Předseda: Malypetr.
Místopředsedové: Zierhut, dr Buday,
inž. Dostálek, Horák, Slavíček,
Stivín.
Zapisovatelé: Bečko, Dubický.
172 poslanců podle presenční listiny.
Zástupci vlády: min. předseda Udržal;
ministři dr. Labaj, dr Mayr-Harting,
dr Nosek, inž. Novák, dr Spina,
dr Srdínko, dr Šrámek, dr Štefánek,
dr Tiso.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr Záděra.
Předseda (zvoní): Zahajuji 186. schůzi
poslanecké sněmovny.
Přistoupíme k projednávání
prvého odstavce pořadu, jímž jest:
1. Zpráva výborů soc. politického
a rozpočtového o vládním návrhu
(tisk 1897) zákona o státních starobních
podporách (tisk 2000).
Budeme pokračovati v rozpravě započaté
ve včerejší schůzi.
Přihlášeni jsou ještě tito řečníci
na straně "proti": pp. posl. Tayerle,
Knirsch, Štětka, Karpíšková.
Dávám slovo p. posl. Knirschovi.
Posl. Knirsch (německy): Slavná sněmovno!
Dne 4. března jest desáté výročí
dne, v němž přes 50 sudetských Němců
zahynulo mučednickou smrtí proto, že se přiznávali
ke svému národu a svobodě. Světová
válka byla skončena. Podle zásad práva
sebeurčení národů, které Wilson
slavnostně prohlásil za účel války,
měly býti v Evropě státy nově
uspořádány. Opírajíce se o
to přikročili jako jiné národy i Němci
v rozkládajícím se rakouském národnostním
státě k tomu, aby si určili svou státní
budoucnost a založili republiku německo-rakouskou,
ke které se jednomyslně přihlásili
i sudetští Němci. Usnesením prozatímního
Národního shromáždění
staly se sudetskoněmecké kraje státoprávně
a mezinárodně součástmi německo-rakouské
republiky. (Další věta byla usnesením
předsednictva posl. sněmovny ze dne 1. března
1929 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu
vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz
str. 42 této těsnopisecké zprávy.)
Když se dne 4. března 1919 svobodně zvolení
lidoví zástupci německého Rakouska
sešli ve Vídni k ústavodárnému
Národnímu shromáždění,
scházeli zástupci provincií německých
Čech a sudetské země, kraje jihomoravského
a župy šumavské. Násilím bylo zabráněno
lidu v těchto územích provésti volby.
Lid tedy v těchto památných dnech vyšel
na ulice svých domovů (Další slova
byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 1. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 42 této těsnopisecké
zprávy.), aby světovému svědomí
připomenul slavnostně prohlášené
ideje svobody, jejichž provedení jedině mohlo
zaručiti národům mír a další
rozmach. (Další slova byla usnesením předsednictva
posl. sněmovny ze dne 1. března 1929 podle §u
9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 42 této těsnopisecké
zprávy.) Přes 50 Němců musilo
svým životem zaplatili svou víru ve spravedlnost
a pravdu, své přiznání k národu
a svobodě; jejich krev zkropila dlažbu jejich domovů.
Pohřbili jsme je před 10 lety. (Další
slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny
ze dne 1. března 1929 podle §u 9, lit. m) jedn.
řádu vyloučena z těsnopisecké
zprávy. Viz str. 42 této těsnopisecké
zprávy.) Na jejich hrobech vypěstovali jsme
novou naději, že právo jednou zvítězí
nad bezprávím, zůstaneme-li si jen věrni.
Tak se nám 4. březen stal nejen dnem smutku, nýbrž
i dnem naděje a víry a každoročně
vzpomínáme si dne 4. března v úctě
a víře v sudetskoněmecké mučedníky
za právo sebeurčení národů.
My něměčtí národní socialisté
nechceme však, aby minulo desáté výročí
tohoto černého dne v dějinách tohoto
státu, aniž jsme nevzpomenuli i s tohoto místa
s hlubokou vděčností a úctou padlých
dne 4. března, aniž jsme si nepřipomenuli dějinné
pravdy, aniž jsme znovu nehlásali nezadatelného
práva každého národa, tedy i sudetskoněmeckého,
na sebeurčení a neslíbili, že v tomto
duchu budeme dále pracovati. Vládu však vyzýváme,
aby splnila svůj nesplněný slib, že
se postará o pozůstalé po obětech
dne 4. března. (Potlesk poslanců něm.
strany nár. socialistické.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Tayerle. Dávám mu slovo.
Posl. Tayerle: Slavná sněmovno! Dnes má
býti rozhodnuto konečně o zákonu,
který se připravuje od r. 1920. Již tehdy bylo
povoleno na podporu přestárlých 30 mil. Kč;
potom v uznání, že jest takového opatření
pro přestárlé pracovníky potřebí,
bylo zákonem z 10. prosince 1921 povoleno znovu 130 mil.
Kč k témuž účelu. Pohříchu
dodnes nedošlo k použití těchto částek,
a neprávem se v tomto případě "Venkov",
časopis jedné z největších stran
v tomto parlamentě, raduje, že "teprve majorita
občanská bez účasti socialistů
přikročila k řešení poměrů
přestárlých dělníků".
Majorita občanská pouze částečně,
a to velmi nedostatečně, odčiňuje
svoji vinu, kterou její členové v dřívější
koalici měli na tom, že se nepodařilo věc
po dlouhá léta dříve rozřešiti
a že se stále odkládala. Tato majorita to byla,
která opět ve výboru soc.-politickém
právě v poslední době o několik
měsíců zdržela ještě projednávání
tohoto zákona. Tato majorita to byla, která zabránila
úplně odůvodněnému požadavku,
aby pojištění přestárlých
mohlo býti vyřízeno při novelisaci
zákona o sociálním pojištění
dělnickém. Odborná komise Ústřední
sociální pojišťovny při projednávání
novelisace tehdy přímo navrhla, aby byli pojati
i přestárlí do pojištění,
když ne povinně, tedy aspoň dobrovolně.
Víme z prakse, že pracují v závodech
a dílnách nejen lidé 60letí, ale také
70letí a že zcela neprávem byli připraveni
i o to malé dobrodiní, které zákonem
o sociálním pojištění bylo umožněno.
Je sice pravda, že pojištění, resp. podpora
přestárlých nebyla také pojata do
původního zákona o sociálním
pojištění, který byl vydán v
roce 1924, ale nesmíme přehlížeti, že
tehdy proti tomu byly určité věcné
důvody, zejména neznalost okruhu osob, které
přicházejí v úvahu. Ale od té
doby se poměry velmi důkladně změnily.
Jsou tu nejen statistické propočty, nýbrž
bylo tu také zjištěno, o jaký okruh
osob jde. Mezi lety 1922-1924, kdy projednáván byl
zákon o sociálním pojištění,
a mezi rokem 1928 jest tudíž důležitý
podstatný rozdíl, takže bylo velice dobře
možno pojmouti podporu přestárlých v
dělnické pojištění sociální.
Nechci poukazovati obšírně na to, že tím,
že se tak nestalo, byli přestárlí velmi
citelně postiženi a zkráceni. Důchody
v sociálním pojištění dělnickém
pohříchu nejsou tak vysoké, ale činí
podle tříd aspoň 1200 Kč až 1500
Kč ročně. Uvážíme-li však,
že v návrhu, který se předkládá
dnes této sněmovně k rozhodnutí, lze
počítati se zaručeným důchodem
500 Kč, nejvýše 600 Kč ročně,
vidíme, že tito lidé byli velmi značně
zkráceni. Toto zkrácení nedá se ničím
odůvodniti. Obsah předlohy, o kterou tu jde, dokazuje
nejlépe, že pánové, jsoucí v
dnešní koalici, nemají žádné
příčiny se nad tím radovati nebo dokonce
chlubiti se tím, že konečně tato osnova
má býti projednána a státi se zákonem.
Chci se dotknouti jen stručně některých
ustanovení této osnovy, která velmi zřetelně
osvětlují, že nebylo tu postupováno
s pravým sociálním pochopením.
Již § 1 to potvrzuje, když končí
závěrem, že "na podpory", které
podle dalších ustanovení se udělují,
"není právního nároku".
Tato konečná věta ruší vlastně
význam celého zákona, neboť bude-li
přesně podle litery prováděna, znamená,
že vlastně nikdo z přestárlých
nemůže si činiti oprávněný
nárok na podporu, nemůže nastoupiti cestu odvolací,
nemůže se nikam obrátiti o pomoc a zastání
v případě, když na základě
toho, že obec podala nesprávné, neúplné
nebo nedostatečné dobrozdání, okresní
úřad rozhodne zamítavě. A je charakteristické,
že i při projednávání jak ve
výboru sociálně-politickém, tak rozpočtovém
oba páni zpravodajové brali v úvahu námitky,
uváděné oposičními řečníky
a uznávali je. Zejména byl to p. zpravodaj výboru
rozpočtového, Roudnický, který
výslovně uznával, že je zde určitá
závada a že původní ustanovení
bylo liberálnější. V původním
vládním návrhu bylo totiž v předcházející
větě, že podpory tyto udělují
se "v mezích volného uvážení",
scházela tam však věta, že "na podpory
není právního nároku".
Při konečném návrhu shledáváme
se - a bylo to dokonce uváděno jako zlepšení
návrhu - s tím, že původní ustanovení
"v mezích volného uvážení"
zaměněno bylo větou: "na tyto podpory
není právního nároku".
Dámy a pánové! Chce-li koaliční
většina opravdu vážně poskytnouti
tímto zákonem aspoň to málo, co dává
osnova, pak je nezbytně nutno, aby ještě v
poslední chvíli tento § 1 byl změněn
ve smyslu návrhů, které předložila
oposice, aby věta "Na tyto podpory není právního
nároku" byla ze zákona vypuštěna.
Vždyť podmínky, za kterých se uděluje
podpora přestárlých, jsou beztoho dosti přísné.
Předně je tu podmínka, že uchazeč
musí býti 65 let stár, a za druhé
že musí býti nemajetný a práce
neschopný.
Soudím, že ten, kdo v 65 letech, po životě
plném práce, uchází se nebo je nucen
ucházeti se o takovou podporu, jest jistě v postavení,
které odůvodňuje nárok na podporu
na základě společenského, právního
nároku podle zákona. Nikoliv, aby jeho nárok
mohl býti kdykoli odmítnut, poněvadž
není právně podepřen.
Také ve 2. odstavci jest ustanovení, které
v praxi může býti různě vykládáno.
Proti němu jsme se právem stavěli, neboť
jestliže řekneme, že starobní podporu
nelze přiznati osobám, jež jsou oddány
opilství, tulákům a osobám práce
se štítícím - je pravda sice, že
v běžném slova toho pojmu každý
je přesvědčen o tom, že takovým
osobám opravdu nárok nenáleží
- nesmíme však přehlížeti, že
došlo často k tomu, že za osobu práce
se štítící byl pokládán
i člověk, který sice odepřel práci,
ale jen proto, poněvadž ji nemohl vykonávati
za podmínek, které mu byly dány a k jeho
životu nemohly stačiti. Toto ustanovení není
při nejmenším dosti jasné a zřetelné
a ponechává otevřené dveře
různým výkladům. Při poměrech,
jaké často při posuzování takových
žádostí rozhodují, není vyloučeno,
že řada lidí bude tímto ustanovením
nespravedlivě zasažena.
Neuspokojuje také obsah zákona, pokud jde o výši
nároku. Své doby byla naděje - a proto bylo
také jednání v sociálně-politickém
výboru zdržováno - že podpory přece
jen budou zvýšeny. Ale se strany vládní
většiny nepřišlo se se žádným
novým návrhem a zůstalo při návrhu
původním, který znamená zajištění
podpory 500 Kč ročně, event. pro dvě
osoby, které prokáží, že skutečně
této podpory potřebují, 1000 Kč ročně.
Nechci zabíhati do detailů a není snad také
potřebí, abych poukazoval na to nebo abych se tázal
slavné sněmovny, zdali může někdo
vážně mysliti, že za 500 Kč ročně
může býti někdo živ, zejména
člověk starší, po případě
člověk chorobný, který také
často potřebuje i jiného zaopatření
právě pro svoji chorobu. Ale co horšího.
Tato částka má býti ještě
zkrácena, jestliže uchazeč požívá
jakéhokoli zaopatření, ať na penězích
nebo dávkách naturálních, pokud spočívají
na nějakém právním titulu. Prosím,
pánové, toto ustanovení zákona pokládám
za nesociální, za nespravedlivé.
Prosím, podívejme se do skutečného
života. Výměnek jest jistě právní
nárok, o který se opírá žadatel,
stejně jako tovární příspěvek.
Je řada velkých závodů, které
svým zestárlým dělníkům
vyplácejí určité podpory na základě
smlouvy, nebo jsou také tovární fondy k tomu
účelu zřízeny. Znám zrovna
z posledních dnů případ, kdy člověk
52letý, jinak zdánlivě statný, je
podle lékařského úsudku - a to nejen
jedné autority, nýbrž více autorit -
pro slevačskou práci úplně neschopný
a jakákoli těžká, namáhavá
práce je proň nebezpečná. Tento člověk
béře 120 Kč měsíčně
podpory z pensijního, továrního fondu. To
je tedy právní nárok. Podle zákona
bude tento nárok započítáván
do důchodu přestárlých, poněvadž
nepodaří-li se mu, jakože to bude velmi obtížné,
najíti si ještě nějaké zaměstnání,
které by mu zajistilo nárok podle zákona
o sociálním pojištění, nebude
míti jiného nároku než nárok
na podporu přestárlých. A v takových
případech by vlastně z podpory přestárlých
nedostal ani haléře, poněvadž jeho nedostatečná
podpora pensijní, činící měsíčně
pouze 120 Kč, přece daleko předstihuje ještě
tuto státní podporu.
Pánové z vládní většiny!
Považujete opravdu za správný také tento
předpis, aby v každém případě,
i když jde často o nepatrnou sumu, snad několika
desítek korun nebo ještě méně
v penězích nebo na naturálních dávkách,
aby byly tyto částky bezpodmínečně
započítávány?
Na druhé straně pak nebylo přihlíženo
k tomu, aby, když se tito podporovaní zkracují,
aspoň na druhé straně dostali vyšší
podporu, když eventuelně prokáží,
že sami pečují ještě o někoho.
Kolik je starců a stařen, kteří pečují
o sirotky svých dětí? Je mnoho případů,
kdy zemřel otec a matka a zůstal na živu jen
děd nebo bába těchto dětí.
Ale v takovém případě nedostane tento
stařec ani o haléř více, než
co poskytuje státní podpora, i když pečuje
o své vnuky.
Také pokud jde o návrh, který se týká
příspěvků obecních, je tento
návrh nedokonalý. Chápeme plně těžké
postavení obcí, které zhoršila nebo
ztížila zejména dnešní vládní
většina, ale prosím, jestliže se v zákoně
navrhuje určité procento příspěvku
obecního a neřekne se při tom, že má
býti nejméně takový příspěvek
poskytován, aby to bylo minimum, pak to bude znamenati
zcela určitě v řadě obcí snížení
dosavadních příspěvků a podpor
obecních, pak je to přímé poškození
těchto osob přestárlých. (Posl.
Pik: Vždyť obce nemají prostředků
k tomu!) Ačkoliv byly vzaty prostředky obcím,
přes to naše obce vyplácely ještě
mnohem vyšší podpory, než se v tomto zákoně
navrhují. Navrhuje-li se 20% ve velkých obcích,
pak, prosím, dělá to 100 Kč. Ale měsíční
podpora obecní činí na př. v Plzni
40, 50 i více Kč, ročně tedy nejméně
400, 500 až 600 Kč. Takových obcí je
celá řada. Také jsou obce malé, desetitisícové
i menší, které vyplácejí větší
podpory, než jak se jim zde přikazuje - 10, 15%. Bylo
by tedy také zde plně oprávněno to,
co bylo také ve výboru rozpočtovém
uznáno i zpravodajem, aby toto procento bylo stanoveno
jako minimum, které budou obce nejméně povinny
poskytovati, neboť pak teprve se zaručuje, že
vyšší příspěvek obecní
bude přestárlým uchazečům zachován.
Vážení pánové! Nelze také
přehlížeti, že hospodářství
obcí a jejich jmění nedá se posuzovati
jenom podle počtu obyvatel. Máme obce poměrně
malé a bohaté, máme však obce veliké,
jejichž jmění nestačí. Proto
rozdělení obcí pouze podle počtu obyvatel
je nesprávné a bylo by také s tohoto hlediska
odůvodněno, aby bylo v zákoně vyjádřeno
procento jako nejmenší dávka, kterou obec může
nebo musí dáti, nikoliv jako pevná částka,
která v řadě případů
bude znamenati skutečné maximum.
Ale také řízení správní
nezajišťuje objektivitu. Nechci se dotýkati ožehavých
poměrů, které vládnou namnoze v obcích.
Je povinností nás všech, abychom působili
k tomu, aby zejména při provádění
zákona odstraněny byly různé nesprávnosti
a někdy snad i křivdy, které vycházejí
z nesprávného posuzování osobního
nebo dokonce stranického.
Ale, vážení pánové, o žádostech
budou rozhodovati obce a v konečné instanci rozhodne
pak jedině okresní úřad. Rozhodne-li
okresní úřad bez jakékoliv porady,
může velmi často rozhodnouti mylně,
může míti nedokonalé, neúplné
informace, bude se opírati o osobní dobrozdání,
které může býti zkresleno, na něž
mohou vykonávati vliv právě někdy
neblahé poměry osobní, rodinné i stranické,
a v důsledku toho bude žadatel odmrštěn.
Při této příležitosti bylo také
právem poukázáno k tomu, že odvolání,
i když mu nezabrání § 1 zákona,
bude museti býti prováděno cestami instančními,
že bude museti býti vedeno v mnohých případech
na Nejvyšší správní soud, který
je tak jako tak zahrnut stížnostmi, které často
po léta nevyřizuje. Nehledě k tomu, že
tím bude administrativa značně zatížena,
že řada žadatelů bude proto poškozena,
bylo by již v zájmu spravedlivého rozhodování
třeba, aby jako poradci okresního úřadu
povolány byly osoby obeznalé dostatečně
se sociálními poměry v místě
a schopné dáti správnou radu příslušnému
okresnímu úřadu. Také v tomto smyslu
jsme předložili svůj návrh.
Podpora, která bude poskytována podle zákona,
je nedostatečná. To vyniká nejen ze srovnání
s důchody dělnického sociálního
pojištění, nýbrž zvláště
ze srovnání s nejnižším důchodem
nyní novelisovaného pensijního pojištění.
Vážená sněmovno! V pensijním
pojištění zajišťuje se nejnižší
důchod 3600 Kč ročně. Je přirozeno,
že tu jde často o osoby, které se staly práce
neschopnými pro celý svůj život. Je
tedy důchod u těchto osob, třebas i mladistvých,
plně oprávněn. Ano bylo by odůvodněno
a spravedlivo, aby byl i zvýšen se zřetelem
k možnostem, které mohl dotyčný míti,
kdyby zůstal zdráv a nebyl nucen požívati
důchodu invalidního.
Ale, prosím, nyní srovnejme! Zde osobám zestárlým
a zešedivělým v práci, často
úrazem trpícím, se zajišťuje pouze
500 Kč! Uvádí se, že pro to není
úhrady. Pánové, promiňte, jestliže
vyslovím názor, že není tu spíše
dostatek dobré vůle tuto úhradu najíti.
Sám pan zpravodaj Malík poukázal na
to, že náklad, kterého si vyžádají
podpory starobní v prvém roce, bude činiti
42,300.000 Kč a že každým rokem tento
náklad přirozeně bude klesati. Ostatně,
bohužel, musíme říci, že stát
ušetřil už vlastně tím, že
tolik let tuto předlohu odkládal. Zatím řada
přestárlých osob zemřela, takže
už od státu nebudou nic potřebovati. Ale prosím,
právě dnes - abychom uvedli srovnání
- honosí se časopis "Venkov" tím,
že v zemědělském výboru bylo
odhlasováno věnovati po 5 let každého
roku 35 mil. Kč na elektrisaci venkova. Nepochybujeme ani
v nejmenším, že tato částka, která
se věnuje na elektrisaci venkova, má nejen snad
smysl stranický, který tomu přikládá
citovaný časopis, nýbrž také
svůj důležitý význam hospodářský,
ano i sociální.
Ale podíváme-li se do položek našeho rozpočtu
a vzpomeneme-li na příklad jen těch debat,
které byly vedeny v otázce cukerní, tak se
nám mimoděk vynořuje na mysl, zdali v každém
případě v našem státním
hospodářství se tak úzkostlivě
šetří, zdali v každém případě
se s takovou úzkostlivostí ptáme po úhradě
nezbytných státních výdajů.
Myslím, že není rozhodně odůvodněno,
aby při tak vysoce sociální položce,
jako je podpora přestárlých, bránila
rozhodování úvaha o tom, bude-li to státi
o 1-2 či více milionů více, poněvadž
v žádném případě nemůže
jíti o sumy mimořádné, kterých
by státní rozpočet nesnesl.
Ostatně stále se u nás, bohužel, mluví
o vypiaté sociální ochraně. Tato předloha
dokazuje, že nemůžeme a nemáme práva
o tom mluviti. Právě státy, s nimiž
soutěžíme na světovém tržišti,
státy, které se nám stávají
čím dále tím nebezpečnějšími
svou konkurencí, mají dokonalejší zabezpečení
pracujících vrstev. Jsem dalek toho, abych chtěl
dokazovati, že v naší republice je všechno
špatné a nedokonalé. Naopak, my si ceníme
vymožeností sociálních, kterých
bylo po převratě dosaženo, ale nemůžeme
považovati za správné tvrzení, že
by u nás bylo všechno nejdokonalejší a
že bychom dokonce v sociální politice razili
cestu ostatnímu světu.
Prosím, zůstaňme hned při podpoře
přestárlých. Pánové! V Rakousku
dostávají přestárlí 50 až
70 šilingů měsíčně, to
jest našich 240 až 340 Kč. A co je při
tom nejlepší: Tuto podporu dostávali v Rakousku
také českoslovenští příslušníci
až do září minulého roku. Poněvadž
však u nás nebyl tento zákon vyřízen,
rakouská vláda, pravda také patrně
i z důvodů politických, odhodlala se k tomu,
že vydala výnos 29. září minulého
roku, jímž zastavila výplatu československým
příslušníkům. Odůvodnila
to tím, že není vzájemnosti, ani pokud
jde o podporu přestárlých, ani pokud jde
o podporu v nezaměstnání. A tu zase, pánové,
příklad: v Rakousku se vyplácí podpora
v nezaměstnání až jeden rok, u nás
státní příspěvek k podpoře
v nezaměstnání pouze 13 týdnů.
V jakém postavení se octli a ocitají naši
příslušníci v Rakousku, obdobně
také v Německu, poněvadž tu schází
vzájemnost? Ve velmi obtížném, a nepřál
bych vám, abyste slyšeli úsudky přestárlých
osob ve Vídni, které, pravda, svou prací,
svou činností životní přispívaly
k hospodářství rakouskému, ale které
dnes dokonce vidí v naší Československé
republice, k níž se hrdě hlásily, za
jejíž příslušníky se považovaly,
svého nepřítele, poněvadž je
prý připravila o podporu, kterou jim republika Rakouská
dávala. Pánové, bylo by tedy velmi záhodno,
abyste i s hlediska státního hospodářství
uvažovali o tom, aby nutná vzájemnost byla
tu vytvořena. Vždyť na druhé straně
podpory, které vyplácí stát prostřednictvím
konsulátů za hranicemi našim příslušníkům,
musí býti, i když jsou jinak nedostatečné,
také ve svém celku dosti značné. Mimo
to nemáte tu žádné záruky, kontroly,
a není vyloučeno, že na jedné straně
lidé, kteří opravdu podpory potřebují,
ji neobdrží, zatím co na druhé straně
lidé, kteří jí snad ani nepotřebují,
ji dostanou, poněvadž si to dovedou lépe vyšlapati.
Vážení pánové, již s hlediska
správného postupu v této otázce a
k podpoře našich konsulátů po této
stránce sociální je nejvýš na
čase, aby tento zákon byl vyřízen.
Ale, bohužel, je nutno konstatovati, že je tak nedokonalý,
že nevím, stačí-li v tomto směru
k potřebné vzájemnosti, aby zajistil našim
příslušníkům ve státě
rakouském i německém nároky podle
tamních zákonů.
Vážení pánové! Dovolte, abych
právě při této příležitosti
se dotkl také jiných ožehavých věcí,
které dokazují, že nemají zastánci
vládní většiny pravdu, když tvrdí,
že právě sociální zákony
za jejího režimu se vyřizují. Trpíme
právě tím, že se nevyřizují
naléhavé předlohy sociální,
jako byla tato předloha, nebo jako je požadavek právního
uznání kolektivních smluv, jehož nedostatek
často vyvolává spory v námezdních
poměrech. Otázka dvojsvátků na př.
je docela nepatrná věc, ale taková, že
má také svůj význam hospodářský
a sociální. O každých t. zv. velkých
svátcích máme zmatek, který je také
charakterisován tím, že na př. státní
úřady, tedy pánové ve vyšších
stupnicích, nepracují, ale státní
podniky pracují nebo aspoň mají pracovati.
Dělníci musejí buď pracovati, anebo,
poněvadž nahoře se nechce pracovati v ten den
přes to, že zákon praví, že je
to všední den, se nařídí dělníkům
a zřízencům: vy také nebudete pracovati.
Ale rozdíl je v tom, že pánové nahoře
dostanou své služné, ale zřízenci
a dělníci dole nedostanou žádného
platu za ten den. Pánové, hle, to je maličkost,
ale bohužel trvá to již za nynější
koalice zase léta a ještě jsme se k vyřízení
nedostali přes to, že jsme docela věcně
ukazovali na poměry, které tu nastávají,
a hleděli předejíti sporům, které
z toho vznikaly nejenom v soukromých, ale také ve
veřejných podnicích. Je nejvýše
naléhavo, aby tato věc byla vyřešena.
Pánové, prosím, když se stále
mluví o vypiaté sociální ochraně,
další obrázek: pracovní soudy. O předloze
o pracovních soudech jedná se již přes
tři léta, stav, v jakém se octly živnostenské
soudy, je hrozný. Dovolte mi, abych jenom stručně
na to poukázal. My jsme urgovali v senátě,
my jsme urgovali u ministerstva spravedlnosti, ale marně.
Neprovádějí se ani volby do živnostenských
soudů, ani jmenování, které by je
nahradilo. Nepřikročuje se ani k projednání
předlohy, poněvadž v koaliční
většině nejsou páni dohodnuti a poněvadž
zase se tu vyskytuje názor, že pod pracovní
soud mají patřiti jen určité kategorie
průmyslových zaměstnanců.
Jaký je stav, který byl vytvořen tímto
způsobem? Úplně nezákonný!
Podívejte se. Je tomu 17 let, co byly poslední volby
do živnostenských soudů. V Praze bylo 108 zaměstnavatelů
přísedících soudu, dnes jest jich
42. Zaměstnanců bylo 108 jako přísedících,
jest jich 43. V Liberci bylo 131 zaměstnavatelů,
jest jich dnes 38, shodou okolností i zaměstnanců
bylo 131 a jest jich také jen 38. Ostatní všichni
vymřeli nebo odstoupili, změnivše povolání.
V Ústí n. L. zůstalo ze 47 zaměstnavatelů
jen 12 a z 55 zaměstnanců 15. V Brně z 94
členů zaměstnanců zůstalo 39
a z 94 členů zaměstnavatelů zůstali
34. V Ostravě zůstalo 9 zaměstnavatelů
a 9 zaměstnanců jako přísedících
živnostenského soudu. Většinou, poněvadž
jest tomu pomalu 20 let, jsou členové živnostenských
soudů staří přes 60 let. Tedy každou
chvíli může některý prostě
podle zákona ohlásiti: "Já vystupuji,
poněvadž nejsem povinen u soudu zasedati." Vytváří
se pak stav nezákonný; povolává se
na př. zedník do obchodního senátu
a ten má posuzovati, jaký je nárok obchodního
zaměstnance. Nehledě k obtížím,
které vznikají soudcům z povolání
jako předsedům živnostenských soudů.
A tato věc, která jistě netvoří
ani finanční zatížení státu,
ani finanční zatížení zaměstnavatelů,
která je obecně uznávána, bohužel
dodnes není vyřízena.
A nyní jen docela stručně o posledním
jmenování do sociálních ústavů.
To je také kapitola pro sebe, která ukazuje, jaký
kurs u nás vládne. My jsme byli vždy a jsme
pro to, aby konečně byly provedeny volby. Nemohou-li
však býti provedeny, tož žádáme,
aby byly respektovány organisace, které tu jsou
oprávněny ke jmenování zástupců,
poněvadž zastupují zaměstnance anebo
na druhé straně zaměstnavatele. Ale to, co
se děje z ministerstva soc. péče, nasvědčuje,
že tu vlastně zase není dosti dobré
vůle vyříditi jmenování způsobem,
který při nejmenším by aspoň
nahrazoval demokraticky jedině možný způsob
volení. Na př. výzva ke jmenování
osob do úrazových pojišťoven byla dána
zemskými úřady na 5 dnů. Pánové,
odpusťte, věří opravdu někdo,
že jest možné, aby v pěti dnech kterákoli
instituce mohla navrhnouti osoby plně schopné zastávati
svoji funkci v tak důležitém, tak odpovědném
úřadě? Ale co nejlepšího: Zemský
úřad při své výzvě vrací
se, pokud jde o úrazové pojišťovny, k
předválečným pověstným
stanovám české úrazové pojišťovny,
omezuje totiž zastoupení zaměstnavatelů
i zaměstnanců. Nechci o této kapitole hovořiti
podrobně. Pokládám ji však za věc
zvláště důležitou, poněvadž
charakterisuje dnešní kurs, a uvádím
to při tomto předmětě, uznávaje
jinak, že nespadá přímo do jeho rámce,
jen proto, abych při této příležitosti
upozornil veřejnost, že nemůžeme býti
tímto kursem spokojeni. Vládní většina
jistě nebude hleděti na to, je-li oposice spokojena,
ale mám za to, že je povinna přece jen uvážiti,
zdali tato fakta nevyvracejí tvrzení o nějakém
zvláště vypiatém sociálním
kursu nebo kursu pokrokovém; to je spíše kurs
sociální reakce, která se tu projevuje. Tohoto
slova sice nerad užívám, ale jsem nucen ho
užíti, když shrnu všechny události
poslední doby. Tento kurs dokazuje také osnova,
která je nám předložena, osnova nedokonalá.
Musím při tom jen litovati, že nebyl brán
zřetel na zlepšovací návrhy, které
oposicí byly předloženy.
Vážení pánové! Pokusil jsem se
uvésti hlavní vady osnovy. Za jednu z největších
vad pokládám ustanovení, které je
v §u 1, a mám za to, že je třeba, aby
vládní většina se ještě
v poslední chvíli zamyslila nad tímto ustanovením
a zjednala v něm nápravu. Prohlašuji, že
právě z důvodů, které jsem
uvedl při předloze samé, neustaneme pracovati
o zlepšení předloženého zákona,
a to do té doby, dokud nebude skutečně vytvořen
zákon, který by znamenal spravedlivé sociální
uznání přestárlých pracovníků.
(Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)