Pátek 1. března 1929

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem jest pan posl. Štětka. Dávám mu slovo.

Posl. Štětka: Paní a pánové! Vládní návrh zákona o státních starobních podporách je nejsprostší podvod, kterého se tu dopouští vládnoucí majetná třída na třídě pracující, aby zakryla skutečnou příčinu a podstatu fašisticko-kapitalistického vydírání a zotročování pracujících mas.

Ve svém důsledku znamená tento vládní návrh zákona jedno z fašistických opatření, jež má sloužiti k provádění racionalisačních method kapitalistického vykořisťování i u té části pracujících mas, která pro vysoké stáří a neschopnost ku práci byla vyřazena z přímé výroby, ale která má býti využita pro kapitalistickou společnost, pokud jen to je možné, jak říká důvodová zpráva na str. 6, kde se praví: "Starci neschopni sice výdělečné činnosti, t. j. soustavné práce, dostačující k opatření výživy, ale schopni konati příležitostné nahodilé práce, na př. v zájmu obce při nutné úpravě cest, vodotečí a pod.", musejí pracovati, jinak by ztráceli možnost na uplatnění starobní podpory vůbec. Tedy v zájmu kapitalistickém musejí dáti starci i poslední zbytky svých odumírajících sil, a to v každém případě, musejí uposlechnouti příkazu buržoasní vládnoucí třídy a v době stávky dělati třebas i stávkokaze.

Tak je tomuto ustanovení rozuměti a tak tomu bude také rozuměti pracující třída a musí tomu rozuměti všichni, kdož se nezaprodali buržoasii k protidělnickým službám.

Tento zákon má býti dalším článkem karabáčnického systému v Československu s tím doplněním, že buržoasie tu beztrestně plije ve tvář všech zedřených starých dělníků, že se tu přežraní buržoasní zahaleči cynicky vysmívají hladovým a na kost vyssátým starým dělníkům, kteří celý svůj život dřeli ve prospěch majetné třídy, aniž by se při této dřině do syta najedli, a kterým na stará kolena zůstaly vedle hrbatých zad mozolné kostnaté ruce, ve kterých drží žebráckou hůl. Tato žebrácká hůl, kterou tito ubožáci drží, má býti vládním návrhem zaměněna v zákon na zavedení trestu smrti hladem.

Bylo by neodpustitelnou chybou, kdybych nezdůraznil, že na tomto hanebném zákoně trestu smrti hladem mají lví podíl sociální demokraté. Když spontánním nárazem semknutých pracujících mas končila naráz světová válka, když kácely se pod pěstí pracujících mas trůny a celý potlačovatelský a vykořisťovatelský aparát byl rozmeten, když kapitalistické pijavice tetelily se strachem před zaslouženým trestem, byli to právě reformistické strany a reformističtí vůdcové, kteří postavili se před rozbouřené masy a vzali v ochranu zbabělou a zmatenou buržoasii a její potlačovací aparát, volajíce: Dělníci, budete zúčastněni na státní správě, budete nyní rozhodovati, budete ve všech jejích orgánech a v její správě zvlášť rozhodovati, budete rozhodovati v továrnách, dolech a hutích, budete tyto spoluspravovati. Půdu dostanou ti, kdož na ni pracují a zahaleči budou z republiky vyhnáni. Z kasáren, zámků a paláců nadělají se chorobince, ozdravovny a chudobince. Všichni pracující budou zaopatřeni v době neschopnosti ku práci od svého narození až do své smrti. Ale abyste tohle všechno měli, je nutno zachovati klid. Nechte jednati nás, své zástupce, a buďte ujištěni, že vám vybudujeme republiku socialistickou, a proto musí býti všechny staré křivdy zapomenuty. Toto balamucení bylo doprovázeno vlasteneckým bubnem: náš stát, naše republika, naše samostatnost - náš Masaryk!

Aby těmto falešným heslům byl dán vážný ráz, nebylo náhodou, že 18. prosince 1918, když prof. Masaryk vrátil se z ciziny jako jmenovaný president Československa, razil heslo: První naší povinností musí býti aby u nás nebylo žebráků!

Toto falešné heslo přebíraly pak všechny vlády, které se tu za 10 let vystřídaly, do svých programů, to je do svých fašistických plánů. První učinila tak vláda Tusarova, vláda zeleno-rudé koalice, která nasadila do Československa fašistické vejce agrárně kapitalistické, které pak všechny vlády za pomoci sociálreformistů zahřívaly tak dlouho, až vyseděly celé hejno fašistických supů.

Pláčí-li dnes sociální reformisté a obviňují-li agrárně-finanční buržoasii z věrolomnosti, jako to činili při náporu na zhoršení sociálního pojištění, tu buržoasii, kterou tak zkroušeně viděl v koutku seděti soc. demokratický poslanec dr Winter, jak se třese, jak se obává, musejí si vzpomenouti, že dr Wintrovi bylo buržoasie líto a že proto se nemohl, nemohl se rozhodnout jinak, než vyhověti a ponechati na životě pojišťovnu pro služebné v Praze, počátek to tříštění sociálního pojištění vůbec. Tuto ničemnost je potřebí odsouditi, ale nejen to, této ničemnosti musí býti do budoucna všemi prostředky zabráněno.

Vůdci sociálních reformistů vědomě způsobili zbídačení pracujících mas, neboť jim šlo o udržení výsad, dělníci tomu říkají "koryta", které jim buržoasie dala, které by v socialistickém státě nikdy neměli. Tento fakt dokazuje řada dokladů, nejen jako průvodní zjev, ale dokladů, které byly základem celého dnešního fašistického kursu. Za přímé pomoci vůdců sociálních reformistů byly ukovány zákony persekuční proti pracující třídě. Byl to zákon k útisku, jehož sladkosti první požili dělníci zákon tiskový, zákon na ochranu republiky. Oni to byli, kteří ukázali buržoasii cestu k jmenovacímu právu místo voleb, neboť se bránili provedení voleb do nemocenských pokladen, které ovládali proti vůli dělníků. Oni to byli, kteří ukázali buržoasii cestu a po této cestě buržoasii následovali k dnešní reformě veřejné správy, které sloužil za podklad zákon župního zřízení, na kterém spolupracoval dr Meissner a který převzala buržoasie jako platformu fašistické veřejné správy. Oni to byli, kteří dělníky v závodech pomáhali spoutati zákonem o závodních výborech a radách, neboť z těchto závodních výborů a závodních rad udělali orgány chránící buržoasii, orgány proti dělnické třídě. Oni to byli, kteří zákon o 8hodinové době pracovní smluvili s buržoasií tak, aby také tento zákon zapadl do celého vykořisťovatelského a racionalisačního programu buržoasie, (Výkřiky posl. Tayerle.), což dokazuje nejlépe ohromný vzrůst odpracovaných hodin přes čas.

R. 1921 nastal první průlom do zákona o 8hodinové době pracovní, a to tím, že 1260 závodům bylo povoleno pracovati přes čas 3,061.111 hodin za ministrování socialistů v době, kdy desettisíce dělníků nemělo práci.

R. 1925 dostoupil počet hodin odpracovaných přes čas na 14,581.717 a konečně r. 1927 5.401 závodů odpracovalo 17,946.564 hodin přes čas. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Z tohoto počtu odpracovaných hodin přes čas sám pouze průmysl textilní odpracoval v 1.708 závodech v r. 1927 9,622.408 hodin, a to právě v době, kdy dělníci v textilních závodech trpěli největší bídou a kdy celé stovky a tisíce textilních dělníků bylo vyhazováno na dlažbu.

Nad tímto faktem musí se dělníci zamysliti, aby přišli na kořeny tohoto podvodu, zejména dnes, kdy textilní dělníci jako jedna z nejubožejších, nejvíce vykořisťovaných pracujících tříd, dožadovali se většího kusu chleba a bylo jim vpadnuto vzad, neboť reformističtí vůdcové použili všech prostředků, aby dělníci nemohli ve spontánním odporu a v boji dobýti svého zlepšení. Reformističtí vůdcové všemi prostředky také pracovali, aby vyděrači a kapitalistické pijavice byli dělnické třídě zachováni i pro budoucí dobu. Oni to byli, kteří zákonem o sociálním pojištění dělníky ošidili o lepší nemocenské pojištění a staré dělníky pomohli vyhoditi ze starobního pojištění. Oni to byli, kteří připustili vyloučení z pojištění právě těch, kteří potřebovali nejdříve alespoň takového zajištění, aby neumírali hladem. Reformističtí vůdcové jsou to, kteří hlásají závodní demokracii a průmyslový mír, padají zbídačeným dělníkům v době boje za větší kus chleba do zad, dělajíce stávkokaze, jak to dokazuje boj textilního dělnictva. Tuto skutečnost si musí uvědomiti celá pracující třída právě v době, kdy fašistickými metodami sahá se na poslední právo dělnické třídy, na právo stávky, na právo třídního boje, na právo koaliční. Předkládá-li vláda návrh zákona o trestu smrti hladem, je to jen důsledek 10leté spolupráce reformistických vůdců s buržoasií. Reformističtí vůdcové nechtějí, a ani na příště nepovedou vážného boje proti buržoasii za práva dělnické třídy, a tak tu nezbývá nic jiného pracující třídě, než aby se postavila sjednocena proti vůli reformistů, přes jejich hlavy do boje, v jehož čele je strana komunistická v Československu. Již v r. 1926 za úřednické vlády byl učiněn pokus řešiti sociální postavení zestárlých dělníků, t. j. těch, kteří nebyli pojati v sociální pojištění. Tehdy předložila vláda návrh zákona o doplnění chudinské podpory obecní, který byl tak hanebný, že nemohl býti vůbec projednáván, aby nenarazil na přílišný odpor pracujících mas. Proto byl tento návrh vládou odvolán, vláda slíbila, že přijde se zákonem dokonalejším. Také přišla opravdu s návrhem zákona po dvouletém odstupu, ale hanebnějším, než byl ten prvý, i když se povrchnímu pozorovateli zdá, že je co do výše podpory lepší. Není tomu tak. Vládní návrh dostal jen novou třídní dekoraci s fašisticky založenou platformou za účelem omezení sociálních výdajů obcí; i když se stanoví procento povinného obecního příspěvku k starobním podporám, činí se tak právě proto, aby obce žadatelům již napřed zmařily dožadování se státní starobní podpory. Pro toho, kdo má jen trochu lidského citu, musilo by býti samozřejmé, že státní podpora chudých starců, kteří celý svůj život pracovali, by měla býti taková, aby ubozí, zedření staří lidé neměli alespoň hlad, měli kam hlavu složiti, mohli se obléci a netrpěli zimou, aby jejich život nebyl nejstrašnějším trestem, jaký jen člověka může potkati.

Kdyby dnešní představitelé fašistického režimu přišli s návrhem zákona, podle kterého by se odstřelovali 65letí lidé, snad by ve svém důsledku tento návrh fašistického režimu nebyl tak strašný, jako návrh, kterému se říká zákon o státních starobních podporách, který při stupni civilisace a humanity v Československu, o které se tolik žvaní, kde vražda slabých a nemocných starců je zákonem zapovězena, není nic jiného, jak jsem již řekl, než návrh zákona trestu smrti hladem.

Celé sociální zákonodárství v kapitalistických státech, zejména v Československu, má třídní smysl a třídní cíle. Zejména proti pracující třídě jde třídní zášť až za hrob. Jak je to v Československu krásně zařízeno se starobním pojištěním, dokazuje nejlépe srovnání zajištění jedné třídy a třídy proti třídě. Nejlepší starobní zajištění je zařízeno pro ty, na nichž z třídních důvodů záleží vykořisťovatelům nejvíce. Jsou to vysocí státní zaměstnanci a jejich rodiny. Pak přijdou novináři, kteří pro buržoasii slouží z 80% do roztrhání. Po nich přijdou soukromí zaměstnanci, kteří ve výrobním procesu mají vedoucí anebo dozorčí funkci. Pak přijdou kategorie obyčejných zaměstnanců, kteří ve výrobním procesu jsou vykořisťováni, a pak dělníci, kteří jsou ještě ve výrobním procesu a mohou býti vykořisťováni. A na konec přijdou ti, kteří byli už vyssáti až na kost, kteří jsou již pro vykořisťovatelské a vládnoucí třídy zbytečnými a bezcennými. Těmito nešťastnými obětmi kapitalistických vydřiduchů zabývá se vládní návrh zákona o státních starobních podporách, který v duchu raženého hesla představitele tohoto státu odstraňuje žebráky. Jak důsledně počíná si vládní návrh při odstraňování žebráků, dokazuje důvodová zpráva k vládnímu návrhu, ve které se praví, že jest v Československu 95.300 přestárlých ubožáků, kteří za 35 let budou odstraněni, takže v roce 1979 budeme prý v Československu úplně bez žebráků.

Nyní se podívejme, jak budou tito starší žebráci odstraňováni podle vládního návrhu. Ve vládním návrhu jde pouze o ty osoby, které 1. července 1926 byly starší 60 let, byly zaměstnány v podniku podléhajícím pojistné povinnosti, jest jim více než 65 let. Z toho tedy budou vyloučeny všechny osoby, které před 1. červencem 1926 nebyly zaměstnány pro tělesnou vadu nebo neschopnost k práci vůbec, dále budou vyloučeni z této almužny všichni almužníci, kterých bylo v Československu napočítáno podle statistiky 18.145 a z toho 11.772 žen.

Z možnosti žádati o almužnu starobní jsou dále vyloučeni všichni mrzáci, kteří jsou mrzáky buď od narození nebo byli zmrzačeni v panských dvorech, lesích, u sedláků a v zemědělství vůbec. Tito nešťastníci dali své zdraví za kus suchého chleba, nemají nároku při svém zmrzačení na úrazový důchod a nebudou míti také ani nároku žádati o tuto státní almužnu. Ale ani ti dělníci, kteří 1. července 1926 pracovali a bylo jim 60 let, nemají, jak říká vládní návrh, právního nároku na tuto státní starobní podporu.

V tom se jeví nejsprostší podvod, kterého se tu fašistická buržoasie dopouští na těchto nejubožejších. Co to znamená, když někdo splnil všechny předpoklady zákona, je mu 65 let, od 15 let pracoval u sedláků, je úplně fysicky vyčerpán, jakživ nepil, a když, tak vodu, dosyta se najedl jen čtyřikrát za rok, a to o posvíceních a třech velikých církevních svátcích, které máme v republice zákonem uznané, neměl sice nikdy vlastního bytu, spal u sedláků ve chlévě, ale jeho byt mu byl započítán do naturálních požitků, a nyní tento člověk nebude míti vůbec nároku na almužnu? Takových ubožáků je několik set, ne-li několik tisíc, uvážíme-li okolnost, že v obcích, zejména zemědělských a v chudých krajinách zvláště, je takovýchto ubožáků v jedné obci několik. V mém okresu hořovickém ve 42 obcích je jich na 150. Nemá-li tedy nikdo na tuto starobní podporu právního nároku, pak může býti přiznána jen cestou milosti, a ihned se vyskytne otázka, kdo podle vládního návrhu zákona bude zplnomocněn k udílení státních starobních podpor cestou milosti? Vládní návrh tu říká, že rozhodování o státní starobní podpoře bude míti okresní úřad. Kdo to je? Je to státní byrokrat fašistického režimu, je to okresní hejtman, a běda, dvakrát běda tomu, kdo by upadl v nemilost okresního hejtmana. V takovém případě jistě bude milost zatlačena třídní nenávistí. A čert by v tom byl při vynalézavosti okresních úřadů, aby nenašly na 65letém starci, když ne politickou modřinu, tedy společenskou, jak říká vládní návrh, že jsou ze státní starobní podpory vyloučeni starci přes 65 let, práce se štítící nebo tuláci anebo lidé holdující pití.

Jaký stupeň drzosti je v tomto vládním návrhu, lze jen zdravému mozku domysliti, neboť ten člověk, který celý život dřel, měl to neštěstí, že se do 65 let v práci nezabil, nezemřel dosud hladem, vystavěl a zařídil paláce, vily a velké domy a nemůže již pracovati, nemá, kam by hlavu položil, aby se nedotknul svatého vlastnického soukromého práva, které je u nás skutečně nedotknutelné. Bude podle vládního návrhu tulákem práce se štítícím, který bude vyloučen i z této žebrácké almužny, kterou dává vládní návrh o státní starobní podpoře. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.) Vládní návrh vylučuje dále možnost, žádati státní starobní podporu u takových lidí, kteří na základě výroku soudu byli zbaveni volebního práva nebo čestných občanských práv. V důvodové zprávě se praví o tom, že toto ustanovení se vztahuje na lidi odsouzené podle zákona na ochranu republiky. Kam povede při demokratické humanitě v Československu toto ustanovení, dokazuje řada případů na Kladensku, kde staré ženy, i 70leté, jsou obžalovány pro činy protistátní, neboť při hornické stávce opovážily se plivnouti po mrvech, kteří padali vzad jejich bojujícím dětem za větší kus chleba. Mám zde jeden případ, který jest opravdu nejen klasickým dokladem naší třídní justice, nýbrž který je takovou ničemností, před níž si každý slušný člověk musí odplivnouti. Okresní soud v Litovli na Moravě vynesl dne 4. září 1928 pod čís. jedn. T 515/28 VI rozsudek nad Slezáčkovou a Osykovou, které se dopustily trestního deliktu, neboť v lesích Lichtensteinské správy v Nových Zámcích odcizily: Slezáčková, stařenka, uzel větví, z nichž nejsilnější byla 7 cm, a celý uzel byl odhadnut soudem v ceně 12 Kč, a druhá, Osyková, odcizila, jak říká obžaloba, haluze dubové v ceně 5 Kč. Za to byl jim vyměřen trest podle §u 460 tr. z. Slezáčkové 24 hodin bezpodmínečně a vyslovena ztráta volebního práva do obcí. Druhé, Osykové, byl vyměřen tuhý trest tří dnů, zostřený jedním postem a ztrátou volebního práva. Tyto nešťastnice dopustily se trestného činu v panském lese, kde sesbíraly roští, a proto, i kdyby měly všecky předpoklady zákona, nebude jim nikdy přiznána státní starobní podpora. Takových případů je řada, ba celé stovky.

Konečně až projdou tito ubožáci vším tím fašistickým opatřením a budou se dožadovati státní starobní podpory, přijde to nejhlavnější, to jest její výše. Vládní návrh tu stanoví roční výši 500 Kč na osobu. Žijí-li dvě podporované osoby v jedné společné domácnosti, bude činiti podpora pro jednu osobu 300 Kč ročně, tedy pro dvě osoby 600 Kč ročně. Čtyři takovéto osoby budou míti od státu zrovna tolik, kolik má jeden policejní pes. Tak daleko tedy došla výrazu Masarykova humanita v Československu. Toto opatření se činí proto, jak říká důvodová zpráva, že společným bytem dvou osob ve společné domácnosti se značně zmenšuje rozsah jejich hmotných potřeb, zejména prý snižují se náklady na byt a otop. Kdo byl z matematiků takový blázen, že mohl dojíti k tomuto závěru? Mohl míti jen ztvrdlý mozek. Ale je-li tomu tak, že se dá za 600 Kč ročně pro 2 lidi opatřiti byt, otop a světlo, pak prosím, ať Masaryk a chef této vlády jsou dáni do společné domácnosti a jest jim ze státních prostředků dáno také jen 600 Kč. Dále říká vládní návrh, že od státní podpory se odečítá každé zaopatření, jež by podporovaný dostával, ať na penězích, či v naturálních dávkách. Podle důvodové zprávy se slovem "zaopatření" rozumí takový důchod, který spočívá na právním titulu. Je to tedy všechno, co dostává stařec od své domovské obce z titulu chudinské péče, od druhého manžela nebo dětí atd. Kdyby podporovaný člověk takovýto důchod zamlčel, má stát bez ohledu na jakékoliv jiné ustanovení právo, zabaviti tuto jinou podporu až do výše toho, co bylo podporovanému vypláceno více. Toto ustanovení je přímo příšerné a neznamená nic jiného, než trest smrti hladem pro takového chudého, který z nouze se dopustil činu a odvážil se ošiditi stát o několik korun. Blahoslavení jsou bankovní zloději a všichni ti, kteří kradou miliony, ale nešťastný bude ten, kterému stát bude dávati na tři housky denně a on by si chtěl pomoci ke čtvrté. Ten bude potrestán tak, že mu budou odejmuty i ty tři housky, které mu uštědřuje tento fašistický návrh ve formě státní starobní podpory. Aby žádost o státní starobní podporu, o níž bude rozhodovati okresní hejtman, byla již napřed způsobilá k zamítnutí, jak říká důvodová zpráva, aby byl vzbuzen bezprostřední zájem obcí, jež budou předkládati k úřadu žádosti o státní starobní podporu, stanoví osnova, že obce bydliště osoby podporované musí poskytnouti mírný příplatek k státní starobní podpoře. Vládní návrh stanoví příplatek obcí bydliště podle počtu obyvatel, který činí u obcí s více než 50 tisíci obyvatel 20%, u obcí s více než 2000 obyvatel 15% a konečně u obcí do 2000 obyvatelů 10%. Toto opatření podle důvodové zprávy má vésti k šetrnosti, t. j. k odmítání žádostí na státní starobní podporu a tím k ušetření obce od zbytečného vydání na chudinu.

Nebudu dále pokračovat v rozebírání tohoto cynického vládního návrhu, v závěru jen chci říci toto: Českoslovenští žebráci budou rozděleni na 4 skupiny.

Do první skupiny žebráků budou zařaděni všichni mrzáci, žebračky atd., které návrh vylučuje ze státní starobní podpory vůbec. Tato skupina bude nejsilnější, bude čítati na 50% všech žebráků v republice.

Do druhé skupiny přijdou žebráci v obcích, které mají přes 50.000 obyvatel, a jejich požitky starobní budou v prvém případě činiti denně od státu 1.36 Kč a 20% příplatek od obce denně 27 haléřů, tedy ti "nejlepší" žebráci ve velkých městech budou dostávati na den 1.63 Kč. V druhém případě, budou-li ve společné domácnosti dva takovíto žebráci, z důvodů úsporných dostane každý z nich od státu na den 82 haléřů, s 20% příplatkem od obce 16 haléřů, celkem na den dostane každý 98 haléřů.

Do třetí skupiny žebráků budou zařazeni všichni žebráci v obcích, které mají nad 2000 obyvatel, a jejich požitky budou v prvém případě činiti od státu denně 1.36 Kč a 15% příplatek od obce denně 20 haléřů, tedy celkem na den 1.56 Kč; v druhém případě dostanou na den od státu 82 haléřů a od obce 15% příplatek 12 haléřů, tedy 94 haléřů denně.

Konečně do čtvrté skupiny budou zařazeni žebráci v obcích pod 2000 obyvatelů a jejich požitky budou činiti v prvém případě denně 1.36 Kč, plus 10% příplatek od obce 14 haléřů, tedy úhrnem na den 1.50 Kč. V druhém případě od státu na den 82 haléřů a 10% příplatek od obce 8 haléřů, tedy 90 haléřů na den na byt, světlo, otop a stravu.

Tak tedy bude splněno Masarykovo heslo: "Odstraníme žebráky!" A dnes se odstraňují zákonem o trestu smrti hladem. Proti tomuto heslu vede komunistická strana boj pod heslem velkého vůdce ruské revoluce, vůdce světového proletariátu soudr. Lenina, který svůj zákon provedl v Rusku a odkázal pracující třídě celého světa. A my, plníce heslo světového proletariátu a odkaz soudr. Lenina, voláme k celé pracující třídě: "Vzchopte se k boji za odstranění vykořisťovatelů a tím odstraníme vykořisťované a nebude chudých a nebude žebráků." Za tímto bojovným heslem stojí komunistická strana Československa v čele celé pracující třídy otevřeně proti všem a ve svém boji neustane, dokud nezvítězí. (Potlesk komunistických poslanců.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo dále má pí. posl. Karpíšková.

Posl. Karpíšková: Vážení pánové! Zákon, který právě projednáváme, chystá se býti nejhorším zklamáním pro ony vrstvy, které toho nejméně zasluhují. Dlouhé průtahy, jichž jsme byli svědky, než došlo k projednávání, mohly naznačovati, že nakonec se přece jenom rozmyšleně přikročí k dílu alespoň slušnému, k dílu, které by odpovídalo významu věci samé. Na konec však: známá hora porodila známou myš. Moji sněmovní kolegové již promluvili k zákonu s různých hledisk, téměř vyčerpali materii. Chci proto pouze s hlediska žen a s hlediska osob, pobírajících podporu podle zákona z r. 1868, t. zv. chudinskou, a s hlediska osob požívajících dobrodiní v chudobincích, promluviti ještě k osnově specielně.

§ 1 tohoto zákona praví, že starobní podporu státní mohou obdržeti pouze ti, kteří by povahou svého životního povolání byli účastni pojištění dělnického, zaměstnaneckého nebo osob samostatně výdělečně činných.

Mezi těmito jmenovanými nejsou ovšem ženy, zaměstnané v domácnosti, poněvadž se na ně nevztahuje přímo pojištění žen, leda rodinné v nemocenském pojištění; nebude se vztahovati i to nepatrné dobrodiní starobních podpor právě na ty ženy, které svou prací v rodině pro děti, pro domácnost vykonaly podle našeho soudu také slušný záslužný čin. Vážení pánové, je to zase nový důkaz, jichž shledáváme v denním životě na každém kroku dostatečné množství, že o záslužné práci ženy v domácnosti, v rodině se sice krásně deklamuje - napsaly se o ní již velmi krásné básničky a písničky - ale v praxi se přes tyto ženy, o nichž se říká, že jsou rovněž význačným činitelem národohospodářským a o nichž můžeme potvrditi, že jsou jedním z nejdůležitějších činitelů, přechází.

Vdovy po dělnících a osobách pojištění jiného druhu podléhajících nedostanou v důsledku ustanovení §u 1 ani této almužny, jíž se honosně říká státní starobní podpora. Není divu, že ženy z toho musejí usuzovati, že je to přímý důsledek zákonodárné práce mužů. Muži dělají zákony a nám osmi socialistickým poslankyním v tomto slavném sněmu nezbývá, než právo protestovati a kritisovati, protestovati proti křivdám, páchaným na ženách. Máme za to, že uhodujeme, když naznačíme, že to bylo patrně úsporné hledisko, které diktovalo toto přesné a úzké vymezení §u 1. Jak známo, ženy, překročivší 50. rok věku, zpravidla se dožívají delšího věku než muži. Svědčí o tom počet almužnic, pobírajících podpor, a větví počet žen, obývajících chudobince a chorobince.

Šetřilo se tedy zase jednou. Není tomu tak dávno, co jsem s tohoto místa mohla poukázati, jak hříšně a zločinně se šetřilo při řešení zákona o pomocné praksi porodnické, a dnes mám tutéž úlohu. Dnes znovu mohu konstatovati, že se šetří na nepravém místě. Šetří se na chudých stařenách, ač zákon sám bude míti účinnost jenom dočasnou, neboť jistě v průběhu ne 35 let, jak se v důvodové zprávě praví, nýbrž daleko dříve, tyto osoby zbaví stát povinnosti, aby tyto žebrácké podpory vyplácel.

Dále se chci zabývati § 2, který jmenuje případy, kdy nelze přiznati podporu. Jmenuje mezi těmito osobami také ony, jež se štítí práce. Musíme se ptáti: má právo někdo štítiti se v 65 letech práce? Lze tu ještě mluviti o štítění se práce, jestliže člověk do 65 let pracoval - a podpory se nevyplácejí až po 65 letech - nezní to trochu jako krvavá ironie, mluvíme-li u zestárlých 65letých osobách o tom, že jsou mezi nimi ještě práce se štítící?

Pánové se strany agrární nám v soc.-politickém výboru namítli, že jsou ještě na venkově takové osoby. Mně se zdá, že na obdržení té nouzové podpory od státu, bude míti vliv také ta okolnost, bude-li či nebude-li chtíti chudý stařec nebo stařena na venkově zadarmo sedlákovi dříti. Myslím, že to se bude považovati za štítění se práce - soudím-li ovšem podle mentality, která ve straně agrární se tak jasně projevuje.

Vážení pánové! Toto slovo o práce se štítících osobách v 65 letech provokuje a uráží náš cit a smysl pro spravedlnost! (Tak jest!) Dnešní společnost rozeznává dvoje stáří. Máme všechno tuplované a tak také má dnešní společnost dvojí hledisko na stáří: Jedno stáří těch, kteří se živili prací t. zv. lepší, duševní a stáří oněch, kteří se dřeli a živili hrubou prací, prací manuelní. Jedněm se přiznává plné právo na odpočinek v 60 letech - a my jim toho ze srdce přejeme, to budiž podotknuto - a o těch druhých si troufá říci dokonce stylisace zákona, že nechtějí-li dříti ještě v 65 letech, jsou individua práce se štítícími.

Jak je to ušlechtilé a jak to charakterisuje mravní stanovisko dnešní kapitalistické společnosti! Toto slovo "práce se štítící", je také veliký nesmysl - promiňte - vzhledem k tomu, že částka, jíž se vyplácí podpora, je tak směšně nízká. Toto slovo je nesmyslem již proto, že bude-li žíti podporovaný člověk podle tohoto zákona ve velkém městě, ku příkladu v Praze, nestačí mu ta podpora ani na ten skromný nocleh ve vysočanské noclehárně. Proč mu tedy říkati, že nesmí býti "práce se štítící", když on musí pracovati a sháněti si někde jinde ještě obživu, když dostane jakožto podporu tak směšnou a nepatrnou almužnu? Anebo bude žíti ten člověk podporovaný na venkově a tu rovněž se svou podporou nevystačí na více, než aby si za ní koupil půl kila chleba denně a nezbývá mu nic jiného, než aby se také neštítil práce a šel ještě dělati. Je to zbytečná provokace a je to nesmysl, který se do zákona dávati nemusil. Ať se ten člověk štítí nebo neštítí práce, musí prostě pracovati, bude-li chtíti žíti a není tedy na místě, abychom u osob tak stářím pokročilých mluvili v zákonné stylisaci o štítění se práce.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP