je jistě známo a dobře si to. pánové, pamatujete, že bylo nám řečeno, že nemusí býti všechno najednou, a proto se musilo postupovati podle toho, jak na to stačila kapsa obyvatelstva, poněvadž každé dobrodiní, které odtud dáváme, musí si obyvatelstvo samo zaplatiti.

Tedy pokusů zde bylo učiněno několik a zvláště pamatováno bylo na tuto otázku již r. 1921 při jednání o fondu k účelům soc. pojištění, kde bylo tehdy odkázáno tomuto fondu 130 milionů Kč. Jestliže snad vláda této částky použila k jinému potřebnému účelu, je ovšem jejím mravním závazkem, aby tyto peníze k účelům podpory přestárlých opatřila si dnes jiným způsobem.

Mně se zamlouval r. 1923 návrh posl. Modráčka, nynějšího senátora, který žádal, aby z přídělu velkého majetku pozemkového, státem zabraného k účelům starobního a invalidního pojištění, byla přiřknuta částka na podporu tohoto pojištění. Velectění, tenkráte tento návrh zapadl, nebylo o něm nějak hlouběji uvažováno. Místo o bohaté zbytkáře, kteří si za laciný peníz pomohli k velikým latifundiím, mohlo býti lépe postaráno o naše přestárlé. Pánové, nezapomínejme na tento fakt. Na tom nejsou vinny jen t. zv. strany buržoasní, na tom jsou také vinny strany socialistické, které se o moc v pozemkovém úřadě rozdělily, tedy společně prováděly pozemkovou reformu. (Potlesk.) Pakli je dnes vytýkáno, že starci jsou tak bídně odbýváni a přirovnáváni se státními policejními psy, pak ať se poděkují těm, kteří promrhali pozemkovou reformou veliké statky, které zde k takovým účelům mohly býti.

Již za úřednické vlády r. 1926 přichází jménem vlády s návrhem ministr soc. péče dr Schieszl. Návrh byl uznán tehdy za nedostatečný, ač byl jistě dobře míněn. Jelikož však předpokladem pro státní příspěvek bylo, aby žadatel byl účasten chudinské péče, než mu může býti přiřknut státní roční příspěvek, byl návrh nazván státním almužnictvím a zamítnut, vlastně nebylo o něm ani jednáno. Důvody k tomu byly opět vážné. Chudinství doposud u nás bylo upraveno v každé zemi jiným způsobem. Na Moravě jest základem chudinské péče odst. 8 §u 27 obecního řádu a §§ 24 až 26 říšského domovského zákona z 3. prosince 1863. Starý domovský zákon stanoví, že povinnost obce opatřovati chudé obsahuje toliko závazek, dávati jim potřebnou výživu a poskytovati jim opatrování v nemoci. Jak se mají chudí opatrovati, přísluší stanoviti obci. Malé horské obce s nízkou daňovou základnou, které mají chudých poměrně nejvíce, postupují při rozhodování o chudinské péči opatrně a přísně a odmítají často i velmi potřebné. Toto stanovisko obcí z finančních důvodů je velmi pochopitelné, neboť i měsíční nízké podpory potřebným znamenají pro obec někdy dosti vysoké procento přirážek. V Čechách byly a jsou poměry, pokud se chudinské péče týká, poněkud jiné. Podle zákona z 3. prosince 1868 jsou zavázány okresy a země k subsidiární pomoci obecní při poskytování chudinské péče. To znamená, že obce české mohou při chudinské péči více vycházeti vstříc nemajetným příslušníkům, jelikož nemusí nésti celé břemeno chudinské péče a mají zákonem zaručenu pomoc vyššího autonomního svazku.

Podle osnovy zákona z r. 1926, jíž udělení státní almužny vázáno bylo na almužnu obecní, byli by chudí na Moravě v nevýhodě proti chudým v Čechách. Osnova zákona byla jakýmsi opatřením z nouze a projevem dobré vůle. To přiznáváme, velectění. Zástupcové zemských výborů při poradě o tehdejší osnově zákona o podpoře t. zv. přestárlých vyslovili však názor, že by bylo lépe řešiti chudinskou péči jednomyslným řádným zákonem než nějakým příštipkářstvím.

Po více než dvou letech vláda předložila nyní návrh opravený, který neváže tak přesně podporu státní na podporu chudinskou, nýbrž obráceně, stát dává podporu a chudinská podpora jest jenom přídavkem k tomuto hlavnímu státnímu příspěvku. Byly tu vyslovovány názory, že zákon může býti snad dosti volně vykládán a že mnozí žadatelé o tuto starobní podporu nebudou moci svůj nárok na ni jaksi právně opříti, ježto má přece jen jaksi ráz podpory dobrovolné. Ovšem při rozsahu, nejistotě a také při různém postavení sociálním i těch přestárlých, bylo podle mého soudu jaksi aktem prozíravosti, že kdo nepotřebuje přece jenom tak nutně této podpory ze státních prostředků, že jí nedostává.

R. 1926, když pp. posl. Tučný, Laube a druzi podali návrh na vydání zákona o starobním zaopatření pro osoby, jež nejsou zúčastněny starobního pojištění podle zákona o pojištění dělníků pro případ nemoci, invalidity a stáří, v §u 1 také uvádějí: Právního nároku na tyto podpory není. Jistě pánové, když tento návrh podávali, uvážili také dosah právního nároku snad každého přestárlého a proto tuto výjimku také do návrhu dali. Já jim to nijak nevytýkám, nýbrž připomínám, pakli se to dnes vytýká dnešní vládě, dnešnímu ministru soc. péče, že také tyto momenty již navrhovatelé socialističtí uvážili, když ve svém iniciativním návrhu na tyto věci pamatovali.

Pánové z německých stran socialistických zvláště si stěžovali, že lidé, kteří jsou oddáni opilství, tuláctví atd., práce se štítící lidé, jsou také vyňati z této podpory. Tu uvádím opět, že i v tomto iniciativním návrhu jsou v §u 1, č. 4, 5 tyto body obsaženy. Tedy v iniciativním návrhu socialistickém je: "těm, kdož jsou oddáni opilství, tulákům a osobám práce se štítícím." Kdyby, prosím, takové ustanovení nebylo v zákoně, pak by nám právem řádní obyvatelé, řádní poplatníci vytýkali, že podporujeme lumpy a lidi práce se štítící, podpory nezasluhující, také ty, kdož byli pravoplatným rozsudkem trestního soudu odsouzeni pro trestný čin, pro který podle platných ustanovení byla vyslovena ztráta volebního práva do obcí, pokud ztráta toho práva nepomine. To je také v iniciativním návrhu socialistickém, proti kterémužto ustanovení včera velmi ostře mluvil posl. Riedl z Brna.

Velectění pánové, mám za to, že zákon, který dává podporu přestárlým, není dokonalý, že mnohý bude zklamán, ale přece je to jisté dobrodiní, které namnoze bude přijato s opravdovým, procítěným povděkem. Za nynějších poměrů tedy činíme, co činiti je možno. Nečiním výtky socialistickým stranám, že mohly během deseti let také všechno učiniti. Ony - a to jim přiznávám - ve prospěch státu přinesly do značné míry svou popularitu, poněvadž nepočítaly s možností, co se dosáhnouti dá. Poněvadž nynější koalici, v níž jest i strana lidová, nazýval včera soustavně pan posl. Johanis koalicí panskou, prohlašuji, že my jsme stranou sociálně reformní, že jsme se snažili vždycky vymoženosti sociální udržeti, nepodařilo-li se nám je vždycky zlepšovati. Za okolností takových, za jakých nám bylo možno pracovati, jsme také pracovali. Ta panská koalice! Chtěl bych někdy měniti peněženku jako člen panské koalice s mnohými členy té proletářské koalice a byl bych velmi spokojen. Myslil bych, že pan posl. Johanis výtky o panské koalici by si měl trochu zkorigovati, že mnozí a mnozí bychom mu byli povděčni, kdybychom si mohli tak plácnouti na kapsu a říci, já jsem opravdu pán. K tomu máme velmi daleko, třeba že někteří vypadáme jako páni.

Vlna socialistického cítění a sympatie s dělnictvem a lidem pracujícím jest potěšitelným zjevem naší doby. Paní Karpíšková napsala v časopise soc. demokratických legionářů "Nový Život" článek, který začíná větou: "Lidské milosrdenství nemá hlubokých kořenů." Pakli si stěžujete, že milosrdenství nemá kořenů, pak nepodkopávejte učení křesťanské a křesťanskou výchovu a sociální cítění a spravedlnost bude míti jistě kořeny hlubší.

Strany tak zvané buržoasní daly se pohnouti k ústupkům, jež nemusely býti vždycky vynucovány, nýbrž měly často ráz samozřejmosti. To můžeme přiznati při řadě zákonů. Byly to často posice, přenechané bez boje. To měly by si strany socialistické v zájmu historické pravdy o vývoji našeho sociálního zákonodárství při přísné jeho kritice často uvědomiti. Můžeme si bez obavy přiznati, že i naše t. zv. buržoasie nasákla sociálním cítěním a je produktem naší doby. Můžete si k tomu říci, že jest nasáklá trochu socialismem. Úspěchy pracujících vrstev obyvatelstva v posledním desetiletí vedle vlastních dosažených úspěchů je nutno přičísti také určitému sociálnímu cítění vrstev obyvatelstva lépe situovaného. Dokazují-li naše socialistické strany, že to byly výhradně ony, které přinesly velkou řadu sociálních reforem, kterým se můžeme v našem zákoníku těšiti, jest mínění toto nesprávné, poněvadž můžeme dokázati, že mnohé a mnohé reformy uzákoněné staly se samozřejmostí. Socialistické strany snaží se však spachtovati pro sebe všechno, co spadá do oboru sociální politiky, a nevraživě hledí na vše, co by podnikal ve prospěch vrstev potřebných a chudých kdokoli jiný.

Jiný nepěkný zjev u našich socialistických stran jest bezmezná konkurence, řekl bych, nekalá soutěž. A tu, velectění, i po této stránce máme zákon o nekalé soutěži, bohužel, nemáme hranic, kde nekalá soutěž začíná. Jen připomínám, jak při posledních volbách bylo hanebně agitováno s generály a přestárlými. Kdo ví, jakým způsobem přišel zákon o generálech do sněmovny, jak i v branném výboru, ve kterém jsem zapisovatelem, ministr dokazoval, že jsme mezinárodními smlouvami vázáni a dokonce bylo sdělováno i snad vyšší přání, nepodiví se, že se i v branném výboru kývlo. Konečně oposiční strany tenkráte při jednání byly jako beránci a je známo prohlášení p. ministra zahraničních věcí dr Beneše, jak se vyjádřil o zákonu o generálech. Toho bylo zneužito, jednalo se o řadě důstojníků a tehdy ministr nár. obrany v branném výboru sdělil, že jde vesměs o lidi přes 70 let staré. Přirovnávati to se zákonem o přestárlých není místné. Konečně zákon se nestal skutkem, ale dosud byl agitačně využíván. Kdyby se vztahovala nekalá soutěž také na toto politické řádění, tak by oposiční strany za hausírování s těmito generály musely býti rozhodně odsouzeny.

Vyskytne-li se rozumný a uskutečnitelný návrh sociální, jistě se honem vytasí strana druhá nebo protivná s návrhem radikálnějším, ale neuskutečnitelným. Prospěchu strany obětuje se prospěch lidu, ba namnoze celého státu. Je to postup podle marxistických zásad správný, jenž tvoří nesnášenlivé učení třídního boje a potírá zuřivě solidaristický, křesťanský, sociálně reformní směr. Tento postup může však vésti ke koncům absurdním.

Poukazuji třeba na zásobovací výbor. Byli mně činěny nedávno výtky s této tribuny, že jako předseda zásobovacího výboru jsem nedostatečně anebo málo svolával zásobovací výbor právě v době, kdy toho bylo nejvíce zapotřebí. Pánové, zásobovací výbor jako každý jiný sněmovní výbor není žádný debatní klub. Pakliže není náležitých návrhů k projednávání, nemůže ani předseda výbor svolati a kde to bylo zapotřebí, jsem vždy tak činil. Ale když potom výbor svolám, kdo nepřijde, jsou páni poslanci. Člověk musí pak velmi těžko sháněti presenci, v té chvíli, když se jedná o tak důležitých otázkách lidu. Má-li se jednati věcně, má-li se něco dosažitelného, možného uskutečniti, pak přijde tolik návrhů, že máme-li k disposici 5 až 10 mil. na různá opatření, jest to hned 100 mil. Takové návrhy přijdou ovšem k zamítnutí, a positivního a praktického neučiní se nic.

Velectění, tak se to má i se zákonem, který právě projednáváme. Jak jsem již na počátku prohlásil, nejsem úplně nadšen tím, co dnes přestárlým pracovníkům dáváme, ale myslím, že je lepší něco než nic. Vždyť máme možnost zase působiti v tom směru, aby se ulevilo nějakým způsobem obcím, aby mohly přece jen poněkud význačněji plniti své úkoly chudinství, poněvadž obec zná své chudé nejlépe.

Proto náš klub tento návrh, který projednáváme, vítá a bude také pro něj s radostí hlasovati. (Potlesk poslanců čsl. strany lidové.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále pan posl. Pik.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Vládní předlohu o státních podporách pro osoby přestárlé, které jsou vyřazeny z rámce sociálního pojištění, správně označili předcházející řečníci našeho klubu za naprosto nedostatečnou a vadnou po stránce materielní i formální. Vláda neřeší problém těžkého životního osudu veteránů práce podle jejich potřeby, nýbrž dává jim nepatrný peníz, který se nerovná ani obvyklé chudinské podpoře. Předloha je charakteristickým náznakem ideologie dnešního vládního režimu, který problémy sociální vyřizuje nejprimitivnějším způsobem a naprosto nedostatečně. Roční státní příspěvek 500 Kč nejchudším a nejubožejším z ubohých, které vládní strany při zákonu o sociálním pojištění připravily o právní nárok na 1200 až 5000 Kč ročně, protože je z tohoto zákona vyloučily, jest nuzáckým příspěvkem, který nestačí ani na zaplacení nájemného při dnešní jeho úpravě a výši.

Vláda však zapomněla také na svou povinnost vyřešiti problém chudinství všeobecně, jak to přikazuje § 20 zákona z r. 1919, podle něhož v zájmu úlevy samosprávě má chudinství, školství a bezpečnost převzíti stát na své vlastní risiko a na svůj vlastní účet. Toto ustanovení zákona vláda zcela briskuje, zatím co místo úlevy samosprávě obecní ukládá této nové povinnosti finanční a administrativní, jak je to obsaženo v tomto zákoně. Uznávám, že samosprávě přísluší spolupůsobení v tak důležité administrativě sociální, jako je řízení ve věci podpor pro zestárlé. Samospráva by také velmi ochotně svou hřivnou přispěla pro zlepšení osudu přestárlých, neboť činí tak již dnes formou chudinských podpor, zřizováním zaopatřovacích ústavů, chorobinců a j. v. Leč samospráva byla novými zákony protisamosprávními tak těžce zasažena, že byly jí restringovány ve značné míře náklady na běžné její úkoly v oblasti podpory starých, chorých a chudých jejích příslušníků a že velmi těžko bude jí plniti novou povinnost příspěvkovou, jak ji zákon o státních podporách přikazuje.

Při účinnosti zákona č. 77 a při limitu obecních přirážek velmi těžce budou obce zápoliti, aby zákonem předepsaný příspěvek 10 až 20% mohly ze svých násilně omezených příjmů uhraditi. S ohledem na to měla vláda povinně splniti závazek zákona z r. 1919, o převzetí nákladů chudinských vůbec anebo uhraditi takový náklad obcím zvláštním příspěvkem státním, když sama by nemohla nebo nechtěla vésti administrativu této charitativní péče.

Projednávaným zákonem ukládají se obcím velmi odiosní povinnosti. Obec musí na renty přispívati, obec má značnou povinnost administrativní při celém řízení o podpoře těm, kteří v obci bydlí a nárok na podporu uplatňují, ale podpory bude přikazovati okresní úřad. Okresní úřad nemusí zvýšiti svých nákladů personálních a okresní úřad bude zbaven výtek odmítnutých, neboť každý takový bude míniti, že původcem zamítnutí jest obec, která případ vyšetřovala a vyjádřila se o něm.

Při žádném zákoně nehledí se na zájmy a finanční situaci obcí. Naopak, každým novým zákonem ukládají se samosprávě nové finanční a administrativní povinnosti. Zákon katastrální, zákon dnes projednávaný, zákon o mateřských a pokračovacích školách, to vše bude znamenati nové a velmi těžké finanční zatížení obcí. Při tom si státní správa v těchto zákonech vyhrazuje úplnou kompetenci, a samosprávu pokládá jen za platiče a sluhu, který je povinen za státní administrativu konati, co obci vlastně nepřísluší a za co jí stát nedá ani haléře. Zákonem o reformě správy (§ 13) jest obec snížena na poslíčka, poněvadž okresní úřad jí přikazuje, aby zaň konala služby, které má konati sám a které ani haléřem nehonoruje. Stejně tak uložil tento zákon platiti okresním úřadům na přesídlení a zařízení nových úřadoven, ač okresní úřady měly by správně býti dotovány pro tyto účely státem a nikoliv samosprávou. Stát dosud nezprostil obce povinnosti přispívati na věcné a školnické potřeby státních škol středních, ba nová a přímo nesnesitelná břemena jim chystá a na ně uvaluje.

Za nového režimu vládního je vůbec příznačnou tendence protisamosprávní. Živým dokladem toho je zákon č. 77 o finančním hospodářství územní samosprávy. Zákon ten poskytl veliké přirážkové úlevy kapitalistickým podnikům a maximálními dávkami zatížil nejširší vrstvy dělníků, gážistů, živnostníků a domkářů, úplně zruinoval hospodářství obcí a vzal jim možnost plniti nejhlavnější úkoly a povinnosti, jak jsou nutny v zájmu jejich rozvoje a v zájmu obyvatelských vrstev.

Naléhavou interpelací dotazovali jsme se pana ministra financí, jak chce odpomoci krutému stavu čsl. samosprávy a zda hodlá navrhnouti novelisací příkrých ustanovení zákona č. 77, aby odvrácena byla úplná zkáza našich měst, obcí a okresů. Dnes nám pan ministr financí odpověděl. Jeho odpověď je pro dnešní poměry a pro dnešní režim velmi příznačná. Ačkoliv celé veřejnosti je znám těžký stav samosprávy a přesto že četné sjezdy a korporace samosprávné vládu o tomto stavu náležitě informovaly, přesto že vláda zná praksi vyrovnávacích fondů a jejich finanční nedostatečnost, přesto že s tohoto místa klasickými příklady byla o katastrofálním stavu obcí a měst vláda dosti informována, odpovídá nám pan ministr financí, že vládě není tento katastrofální stav dosud znám, poněvadž prý se dosud neprojevily důsledky daňové reformy v ohledu daňových základů a rovněž prý se neprojevily důsledky úprav rozpočtů samosprávních.

Je smutné, že vláda, která má k disposici materiál a zprávy vyrovnávacích fondů, která má za sebou praksi pro samosprávu katastrofálního stavu z r. 1928 a která má znáti účinky škrtů rozpočtových, takovým způsobem přezírá jeden z nejtěžších problémů státních a že nevšímavě se má k samosprávě, která již tolik prospěšného pro stát vykonala. Odpověď p. ministra financí, která byla dnes rozdána tiskem, je výsměchem veškeré samosprávě, která prožívá nejtěžší chvíle finančních bolestí a bez ohledu na rozdílnost politických názorů touží po nutném ulehčení, po novelisaci škodlivého a neosvědčeného zákona.

Jak těžké finanční poměry a důsledky ukázaly se v samosprávě podle prakse zákona č. 77, tomu nyní nasvědčuje situace za katastrofálních mrazů a sněhů. Již v prosinci vyčerpaly obce nutnými výdaji na odklizení sněhu, čištění ulic a cest rozpočtové položky na rok letošní. Nyní nemají k disposici pro ten účel ani haléře, nehledě k tomu, že velká města mají neočekávané veliké vydání s opravami vodovodů zničených mrazy, kanalisace a s jinými reparacemi zařízení, mrazy letošními poškozenými. Obec pražská na př. musela jen na odklizení sněhu vydati za leden a únor 400.000 Kč, které vůbec nemá v rozpočtu a které po rozumu zákona nesměla by vůbec vydati, ježto nemá úhrady a ježto odklizení sněhu není podle tohoto zákona investice výnosná. Obce nemají dále vůbec žádných zvláštních prostředků na podporu mrazem a hladem trpících, ježto takové položky vyrovnávací fondy v duchu zákona č. 77 z rozpočtu vyškrtaly. Obce, které dříve v tak těžkých případech pomáhaly postiženým, jsou nyní za protisamosprávných zákonů zcela bezmocnými a proto, že škody jsou veliké a bída postiženého lidu hrozná a srdcervoucí, nemohou pomáhati tak úsilovně, jak by to měly konati při svém úkolu, pečovati o blaho a bezpečí obecní, a jak to za svobodné a neožebračené samosprávy velmi ochotně a účinně konaly. Nyní připadá obcím další povinnost, postarati se o bezpečí lidí a majetku proti povodním. Ani na to nemají obce prostředků. Zde musí rychle pomoci vláda. Musí pomoci samosprávě příspěvkem proti katastrofám sněhovým a jejich důsledkům. Musí pomoci pro zabezpečení ochrany obyvatelstva v případě povodní, pomoci co nejrychleji, neboť obce jsou zcela vyčerpány a bez rozpočtových prostředků. Žádáme také, aby vyrovnávací fondy obcím a okresům vyplatily co nejrychleji příspěvky za r. 1928, neboť ve většině případů se tak dosud nestalo. Nemají-li vyrovnávací fondy dosti prostředků, nechť je vláda dostatečně dotuje. Co nejdůrazněji urgujeme požadavek novelisace zákona č. 77, aby samospráva nebyla zcela zahubena, aby mohla konati poslání vůči svým chudým a zestárlým příslušníkům a aby mohla plniti příkaz zákona, o kterém dnes jednáme.

Pan posl. Bezděk v polemice s příslušníky našeho klubu odmítal název "panská koalice". Pan Kol. Bezděk se mýlí, myslí-li, že tímto názvem označujeme ty, kteří zde snad sedí za jednotlivé poslance. Nikoliv, tímto názvem označujeme politiku lidové strany a dnešní koalice, neboť je to politika pro panský stav, pro boháče a kapitalisty, a je to politika i proti příslušníkům lidové strany, kteří namnoze jsou také chudáci, kteří namnoze ve stáří potřebují také zaopatření, a kteří mají zcela opačné zájmy a cíle, než je v koaliční politice uplatňuje strana lidová. Panskou politikou míním to, co dělá v koalici strana lidová, že dělá jak v ohledu hospodářském, sociálním, tak i samosprávném politiku protilidovou. Prosím, vezměte jen ten fakt, že v obcích a městech, kde konec konců rozhoduje také strana lidová, nemají obce ani prostředků, aby mohly zaváděti polévkové ústavy pro trpící hladem a mrazy, obce nemají prostředků, aby chudým a nezaměstnaným zakoupily uhlí. Je tedy panskou politikou, když vy trpíte, aby existoval zákon č. 77, který znemožňuje pomáhati chudině, ovšem také chudině vaší.

Pan kol. Bezděk se domnívá, že naše kritika činnosti koalice a kritika tohoto zákona dnes projednávaného je politikou stranictví a že prý my, socialisté, zájem státní podřizujeme zájmům strany. Nikoliv, naše kritika je ve shodě s interesem státním. Interesem státním musí býti, aby byli zabezpečeni ti, kteří dali státu za svého života a svou prací nejvíce. Naše kritika směřuje k tomu, abychom varovali před pokračováním v té politice, jak ji dnes koalice provádí, abychom žádali takovou politiku ve státě, která nesmí býti politikou panskou, tedy politikou pro boháče a kapitalisty, nýbrž politika státní, politika parlamentu, musí býti politikou ve prospěch celého státu, hlavně však ve prospěch těch, kteří nejvíce potřebují. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále p. posl. Tučný.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP